Folkets marknadsföring för dig?

Att marknadsföra produkter eller tjänster kan vara en utmaning ibland. Ett sätt som kan göra succé är “peer to peer marketing” som veckans inlägg handlar om. Detta är ett tillvägagångssätt som kan göra det enklare för potentiella kunder att känna igen sig och vilja köpa det du erbjuder.


Viktor Catenacci Föreningskonsulent Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management SportJobb IdrottsJobb Bagarmossen
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Lärdomar från en föreningskonsulent)

Peer to peer marketing

“Peer” har ingen bra översättning till svenska. Ett sätt att förklara ordet är andra människor, jämlika eller istället för personer som är experter inom ett området är “peer” folket. Som Adweek förklarar, kan experter eller influencers från särskilt sociala medier uppfattas mindre äkta eftersom de ofta får någon betalning. “Peer to peer” blir som en organisk spridning som “Word of mouth”. Om du berättar för din vän att du gillade din träningssko du nyligen köpt kan det uppfattas mer äkta än att en expert säger det. Det kan uppfattas som “folkets röst”. Vi lyssnar gärna på våra vänner och tror mer på ord som inte är sponsrade. Omdömen/recensioner från “vanliga” människor/kunder är en sorts “peer to peer marketing”.
Från en intressant artikel som berör marknadsföring inom sport anges flera olika exempel inom marknadsföring. Ett av dessa är klockrent och underskattat inom sportens värld. Det handlar om att visa “peer to peer marketing” och dess effekt. New York-baserade Flywheel Sports, en spinningstudio, visar på ett bra tillvägagångssätt. De skapade ett samarbete med en nybliven mamma för att visa på deras produkts effekter. “Före”- och “efter-bilden” som de la upp på deras Instagram, var det mest populära inlägget det året (2016).


Den nyblivna mamman blev en “influencer” som alla nyblivna mammor kunde känna igen sig i. Flywheel Sports kunde kommunicera ut via detta samarbete att mamman kunde uppnå sitt personliga mål med deras produkt. I många fall kan ett budskap eller marknadsföringen kännas “fake”, att personen redan är smal med snygga muskler. Dock kan ett sådant sätt att kommunicera, bli svårt att identifiera sig själv med. Som Flywheel Sports gör med hjälp av “peer to peer marketing” är att de gör det lättare för sin målgrupp att se sig själv använda deras varumärke.

“Using the influence of normal people results in a powerful legitimacy,” Perrone says. “It works best on platforms like Instagram, where the influencer/brand can post images and videos of a sports offering in action.”

Tre punkter till succé

På ett liknande sätt arbetade TEAM USA inför senaste sommar OS. De arbetade främst med följande tre punkter:

  • Låt fans leva deras liv, med hjälp av grön bild-teknologi fick fans filmas och fotas med bakgrunder som på löparbanan eller i simbassängen. De fick dessutom uppleva diverse Virtual Reality upplevelser.
  • Möta atleterna i egen person, mer än 150 atleter åkte på turné i USA och träffade folket.
  • Utbilda fans om atleterna, dels berättades historier och fakta om alla atleter och vad de tycker om och dels delades souvenirer ut och ytterligare information och minnessaker om OS ut.

Dessa tre punkter ligger nära till “peer to peer marketing” eftersom det handlar om att känna sig som en av dem. Genom att minska gränserna till elitidrottaren och öka kunskaperna hos gemene man och kvinna ökar möjligheterna för ökat intresse för det som marknadsförs. På liknande sätt gjorde Jakob Wikenstål när han skulle gå på en baseball-match. Han läste om reglerna och kollade lite klipp på YouTube för att öka kunskaperna om sporten. Väl på plats i Los Angeles, för matchen LA Dodgers vs. San Francisco Giants blev det en kul match att följa.

Influencers

Låt oss stanna kvar i sommar OS. Denna gång är det Storbritannien som satsade på marknadsföring med hjälp av influencers från andra områden än sport. Den brittiska olympiska kommittén ville med hjälp av influencers öka medvetenheten om deras lag bland sin befolkning som inte är intresserade av sport inför sommar OS 2016. Kändisar utanför sporten blev DJ Scott Mills och Edith Bowman, artisten Rochelle Humes, YouTuber Ali A och kocken och träningscoachen Joe Wicks. Dessa skulle hjälpa Team GB att nå utanför den galna sportintresserade skaran.
Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb
Dessutom fanns det ytterligare influencers från sociala medier för att förbättra Team GBs intresse. I samband med detta genomförde också Nissan och reklambyrån, Fuse ett roligt och engagerande samarbete som skulle öka Nissans sponsring till Team GB. Se videon nedan, som fått en stor spridning.

Denna video fokuserade istället på motsatta målgruppen än TEAM USA och Team GB, att nå ut till sportfansen. Det är lätt att glömma bort de som redan uppskattar det man gör. Även om du är sportintresserad kanske du är som Jakob som inte hade full förståelse för Baseball. Ibland behöver också sådana sportnördar informeras, utbildas och kommuniceras för att de ska bli övertygade.

It’s not only non-sports fans that brands need to keep in mind when considering their target audience, but those even within the traditional sport fanbase who need some convincing before their interest is piqued.

Sportidealistens lärdomar

Med detta inlägg hoppas vi att du har blivit mer inspirerad till att ta hjälp av din målgrupp i din marknadsföring. Att många av dina potentiella målgrupper inte engagerar sig i din affärsidé kan mycket väl handla om att de inte har tillräckligt med information, kunskap eller har svårt att identifiera sig med det som du hittills marknadsfört. Kolla bara in hur Flywheel Sports genomförde ett samarbete med en nybliven mamma som dessutom gjorde succé på Flywheel Sports Instagram.
På liknande sätt kan influencers hjälpa för att det finns många människor som följer och ser upp till olika rollmodeller eller influencers. Detta kan dessutom tas ett steg längre, se bara hur Team USA gjorde med deras atleter som kom och träffade folk runt om i USA. För barn och ungdomar är ett sådant arbetssätt en stor faktor till att de senare börjar utöva en sport och kanske själva gör liknande inför ett OS. Vill du nå ut till fler barn och ungdomar, passa på att fråga vad de följer och ser upp till. Detsamma gäller till potentiell publik till din sport, inte bara till OS. Vill du ha fler fans till bandy-, curling-, 100-meter och basketmatcher med flera, kan du försöka visa upp barn och ungdomars förebilder när de utövar din sport.
Ökningen av “peer to peer marketing” i sociala medier gör det möjligt för sportvarumärken att tränga igenom tidigare otillgängliga marknader, utan att investera miljoner på sportstjärnor för att främja sina kampanjer. Dessutom ger det incitament till ett budskap som inte är betalt för att kommuniceras, således upplevs budskapet äkta.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Några tips för sociala medier
Tips på marknadsföringsstrategi 2018

[mailchimp_subscriber_popup baseUrl=’mc.us16.list-manage.com’ uuid=’5780fc54b98cefd3cbe5b2210′ lid=’842a9129de’ usePlainJson=’true’ isDebug=’false’]

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt oss veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så vi hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Har du anmält dig för månadens trendspaning? Om inte så klicka här!

Sportidealisten Sportjobb Idrottsjobb Idrottsvetare Sport Management Idrottstrender Sporttrender SportStartUp SportEntreprenör