Så äger du svensk sportindustri

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Motorsport & Pengar SportSeminarium Sportvärdekedjan

Ett av årets sportseminarium ”Motorsport & Pengar”, med fokus Motorsport arrangerades under våren 2019 och innehöll intressanta föreläsningar och diskussioner om den svenska sportindustrin, Sveriges största streaming, svensk bilsport, framtidens motorsportarena och lite till. I kommande inlägg får du ta del av några insikter om lärdomar hur man blir störst i Sverige på streaming och om svensk motorsports framtid, men först får du i detta inlägg en introduktion om svensk sportindustri och hur du kan ta vara på alla möjligheter den erbjuder.


Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Jobbansökan
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: (Två underskattade tips till en bra jobbansökan)

Vad är ”Motorsport & Pengar”?

Men först, vad är ”Motorsport & Pengar”? Det är en branschträff som arrangeras av Sportseminarier, vilka är ett kompetent gäng som bedriver bland annat utbildningar, nyheter och seminarium inom sportbranschen. I år var det den tredje upplagan av ”Motorsport & Pengar”, där de samlat några av sportindustrins mest inflytelserika personer som framförde presentationer och deltog i paneldiskussioner gällande sportens kommersiella plattform, utveckling, utmaningar och framtid.

Introduktion om den svenska sportindustrin

Inledningsvis gav Magnus Roos, grundaren av Sportseminarier, en bra informativ introduktion om den svenska sportindustrin. Magnus presenterade ”Sportvärdekedjan” där han skapat en bild för att bättre förstå hur det skapas värde genom sport. Att vi kan sitta och kolla på exempelvis fotbolls VM och se vårt landslag hade inte varit möjligt utan råvaran, vilket är fotbollsspelarna.

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Motorsport & Pengar SportSeminarium Sportvärdekedjan
Se bild, Sportvärdekedjan, som visar vilka områden som värdeskapande sker och dessutom med dagen teknikutveckling så kan teknologin tillföra nya dimensioner.

Även om du inte själv är en talang som Zlatan eller har en produkt eller tjänst inom sportsektorn så är det väldigt många som vill vara en del av sportindustrin. Här kommer värdet in från sporten, där både fans och globala företag vill vara en del i sportvärdekedjan. Att ett bilföretag som Ford kan gå in och skapa värde tillsammans i fotbollens stora klubbturnering Champions League är ett exempel på sportindustrins drivkrafter. Sportindustrin skapar värden på olika sätt, där reklam och sponsring är ett av sätten.

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Motorsport & Pengar SportSeminarium Sportindustrin Sportintäkter
Se bild, Sportindustrins Drivkrafter och intäkter med praktiska exempel vad och hur intäkter ser ut. Antingen kan du äga en av rättigheterna eller alla, eller så vill du köpa och sälja vidare.
Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Motorsport & Pengar SportSeminarium Sportindustrin Sportintäkter
Se bild, Sportindustrins Drivkrafter och intäkter med översikt vad som går till vart och vad. Hela 144 miljarder dollar för den globala marknaden.

Sponsorer och intäkter inom idrotten

När det kommer till sponsringsområdet för sportindustrin så växer den år för år. Magnus visade även en tabell på de tio största idrottsförbunden i Sverige, där vi kan konstatera att fotbollförbundet är överlägset etta, med hela 160 000 000 SEK i jämförelse med nummer tio på listan, Simförbundet med 5 000 000 SEK.

Tillhör du inte sponsringssidan, utan idrottssidan, då finns flera olika intäktskällor att ha koll på. Kanske är det någon av följande tio du inte har koll på och ska applicera i din verksamhet? Visserligen är alla dessa tio inte realistiska för mindre föreningar, men min uppmaning till den stora och lilla föreningen är att se dessa som en mall. Utgå från dem och försök anpassa dem till din verksamhet.

Som ett exempel, arrangerade vi i IFK Klagshamn, en gräsrotsförening utanför Malmö, Åshöjden Cup, en fotbollsturnering. Vanligtvis är det gratis parkering, fast vi erbjöd frivillig betalning och skrev ut QR-koder med förinställd betalning på 20 kronor. Alla som kom med bil fick denna informationen och QR-koden och det var många som betalde. En intäkt som vi vanligtvis inte prioriterat. Men oj, vad bra det blev.

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Motorsport & Pengar SportSeminarium Sportindustrin Sportintäkter Eventinstäkter
Se bild, 10 olika sätt att få eventintäkter.
Det finns många sätt att skapa intäkter inom idrotten. Magnus presenterade 10 olika sätt att få eventintäkter:
1. Biljetter
2. Merchandise
3. Mat och dryck
4. Reklamytor
5. VIP-aktiviteter
6. Parkering
7. Arenareklam
8. TV rättigheter och övriga bilder
9. Annonser och bilagor
10. Bidrag från staten och kommunen

Digital strategi för sportindustrin

Med ett fokus på media i sportindustrin presenterade Magnus en modell över Svensk TV-sport i förändring kopplat till en digital strategi. Det handlar inte bara om att berätta vad din verksamhet gör och inte heller endast vem din kund är. Dessa två kräver en synergi för en framgångsrik digital strategi. Lägg ner tid på att förklara vad din verksamhet gör och varför ni gör det, men likväl lägg ner tid att förstå vem din kund är och vilka utmaningar de har. Utifrån dessa fokusområden kräver den digitala strategin även vilka kanaler du ska finnas på. Här kan det vara bra att förstå din kund. Vart finns kunden och eventuellt potentiella kunder. Kanske är det bara LinkedIn eller bara YouTube som din verksamhet ska synas och finnas på?

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning SportTV Mediastrategi
Sport via TV förändras. I Sverige gäller både verksamhetens förankring med sina mål och att sätta kunden i fokus. Strategin för svensk sport-TV behöver integreras med taktik 1, 2 etc (läs med nedan).

 

Framgångsstrategin för att äga sportindustrin

Magnus Roos avslutade sin föreläsning med att lägga fram en strategi som står på fyra ben. Alla fyra gäller för sponsorer medan om du vill börja med en idrott är 1, 3 och 4 aktuella och om du är en idrottsverksamhet i dag så gäller främst 1 och 4.

  1. Investera i din användare, inte i ditt varumärke. Bygg Databas.
  2. Satsa på sport – största intäkterna, till exempel, sponsring/event/media
  3. Satsa på små globala sporter – som exempelvis, bågskytte, schack och IRONMAN
  4. Identifiera kommande idrottsstjärnor

Sportidealistens lärdomar

Både den svenska och den globala sportindustrin växer som bara den. I detta inlägget har du fått en introduktion om svensk sportindustri och hur du kan ta vara på alla möjligheter den erbjuder. Grundaren av Sportseminarier, Magnus har skapat en modell kallad ”Sportvärdekedjan”, för att bättre förstå hur det skapas värde genom sport.

Sportindustrin skapar värden på olika sätt, där reklam och sponsring är ett sätt. Sett till svenska idrottsförbund är fotbollförbundet överlägset störst på sponsringsintäkter, med hela 160 000 000 SEK i jämförelse med nummer tio på listan, Simförbundet med 5 000 000 SEK.

I detta inlägget har du även fått ta del av 10 olika intäktskällor att ha koll på för din verksamhet med fokus på evenemang.

Avslutningsvis förändras idrotten och således behöver vi förstå det digitala landskapet. För att skapa en framgångsrik digital strategi behöver din verksamhet lägga ner tid på att förklara vad din verksamhet gör och varför ni gör det, men likväl lägg ner tid att förstå vem din kund är och vilka utmaningar de har.

Har du testat dessa knep? Har du ett eget förslag? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Tips på marknadsföringsstrategi 2018

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Har du anmält dig för månadens trendspaning? Om inte så klicka här!

Sportidealisten Lediga Sportjobb Idrottsjobb Idrottsvetare Sport Management Idrottstrender Sporttrender SportStartUp SportEntreprenör

 

 

2 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s