Sportmarknadsföring just nu

Tänk på det här: För bara 15-20 år sedan var det häftigt med en snäcktelefon (en telefon som man vecklade upp). Förr i tiden runt 2000-talet var en “smart phone” (t.ex. iPhone) en avlägsen innovation. När snäcktelefonen fanns trodde de flesta att vi var i framkanten av tekniken. HD-tv-apparater började köpas till hemmen, fast de kostade 30 000 kr. YouTube var på teststadiet och Facebook fanns på cirka 21 college. Varken Tumblr, Snapchat eller Instagram existerade då och Nintendo Wii var något “nytt”. Om du trodde att fantasysport var stort då, vad är det i så fall nu? Dessutom endast en av tio personer i Kina var online då jämfört hur det är idag. Förändringstakten saktar inte ner i Kina och i övriga världen. I följande inlägg ska du få några användbara exempel på vad du bör undvika och vad du kan använda i din marknadsföringsstrategi inom sportbranschen.


Digitala medier 2.0 Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management Sportjobb Idrottsjobb Sporttrender Idrottstrender Sportmedia
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Digitala trender 2.0)

Sociala medier är idag ett vanligt begrepp och viktigt verktyg för sportmarknadsförare, idrottsföreningar, fans eller bara för den som gillar att veta de senaste nyheterna, sporterna eller för att bara prata med vänner. Att hantera sociala medier kan anses lättare än vad det är. Vanligtvis finns mycket planering som inte syns, eftersom det händer “bakom kulisserna”. Först och främst måste du fråga dig själv vilka är dina fans och följare och vilken typ av innehåll av meddelande/inlägg de gillar mest: Gillar de bara videor eller tycker de om bilder också? Vilken typ av inlägg driver mer engagemang? Kommentarer? Delningar? Det här är några enkla men svåra frågor som sociala medier ansvariga behöver ett svar på innan de lägger ut något på sociala medier. Är dina fans/följare den typ som gillar att se söta kattvideor eller är detta något de sinte vill se och direkt skulle sluta följa dig/ditt lag/ditt varumärke för?

Social sport media

Vi är mer och mer digitala varje år och det är enkelt att göra allt på våra smartphones! Nu förtiden kan vi titta på vår favoritsport vart vi än är, på telefonen, samtidigt som vi chattar, twittrar och skickar “snaps”. Sociala medier plattformar som Twitter och Facebook har visat sin potential för streaming med exempelvis matcher från NFL och fotboll sedan 2016.

“Vi arbetar på att anpassa oss och göra det enkelt för våra fans att engagera sig i laget, möta dem där de är. Facebook har visat sig vara en av våra mest framgångsrika kanaler för att ha kontakt med våra fans. “- Melissa Proctor, Chief Marketing Officer i Atlanta Hawks och Philips Arena.

En sport startup som dykt upp de senaste åren är Iplay, vilka erbjuder idrottare stöd före, under och efter sin idrottskarriär genom olika tjänster beroende på vart du befinner dig i din karriär. De ger idrottarna det verktyg de behöver för att kunna bygga upp sin digitala marknadsstrategi och varumärke. Iplay har dessutom skapat en Sociala Medie Guide för att underlätta användningen av den digitala kommunikationen. Detta är ett smart sätt för att hjälpa sina användare framåt i karriären. Genom att skapa innehåll via appen så hjälper de till med denna guide att sprida innehåll från appen till sociala medier.

Kanske en av de vanligaste frågorna när det gäller att lägga upp en bild på Instagram eller skriva ett inlägg på Facebook är, “Vilken tid ska jag lägga ut detta för att få bästa möjliga kontakt med målgruppen?”. I Iplays guide har de delat med sig av tider som är sammanställt från flertalet studier och några av dessa hittar du nedan.

Sportmarknadsföring med Facebook

För Facebook är bäst tidpunkt att lägga ut något klockan 20 på måndagar, torsdagar och fredagar. Ett kul tips Iplay ger är att enligt forskning är människor gladast på fredagar och således är fredagar bäst att skriva eller lägga ut en bild/video som innehåller något som är roligt. Som inspiration kan du till exempel kolla in Pittsburgh Penguins inlägg på bilden nedan. Vill du analysera datan av hur det går för dig rekommenderas Facebook analytics eller Fanpage Karma.
Facebookinlägg Sportmarknadsföring Sportmedia Sportidealisten Idrottsvetare Digital sport

Sportmarknadsföring med Twitter

Den rekommenderade tiden för Twitter är onsdagar klockan 12, 15 och 17. För analys av data rekommenderas Twitter Analytics eller Followerwonk.

Sportmarknadsföring med Instagram

Om du vill ha bra engagemang på Instagram ska du lägga ut bilder klockan 02, 8, och 15 på måndagar, tisdagar, torsdagar, fredagar och helger klockan 15.

Posting a video on Instagram at 9 pm gets 34% more interactions.

Den som är störst på sociala medier inom sportens värld är ….
Cristano Ronaldo (CR7)! Om du verkligen vill veta hur man gör en inverkan på sociala medier kan det rekommenderas att följa CR7 på FacebookTwitter och Instagram.

https://www.instagram.com/p/BHy-6zVgZaj/?utm_source=ig_embed

Enligt Forbes, gav detta inlägg ett värde av $5.8 miljoner till NIKE (1.7 miljoner gilla-markeringar och nästan 13,000 kommentarer)!
Hookit medgrundare, Scott Hilton sa följande “Cristiano is one of the top influencers on the planet who has effectively leveraged his social following and engagement into a media powerhouse to drive tremendous value for his sponsors”.

Sportmarknadsföring med Snapchat

Snapchat fungerar på de flesta dagarna, men främst på kvällar och används mestadels av 12-25 åringar. Ett tips här är att köra mycket olika berättelser bakom all träning eller allt arbete som du arbetar med inom sport.

Sportmarknadsföring med FOMO

Sport är spontant och svårt att förutsäga. Det är detsamma med hur fans reagerar på innehåll, det kan inte kontrolleras eller förutses. Det som är bra med sociala medier och till exempel Instagram/Snapchat-story är att du kan hoppa över dem med ett klick, men FOMO (Fear Of Missing Out) fenomenet kommer alltid att sparka in, och fansen kommer att komma tillbaka till ditt konto för att se mer.

“Nu öppnar du bara din telefon och du kan säga något eller du kan lägga upp något och du kan spela in en video. Det kan nå till så många människor och påverka så många människor genom att bara göra något på 10 sekunder.” – Serena Williams

Sportidealistens lärdomar

För att sammanfatta lärdomarna, vilka kanske inte låter som raketforskning, fast ett långsiktigt förhållande till fans eller följare ger mer trovärdighet i varumärket och ökar framtida försäljning. Inflytande från kändisar eller atleter spelar en stor roll för att utveckla ett förhållande och förtroende för varumärken eller med potentiella fans.
Den stora och viktiga sammanfattningen av social media strategi – förbli engagerande med dina följare och fans. Tänk kvalitet och att vara autentisk och du kommer engagera och få fler lojala fans som kommer att köpa från dig eller se upp till dig tack vare din närvaro på sociala medier. Sociala medier har visat sig vara bra plattformar för att engagera och skapa nya historier, och de flesta som håller till på dessa plattformar är “Millennials” 12 till 28 åringar. Millennials ökar och blir en riktigt viktig målgrupp som framtida fans eller kunder. De kan vara knepiga att underhålla eftersom de tycker om att konsumera och producera sitt egna intresse, fast det är viktigt att anpassa och lära sig om den här generationen för att hålla sig i framkant. Vi har sett att sociala medier har förändrat hur sporten konsumeras och smartphones blir praktiskt taget en “del av våra kroppar”.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Sportbranschens hetaste twittrare
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.