Klockrena sportsamarbeten

Har du växt upp och sett upp till en idrottare som du ville bli som när du blev vuxen? Hur skulle du känna om du fick reda på att du kan både träna och leva som en elitidrottare? Du kanske ville dela din glädje med spelarna när Sverige spelade under fotbolls VM men saknade en matchtröja? Eller tänk om du kunde klä dig och känna dig som en stjärnartist och bli en del av en sportkultur? Dessutom, att visa att människor är lika värda och att skapa en hemkänsla är något som du också kommer får läsa i veckans inlägg om klockrena sportsamarbeten.


Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Sportstartup Sportinkubator Sportaccelerator Sportinnovation
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Vad är en Sportstartup?)

Träna som din förebild

Träna som din förebild eller som ditt favoritlag, ja du läste rätt och detta är på riktigt. Det amerikanska fotbollslaget San Francisco 49:ers har skapat ett gym för allmänheten, så du kan träna som dem gör.

“At 49ers Fit, members will find a unique fitness and training experience at the facility, which will feature a host of machines, free weights, a turf area, a variety of classes including yoga, stationary cycling and boxing, and post-workout options like hydromassage beds, saunas, steam rooms and muscle-chilling cryotherapy.” – 49ers joint-venture partner, Mark Mastrov, founder of 24 Hour Fitness


Att träna som en elitidrottare är inte så lätt att varken förstå eller ha möjlighet till när det kommer till resurser. Fast i detta fallet blir det möjligt genom att den vanliga gymmiljön och innehållet kryddas med allt som elitidrottarna gör i San Francisco 49:ers. Detta innebär inte bara den fysiskt hårda träningen utan återhämtning är minst lika viktigt, vilket ingår i detta gymmet. Dessutom om man önskar så kan det tillämpas olika analyser som det görs för elitidrottarna för att testa både kroppens olika funktioner och dessutom identifiera olika sätt som kan sedan utveckla en människas prestationer.
Tänk att ha möjligheten att träna som din favoritidrottare? Med detta samarbete skapas alla möjliga förutsättningar för att både utmana dig själv och se om du klarar vad som krävs att vara din favoritspelare och även återhämta dig på bästa sätt. Det sista är minst lika viktigt och ytterligare ett element till att skapa en nära relation till en idrott, favoritspelaren eller favoritlaget.

Klä dig som din favorit

Från att identifieras med sitt lag till ett annat. Adidas och NIKE har under fotbolls VM samarbetat med Bitmoji och möjliggjort för oss fans att ta selfies och ta bilder som gör att det ser ut som att vi bär exempelvis den svenska fotbollströjan. Bitmoji är en tjänst som speciellt används för Snapchat där du kan skapa din egna emoji. Detta samarbete är ett annat exempel där fans har möjligheten att uppleva och uttrycka en speciell känsla. Tänk dig att inte ha en egen Sverigetröja, men med hjälp av Bitmoji kan du klä dig eller rättare sagt din personliga emoji som ett svenskt fan med den riktiga adidaströjan.

“Football fans are passionate and creative, and with Bitmoji kits we’re giving supporters a new way to show their love of the game. Fans can choose from hundreds of cartoon images and 3D experiences to express how they are feeling about the World Cup and share this instantly with friends.” – Ba Blackstock, creator of Bitmoji

adidas nike bitmoji sportsamarbete Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

PUMA klär Jay Z

Den tyska sporttillverkaren, PUMA gör comeback till basketmarknaden efter 20 års uppehåll. Nu har PUMA och sångartisten och låtskrivaren Jay Z gått ihop för att leda PUMA framåt med kreativa projekt och skapa nya relationer till basketvärlden. Jay Z har redan ett stort intresse för basket och har dessutom många fans som även är basketfans. Helt enkelt ett smart samarbete för att PUMA ska upplevas på nytt inom basketen.
Men detta är inte allt. Jay Z som har ett stort intresse för basketen kommer även har en roll i PUMA där han kan hjälpa till att identifiera baskettalanger som borde bli en PUMA ambassadör. Du kanske har hunnit fundera på vad sport, musik och kläder har för koppling? De står alla för en sorts kultur och kan i många fall bli en perfekt matchning och detta är vad PUMA tror starkt på. Det återstår att se hur och vilken kultur som kan identifieras i basketvärlden och bland fansen nu när detta samarbete påbörjas.

“It’s clear that we’re looking at basketball through the lens of culture, and thinking about the fashion of basketball, the music of basketball — all the aspects of culture around basketball, all the aspects of culture around basketball as much as the on-court presence that we will have”. – Adam Petrick, global director of brand and marketing at Puma

PUMA Sportsamarbeten Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

Ett steg mot bättre förutsättningar för sportsamarbeten

Damallsvenskan är en av världens bästa fotbollsligor, men har i jämförelse med herrarnas Allsvenskan fått dålig support från den kommersiella sektorn. Till årets säsong blir det åtminstone ett steg mot bättre förutsättningar och ett historisk sådant. Det är nämligen så att Damallsvenskan har gått ihop med bostadsutvecklingsbolaget, OBOS och får från och med 25 juli sin första titelsponsor. Från och med då heter det OBOS Damallsvenskan. Vad detta innebär ekonomiskt, är att OBOS betalar 40 miljoner kronor till Damallsvenskan under fem år och en fjärdedel kommer riktas till olika samhällsprojekt.

“OBOS samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande. Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet. Att OBOS med sin tydliga och starka värdegrund, där jämlikhet är centralt, går in i Damallsvenskan ger samtidigt oss och klubbarna möjlighet att skapa ännu starkare samhällsvärden. OBOS är en pionjär med sitt starka och långsiktiga engagemang i Damallsvenskan“. – Annika Grälls, ordförande för Elitfotboll Dam

Sportidealistens lärdomar

I veckans inlägg finner du flera olika och intressanta samarbeten inom sportens värld. Det som genomsyras i alla dessa exempel är att det är samarbeten där respektive företag/klubb bidrar med sitt värde som i slutändan gynnar speciellt fansen. Det skapas en igenkänning genom de olika konstellationerna och fans får en möjlighet att bli en del av vad samarbetena erbjuder. Vi påverkas helt enkelt av hur andra beter sig eller ger möjlighet att bete sig. Genom att uppmärksamma hur förebilderna, både idrottsklubbar som elitidrottare eller artister gör, inspireras fans göra likadant. Ju fler likheter och möjligheter som lyfts fram, desto starkare effekt får den slutgiltiga effekten.
Att hänvisa till vad andra gör är en psykologisk och effektiv marknadsföringsstrategi som gör att vi kan identifiera oss med andra. För att tydliggöra vad de olika samarbetena visar på är hotell ett bra exempel. På många hotell i dag kan du bli upplyst om hur många andra gäster i just ditt rum som brukar hänga upp handduken för att den ska användas igen. Eftersom andra gör det i just ditt rum leder det till att fler gäster gör detsamma.
Så vad för att summera ihop veckans lärdomar:

  • En av grunderna handlar om att vara relevant. Ett bra samarbete är relevant för båda parterna och målgruppen. En så kallad vinn-vinn effekt, där alla bidrar med sitt värde. Relevans har alltid uppmätts i form av media, meddelande och budbärare, men nu kan även engagemang och upplevelser hos målgruppen vara minst lika viktigt.
  • Företag, idrottslag, idrottare och kanske även du finns i dag på sociala kanaler och plattformar för att bygga sitt eget värde. Fördelen att samarbeta med sportens värld för exempelvis företag som OBOS och Bitmoji är att varumärken som ofta arbetar med idrotten kan skapa ett stort följe och förebilder.
  • När det kommer till företag och deras produkter och tjänster, så handlar allt om upplevelserna med företagen. Många människor förväntar sig att varumärken bidrar till sina liv på mer meningsfulla sätt (en undersökning visade att tre fjärdedelar av människor kände sig så). Detta går hand i hand med vad Eddie May, Managing Director, The Playbook förklarar:

“Om varumärken vill vinna uppmärksamhet och lojalitet från människor, måste de anpassa sig till saker som betyder något för dem. Idrottsvarumärken är i en bra position att göra detta, för att människor redan i själva verket bryr sig om vad de gör.”

Avslutningsvis, för att uppnå ett framgångsrikt samarbete och skapa framgångsrika varumärken behövs: en kombination av förståelse om målgrupp, beteendevetenskap som hjälper till att skapa engagerande och relevant kommunikation och skapandet av meningsfulla relationer.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Majonnäs och sportsponsring 80+
Ett måste för att identifiera sponsorskap för varje idrottare!
Tips till ökad publik och sponsring

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.