Fan Relationship Management

Bruce Lee: “Adapt what is useful, reject what is useless, and add what is specifically your own.”

Hallå hej hej!

Då var jag tillbaka i skriftlig form och jag tänkte nu börja skriva om sport med olika perspektiv för att bidra med idéer och lärdomar som ökar din kreativitet för att utvecklas och jobba långsiktigt inom sport management.

Jag har nyligen läst en studie om CRM, alltså Customer Relationship Management, där man studerat detta inom sportens värld och närmare bestämt inom fotbollen.

Det intressanta som fångade min uppmärksamhet var att de undersökte hur engelska fotbollsklubbar från Premier league (högsta divisionen) till League Two (fjärde divisionen) såg på och behandlade CRM.

Det som tidigare sagts om CRM inom sport är att det ofta varit något man inte fokuserat på, då man oftas litat på att fans är annorlunda än kunder och är mer lojala än kunder. Men under de senaste åren har det blivit mer och mer viktigt med relationsskapande hanteringar. Bättre upplevelser och engagemang kan erbjudas idag om du vet mer om vilka fansen faktiskt är.

Detta perspektiv blir mer viktigt för sportklubbar som inte fyller upp sina arenor. Dock så kanske inte alla har råd med det främsta CRM-systemet men Albion FC som denna studie är gjord på via en fallstudie, hade fixat ett nytt IT-system med fokus på CRM men klubben hade inte integrerat det inom hela organisationen och tillämpat det på rätt sätt. Man hade förlitat sig på den ”självklara” lojaliteten hos fansen med mer segmenterade grupper i generella mallar, som kanske består av endast tre idealtyper. Författarna i studien tar upp att med sportens unika egenskaper kontra vanliga företag så bör sportklubbar eftersträva CRM men kalla det istället FRM, vilket är Fan Relationship Management. Det de kunde se här var att även med ett simpelt CRM-system så bör sportklubbar integrera hela organisationen för att optimera FRM. Genom att involvera både IT- som marknad- och kommunikationsavdelningarna för att förstå vilka som kommer på matcherna och till vilken nivå fans är loyala och även kunna lyssna till deras olika behov så kan sportklubbar kommunicera effektivt och transparent.

img_5208

Så ta med er följande tre saker om du inte hinner läsa studien:

  • Genom att involvera större delen av organisationen så kan både personen som säljer biljetter i shopen till den som sköter sociala medier veta vad som gäller.
  • Fansen kan få en känsla av en service och klubb i mästarklass.
  • Fans måste bli behandlade som kunder men bli erkända som fans. Detta enkla erkännandet är extremt viktigt och en databasmarknadsföring kan användas för att ge rätt officiella status på långtids lojala fans.

Du hittar artikeln här!

Hoppas att du finner detta givande och på återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

7 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s