Tips på marknadsföringsstrategi 2018

Marknadsföringsstrategi Idrottsvetare Sportidealisten Sport Management Sportmarknadsföring

God fortsättning! Hoppas du som jag har haft en underbar tid med familj och vänner under juldagarna.

Eftersom det är juletid och även slutet på året kommer följande text bli kortfattad, men innehållsrik.
Missade du möjligen förra veckans inlägg så kan du kika på den här: Entreprenörskap inom sport – en julläsning à la carte.
Men följande insikter handlar om nyheter för Snapchat och Instagram.

Snapchatanvändare är mer intresserade av sport

Enligt en undersökning som nyligen publicerades visades att Snapchatanvändare är mer benägna att lägga upp bilder och videos från sportevenemang än icke Snapchatanvändare. Dessutom är de som har Snapchat mer aktiva på sociala medier än Snapchat icke-användare.

Snapanvändare sports Sportidealisten Idrottsvetare Sportmarknadsföring

Snapanvändare sport live Sportidealisten Idrottsvetare Sportmarknadsföring

Detta är intressant eftersom det kan inkluderas i nya sponsringsaktiveringar eller andra sorters marknadsföringsstrategier. Om du vill försöka engagera och/eller aktivera fans eller nya besökare, så kan Snapchat vara en bra plattform under live-evenemang.

​Snapchats filter kan nu skapas av dig

En nyhet från Snapchat är att du nu kan skapa dina egna filter, som den dansande korven (se bilden nedan). Lens Studio heter programmet som funkar till både Mac och Pc, ett hett tips till din marknadsföringsavdelning. Du kan skapa egna filter som lagets maskot eller en logo, som sedan vem som helst kan använda. När du skapat ett filter, så kan en så kallad Snapcode delas ut antingen digitalt eller som klistermärken, vilka sedan skannas av för att få tillgång till.

Snapchat studio lens Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management

Instagrams senaste uppdatering med hashtags (#)

Har du använt Instagrams hashtags genom att söka efter inspiration till något intresse eller bara sökt efter något ämne du vill veta mer om? När någon lägger upp en bild med hashtags (#) så kan det vara dels en strategi att få nya följare till sitt konto eller bara lägga till en # för att fler på Instagram ska se din bild. För mig själv har jag inte ofta använt sökfältet för # men i Instagrams senaste uppdatering så kanske denna funktion blir mer användbar. Vanligtvis har du kunnat följa personer, men nu kan du alltså även följa hashtags. Detta underlättar om du vill följa allt som läggs upp om ditt intresse. Ta tex mitt intresse för sporttrender där jag nu kan följa #sporttrender och få detta i mitt vanliga flöde.

En intressant del av denna uppdatering är att du även kan se vilka hashtags som de med offentliga konton följer.

Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton

Några tips för sociala medier

Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Delaktighet med #viärsverige

Fallstudier inom sport med Facebook

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

4 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s