Tips för fans-engagemang och förbättrad image

I denna veckas inlägg från sport management fältet så går jag som lovat tillbaka till några lärdomar från EASM konferensen som du kan läsa mer om här.
Dels får du lära dig tips om att hantera fans på bästa sätt och dessutom ges tips till hur du undviker en dålig image inom sport.

En av många presentationer jag närvarade på var studien ”Fan Engagement Value In Team Sport: Service-Dominant Logic Informed Dimensions” gjord av Marcel Huettermann, Sebastian Uhrich från Universitetet i Zürich och Jörg Königstorfer från Münchens tekniska universitet.
Deras studie handlar om att bättre förstå vilket värde fans kan bidra med för både det sportsliga och det ekonomiska. Studien är baserad på lagsporter som fotboll, handboll, basketboll, volleyboll och ishockey inom Europa. Inledningsvis presenterade de följande tidigare forskning inom området.
Tidigare forskning har identifierat följande aspekter av värdet med engagerade fans:

  • konstant inkomst från betalande transaktioner
  • positiva influenser som fans har på andra konsumenter
  • fans lär sig om laget över tid och delar med sig av sin kunskap om laget till andra
  • skapar tillsammans värde till lag och utvecklar resurser på olika sätt

Samtidigt har följande aspekter identifierats av negativt värde som kan vara bra att ha koll på:

  • Samtidigt som värdeskapande görs tillsammans så kan negativa upplevelser skapa negativa värden.
  • Vissa fans kan skapa oreda på arenan, som t.ex. fotbollslaget 1860 München där fans kastade olika objekt och även stolar på planen.
  • Annat fotbollsexempel handlade om när Feyenoord missade chansen till titeln och fans attackerade polisen med diverse objekt som ölglas, facklor mm i staden Rotterdam.
  • Fans från ett basketbollag hämnades på en domare genom att bombardera domarens företagssida på Facebook med dåliga omdömen.

Genom dessa historiska bakgrunder, presterade denna studie några olika dimensioner av fan engagement inom lagsport. De har tittat på hur fans blir ”game changers”, alltså hur fans kan påverka ett lags prestationer, på plan och ekonomin, både positivt och negativt.
Utifrån deras studie gav de följande tips till alla Sportchefer eller andra inom supporterorganisationer:

  • Stimulera fans beteende av kunskapsdelning och inlärning och använd detta för att uppmuntra samskapande- och resursutvecklings-beteende av dina fans
  • Involvera fans mer och tidigare för lagets dagliga affärer:
    • För att förhindra negativa resultat
    • För att förstå fansens behov
    • För att skapa produkter och service med dem
    • För att skapa en extraspelare-atmosfär på läktaren
  • Undersök/överblicka:
    • lagets kommunikation med dina fans offline (fans-/medlemsmöten, årsmöten, etc.) och online (sociala medier, hemsida, nyhetsbrev, etc.) för att skapa en bas för game changeing beteende
    • lagets förhållande till media. Studiens resultat indikerar på att medias påverkan är en faktor för både aktiviteter som kommenterades ovan och positiva reklamkampanjer av lagets image som borde vara supportade.
  • Justera lagets customer relationship management (CRM) system med fansens beteenden
  • Benchmarka beteende av lagets fans med andra lag för att lära från andra. Möjligheterna att jämföra värderingar bland fans kan bidra till potentiella förbättringar av det sportsliga och affärsaktiviteter.

Följande tips bör du undvika för en dålig image inom sport

Under de senaste tre eller fyra åren har idrottsvärlden skakats av många olika typer av skandaler, som alla har varit mycket allvarliga. Denna ökning av problem under en relativt kort tidsperiod har drabbat bilden av idrotten djupt och skadat sin prestige och trovärdighet. Sport får inte längre människor att drömma. Detta gäller särskilt för ungdomar, men också för den bredare allmänheten.
Image är något som uppfattas externt, men något som går att påverka internt. Professor och Dr. Oswald var en av huvudtalarna under konferensen och delade med sig av fyra aspekter som påverkar image inom sportbranschen.

EASM Sport organization development management
Fyra negativa fenomen som förstör en positiv image inom sport är följande:

  • dopning
  • manipulering av tävlingar
  • korruption
  • dålig styrning (se mer om bra styrning i föregående text)

Du kanske inte är förvånad av resultatet men sett till det senaste decenniet så har flertalet skandaler orsakats av dessa och gällande exempelvis styrning så har inte den olympiska rörelsen tagit upp detta förrän på sistone. Jag tror inte du behöver en vidare förklaring av dessa aspekter, men det är av stor vikt att dessa aspekter tas på allvar.

Varför är detta viktigt?

Fans är mer än bara en åskådare, de är både lagets extra spelare liksom att de hjälper lagets ekonomiska affärer. Vikten av att ha en kommunikation med fans är mer relevant än någonsin och inte bara offline på exempelvis årsmöten, utan det är lika viktigt att kommunicera online.
Om inte fansen får respekt och förstås på rätt sätt kan de lätt påverka ett lags prestationer på och vid sidan av planen på ett negativt sätt.
Lagets image kan också skadas av fans men även av andra aspekter så som: dopning, manipulering av tävlingar, korruption och dålig styrning. Därför är det viktigt att belysa dessa punkter för att du ska kunna förbättra din sport och öka samarbetet med dina fans.
Följande fråga återstår att fundera på:
Kan sport vara en dröm och inspiration för så många människor igen trots alla skandaler?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.