Entreprenörskap inom sport – en julläsning à la carte

Sport management entreprenörskap fotbollsstartup Stockade FC Sportidealisten Idrottsvetare

Nu är julen här! Innan du läser vidare så vill jag passa på att önska dig en God Jul. Jag hoppas du finner denna text perfekt till lite julledig tid. Vill du verkligen få en intressant inblick i denna berättelse så blir det en julläsning à la carte! Trevlig läsning.

Hur bygger du upp en sportklubb? Hur går det till med sport enligt den amerikanska modellen? I följande text kommer det handla om en liten ort i USA som startade upp ett fotbollslag och de har bevisat att det mesta är möjligt.

(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Influencer som tröjsponsor)

”This is one of the many things I’m *really, really* proud of. One of the reasons we were inspired to start a club is that we knew families in the Hudson Valley had to drive 2 hours (!!) to NYC or NJ to bring their kids to see a high-level soccer match and ticket prices often aren’t cheap. I really feel that lowering the barrier for a family to enjoy a live soccer match – both ticket cost and proximity – is a big factor in turning families into fans.” – Dennis Crowley, grundaren till Stockade FC

Detta är en del av bakgrunden till att Dennis Crowley bestämde sig för att starta upp ett fotbollslag. Det finns fem olika inlägg från olika perioder sen starten av detta fotbollslag, Stockade FC 2016 (grundades 2016), vilka jag verkligen rekommenderar att ta dig tid och läsa.

Starten fotbollslaget Stockade FC skulle vara en katalysator för förändring. Dennis Crowley som är dels grundaren och dels författaren till de olika inläggen, vill se till att den amerikanska sportmodellen blir som den europeiska sportmodellen. Detta innebär att den amerikanska modellen, som går ut på att alla ligor är stängda bör bli öppna. Alltså en stängd liga innebär att ingen kan åka ur eller gå upp till högsta divisionen. Medans i Europa så har vi ligor där nya lag kommer och går varje år. Crowley vill även se en större transparens inom de sportsliga strukturerna.

Så här säger grundaren:

”This is why the US needs an “open-pyramid” style of promotion and relegation — one that both encourages and rewards the type of bottom-up investment that the game needs. (When I say “open pyramid” I mean a system in which any team, of any shape or size, from any market has a path to earn their way into the top leagues — a pyramid that’s not limited to MLS1 and MLS2 swapping teams at the end of every season.)”
– Dennis Crowley

I följande punkter poängteras hans plan med Stockade FC, följt av deras riktigt fräscha tröjor.

(a) learn how to build a club by building one from scratch

(b) use that knowledge to bring transparency to the process of creating clubs in the hope of inspiring others to build clubs in their own communities

(c) help to better organize like-minded and ambitious owners of lower level clubs to give us a louder voice in the larger discussions about the US Soccer landscape

(d) use that “seat at the table” to advocate and push forward an agenda of equal access to growth and opportunity for all clubs at all levels, which

(e) is ultimately accomplished by helping to create an open system anchored by strong and stable clubs within well-organized and accessible lower level leagues, such as the NPSL.

Stockdale FC sportentreprenör tröjor Sportidealisten Sportaffärer fotbollsentreprenör fotbollsstartup sportstartup

Utmaningar

Hoppas du har hunnit läsa något av hans fem inlägg. Om inte så berättar Crowley bland annat om utmaningarna med de olika divisionerna i USA. Stockade har lyckats med att vinna serien andra året och är sugna på att köpa in sig i en högre division, men som det är med stängda ligor och högre divisioner så kostar de mera att vara med. Det är väldigt intressant med deras blickar framåt gällande att spela i högra serier som skulle innebära dubbelt så många matcher. Visserligen så är det deras väg uppåt i seriesystem men samtidigt så är färre antalet matcher som de har spelat nu på två år med cirka 10 hemmamatcher per säsong lagom för att ha volontärer på matcherna men även inom klubben. Slutsatserna i Crowleys resonemang är att det är lättare att driva ett lokallag med bara några hemmamatcher per säsong än 20-30 st. Det blir således mindre tid som krävs från volontärer och ideella ledare inom klubben. Dessutom skulle möjligen en kortare säsong i Sverige vara bättre om det spelas under de varmare månaderna. Dessutom innebär en kortare säsong mindre kostnader för resor om det skulle vara motstånd en bit bort.

Säsongsstrukturerna är väldigt olika i olika sporter och länder. För att få en bättre översikt hur det ser ut med fotbollssäsonger i några olika länder så har Crowley bidragit med följande tabell:

Length of Season by League
MLS Season   (USA)                Mar thru Dec    34 matches
NASL Season  (USA)                Feb thru Nob    32 (Spring + Fall) 
USL Season   (USA)                Mar thru Nov    34 matches)
NPSL Season  (USA)                May thru Aug    12-16 matches
PDL Season   (USA)                May thru Aug    14 matches
UPSL Season  (USA)                Mar thru Dec    24 (Spring + Fall)
Maryland Major Soccer League      Sept thru Nov   12 matches
   * home of Christos FC
NYC’s Cosmopolitan League         Sept thru June  18 matches
   * home of Lansdowne Bhoys FC
EPL Season   (ENG)                Aug thru May    38 matches
La Liga      (ESP)                Aug thru May    38 matches
Bundesliga   (GER)                Aug thru May    38 matches
Liga MX      (MEX)                Jan thru Nov    34 (Spring + Fall)
Brasileirão  (BRA)                May thru Dec    38 matches
US Open Cup      (USA)            May thru Sept
Champions League (EU)             Sept thru May

MLS i USA är högsta divisionen och ligorna under MLS är division 2 och nedåt. Som du ser är det lite mindre matcher för de lägre divisionerna, men kanske bättre månader att spela i och hjälpa till i organisationen.

Andra intressanta aspekter från denna resa är att de har sålt tröjor till Japan och andra länder, vilket har gjort att de kunnat trycka matchtröjor på andra språk och sälja online. Alltså extra inkomster och möjligheter till nya globala fans och potentiella sponsringsmöjligheter.

Stockdale FC sportentreprenör tröjor Sportidealisten Sportaffärer fotbollsentreprenör fotbollsstartup sportstartup

Som ny till fotbollsfamiljen så har du en utmaning med intäkter och samarbeten med sponsorer. Vill du veta hur de jobbar med sponsorpaket så kika här.

Det finns så mycket mer att ta upp, men läs gärna för att ta reda på hur man kan marknadsföra sina första matcher, hur man kan locka med säsongsbiljetter och sälja merchandise. Men även hur inköp av material kan minska till andra året och andra utgifter utvecklas.

Här är en underbar inblick i deras lager.

Sportidealisten Startup Fotboll entreprenörskap idrott sport idrottsvetare fotbollsentreprenör

Deras utveckling till andra året gällande livestreaming är också intressant att läsa om. Här är ett tips gällande detta från Crowley:If you plan to stream using a MiFi (Mobile Access Point), know that it takes about ~2 gig of bandwidth to stream a 90 minute match from an iPad to Facebook (with audio/commentary). If you have 8 away games, you’ll prob need a ~15 gigs over 3 months.”

Denna lilla klubb har kommit till från ett passionerat intresse för både en sport men även för att en ort saknade en sport. Efter bara ett år har Stockade FC dessutom gjort intryck på Svensk fotboll. Under detta året värvade nämligen Värnamo deras målvakt och några andra av deras spelare såldes till andra länder, däribland Australien. Alltså denna lilla nystartade fotbollsklubb fick på ett år några spelare sålda till andra klubbar i andra länder, vilket kan ändå säga något om att Stockade fått uppmärksamhet runt om i världen.

Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Annat exempel på fotbollsentreprenörer

Hållbar utveckling

Framtidens barn och ungdomsidrott

Framtidens motionsidrott?

Framtidens motionsidrott av goda exempel

Sportentreprenörer titta hit

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Bonusmaterial:

1 kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s