Fanfinansiering – intäkter för idrottsföreningar

Svensk idrott handlar väldigt mycket om medlemmarna och fansen. Det unika med den är att alla har möjlighet att rösta och vara en del av en idrottsförening. Men smaken av framgång har tvingat flera idrottsorganisationer att utvecklas till en företagsverksamhet med professionell kompetens. Detta gäller särskilt exempelvis herrfotbollen och herrishockeyn med avlönade spelare och hur finans och marknadsföring sköts för att konkurrera med de bästa. I följande inlägg kommer det handla om hur de mindre idrottsföreningarna som arbetar med små resurser kan öka intäkter till verksamheten.


Utvecklingsprogram skapar sportjobb Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management Idrottsjobb
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Utbildningsprogram skapar fler sportjobb)

Kampen om demokrati

Den svenska idrottsrörelsen är uppbyggd på en demokratisk folkrörelse likt frikyrko-, nykterhets-, kvinno- och arbetarrörelserna. Det innebär att styrningen och medlemmarna har ett demokratiskt inflytande i en idrottsförening. De lokala idrottsföreningarnas verksamhet regleras av den nationella övergripande Riksidrottsförbundets normalstadgar, vilket är ett gemensamt regelverk för hur en förening ska bedrivas. Däremot har en ökad kommersialisering inneburit att fler idrottsföreningar satsat på större arenor, vilket inneburit mer publik och större intäkter.
Med mer intäkter har en utveckling av verksamheten kunnat bidra till avlönade och professionella spelare och tränare. Dessutom med nya arenor har fokus lett till de som utnyttjar dem bäst. Oavsett elitidrott eller inte, idrott är ett ämne som berör och något som det svenska samhället ofta kan relatera till. Exempel på detta kan tas från fotbollen. Under 2012 noterade föreningen Svensk Elitfotboll som arbetar för elitklubbarna inom herrfotbollen att Allsvenskan var svag i jämförelse med andra fotbollsligor. På de senaste åren har detta förändrats. I jämförelse med andra skandinaviska fotbollsligor ligger de svenska lagen på topp när det gäller fans på arenor. Följande bild visar vilka fotbollslag i Skandinavien som har mest publik och deras procentuella utveckling från 2012.
Fotboll Fans Sport Management Idrottsvetare Sportidealisten

51 % regeln

Även om du är involverad i en amatörklubb eller en elitidrottsförening har svensk idrott en regel, 51 %. Minst 51% ägande av en idrottsförening ska innehavas av medlemmarna, men detta blockerar externa investeringar som kan möjliggöra stora intäkter och hjälpa till att locka ännu bättre atleter eller faciliteter. Så hur gör alla mindre lokala idrottsföreningar då? Vi vet redan att inom sport är det svårt att förutse det slutliga resultatet av spelet och att engagera och kommunicera med publiken är en stor utmaning. Fans vill ha olika saker från en match – vissa föredrar live-upplevelsen, några nätverkar med sina affärspartners och vissa föredrar fotbollens teknik.

Men hej, de svenska fansen är redan passionerade för idrott – ungefär en tredjedel av befolkningen är involverad i sportrörelsen. De donerar pengar till föreningar och skapar tifos under matcher. Enligt olika idrottsklubbars fans är det mycket viktigt för dem att bli de bästa fansen i Sverige. Trots att deras lag förlorade den senaste matchen, kan fansen ha vunnit på tex läktaren och denna detalj kan driva laget att prestera bättre nästa gång och kan också locka nya spelare eller sponsorer till laget.

Fansfinansiering

Media har en stor roll för idrottsföreningars varumärke och attraktivitet för olika sponsorer. Särskilt när det gäller mindre klubbar, är företagens sociala ansvar ett viktigt sätt att få medieuppmärksamhet. Division sju-laget i England, Dorchester Town, startade en crowdfunding kampanj där både individuella personer och företag kunde skänka 50£ och få sitt namn på en del av fotbollsplanen. Denna fotbollsplan visas på både hemsidan och sociala medier, men även i matchprogrammet och på en tavla vid arenan.

https://twitter.com/COPA90/status/965532939873345536

Som du kan se i klippet innebär denna finansiering att laget kan få en konstgräsplan som gör att planen kan användas 80 timmar i veckan istället för 6 timmar i veckan som det är nu. Tillsammans med sin omgivning kan även små resurser omvandlas till stora förbättringar för idrottsföreningar.

Sportidealistens lärdomar

Så vad veckans lärdomar säger är att fans och medlemmar vill se sitt lag fungera bra och hålla sig i toppen av ligan och de är mycket engagerade i allt som händer deras lag. De betalar för biljetter, souvenirer och mat under matcher/tävlingar, och de spelar en nyckelroll för varje förening. Idrottsföreningar behöver pengar för att hålla sig välorganiserad både på och utanför planen och de får ett bra stöd, både ekonomiskt och i antal, från fans och medlemmar. Men de största intäkterna kommer fortfarande från media och sponsorer för de större föreningarna men för de mindre är det i stort sätt medlemsavgifter. Med denna crowdfunding möjlighet kan media och speciellt sponsorer även bli en intäktsmöjlighet för de mindre idrottsföreningarna.
Med ett större fokus på marknadsstrategi bland idrottsföreningar för att engagera ännu fler fans och medlemmar som crowdfunding, skulle man kunna locka till sig fler sponsorer, liksom Dorchester Town. Det är en win-win-affär.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Tips på marknadsföringsstrategi 2018

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.