Tre saker du kanske inte har koll på inför OS

OS VR Influenser utmaningar Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management

Snart smäller det! Från 9 februari till 25 februari hålls vinter-OS i PyeongChang, Sydkorea. Ingen har väl missat att Nordkorea och Sydkorea ska delta tillsammans? Rent tekniskt är de i krig men under OS kommer de gå in i öppningsceremonin under en enhetlig flagga, dessutom kommer ett gemensamt hockeylag delta för damerna!

(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Fyra saker du inte visste om världens största sportevenemang).

I veckans inlägg får du ta del av hur OS ska locka yngre tittare men även att det är första vinter-OS som ska sändas i VR. Dessutom får du en inblick i olympiska atleters utmaningar som du kanske inte kände till.

OS-influensers

Att samarbeta och jobba med influensers är en trend som vi förmodligen kommer få se mer av. Sändningsrättigheterna i Sverige för årets OS är via Discovery, vilket är nytt men inte bara det, Discovery tar även in influensers för att öka intresset runt evenemanget. Utöver ett vanligt gäng med programledare, experter och kommentatorer så lägger nu Discovery Sweden influensers för att locka fler yngre tittare. Youtube-profilerna Daniel Norlin och Sara Henrietta med flera, är en strategi för att öka utbudet på plattformar som OS kan konsumeras via. Den engelska fotbollsorganisationen FA har även de tagit in influensers för att öka intresset bland de yngre och för att visa mer än bara fotbollsplanen.

Olympiska atleters utmaningar

OS är en stor möjlighet att skapa extra värde för både potentiala sponsorer och atleterna, men bara för att en atlet har kvalificerat sig till OS betyder inte det att sponsorerna flockas. Atleterna kan med hjälp av sponsorer få olika resurser som underlättar ekonomin och deras resa till PyeongChang och sponsorer får en bra exponeringsmöjlighet under en tid som lockar engagemang från många världen över. Toyota är en sponsor som ser värde utifrån atleternas sociala medier men bäst är om de har en intressant berättelse att dela. Mångfald gällande kön, etnicitet och sporter är också aspekter som kan vara viktiga när OS-atleter ska få sponsorer.

Atleterna som har deltagit och har chanser att delta i framtida OS har stora möjligheter att få bra sponsorskap om de tidigt bygger en trovärdig identitet och har ett socialt och digitalt varumärke. Dock är inte allt frid och fröjd med att synas med sina sponsorer runt OS. OS har särskilda regler runt rättigheter för att visas i samband med OS, vilket både atleter och sponsorer bör vara vaksamma med inför olika reklamkampanjer. Detta innebär att sponsorerna måste ansöka om tillstånd långt innan ett OS, något som gör det svårt att fixa samarbeten om en atlet kvalificerar sig sent.

Första OS med VR

Årets OS kommer bli första vinter-OS som sänds i Virtual Reality (VR). Den amerikanska Tv-kanalen NBC sänder OS för deras land och kommer tillsammans med Intel att sända 50 timmar sport i VR. Följande event kommer kunna upplevas med VR: öppnings- och avslutningsceremonin, alpint, curling, snowboard, skeleton, konståkning, kortbaneåkning på skridskor, backhoppning, ishockey och big air discipliner.

I tidigare inlägg här hos Sportidealisten har VR fått en del uppmärksamhet och detta är ytterligare ett tecken på att VR kommer bli en del av vardagens sätt att se på underhållning och sport. I detta fall kan det bli otroligt bra. Möjligheterna med VR och event som OS kan nog skapa en och annan häpnadsväckande upplevelse genom att få känslan att se t.ex. slalomåkarna på riktigt. Se följande video och du kommer vilja få möjligheten att se OS på ditt sätt.

 

Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

 

2 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s