Europeiska sportekosystemet

I slutet av oktober samlades jag tillsammans med cirka 100 andra personer, för att lyssna, samtala och ta del av vad och hur ekosystemet inom sportsektorn och sportinnovationen ser ut. Här kommer mina intryck av konferensen.


Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Världens grönaste fotbollsklubb
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Framtidens aktivitetsplatser)

Sports Tech Transfer and R&D Summit

Konferensen Sports Tech Transfer and R&D Summit hade som syfte att främja kunskapsutbyte mellan akademin och industrin. Detta för att stärka samarbetet och överföringen av innovationer från forskningslaboratorier till industriellt användande inom idrottsområdet. Vidare tror konferensen att det kommer uppmuntra till kommersialisering av innovativ teknik som utvecklats i offentliga och privata forskningsorganisationer och främja samarbeten mellan forskningsorganisationer och utvecklingsgrupper inom sportsektorn. Denna tekniköverföring tror arrangörerna i slutändan kommer att öka ömsesidig regional affärsutnyttjande och främja samarbeten.

Belgiska sportinnovationerna

Inledningsvis på konferensen fick vi lyssna till det flamländska idrottsförbundet, Sport Vlaanderen, som berättade om sin syn på sport och innovation. De berättade om deras innovativa campus i Belgien med mycket “easy access sport activities”. Med detta menade de för att främja kreativitet och sportande behövs det något tillgängligt som främjar rörelse. Som exempelvis olika verktyg och omgivningar på campus för olika aktiviteter.

Sport Vlaanderen menade på att de bidrar med inspiration till innovation. De har startat upp “SportCubes” i bland annat Brugge, vilket är en mix av Virtual Reality och sport. Se nedan som exempel via deras instagramkonto.

https://www.instagram.com/p/BoOcdonnD_n/

Hur ser sportklubbar på innovation?

En annan av talarna på konferensen var Benjamin Kinsky som forskar om sportklubbar och innovation. Enligt honom har sportklubbar motivation till att vara innovativa eller i alla fall bidra till en innovativ miljö. Han syftar på att sportklubbar har fans och sponsorer som innovatörer vill åt.

Från samma område när det kommer till sportklubbar så var fotboll och flersektions sportklubben Lazio på plats och talade om “Why innovation matters”. Enligt Federico Eichberg, Senior Vice President, SS Lazio finns det åtminstone två saker som gör att EU lyssnar och pratar om sport. Dessa två är social integration med folk från olika bakgrunder och de sociala resultaten till samhället som framkommer med hjälp av sport.

Sedan utvecklades denna föreläsning till hur detta skulle gå till. Han tog upp fyra viktiga element:

  • Volontärer i sport är bra (dock är det dåligt med siffror om detta)
  • Hälsosamma ekonomiska aspekter med hjälp av sport (dock är det ännu inte helt tydligt hur detta ska undersökas och bedömas)
  • Regionala utveckling med koppling till sport. Det gäller att skapa strukturer och attityder i sin region för att skapa sportnätverk.
  • Innovation (dock har en uppskattning av innovation inte varit tillräcklig. I Italien har de försökt förändra detta med att samarbeta med ett universitet, Olympic Trento och tillsammans med idrottsministern.)

Intressant fakta

1500 patentansökningar inom sport de senaste 20 åren. För något år sedan 4500 stycken och idag 8000 patentansökningar.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb
Hos Sportidealisten hittar du varje vecka nya sportjobb, klicka här för att gå till sportjobbssidan

Två guldskatter för sportinnovation

Genomgående var det två områden som togs upp som guldskatterna för sportinnovation, vilka kommer vara bra fokusområden och dessa två var:

  • Hälsosam livsstil, inte begränsad till fysisk aktivitet, även näring och inte bara för och till idrottsföreningar och idrottare.
  • Aktivt åldrande och aktiva turister.

Dagens och framtidens sportkontor

En annan av föreläsarna var Associate Professor och Docent Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolan berättade om det hybrida sportkontoret, en mix av både det fysiska och digitala. Martin är även chef på Center for Sport & Business på Handelshögskolan. Där arbetar han och kollegorna på Handelshögskolan med diverse sportförbund, bland annat med Travförbundet. Läs mer om det här.

Ett av deras syften med detta är att bidra med enkelhet. Ett lag är inte bara spelare menar Martin, utan det handlar om hela kontoret också. Hur skapar vi enkelhet för sportorganisationer? Detta är vad de på Center for Sport & Business försöker göra. På Handelshögskolan finns flera duktiga forskare som kan hjälpa olika sportförbund med bland annat metoder för att möta dagens samhällsutmaningar. När de hjälper dessa sportförbund ger Center for Sport & Business förslag på metoder att arbeta med. De låter sina samarbetspartners som exempelvis Travförbundet, att välja ut en metod dem vill jobba med istället för att bara ge alla sorters metoder som finns där ute och låta dem klara sig själva. På så sätt låter de idrottsförbunden att välja en metod i taget som de själva känner sig bekväma med och kan fortsätta arbeta enkelt fast med en kunnig omgivning.

Sportidealistens lärdomar

Några av sakerna som jag tar med mig från Sports Tech Transfer and R & D Summit är att det finns många fler samarbeten som kan skapas med våra idrottsförbund runt om i Sverige. Är du en företagare inom sportsektorn kan du bidra till ditt lokala idrottsförbund (IF) eller Riksidrottsförbundet (RF) med vad som händer där ute i världen. Frågan är om IF/RF har kännedom om vilka verksamheter och resurser som finns och kan hjälpa dem?
För att få så mycket stöd som möjligt från EU bör sportens påverkan bevisas. Kan du och jag försöka identifiera bevis på sportens påverkan i samhället kan vi lättare nå regionerna. Vi kan då säga att innovationer inom sport kan hjälpa regionerna, således kan det ges mer bidrag från stater som i sin tur får bidrag från EU.
Forskning och utveckling sker inom en rad olika idrottsrelaterade områden som prestationsanalys, skadeförebyggande och rehabilitering, digital marknadsföring, fan engagement och media med flera. Små och medelstora företag inom sportteknologin är i en konkurrensutsatt miljö och blir därför mer och mer aktiva i domänen för teknologisk innovation. Å andra sidan är både lag, ligor, klubbar och individer angelägna om att implementera verktyg som utvecklas inom företag, kunskapscentrum eller båda. Det ligger i korsningen av flera olika områden i samhället (sporter, universitet, företag och beslutsfattare) att win-win-situationer kan skapas, vilket till slut gynnar idrottare och allmänna befolkningen.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Förbättra sportklubben med denna teknologin
Framtidens sportupplevelser!
Sportentreprenörer titta hit

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.