Fallstudier inom sport med Facebook

Miami Hurricanes Facebookannonser Sportidealisten sportmarknadsföring

Många människor har en Facebookprofil idag men det har även många företag och ideella organisationer. Dessutom finns det så mycket information om både människor och företag på Facebook. Denna plattform har visat sig vara en guldgruva för att marknadsföra sig via. Detta är nämligen veckans lärdomar, hur några sportklubbar har haft framgång med Facebookannonsering.
Förra veckans text handlade om ett intressant belöningsprogram via sociala medier för ett ökat engagemang mellan klubbar och fans. Denna vecka fokuserar endast på Facebook, men det är inte bara “endast”, utan med hjälp av Facebook själva, så har de tillgängligt fem olika fallstudier med sportklubbar. Dessa fem (amerikanska lag med mindre ideellt tänk, dock är dessa Facebookexempel bra) kommer jag presentera nedan.


Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Nytt sätt att sprida favoritlaget!)

Öka försäljning av säsongskort

Först ut har vi Milwaukee Bucks (basketlag i NBL). De ville identifiera potentiella säsongskortsinnehavare. Detta gjorde de genom att använda annonser på Facebook och med användning av “custom audience“, vilket är anpassade målgrupper som kan skapas utifrån data du redan har eller kan lätt få tag på, för att således få tag på intresserade människor. Med hjälp av custom audience kunde de även exkludera de som redan hade ett säsongskort.
En annan funktion via Facebook är “Lookalike”, som innebär att Facebook identifierar andra potentiella fans utifrån den data du redan har. Detta användes av Milwaukee Bucks baserat på de som redan hade ett säsongskort. Alltså, Facebook hittar andra  profiler som liknar de som har ett säsongskort. Slutligen justerade de vilka som skulle nås av annonsen genom att begränsa till en målgrupp som är inom distans att kunna åka till alla matcher.
Resultatet:

  • 36X (gånger) avkastning på investeringen
  • 33% av leadsen köpte annonserad produkt; 20% av leadsen köpte uppgraderade biljettprodukter
  • 40% större försäljningsfrekvens jämfört med webbsidors genomsnittsleads
  • 25% större öppningsfrekvens av mejl, jämfört med genomsnittet
  • 2.3X större click-through frekvens för mejl, jämfört med genomsnittet

Miami Hurricanes Facebookannons Sportidealisten sportmarknadsföring
Miami Hurricanes är ett amerikanskt fotbollslag som också ökade sin säsongskortsförsäljning med hjälp av Facebookannonser, med samma princip som Milwauke Bucks.
Resultatet:

  • 7.5X gånger högre avkastning på annonskostnaden
  • Över 560 leads av hög kvalitet genererades
  • 147,000 människor nåddes

Sälj fler biljetter till enskilda matcher

Orlando Magic Facebook annonser Sportidealisten sportmarknadsföring
Orlando Magic (ett annat basketlag i NBL), använda custom audience för att annonsera till de som köpt biljetter tidigare. Här har de alltså lagt in data från deras CRM (Kundrelations hantering) för att veta vilka som redan köpt biljetter.
Resultatet:

  • 52 gånger högre avkastning på annonskostnaden
  • 84% högre avkastning på annonskostnaden än alla andra kanaler de marknadsförde via

Det tredje exemplet är även det om ett basketlag i NBL, Portland Trail Blazers. Dessa hade även fokus på ökad försäljning, men inte nog med att de gjorde liknande som Orlando Magic, Portland hade ännu mer personliga erbjudanden. De ville dessutom nå både tidigare besökare men även de som aldrig varit på plats. Utöver en annons med bild riktade de även länk-, video– och carouselannonser. Portland kopplade även in denna annonsering till Instagram. Hela denna kampanj mättes via Facebook-pixeln, som är en kod som spårar all data.
Resultatet:

  • 21X avkastning på annonskostnaden
  • 63% lägre kostnad per visning än för andra kanaler än alla andra kanaler de marknadsförde via
  • 77% högre avkastning på annonskostnaden än andra kanaler än alla andra kanaler de marknadsförde via

Registrering till exempelvis en Arena tour

Miami Dolphins är ett amerikanskt fotbollslag som ville visa upp sin nya arena. Genom att skapa annonser på Facebook med lookalike målgrupper av deras säsongskortsinnehavare så kunde ett imponerande resultat uppnås.
Resultatet:

  • 20X förväntad avkastning på annonskostnaden
  • 4 600 leads av hög kvalitet genererades (mer än någon annan kampanj hittills)
  • Över 200 medlemskap för säsongsbiljetter såldes

Miami Dolphins Facebookannons Sportidealisten sportmarknadsföring

Sportidealistens lärdomar

Facebook är en plattform som många människor existerar på, använder dagligen och har väldigt mycket data tillgängligt om sig själva. Detsamma gäller företag och organisationer. Tillsammans kan dessa identifiera gemensamma intressen och skapa värde för varandra. Även om fallstudierna är amerikanska lag med vinstmaximering så är syftet med lärdomarna användandet och möjligheterna med Facebookannonser. Med få resurser kan stora framgångar frodas. Det kan gälla försäljningar, insamlingar, information eller andra mål.
Har du egna framgångar med Facebookannonser som du vill berätta om, så tveka inte på att höra av dig.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande andra inlägg som handlat om liknande tema:

Nytt sätt att sprida favoritlaget!
Några tips för sociala medier
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Nytt sätt att sprida favoritlaget!

Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram

Har du svårt att engagera eller öka antalet av dina fans/följare på sociala medier? Har du kanske inte börjat med sociala medier för din organisation eller klubb? I förra veckans inlägg hade du möjligheten att få lite tips och tricks till sociala medier. I denna veckas inlägg kommer en fortsättning på temat sociala medier och ökad engagemang med fansen.


Sociala medier analys sport sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Några tips för sociala medier).

Fan engagement

Baylor Athletics är veckans inspirationskälla. Ett amerikanskt universitet som gör ett strålande arbete med deras olika sporter. Ända sen 2011/12 har Fan Engagement varit en viktig del av deras sportsliga organisation.
Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram
Baylor Athletics har ett sociala media belöningsprogram som ökar engagemanget med deras fans. Baylor Rewards Program går dels ut på att fans som “gillar” eller “följer” Baylor Athletics på Twitter eller Facebook, får dagliga uppdateringar om deras favoritlag. Skulle detta scenario gälla en fotbollsklubb, friidrottsklubb eller en enskild atlet så skulle man kunna dela uppdateringar om diverse ungdomslag, eller från de olika grenarna och om det är en atlet så kanske ge uppdateringar inom olika områden så som träning, mattips, marknadsföring mm.
Dessutom går programmet ut på följande. Utifrån ett marknadsföringsperspektiv så håller Baylor Athletics Facebooksida och Twittersida koll på fansen som har twittrat eller kommenterat på länkar, inlägg eller tweets. Detta räknas sedan ihop till poäng, men du kan även få poäng genom att gå på matcher. I slutändan av ett år så väljs tre ut av de fans som kommenterat eller twittrat mest och de får priser, allt från en gratis tröja, annan merchandise till säsongsbiljetter.
Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram

Sportidealistens lärdomar

Sociala medier är för det första väldigt vanligt att finnas på idag bland både sportorganisationer som fans. För det andra är det gratis att använda för både fans och organisationer och är väldigt billigt att använda för marknadsföringskampanjer. Detta gör att både de stora och små sporterna och klubbarna kan använda sociala medier. Utifrån Baylor Athletics belöningsprogram så ger det incitament till att interagera mellan klubb och fans.
Har du andra lärdomar eller tips så säg till!


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande andra inlägg som handlat om liknande tema:

Delaktighet med #viärsverige
Tips för fans-engagemang och förbättrad image
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Några tips för sociala medier

Sociala medier analys sport sportidealisten

I dagens samhälle ges information och kommunikation fortare än någonsin. Är du en del av en lokal idrottsförening eller en del av en satsande idrottsförening så kan följande vara bra stöd för en ökad synlighet och kommunikation utåt.


smart sportidealisten adidas sportteknik
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: SMART)

Youtube engagerar fan

Manchester City är ett exempel på att sociala medier är viktiga. De har ökat sina intäkter med 21 % och mycket av detta är deras arbete med sociala medier som ökar engagemanget med fansen. De är den första klubben i engelska Premier League att nå en miljon prenumeranter.

Deras fokus på sociala medier talar för sig själv om man ser på deras ökning av följare det senaste året: Instagram (60%), Twitter (33%) och Facebook (18%).

Följande 9 tips är från Buffer (vill du veta mera så klicka på Buffer):

  1. Skapa Instagraminlägg på datorn istället för mobilen
  2. “Reposta”, alltså skicka ett inlägg som du tycker är bra, men fråga användaren om lov innan du gör det
  3. Bygg upp ett galleri med bilder så du kan planera inläggen i förväg
  4. Använd verktyg för att skapa nytt innehåll och som skapar innehåll som engagerar
  5. Skapa en veckas arbete av inlägg på en gång
  6. Schemalägg tid för att engagera (alltså planera tid att svara på kommentarer etc.)
  7. Förbered vanligt använda hashtags i exempelvis Evernote.
  8. Använd alltid samma filter
  9. Återanvänd dina Instagraminlägg till andra plattformar

Ett annat tips inom ämnet är användandet av videoinlägg. Video är väldigt bra för uppmärksamhet och engagera med budskap. Det är därför inte konstigt att Snapchat har fler än 10 miljarder videovisningar om dagen. I följande text kommer lite tips om hur videostatistiken kan tolkas.

Social medier i sport

Vilka plattformar och vilka tider gäller när en video är räknad som sedd? I följande bild ges en god översikt för detta:
Sociala medier analys sport sportidealisten
Följande insikter om fyra av de största sociala medierna är från en väldigt duktig person inom sociala medier, Jessica Smith, Senior Director of Digital and Social Strategy for the New York Yankees.
Instagram = Bäst visuella uttrycket för din organisations varumärke; stark kreativitet
Facebook = Stor räckvidd, videos och liveinnehåll; “content are king”; sponsrade inlägg fungerar
Twitter = Puls och plats för verklig tid; live; en-mot-en engagemang; utveckla en röst/en personlighet
Snapchat = Verklig och rå tillgång (inte fokus på bildkvalité); människor och värdar/influenser är viktiga; i likhet med reality TV.
Nedan är Manchester Citys bästa av det bästa från deras sociala medier.

Tips och Tricks

Vill du veta mer om hur du kan optimera Facebook så har SportsGeek en väldigt bra e-bok för det som du kan få tag på här Understanding_FB_Data_the_Sports_Geek_way.

Instagramtips:

11 verktyg för Instagram som är gratis
10 sätt att använda Instagram Stories
5 lärdomar om sociala medier från Major Baseball League
Se hur Bundesligamästarna Bayern München använder Instagramomröstningar

Sportidealistens lärdomar

Det har aldrig varit enklare än idag att ha en plattform som både berättar om sportklubben eller företaget och lyssnar på sin omgivning. Sociala medier kan även ha flera ansvariga, vilket gör det lättare för de mindre föreningarna att båda kommunicera utåt och lyssna på sina fans.

Alla plattformar är kanske inte rätt för just dig eller din förening men testa dig fram och se till att göra klart med syftet av att använda en plattform. Genom ett tydligt uttalat syfte kan alla inom organisationen hjälpa till att sköta de sociala medier du väljer att använda.
Kom ihåg, sociala medier kan både informera, lära ut kunskaper, kommunicera med fans och underhålla med exempelvis bakom kulisserna.


Vill du fortfarande veta mer, så har liknande inlägg lagts upp tidigare på Sportidealisten som:
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna kommentera nedan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

SMART

smart sportidealisten adidas sportteknik

Wow! Ingen har väl missat att det svenska herrlandslaget i fotboll har slagit ut Italien (de har för övrigt inte missat ett VM på 60 år!)? Om du missade förra veckans inlägg som just handlade om detta och Sveriges försök till världens största landslag. Ingen fara, du hittar den här: Delaktighet med #viärsverige


#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management instagram

(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Delaktighet med #viärsverige).

Öka försäljningen så här

Nu till denna veckas text. Hur kan du öka försäljningen? En fråga som har många olika svar. Men om vi ser till sportprodukter, en fotboll, en tröja eller basketboll, säljs det till en viss gräns och sedan är det slut? Ja, vanligtvis skulle det nog se ut så. Vill du veta och få mera tips om hur du kan förlänga en sportprodukts livscykel? Vill du samtidigt skapa andra fördelar som ett nytt engagemang bland de som köper produkterna?

SMART sportteknologi

I följande text ska SMART vidareutvecklas. Nedan kommer det handla om hur Adidas, NBA med flera har kopplat ihop deras vanliga produkter med teknik.
MiCoach Smart Ball lanserades 2014 av Adidas, vilket var en fotboll som med en inbyggd teknik gav möjligheten att analysera din skottkraft eller din skicklighet när du sköt frisparkar.

En annan variant är InsideCoach som ger olika analyser av bollhantering.
På ett liknande sätt har Wilson producerat en basketboll som med en sensor håller räkningen på antal 2- och 3-poängare som sitter i korgen. Och med appen till denna så erbjuds även en värmemapp hjälper dig att träna på vilka positioner som du är bättre på eller som behövs förbättras.
En liknande teknik har skapats via 94Fifty. Det erbjuds ytterligare feedback på hanteringen av basketbollen än att bara skjuta. Se video nedan.

Hoop Tracker är en annan variant på teknologi, men istället för mobilapp så har man här en sorts klocka på armen och sätter på ett chip på basketbollen, sen är det liknande funktioner som de ovan.
Litar du inte på censorer så har DribbleUp fokuserat på att låta mobilen filma. Ett stativ till mobilen ingår vid köp och sen är det bara att börja träna med din fotboll. Fokus i denna är att träna teknik och det ingår även träningsprogram att köra med under tiden.
Dessa olika varianter erbjuder olika SMARTA lösningar, vilket menas med att något är uppkopplat till en annan enhet, främst till din smartphone. Det är intressanta sätt att öka din teknik. Men nu till två nya steg av SMARTA lösningar.
NBA presenterade en SMART matchtröja tillsammans med NIKE. Utöver ett 8-årigt avtal och en kläddesign för ökad prestation och bättre luftcirkulation, så finns det även en liten detalj på tröjan. Denna detalj har NIKE skapat, en smartphone kan koppla upp sig till tröjan, som ger massor av innehåll till just den spelaren som den köpta tröjan representerar. Innehållet är allt från statistik om spelaren, statistik om laget som spelaren tillhör, men även tillgång till spelarens musiklista på Spotify eller varför inte få tidig tillgång till biljettköp. Jag rekommenderar starkt att se följande video.
https://www.youtube.com/watch?v=E60ryjNqkZQ
Slutligen så har vi Telstar 18. Adidas har nu presenterat bollen som ska användas under fotbolls VM nästa år i Ryssland. Dels har den en design som gör att den syns på svart-vit TV (jag undrar dock hur många som ser på det idag?), och dels har den som med NBAs tröja en SMART-funktion som skapar engagemang mellan vänner. Den kommer också erbjuda olika fördelar med information och erbjudanden. Mer info borde komma senare av Adidas.

Sportidealistens lärdomar

Som du har fått se har tekniken blivit en del av vardagen. Dessa olika exempel som har visats ovan har på ett eller annat sätt skapat nya möjligheter till att förstå och förbättra din träning och din teknik. Olika innovationer och i år har NBA tillsammans med NIKE och Adidas öppnat upp fler funktioner. Många använder idag en smartphone och mycket idag handlar om att skapa något som skapar delaktighet. Även om det inte finns mer information från Adidas idag så visar NBA på en möjlighet att få en specifik och unik möjlighet att följa sina favoritspelare och lag. Dessutom ökar chansen att man vill ha på sig tröjan varje dag.
Vem vet, kanske kopplas fler produkter upp med ett chip för speciella innehåll? Speciellt NBA och Adidas har skapat, via sina vanliga produkter, en exklusivitet som förmodligen ökar försäljningen och garanterat ökat deras användning.
Bonusmaterial om SMART kan du läsa här!


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Delaktighet med #viärsverige

#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management instagram

Denna vecka är inte vilken vecka som helst, utan det är play off i herrarnas VM-kval i fotboll. Sverige möter Italien fredagen den 10 november. Till detta har fotbollförbundet uppmanat till att vi ska bli världens största landslag.


Liverpool fans upplevelse crm publik utveckling
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare)

Om du läser detta innan matchen på fredag kväll så har du en möjlighet att ha ditt egna nummer på landslagströjan, vilken kommer synas i det svenska landslagets omklädningsrum. Följande hashtag är det som gäller för detta engagemanget:

#viärsverige

Se till att gå in på Twitter, Instagram eller Facebook och sök på #viärsverige. Du kommer förmodligen se världens kanske största landslag. Ja, så låter det i alla fall från hela denna marknadsföringskampanj, som kan anses väldigt innovativ och engagerande.
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management landslaget

Självklart ville jag se vad detta var för något och då fick jag nummer 2978. Okej, kanske inte mitt favoritnummer 😉 men det visar ändå på att nästan 3000 redan hade gått med. För det ska nämnas här att jag gick in och gjorde detta tidigt vid kampanjens start.

Det enda du behöver göra är att ange ditt efternamn och din mejladress. Som en del av denna kampanj, så har även landslaget släppt en ny tröja, vilket såklart är en baktanke med detta engagemang. När du skapat din tröja så ges möjligheten att klicka på en länk och köpa just din egna landslagströja med ditt nummer. Rätt smart och fyndigt, eller hur?
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management twitter
Sen finns det bra möjligheter för delning på sociala medier, som här med Twitter.
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management twitter wikenstål

Sportidealistens lärdomar

Landslaget har under slutet av VM-kvalet fått ett stort stöd från sina supportar och trycket för att få tag på biljetter tycks bara öka för varje match som går. Denna kampanj är därför väldigt smart gjord eftersom engagemanget för landslaget är som störst nu. Lägg därtill att de lanserar en ny tröja, vilket ger landslaget goda chanser att sälja många exemplar av den.
Att marknadsföra något som ligger människor nära hjärtat eller åtminstone en känsla av att vilja se Sverige gå till VM är lovande för en stor försäljning. Utifrån detta är det därför innovativt att leka med tanken att vi ska bli världens största landslag. Att bjuda in till delaktighet är oftast det som leder till ökat engagemang. Avslutningsvis, vill du öka försäljning eller öka relationen med dina kunder eller supporters så krävs delaktighet och varför inte vara lite innovativ som landslagets kampanj. Kan du dessutom marknadsföra ditt budskap när intresset är som störst så bör du se strålande resultat.
Som du vet har jag skaffat mitt egna landslagsnummer, kommer du göra det?


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

Liverpool fans upplevelse crm publik utveckling

Förra helgen var en härlig upplevelse. Jag reste nämligen till Liverpool och såg en Premier League-match mellan Liverpool FC och Huddersfield Town på Anfield (Liverpools hemmaarena). Detta var mitt andra besök där och förra matchen slutade 1-1, men denna helg fick jag uppleva en 3-0 seger för Liverpool. Jag tänkte i detta inlägg ta upp några saker som Liverpool gör för att lyssna på sina besökare och hur de dessutom hjälper dom att få en bra upplevelse.


engagemang event sportidealisten sport management supporter aktivtet
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Olika engagemang för bättre event).

Bästa fotbollsupplevelsen

Du kanske känner till känslan när du kommer till en plats du aldrig varit på förut och du kanske inte riktigt vet vart du ska eller vem du ska fråga. Så kände jag mig inför min första match när jag kom till Anfield. Men när du kommer dit så ser du flera flaggor sticka upp från människors ryggar. Det är så kallade “fan support”, personer som finns där för just sådana som mig, som är nya till området. Dessa personer finns överallt under en matchdag runt Anfield och de har hjälpt mig med att både hämta ut mina biljetter och även att ta bilder på mig vid kända sevärdheter på området. Snacka om service!

Fan Zones

En annan upplevelse som de gör bra är Fan Zones, vilket finns på flera event. Men runt Anfield, så har de två områden. En som är mer öppen där folk kan passera igenom som innehåller en storbildsskärm med bland annat intervjuer, videos på tidigare matcher och frågesport. Dessutom är där live-musik och food trucks. Det andra området har också live-musik och matalternativ. Men där erbjuder de även öl och vin för vuxna och för barnen så finns små fotbollsplaner och andra roliga aktiviteter. Dessa två områden skapar en härlig puls inför matchstart.

Lyssnar på fansen

När jag sedan kom hem från resan, så har jag fått ett mejl från Liverpool. De undrar hur jag har haft det. Det var ett mejl med en kort och enkel undersökning som kan hjälpa klubben att förstå hur deras besökare tyckte och tycker en matchdag ska upplevas. Som ett tillägg för att delta i undersökningen så har jag även chansen att vinna priser. Som ett Liverpool-fan jag är, så är det inte vilka priser som helst, utan här ges möjligheten att få signerade bilder från storspelare genom klubbens historia.

Sportidealistens lärdomar

Fan Zones kan bidra med ökad stämning för både de besökare som kommer till sin första match eller för de som redan sett ett flertal matcher. Ett Fan Zone kan se ut på flera olika sätt och i Liverpools fall, så har de två stycken med lite olika innehåll. Oavsett, kan dessa platser skapa en mötesplats för fans innan matchstart. Detta kan dessutom bidra till mer försäljning för klubben under hela dagen.
Fan supporters är till för fansen. De syns överallt och kan hjälpa nya och gamla besökare att hitta till rätt plats eller varför inte, hjälpa till att ta bilder. Slutligen så är undersökningar ett bra tillvägagångssätt för en klubb att ta reda på vad fansen tycker. Att skicka ut ett mejl dagen efter, hjälper fansen att minnas deras helhetsupplevelse, allt från service, till trafik och faciliteter. Detta hjälper fans att få sin röst hörd och ha delaktighet för vidare utveckling.


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Olika engagemang för bättre event

engagemang event sportidealisten sport management supporter aktivtet

I helgen var jag på en innebandymatch med ungdomslag och stämningen i hallen upplevdes väldigt god och familjär mellan båda lagen och även på läktaren. Enligt mig var engagemanget i hela eventet på topp och detta är sådana känslor som påverkar både små sportevent som denna eller stora sportevent som en landslagsmatch. Så hur kan event bli ännu bättre med ett större engagemang från deltagarna?


Heineken MLS samarbete sponsor fan engagemang
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Emotionellt av Heineken med fansen!).

Så gör du bättre sportevent

I veckans lärdomar ska jag ge exempel på några olika engagemang som kan inspirera till bättre event, men först skall jag förklara vad jag syftar med engagemang.
Följande citat är från en summering av olika personers egna tolkningar via Eventbrite som jag instämmer i:
“Audience engagement is the deliberate strategy of turning event attendees into active participants, in order to achieve the goals of both organiser and attendee.”
Ett event som ständigt ökar i popularitet och visar prov på bra engagerande event är DreamHack i Malmö. Utöver ett fullsatt Malmö Arena så följde även över 350 000 människor eventet på live-stream. E-sport är kostnadsfritt över nätet, vilket har gjort att sporten kunnat växa enormt och blivit mer tillgängligt som åskådarsport. Dessutom i USA så följer i stort sett lika många NBA (basket) och MBL (baseball) som det är som  följer e-sport.
Även stora fotbollsklubbar som Paris Saint-Germain (Frankrike), Manchester City (England), Schalke (Tyskland) och Ajax (Holland), har startat upp lag inom e-sport. Vad som gör e-sport så engagerande är dess tillgänglighet för tittare att interagera med de spelande när de tittar på dom. Ofta är det olika sorters sändningar via internet som tillåter tittare att chatta och komma i kontakt med spelarna. Helt enkelt, så jämfört med vanliga event så erbjuds man en två-vägs kommunikation inom e-sport.

Skapa engagemang med sociala medier

Andra tillvägagångssätt som skapar engagemang kan vara via sociala media som exempelvis Englands topp fem fotbollsklubbar gör. Allt från tävlingar, till höjdpunkter och till och med olika sorters pressmeddelanden som att en fotbollsspelare köps kan skapa stort engagemang via sociala medier. Under 2016 nådde de över 305 miljoner fans totalt via Facebook, Twitter och Instagram! Tre av dessa engagerade bäst på Twitter, medan en annan var bäst på Vine (korta videos) och en femte var bäst på Snapchat. Vad detta säger är kanske inte allt men, det säger ändå en hel del om att kanalerna används på olika sätt och funkar bättre med vissa målgrupper och kommunikationer än andra. Dessutom är det lättillgängligt för både klubbar, spelare, liksom det är för fans att kommunicera eller enkelt dela vidare innehållet till andra.

Lokala engagemang

Tredje exemplet är lokalt och långsiktigt engagemang för att behålla och utveckla en idrottsförening. När Svenstorps IF startade upp ett 02/03/04-lag för flera år sen så var de kanske 7-8 spelare totalt. Även om spelarna hade mer snedsparkar så var glädjen alltid på topp. Efter en första säsong med bara träning så började andra säsongen med 5-mannamatcher. Genom åren har laget gått före jaget, vilket verkligen har visat ett stort engagemang inom och utanför klubben då de idag har över 17 spelare som fortfarande drivs av glädje även fast de inte vinner varje match.
KISS (Keep It Simple, Stupid) är det tipset som oftast ges och som jag vill fortsätta uppmuntra till. För att skapa ett bra engagemang så bör du börja enkelt, t.ex. med:

  • Erbjud någonting: Värde, innehåll, utbildning, en “wow-faktor” eller samarbete/associering.
  • Se till att ditt erbjudande framkallar reaktioner, skapar känslor och berättelser som dina medlemmar/fans kan dela med sig av.
  • Erbjud en lösning till ett problem, en fråga, en teori eller ett behov.
  • Komplicera inte för mycket.

Sportidealistens lärdomar

Sportevent kan skapas i olika former och ha olika mål. Det viktiga är att ha en arbetsgrupp som drivs av samma mål, och att alla ständigt tänker på vem målgruppen är. Oftast görs de bästa eventen med innehåll som är engagerande med sina åskådare. Däremot så behöver det inte vara det bästa som någonsin har gjorts, utan gör det enkelt, så blir det ofta bäst utdelning. Våga testa nya vägar, prata med din nuvarande eller potentiella publik och tänk att alla ska ha motivationen att komma tillbaka till nästa event och förhoppningsvis många fler år.
Som avslutning så tycker jag följande citat ringar in vikten av att involvera deltagare i events:
Tell me and I forget. Teach me and I may remember. Involve me and I learn. – Benjamin Franklin

Har du testat dessa knep? Har du ett eget förslag? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Ett knep för mer annorlunda upplevelse
Digitala trender 2.0
Så äger du svensk sportindustri

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Emotionellt av Heineken med fansen!

Heineken MLS samarbete sponsor fan engagemang

När jag besöker en ny arena för en sportupplevelse så finns det så mycket att hylla. Känner du också att det finns så mycket passion, nyfikenhet och spänning i luften? Även om du är en supporter till en klubb så kan jag lova dig att du kommer vilja ha liknande samarbete som Heineken och Major League Soccer (MLS) i USA har.


FIFA Coca Cola influens samarbete sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Unikt samarbete (på låstas?)).

Supporterkultur

Kanske tycker du som läser att fotbollsfans är bäst i Europa eller till och med bäst i Sverige. USA brukar främst vara kopplade till show och inte så mycket läktarkultur. Men i följande två videos ges en inblick till hur mycket fotboll och en gemenskap som supporters kan bidra med, även finns i USA.
Heineken tillsammans med MLS visar dels kulturen och hur stämningen är i städer runt om i USA, samt att de ger en inblick i den lokala supporterkänslan. Det bör även påpekas att lagen nedan, dels Toronto har varit i MLS sen 2007 och dels Seattle har varit med sen 2009.


I dessa videos kan vi se att oavsett hur stor, liten, ung eller gammal du är så kan alla samlas och mötas över gränserna för ett enat mål, att heja på ett lag.
Dessutom som du kommer se i kommande videon, att det lilla lokala kan betyda så mycket mer än att bara spela fotboll. I Seattle finns en liten street-fotbollsgrupp som kanske inte kände varandra från början men deras träffar via fotbollen har gett nya vänner och en mötesplats för gemenskap. Som en supporter berättar i videon så kan vissa dagar i veckan vara tunga psykiskt, men när det är match eller lite street-fotboll så kan man se fram emot att ses, sparka lite boll och bli både fysiskt och psykiskt bättre.

Sportidealistens lärdomar

Jag tycker Heineken gör en härlig insats för idrottskulturer som i detta fall är alla supporters. De tar tillvara på grupper som tror på samma passion, en passion för ett lag som i dessa två fall är fotbollslag. Ofta handlar olika samarbeten och sponsorskap inom sport om ett företag som vill ta vara på sportens exponering i olika kanaler. Men hur ofta görs detta med fanskulturen på lokal nivå? Ett smart samarbete av Heineken och MLS som lyssnar och engagerar bland annat Torontos och Seattles unga och gamla supporters. Detta leder självklart till en bättre relation med Heineken, men även att fans får beröm och uppmärksamhet för vad de gör.
Tänk om något liknande gjordes i Sverige. Detta är möjligheter för speciellt stora läktarsporter som tex fotboll och ishockey.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Ett knep för mer annorlunda upplevelse
Digitala trender 2.0
Så äger du svensk sportindustri

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Unikt samarbete (på låstas?)

FIFA, Unikt samarbete, influensermarknadsföring

Har du känt ibland att nya samarbeten är svåra att skapa eller har svårt att komma på bra idéer hur den potentiella samarbetspartnern ska lockas för att vilja samarbeta? I detta inlägg handlar det om ett unikt samarbeta som vi alla kan dra lärdomar från.

 

Skapa unikt samarbete med trovärdig kommunikation

Idrotten är en av områden där medarbetarna (atleter) kan vara en bra kombo för skapandet av samarbeten, dels att samarbeta med och dels för att använda som influensers. Oftast bidrar idrott och kanske främst atleter med positiva och starka värden.

Dessutom kan atleter fungera om en trovärdig kommunikatör och lägg där till att de kan redan ha en grupp av följare som kan vara intressanta för ett företag att kommunicera till.

Unikt samarbete inom fotboll

Fotbollsproffs som Alex Morgan och Cristiano Ronaldo har arbetat med Coca Cola. I Coca Colas fall har de skapat värde och engagemang med både sina nuvarande och potentiella kunder med hjälp av influenser som Alex och Cristiano.

Dessa två fotbollsspelare Alex och Cristiano finns även som karaktärer i världens populäraste fotbollsspel FIFA, som har över 3.5 miljoner dagliga spelare i över 190 länder. Det är inget nytt att du eller jag skulle kunna spela en fotbollsmatch med fotbollsspelare på FIFA. Men från 2016 lanserades ett nytt spelläge, the Journey, där alla kunde testa på känslan att vara en okänd (en låtsasspelare som heter Alex Hunter som inte finns på riktigt) fotbollsspelare som inledningsvis i spelläget är en talang och blir så småningom ett fotbollsproffs på FIFA. Det kan vara en kul funktion att få känna på hur det kan vara som ung fotbollstalang och bli känd. Så vem som helst leva sig in i en virtuell atlets (eftersom det är en fiktiv person som bara finns på FIFA) liv av att spela matcher, vara med om övergångar till andra klubbar m.m., vilket blir väldigt realistiskt för en fotbollskarriär.

Utifrån denna bakgrund ska du här få läsa om det unika samarbetet som FIFA gjorde och som bidrar till nya kreativa lösningar på samarbeten. Det är nämligen så att Coca Cola har tagit sin influensermarknadsföring till en ny nivå, till den virtuella världen. De skapade ett samarbete med Alex Hunter (ja den där fiktiva fotbollsspelare på spelet FIFA)!

Matt Wolf, VP of Entertainment, Ventures & Strategic Alliances, the Coca-Cola Company:
“This is an exciting brand innovation. Signing Alex Hunter puts Coca-Cola at the intersection of gaming and brand marketing within the most popular franchise sports game in the world.”

Första gången någonsin (kanske först i hela världen) använde Coca Cola en virtuell atlet som kändis och influenser!! Här ges en inblick i produktplaceringen men för att se bakom kulisserna av videon, se längre ner.
https://www.youtube.com/watch?v=6ErzVDwcla0

Påminner videon om något?

Det är nämligen så att Coca Cola har gjort liknande i verkligheten men moderniserat slutet, notera vad pojken får som tack.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=62&v=xffOCZYX6F8

Matthew Prior, creative director, EA Sports:
“When you reach the top level of the sport, it’s no longer just about kicking the ball. With the Journey’, we’re giving fans an authentic look at all sides of the game – from the arena, to the world of agents, sponsorship deals and more. And with Coca-Cola playing such a key role in the world of football, led by its FIFA World Cup sponsorship, this brand partnership made sense.”

Influensermarknadsföring 2.0

Detta säger något av esportens (även kallat e-sport) betydelse idag enligt mig. Esport har en stor och engagerad och global publik. Tankarna flyger redan iväg att om vi sett olika situationer i verkligheten förr som med Coca Cola, så kan vi möjligen bara sett början på en modern och virtuell uppdatering.

Dessutom gör berättelsen i spelläget att Alex Hunter skriver på för Coca Cola, vilket gör spelet mer realistiskt, sett till att stjärnor som Alex Morgan och Cristiano Ronaldo gjort det själva.

Ett intressant samarbete som utgår från en atlet som inte finns på riktigt. Lägg även till ett verklighetsperspektiv med att Alex Hunter även finns på Coca Colas burkar, dock i begränsad upplaga i Kanada, USA och Mexiko. Genom att köpa dessa burkar så finns det en kod som ger exklusivt innehåll för FIFA och spelläget med Alex Hunter.

FIFA Coca Cola unikt samarbete sportidealisten
Slutligen för att ytterligare peka på detta samarbete och dess styrka så skapade EA (som står bakom FIFA) ett twitterkonto (@MrAlexHunter), som direkt fick 55 600 följare. Sedan gjorde bland annat “Alex Hunter” en teaser om reklaminspelningen med Coca Cola via twitter:
https://twitter.com/MrAlexHunter/status/909748860817252352

Sportidealistens lärdomar om unik samarbete

Utifrån detta exempel så inser man fort att det finns stora fördelar att inte använda riktiga människor som influenser. De virtuella är riskfria på så sätt att de troligtvis inte kan bli arresterade för fortkörningar, köra bil alkoholpåverkade, vara utpekade i tidningar eller andra skandaler.

Självklart finns det risker att det inte känns äkta, men med detta virtuella samarbete så kan båda parter kontrollera allt på ett annat sätt. Att de dessutom lagts till en aspekt från det verkliga livet i det virtuella och vice versa, kan kompensera bristen av en äkta fotbollsspelare.

Främst är detta exemplet ett ytterligare bevis på storytelling, att skapa ett engagemang genom något människor bryr sig om, att låta fans/användare interagera med innehållet.

Frågan är om virtuella atleter är det nya? Är Alex Hunter starten på framtidens influenser? Oavsett så känns det spännande att följa denna utveckling.

Som lovat så kommer även här videon bakom kulisserna av Alex Hunter och Coca Cola.
https://www.youtube.com/watch?v=Idxox85_PM8


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Influencer som tröjsponsor
Digitala trender 2.0
Framtidens sport är här för att stanna

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Vad är bättre än AR (förstärkt verklighet)?

Augmented Reality, AR, Snapchat

Tror du på AR (förstärkt verklighet på engelska: Augmented Reality)? Jag vill hävda att du kommer se mer av AR från ett mer engagerande perspektiv. Varumärken kommer om de är smarta nog att skapa bättre förhållande med existerande och potentiella kunder.

Men vad är AR, Augmented Reality?

Augmented Reality eller förstärkt verklighet som det kallas på svenska är när man tillför information på realtidsapplikationer. Med AR så tillför man information (text, bilder, 3d-animationer etc.) till det användaren ser i sin omgivning via någon typ av skärm (Det kan vara allt från glasögon till tv-skärmar).
Ett populärt område där AR används är inom spelindustrin, du kanske känner till Pokemon GO? Exempel på hårdvara som använder AR är EyeToy och Kinect. Då filmas användaren och spelet applicerar 3d-animationer som användaren kan interagera med i realtid.

Kanske lite hastigt men ändå sant med följande svar: Vilka sammanhang har redan mobilen som en naturlig del i? Jo sportens värld!
Vart vill jag komma med detta inlägg är att jag såg en video på LinkedIn och det är långt ifrån ett störande och jobbigt marknadsföringsmeddelande och tack för det! Videon som jag såg var ett roligt och interaktivt sätt som ett varumärke kommer in i människors medvetande.

Snapchat och AR

Det jag pratar om är Snapchat och deras linser. Om du inte är familjär med Snapchat så är det en social media i likhet med Instagram där du kan ta bilder och videos och skicka till vänner som bara visas en kort stund. Dessutom till detta så kan du i dina bilder eller videos du skickar, även skriva på bilden/videon eller klistra in en emoji. Men du kan även använda olika filter eller så kallade linser som att till exempel få hundöron och en hundtunga. Ja, för dig som är ny till detta så låter det kanske knasigt. Men tillbaka till veckans spaning, så kan du med Snapchat interagera med dina vänner på ett kul sätt. Som varumärke så vill man nå ut genom mediabruset och då kan Snapchat vara ett bra sätt inom sportsammanhang att nå ut till nuvarande och potentiella kunder.

Fördelen med följande exempel är att sponsring via Snapchat linser delas av användarna och således blir det mer äkthet i budskapet. Runt sportevenemang händer mycket och vi gillar att dela med oss av händelser och såldes kan det vara kul att se mer AR på sportarenor.

Detta är något nytt som Snapchat gått ut med, en så kallad 3D-World Lenses.

Enligt Snapchat och data från Nielsen så ökar den genomsnittliga sponsrade linsen reklammedvetenheten med nästan 20 %. Dessutom så ökar varumärkesmedvetenheten med 6.4 %. Vidare så tas det 3 miljarder Snaps varje dag, vilket blir en biljon bitar av innehåll varje år!! Enligt Snapchat har bara linsen med hunden enligt nyligen nämnda mönster genererat i 7 000 års användande, wow!

Varför är AR viktigt?

Om det tas så många Snaps dagligen idag, vart kommer vi vara om några år? Att interagera med teknik som AR och denna 3D-lins kan skapa nya relationer mellan varumärken och i detta fall, alla Snapchatanvändare. Förmodligen är detta bara början och det skulle inte förvåna mig om Instagram kommer med liknande teknik så som de härmat Snapchat med Stories. Ett reklambudskap behöver inte vara tråkigt längre, utan med denna teknik så skapas en möjlighet att leka och interagera med varumärken. Dessutom blir det en word of mouth på ett intressant sätt!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Trender och godbitar inom sport management

Ny vecka med nya möjligheter! Har du oroat dig för att din klubb, ditt yrke eller idrotten i sig förändras med nya och ökade krav från omgivningen att du inte vet vad du ska göra nu eller i framtiden?
Du kan vara lugn, jag ska här presentera för dig lite insikter inom nuvarande och framtida trender som återigen har inhämtats från EASM konferensen. Missade du de tidigare inläggen om EASM så hittar du de här (Info, 3 insikter från sport management fältet och fans engagemang och image.
Låt oss nu ta en titt på nuvarande och framtida trender inom sport management!
Nuvarande trender och innovationer
Det finns en ökad individuell stil inom sport och fysisk aktivitet. En så kallad casual (ledig) konsument. Detta har påverkat att allt fler individer går ifrån traditionell sport som ur svenska ögon kan ses som den lokala idrottsföreningen. Dagens idrottsformat bör vara mer flexibelt, maximera tiden, sociala, njutbara och bidra med aktiv träning. Enligt Erica Randle, Emma Seal och Matthew Nicholson som har gjort en studie om detta, identifierade de nya möjligheter som öppnat upp för sportorganisationer (hockey har studerats i denna studie).
Sport management trender utveckling
Dessa ovan beskriva aspekterna är nyckeln till att motivera grupperna i samhället som anses vara inaktiva eller knappt aktiva. Viktigast anses vara att maximera den fysiska hälsan och må bra med så få resurser som möjligt (tid och ekonomin).
Så hur kan man skapa och anpassa en träning, en aktivitet eller match? Hur borde en sådan anpassad variant se ut?
Studien fann fyra olika segment, vilka var följande:

  1. Sociala tävlande
  2. Hockey ”övergångare”
  3. Tidsparande konditionsträning
  4. Pånyttfött engagemang av hockey

Designen på aktiviteterna av diverse intressen är följande enligt respektive segment:

  1. Hög intensitet, tävling på kvällen, det sociala med samma grupp av människor
  2. Mindre intensivt (fokus på teknik), begränsa risken av skador, samma regler som vanliga sporten
  3. Inga tävlingar, låg intensitet, passande för varierande nivåer av fysik, ingen kontakt
  4. Begränsa risk av skador, mindre planer, något fokus på teknikutveckling

Det gemensamma mellan grupperna är:

  • Timing av tidpunkt – vardagskvällar eller helgmornar
  • Flexibilitet – ingen obligatorisk deltagande för en hel säsong, inledningsvis sex veckors program
  • Nuvarande säsonger och träningar (med barn)
  • Finansieringen – inte mer än 100 kr per match
  • Varaktighet – inte mer än en timme totalt

 

CSR är hållbart för både samhället och klubben

Sport management trender utveckling CSR
Marc Werheid, Matthias Mülen och René Schmidpeter har i en annan studie undersökt CSR (Corporate Social Responsibility) inom tysk fotboll och såg följande tendenser.

  • Det finns en relation mellan ekonomiska prestationer, sociala engagemang, varumärkes uppfattningar och sportsliga framgångar.
  • Den viktigaste slutsatsen var att majoriteten av samhällsinvånare och klubbars supporters förstår och stödjer större investeringar i fotbollsklubbarna, om det innebär att klubbarna agerar med hållbarhetsprojekt på samma sätt.
  • Kontrasten till detta är om det inte skulle ske. De flesta supportrarna skulle avsluta sitt engagemang och de som var medlemmar skulle avsluta sitt medlemskap. Klubbens skulle dessutom få en sämre offentlig image.

 

Vad har vi att förvänta oss i framtiden inom sportaffärer och management?

Sport management trender utveckling strategy
Juha Saukkonen och Roosa Lundén har studerat detta framtidsämne och följande är trenderna som rankades högst:

  • Utvecklingen av teknologin leder till fler aktiva åskådarupplevelser under sportevenemang
  • Färre folk kommer gå på evenemang på grund av live streaming, vanliga TV-sändning etc.
  • Idrottens affärer och sport management kommer bli mer professionellt via utbildning och forskning
  • Fler aktiviteter är inkluderade inom sportevenemang för att attrahera människor till eventplatsen
  • Rollen för sponsorer och souvenirer kommer öka i intäkter, vilket inkomsterna från liveevenemang inte kommer göra
  • Värdeupplevelser som erbjuds av idrottens affärer till konsumenter kommer öka och konsumenten kommer ha mer makt att välja vad som ska göras och vart man ska gå

 
Varför är detta viktigt?
Människans krav och förväntningar ökar på samhället och inte minst inom sportens värld. Dels måste vi testa nya vägar att organiserat bedriva sportevenemang både ideellt liksom professionellt. Förslag som getts är: Mindre planer som ger mer match för tiden, 3 minuters matcher, ledig stil, betala som du spelar, sex veckors åtagande, vardagsspel, få både barn och föräldrar att delta.
Sociala projekt och hållbarhet i stort är viktig för supporters och påverkar både sportsligt liksom klubbens rykte.
Idrottens affärer och sport management kommer förmodligen gå igenom signifikanta förändringar inom de kommande åren.
Dessa förändringar kommer vi se inom:

  • teknologin, organiseringen och personligen
  • det ena kommer förändra och påverka det andra

 
 

Tips för fans-engagemang och förbättrad image

Sport management development EASM fans engagement

I denna veckas inlägg från sport management fältet så går jag som lovat tillbaka till några lärdomar från EASM konferensen som du kan läsa mer om här.
Dels får du lära dig tips om att hantera fans på bästa sätt och dessutom ges tips till hur du undviker en dålig image inom sport.
En av många presentationer jag närvarade på var studien ”Fan Engagement Value In Team Sport: Service-Dominant Logic Informed Dimensions” gjord av Marcel Huettermann, Sebastian Uhrich från Universitetet i Zürich och Jörg Königstorfer från Münchens tekniska universitet.
Deras studie handlar om att bättre förstå vilket värde fans kan bidra med för både det sportsliga och det ekonomiska. Studien är baserad på lagsporter som fotboll, handboll, basketboll, volleyboll och ishockey inom Europa. Inledningsvis presenterade de följande tidigare forskning inom området.
Tidigare forskning har identifierat följande aspekter av värdet med engagerade fans:

  • konstant inkomst från betalande transaktioner
  • positiva influenser som fans har på andra konsumenter
  • fans lär sig om laget över tid och delar med sig av sin kunskap om laget till andra
  • skapar tillsammans värde till lag och utvecklar resurser på olika sätt

Samtidigt har följande aspekter identifierats av negativt värde som kan vara bra att ha koll på:

  • Samtidigt som värdeskapande görs tillsammans så kan negativa upplevelser skapa negativa värden.
  • Vissa fans kan skapa oreda på arenan, som t.ex. fotbollslaget 1860 München där fans kastade olika objekt och även stolar på planen.
  • Annat fotbollsexempel handlade om när Feyenoord missade chansen till titeln och fans attackerade polisen med diverse objekt som ölglas, facklor mm i staden Rotterdam.
  • Fans från ett basketbollag hämnades på en domare genom att bombardera domarens företagssida på Facebook med dåliga omdömen.

Genom dessa historiska bakgrunder, presterade denna studie några olika dimensioner av fan engagement inom lagsport. De har tittat på hur fans blir ”game changers”, alltså hur fans kan påverka ett lags prestationer, på plan och ekonomin, både positivt och negativt.
Utifrån deras studie gav de följande tips till alla Sportchefer eller andra inom supporterorganisationer:

  • Stimulera fans beteende av kunskapsdelning och inlärning och använd detta för att uppmuntra samskapande- och resursutvecklings-beteende av dina fans
  • Involvera fans mer och tidigare för lagets dagliga affärer:
    • För att förhindra negativa resultat
    • För att förstå fansens behov
    • För att skapa produkter och service med dem
    • För att skapa en extraspelare-atmosfär på läktaren
  • Undersök/överblicka:
    • lagets kommunikation med dina fans offline (fans-/medlemsmöten, årsmöten, etc.) och online (sociala medier, hemsida, nyhetsbrev, etc.) för att skapa en bas för game changeing beteende
    • lagets förhållande till media. Studiens resultat indikerar på att medias påverkan är en faktor för både aktiviteter som kommenterades ovan och positiva reklamkampanjer av lagets image som borde vara supportade.
  • Justera lagets customer relationship management (CRM) system med fansens beteenden
  • Benchmarka beteende av lagets fans med andra lag för att lära från andra. Möjligheterna att jämföra värderingar bland fans kan bidra till potentiella förbättringar av det sportsliga och affärsaktiviteter.

Följande tips bör du undvika för en dålig image inom sport

Under de senaste tre eller fyra åren har idrottsvärlden skakats av många olika typer av skandaler, som alla har varit mycket allvarliga. Denna ökning av problem under en relativt kort tidsperiod har drabbat bilden av idrotten djupt och skadat sin prestige och trovärdighet. Sport får inte längre människor att drömma. Detta gäller särskilt för ungdomar, men också för den bredare allmänheten.
Image är något som uppfattas externt, men något som går att påverka internt. Professor och Dr. Oswald var en av huvudtalarna under konferensen och delade med sig av fyra aspekter som påverkar image inom sportbranschen.
EASM Sport organization development management
Fyra negativa fenomen som förstör en positiv image inom sport är följande:

  • dopning
  • manipulering av tävlingar
  • korruption
  • dålig styrning (se mer om bra styrning i föregående text)

Du kanske inte är förvånad av resultatet men sett till det senaste decenniet så har flertalet skandaler orsakats av dessa och gällande exempelvis styrning så har inte den olympiska rörelsen tagit upp detta förrän på sistone. Jag tror inte du behöver en vidare förklaring av dessa aspekter, men det är av stor vikt att dessa aspekter tas på allvar.

Varför är detta viktigt?

Fans är mer än bara en åskådare, de är både lagets extra spelare liksom att de hjälper lagets ekonomiska affärer. Vikten av att ha en kommunikation med fans är mer relevant än någonsin och inte bara offline på exempelvis årsmöten, utan det är lika viktigt att kommunicera online.
Om inte fansen får respekt och förstås på rätt sätt kan de lätt påverka ett lags prestationer på och vid sidan av planen på ett negativt sätt.
Lagets image kan också skadas av fans men även av andra aspekter så som: dopning, manipulering av tävlingar, korruption och dålig styrning. Därför är det viktigt att belysa dessa punkter för att du ska kunna förbättra din sport och öka samarbetet med dina fans.
Följande fråga återstår att fundera på:
Kan sport vara en dröm och inspiration för så många människor igen trots alla skandaler?

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

3 insikter från Sport management fältet

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Sports Job Sport Jobs

För två veckor sedan berättade jag om mitt deltagande på EASM (European Association for Sport Management). Om du missade det så hittar du den texten här.
Jag tänkte i detta inlägg ge insikter från denna upplevelsen i två delar. Denna vecka går jag igenom delar från första halvan som handlade om studentseminarium och fokus på de olympiska spelen. Nästa veckas inlägg kommer handla mer om vad den andra delen av veckan presenterade för olika trender och forskning inom Sport Management fältet.
För att ge bakgrund på OS och sportens utveckling och betydelse för samhället presenteras följande fakta:
Sommar OS sport management betydelse
Vinter OS sport mangement betydelse

Ja som du ser har OS fått en extrem utveckling när det kommer till evenemangets innehåll och ekonomi.
Kriterier för utvärdering av sporter
Vet du hur det går till med bedömning av sporter för att få vara med i OS? Det hade jag inte full koll på innan, men nu har vi gått igenom allt under veckan och följande åtta teman med fler ingående detaljer gäller att prestera på för att kunna delta i OS:

  1. Allmänt (General)
  2. Styrning (Governance)
  3. Historia och tradition (History and Tradition)
  4. Universalitet (Universality)
  5. Populäritet (Popularity)
  6. Atleter (Athletes)
  7. Utveckling av Internationellt förbund/sport (Development of the IF/Sport)
  8. Finans (Finance)

Av alla dessa fanns en genomgående trend som blivit allt viktigare, oavsett om det handlar om OS eller annat områden inom Sport Management. Det handlar om Governance med betoning på GOOD GOVERNANCE (God styrning).
Med perspektivet på OS så har den Internationella Olympiska Kommitteen (IOK) sedan 2011 lyft upp detta kriterium som ett av de viktigaste målen att eftersträva.
En av våra föreläsare vi hade i Magglingen under studentseminarierna var, Dr Michaël Mrkonjic. Han presenterade följande snabba tips för att främja Good Governance:

  • Om du inte har en Code of Ethics så påbörja en process att initiera en.
  • Ska ett idrottsförbund vara med i OS så behöver förbundets Codes of Ethics överensstämma med IOKs.
  • Om du inte har en intern ”dispute resolution mechanism” (tvistlösningsmekanism) så fixa en. Det stärker kvaliteten i alla processer och alla intressenter har en bättre förståelse om din organisation.
  • För att undvika offentliga förhinder så se till att ha en referens/koppling till CAS (idrottens skiljedomstol) för att klara av sportsliga dispyter och för att exkludera appeal innan offentlig domstol.
  • Det är i stort sett ett måste att ha en strategisk planeringsprocess av prioriteringar av olika kvalitets- och tidsramar, men många är inte alltid synliga. Se till att vara transparent och ha relevant information åtkomlig och kommunicerad genom flera olika kanaler (hemsidor, strategisk plan och årlig rapport etc.)
  • Som en generell regel så är dessvärre kvinnor underrepresenterade i styrelsen. Se till att justera representationen och ha en positiv diskrimineringspolicy inom andra områden också.

Ett annat tema som kanske är ganska självklart men som också lätt kan kopplas an till andra sportevenemang är adderat värde i temat General. I ett annat seminarium med Andreas Ch. Weber presenterades förslag för OS 2020 och 2022 av vad olika sporter ger i värde till OS och vad OS ger i värde till sporter:
Sporter till OS:

  • Underhållningsfaktor
  • Åskådare och TV-tittare
  • Sportindustrin
  • Geografisk marknad
  • Åskådare segment

OS till Sporter:

  • Plattform
  • Marknadsingång till Värdnationen
  • Marknadsförings-synergier

Avslutningsvis vill jag ge er några snabba tips på temat Popularity från ett seminarium med Ariane Weber:

  • Se till att ha stora namn som deltar i sporten (exempelvis i OS, basket: LeBron; tennis: Roger Federer, Rafael Nadal)
  • Erbjud nya attraktiva format för att nå ungdomen
  • Erbjud attraktiva paket till media
  • Social media kan lätt användas, dessutom med en liten budget

Varför är detta viktigt?
Även om det hela utgår från hela OS-rörelsen så finns det många viktiga faktorer som speglar andra områden inom Sport Management fältet. De tre punkterna jag har tagit ut i detta inlägg, pekar på vikten av några av världens största sportevenemang och därför anser jag att vi kan dra lärdomar kring vikten av dessa:

  • en god styrning med fokus på transparens och jämställdhet mellan kön
  • addera värden mellan både sporter och evenemanget
  • för att något ska vara populärt så gäller det att tänka på idoler, innovationer och jobba tillsammans med media och utnyttja sociala medier
Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Varför WiFi är data!

Wifi data sport management sportidealisten

Visst föredrar du att använda WiFi? Föredrar du även att det ska finnas WiFi på alla sportevenemang du besöker?
Under sommaren har stora sportevenemang så som fotbolls-EM för damer, Friidrotts-VM, och Wimbledon lockat massvis med publik. Vilka härliga folkfester det varit både för tv-tittarna, åskådarna på läktarna, media och turneringarna själva.
Wimbledon må vara 140 år gammalt men är väldigt framåt när det gäller utveckling av teknik. I följande artikel, “Wimbledon 2017: The tech behind the world’s top tennis tournament“, berättas det om deras satsning på det offentliga WiFi som är en potentiell guldgruva av användbar data.
Inte nog med att det konsumeras 28 ton jordgubbar, 10 000 liter av grädde och 320 000 glas av Pimms varje år, de ser även till att så många som möjligt har tillgång till WiFi. Författaren till artikeln har följt Wimbledon de senaste tre åren och har fått ta del av en massa “behind the scenes”.

Så här fungerar WiFi när du ansluter om du inte visste det
När du ansluter till ett WiFi nätverk så kan operatören av det nätverket se vilka tjänster och appar som du använder. Exempelvis så kunde teamet under årets upplaga av Wimbledon se hur många besökare som använde appen Line (en messengerapp som används i Asien). Genom denna insyn så kan Wimbledon ta vara på den datan och förbättra hur de kommunicerar tävlingen till de asiatiska besökarna nästa år. Alltså med detta sagt, så kan Wimbledon om de täcker alla sina banor med WiFi spåra varje enhet som kopplar upp sig.
I år var ett test med gratis WiFi på några få platser, men tänk dig själv att genom att analysera hur WiFi används under turneringen av besökare så kan Wimbledon veta hur de bättre kan använda sig av informationen från alla besökare för att förbättra service, utbud av souvenirer etc. Kanske behövs det fler jordgubbs- och gräddstånd eller en Pimmsfontän? Inte nog med dessa fördelar, med ett gratis WiFi kan Wimbledon skicka notiser till besökare och även där kommunicera på ett enkelt sätt.
Frågan återstår att se hur detta utvecklas eller inte. Är besökare införstådda vad detta innebär? Det kan ge mer värde för både besökare och arrangör, men kan kännas som ett intrång av ens integritet. Men skulle inte du föredra att få erbjudanden och annan kommunikation anpassat just till dig, hellre än allt som du inte är intresserad av? Med denna fråga låter jag dig nu tänka efter lite hur du själv använder publikt WiFi? Om du jobbar inom event så är det dags att utveckla er guldgruva till data, för att bli ännu vassare i er kommunikation med besökare.

Varför är detta viktigt?
Evenemang kan genom att ge gratis WiFi får mycket data att analysera och sedermera ge tillbaka till sina besökare i form av anpassade kommunikationer och erbjudanden. Med ett publikt WiFi kan arrangören lättare förstå när och hur nätverket används och på så sätt anpassa sin fysiska miljö eller marknadsföring. Data is king och kan hjälpa både evenemang och besökare till en värdeladdad upplevelse.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

EASM, Utveckling inom Sport Management

EASM Sport Management Sportidealisten

Vad händer inom sportens värld idag och i framtiden? Vilka perspektiv är ledande inom Sport Management och tänker vi alla olika eller lika?
Dessa är några insikter som jag kommer att ta del av när du läser detta nu. Det är nämligen så att “the European Association for Sport Management” (EASM) går av stapel i Schweiz under de första 8 dagarna i september och jag kommer vara på plats!
Jag tänkte i detta inlägg berätta lite om vad jag kommer ta del av under denna konferens. Först inleds de första dagarna för studenter från olika håll i världen där jag och de andra förmodligen har olika perspektiv på Sport Management industrin. Årets ämne för studenterna handlar om “International Sport Policy”. Fokus blir på sportutvecklingen av sommar-OS 2020 i Tokyo och vinter-OS 2022 i Peking. Dessa dagar spenderas i en liten by, Magglingen i närheten av Biel/Bienne där vi kommer utöver föreläsningar även delas upp i grupper för att i slutet av veckan presentera ett case om vilka nya idrotter som ska in i OS för den olympiska kommittén (IOK).

Efter några dagar bär det av till Bern och där själva huvudkonferensen är och det kommer dels vara presentationer av följande ämnen:

  1. Sport Governance and Policy
  2. Strategy, Leadership and Stakeholder Management in Sport
  3. Sport Marketing
  4. Sport Consumer Behaviour
  5. Sport Events and Tourism
  6. Sport, Media and Communication
  7. E-Sport and Technology
  8. Sport Facility Management
  9. Sport Funding and Finance
  10. Legal and Ethical Aspects of Sport
  11. Public Health and Physical Activity Management
  12. Sport Development and Socio-Cultural Perspectives
  13. Sport Management Education
  14. Broader, New and Critical Aspects of Sport Management

Det kommer även vara symposium, vilket innebär olika sessioner där personer inom sport management från olika organisationer delar med sig av sin syn gällande dagens utmaningar och ämnen inom sport management. EASM konferensens ämnen och huvuddiskussioner 2017 handlar om:

  • Management of High Performance Sport
  • Managing the Fight against the Manipulation of Sport Competitions
  • Professionalisation of Sport Organisations
  • Social Inclusion and Volunteering in Sport Clubs

Allt är inte bara att lyssna till sig kunskaper och inspiration, det kommer även finnas workshops. Det kommer erbjudas unika teman att ta del av, vilka är följande:

  • Organisational Innovation in Sport for Development and Peace
  • Problematic Issues in Sport Sponsoring: Scepticism, Negative Image Transfer and Reverse Effects
  • Research, Policymaking, and Active Design: Stimulating Physical Activity in Open Spaces
  • Sport Business Intelligence
  • ESMQ 2019 Special Issue Workshop: Social Responsibility and the European Sport Context

Avslutningsvis så bjuds här på en video om Bern.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.