Majonnäs och sportsponsring 80+

Ja du läste rätt och jag fattade inte heller först när jag läste om detta. Det är nämligen så att jag fann denna artikel via Adweek som jag ibland hittar intressanta marknadsföringsnyheter eller intressanta case.
Miracle Whip är ett 84 år gammalt varumärke som i USA är väldigt känt för sin Majonnäs och de har sällan om inte aldrig gjort sportsponsring men nu händer det!
San Diego Splash äldre damer (de är alla 80+) har nu blivit sponsrade av Majonnäs-företaget. Alla dessa stora atleter med mångmiljoners kontrakt kan slänga sig i väggen, detta är något jag och förmodligen du också reagerar lite extra på.
Inte nog med att detta skedde, kanske är det inte så konstigt att de tagit fram eller ska jag säga tagit tillbaka sitt originalrecept från 1933 nu också.
“Our brand purpose is with its heritage, and the best things being passed on,” director Carpenter told Adweek. “So just seeing these ladies touching people of all ages lined up with how we think about our brand.”
Detta är var sponsorskap handlar om, att hitta värdet och WOW-faktorn!
ESPN la upp följande på sin plattform och det genererade 24,000 Facebook delningar och cirka 12 miljoner visningar.
sportsponsring majonnäs marknadsföring sportidealisten
“They’re challenging consumers to think differently about what people can achieve in this stage of their lives,” he said.
Som grädden på moset så skriver Adweek att flertalet av dessa medlemmar gillar inte bara Miracle Whip utan de minns även varumärket från barndomen när det var nytt. Detta får mig att tänka på vilka märken som skulle kunna göra något liknande. Så detta blir veckans shout-out, svenska varumärken som aldrig sponsrat sport förut som kom till runt 1933 bör göra något liknade och garanterat få sig en WOW-faktor.
Det hela avslutas såklart med vad som egentligen mynnar ut från denna kanske udda sponsring. Möjligen får inte laget miljonbelopp men Miracle Whip bidrar till lagets stipendium-program, betalar ligaavgifter och även träningsställ.
Varför är detta viktigt?
Sponsring handlar inte bara om att synas med de största och bästa inom sport. Det handlar om att skapa värde för båda parter. Dessutom är detta exempel ett bevis på att ålder och bredd är inget fel att sponsra. Ett kreativt och snyggt sätt att dels få engagemang på Facebook och ett bevis på att seniorer kan skapa värde för föreningen och inte bara eliten.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.