Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Idag har väl nästan alla Facebook och förmodligen har du som läser det också, men några som det verkligen är ett måste att ha facebook är sportklubbar.
Som man kanske brukar säga, “syns du inte så finns du inte”, eller hörs du inte så vet ingen att du finns. Dessutom har digitaliseringen förändrat hur vi människor konsumerar och producerar information och kommunikation. Vore det inte lättare att all kommunikation gick via Facebook? Ja kanske inte totalt men plattformen har blivit en sån stor faktor och dessutom finns möjligheter för att nå ut till nya både fans, medlemmar, ledare eller varför inte även nätverk i sponsring.
Har du någonsin vetat hur du kan nå framgång med Facebook? Det har i alla fall jag varit väldigt intresserad av och som nyfiken sportidealist så fann jag denna sida med framgångshistorier från Facebook!
Den ger dig bästa tipsen och inspirationen till hur du hanterar Facebook med succé och beroende på dina mål så kan du garanterat hitta din inspiration och dra lärdomar ifrån.
Några exempel jag har kikat på som kan rekommenderas är inom sportens sfär och dessa handlade om följande:

Ta fansen till hemmaarenan, Orlando Magic

  • Proffslaget i basket använde anpassade målgrupper för att skicka anpassade länkannonser till sina fans, ökade försäljningen av biljetter till enskilda matcher och fick en avkastning på annonskostnaden på 52X.

A slam dunk on single-game ticket sales, Portland Trail Blazers

  • Det professionella basketlaget använde existerande kunddata för att skapa videos och annonslänkar för att nå människor som är intresserade till att köpa en matchbiljett genom att skapa, vilket genererade i 21x retur på annonsspenderandet.

Quarterbacking new season ticket sales, Miami Hurricanes

  • Collagefotbollslaget wille sälja mer säsongsbiljetter, så de använda leadannonser för att nå fans, vilket gav 7.5x retur på annonsspenderandet och referenser for framtida sälj.

Samverkar med fans genom leadannonser, Miami Dolphins

  • Miami Dolphins körde flera leadannonser för att uppmuntra engagerade fans att registrera sig för en rundtur på lagets nya arena. Kampanjen genererade 4 600 leads av hög kvalitet – mer än någon annan kampanj hittills.

Recruiting new season ticket buyers, Milwaukee Bucks

  • Det professionella basketlaget använda leadannonser för att identifiera människor som är intresserad att köpa säsongskortpaket, vilket genererade i 36X retur på annonsspenaerandet.

Vore kul att få veta hur du hanterar Facebookde. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (twitter, linkedin) dina tips.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.