Tips till att öka publik och sponsring

Då var våren här på riktigt! Fler och fler människor går runt med ett leende på läpparna. Kanske är en orsak solen och mer värme eller som en hopplös idrottsromantiker med fokus på fotboll kanske det är att herr- och damallsvenskan har börjat. Oavsett vad. är dessa en bra kombo som underlättar att ha en bra stämning på en idrottsarena och locka till sig så många åskådare som möjligt. Med mer folk till en idrott kommer mer media och uppmärksamhet. När du har dessa två bitar vill gärna företag ta del av en god stämning och samarbeta med idrottslagen eller idrottarna. Ja, som du kanske redan förstått kommer veckans inlägg handla om hur du kan öka publikantalet och hur du kan tänka kring sponsring. Trevlig läsning!


Sportmarknadsföring Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management Sociala medier
Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Sportmarknadsföring 2018)

Öka publik

I ett avsnitt med SportsGeek, en Sportagentur med fokus på det digitala, pratar grundaren Sean med Johannes Wohlert, marknadschef för Svenska Basketförbundet. Först och främst rekommenderas att lyssna på avsnittet, vilken du hittar i hyperlänken. Det är en intressant och kul lyssning om “fan engagement” och hur de lyckades uppnå ett otroligt publikrekord. Wohlert berättar även hur du kan genomföra strategier med ett litet team som de själva är på förbundet. Han berättar även om de senaste VM-kvalen och vilka biljettstrategier som de använde och dessutom menar han att valet av Stockholmsarenan Hovet var “stjärnan” för hela evenemanget mot Turkiet.

Publikrekordet

Vanligtvis kommer cirka 900 åskådare på Sveriges herrbasketmatcher, fast Wohlert med sitt lilla team lyckades att skapa en berättelse och en stor förväntning inför matchen mot Bosnien. Bäst är så klart att själv lyssna på avsnittet eller ännu bättre, kontakta honom för att få veta mer, om du då inte har den möjligheten här och nu, skriver jag ytterligare från det han säger så får du en inblick i hans och deras tänk. De fick dessutom bra feedback från deras undersökning om upplevelsen, vilket du ser nedan.

  • 98% av åskådarna som svarade på undersökningen sa att de skulle rekommendera vänner att gå på en landslagsmatch.

  • 94% angav att de hade en bra eller väldigt bra helhetsupplevelse

Dessutom var herrlandslagets deras tre bästa spelare inte tillgängliga. De fokuserade istället på att bygga en berättelse i deras kommunikation utåt. Det kan kännas svårt att marknadsföra en match där oddsen inte är stora på att ditt lag vinner. Wohlert och hans team skulle alltså möta Bosnien, som är topp tio i världen och Sverige topp 60. De valde att bygga upp en berättelse inför matchen: “det kommer bli en galen tillställning, om du missar matchen kommer du missa en av de största matcherna någonsin”. De valde därefter att kommunicera ut i individuella meddelanden till alla ungdomstränare och lagföräldrar som är involverade inom basketföreningar i Stockholmsområdet. Så hur slutade allting? Hela 7120 åskådare blev resultatet!

Ett annat publikrekord

På tal om rekord, i England kan 2018 vara året då åskådarna blir fler än 500 000 som ser på kvinnliga elitidrottare. Enligt sportagenturen, Two Circles har antalet åskådare växt i genomsnitt 38% per år sen 2013. Främsta anledningen till detta är tack vare ökad uppmärksamhet och mediabevakning.

“If you measure women’s sport by the same metrics as men’s sport, it’s going to be difficult for a client to sell in. Whereas if you actually look at the broad opportunity, it is much more accessible than men’s sport and produces much more interesting content. It’s about having a different vision and not just seeing it as a little CSR project.” – Laura Weston, board member and trustee of the Women in Sport Trust, and managing director of Iris Culture

Kvinnliga idrottare har långt ifrån rätt stöd från sin omgivning i jämförelse med manliga idrottare. Däremot går det mot en förbättring för kvinnorna. Bara i England såg mer än 4 miljoner människor fotbolls-EM semifinalen mellan England och Holland sommaren 2017. Dessutom såg 1.94 miljoner människor damernas Rugby-VM final, jämfört med de 200 000 som såg hela Rugby-VM 2014.

“Fans will pay to watch quality, elite sport and rights-holders prepared to invest in both women’s teams and events are reaping the rewards as interest in women’s sport continues to grow,” – Gareth Balch, chief executive of Two Circles.

Det finns väldigt många tecken på att de kvinnliga idrottarna får mer och mer fokus från sponsorer, visserligen inte på samma nivå som männen. Fast fler experter menar att det är dumt att jämföra kvinnor och män. Istället bör fokus ligga på kvalitén. Kan en sponsor till en kvinnlig idrottare eller lag, nå ut till tio personer och öka deras engagemang jämfört med att bara visa upp sig för 100 personer blir det skillnad. Vill du veta ännu mer om hur sportklubbar, atleter och sponsorer bör tänka om när det kommer till sponsring bland kvinnliga idrottare rekommenderas att läsa allt här.

Attraktiv för sponsorer

Londonlaget, Chelsea FC, bytte tröjsponsor från Samsung till Yokohama år 2015, vilket inte är märkvärdigt. Däremot var det ett av de största avtalen sett utifrån ekonomiska perspektiv och detta kunde ordnas tack vare deras förhandlingsstrategi. Chelsea hade 33 bud där alla ville ha en del av Chelsea och bli deras tröjsponsor. Hur detta kom till är värt att beröra.
I stort sätt skickade de ut personliga meddelanden till 33 potentiella företag de kunde tänka sig att samarbeta med. Ett paket med en matchtröja med den potentiella sponsorn tryckt på tröjan och en Premier League medalj skickades ut till alla 33 företag. Detta gjordes för att låta dem känna på känslan att vara med som tröjsponsor till klubben. Dessutom var det en kort personlig film som visade perspektivet från att anlända till Stamford Bridge i en limousine, att möta spelare och gå runt planen.


Vad blev resultatet? Samtliga 33 företag budade, vilket ökade värdet på budet som deras officiella tröjsponsor. Yokohama blev vinnare med 200 miljoner pund. En genomsnittlig summa på cirka 40 miljoner pund per år. Detta blev det näst största sponsringsavtalet i Premier League, bakom 53 miljoner pund för ett år till Manchester United med Chevrolet. Det ska dock nämnas att Chelseas nya avtal är mer än dubbelt mot klubbens tidigare affär med Samsung.

Bonus: Sponsoraktiveringar

Lite kopplat till föregående avsnitt kommer här två inspirationstips för att komma på kreativa lösningar hur en sportklubb kan samarbeta med ett företag. Följande två förslag är två av spanska fotbollslaget Eibars sponsorsaktiveringar. Eibar är ett litet lag med mindre resurser än majoriteten av lagen i La Liga, alltså kan både stora och små sportklubbar ordna sponsorer. Det är bara kreativiteten som hindrar dig. Vill du lära dig mer om detta klicka här och ta del av ett webinar med Eibar och Sports Business Institute.

Sportidealistens lärdomar

  • Sammanfattningsvis, är du ett litet team som jobbar med marknadsföring rekommenderas att satsa på några få saker. Exempelvis de två eller tre största matcherna/tävlingarna ni har under säsongen. Se till att en upplevelse blir så bra som möjligt och det kan ge ringar på vattnet till framtida matcher.
  • Om du inte har det bästa laget eller idrottarna tillgängliga, fokusera på andra ting som Wohlert gjorde gällande matcharenan i form av Hovet.
  • Marknadsför till rätt målgrupp och gör det effektivt med en direktkommunikation istället för masskommunikation till alla.
  • Är du en sponsor inom sport eller vill bli inom sport, bör du tänka om vilka du sponsrar. Antalet åskådare ökar, samarbetet med kvinnliga idrottare är unikt och uppfattas mer äkta.
  • Söker du nya sponsorer? Se till att engagera dem du helst vill samarbeta med. Försök ge smakprov på vad en potentiell sponsor får uppleva om de arbetar med dig.
  • Slutligen, våga vara kreativ. Bara för att ett företag arbetar med det motsatta du gör betyder inte det att dem inte kan vara en sponsor.

Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Unik fansaktivering
Ett knep för mer annorlunda upplevelse
Ett måste för att identifiera sponsorskap för varje idrottare!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.