Fyra saker du inte visste om världens största sportevenemang

I slutet på denna vecka, den 4:e februari, stundar ett av världens största sportevenemang Super Bowl LII. Detta är eventet som innehåller mycket konsumering av pengar, tid och skräp. I veckans inlägg presenteras olika insikter runt ett mega-event som Super Bowl och vilka möjligheter som finns.


esport framtidens sport Sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Framtidens sport är här för att stanna)

Super Bowl är i särklass den mest unika sporthändelse, sett till fokus på reklam och att ha rättigheter till. En reklam på 30 sekunder kan kosta upp till $5 miljoner och över 40 % av alla amerikanska hushåll förväntas titta på detta via TV:n. Dessutom förväntas ca $15.3 miljarder spenderas i samband med Super Bowl (förra året var det ca $14.2 miljarder).

Evenemang konsumeras väl

Super Bowl konsumering Sportidealisten Idrottsvetare
När något är speciellt firas det gärna lite extra. Super Bowl är ett sådant tillfälle där många gärna slår på stort. Gemene man eller kvinna förväntas spendera i genomsnitt $81.17 (jämfört med förra årets $74.83) och den högsta genomsnittliga summan som spenderas är $118.43 och sägs vara de som är 25-34 år. Utifrån dessa siffror kan det jämföras med andra tillfällen med där det är stor konsumtion av pengar. Under 2017 spenderades $967.13 på presenter under olika lov och semestrar, $186.39 på Mors dag, $136.57 på Alla Hjärtans dag och $86.13 på Halloween.
Följande bild är en översikt från Super Bowl 2016.
Super Bowl konsumering marknadsföring Sportidealisten Idrottsvetare

Exklusivitet är värd mödan

I en studie visas ett resultat från associering med Super Bowl att de som marknadsförs till Super Bowl får en ökad försäljning de följande månaderna. Bäst effekt får de varumärken som är ensamma om produktkategorin, däremot bör det påpekas att dessa resultat syftar främst på effekter i USA. Men genom att ha exklusiva rättigheter trots ett dyrt pris genererar det ett långt tids värde.
Ytterligare sätt för marknadsförare att skapa ett värde för en längre tid handlar om att både ha reklamen under Super Bowl och även ha aktiva och starka social medier eller digitala kampanjer. Att associeras med Super Bowl eller ett annat stort sportevenemang som är tidigt på ett år kan ge stora effekter om varumärken fortsätter att vara involverade och marknadsförs med andra sportevenemang under året.

Sociala medier, ett verktyg att interagera och synas

Förra årets Super Bowl LI hade bara några få riktigt bra marknadsförare utifrån mobilt tänk. Pepsi som står för halvtidsshowen som alltid är en uppskattad del av Super Bowl (i år sjunger Justin Timberlake), de såg till att anordna flera olika “giveaways” (delta i olika tävlingar och möjlighet att vinna souvenirer) inför halvtidsshowen. Exempelvis retweets, alltså dela ett meddelande på Twitter där Pepsis logo syntes, där detta och sedan halvtidsshowen som heter Pepsi Half Time Show gavs en massiv exponering av Pepsi. Desto mer du syns, desto mer är du Top of Mind (ett av de första varumärken du tänker på).
Mars, chokladbaren, skapade synlighet genom att spela in deras Super Bowl-reklam live via Facebook under 36 timmar. Detta ledde dels till ökad trafik till sin sida på Facebook men även en extra nyfikenhet och ett ökat intresse att se slutprodukten under Super Bowl.
Super Bowl Social media marknadsföring Sportidealisten Idrottsvetare

Desto mer folk desto större påverkan på skräp

När det kommer till evenemang med många människor i rörelse och många olika matställen blir det en hel del skräp. Visst finns det papperskorgar men all denna konsumering av souvenirer, korv med bröd etc slängs inte alltid i sopporna och kanske främst av allt så är kanske inte allt brännbart och sorteras på bästa lämpliga sätt. Under årets Super Bowl LII har en rejäl miljösatsning arbetats fram, vilket är på tiden! Oavsett om du jobbar på ett vanligt kontor eller har en sportanläggning eller bedriver olika lopp så krävs ett fokus på miljöhanteringen. Flertalet partners runt Super Bowl LII arbetar på målet “no waste”, där de har material som i största mån kan bli återvunnet. Efter detta evenemang hoppas de ha ett praktiskt exempel som kan överföras och inspirera andra evenemang och faciliteter att behandla miljön på bästa sätt.
Super Bowl hållbarhet waste management Sportidealisten Idrottsvetare

Sportidealistens lärdomar

Sportidealistens lärdomar är mer än bara galet dyra reklamer.
Oavsett vilken industri du arbetar inom bör du fundera på en marknadsföringsplan som om du hade ett mega-event som Super Bowl. Som det visas ovan är Super Bowl en tid då många fler är benägna att spendera en extra krona här och där.
Upprepade budskap sätter sin prägel och detta är något som olika partnerskap inom ett sportförbund bör tänka över gällande sina olika evenemang för att få ut extra bra värde. Det gäller även de varumärken som vill skapa en stark relation till sportintresserade människor. Genom att visa upp sig i samband med ett större evenemang tidigt på året och sedan finnas associerad vid mindre event under de kommande månaderna skapas ett värde under lång tid.
Med dagens teknik blir second-screen mer allmänt känt. Alltså att alltid se och uppleva något med en mobil enhet utöver TV:n eller liveeventet. Som marknadsförare gäller det att synas och uppmärksammas överallt och inte minst på mobilen. Dessutom med lättheten av sociala mediers interaktivitet kan tävlingar med delningsfunktioner öka värdet.
Desto mer vi människor konsumerar produkter, desto mer avfall skapas och vi måste hjälpas åt både konsumenter och producenter att ta hand om vår planet. Hållbarhet är alltid viktigt och det är bra att ett av världens största evenemang försöker visa vägen, som nu Super Bowl i år. Oavsett om du har ett event eller är involverad som både konsument eller producent under ett event så kommer det bli mer attraktivt för alla intressenter med fokus på hållbarhet.

Om du vill använda $5 miljoner på annat

Här är exempel på vad en reklam under Super Bowl kan göra istället:

Här är topp 10 reklamer för Super Bowl

Följande video känner du säkert igen. Den var inte bara fantastisk utan även starten på en ny era av hypen för reklamerna runt Super Bowl. Reklambyrån laddade upp den fyra dagar innan Super Bowl på YouTube, vilken ingen tidigare gjort och denna mix av synlighet innan Super Bowl med möjlighet att delas vidare på sociala kanaler och under Super Bowl gav reklamen en ny nivå.

Vill du se hela topplistan så hittar du de här!


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Hypen Super Bowl
Framtidens sportupplevelser!
Hållbar utveckling
Majonnäs och sportsponsring 80+

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.