Olika engagemang för bättre event

I helgen var jag på en innebandymatch med ungdomslag och stämningen i hallen upplevdes väldigt god och familjär mellan båda lagen och även på läktaren. Enligt mig var engagemanget i hela eventet på topp och detta är sådana känslor som påverkar både små sportevent som denna eller stora sportevent som en landslagsmatch. Så hur kan event bli ännu bättre med ett större engagemang från deltagarna?


Heineken MLS samarbete sponsor fan engagemang
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Emotionellt av Heineken med fansen!).

Så gör du bättre sportevent

I veckans lärdomar ska jag ge exempel på några olika engagemang som kan inspirera till bättre event, men först skall jag förklara vad jag syftar med engagemang.
Följande citat är från en summering av olika personers egna tolkningar via Eventbrite som jag instämmer i:
“Audience engagement is the deliberate strategy of turning event attendees into active participants, in order to achieve the goals of both organiser and attendee.”
Ett event som ständigt ökar i popularitet och visar prov på bra engagerande event är DreamHack i Malmö. Utöver ett fullsatt Malmö Arena så följde även över 350 000 människor eventet på live-stream. E-sport är kostnadsfritt över nätet, vilket har gjort att sporten kunnat växa enormt och blivit mer tillgängligt som åskådarsport. Dessutom i USA så följer i stort sett lika många NBA (basket) och MBL (baseball) som det är som  följer e-sport.
Även stora fotbollsklubbar som Paris Saint-Germain (Frankrike), Manchester City (England), Schalke (Tyskland) och Ajax (Holland), har startat upp lag inom e-sport. Vad som gör e-sport så engagerande är dess tillgänglighet för tittare att interagera med de spelande när de tittar på dom. Ofta är det olika sorters sändningar via internet som tillåter tittare att chatta och komma i kontakt med spelarna. Helt enkelt, så jämfört med vanliga event så erbjuds man en två-vägs kommunikation inom e-sport.

Skapa engagemang med sociala medier

Andra tillvägagångssätt som skapar engagemang kan vara via sociala media som exempelvis Englands topp fem fotbollsklubbar gör. Allt från tävlingar, till höjdpunkter och till och med olika sorters pressmeddelanden som att en fotbollsspelare köps kan skapa stort engagemang via sociala medier. Under 2016 nådde de över 305 miljoner fans totalt via Facebook, Twitter och Instagram! Tre av dessa engagerade bäst på Twitter, medan en annan var bäst på Vine (korta videos) och en femte var bäst på Snapchat. Vad detta säger är kanske inte allt men, det säger ändå en hel del om att kanalerna används på olika sätt och funkar bättre med vissa målgrupper och kommunikationer än andra. Dessutom är det lättillgängligt för både klubbar, spelare, liksom det är för fans att kommunicera eller enkelt dela vidare innehållet till andra.

Lokala engagemang

Tredje exemplet är lokalt och långsiktigt engagemang för att behålla och utveckla en idrottsförening. När Svenstorps IF startade upp ett 02/03/04-lag för flera år sen så var de kanske 7-8 spelare totalt. Även om spelarna hade mer snedsparkar så var glädjen alltid på topp. Efter en första säsong med bara träning så började andra säsongen med 5-mannamatcher. Genom åren har laget gått före jaget, vilket verkligen har visat ett stort engagemang inom och utanför klubben då de idag har över 17 spelare som fortfarande drivs av glädje även fast de inte vinner varje match.
KISS (Keep It Simple, Stupid) är det tipset som oftast ges och som jag vill fortsätta uppmuntra till. För att skapa ett bra engagemang så bör du börja enkelt, t.ex. med:

  • Erbjud någonting: Värde, innehåll, utbildning, en “wow-faktor” eller samarbete/associering.
  • Se till att ditt erbjudande framkallar reaktioner, skapar känslor och berättelser som dina medlemmar/fans kan dela med sig av.
  • Erbjud en lösning till ett problem, en fråga, en teori eller ett behov.
  • Komplicera inte för mycket.

Sportidealistens lärdomar

Sportevent kan skapas i olika former och ha olika mål. Det viktiga är att ha en arbetsgrupp som drivs av samma mål, och att alla ständigt tänker på vem målgruppen är. Oftast görs de bästa eventen med innehåll som är engagerande med sina åskådare. Däremot så behöver det inte vara det bästa som någonsin har gjorts, utan gör det enkelt, så blir det ofta bäst utdelning. Våga testa nya vägar, prata med din nuvarande eller potentiella publik och tänk att alla ska ha motivationen att komma tillbaka till nästa event och förhoppningsvis många fler år.
Som avslutning så tycker jag följande citat ringar in vikten av att involvera deltagare i events:
Tell me and I forget. Teach me and I may remember. Involve me and I learn. – Benjamin Franklin

Har du testat dessa knep? Har du ett eget förslag? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Ett knep för mer annorlunda upplevelse

Digitala trender 2.0

Så äger du svensk sportindustri

[mailchimp_subscriber_popup baseUrl=’mc.us16.list-manage.com’ uuid=’5780fc54b98cefd3cbe5b2210′ lid=’842a9129de’ usePlainJson=’true’ isDebug=’false’]

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Har du anmält dig för månadens trendspaning? Om inte så klicka här!

Sportidealisten Lediga Sportjobb Idrottsjobb Idrottsvetare Sport Management Idrottstrender Sporttrender SportStartUp SportEntreprenör