Nytt sätt att sprida favoritlaget!

Har du svårt att engagera eller öka antalet av dina fans/följare på sociala medier? Har du kanske inte börjat med sociala medier för din organisation eller klubb? I förra veckans inlägg hade du möjligheten att få lite tips och tricks till sociala medier. I denna veckas inlägg kommer en fortsättning på temat sociala medier och ökad engagemang med fansen.


Sociala medier analys sport sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Några tips för sociala medier).

Fan engagement

Baylor Athletics är veckans inspirationskälla. Ett amerikanskt universitet som gör ett strålande arbete med deras olika sporter. Ända sen 2011/12 har Fan Engagement varit en viktig del av deras sportsliga organisation.
Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram
Baylor Athletics har ett sociala media belöningsprogram som ökar engagemanget med deras fans. Baylor Rewards Program går dels ut på att fans som “gillar” eller “följer” Baylor Athletics på Twitter eller Facebook, får dagliga uppdateringar om deras favoritlag. Skulle detta scenario gälla en fotbollsklubb, friidrottsklubb eller en enskild atlet så skulle man kunna dela uppdateringar om diverse ungdomslag, eller från de olika grenarna och om det är en atlet så kanske ge uppdateringar inom olika områden så som träning, mattips, marknadsföring mm.
Dessutom går programmet ut på följande. Utifrån ett marknadsföringsperspektiv så håller Baylor Athletics Facebooksida och Twittersida koll på fansen som har twittrat eller kommenterat på länkar, inlägg eller tweets. Detta räknas sedan ihop till poäng, men du kan även få poäng genom att gå på matcher. I slutändan av ett år så väljs tre ut av de fans som kommenterat eller twittrat mest och de får priser, allt från en gratis tröja, annan merchandise till säsongsbiljetter.
Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram

Sportidealistens lärdomar

Sociala medier är för det första väldigt vanligt att finnas på idag bland både sportorganisationer som fans. För det andra är det gratis att använda för både fans och organisationer och är väldigt billigt att använda för marknadsföringskampanjer. Detta gör att både de stora och små sporterna och klubbarna kan använda sociala medier. Utifrån Baylor Athletics belöningsprogram så ger det incitament till att interagera mellan klubb och fans.
Har du andra lärdomar eller tips så säg till!


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande andra inlägg som handlat om liknande tema:

Delaktighet med #viärsverige
Tips för fans-engagemang och förbättrad image
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
[mailchimp_subscriber_popup baseUrl=’mc.us16.list-manage.com’ uuid=’5780fc54b98cefd3cbe5b2210′ lid=’842a9129de’ usePlainJson=’true’ isDebug=’false’] Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Har du anmält dig för månadens trendspaning? Om inte så klicka här!

Sportidealisten Lediga Sportjobb Idrottsjobb Idrottsvetare Sport Management Idrottstrender Sporttrender SportStartUp SportEntreprenör