7+1 saker som gör idrottsvärlden bättre

Nyligen slogs publikrekordet för damfotbollen för klubblag och dessutom blev det även klart att VAR (Video Assistant Referee) ska användas till fotbolls VM i sommar för damerna. Med damernas VM bara tre månader bort, har flera företag börjat presentera partnerskap med diverse stöd till lag över hela världen. Det gäller inte bara företag som Nike och Adidas, utan även företag som Budweiser tar det på allvar, samt Gatorade. Ja, mycket händer just nu och detta får du bättre koll på i detta inlägg.


Data Sports Technology SportsTech NHL Ishockey Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning
Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Data som kommer förbättra ishockeyn). Bild: Markus Spiske

Vad behöver du veta?

Det finns minst sju saker som är värda att ta upp från det senaste i sportens värld och dom kommer här:
1. Lucozade Sport har blivit den officiella sportdrycken till Englands damlandslag. Det är inget tillfälligt, utan det är ett avtal på flera år.
2. Med fortsättning på dryck och Englands damlandslag, Budweiser är numera den officiella ölen till landslaget.
3. Gatorade som är en annan sportdryck har blivit den officiella sportnäringspartnern till Manchester Citys damlag.
4. Nu till hela europa. Nike har slutit ett femårigt avtal med UEFA (Europas fotbollsförbund) för att bli den officiella matchbollsleverantören för UEFAs tävlingar, inklusive UEFA Women’s Champions League och UEFA Women’s Euro 2021.
5. Både Nike och Adidas har lanserat fotbollströjor som är speciellt utformade för kvinnor.
6. UEFA lanseras en egen Youtube-kanal för damfotbollsspelare.
7. Adidas och AON bidrar till lika spel, lika lön.

Inom loppet av dagar

Dessa sju nyheter har nyligen lanserats. Först var det Gatorade och Manchester City, sedan England och Lucozade, därefter bara dagen efter dessa nyheter kom Budweiser och Adidas. Sist men inte minst, avslöjade Nike tröjorna för de 14 lag som spelar i årets VM och att de hade skrivit under en femårsperiod med UEFA.
På tal om UEFA, har de dragit igång ett projekt med en Youtube-kanal där vi får insyn hur damproffsen lever. Vi kanske har koll på Messi och Zlatan, men hur är det med damspelarna? Via UEFAs nya Youtube-kanal får vi bland annat följa vår svenska försvarare Petronella Ekroth, som spelar i det italienska storlaget Juventus.

Det handlar om representation hela vägen…

Även om det inte hänt denna månad, så ska vi inte glömma Visa, som redan i fjol blev den första sponsorn någonsin för UEFAs damfotboll (Champions League och EM) med ett partnerskap som löper från 2018 till 2025.
Med Visas partnerskap med UEFA meddelade de även sin tro på framtiden och att alla 21 miljoner räknas. CEO för Visa Europa, Charlotte Hogg sa följande:

“It is an exciting time for women’s football. Twenty-one million women and girls participate in the beautiful game across Europe and at Visa we want to celebrate every single one of them.”
“We are proud to announce Visa’s groundbreaking partnership with UEFA to support and accelerate the growth of women’s football throughout Europe. We want to inspire, enable and leave a legacy to girls and young women to follow their dreams. With UEFA, we plan to bring women’s football to the forefront because at Visa we believe in acceptance everywhere, from the pitch to the boardroom.”

Sportidealisten nya lediga sportjobb sportjobbssidan Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning
Hos Sportidealisten hittar du varje vecka nya lediga sportjobb.

Och en stor möjlighet…
I pressmeddelandet gällande Nikes och UEFAs samarbete berättar de båda parterna att Nike och UEFA har en gemensam ambition. De vill tillsammans förverkliga den enorma potential som damernas fotboll har. Nike menar även att de vill vara med på resan från gräsroten upp till eliten för att ge stöd till nästa generation av unga kvinnliga spelare.
Adidas har även tagit steget till ett mer jämställt idrottsengagemang genom att meddela att de betalar ut lika mycket sponsorpengar till herrarna som damerna (se tweeten nedan). På liknande vis har även AON gjort, genom att stötta golfen lika mycket till damernas LPGA-tävling som till herrarnas PGA-tävling.

Rekordet från 1920

Utöver dessa sju punkter har även ett gammat rekord slagits.

Sportidealistens lärdomar

I detta inlägg har vi fått ta del av diverse samarbeten som handlar om sporter med damer i fokus. Länge har det endast handlat om sponsring och partnerskap hit och dit för herrar. Fast om vi tittar på vad som nyligen hänt så är det inga kortsiktiga samarbeten som meddelats. Företaget Visa tog det första steget och nu är flera med på samma resa för att investera i damidrottens framtid.
Det är väldigt intressant att nu se när de stora företagen gör större satsningar eftersom det sätter press på övriga företag att också göra något. Det finns många fördelar med det här och en av dem är att det blir mer fokus på damidrotten, vilket ger mer styrka för ungdomarna att både män och kvinnor kan nå långt.
Som en slutsats investerar fler företag i damidrotten och vi kan förvänta oss mer av liknande exempel i detta inlägget under 2019.

Vad tror du? Vill du att män och kvinnor ska ha lika rättigheter och förutsättningar? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.

——————————————————————————————————————

Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Kunskapen om inkludering
Ta inget för givet
Är idrotten jämställd?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.