Så blev de Sveriges största streamingtjänst

Under våren arrangerades ett event av Sportseminarier med temat “Motorsport & Pengar”. Under denna dag gavs en presentation från SolidSports grundare Johan Lundqvist där han berättade hur de har blivit Sveriges största streamingtjänst. Några lärdomar från denna presentation kommer i detta inlägget.


Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Motorsport & Pengar SportSeminarium Sportvärdekedjan

Vad är “Motorsport & Pengar”?

Men först, vad är “Motorsport & Pengar”? Det är en branschträff som arrangeras av Sportseminarier, vilka är ett kompetent gäng som bedriver bland annat utbildningar, nyheter och seminarium inom sportbranschen. I år var det den tredje upplagan av “Motorsport & Pengar”, där de samlat några av sportindustrins mest inflytelserika personer som framförde presentationer och deltog i paneldiskussioner gällande sportens kommersiella plattform, utveckling, utmaningar och framtid.

(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: (Så äger du svensk sportindustri)


Sveriges största streamingtjänst

Tanken är ju att göra det möjligt för alla sporter att synas. Att demokratisera idrotten samtidigt som vi skapar nya intäkter till densamma. – Johan Lundqvist
SolidSport har sedan starten hjälpt hundratals idrottsföreningar, cuper och evenemang att tjäna pengar till föreningen och laget. De har redan genererat intäkter på mer än 35 460 179 kronor till föreningslivet. Det har producerats mer än 340 111 stycken videor och 51 857 stycken livesändningar med hjälp av SolidSports tjänst.
Med hjälp av SolidSport kan vilket idrottslag som helst skapa ett gratiskonto hos SolidSport. Tillsammans med en internetuppkoppling och en mobilkamera kan du köra igång en egen livesändning av ett evenemang. SolidSport är till för alla sporter – stora som små.

Senaste nytt för SolidSport är att de har slutit ett historiskt avtal med Finlands Handbollsförbund. Vad innebär det? Jo, både damernas och herrarnas högstaligor kommer att livesändas, liksom samtliga officiella juniormatcher – och alla föreningar och lag ges nu möjlighet att sända sina matcher live och tjäna pengar på detta.

Fler och fler lag använder SolidSport, även idrottsförbund

Tidigare har det varit spretigt och svårt att veta var man ser svensk badminton. Genom samarbetet med SolidSport får vi en samlad plats dit man vänder sig för att se våra största evenemang. – Tomas Sandö Brandt, Förbundschef, Svenska Badmintonförbundet

SolidSport och Svenska Badmintonförbundet inledde under augusti 2018 ett omfattande samarbete. Samtliga matcher i Badmintonligan till och med 2021 kommer att livesändas på förbundets egen SolidSport-kanal, liksom alla SM-tävlingar. Den ömsesidiga ambitionen är att ytterligare bredda samarbetet och även livesända matcher och tävlingar på lokal nivå.

Två saker för att bli störst på streaming

Hur går du från ingenting till att bli Sveriges största streaming tjänst? Ingen enkel fråga, fast SolidSports grundare Johan Lundqvist gav några lärdomar från denna utveckling. Hans fokus handlar om att ha en tydlig strategi. Två saker har varit särskilt viktiga för SolidSports utveckling:

  • Investera i dina användare
    • Bygg upp nivåer av dina fans, vilka är dem och hur är deras köpbeteende och sociala medier etc.
    • Räkna hur mycket respektive ger i intäkter mm. Skapa och bygg en databas om dessa.
  • Satsa på små globala sporter, streaming kommer då att locka fler att betala för streaming.

Sportidealistens lärdomar

SolidSport skapar inte bara en möjlighet att livesända idrott, de har den unika lösningen att idrottslivet kan både livesända sina matcher och tjäna pengar på det. Detta har redan visats på prov som en lyckad strategi: över 35 460 179 kronor har tjänats in till föreningslivet.
SolidSport har tillämpat en gräsrotsstrategi, där de låtit ungdomsidrotten själva få producera och visa upp sin idrott till vänner och familj. Även de mindre idrotterna, sett till mediabevakning, har fått en helt annan utveckling på sin exponering av sin idrott. När idrotten själv kan välja hur och när de vill livesända kan målgruppen alltid nås och mervärde skapas hos både idrotten som livesänder och tittaren som äntligen får se sin favoritidrott eller idrottare.
Istället för att din förening ska sälja salami eller lotter kan en mobil eller surfplatta med internetuppkoppling vara den moderna intäktsmodellen och marknadsföringsmodellen. De har med hjälp av en investering i sina användare och fokus på de idrotter som sällan syns i TV blivit Sveriges största streamingtjänst.

Har du använt SolidSport någon gång för att kolla på sport? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Sportentreprenörer titta hit
Nytt sätt att sprida favoritlaget!
Ett tips till intäkter för idrottsföreningar

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Comments are closed.