Känslor, tacksamhet och CTA

Så här under sommartider så är jag som fotbollsfan rätt spänd på att se vad som händer med olika fotbollsspelare. Vilka lämnar sin klubb, vem blir den där succévärvningen? Visst kan det vara synd att tappa sin favoritspelare och kanske är du inte så sugen att köpa det där säsongskortet, om din favoritspelare är kvar, om du nu inte är en sådan person som brukar gå på alla matcher oavsett spelare.
Detta kan påverka dig som klubb som säljer biljetter men kanske främst inför en ny säsong gällande säsongsbiljetter. Men det kan även påverka dig som potentiell publik, som kanske inte tänkt köpa säsongsbiljetter eller tappat lite feeling nu när spelaren är såld.
Att känna att laget inte kommer vara lika bra kan kännas tungt men det finns en möjlighet för klubbar att rädda säsongsbiljettförsäljning. Och det finns en möjlighet att köpa det där säsongskortet ändå.

FC Köpenhamn, Danmarks bästa fotbollsklubb har gjort en snygg video med svenske landslagsspelaren Ludwig Augustinsson.
De har involverat känslor i deras storytelling och gör därför skillnad på människors uppmärksamhet. Vid känslor tar vi till oss mer som personer och minns på ett annat sätt än vanlig text. Detta är lite varför vi ofta uppmärksammar mer bilder och videos jämfört med endast text. Våra hjärnor fungerar helt enkelt bättre med att associera text och ljud i filmform.

Här vill jag rekommendera ett snyggt sätt att dels tacka av sin spelare och säga farväl och avsluta med en CTA (Call to action, alltså uppmärksamma att göra något efter videon) och dels att påminna om köp av säsongskort! Klicka här för videon.
FCK Augustionsson säsongskort cta

Varför är detta viktigt?
Kampen om människans uppmärksamhet kräver känslor, ett sätt att påverka är via bilder eller filmer. Se även till att ha något mer i värdet av det du gör, någon form av CTA som i detta fall att köpa säsongsbiljetter.
[mailchimp_subscriber_popup baseUrl=’mc.us16.list-manage.com’ uuid=’5780fc54b98cefd3cbe5b2210′ lid=’842a9129de’ usePlainJson=’true’ isDebug=’false’]
Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.