Del 1. Vad är lojalitetsprogram?

Fotbolls VM är slut och Wimbledon också. De är inga små sportevenemang de, de drar en massa publik, evenemang efter evenemang. Dessutom i skrivande stund är världens största fotbollsturnering, Gothia Cup igång. Många har semester just nu, samtidigt som flera inom idrottens värld förbereder inför andra halvan av säsongen eller starten på den nya säsongen. Vanligtvis när det kommer till framgångsrika sportevent, oavsett om det är en turnering, uppvisning eller tävlingsmatch bedöms de efter bra prestationer på plan, en engagerande publik och media. I följande inlägg ges del ett av hur du kan stärka relationerna med publiken och skapa lojala och engagerande fans.


Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb SportSamarbeten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Klockrena sportsamarbeten)

Vad är lojalitetsprogram?

Låt oss börja med den kommersiella världen. Att skapa en relation mellan kunder och varumärke innebär inte bara en trevlig kommunikation en gång, det innebär oftast en möjlighet till en återkommande kommunikation. I företagsvärlden handlar dessa återkommande momenten om en chans till att en kund ständigt kommer tillbaka till samma varumärke och köper dess produkter eller tjänster. Detta kan ses utifrån en sorts kundnöjdhet och således en lojal kund.
När det kommer till sport blir kundbegreppet lite snedvridet och begreppet ”fans” används i större omfattning. Dessutom är det mer vanligt att en kund köper från olika klädesvarumärken i jämförelse med ett fan som exempelvis inte skulle köpa fotbollströjor från olika lag i samma serie. Någon som har skrivit om detta ämne är det holländska fotbollslaget AZs Fan Engagement och CRM-ansvarig vid namn Bas Schnater. Han har hänvisat till en studie gjord av Halimi, Chavosh och Choshali från 2011, som visar på att personlig kommunikation leder till ökad nöjdhet, vilket resulterar i stärkt kundnöjdhet och därefter lojalt fan.
För att knyta ihop avsnittet finns det olika program som kan bidra till att kunder och fans blir eller förblir lojala. Du är säkert van att se olika medlemskap bland olika varumärken i vardagen. Dessa medlemskap består allt som oftas av olika funktioner som gör att poäng ges vid köp eller att olika speciella erbjudanden ges till dig som medlem. Med andra ord, medlemskap är ett sorts lojalitetsprogram som kan ge fördelar och således en nöjdhet som förhoppningsvis gör att du som kund eller fan stannar kvar.

Varför lojalitetsprogram?

I ett tidigare inlägg har fördelarna med ett lojalitetsprogram listats upp, vilka är bland annat att du kan uppnå följande:

  • Bättre relationer med dina fans/medlemmar
  • Fler referenser som talar gott om din organisation eller klubb
  • Hållbart och kostnadseffektivt, i stället för att lägga budget och tid på att hitta nya betalande fans, ges här en möjlighet att kommunicera med de som redan finns.
  • Dina fans/medlemmar är mer benägna att köpa mer och fler produkter

Genom att bättre förstå vilka dina fans är, blir det lättare att kommunicera ut med relevanta meddelanden. Som studien från 2011 visar, är personlig kommunikation en stor del till att uppnå fans lojalitet. Den största fördelen med fans lojalitet är helt enkelt en bättre relation mellan idrottsorganisationen och fansen och ju mer du kommunicerar med fansen, desto mer datainformation erhålls. I vanliga fall utan ett applicerat lojalitetsprogram inhämtas data om fansen via biljetthantering, souvenirer och köp av mat och dryck. Med hjälp av lojalitetsprogram kan mer och förmodligen bättre data införskaffas.

Hur fungerar lojalitetsprogram

Det finns flera olika tillvägagångssätt för att skapa ett lojalitetsprogram och i slutändan handlar alla om att ge någon sorts belöning. Följande sju steg är en grund för att förhoppningsvis ge dig inspiration att skapa ditt egna:

  1. Hitta på ett lockande programnamn
  2. Skapa en djupare mening med det
  3. Skapa poäng som låter mer äventyrliga och underhållande (exempel på detta kommer i del 2)
  4. Belöna fans/medlemmars agerande i koppling till köp
  5. Erbjud mer än bara rabatt
  6. Lägg till värde för olika poäng i form av pris
  7. Skapa olika delmål och uppdrag för att tjäna mer poäng

I ett annat inlägg här på Sportidealisten har även en kortare förklaring till stegen redovisats, vilka kan vara lämpliga att uppmärksamma igen.

  • Roliga namn på olika medlemsnivåer, som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap.

Istället för Nivå 1, Nivå 2 eller guld, silver och brons, så kan man köra sportturist, mini-fan, sportintresserad och sportnörd.

  • Ta fördel av lojala referenser.

Om ditt program är bra, så kommer word of mouth att göra mycket av jobbet, och dina fans kommer rekommendera programmet vidare.

  • Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå.

När du redan vet vilken nivå dina fans är på så kan du lättare ge rätt erbjudande via mejl utifrån deras konsumtionsvana. Möjligen är den personen som är på högsta nivån mer lockad att köpa nästa års säsongskort på VIP-platser i jämförelse med den som precis blivit medlem.

  • Effekten av värde och exklusiv status.

Ha en tydlig bild på vad som ingår i respektive nivå, så man kan se och jämföra deras värden. Till exempel, sportturisten får 10% i shopen och gratis frakt medan sportnörden får 30% på shopen, samt en t-shirt och gratis frakt.

  • Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter.

Här skulle ett medlemskap kunna ha 5 olika nivåer där man får bättre förmåner för varje nivå och mer exklusiva erbjudanden. Till exempel gå på X antal matcher, köp X antal souvenirer.
Lojalitetsprogram Sportidealisten SportManagement Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb medlemskap

  • Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status.

Enligt en undersökning väljer hellre 65 % millenials (mer om millenials) prenumerationer med avgift om de erbjuds tillräckligt med lockande erbjudanden och andra förmåner. Så se till att erbjuda olika priser för prenumerationer och erbjud olika erbjudanden och förmåner, som att få en specialtidning om klubben, delta i utlottningar av biljetter och andra tävlingar och att kanske få ta del av specialvideos från träningar med mera.

  • Gameifiering, som ökar medlems-/fans- engagemanget.

Ha olika dagar där du tjänar dubbla poäng vid köp av matchbiljetter eller en viss souvenir. Kanske även skicka ut spontant “när som” att ”vid köp av X innan månadsslutet så kan du gå upp en nivå”.

Sportidealistens lärdomar

Del 1 för lojalitetsprogram har varit en uppdatering och introduktion på nytt av lojalitetsprogram och dess syfte. Det som tidigare sagts om CRM (Customer Relationship Management) inom sport är att det ofta varit något man inte fokuserat på, eftersom man ofta litat på att fans är annorlunda än kunder och är mer lojala än kunder. Men under de senaste åren har det blivit mer och mer viktigt med relationsskapande med fansen. Bättre upplevelser och engagemang kan idag erbjudas om du vet mer om vilka fansen faktiskt är. Genom att kommunicera med ett personligt budskap kan dina fans bli nöjda och vara ett steg närmare mer och mer lojala.
Lojalitetsprogram Sportidealisten SportManagement Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb CRM FRM
Lojalitetsprogram kan vara ett verktyg för att lära känna dina fans bättre och det sparar dessutom på kostnaderna när du inte behöver jaga nya fans som måste betala. Ofta struktureras programmen med olika nivåer som innebär att ju mer aktiv och betalande du är som fan, desto mer blir du som fan belönad med rabatterade priser, bättre biljetter eller kanske mer exklusiva upplevelser.
Detta var del 1, här hittar du del 2 som kommer ge exempel på hur andra skapat lojalitetsprogram.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Lär hur amerikansk fotboll (MLS) jobbar med CRM
Tips för fans-engagemang och förbättrad image

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.