Framtidens sportupplevelser!

Här kommer ett snabbt inlägg om dagens lärdomar som jag bara måste få ut på en gång.
Idag var det en nätverksträff av Event in Skåne som bjöd på temat:

Framtidens upplevelser!

Så här löd introt:
Konkurrensen om eventen ökar och det blir allt viktigare att förstå trenderna och kunna prognostisera och räkna på framtida event.
Event in Skåne bjöd tillsammans med Upplevelseinstitutet och Skåneidrotten in till denna nätverksträff. Vi fick lära oss mer om Event Impact calculator, ett prognosverktyg som Riksidrottsförbundet (RF) tagit fram tillsammans med Göteborg & Co och som kommer användas av destinationer, idrottsförbund och organisationer för att räkna på evenemang och möten.
Sedan presenterade Upplevelseinstitutet insikter och kunskap kring olika upplevelser kopplat till sponsring och evenemang samt delar av det senaste kring världens upplevelseforskning.
Först ut var det RFs verktyg Event Impact Calculator för bättre koll på hur du kan jobba med hållbarhet.
Leif Johansson från Riksidrottsförbundet berättade om detta prognosverktyg och visade även upp vad hållbarhet innebär. Själv tycker jag det är på tiden det kommer fram något konkret om hållbarhet och även IOK (Internationella Olympiska Kommittén) har Agenda 2020 som innebär att fokus ligger på hållbara OS, så detta behövs inom idrotten på lägre nivå också!! (jag beklagar bildkvalitén)
Hållbarhet Riksidrottsförbundet upplevelser
Det visade sig vara ett intressant och bra verktyg men fokus ligger på turisters påverkan och med fokus på ekonomi men även några aspekter på sociala bitar och miljömässiga bitar. Men som Leif sa så är det väldigt komplex och detta är början och förhoppningen så byggs plattformen upp de kommande åren och blir något både kommuner som SF och IF kan tillämpa för ett hållbarare evenemang.
Sen var det Björn Stenvad, VD på Upplevelseinstitutet, som berättade om 10 år av insikter kring sponsring och evenemang
Det gavs 6 nyckelpunkter där den mest intressanta var “7 åringen”.
Det handlar om att studier visat att personer blir mer loyala om de upplever något vid 7 års ålder. En viktigt bit att skapa känsla och minne för livet är att nå ut till 7 åringar och Björn gav ett bra exempel där Everton FC från Engelska högsta divisionen i fotboll visade på en riktigt upplevelse eller vad säger du?
[wpvideo QN25IwaD] Något annat som också är något jag känner in mig i är att man är som mest taggad inför en upplevelse som både resa eller match osv precis inför upplevelsen. Alltså, inför en resa så ser jag fram emot det så mycket och när jag väl är där så är det kul men mer okej jämfört med känslan inför. Det gäller alltså även att ta vara på hypen som alltid är som störst inför upplevelsen eller eventet som tex Handbollsligans aktivering som gav en gigantisk effekt och engagemang.
Sponsoraktivering Engagemang Handbollsligan upplevelser
En massa medier tog upp denna försäsongstävling som hjälpte Handbollsligan att få sitt nya namn fast i minnet. Ligan hade nämligen bytt namn och denna uppmärksamhet gav verkligen det nya namnet en bra chans att bli uppmärksammat.
[wpvideo xYiAPG3S] Näst på tur var Sofie Sagfossen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.
Hur skapas en bra upplevelse? Det senaste från världens upplevelseforskning presenterades av Sofie
Här nedan talade Sofie om det rosa molnet som handlar om att vi alltid minns de positiva minnena bäst och starkast. Så dessa tips hjälper alla marknadsförare att fånga engagemang och positiva minnen.
Pink cloud positiva minnen förstärks upplevelser
The peak-end-rule är en regel som visar att minnen bedöms inte bara av en upplevelses topp av gott eller ont utan det är hur det hela slutar också som sätter upplevelsen på sin spets. Därför är kundservice så viktigt, vilket kan rädda och till och med skapa ökat engagemang till ett varumärke om du får en bra avslutning på upplevelsen.
The peak end rule topp slut regeln upplevelser
Så en upplevelse är inte bara under utan det måste ses över tid.
Nytta tidsperspektiv upplevelse sport upplevelser
Att jobba med Memory management så kan teknologin idag öka och förbättra minnet för en upplevelse.
Memory management sport upplevelser
Sist ut var Andreas Andersson, mediachef på Upplevelseinstitutet.
Sociala medier – vad driver engagemang? Analys av svenska musikfestivaler (Summerburst och Bråvalla).
Andreas visade att fler sponsorer kan nå och engagera flera efter upplevelsen.Skapa minne upplevelser efter
Detta är viktiga nyckelfaktorer att ta med sig in i framtiden för en bättre upplevelse av ditt event!
Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (twitter, linkedin) om du vill veta mer.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.