Ett måste för att identifiera sponsorskap för varje idrottare!

Har du känt att sponsring inom sport varit svårt ibland? Du vet att du vill som idrottare hitta någon som kan sponsra dina utgifter? Det är inte alltid lätt att veta hur man ska ta nästa steg.

Du kanske har eller jobbar med atleter av olika nivåer, eller är intresserad av att göra det. Detta spår är något som jag funnit intressant, eftersom att jag tycker det är kul att se andra göra det de älskar. När jag fann följande tips så ville jag sprida vidare det, så här kommer tips att identifiera sponsorskap.

Identifiera potentiella sponsorer

Saunders menar att du kommer bli glatt överraskad av hur många företag som har någon form av relation med dig och chanserna är att dina potentiella sponsorer redan är relaterade med dig på något sätt.
Här kommer en lista med kategorier som kan hjälpa dig att börja med DIN lista för att identifiera DINA potentiella sponsorer:

  • Varumärken och tjänster som du redan (eller skulle vilja) använder
  • Företag som dina vänner och familj är connectade med
  • Lokala företag i din omgivning
  • Företag/affärer som du redan är kund till…och kanske har de inget med sport att göra, som exempelvis skönhetsprodukter, livsmedel, transport mm.
  • Företag som sponsrar din sport, dina event, eller andra atleter inom din sport

Din lista av potentiella sponsorer kanske är två sidor lång, men som Saunders menar så är det både viktigt att identifiera varje enstaka sponsor men även att gå igenom listan igen och putsa till det. Tänk efter vilka DU verkligen vill arbeta med, vilka produkter, tjänster och varumärken som DU tror på och skulle vara stolt att representera. Efter det kan du titta efter vilka du redan har någon sorts koppling med och det kan vara både personligen eller affärsrelationer, eller helt enkelt en produkt du alltid använt och du skulle aldrig använda något annat!
En del människor känner sig inte bekväma att fråga efter sponsring från redan existerande kontakter för att som Saunders säger, de tror att de ber om en tjänst/hjälp. När det kommer till tiden att skicka ett sponsringsförslag så kommer DU erbjuda bra fördelar i retur på din sponsringsförfrågan, alltså ingen fråga om tjänst/hjälp eller donering för den delen. Detta är en affärsförfrågan och DU kommer att vara värd en investering för dina sponsorer!
Efter din lista och dina reflektioner och förfining av lista så kommer nästa steg, undersökningen.

Undersökningen

Ta reda på så mycket du kan om företagen som du har identifierat som en bra matchning. Därefter försök förstå vad de egentligen handlar om och hur deras marknadsföringsaktivitet ser ut. Sponsrar de andra atleter? Deltar de i andra kommersiella sportevenemang? Eller har de några hälsoprogram för deras medarbetare?
Försök hitta så mycket information som du kan via internet och dina existerande kontakter. Kom i kontakt med marknads- eller sponsringschefen för att få ytterligare viktig information för att ditt förslag verkligen ska lämna avtryck!

Varför är detta viktigt?

Det kan finnas många fördomar bland idrottare att man inte är ”bra nog” eller att man inte har tänkt utanför de stora företagen, som bara sponsrar de största atleterna. Därför är dessa enkla och tydliga knep, att dels tänka utanför boxen och hitta dina nya kontakter för ett win-win förhållande inom sport en steg närmre till mer sponsrade atleter!
Hitta mer tips och tricks vid deras e-book (UnderstandingSponsorshipcompressed)

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.