Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för hållbarheten av kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Men finns det några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för sport och medlemmar/fans?
Timi Garai som jag hänvisade i förra inlägget skriver om lojalitetsmarknadsföring och gjorde en väldigt intressant artikel om de olika stegen för skapandet av en hållbarhetsstrategi med kopplingar till Maslows behovstrappa.
Jag tänkte nu dra några korta förslag på svenska inom sportens ramar för lojalitetsprogram för sportaffärer.
7 Tips för lojalitetsprogram
För er som vill läsa hela hennes artikel så hittar du den här.
För andra CRM tips så har jag tidigare nämnt FRM som du kan läsa mer om här. Men nu till listan på tipsen för lojalitetsprogam.
- Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter
- Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap
- Effekten av värde och exklusiv status
- Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status
- Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget
- Ta fördel av lojala referenser
- Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå
Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter
Här skulle ett medlemskap kunna ha 5 olika nivåer där man får bättre förmåner för varje nivå och mer exklusiva tillgångar. Tex gå på x antal matcher, köp av x antal souvenirer.
Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap.
Istället för Nivå 1, Nivå 2 eller brons, silver och guld så kan man köra sportturist, mini-fan, sportintresserad och sporttoken.
Effekten av värde och exklusiv status.
Ha en tydlig bild på vad som ingår i respektive nivå så man kan se och jämföra deras värden. Tex, sportturisten får 10% i shopen och gratis frakt medan sporttoken får 30% på shopen samt en t-shirt och gratis frakt.
Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status.
Enligt en undersökning så väljer hellre 65% millenials (mer om millenials) prenumerationer med avgift om de erbjudes tillräckligt med lockande erbjudanden och andra förmåner. Så se till att erbjuda olika priser för prenumerationer och erbjud olika tillgångar att få special magasin om klubben, delta i utlottningar av biljetter och andra tävlingar och få kanske specialvideos från träningar mm.
Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget.
Ha olika dagar där du tjänar dubbla poäng vid köp av matchbiljetter eller en viss souvenir och skicka ut ibland på spontana dagar vid köp av x innan månadsslutet så kan du gå upp en nivå.
Ta fördel av lojala referenser.
Om ditt program är bra så kommer word of mouth att sköta sitt och dina fans kommer rekommendera programmet vidare.
Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå.
När du redan vet vilken nivå dina fans är på så kan du lättare ge de erbjudanden via mejl utifrån deras konsumtionsvana. Möjligen är den på högsta nivån mer lockad att köpa nästa års säsongskort på VIP platser.
Summering av varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer
För att skapa en bra affär krävs en bra relation med kunden. Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för återkommande kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Däremot inom idrotten är medlemskapets funktion en annan. Däremot är alla medlemmar och fans viktiga för en idrottsverksamhets ekonomi och engagemang. I denna artikel har jag visat på några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för din idrottsverksamhet och för dina sportaffärer och involvera medlemmarna/fansen.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.