Varför WiFi är data!

Wifi data sport management sportidealisten

Visst föredrar du att använda WiFi? Föredrar du även att det ska finnas WiFi på alla sportevenemang du besöker?

Under sommaren har stora sportevenemang så som fotbolls-EM för damer, Friidrotts-VM, och Wimbledon lockat massvis med publik. Vilka härliga folkfester det varit både för tv-tittarna, åskådarna på läktarna, media och turneringarna själva.

Wimbledon må vara 140 år gammalt men är väldigt framåt när det gäller utveckling av teknik. I följande artikel, ”Wimbledon 2017: The tech behind the world’s top tennis tournament”, berättas det om deras satsning på det offentliga WiFi som är en potentiell guldgruva av användbar data.

Inte nog med att det konsumeras 28 ton jordgubbar, 10 000 liter av grädde och 320 000 glas av Pimms varje år, de ser även till att så många som möjligt har tillgång till WiFi. Författaren till artikeln har följt Wimbledon de senaste tre åren och har fått ta del av en massa ”behind the scenes”.

Så här fungerar WiFi när du ansluter om du inte visste det

När du ansluter till ett WiFi nätverk så kan operatören av det nätverket se vilka tjänster och appar som du använder. Exempelvis så kunde teamet under årets upplaga av Wimbledon se hur många besökare som använde appen Line (en messengerapp som används i Asien). Genom denna insyn så kan Wimbledon ta vara på den datan och förbättra hur de kommunicerar tävlingen till de asiatiska besökarna nästa år. Alltså med detta sagt, så kan Wimbledon om de täcker alla sina banor med WiFi spåra varje enhet som kopplar upp sig.

I år var ett test med gratis WiFi på några få platser, men tänk dig själv att genom att analysera hur WiFi används under turneringen av besökare så kan Wimbledon veta hur de bättre kan använda sig av informationen från alla besökare för att förbättra service, utbud av souvenirer etc. Kanske behövs det fler jordgubbs- och gräddstånd eller en Pimmsfontän? Inte nog med dessa fördelar, med ett gratis WiFi kan Wimbledon skicka notiser till besökare och även där kommunicera på ett enkelt sätt.

Frågan återstår att se hur detta utvecklas eller inte. Är besökare införstådda vad detta innebär? Det kan ge mer värde för både besökare och arrangör, men kan kännas som ett intrång av ens integritet. Men skulle inte du föredra att få erbjudanden och annan kommunikation anpassat just till dig, hellre än allt som du inte är intresserad av? Med denna fråga låter jag dig nu tänka efter lite hur du själv använder publikt WiFi? Om du jobbar inom event så är det dags att utveckla er guldgruva till data, för att bli ännu vassare i er kommunikation med besökare.

Varför är detta viktigt?

Evenemang kan genom att ge gratis WiFi får mycket data att analysera och sedermera ge tillbaka till sina besökare i form av anpassade kommunikationer och erbjudanden. Med ett publikt WiFi kan arrangören lättare förstå när och hur nätverket används och på så sätt anpassa sin fysiska miljö eller marknadsföring. Data is king och kan hjälpa både evenemang och besökare till en värdeladdad upplevelse.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

2 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s