6 tips för att skapa en bra sportupplevelse

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Fan Engagement Innebandy VM Sportmarknadsföring

Från halvtomma läktare, ojämna motståndare, till en turnering som gav bättre och jämnare matcher och som slog världsrekord i antal besökare. Vad är detta? Det är herrarnas innebandy VM som utspelades i Prag under början av december. I detta inlägg vill jag ta upp sex exempel som gav fansen en bra upplevelse och som fler evenemang kan ta efter.


Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb FC Rosengård BOOST By Rosengård EON
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: FC Rosengård, mer än en idrottsklubb)

Innebandy VM 2019

15 106 var det tidigare världsrekordet för en innebandymatch och detta var från VM 1996 i Stockholm. Under innebandy VM 2018 mellan 1-9 december slogs detta under matchen om tredje pris mellan Tjeckien och Schweiz med 16 112. Det finns många tjecker att tacka för det, med tanke på att det hela utspelades i Tjeckien, fast förmodligen även ett engagerande evenemang för fansen.

En maskot kan hjälpa till

Under detta VM fanns en huvudfigur, vilken var världsmästerskapets maskot, Floorian (se Floorian på bilden nedan). Förmodligen en anspelning på innebandyns engelska översättning, Floorball. En maskot beståendes av en innebandyboll till huvud och en blå mantel för att symbolisera världsmästerskapets slogan ”Fast track to Glory”, alltså att snabba spår till äran.

Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

Vanligtvis är en maskot under mästerskap bra för att kunna marknadsföra sitt evenemang, speciellt till barnfamiljer. Eftersom de flesta maskotar jag har sett genom åren har en viss vänlig och häftig karaktär som barnen vill krama eller göra High Five med. Därav associerar de evenemanget med något mer än bara det sportsliga och tävlingsmomenten. Familjer kan göra en kul aktivitet tillsammans. Då kan barn och ungdomar leka i Fan zones, där det kanske kan göra ansiktsmålningar, spela innebandy på liten plan eller andra roliga lekar. Och allt detta med maskoten. Kul va?

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb
Hos Sportidealisten hittar du varje vecka nya sportjobb, klicka här för att gå till sportjobbssidan

Engagerande maskotar gör det ännu mer kul

I innebandy får målvakter ofta utstå många skott och har en hel del att göra. Vissa skott de räddar är enklare än andra och under VM hade de en viss låt och video de visade upp på jumbotronen när en målvakt gjorde en riktigt bra räddning, som de kallade Monster Save.

Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Monster Save

Det finns också utvisningar i innebandy och då innebar det en ny låt och en ny liten video med Floorian, vad tycks?

 

Tillsammans

”Fan Cam”, gjorde också susen. Under matcherna visades fans på jumbotronen och alla vinkade och jublade. Många har rest till Prag med sitt lands flagga och oftast har det skrivits orter där fansen kommer ifrån på flaggorna.

Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Fan Cam

Till och med jag och mina vänner fick möjligheten och dessutom med Åkersberga som vi kommer ifrån.

Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

En annan sak som skedde under mästerskapet var att det var lite ljusshow tillsammans med alla på arenan. Se hur det kunde se ut på videorna.

Två maskotar är ännu bättre

En Floorian är bra att ha, fast två är ännu bättre. Under mästerskapet var det två maskotar som hoppade, dansade och hjälpte till på finalarenan, O2 arena. Ibland var de nedanför läktarna och klappade igång respektive länders fans och ibland var de uppe på läktaren och kramade fans, tog bilder tillsammans eller dansade till musiken som spelades i arenan.

När de är två stycken kan de lättare finnas till för fler fans på arenan, alltså dubbel glädje och tillgänglighet för fansen. Dessutom var det ofta någon tävling i periodpausen och de som var bjudna ner på planen för att delta var fans från läkaren som lyckats fånga en frisbee som de båda Floorian kastat ut tidigare under en match. Fast de två maskotarna kunde också ställa till scener som kunde upplevas roliga för vissa men för andra dumma. Som det syns på bilden efter detta stycke håller Floorians varsin stor gul säck. Just dessa två säckar innehåll popcorn. Vad som hände efter denna bild togs var att de vevades ut bland fansen vid trapporna som syns i jumbotronen. Visst har nog ingen dött av lite popcorn i håret, fast trapporna och alla fans i närhet hade popcorn överallt efter detta.

Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Maskot

Bra matlogistik utanför planen gör det bättre för fansen

Något mer jag vill lyfta upp som var riktigt bra på arenan var matkioskerna och deras struktur. Visserligen har jag ingen bild på detta, fast det som syntes som långa köer när jag var ute och handlade, var bara ett första intryck, sen tog bara väntan ett par minuter för det flöt på bra.

Varför upplevde jag och förhoppningsvis alla andra detta också? Jo, för att i stället som de flesta arenor har med massor av kiosker som säljer samma saker: chips, korv, pizza, öl med mera — på finalarenan, O2 arena har de delat upp utbuden av mat till varsin kiosk. Alltså, ville jag ha pizza så fanns en pizzakiosk och om jag ville ha korv så fanns en korvkiosk. Således fick alla köa till en maträtt vardera, vilket tillåter kioskerna att ha ett lager för bara en vara.

Sportidelisten SportJobb IdrottsJobb Sport Management Idrottsvetare Sporttrender Idrottstrender Lärdomar Nyhetsbrev
Varje månad kan du ta del av de senaste lärdomarna, nyheterna och sportjobben! Prenumerera här NYHETSBREVET

Sportidealistens lärdomar

Innebandy VM 2018 var ett steg i rätt riktning på många sätt. Det var både många länder som börjar visa på bättre och bättre innebandy och även ett evenemang som skapade bra underhållning för alla fansen. Det var mycket bra tryck från fansen runt om i arenan, fast det var också bra från organiseringen som möjliggjorde detta.

Det jag vill poängtera är vad några små och korta videos kan bidra med. Tillsammans med en maskot kan ett innehåll och en berättelse skapas. Dessa videos till Monster Save eller utvisningar bidrog till en kul upplevelse. Som fans längtade jag inte bara efter målsignalen, utan nu underhölls jag till utvisningar och när det gjordes en bra räddning med en rolig melodi och video och så vidare. Fler positiva associationer och mer förväntan i luften.

Avslutningsvis är det viktigaste jag tar med mig från innebandyn VM att de skapat ett evenemang för och av fansen. Det är ett tänk på att skapa smidiga matköer och det är Fan Cams och tävlingar som bjuder in alla fansen att skapa en stämning tillsammans.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management

Framtidens sportupplevelser!

Unik fansaktivering

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Har du anmält dig för månadens trendspaning? Om inte så klicka här!

Sportidealisten Sportjobb Idrottsjobb Idrottsvetare Sport Management Idrottstrender Sporttrender SportStartUp SportEntreprenör

1 kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s