Förbättra sportklubben med denna teknologin

Tidigare i veckan fann jag en hel del nya intressanta idéer och inspiration för att ta lärdom av och vem vet, det finns säkert något för oss alla att tillämpa för 2017!
Som titeln låter How can sports organizations use technology to better engage with their fans? så tänkte jag här ta med nyckelpoängerna, så håll till godo.
Victor Lamm som håller till hos Microsoft inleder med följande fakta:
Sportbranschen har konstant ökat sett till många faktorer men framförallt gällande de ekonomiska faktorerna som han visar via AT Kearneys siffror. De professionella sporterna är värda årligen ca 800 Miljarder sek ($90 billion), vilket är en 100% ökning på endast 12 år!!! Se mer via grafen nedan.
aaeaaqaaaaaaaacqaaaajgi1nzjjngy5lta3nzgtndi4yy1iztfhltljzmrkytzhogzkyw
Fördelning på intäkterna har dock sett liknande ut utan större förändring, vilka är: TV-rättigheter, Sponsorskap, Biljett- och gästservice och Souvenirer och licenser.
Men nya trender för att skapa intäkter och ständigt engagera sina fans kommer och går och dessutom blev vi mer uppkopplade och konsumerar mera tid och främst sport online. USA, England och Spanien spenderar ungefär 2 timmar mer per vecka på sport jämfört de senaste åren. 85-90 % som ser sport gör det via smartphones eller tablets. Men även en hög procent runt om i världen har ständigt sin smartphone eller tablet som secondscreen när de ser på sport via TV:n (74% fans i Turkiet, 70% i Kina, 46% i Spanien och 45% i USA).
Lättillgängligheten för alla att connecta via sociala medier är större än någonsin. Mer än 187m tweets om #RIO2016, 1.5 miljarder interaktioner på facebook, och över 50 miljoner som såg OS-klipp på snapchat via live stories. Twitterkontot @Champions League hade 11.6 miljoner följare innan slutet på turneringen (bara finalen hade 9 miljoner tweets).
Tack vare dagens teknologi kan vi förstå oss på människan mycket bättre och speciellt sportmänniskorna, både fansen som sponsorerna och media. Det som gör allt möjligt idag är att vi kan samla in data på ett helt nytt sätt idag och mycket enklare än vi tror. Men datan är bara nyttig om den används rätt.
Genom att samla in data och ta vara på den så kommer du kunna i sportklubben att förbättra de nuvarande intäktskällorna (media och sponsor rättigheter, biljetter, mm.) men även skapa nya digitala platformar.
Här är FEM tips för optimering av datan:
1.      Definera tydliga affärsstrategin, målen och syften.
2.      Identifiera datasystem som kan avändas för att samla in och ta vara på datan (tex något CRM-system som jag skrev om i förra inlägget). Exempel: ha koll på frekvensen av biljettanvändning och senast besökta matchen, ha koll på kioskerna inventering och konsumtion.

3.     Rätt åtkomst och bedömning av den “rätta” datan baserat på affärsstrategin.
4.      Omvandla den råa datan till praktiska insikter.
5.      Använd presentation- och visualiseringsverktyg för att kommunicera ut resultaten.
Sportorganisationerns ledare bör också kontinuerligt följa branschens bästa praxis när det gäller databaserade möjligheter till samarbeten och innovation.
Sammanfattningsvis så kan dessa TRE slutsatser dras:

  • Vi går mer ifrån TV till en second screen
  • Vi tittar mindre men vet mer om sport (mer statistik, konversera och dela)
  • Milleniegenerationen (födda sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal till tidigt 00-tal) är mer komplexa och de vill upptäcka, skapa, redigera och dela, inte bara konsumera. De vill äga och vara med innan, under och efter innehållet som tex en fotbollsmatch.

Framtidens konsumering kan mycket väl optimera både sportorganisationen som åskådare eller vad sägs om Microsofts HoloLens!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.