Delaktighet med #viärsverige

Denna vecka är inte vilken vecka som helst, utan det är play off i herrarnas VM-kval i fotboll. Sverige möter Italien fredagen den 10 november. Till detta har fotbollförbundet uppmanat till att vi ska bli världens största landslag.


Liverpool fans upplevelse crm publik utveckling
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare)

Om du läser detta innan matchen på fredag kväll så har du en möjlighet att ha ditt egna nummer på landslagströjan, vilken kommer synas i det svenska landslagets omklädningsrum. Följande hashtag är det som gäller för detta engagemanget:

#viärsverige

Se till att gå in på Twitter, Instagram eller Facebook och sök på #viärsverige. Du kommer förmodligen se världens kanske största landslag. Ja, så låter det i alla fall från hela denna marknadsföringskampanj, som kan anses väldigt innovativ och engagerande.
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management landslaget

Självklart ville jag se vad detta var för något och då fick jag nummer 2978. Okej, kanske inte mitt favoritnummer 😉 men det visar ändå på att nästan 3000 redan hade gått med. För det ska nämnas här att jag gick in och gjorde detta tidigt vid kampanjens start.

Det enda du behöver göra är att ange ditt efternamn och din mejladress. Som en del av denna kampanj, så har även landslaget släppt en ny tröja, vilket såklart är en baktanke med detta engagemang. När du skapat din tröja så ges möjligheten att klicka på en länk och köpa just din egna landslagströja med ditt nummer. Rätt smart och fyndigt, eller hur?
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management twitter
Sen finns det bra möjligheter för delning på sociala medier, som här med Twitter.
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management twitter wikenstål

Sportidealistens lärdomar

Landslaget har under slutet av VM-kvalet fått ett stort stöd från sina supportar och trycket för att få tag på biljetter tycks bara öka för varje match som går. Denna kampanj är därför väldigt smart gjord eftersom engagemanget för landslaget är som störst nu. Lägg därtill att de lanserar en ny tröja, vilket ger landslaget goda chanser att sälja många exemplar av den.
Att marknadsföra något som ligger människor nära hjärtat eller åtminstone en känsla av att vilja se Sverige gå till VM är lovande för en stor försäljning. Utifrån detta är det därför innovativt att leka med tanken att vi ska bli världens största landslag. Att bjuda in till delaktighet är oftast det som leder till ökat engagemang. Avslutningsvis, vill du öka försäljning eller öka relationen med dina kunder eller supporters så krävs delaktighet och varför inte vara lite innovativ som landslagets kampanj. Kan du dessutom marknadsföra ditt budskap när intresset är som störst så bör du se strålande resultat.
Som du vet har jag skaffat mitt egna landslagsnummer, kommer du göra det?


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.