Två unika sätt att stärka relationen med fansen

Har du någonsin hört barn och ungdomar läsa upp matchens laguppställningar eller deltagare? Har du någonsin sett en match där en åskådare blir tränare? Dessa unika exempel kommer du få läsa om i detta inlägg.


Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Aktivitetsbidrag LOK Flickidrott Damidrott
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare)

Så skapar du lojala idrottsfans

Har du någonsin varit på en fotbollsmatch på Griffin Park? Det är en unik möjlighet att få se och höra klubbens unga fans läsa upp matchens laguppställningar. Via LinkedIn dök en video upp i flödet som handlade om en fotbollsmatch från just Griffin Park. Just detta inlägget engagerar eftersom det visar på bra innehåll.

This is one of things we do at Brentford Football Club for every home game. One home fan and one away fan reading the teams out just before kick-off. The only Clubs that I know that do this every week our ourselves and the good people at Motherwell Football Club. It costs absolutely nothing and really gets kids involved in your actual matchday. The only thing that stops others doing this is themselves.
— Ryan Murrant, Fan Engagement Manager, Brentford Football Club

Brentford FC, är en engelsk professionell fotbollsklubb i Brentford i västra London, grundad 1889. Sedan 1904 spelar de sina hemmamatcher på Griffin Park. Smeknamnet är The Bees. Klubben spelar sedan säsongen 2014/2015 i Championship. Källa: Wikipedia

Imponerande va? För att du ska få ta del av engagemanget från detta inlägg på LinkedIn,  kommer här några av kommentarerna om Brentfords video och funktion:

– This is brilliant, What a great way to get the kids involved, Good for confidence too…. Well done Brentford FC.
– First class idea which all team sports club should look at following. It cements a bond between the young fan and the club he/she has chosen to support and also helps with their personal development with the act of public speaking. Well done Brentford Football Club!

– Yes lots of clubs do one offs. I think it needs to be part of every Matchday. Adds value, costs nothing and you can change people’s perceptions. Started doing it when I was at Southend a few years ago, I wish more would do it.

– Very nice approach of fan engagement for home and away fans. I remember that we had interviews with home fans and also with fans from the competitor. Runs also fine but has to match club`s pholosophie.

– I do not follow football or any sport for that matter but this is brilliant. Something those kids will never forget. Show great showmanship between teams.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Lediga Sportjobb IdrottsJobb Sport Management Jobb
Hos Sportidealisten hittar du varje vecka nya lediga sportjobb, klicka här för att gå till sportjobbssidan
Ryan Murrant drog igång detta i en annan fotbollsklubb för fem år sedan och just i Brentford drog han igång det förra säsongen. För att få fram sina speakers använder de sig av Twitter, där alla som vill vara speaker får skriva en tweet med hashtag #BeeTheAnnouncer. Fast ibland väljer de bara ut två tycken ur publiken under matchdagen, vilket Ryan menar är magiskt.
Är detta allt? Nej då. Barnen får även bilder, de får möta sina favoritspelare om de är där. Det visade sig från kommentarerna att en annan engelsk fotbollsklubb gjort liknande och gjort så att barnen fick behålla sina laguppställningspapper. Dessutom kunde det ibland bli så att de fick dem signerade av spelarna. Men även att familjerna till barnen fick komma ner till planen för att ta bilder.

Så ökar du publiksiffrorna

Absolutely brilliant initiative from GAIS! Worlds first(?) ”Fanager” appointed!

Superettan-laget GAIS har också gjort något unikt. De lät ett av sina fans vara tränare, både i träningar och under en match. Varför gjorde GAIS detta? Jo, de hade en nedåtgående trend av sin biljettförsäljning. Tillsammans med Milk reklambyrå genomfördes en kampanj kallad, Tredjetränaren, för att vända på denna nedåtgående trend.

Kunde vem som helst bli tränare? Nej. Alla som hade ett säsongskort kunde söka rollen som Fanager (fan + manager = Fanager). Arbetsuppgifterna för rollen Fanager handlade om att vara tränare inför och under en match under säsongen 2018. Sebastian som fick rollen, skulle inte leda GAIS mot vilket lag som helst, utan mot Halmstad BK som under föregående säsong spelade i högsta serien. Detta ögonblick var historiskt! Det var första gången i världen ett fan blev tränare och tog klivet ner från läktaren till bänken.

-Det här är stort! Flickvänner kommer och går, men kärleken till familjen och GAIS består. De är en dröm att hjälpa GAIS till tre poäng, säger Sebastian Thörnqvist. — GAIS

Det blev ingen vinst (förlust med 2-1). Men frågan är om det var något Sebastian kunde gjort något åt. Däremot var själva kampanjen Fanager en intressant satsning. GAIS lyckades nämligen öka sin säsongskortsförsäljning med nästan 22 % och de fick global press och även utmärkelser för kampanjen.

Grymt kul att vår kampanj Tredjetränaren för GAIS inte bara ökade säsongskortsförsäljningen med 21.9 %, utan nu även sprids i marknadsföringskretsar. Se vår casefilm om världens första Fanager!
— Milk reklambyrå
Hurra! Idag blev vårt jobb för GAIS nominerat i SWEDMAs tävling Guldnyckeln. Tack juryn!
— Milk reklambyrå

Sportidealistens Lärdomar

Vad betyder fansen för en idrottsförening? Mycket! Det är fansen som är ambassadörer och sprider din idrott och ditt lag till andra. Det är fansen som stöttar laget framåt. Att bibehålla och stärka relationen med fansen så att de alltid förblir ditt lags fans behöver inte vara svårare eller mer kostsamt än att involvera de yngsta fansen från början. Se bara på hur Brentford FC har en magisk inramning på sina matcher, där de låter de yngsta fansen på arena att läsa upp matchens laguppställningar. Detta skapar inte bara minnen för sina yngsta fans, de låter även bortalagets fans läsa upp sitt lags laguppställning. Wow!

Ett annat sätt att bibehålla fans och stärka relationen med dem när det kommer till vuxna fans är att utse en Fanager. Speciellt när det kommer till säsongskortinnehavare. Det var så GAIS införde möjligheten för en av sina trogna fans som betalat biljetter för hela säsongen, att även vara med och träna sitt favoritlag under en vecka. Sebastian som fick äran lär också minnas tillbaka, liksom barnen hos Brentford, till ett minne som räcker livet ut. Dessutom ökades försäljningen av säsongskort för GAIS med 21.9 % med fanager-satsningen!
När du läser detta kan du stoltsera dig med att du har hört talas om två unika fall:

  1. Du har hört barn och ungdomar läsa upp matchens laguppställningar eller deltagare
  2. Du har även sett en match (ja i alla fall tagit del av en video) där en åskådare blir tränare för en vecka.

Avslutningsvis kan dessa unika exempel summeras med ett av Ryan Murrants svar:

 It doesn’t cost the club anything and the memories last a lifetime.

Vad tror du om dessa exempel? Har du egna erfarenheter? Dela med dig i kommentarsfältet nedan.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Unik fansaktivering

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.