Vilket år 2018 har varit! Ett år som 2018 som har innehållit allt från herrarnas Fotbolls VM, Wimbledon, världens största fotbollsturnering för ungdomar – Gothia Cup, damernas Handbolls EM och mycket mer.
Många har säkert gått tillbaka till sitt arbete efter jul- och nyårsdagar, samtidigt som flera inom idrottens värld förbereder inför ett nytt år, en ny säsong eller andra halvan av säsongen. Vanligtvis när det kommer till framgångsrika sportevenemang, oavsett om det är en turnering, uppvisning eller tävlingsmatch bedöms de efter bra prestationer på plan, en engagerande publik och media. I följande inlägg ges sex olika tips för hur du kan skapa den engagerande och goda stämningen. Kickstarta 2019 redan idag!
-
Luleå Hockey med publikrekord
-
Gör inte som andra, gör som MLS
-
Använd Instagram på bästa sätt
-
Visa upp vad dina åskådare kan missa
-
Digital content med spelschema
-
Bakom kulisserna med unikt innehåll
1. Luleå Hockey med publikrekord
“En bild säger mer än tusen ord”, ett klassiskt citat som verkligen passar bra för denna tweet.
Så här ser det nya publikrekordet för SDHL ut. 6220 personer. Tack så jättemycket alla ni som gjort det här möjligt! ❤️💛🖤 #Rekordmatchen pic.twitter.com/rEejQHGaqe
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) November 16, 2018
Damernas ishockeyelit har helt andra förutsättningar med resurser än herrarna. Bland annat media kan hjälpa till att locka folk till matcher. Trots att det är en stor skillnad mellan damernas ishockeyliga (SDHL) och herrarnas ishockeyliga (SHL) är det få ishockeyklubbar som lyckats så väl att lyfta fram båda sina elitlag som Luleå Hockey.
Under hösten fick Luleås ishockeyklubb kvittot på deras arbete med både herrlaget som med damlaget. #Rekordmatchen som det hänvisas till i tweeten ovan visar en fantastisk inramning av en fylld arena. Att Luleå Hockey dessutom uppmärksammar en tacksamhet till alla som bidragit till denna rekordmatch gör det bara än mer viktigt att belysa denna förening.
2. Gör inte som andra, gör som MLS
Amerikansk sport brukar vara förknippad med mer underhållning än en speciell supporterkultur. När det kommer till de stora sporterna i USA: basket, amerikansk fotboll, baseboll och ishockey så brukar vi i Europa ta efter hur de organiserar dels sporten och dels hur fansen är. Fast fotbollen, alltså “soccer” som amerikanare kallar den, har växt ordentligt de senaste åren.
Den europeiska fotbollskulturen är ofta förknippad med läktarkultur av att sjunga olika sånger och heja fram sitt lag. I jämförelse med den amerikanska underhållningskulturen kan det bli svårt att antingen övertyga resterande fotbollsvärlden med en fotbollsmatch, där fansen underhålls istället för underhåller fotbollslagen. Vice versa gäller att övertyga amerikanarna om hur läktarkulturen är från Europa. Här finns en liten krock gällande hur den kan växa och utmana den europeiska fotbollskulturen som är dominerande i fotbollsvärlden.
Fotbollsligan i USA heter Major League Soccer (MLS) och de försöker lyfta fram MLS som den bästa sporten och ligan i USA och även i världen. Fast hur kan de göra det när inte de bästa spelarna går dit? MLS är en rätt så ny fotbollsliga i jämförelse med de andra fotbollsligorna i världen och har därför inte samma status som de övriga ligorna. Ett sätt för att MLS ska locka till sig intresse är att ständigt tänka kreativt och prova olika tillvägagångssätt att få uppmärksamhet och engagera nya fans. Som till exempel låta en fotbollsspelare bära på en mikrofon och prata med kommentatorerna under en fotbollsmatch.
“America just DOESNT understand FOOTBALL”
“I liked seeing this from an educational standpoint. Gives young players useful information as to what they should be communicating to their center backs during the game”.
Dessa två kommentarer är bara en liten del av alla som finns till videon av denna mikrofonsituationen. Den första är helt klart baserat av den europeiska fotbollssynen medan den andra kommentarer tänker ur ett utbildningsperspektiv. Visst kan det kännas konstigt att störa en fotbollsspelare, fast det ska sägas att detta exempel är bara genomfört i en träningsmatch.
Gary Stevenson, president and managing director, MLS Business Ventures: “It is a very American thing to do but this idea of giving fans an inside look at is what is going on, we like that a lot.”
3. Använd Instagram
I genomsnitt spenderar Instagramanvändare 53 minuter per dag, vilket är bara fem minuter mindre än Facebookanvändare, fast fyra minuter mer än Snapchatanvändare. Det ska dock sägas att denna data är främst via androidanvändare. Denna data är intressant på så vis att det är en plattform som är populär och Instagram har en stor potential att nå ut till sina nuvarande och potentiella intressenter. Här kan du läsa om sex tips för att skapa engagerande innehåll på Instagram och kanske öka antalet följare, fast framförallt mer lojala följare och öka ditt varumärke.
1) Panoramic
2) Split Screen Voting
3) Use Color Matching
6) Hide Links In Your Stories
Ett av dessa jag vill ta upp här som även fotbollslaget Chelsea FC har tillämpat är 5) Get Tapping. Detta gäller för dig som redan använder Instagram Stories eller funderar hur du ska använda det. Fördelen med de exempel som ges här från Chelsea är att denna strategi engagerar många fans. Enligt Delmondos undersökning upptäckte de att mer än 70 % av de som tittar på dina Instagram Stories klickar igenom dem relativt fort. De menar att eftersom detta är en fysiskt interaktion så ta det till din fördel och engagera följarna med ett intressant innehåll.
4. Visa upp vad du kan missa (LA FC Twitter)
Har du någonsin hört talas om en hörnflaggscamera kontrollerad av folket? Det är något som Los Angeles FC tagit fram i samarbete med Twitter. Det är helt enkelt du eller jag som har ett twitterkonto som kan styra vad vi vill se i en match. I exemplet nedan kan du se hur det såg ut när detta prövades i ena Los Angeles derbyt under 2018.
Från en artikel från SportTechie beskrivs funktion:
“Every time someone tweets with the hashtag #LALookIn, the on-site DSLR camera will snap a photo that will then be sent to the user in a reply. Nearby corner kicks will offer compelling close-ups. If a player scores, maybe he will return to mug the camera as part of his goal celebration”.
Round 3 starts now.
For a live photo from the match, tweet #LAlookin to get an automatic shot replied to you. 👌 pic.twitter.com/UpEo7yGLkj
— LAFC (@LAFC) August 25, 2018
5. Digital content med spelschema
Ett annat intressant exempel från 2018 är från den amerikanska basketligan NBA. När spelschemat för årets säsong publicerades var det flera basketlag som själva publicerade sina första matcher eller när deras svåraste matcher kommer bli av på hemmaplan. Fast flera av basketlagen gjorde om detta enkla budskap till ett kul, engagerande och spännande meddelande. Jag själv blev mer intresserad att gå på några matcher och några av basketlagens publicerade budskap/meddelanden som nådde mig kommer här.
Sacramento Kings med filmkopplingar
Schedule's out. Call all your friends! 😂
📅 » https://t.co/xEojYljxjY https://t.co/3KkXp4wwEe
— Sacramento Kings (@SacramentoKings) August 10, 2018
Golden State, lite av allt möjligt, dels spelarna själva och dels spellistor kopplat till motstånd och mycket mer.
Are you ready, #DubNation? 👀 pic.twitter.com/W2x8CWgr2O
— Golden State Warriors (@warriors) August 11, 2018
Charlotte Hornets
Kul koncept med spelarkort där varje kort de presenterar visar vilka datum de möter respektive motståndare. Eftersom de använder korten som är lite retro kan flera av bilderna på korten vara bilder från förr i tiden med gamla klassiska spelare, vilket kan skapa lite nostalgi och väcka lite goda minnen från förr.
LET THE UNBOXING BEGIN! Take a look at our 2018-19 regular season games against each opponent as we celebrate 30 years of Charlotte basketball!#Hornets30 | @GrantThorntonUS https://t.co/XzMKXkAH1W
— Charlotte Hornets (@hornets) August 10, 2018
6. Bakom kulisserna med unikt innehåll FCK och Man C
Att visa upp hur atleter och klubbar arbetar bakom kulisserna har blivit lättare att ta del av under de senaste åren med hjälp av sociala medier. Något annat som dykt upp på sistone är dokumentärer och tv-serier via diverse digitala plattformar så som Amazon, YouTube och Netflix.
I ett av de senaste blogginläggen här på Sportidealisten har du fått ta del av när FC Köpenhamn gjort en dokumentärserie via YouTube om svenska fotbollsspelaren Erik Johansson (spelar numera i Djurgårdens IF). Utöver denna har Juventus lanserat sin en egen serie som lanserades via Netflix. Dessutom lanserade Manchester City tillsammans med Amazon sin dokumentärserie som dessutom går att se på Netflix.
I alla dessa ges väldigt mycket insyn i hur klubbarna och atleterna arbetar på plan och vid sidan av planen. De visar även upp hur det fungerat på sportkontoren och diverse möte, vilket kanske inte säger allt om hur de arbetar vid strategiska beslut, fast det finns mycket som sällan visas via vanliga nyhetsmedia.
Avslutningsvis, så är det väldigt svårt att få reda på hur det fungerar med damidrottare. Varför finns det inte liknande dokumentärer och serier som med manliga lag och atleter? Det finns dock en video som kan ge mer insyn hur en fotbollsspelare upplever sin vardag, vilket du kan se nedan.
Sportidealistens Lärdomar
2018 år har nyligen passerat och detta är årets första lärdomar från Sportidealisten. Sex olika perspektiv har lyfts fram. Allt från rekordpublik, till engagerande innehåll via sociala medier och till bakom kulisserna. Tillsammans visar de olika tillvägagångssätt som kan öka stämningen på och utanför arenan.
Om det är något jag vill dra som slutsats från 2018 års höjdpunkter är det att bra prestationer på plan, en engagerande publik och media tillsammans kan skapa en bättre idrottsupplevelse. Detta gäller både för idrottarna själva, som för åskådarna och media. Dessutom finns det en brist på bakom kulisserna från damidrottare och damlag inom idrotten. Troligtvis skulle fler dokumentärer och TV serier kunna öka kunskapen om kvinnornas roll i idrottens värld och kan bidra till en mer jämställd idrottsvärld. Ensam är sällan starkast.
Med detta vill jag, Jakob Wikenstål, passa på att önska dig ett gott nytt år!
Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:
Framtidens sportupplevelser!
Ett knep för mer annorlunda upplevelse
Sju tips att skapa intresse och engagemang
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.