Några tips för sociala medier

Sociala medier analys sport sportidealisten

I dagens samhälle ges information och kommunikation fortare än någonsin. Är du en del av en lokal idrottsförening eller en del av en satsande idrottsförening så kan följande vara bra stöd för en ökad synlighet och kommunikation utåt.

(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: SMART)

Manchester City är ett exempel på att sociala medier är viktiga. De har ökat sina intäkter med 21 % och mycket av detta är deras arbete med sociala medier som ökar engagemanget med fansen. De är den första klubben i engelska Premier League att nå en miljon prenumeranter.

Deras fokus på sociala medier talar för sig själv om man ser på deras ökning av följare det senaste året: Instagram (60%), Twitter (33%) och Facebook (18%).

Följande 9 tips är från Buffer (vill du veta mera så klicka på Buffer):

  1. Skapa Instagraminlägg på datorn istället för mobilen
  2. ”Reposta”, alltså skicka ett inlägg som du tycker är bra, men fråga användaren om lov innan du gör det
  3. Bygg upp ett galleri med bilder så du kan planera inläggen i förväg
  4. Använd verktyg för att skapa nytt innehåll och som skapar innehåll som engagerar
  5. Skapa en veckas arbete av inlägg på en gång
  6. Schemalägg tid för att engagera (alltså planera tid att svara på kommentarer etc.)
  7. Förbered vanligt använda hashtags i exempelvis Evernote.
  8. Använd alltid samma filter
  9. Återanvänd dina Instagraminlägg till andra plattformar

Ett annat tips inom ämnet är användandet av videoinlägg. Video är väldigt bra för uppmärksamhet och engagera med budskap. Det är därför inte konstigt att Snapchat har fler än 10 miljarder videovisningar om dagen. I följande text kommer lite tips om hur videostatistiken kan tolkas.

Vilka plattformar och vilka tider gäller när en video är räknad som sedd? I följande bild ges en god översikt för detta:

Sociala medier analys sport sportidealisten

Följande insikter om fyra av de största sociala medierna är från en väldigt duktig person inom sociala medier, Jessica Smith, Senior Director of Digital and Social Strategy for the New York Yankees.

Instagram = Bäst visuella uttrycket för din organisations varumärke; stark kreativitet

Facebook = Stor räckvidd, videos och liveinnehåll; ”content are king”; sponsrade inlägg fungerar

Twitter = Puls och plats för verklig tid; live; en-mot-en engagemang; utveckla en röst/en personlighet

Snapchat = Verklig och rå tillgång (inte fokus på bildkvalité); människor och värdar/influenser är viktiga; i likhet med reality TV.

Nedan är Manchester Citys bästa av det bästa från deras sociala medier.

Tips och Tricks

Vill du veta mer om hur du kan optimera Facebook så har SportsGeek en väldigt bra e-bok för det som du kan få tag på här Understanding_FB_Data_the_Sports_Geek_way.

Instagramtips:

11 verktyg för Instagram som är gratis

10 sätt att använda Instagram Stories

5 lärdomar om sociala medier från Major Baseball League

Se hur Bundesligamästarna Bayern München använder Instagramomröstningar

Varför är detta lärorikt?

Det har aldrig varit enklare än idag att ha en plattform som både berättar om sportklubben eller företaget och lyssnar på sin omgivning. Sociala medier kan även ha flera ansvariga, vilket gör det lättare för de mindre föreningarna att båda kommunicera utåt och lyssna på sina fans.

Alla plattformar är kanske inte rätt för just dig eller din förening men testa dig fram och se till att göra klart med syftet av att använda en plattform. Genom ett tydligt uttalat syfte kan alla inom organisationen hjälpa till att sköta de sociala medier du väljer att använda.

Kom ihåg, sociala medier kan både informera, lära ut kunskaper, kommunicera med fans och underhålla med exempelvis bakom kulisserna.

Vill du fortfarande veta mer, så har liknande inlägg lagts upp tidigare på Sportidealisten som:

Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

8 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s