Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Här kommer en bra guide på att förbättra ditt användande av facebook. Jag fick detta tipset via en kurs som jag läste om utveckling om facebook-användning.

Highbrow

Innan jag visar dig knepen så kan jag verkligen tipsa om Highbrow! Det är för dig som vill lära dig något nytt varje dag men på bara 1 minut. Nu tänker du nog “va! hur kan man lära sig något på 1 minut?”. Men jo, det går och du kan dessutom hitta något du alltid varit intresserad av men aldrig haft tiden att lägga kraft på. Dessutom får du lärdomarna rakt ner i mejlboxen, du signar upp dig på oftast en 10 dagars kurs som innebär att du får 1 mejl per dag som tar ca 1 minut att läsa. Som du läser så behöver ny kunskap aldrig vara krångligt eller jobbigt att ta sig an. Utan testa Highbrow och utmana dig själv att ta 1 minut av dina upptagna vardag för att lära dig något nytt och intressant.
Nu till hur du kan förbättra ditt användande av facebook, för idrottsföreningen. den professionella elitverksamheten eller ditt egna företagande!

Facebook för idrottsföreningen

Varför är detta så viktigt? Statistik visar att dessa inläggstid och frekvens har en direkt påverkan på engagemang på Facebook.

Du kan hitta hundra olika specialister som säger att de vet när bästa och sämsta tiderna är att lägga upp inlägg. Men många därute med många tyckande, via Highbrow så säger man rätt logiskt att det inte finns något perfekt utan det är bara du som vet vad som funkar för dig baserat på din målgrupps reaktioner till inläggen och din analytics.

Så först och främst om du inte redan har så gå till din facebooks analytics och välj räckvidd. Lär dig hur dina inlägg når ut till din målgrupp. Nu är det sen dags att göra lite tester. Publicera väldigt frekvent första veckan och mindre frekvent veckan efter. Efter dessa två veckorna så kollar du analytics, kolla där vilken frekvens som gav bäst.

Näst på tur är att kolla dina tider som du publicerar på, om du redan har en viss historik på facebook så kolla där genom att kika efter inlägg med störst räckvidd. Analytics informationen är rätt lättläst, det tycker i alla fall jag.

Om du läser detta i egenskap att utveckla ett företag eller någon idrottsorganisation så tänk även på att ha koll på dina konkurrenters inläggstider och frekvenser. Men sist men inte minst så kom ihåg att basera dina sista beslut på din personliga analytics.

Enligt HubSpot är bästa publiceringstiden följande:

  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 15:00 – 16:00 på onsdagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar

Och enligt CoSchedule är det följande tider som gäller:

  • 9:00, 13:00, och 15:00 generellt
  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar
  • 15:00 på onsdagar

Ytterligare en källa Optimizely:

  • 18:00 – 20:00 på måndagar, tisdagar onsdagar och torsdagar

Sist men inte minst ges även tips från Quick Sprout:

  • Bäst dagar – torsdagar och fredagar
  • Bäst tid – 13:00 för flest delningar och 15:00 för flest klick.

Sista tipset som ges från detta är att när det kommer till publiceringsfrekvens så överensstämmer de flesta studier på att du inte skall publicera mer än tre gånger per dag.

Så om du inte redan har koll på din facebook-användning så kan du förhoppningsvis utveckla dig och din organisation på ca 2 veckor, så kör åt!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.