2018, året då fansen är allt

Fans data sportmarknadsföring Sportidealisten

Då är 2018 igång och jag ser verkligen fram emot alla utmaningar, lärdomar och inspirationer som väntar under året. Just 2018 kan vara året som primärdata blir på riktigt den viktigaste informationen och nyckeln till framgång för sportklubbar. Med primärdata menar jag all sorts information som kommer från respektive fans själva. Det kan innebära data som vilken musik du lyssnar på eller vilken din favoriträtt är.

(Missade du årets sista inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Tips på marknadsföringsstrategi 2018)

Årets första inlägg handlar alltså om fansen och deras information som kan samlas in som datainformation på olika sätt. Från rapporten ”Fansinsikter och data” av Umbel har Sportidealisten valt att plocka ut godbitarna till dig, men vill du läsa allt själv så klicka på rapportens namn. Umbel är en mjukvaruplattform från USA som hjälper professionella sportklubbar och universitetssportlag att skapa den ultimata fansupplevelsen.

Följande rubriker är rapportens indelning och därefter kommer de utvalda godbitarna att presenteras.

Table of Contents
How to Create the Ultimate Fan Experience ……………….1
Making the Most of Fans’ Data at Events and Beyond …. 6
Knowing Your Audience …………………………………….. 17
Making the Most of Smarter Partnerships ……………… 28
A Final Thought: Think Bigger and Better …………….. 35

Sponsorship Fans insikter data marknadsföring Sportidealisten

Sponsring är inget nytt fenomen och utan ytterligare siffror är det kanske svårt att förstå dessa siffror men varför jag tar upp detta är för att 80 % av sponsringsmedlen spenderas på sport och underhållning. Av dessa summor så hänvisar the Association of National Advertisers, att 95 % av dagens varumärken leverera sina sponsorskap genom sociala medier medan 71 % av dessa gör det genom digital- och mobilmarknadsföring.

Brands leverage sponsorship Fans insikter data marknadsföring Sportidealisten

Enligt Umbel har sponsorer insett att digitalt innebär att deras partners får så mycket datainformation tillbaka, vilket är vad de är ute efter. 80 % av alla marknadsförare har rapporterat att behovet att validera resultaten av sponsorskap har ökat drastiskt. Umbel påstår att endast 35 % av marknadsförare faktiskt mäter sina kampanjers effektivitet och inverkan. Dessutom samlar inte eller använder inte 25 % av marknadsförare någon data för sina dagliga beslut. Slutligen anser Umbel att många av de som mäter data saknar ett standardiserat tillvägagångssätt för det.

Marketers measurement Brands leverage sponsorship Fans insikter data marknadsföring Sportidealisten

“…the only way to really get a clear picture is to understand the fans that are engaging with the brand and digital platforms at a deeper level.”

Ett exempel på hur du och ditt lag kan ta del av data från fansen är enligt följande. När fans köper biljetter så kan laget erbjuda en möjlighet att få gå med ut på planen med spelarna gentemot att man loggar in på sociala medier och delar med sig av sitt konto. Vid många tillfällen så är det ungdomsspelare som får gå ut med spelarna i Sverige, tex  i herrarnas fotbollsallsvenska. Men detta exempel från USA skulle kunna erbjudas i Sverige också eller med andra liknande upplevelser för fansen. Detta medför värde till sina fans, samt att marknadsförare får värde tillbaka med insikter om olika fans data. Olika insikter som datan via sociala medier konton kan bidra med är att sportmarknadsföraren får reda på vilka olika företag eller intressen fansen har. I slutändan kan fans få bättre anpassade erbjudanden och sportmarknadsförare kan rikta sina marknadsföringskampanjer till rätt personer och uppnå en hög retur på investerade marknadsföringsmedel för framtida biljettkampanjer.

Alltså, datan från fans olika interagerande på sociala medier (tex vilka företag som ett fan gillar på Facebook) kan underlätta för sportklubbar att kommunicera med fansen på en djupare nivå. Som Umbel säger: “(Social) is really where the power lies and understanding how they (alltså fansen) want to interact with these teams and what platform they want to do it on,”.

En pågående trend som Umbel också påpekar är att det finns mer värde för sportklubbar att förstå än bara de fans som köper biljetter. Det finns de fans som bara konsumerar innehållet från sociala medier. Denna trend blir intressant att hålla koll på, konsumenter i form av biljettköp och konsumenter i form av innehåll från sociala medier.

Data från fans kan utveckla marknadsföringsbudskapen och driva mer riktade annonser, sälja biljetter och souvenirer men även skapa nya intäkter för sponsorskap.

Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare
Varför WiFi är data!

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

2 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s