Under 2019 har Riksidrottsförbundet, Sveriges Idrottsförbund skapat en ny fräsch och motiverande kommunikation. Visst känner vi till att idrott är bra för samhället och att människan mår bra av att röra på sig. Fast, även om det är självklart visar rapporter jämt och ständigt att färre barn rör på sig. Den nya kommunikationen innehåller en smart paketering som alla med lätthet kan förstå. Idrotten förklaras äntligen vad den bidrar med till samhället med hjälp av SMART innehåll.
Idrottens samhällsnytta med hjälp av SMART
Vad menas med SMART? Jo, specifikt, mätbart, accepterat/attraktivt, realistiskt och tidsbestämt. SMART är ofta en metod för att planera och strukturera målsättning. Denna metod är populär inom projektledning. Detta är ett tydligt och enkelt sätt att se arbeten som kräver tid att bli enkla att uppfatta redan här och nu.
Låt oss ta ett exempel. Vad kan hända om 100 medelålders vuxna börja idrotta?
Jo, bättre hälsa som bryts ner enligt bilden.
Alltså ett specifikt mål med 100 vuxna och mätbart är att bland annat 2 kan slippa typ 2-diabetes. Accepterat/attraktivt innebär att de som planerar målet vill genomföra det och det gör Riksidrottsförbundet, eftersom de vill att alla ska idrotta. Är det ett realistiskt mål? Idrottsrörelsen har cirka 3.1 miljoner medlemmar, vilka kan vara ledare, utövare eller föräldrar som hjälper till i föreningslivet. Ja, utifrån resterande befolkning och med tanke på att det handlar om vuxna medelålders är det bara 100 stycken det handlar om. Plus att det innebär att 100 vuxna ska i genomsnitt träna 30 minuter per dag. Tidsbestämt för detta målet är att om ovan genomförs kan detta förväntas uppfyllas innan 65 års åldern för dessa medelålders vuxna.
Idrott är inte bara för vuxna, utan även för barn och speciellt för den yngre populationen är idrott viktigt att associera med något positivt. Idrotten har goda effekter som bättre skolresultat och förbättrar den psykiska hälsan.
Sportidealistens lärdomar
Idrottsrörelsen har en stor roll i vårt samhälle. Under de senaste åren har dock rapporter handlat om ett minskat idrottsutövande bland barn och ungdomar. Vi vet att idrott är bra, fast det kan ofta upplevas som något självklart utan att vi verkligen förstår vad idrott kan bidra med. Vi måste bli bättre på att paketera och kommunicera ut vad idrottsrörelsen bidrar med till vår omgivning.
Idrottsföreningar runt om i landet gör väldigt mycket som hjälper samhället. En utmaning för idrotten är inte att aktivera barn och ungdomar, utan snarare att visa upp sig och visa att man existerar. Med dagens utveckling av det digitala samhället kan idrottslivet nå ut på ett helt annat sätt än förut. Sponsorer bör vara lättare än någonsin att hitta samarbeten med för att vem vill inte engagera sig med idrottslivet som kan minska på sjukvården och förbättra ungdomars framtid?
Vad detta inlägget har handlat om är helt enkelt att Riksidrottsförbundet har utvecklat sin kommunikation och börjat kommunicera om sina mål och idrotten på ett SMART sätt. Arbetar du i en idrottsförening kan det vara dags att inspireras av bilderna ovan och utmana sponsorer om de vill bidra till ett friskare samhälle. Eller varför inte utmana föräldrar som inte i dag har sina barn i idrottslivet.
När idrotten kommunicerar internt eller extern, försök göra det enkelt att förstå och att din idrott gör skillnad, fast beskriv hur den gör skillnad. Som exempelvis att varje vecka bidrar din idrott med x antal minuter fysisk aktivitet som förbättrar skolprestationer och psykisk hälsa.
Har du testat dessa knep? Har du ett eget förslag? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.
Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
SMART
Tips på marknadsföringsstrategi 2018
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.