Svensk Bilsports framtid

Alla har inte körkort. Alla växer inte heller upp med tillgängligheten och ekonomin att kunna utöva bilsport. Så hur jobbar Svensk Bilsport med sin idrott och utveckling? Dessa frågor har det Svenska Bilsportförbundet ställt sig. I detta inlägg delar jag med mig några av deras lärdomar om Svensk Bilsports framtid.


Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Motorsport & Pengar SportSeminarium Sportstreaming SolidSport
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: (Så blev de Sveriges största streamingtjänst). Photo by Adam Birkett

Målgruppen i fokus

Svensk Bilsport var några av föreläsarna på Sportseminariers “Motorsport & Pengar”. De inledde med en kort introduktion om vilka de är, vilket visas på bilden nedan. De har 1 miljon svenskar som är intresserade av bilsport. Därefter var de tydliga med att påpeka att utmaningen av att nå ut till sina fans och potentiella fans. Hur jobbar de med att ta “produkten” (bilsport) till fansen i stället för tvärtom? De menar att det är för mycket hinder och visade sedan en IKEA-reklam där de vill göra likadant, att ta bort hindret (ta bort dörren till lägenheten).
https://www.youtube.com/watch?v=PDPMNkQDFzA
Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Svensk Bilsport Digital kommunikation
Det IKEA visar på, är att dörren/hindret gör oss mindre sociala och genom att ta bort det kan vi tillsammans skapa stämning, mer engagemang och en folkfest. Detta vill Svensk Bilsport också utveckla.
Dessutom har de genomfört ett rekryteringsprojekt som kallas för “Hela Sverige trampar”. Det Svenska Bilsportförbundet har åkt runt i Sverige och låtit människor som har körkort köra bil på olika banor, samt att de låtit vem som helst att köra en bilbana med trampbil. En kul aktivering att få fler intresserade av bilsport.
Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Svensk Bilsport Digital kommunikation

Svensk Bilsport 2.0

Det Svenska Bilsportförbundet vill nu utveckla Svensk Bilsport 2.0 där de dels ska ta bort hindret att komma i kontakt med Svensk Bilsport och dels har de även insett att de måste äga och sköta sitt varumärke och sina rättigheter. Utifrån detta har de startat samarbete med Passion Lab och med HiQ för skapa en app och digitalisera sin kommunikation och medlemshantering.

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Svensk Bilsport Digital kommunikation

Med hjälp av Passion Lab presenterade de även hur de bland annat hjälp det Svenska Bilsportförbundet.

  1. Börja med att identifiera drivkrafterna hos målgruppen.
  2. Definiera vilken typ av event som genomförs för fans och även för business to business (B2B) och ställ därefter fyra frågor.
    1. Vad vill vi skapa?
    2. Till vilken målgrupp?
    3. Varför vill vi skapa detta?
    4. Vad är vår önskade effekt?

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Svensk Bilsport Digital kommunikationSportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Svensk Bilsport Digital kommunikationSportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Svensk Bilsport Digital kommunikation

Skapa ditt drömevent

Hur ska digital kommunikation skötas i dag? Speciellt när det kommer till sportevent? Med hjälp av Passion Lab under sin föreläsning presenterades en standardmall för att skapa ditt drömevent. Med hjälp av fyra enkla steg kan både Svenska Bilsportförbundet och du som arbetar i en idrottsorganisation skapa ett bra sportevenemang och både spara och dela alla ögonblick.
Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Svensk Bilsport Digital kommunikation

Sportidealistens lärdomar

Med 1 miljoner bilsportintresserade svenskar finns det en stor grupp fans att arbeta med, fast samtidigt finns där en del utmaningar med att bland annat en del idrottsgrenar kräver körkort. Dessutom har det Svenska Bilsportförbundet förstått att bilsporten måste komma till fansen snarare än att fansen kommer till bilsportens olika tävlingar. De menar att det är för mycket hinder i dag och de måste ta bort hindret (så som IKEA tog bort dörren till lägenheten).

Svensk Bilsport 2.0 är under utveckling. De ska ta bort hinder och äga och sköta sitt varumärke och sina rättigheter. Genom att ta fram bilsporten till fansen kan de tillsammans med fansen skapa en förbättrad stämning, mer engagemang och en folkfest. Detta vill Svensk Bilsport utveckla med hjälp av ny kommunikation som blir digital och samarbeten tillsammans med Passion Lab och HiQ. Från och med i år blir Svensk Bilsport mer digitalt och det Svenska Bilsportförbundet får en bättre förståelse hur de identifierar sina fans och B2B, samt hur de kan ta vara på sina evenemang med hjälp av en standardmall.

Har du testat dessa knep? Har du ett eget förslag? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Ett knep för mer annorlunda upplevelse
Digitala trender 2.0
Så äger du svensk sportindustri

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Comments are closed.