SMART

Wow! Ingen har väl missat att det svenska herrlandslaget i fotboll har slagit ut Italien (de har för övrigt inte missat ett VM på 60 år!)? Om du missade förra veckans inlägg som just handlade om detta och Sveriges försök till världens största landslag. Ingen fara, du hittar den här: Delaktighet med #viärsverige


#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management instagram

(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Delaktighet med #viärsverige).

Öka försäljningen så här

Nu till denna veckas text. Hur kan du öka försäljningen? En fråga som har många olika svar. Men om vi ser till sportprodukter, en fotboll, en tröja eller basketboll, säljs det till en viss gräns och sedan är det slut? Ja, vanligtvis skulle det nog se ut så. Vill du veta och få mera tips om hur du kan förlänga en sportprodukts livscykel? Vill du samtidigt skapa andra fördelar som ett nytt engagemang bland de som köper produkterna?

SMART sportteknologi

I följande text ska SMART vidareutvecklas. Nedan kommer det handla om hur Adidas, NBA med flera har kopplat ihop deras vanliga produkter med teknik.
MiCoach Smart Ball lanserades 2014 av Adidas, vilket var en fotboll som med en inbyggd teknik gav möjligheten att analysera din skottkraft eller din skicklighet när du sköt frisparkar.

En annan variant är InsideCoach som ger olika analyser av bollhantering.
På ett liknande sätt har Wilson producerat en basketboll som med en sensor håller räkningen på antal 2- och 3-poängare som sitter i korgen. Och med appen till denna så erbjuds även en värmemapp hjälper dig att träna på vilka positioner som du är bättre på eller som behövs förbättras.
En liknande teknik har skapats via 94Fifty. Det erbjuds ytterligare feedback på hanteringen av basketbollen än att bara skjuta. Se video nedan.

Hoop Tracker är en annan variant på teknologi, men istället för mobilapp så har man här en sorts klocka på armen och sätter på ett chip på basketbollen, sen är det liknande funktioner som de ovan.
Litar du inte på censorer så har DribbleUp fokuserat på att låta mobilen filma. Ett stativ till mobilen ingår vid köp och sen är det bara att börja träna med din fotboll. Fokus i denna är att träna teknik och det ingår även träningsprogram att köra med under tiden.
Dessa olika varianter erbjuder olika SMARTA lösningar, vilket menas med att något är uppkopplat till en annan enhet, främst till din smartphone. Det är intressanta sätt att öka din teknik. Men nu till två nya steg av SMARTA lösningar.
NBA presenterade en SMART matchtröja tillsammans med NIKE. Utöver ett 8-årigt avtal och en kläddesign för ökad prestation och bättre luftcirkulation, så finns det även en liten detalj på tröjan. Denna detalj har NIKE skapat, en smartphone kan koppla upp sig till tröjan, som ger massor av innehåll till just den spelaren som den köpta tröjan representerar. Innehållet är allt från statistik om spelaren, statistik om laget som spelaren tillhör, men även tillgång till spelarens musiklista på Spotify eller varför inte få tidig tillgång till biljettköp. Jag rekommenderar starkt att se följande video.
https://www.youtube.com/watch?v=E60ryjNqkZQ
Slutligen så har vi Telstar 18. Adidas har nu presenterat bollen som ska användas under fotbolls VM nästa år i Ryssland. Dels har den en design som gör att den syns på svart-vit TV (jag undrar dock hur många som ser på det idag?), och dels har den som med NBAs tröja en SMART-funktion som skapar engagemang mellan vänner. Den kommer också erbjuda olika fördelar med information och erbjudanden. Mer info borde komma senare av Adidas.

Sportidealistens lärdomar

Som du har fått se har tekniken blivit en del av vardagen. Dessa olika exempel som har visats ovan har på ett eller annat sätt skapat nya möjligheter till att förstå och förbättra din träning och din teknik. Olika innovationer och i år har NBA tillsammans med NIKE och Adidas öppnat upp fler funktioner. Många använder idag en smartphone och mycket idag handlar om att skapa något som skapar delaktighet. Även om det inte finns mer information från Adidas idag så visar NBA på en möjlighet att få en specifik och unik möjlighet att följa sina favoritspelare och lag. Dessutom ökar chansen att man vill ha på sig tröjan varje dag.
Vem vet, kanske kopplas fler produkter upp med ett chip för speciella innehåll? Speciellt NBA och Adidas har skapat, via sina vanliga produkter, en exklusivitet som förmodligen ökar försäljningen och garanterat ökat deras användning.
Bonusmaterial om SMART kan du läsa här!


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.