Vad krävs för att vara innovativ inom sport? Vad gör att NBA är en av världens mest innovativa verksamheter? Detta ska undersökas i detta inlägg. Av världens 50 mest innovativa verksamheter finns två från sportens värld. Dessutom finns en lista med sportens topp 10. I detta inlägg delar jag med mig vilka några av de topp 10 mest innovativa är inom sporten och några lärdomar från dem.
Världens 50 mest innovativa verksamheter
Företags- och mediaföretaget, Fast Company, som fokuserar på innovation, teknologi, ledarskap och kreativitet, har listat topp 50 mest innovativa verksamheter för 2019. Den fokuserar på de verksamheter som har den mest djupgående inverkan i både sin sektor och kultur och som visar olika sätt att klara av dagens snabba värld. Vill du läsa vidare om hur dessa 50 verksamheter skapar framtiden idag klicka här. Listan visar verksamheter från många olika sektorer, så som design, rymden, mat, gaming, sport med mera. På plats 3 och 40 kommer två verksamheter från sportens värld (för en svensk kan det vara kul att Oatly ligger på plats nio).
Fast Company har dessutom skapat topp 10-listor över de mest innovativa verksamheter efter varje sektor, däribland sport. Nedan kommer vilka de är. Jag blev inspirerad och hoppas du kan bli lika inspirerad av att lära dig om dessa verksamheter.
Världens 10 mest innovativa verksamheter i sportens värld
För sportsektorn har Fast Company placerat världens mest innovativa verksamheter enligt följande topp 10.
1. NBA
Den professionella basketbolligan i USA, NBA, har genomfört flera olika förbättringar för att vara sporten som alla kan se oavsett vart du är. De utvecklar inte bara sporten på planen, utan öven utanför planen. Förra året slog ligan publikrekord för fjärde året i rad! Dessutom ökade prenumeranter av streamingtjänster med 63 % och de totala intäkterna ökade med 25 %.
Vad är det då NBA gör?
NBA har bland annat utvecklat en AR-app med ett kul spel, men de har även experimenterat med appar som Snapchat. Därutöver har de tillämpat VR genom “NextVR Screening Room”, vilket tillåter fans med ett NBA League Pass games att se matcher på en virtuell bioduk.
En av faktorerna till ökat antal av åskådare sägs vara NBAs lansering av esportligan NBA 2K League. Det var första gången en traditionell sportliga skapade en esportliga av sin sport. Slutligen har även NBA utvecklat sitt spelschema genom att reducera antalet matcher på olika platser under en kort tid för att förbättra spelarnas hälsa och spelkvalité.
2. Fanatics
Onlineförsäljaren av merchandise, Fanatics har gjort många sportklubbar en tjänst. De är lika snabba som sporterna själva att förse fans med rätt merchandise. Fanatics tillämpar en sorts vertikal produktion för att designa, producera och distribuera matchtröjor. Oavsett om sportarenorna har snabb eller långsam uppkoppling av internet och telefonnät, kan deras plattform förutse efterfrågan på bland annat tröjor. Förra året ökade den amerikanska fotbollsligan, NFL, sin merchandiseförsäljning med 50 % med Fanatics hjälp. De har dessutom startat samarbeten med flera europeiska fotbollsklubbar och esportens, Overwatch League. Tre olika faktorer till utveckling är:
INSTANT REPLAY
Fanatics plattform kombinerar sociala media interaktionen, matchdata och lagets hemsidas aktivitet för att uppskatta vad folk vill ha. Ett exempel som ges är när en amerikansk fotbollsspelare gjorde en överraskande touchdown i sin debut för laget Chicago Bear, där Fanatics skapade en tröja med spelarens namn och la ut den för försäljning vid halvtid. Resultatet: Den sålde för mer på en timme än vad Tom Bradys (spelaren som vunnit det mesta) tröja gjorde på hela den dagen.
GOOOOOOOAL!
På ett liknande sätt som ovan kan Fanatics snabbt justera lagens hemsidor som de arbetar med för att prioritera rätt spelares tröja. De anpassar inte bara hemsidorna åt lagen, utan de går även ut på sociala medier och mejlutskick till målanpassade grupper.
HITTING THE NUMBERS
Enligt statistiken sker 50 % av försäljningen av ett vinnande lags merchandise de första 72 timmarna efter vinsten. För att möjliggöra och ta emot en så stor efterfrågan skapar de samarbeten med lokala tryckeri och även med utkörningsföretag. Till exempel när ishockeylaget, Washington Capitals vann Stanley Cup förra sommaren tog Fanatics hjälp av Uber för att leverera alla ordrar.
3. Philadelphia Flyers
Ishockeylaget Philadelphia Flyers hamnar på en tredje plats främst för sin kreativitet och innovation av nya maskoten, Gritty! Det blev en viral succé över nätet med bilder, videos och memes med Gritty! Philadelphia Flyers har varit med flera decennier och ville nu skapa mer engagemang med sina fans. Målet med en maskot var att den skulle exaltera fansen och stärka lagets själ och kultur. Allt som allt, Gritty skapades, en väldigt stor filur med ishockeyklädsel. Resultatet blev en ny influencer som alla älskar.
4. Levy
Fjärde platsen på listan hamnade restauranggruppen Levy. Det som de skapat är ett bättre flöde för all mat och dryck på arenor som Atlantas Mercedes-Benz Stadium. Men de har även utvecklat en robot som vänder burgare på Dodger Stadium i Los Angeles, vilket möjliggör för kockarna och personalen att fokusera mer på att ge bra service till fansen.
5. Zwift
Femte placerade Zwift har tagit löpare och cyklister till en ny nivå genom ett spelformat med en social twist. Zwift är helt enkelt världens största digitala lekplats för löpare och cyklister. Genom mätning av aktivitetsdata när du springer eller cyklar skapas ett spel som anpassar sig till din verklighet med höjder, hjärtpuls mm. Under 2018 utvecklade Zwift onlinemiljöer, där användare kunde uppleva en löpning vid vulkaner, under vattnet eller cykla på VM-banan i Innsbruck, Österrike.
6. Los Angeles Dodgers
Det amerikanska basebollaget, Los Angeles Dodgers är mer än ett basebollag. De har byggt upp en verksamhet för utveckling av sportteknologier. De har genomför en accelerator för att hjälpa startups inom sport, där de samarbetat med sport- och teknologiverksamheter som adidas, Fox Sports, Levy och Octagon. Dessutom har de byggt sin egna ungdomsakademi och utvecklat sitt biljettsystem mer digitalt.
7. Nex Team (HomeCourt)
Nex Team har gett basketbollen en ny nivå. Med hjälp av Nex Team kan en spelare analysera sig själv genom en videoanalys via sin egen telefon. En smart teknologi med hjälp av artificiell intelligens ger atleter en tydlig progression. Enligt företaget analyserades mer än 10 miljoner skott i mer än 150 länder under 2018.
8. Copa90
Från starten 2012 har Copa90 utvecklats väldigt mycket. Det började med en YouTube-kanal och har i dag blivit ett globalt mediaföretag inom fotbollen. De har skapat många olika intressanta och smarta samarbeten och gjorde succé under fotbolls VM i Ryssland.
9. Kitman Labs
Kitman Labs arbetar med artificiell intelligens och datorvetenskap för att förbättra atleters hälsa. Kitman Labs har utvecklat en produkt som kallas för Risk Advisor för att mäta atleters skaderisker. Med hjälp av sin unika teknologi kan de hjälpa atleter och tränare att träna smart och undvika skador.
10. MGM Resorts International
Slutligen på topp 10-listan har vi MGM Resorts International, som är en upplevelse och betting-gigant, med utgångspunkt i Las Vegas. Varför de är med på listan är för att de har utvecklat smart data i deras samarbeten med de amerikanska ligorna NBA, MLB och NHL nu när betting är legalt i USA. MGM Resorts kommer integrera realtidsdata i ligorna för att skapa nya spelupplevelser.
Sportidealistens lärdomar
Enligt Fast Company, kommer två av världens 50 mest innovativa verksamheter från sportens värld. Dessa två hamnar såklart i topp på topp 10-listan bland mest innovativa sportverksamheter. Med ett svenskt perspektiv låter denna topp 10-lista väldigt kommersiell och ligger en bra bit ifrån den svenska idrottsrörelsen. Det ska dock sägas att det är ett amerikanskt företag som ligger bakom rankingen och fokus ligger inte bara på innovation, utan även på företagsvärlden. Däremot är det intressant att se hur dessa tio verksamheter från sportens värld arbetar och utvecklar olika tjänster och möjligheter.
Några av lärdomarna från denna topp 10-lista handlar om vad de faktiskt gjort unikt. Ta som exempel NBA, de skapade första esportligan och fick med sig båda massor av klubblag och fans. Ett annat exempel är Fanatics unika anpassning till respektive lag och skapandet av unika erbjudande för försäljning av tröjor.
Andra lärdomar är att en maskot kan göra så stor skillnad, som en viral succé med Philadelphia Flyers maskot, Gritty. Eller varför inte Nex Team för att göra prestationsutveckling tillgänglig för flera.
Har du ett eget förslag på en innovativ verksamhet inom sport? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.
Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema: