Sportinnovation som ökar tillgängligheten

Tech tech tech…Det känns ibland som att det tjatas för mycket om nya teknologier. Allt som skapas är kanske inte nödvändiga i livet, fast det finns en hel del som skapats och ökat möjligheterna till enklare liv eller ett bättre liv. Skype känner du säkert till? Tänk vad Skype har bidragit till i världen, att kunna se, prata och höra vänner eller kollegor eller för den delen nya kontakter. Nu kanske du tänker, vad har detta med sport att göra? Mycket som skapas och används i vardagen kommer oftast in på sportens område, med detta sagt kommer veckans inlägg handla om olika innovationer bland ny teknologi som ökar upplevelserna för fansen, sportklubbarna och atleterna inom sportens värld. Förhoppningsvis får du inspiration eller idéer hur du kan involvera tipsen i ditt idrottsliv.


Sportidealisten Sport Management #Idrottsvetare #Fans #Sponsring #SportSponsor #Sportpartner #IdrottsSponsor #IdrottsPartner #SponsorAktivering #FanEngagement
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Tips till ökad publik och sponsring)

Sportinnovation – Virtuella maskotar

Nyligen spelades en match i Engelska Premier League mellan Everton och Newcastle. När spelarna gick in på planen gick Evertons lagkapten in med en virtuell maskot. Ja du läste rätt, en virtuell maskot. Som du kan se i tweeten nedan är detta världens första virtuella matchdags maskot, vilken skapar möjligheten för barn som inte kan besöka matchen att uppleva den ändå. Tänk vilken utsikt, vilket ljud och vilken upplevelse att få perspektivet att själv kliva in som en fotbollsspelare. Ett minne för livet. Det finns så många barn som aldrig har möjligheten att besöka en fotbollsmatch och se sitt favoritlag spela. Everton bidrar med denna tillgängligheten till att få en unik matchupplevelse.

Sportinnovation – Coacha ditt lag

Screaming Eagles är inte vilket amerikanskt fotbollslag som helst, det är laget som styrs av sina fans. De spelare inte den klassiska amerikanska fotbollen, utan åtta mot åtta inomhus är formatet och laget kontrolleras via en app. Med hjälp av dagens teknologi har blandningen av livesport, videospel för flera spelare samtidigt och analyser skapat detta sportformatet som kallas “interactive football”.
Sportidealisten Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb SportManagement SportStartup Sportentreprenör SportTech
Grundaren, Farudi, till detta format, hade en idé att ge fansen mer tillgänglighet till deras sporter och idag är det precis vad fansen till Screaming Eagles gör. Under en match röstar fansen vilken attack eller vilket försvar som laget ska spela. En tränare följer röstningen via en dator och ropar sedan ut vilken taktik som fick majoriteten av rösterna. Dessutom för en mindre avgift låter Farudi fansen att delta i en telefonkonferens varje vecka och ge förslag direkt till klubbens ordförande och således blir alla fans “virtuella sportchefer”. Detta har växt till sig på sistone och som du kan se i videon nedan har streaming plattformen, Twitch gått in som partner för att öka tillgängligheten och engagemanget bland fansen. Det är en perfekt plattform som är byggd på att visa tävlingar samtidigt som tittarna kan kommunicera med varandra.

Sportinnovation via fotboll

Den engelska fotbollsklubben Arsenal har startat upp ett innovationslabb som några andra fotbollslag som Benfica, Barcelona och Bayern Munchen redan har gjort. Detta innebär att Arsenal har ett tioveckors program där olika startups (nyföretagare) inom sport ansöker om en plats att bli coachad att utveckla sitt företag. Sex sportstartups väljs ut och har således möjligheten att utveckla och testa sin produkt eller tjänst på riktigt inom Arsenals miljö. Detta är ett intressant arbetssätt för att en sportklubb som Arsenal kan få vara med i ett tidigt skede att testa nya innovativa produkter/tjänster som kanske kan öka både fansens upplevelser och Arsenals prestationer. Dessutom är det en bra möjlighet för sportstartups att få bra kontakter, få testa sin affärsidé och tillgänglighet till att få investering.

“We are always looking to push the club forwards and the Arsenal Innovation Lab has provided us with the opportunity to work with technologists, startups and entrepreneurs who have brought unique perspectives for us to consider.” – Arsenal chief commercial officer Vinai Venkatesham

Sportinnovation – Smarta liv

Oavsett om du är elitidrottare eller gillar att vara fysiskt aktiv med löpning eller kanske göra yoga, så vill vi mer och mer förstå vad vi gör och hur vi kan utvecklas. Ofta förknippas “smart” med olika möjligheter till data och statistik som kan analyseras och meddela oss något om exempelvis hur bra du sover eller springer. Olika kläder och armband med flera “prylar” har blivit “smarta kläder” och “smarta armband” idag och skapar tillgänglig data om hur du kan optimera ditt liv eller optimera din prestation för att nå guldmedalj.
Härom dagen pratade jag med Mounir Zok, USA:s olympiska kommittés ansvarige för teknologi och innovation. Han är verkligen en intressant och klok människa och har riktigt intressanta perspektiv. I en artikel från CNN är han en av personerna som talar om just dagens och framtidens smarta teknologier som främjar ett smartare liv. Helt enkelt att det mesta vi gör kommer vara synkroniserat med vår omgivning. Allt ifrån att smarta kläder kan hjälpa att förhindra skador och sjukdomar eller att beroende på hur din sömn är, kan husets temperatur anpassas till din kropps energibalans.

“The connected world is a world that is observing you, that is monitoring you, that is interacting with you, so that you can meet your objectives and your goals in the most effective fashion possible,” – Mounir Zok, director of technology and innovation for the US Olympic Committee

Sportidealistens lärdomar

Ett av de bästa sätten att förbereda sig för framtiden är att engagera sig i en allt som händer inom innovationerna och de förändringar som börjar ske som exempelvis virtuella maskotar. Kommande generationer kommer fortfarande följa och utöva sport, men kanske inte på samma sätt som idag. Screaming Eagles “interactive football” är ett sätt att uppleva en match och dessutom vara en del av den. Tänk att inom kort kan fler sporter bli en blandning av traditionell sport och videospel. Som fans att uppleva en match i framtiden innebär en mer involverad roll, nästa generation kommer kräva att själva få ha en del i taktiken.
För att möta förändringar och kommande generation av fans gäller det att sportorganisationer är öppna för kreativa och innovativa lösningar och arbetssätt. Om du eller din sportorganisation blir osäkra hur ni kan hänga med i utvecklingen kan det vara bra att identifiera och samarbeta med människor inom sportstartups och teknologi. Det kommer bli en viktig faktor att förstå vilka motivationer som driver den kommande generationens fans för att de äldre idrottsorganisationer ska vara relevanta i framtiden.
Ny teknik kommer inte bara att förändra hur vi interagerar med nya fans, utan också hur vi optimerar vår egna livsstil och nästan alla aspekter av att driva en sportklubb. Med några av veckans exempel kan dagens teknologier både bidra med ökad tillgänglighet för fans som inte kan besöka en plats och låta fans vara med att bestämma, samt förutse och undvika skador.
Ja, det finns mycket att tänka på och du kommer inte hitta en lösning på alla utmaningar som du eller din klubb står inför. Fast att vara nyfiken, våga testa nya arbetssätt, som exempelvis Arsenal med ett innovationslabb kan vara en lösning. Du kan också skapa tillgänglighet och möjligheter redan idag. Det är bara din kreativitet och nyfikenhet som hindrar dig.

Fortsättning av virtuella maskoten!

Här kommer en härlig video av funktion för den virtuella maskoten, borde inte fler sådana finnas till?


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Förbättra sportklubben med denna teknologin
Framtidens barn och ungdomsidrott
Sportentreprenörer titta hit

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.