Två unika sätt att stärka relationen med fansen

två unika sätt att stärka relationen med fansen

Har du någonsin hört barn och ungdomar läsa upp matchens laguppställningar eller deltagare? Har du någonsin sett en match där en åskådare blir tränare? Dessa unika exempel kommer du få läsa om i detta inlägg.

Så skapar du lojala idrottsfans

Har du någonsin varit på en fotbollsmatch på Griffin Park? Det är en unik möjlighet att få se och höra klubbens unga fans läsa upp matchens laguppställningar. Via LinkedIn dök en video upp i flödet som handlade om en fotbollsmatch från just Griffin Park. Just detta inlägget engagerar eftersom det visar på bra innehåll.

This is one of things we do at Brentford Football Club for every home game. One home fan and one away fan reading the teams out just before kick-off. The only Clubs that I know that do this every week our ourselves and the good people at Motherwell Football Club. It costs absolutely nothing and really gets kids involved in your actual matchday. The only thing that stops others doing this is themselves.
— Ryan Murrant, Fan Engagement Manager, Brentford Football Club

Brentford FC, är en engelsk professionell fotbollsklubb i Brentford i västra London, grundad 1889. Sedan 1904 spelar de sina hemmamatcher på Griffin Park. Smeknamnet är The Bees. Klubben spelar sedan säsongen 2014/2015 i Championship. Källa: Wikipedia

Imponerande va? För att du ska få ta del av engagemanget från detta inlägg på LinkedIn,  kommer här några av kommentarerna om Brentfords video och funktion:

– This is brilliant, What a great way to get the kids involved, Good for confidence too…. Well done Brentford FC.
– First class idea which all team sports club should look at following. It cements a bond between the young fan and the club he/she has chosen to support and also helps with their personal development with the act of public speaking. Well done Brentford Football Club!

– Yes lots of clubs do one offs. I think it needs to be part of every Matchday. Adds value, costs nothing and you can change people’s perceptions. Started doing it when I was at Southend a few years ago, I wish more would do it.

– Very nice approach of fan engagement for home and away fans. I remember that we had interviews with home fans and also with fans from the competitor. Runs also fine but has to match club`s pholosophie.

– I do not follow football or any sport for that matter but this is brilliant. Something those kids will never forget. Show great showmanship between teams.

Ryan Murrant drog igång detta i en annan fotbollsklubb för fem år sedan och just i Brentford drog han igång det förra säsongen. För att få fram sina speakers använder de sig av Twitter, där alla som vill vara speaker får skriva en tweet med hashtag #BeeTheAnnouncer. Fast ibland väljer de bara ut två tycken ur publiken under matchdagen, vilket Ryan menar är magiskt.
Är detta allt? Nej då. Barnen får även bilder, de får möta sina favoritspelare om de är där. Det visade sig från kommentarerna att en annan engelsk fotbollsklubb gjort liknande och gjort så att barnen fick behålla sina laguppställningspapper. Dessutom kunde det ibland bli så att de fick dem signerade av spelarna. Men även att familjerna till barnen fick komma ner till planen för att ta bilder.

Så ökar du publiksiffrorna

Absolutely brilliant initiative from GAIS! Worlds first(?) ”Fanager” appointed!

Superettan-laget GAIS har också gjort något unikt. De lät ett av sina fans vara tränare, både i träningar och under en match. Varför gjorde GAIS detta? Jo, de hade en nedåtgående trend av sin biljettförsäljning. Tillsammans med Milk reklambyrå genomfördes en kampanj kallad, Tredjetränaren, för att vända på denna nedåtgående trend.

Kunde vem som helst bli tränare? Nej. Alla som hade ett säsongskort kunde söka rollen som Fanager (fan + manager = Fanager). Arbetsuppgifterna för rollen Fanager handlade om att vara tränare inför och under en match under säsongen 2018. Sebastian som fick rollen, skulle inte leda GAIS mot vilket lag som helst, utan mot Halmstad BK som under föregående säsong spelade i högsta serien. Detta ögonblick var historiskt! Det var första gången i världen ett fan blev tränare och tog klivet ner från läktaren till bänken.

-Det här är stort! Flickvänner kommer och går, men kärleken till familjen och GAIS består. De är en dröm att hjälpa GAIS till tre poäng, säger Sebastian Thörnqvist. — GAIS

Det blev ingen vinst (förlust med 2-1). Men frågan är om det var något Sebastian kunde gjort något åt. Däremot var själva kampanjen Fanager en intressant satsning. GAIS lyckades nämligen öka sin säsongskortsförsäljning med nästan 22 % och de fick global press och även utmärkelser för kampanjen.

Grymt kul att vår kampanj Tredjetränaren för GAIS inte bara ökade säsongskortsförsäljningen med 21.9 %, utan nu även sprids i marknadsföringskretsar. Se vår casefilm om världens första Fanager!
— Milk reklambyrå
Hurra! Idag blev vårt jobb för GAIS nominerat i SWEDMAs tävling Guldnyckeln. Tack juryn!
— Milk reklambyrå

Sportidealistens Lärdomar

Vad betyder fansen för en idrottsförening? Mycket! Det är fansen som är ambassadörer och sprider din idrott och ditt lag till andra. Det är fansen som stöttar laget framåt. Att bibehålla och stärka relationen med fansen så att de alltid förblir ditt lags fans behöver inte vara svårare eller mer kostsamt än att involvera de yngsta fansen från början. Se bara på hur Brentford FC har en magisk inramning på sina matcher, där de låter de yngsta fansen på arena att läsa upp matchens laguppställningar. Detta skapar inte bara minnen för sina yngsta fans, de låter även bortalagets fans läsa upp sitt lags laguppställning. Wow!

Ett annat sätt att bibehålla fans och stärka relationen med dem när det kommer till vuxna fans är att utse en Fanager. Speciellt när det kommer till säsongskortinnehavare. Det var så GAIS införde möjligheten för en av sina trogna fans som betalat biljetter för hela säsongen, att även vara med och träna sitt favoritlag under en vecka. Sebastian som fick äran lär också minnas tillbaka, liksom barnen hos Brentford, till ett minne som räcker livet ut. Dessutom ökades försäljningen av säsongskort för GAIS med 21.9 % med fanager-satsningen!
När du läser detta kan du stoltsera dig med att du har hört talas om två unika fall:

  1. Du har hört barn och ungdomar läsa upp matchens laguppställningar eller deltagare
  2. Du har även sett en match (ja i alla fall tagit del av en video) där en åskådare blir tränare för en vecka.

Avslutningsvis kan dessa unika exempel summeras med ett av Ryan Murrants svar:

 It doesn’t cost the club anything and the memories last a lifetime.

Vad tror du om dessa exempel? Har du egna erfarenheter? Dela med dig i kommentarsfältet nedan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Var nionde rör sig tillräckligt!

var nionde rör sig tillräckligt!

Att fysisk aktivitet som idrott kan bidra med god hälsa, både fysiskt och psykiskt är ingen nyhet. Under mitten av januari kom en ny rapport ut gällande ungdomars hälsa och det var en tråkig läsning, “De flesta skolelever rör sig för lite”. Folkhälsomyndigheten har undersökt barn och ungdomars hälsa och här får du veta vad det innebär och vad vi kan göra åt det.

Skolbarns hälsovanor

Folkhälsomyndigheten genomför undersökningen Skolbarns hälsovanor var fjärde år tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO). Det är en enkätundersökning bland barn som är 11, 13 och 15 år gamla. Siffrorna från den senaste undersökningen representerar 4 200 elever från cirka 200 skolor över hela landet (en svarsfrekvens på 42 procent).
Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning Skolbarns hälsovanor finns två positiva saker att lyfta fram:

  • användning av alkohol och tobak fortsätter att minska (nere på historiskt låga nivåer)
  • färre än tidigare dricker läsk och äter godis dagligen

Men samtidigt…

  • många barn och ungdomar sitter för mycket under sin vakna tid.

Världshälsoorganisationen, WHO rekommenderar minst 60 minuter fysisk aktivitet om dagen. Enligt resultatet från den senaste undersökningen rör sig ungefär var nionde 15-årig flicka tillräckligt i jämförelse med var fjärde 11-åriga pojkar som rör sig minst en timma om dagen.
Det är dags för oss alla att ändra på detta stillasittande. Vi kan hjälpa till på olika sätt, men vi måste se till att visa att det finns många olika möjligheter och visa att rörelse är kul. Frågan är, vad är lösningen?

– Att uppmuntra och göra det möjligt för barn och ungdomar att röra på sig mer, och inte minst bli intresserade av att röra på sig, är en viktig uppgift för hela samhället och vuxenvärlden, säger Maria Corell, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Det digitala förstör

I en krönika i Idrottens Affärer skrevs det att digitaliseringen är hotet till barn och ungdomars hälsa.

Göteborgs universitet har i en undersökning påvisat att våra ungdomar rör sig mindre och mindre, mätt i antal steg per dag. 24 procent färre steg för 14 åriga flickor och 30 procent för pojkar i samma ålder.
Huvudorsaken säger forskarna är inte helt förvånande digitaliseringen i form av mobiler, paddor och datorer som tar en ökande andel av ungdomarnas liv.

Vidare kan man läsa att idrotten inte hänger med i utvecklingen och att det är idrotten som behöver utvecklas för att faktiskt erbjuda idrott hela livet.

Att vara innovativ handlar inte om att leverera det kunderna/medlemmarna vill ha, det handlar om att ge dem något de behöver och vill ha, men inte vet om.

Oanvända ytor bör användas

Samtidigt som barn och ungdomars hälsa är en het debatt, så är en annan het debatt att idrotten borde vara med i plan- och bygglagen. I dagsläget är det ingen idrott som prioriteras. Idrottsrörelsen ifrågasätter detta eftersom vi vet vad idrott betyder och ger samhället. Om ett nytt bostadsområde byggs så är det inte självklart i dagsläget att det finns tillgänglighet till att utöva någon form av idrott.

RF anser att: Idrotten ska vara en naturlig del i byggandet av den hållbara staden/samhället. Idrottsanläggningar och miljöer ska vara ett givet inslag i samhällsplaneringen för att alla ska ha möjlighet att idrotta och träna. Det är också viktigt att idrottsföreningar får tillgång till alla typer av anläggningar till en rimlig kostnad oavsett vem som äger eller ansvarar för driften av anläggningen.

Om det inte finns idrottsytor, vad gör vi då?
En idrott som löser brist på idrottsytor är skateboarden. Först var det parkbänkar, räcken i trappor och gamla swimmingpooler som skateboardåkare höll till vid. I Louisiana, USA åker de i en kyrka. En kyrka som inte användes längre. Ett exempel på nytänk från Sk8 Liborius.

Kyrkan St. Liborius stängdes ner 1992 och heter numera Sk8 Liborius. En inomhus skateboardpark som sköts av medlemmarna till de som byggt om kyrkan till vad den är i dag. Den är öppen för allmänheten, fast de tar gärna emot fem dollar som donation.

Fyra tips till idrottsledare

Idrottsrörelsen bygger på att alla ska få träna och träna ska man få göra så länge som möjligt. Om din idrott eller din idrottsverksamhet du arbetar i har som mål att få barn och ungdomar att stanna kvar i idrotten krävs en särskild ledarskapsstil, Transformational Leadership.
Enligt idrottsprofessorn, Jean Coté (forskare inom coaching för barn- och ungdomsidrott), måste vi börja med att se barn och ungdomar som människor och inte endast som idrottsutövare. Transformational Leadership innebär helt enkelt, transformativt ledarskap. Med denna utgångspunkt har Coté byggt en praktisk lista för att förklara hur du kan applicera denna ledarstil i din vardag. Han har listat fyra I som hjälper idrottsledare till att åstadkomma ett transformativt ledarskap.

  1. Individual concideration: uppmärksamma varje individ i träningen. Fast det räcker inte att bara fråga hur det var i skolan idag. Utan, se och lär känna människan utöver själva idrottsutövaren. Fråga exempelvis hur det är med vänner och livet kring skola och fritid också.
  2. Intellectual stimulation: våga stötta barnen och ungdomarna genom att inte bara säga hur det ska vara. Utan fråga hur dem ser på en övning och vad som bör göras för att utveckla en egenskap, en övning etc. Stimulera dem till att själva hitta lösningar och ge ansvar. Kanske kan ni skapa hur lagkulturen ska vara tillsammans.
  3. Idealised influence: var en förebild till barn och ungdomar genom att agera som du förespråkar själv. Om du tycker att dem ska vara schyssta mot domaren, då ska även du vara det. Barn och ungdomar tar efter vuxna. Ett annat exempel som ges är att tränaren vågar erkänna misstag, vilket ger budskapet till gruppen att det är okej att göra misstag.
  4. Inspirational motivation: handlar om att berömma och ge feedback till barnen och ungdomarna. Säg inte bara “bra jobbat”. Vad är det som är bra egentligen? Med detta innebär det specifik feedback så som “du gör det bra med att vrida upp kroppen och visar till medspelarna att du vill ha passen där”.

Passa på att lyssna på en längre intervju med Jean Coté om “Transformational coaching – sport as a vehicle for positive youth development” i podden Wag the Dog – avsnitt 12. 

Gamification, att leka är kul

Låt oss kika på det digitala som Göteborgs universitet hade undersökt, vilket nämndes från Idrottens Affärer. Har du hört talas om Fortnite? Ett datorspel som exploderat som ett av de populäraste spelen i världen (över 125 miljoner användare). Det är inte bara barn och ungdomar som spelare Fortnite, även Zlatan Ibrahimovic (se bild nedan) och Arsenalspelare, Mesut Özil.

Gamification är ett begrepp som används ofta i termerna att det är diverse element från spelvärlden som appliceras i något annat, som till exempel lojalitetsprogram (du kan läsa mer om detta i tidigare inlägg). Gamification kan även appliceras till våra klassiska sporter, som squash, tennis, fotboll och många fler. Med hjälp av smart teknologi kan både unga barn och äldre vuxna röra sig med hjälp av ett datorspelande sätt.

Fun with balls är en startup som växt snabbt och de skapar roliga aktiviteter med hjälp av diverse datorspelande element. Kan vara så enkelt som att kasta bollar på en skärm eller spela tennis och fotboll mot en vägg. Som du ser i videon verkar de leva upp till sitt namn, att det är kul med bollar.
[wpvideo Kdravx0C]

Gamification kan även implementeras för de traditionella sporterna och kan hjälpa till att öka kunskapen till sporter som tidigare varit okända för dig. Vad säger du om fäktning? Har du koll på hur det fungerar eller har du någonsin haft möjligheten att förstå det? Kanske kan det hjälpa till om du skulle få allt berättat via skärmen? Kolla för tidpunkterna 13:05-13:52 i videon nedan.

Sista exemplet på innovativa idéer hur vi kan aktiveras är med hjälp av förstärkt verklighet, även kallar Augmented Reality (AR). Bordtennis är en aktivitet och sport som inte behöver stor yta. Möjligen är ett bord dyrt att köpa eller svårt att få plats i hemmet. Fast, genom att tillämpa AR kan det mesta vara möjligt, eller vad tycker du?

Sportidealistens lärdomar

Enligt rapporter om barn och ungdomars hälsa ser den inte ljus ut, eller i alla fall inte hållbar. Däremot finns det möjligheter att vända denna trend. Kanske är skateboard en sport som kan ses som förebild för att erbjuda fysisk aktivitet oavsett vart du befinner dig? Om plan- och bygglagen inte prioriterar idrotten, så får vi se till att idrotten prioriterar dem ytorna vi har. Finns det ytor i din stad som till exempel en tom kyrka?
Är du ledare i en idrott? Tänk på hur viktig roll alla idrottsledare har i vårt land. Så många timmar ideellt engagemang som i slutändan ger barn och ungdomar möjlighet att röra på sig. Ofta räcker inte tiden till att planera alla träningar, fast tänk om ett transformativt ledarskap skulle kunna läras ut. Då kan idrottsutövarna även ses som människor och enligt Coté kan barn och ungdomar känna sig mer delaktiga och intresserade av idrottsrörelsen.
Slutligen har vi det digitala området som kan både ses som en nackdel men även en fördel till rörelse. Fun with balls har en innovativ lösning där Björn Borgs tennisspelande mot garaget byts ut till tennisspelande mot monster som ska träffas och ger poäng.
Vad kan du göra för att få fler i rörelse?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

24 sporter du inte har koll på?

24 sporter du inte har koll på

Tycker du det bara visas fotboll, golf, handboll och ishockey på Tv:n? Brinner du för sporter som det sällan skrivs eller rapporteras om? Då är SM-veckan din favoritvecka på året! Att alla idrotter har svenska mästare är inte konstigt. Däremot att det finns över 70 idrotter där bara ett fåtal får mediaövervakning och lyfts fram till allmänheten, låter inte så rättvist. Vad är SM-veckan och varför är det intressant? Det ska jag ta upp här.

SM-veckan

Enligt SVT var det en av de “mindre” idrotterna, de som sällan får mediaövervakning eller sponsorer och får kämpa för en elitkarriär, det var dem som grundade idén, SM-veckan. Ulf Karlsson, ordförande i Svenska Squashförbundet kontaktade SVT för att påpeka bristen på bevakningen av idrotters SM-tävlingar. Idén handlade om att samla de idrotter som hade dålig mediabevakning under ett arrangemang tillsammans. Sedan 2009 hålls en vinter- och en sommarvecka, där vinter och sommarsporter samlas tillsammans var för sig.

SM-veckan vinter

För tio år sedan lanserades den första SM-veckan i Sundsvall med fem sporter. Tio år senare var de tillbaka där det en gång började, i Sundsvall. Under dessa tio år har både antalet deltagande sporter ökat och tittarsiffrorna via TV.
Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb
SM-veckan drivs av Riksidrottsförbundet i samarbete med specialidrottsförbunden som deltar och värdstaden för veckan. En vecka fylld med svenska mästerskap i olika idrotter. En vecka där 24 idrotter gör upp om respektive mästartitel.
Deltagande idrotter

  • Alpinrodel
  • Alpint (parallellslalom)
  • Badminton
  • Boule
  • Bowling
  • Brottning
  • Crosskart
  • Cykeltrial
  • Danssport
  • Draghundsport
  • Dragkamp (individuell)
  • Freeskiing (big air)
  • Längdskidor
  • Radiostyrd bilsport
  • Rallycross
  • Rallysprint
  • Rullstolsrugby
  • Skicross
  • Snowboard (big air)
  • Softboll
  • Stadioncross (snöskoter)
  • Styrkelyft (lag)
  • Virtuell bilsport (ny i SM-veckan)
  • X-trial

Öka kunskapen

Efter att ha gått igenom de deltagande sporterna är min fråga till dig, hur många känner du till?
Känner du dig säker eller kanske bara hört talas om sporterna fast saknar kunskap hur de fungerar? Du kan vara lugn. SM-veckan har gjort snygga och innehållsrika inlägg via sitt Instagramkonto. På några sekunder kan både du och jag svepa höger och öka vår kunskap vad de olika sporterna verkligen går ut på. Det kallar jag att öka kunskapen.
https://www.instagram.com/p/BsXmt6Wn3z8/
https://www.instagram.com/p/BscuxgEnF5z/
https://www.instagram.com/p/BsnSuaNnzU6/
https://www.instagram.com/p/BsxTLWeHtnF/
https://www.instagram.com/p/Bs7k1YEnMhc/

Smart biljettsystem

Inte nog med att det är Charlotte Kallas hemmaplan, det är även en folkfest under kyliga dagar och vad passar då inte bättre än att klä sig varmt med en mössa? Köper du en SM-veckamössa (299 kr) har du inte bara ett varmt huvud, det är även din inträdesbiljett till alla evenemang, du åker gratis på alla bussar inom Sundsvalls kommun under veckan och sist men inte minst, du kan vinna priser med hjälp av mössan. Smart va?

Kan du inte vara på plats så finns SVT Sport till hjälp. De sänder SM-veckan och här ser du vilka sporter som sänds när.

En mötesplats för hela idrotten

SM-veckan är inte bara en vecka fullt med elitidrottare som tävlar. Det är peppande publik, och andra mötesplatser så som seminarier, ett flertal svenska toppartister, unika mösslotterier, hockey-bockeyturneringar och en hel del till som hålls under veckan.
Följande ämnen berörs under veckans seminarier:

30 januari (12.30-14.00): En inkluderande och jämställd idrott, Stora torget
31 januari (14.00-15.30): Betydelsen av större arrangemang för regionen – tillväxt, hållbarhet och stolthet, Stora torget
1 februari (15.30-16.30): After work: ”Stopptid med Jens Lind” och ”SM-veckan 10 år”, Stora torget

Sportidealistens lärdomar

Vad kan man säga om SM-veckan? Det är en häftig vecka fylld med massor av olika sporter, atleter och det är helt enkelt en stor folkfest! Grundidén har verkligen tagit fart, tio års jubileum är inte dåligt. Kan det bli i år som tittarsiffrorna når över miljonen?
Från fem sporter till 24 på vintersidan visar på att fler och fler sporter blir en del av arrangemanget. Fler atleter får chansen att dels synas i media och även själva får chansen att se andra idrotter. Dessutom innebär det att fler specialidrottsförbund får vara med och hjälpa till, alltså mer folk får jobb.

Slutligen, vinterveckan har en intressant idé med att köpa en SM-mössa och få full tillgång till hela vecka och dessutom vara med i flera olika tävlingar. Det gör inte bara att folket får hålla sina huvuden varma, utan det kan ge en uppmaning att se på flera sporter när de väl är på plats. Det kommer synas via TV att alla går runt likadant och marknadsför SM-veckan ännu mera. Således win-win för alla parter.
SM-veckan har visat på ett ökat intresse bland media och i samhället. Idén om att få en bättre mediabevakningen har genomförts och fler “mindre” sporter har hoppat på tåget. SM-veckan är ett smörgårdsbord med Sveriges bästa idrottsutövare på en och samma plats, i media och framför Tv:n. SM-veckans ambition att vara en idrottslig folkfest har gått i uppfyllelse. Den bidrar dessutom med att öka kunskapen om vilka sporter vi kan utöva på vintern. Fråga är vilken din nya favoritsport är efter 3 mars?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sex tips till en god stämning

sex tips till en god stämning

Vanligtvis när det kommer till framgångsrika sportevenemang, oavsett om det är en turnering, uppvisning eller tävlingsmatch bedöms de efter bra prestationer på plan, en engagerande publik och media. I följande inlägg ges sex olika tips för hur du kan skapa den engagerande och goda stämningen. Kickstarta redan idag!

  1. Luleå Hockey med publikrekord

  2. Gör inte som andra, gör som MLS

  3. Använd Instagram på bästa sätt

  4. Visa upp vad dina åskådare kan missa

  5.  Digital content med spelschema

  6.  Bakom kulisserna med unikt innehåll

1. Luleå Hockey med publikrekord

“En bild säger mer än tusen ord”, ett klassiskt citat som verkligen passar bra för denna tweet.

Damernas ishockeyelit har helt andra förutsättningar med resurser än herrarna. Bland annat media kan hjälpa till att locka folk till matcher. Trots att det är en stor skillnad mellan damernas ishockeyliga (SDHL) och herrarnas ishockeyliga (SHL) är det få ishockeyklubbar som lyckats så väl att lyfta fram båda sina elitlag som Luleå Hockey.

Under hösten fick Luleås ishockeyklubb kvittot på deras arbete med både herrlaget som med damlaget. #Rekordmatchen som det hänvisas till i tweeten ovan visar en fantastisk inramning av en fylld arena. Att Luleå Hockey dessutom uppmärksammar en tacksamhet till alla som bidragit till denna rekordmatch gör det bara än mer viktigt att belysa denna förening.

2. Gör inte som andra, gör som MLS

Amerikansk sport brukar vara förknippad med mer underhållning än en speciell supporterkultur. När det kommer till de stora sporterna i USA: basket, amerikansk fotboll, baseboll och ishockey så brukar vi i Europa ta efter hur de organiserar dels sporten och dels hur fansen är. Fast fotbollen, alltså “soccer” som amerikanare kallar den, har växt ordentligt de senaste åren.

Den europeiska fotbollskulturen är ofta förknippad med läktarkultur av att sjunga olika sånger och heja fram sitt lag. I jämförelse med den amerikanska underhållningskulturen kan det bli svårt att antingen övertyga resterande fotbollsvärlden med en fotbollsmatch, där fansen underhålls istället för underhåller fotbollslagen. Vice versa gäller att övertyga amerikanarna om hur läktarkulturen är från Europa.  Här finns en liten krock gällande hur den kan växa och utmana den europeiska fotbollskulturen som är dominerande i fotbollsvärlden.

Fotbollsligan i USA heter Major League Soccer (MLS) och de försöker lyfta fram MLS som den bästa sporten och ligan i USA och även i världen. Fast hur kan de göra det när inte de bästa spelarna går dit? MLS är en rätt så ny fotbollsliga i jämförelse med de andra fotbollsligorna i världen och har därför inte samma status som de övriga ligorna. Ett sätt för att MLS ska locka till sig intresse är att ständigt tänka kreativt och prova olika tillvägagångssätt att få uppmärksamhet och engagera nya fans. Som till exempel låta en fotbollsspelare bära på en mikrofon och prata med kommentatorerna under en fotbollsmatch.

“America just DOESNT understand FOOTBALL”
“I liked seeing this from an educational standpoint. Gives young players useful information as to what they should be communicating to their center backs during the game”.

Dessa två kommentarer är bara en liten del av alla som finns till videon av denna mikrofonsituationen. Den första är helt klart baserat av den europeiska fotbollssynen medan den andra kommentarer tänker ur ett utbildningsperspektiv. Visst kan det kännas konstigt att störa en fotbollsspelare, fast det ska sägas att detta exempel är bara genomfört i en träningsmatch.

Gary Stevenson, president and managing director, MLS Business Ventures: “It is a very American thing to do but this idea of giving fans an inside look at is what is going on, we like that a lot.”

3. Använd Instagram

I genomsnitt spenderar Instagramanvändare 53 minuter per dag, vilket är bara fem minuter mindre än Facebookanvändare, fast fyra minuter mer än Snapchatanvändare. Det ska dock sägas att denna data är främst via androidanvändare. Denna data är intressant på så vis att det är en plattform som är populär och Instagram har en stor potential att nå ut till sina nuvarande och potentiella intressenter. Här kan du läsa om sex tips för att skapa engagerande innehåll på Instagram och kanske öka antalet följare, fast framförallt mer lojala följare och öka ditt varumärke.

1) Panoramic

2) Split Screen Voting

3) Use Color Matching

4) Get Creative With Your IG Fonts
5) Get Tapping

6) Hide Links In Your Stories

Ett av dessa jag vill ta upp här som även fotbollslaget Chelsea FC har tillämpat är 5) Get Tapping. Detta gäller för dig som redan använder Instagram Stories eller funderar hur du ska använda det. Fördelen med de exempel som ges här från Chelsea är att denna strategi engagerar många fans. Enligt Delmondos undersökning upptäckte de att mer än 70 % av de som tittar på dina Instagram Stories klickar igenom dem relativt fort. De menar att eftersom detta är en fysiskt interaktion så ta det till din fördel och engagera följarna med ett intressant innehåll.

Chelsea FC Instagram tips Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

Chelsea FC Instagram tips Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

4. Visa upp vad du kan missa (LA FC Twitter)

Har du någonsin hört talas om en hörnflaggscamera kontrollerad av folket? Det är något som Los Angeles FC tagit fram i samarbete med Twitter. Det är helt enkelt du eller jag som har ett twitterkonto som kan styra vad vi vill se i en match. I exemplet nedan kan du se hur det såg ut när detta prövades i ena Los Angeles derbyt under 2018.

Från en artikel från SportTechie beskrivs funktion:
“Every time someone tweets with the hashtag #LALookIn, the on-site DSLR camera will snap a photo that will then be sent to the user in a reply. Nearby corner kicks will offer compelling close-ups. If a player scores, maybe he will return to mug the camera as part of his goal celebration”.

5. Digital content med spelschema

Ett annat intressant exempel från 2018 är från den amerikanska basketligan NBA. När spelschemat för årets säsong publicerades var det flera basketlag som själva publicerade sina första matcher eller när deras svåraste matcher kommer bli av på hemmaplan. Fast flera av basketlagen gjorde om detta enkla budskap till ett kul, engagerande och spännande meddelande. Jag själv blev mer intresserad att gå på några matcher och några av basketlagens publicerade budskap/meddelanden som nådde mig kommer här.

Sacramento Kings med filmkopplingar

Golden State, lite av allt möjligt, dels spelarna själva och dels spellistor kopplat till motstånd och mycket mer.

Charlotte Hornets

Kul koncept med spelarkort där varje kort de presenterar visar vilka datum de möter respektive motståndare. Eftersom de använder korten som är lite retro kan flera av bilderna på korten vara bilder från förr i tiden med gamla klassiska spelare, vilket kan skapa lite nostalgi och väcka lite goda minnen från förr.

6. Bakom kulisserna med unikt innehåll FCK och Man C

Att visa upp hur atleter och klubbar arbetar bakom kulisserna har blivit lättare att ta del av under de senaste åren med hjälp av sociala medier. Något annat som dykt upp på sistone är dokumentärer och tv-serier via diverse digitala plattformar så som Amazon, YouTube och Netflix.
I ett av de senaste blogginläggen här på Sportidealisten har du fått ta del av när FC Köpenhamn gjort en dokumentärserie via YouTube om svenska fotbollsspelaren Erik Johansson (spelar numera i Djurgårdens IF). Utöver denna har Juventus lanserat sin en egen serie som lanserades via Netflix. Dessutom lanserade Manchester City tillsammans med Amazon sin dokumentärserie som dessutom går att se på Netflix.
I alla dessa ges väldigt mycket insyn i hur klubbarna och atleterna arbetar på plan och vid sidan av planen. De visar även upp hur det fungerat på sportkontoren och diverse möte, vilket kanske inte säger allt om hur de arbetar vid strategiska beslut, fast det finns mycket som sällan visas via vanliga nyhetsmedia.

Avslutningsvis, så är det väldigt svårt att få reda på hur det fungerar med damidrottare. Varför finns det inte liknande dokumentärer och serier som med manliga lag och atleter? Det finns dock en video som kan ge mer insyn hur en fotbollsspelare upplever sin vardag, vilket du kan se nedan.

Sportidealistens Lärdomar

Sex olika perspektiv har lyfts fram. Allt från rekordpublik, till engagerande innehåll via sociala medier och till bakom kulisserna. Tillsammans visar de olika tillvägagångssätt som kan öka stämningen på och utanför arenan.
Om det är något jag vill dra som slutsats från 2018 års höjdpunkter är det att bra prestationer på plan, en engagerande publik och media tillsammans kan skapa en bättre idrottsupplevelse. Detta gäller både för idrottarna själva, som för åskådarna och media. Dessutom finns det en brist på bakom kulisserna från damidrottare och damlag inom idrotten. Troligtvis skulle fler dokumentärer och TV serier kunna öka kunskapen om kvinnornas roll i idrottens värld och kan bidra till en mer jämställd idrottsvärld. Ensam är sällan starkast.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

6 tips för att skapa en bra sportupplevelse

6 tips för att skapa en bra sportupplevelse

I detta inlägg vill jag ta upp sex exempel som gav fansen en bra upplevelse och som fler evenemang kan ta efter.

Innebandy VM 2019

15 106 var det tidigare världsrekordet för en innebandymatch och detta var från VM 1996 i Stockholm. Under innebandy VM 2018 mellan 1-9 december slogs detta under matchen om tredje pris mellan Tjeckien och Schweiz med 16 112. Det finns många tjecker att tacka för det, med tanke på att det hela utspelades i Tjeckien, fast förmodligen även ett engagerande evenemang för fansen.

https://youtu.be/CqWUik2RgXs

En maskot kan hjälpa till

Under detta VM fanns en huvudfigur, vilken var världsmästerskapets maskot, Floorian (se Floorian på bilden nedan). Förmodligen en anspelning på innebandyns engelska översättning, Floorball. En maskot beståendes av en innebandyboll till huvud och en blå mantel för att symbolisera världsmästerskapets slogan “Fast track to Glory”, alltså att snabba spår till äran.
Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb
Vanligtvis är en maskot under mästerskap bra för att kunna marknadsföra sitt evenemang, speciellt till barnfamiljer. Eftersom de flesta maskotar jag har sett genom åren har en viss vänlig och häftig karaktär som barnen vill krama eller göra High Five med. Därav associerar de evenemanget med något mer än bara det sportsliga och tävlingsmomenten. Familjer kan göra en kul aktivitet tillsammans. Då kan barn och ungdomar leka i Fan zones, där det kanske kan göra ansiktsmålningar, spela innebandy på liten plan eller andra roliga lekar. Och allt detta med maskoten. Kul va?

Engagerande maskotar gör det ännu mer kul

I innebandy får målvakter ofta utstå många skott och har en hel del att göra. Vissa skott de räddar är enklare än andra och under VM hade de en viss låt och video de visade upp på jumbotronen när en målvakt gjorde en riktigt bra räddning, som de kallade Monster Save.
Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Monster Save
Det finns också utvisningar i innebandy och då innebar det en ny låt och en ny liten video med Floorian, vad tycks?
[wpvideo Zcx2hXTJ]

Tillsammans

“Fan Cam”, gjorde också susen. Under matcherna visades fans på jumbotronen och alla vinkade och jublade. Många har rest till Prag med sitt lands flagga och oftast har det skrivits orter där fansen kommer ifrån på flaggorna.
Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Fan Cam
Till och med jag och mina vänner fick möjligheten och dessutom med Åkersberga som vi kommer ifrån.
Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb
En annan sak som skedde under mästerskapet var att det var lite ljusshow tillsammans med alla på arenan. Se hur det kunde se ut på videorna.

Två maskotar är ännu bättre

En Floorian är bra att ha, fast två är ännu bättre. Under mästerskapet var det två maskotar som hoppade, dansade och hjälpte till på finalarenan, O2 arena. Ibland var de nedanför läktarna och klappade igång respektive länders fans och ibland var de uppe på läktaren och kramade fans, tog bilder tillsammans eller dansade till musiken som spelades i arenan.
När de är två stycken kan de lättare finnas till för fler fans på arenan, alltså dubbel glädje och tillgänglighet för fansen. Dessutom var det ofta någon tävling i periodpausen och de som var bjudna ner på planen för att delta var fans från läkaren som lyckats fånga en frisbee som de båda Floorian kastat ut tidigare under en match. Fast de två maskotarna kunde också ställa till scener som kunde upplevas roliga för vissa men för andra dumma. Som det syns på bilden efter detta stycke håller Floorians varsin stor gul säck. Just dessa två säckar innehåll popcorn. Vad som hände efter denna bild togs var att de vevades ut bland fansen vid trapporna som syns i jumbotronen. Visst har nog ingen dött av lite popcorn i håret, fast trapporna och alla fans i närhet hade popcorn överallt efter detta.
Fan Engagement Innebandy VM Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Maskot

Bra matlogistik utanför planen gör det bättre för fansen

Något mer jag vill lyfta upp som var riktigt bra på arenan var matkioskerna och deras struktur. Visserligen har jag ingen bild på detta, fast det som syntes som långa köer när jag var ute och handlade, var bara ett första intryck, sen tog bara väntan ett par minuter för det flöt på bra.
Varför upplevde jag och förhoppningsvis alla andra detta också? Jo, för att i stället som de flesta arenor har med massor av kiosker som säljer samma saker: chips, korv, pizza, öl med mera — på finalarenan, O2 arena har de delat upp utbuden av mat till varsin kiosk. Alltså, ville jag ha pizza så fanns en pizzakiosk och om jag ville ha korv så fanns en korvkiosk. Således fick alla köa till en maträtt vardera, vilket tillåter kioskerna att ha ett lager för bara en vara.

Sportidealistens lärdomar

Innebandy VM 2018 var ett steg i rätt riktning på många sätt. Det var både många länder som börjar visa på bättre och bättre innebandy och även ett evenemang som skapade bra underhållning för alla fansen. Det var mycket bra tryck från fansen runt om i arenan, fast det var också bra från organiseringen som möjliggjorde detta.
Det jag vill poängtera är vad några små och korta videos kan bidra med. Tillsammans med en maskot kan ett innehåll och en berättelse skapas. Dessa videos till Monster Save eller utvisningar bidrog till en kul upplevelse. Som fans längtade jag inte bara efter målsignalen, utan nu underhölls jag till utvisningar och när det gjordes en bra räddning med en rolig melodi och video och så vidare. Fler positiva associationer och mer förväntan i luften.
Avslutningsvis är det viktigaste jag tar med mig från innebandyn VM att de skapat ett evenemang för och av fansen. Det är ett tänk på att skapa smidiga matköer och det är Fan Cams och tävlingar som bjuder in alla fansen att skapa en stämning tillsammans.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Vad händer hos en Sportaccelerator?

vad händer hos en sportaccelerator

Inlägget berättar om vad leAD är och hur det fungerar hos dem.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb leAD Sports Accelerator Sportekosystem

En av föreläsarna från konferensen, Sports Technology Transfer and R&D Summit, i Belgien under hösten var Benjamin Penkert. Han är grundaren till SportsTechX som har undersökt Sports Tech området och sportinnovationer runt om i världen. Han arbetar dessutom med leAD Sports Accelerator, som är en sportaccelerator i Berlin, Tyskland. Mer acceleratorer hittar du från tidigare inlägg här.

Benjamin presenterade leAD Sportacceleratorn och berättade om en sak som gör sport till ett nytt och intressant område att arbeta kring: “Vi saknar data om sports tech området”. Han fortsatte vidare och ställde frågan till alla deltagare: “Kan vi samla ihop någon databas inom diverse fält för sports tech?” Denna fråga är lite vad han har gjort med SportsTechX och en del med leAD. I slutet av Benjamins presentation berättade han om leADs framgångsrecept.

I slutet får du veta vad leADs framgångsrecept är, men först lite mer om leAD Sports Accelerator.

leAD, the legacy of Adi Dassler

Under de senaste två åren har några sportacceleratorer dykt upp på den europeiska kartan, där en av dessa är leAD Sports Accelerator i Berlin.
Lead-resan startade när Adi Dasslers barnbarn bestämde sig för att återvända till sportbranschen och fortsätta sin farfars arv. Tillbaka i första hälften av 20-talet grundade Adi Dassler ett ganska framgångsrikt företag, adidas och har sedan dess kallats fadern till den moderna sportindustrin.

Han inspirerade generationer av sportentusiaster och inspirerar än idag. Barnbarnen ställde sig frågan: Hur skulle han innovera idag? De trodde att han troligtvis skulle stödja och investera i sportstartups. Så dem bestämde sig för att börja var de första idéerna är födda: Med tidiga startup i ett acceleratorsprogram. Men detta är inte bara vilket annat acceleratorsprogram som helst. Varför? Fokus är bara på sport, så hela nätverket bakom leAD är rotat i eller nära kopplat till sportbranschen.

Inför starten av allt hade de som mål att få 300 ansökningar. Så småningom fick de mer än 480 ansökningar från 22 länder. De bjöd in de 40 bästa startups och valde därefter de 15 bästa (från 13 länder). Under september drog nästa program igång och denna gången var det över 500 ansökningar där det slutade med nio startups som genomförde acceleratorn. Under programmet arrangerades mer än 30 workshops och utbildningar och de hade även veckovis 1on1 sessioner för affärsstrategi, investeringsstrategi och finansiell planering. I slutet arrangeras en Demo Day, där startupsen gör en pitch inför mer än 150 investerare, mentorer och partners.

Visionen är att bygga ett kraftverk för globalt idrottsföretagande, koppla innovation och investeringar till en plattform som stöder hela entreprenörens resa från idé till exit – med kapital, kunskap och nätverk.

Sportacceleratorns framgångsrecept

Som jag lovade inledningsvis fanns det en sak som stack ut från leADs arbete och som deras startups har haft mest nytta av. Deras framgångsrecept ser du på bilden längst ner till höger (ja, jag vet att man inte kan läsa allt, fast den viktigaste går att läsa, eller hur?).
Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Sportentreprenör leAD
När Benjamin och teamet från leAD analyserar och undersöker vad som varit deras största bedrift och resurs i deras arbete med sportacceleratorn och sport startups, är svaret: nätverk. Det rätta nätverket är vad startups gynnas mest av!

leAD på insidan

Nyligen besökte jag Benjamin och gänget på leAD och fick en väldigt intressant och givande tid hos dem. Jag fick träffa och prata med flera av startupsen i höstens program och jag hittade även en intressant bok.

En av kvällarna var det “pitch night”, där startupsen tränar på sina pitchar inför Demo Day. Det fanns verkligen smarta personer inom sportindustrin här. På bilden är Timko som är en av grundarna till SkillYoga. Kolla in här för att läsa mer om de nio som var på plats under höstens upplaga. Skulle du vilka veta hur deras Demo Day var så hittar du den här!
Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Sportentreprenör Sportstartup sportekosystem

Sportidealisten Lärdomar

Sportinnovationer verkar vara ett växande område om jag lyssnar på Benjamin och leAD. Exakt vad som finns ute på fältet är fortfarande inte helt tydligt, fast jag har fått en bra översikt och det växer på fler platser i världen. Men det som jag tar med mig från en sportaccelerator som leAD är att det går att utveckla ett program där sporten möter entreprenörskap. Även om leAD har ett stort ekonomiskt stöd och startupsen som ingår i programmet får ekonomiskt stöd är inte det det viktigaste. De som söker till leAD är ute efter ett nätverk. Ett nätverk som kan leda till framgångsrika samarbeten och förhoppningsvis mer rörelse i världen.
Som sportidealist är jag positivt inställd att vi i Sverige kan bidra med mycket inom detta område också. Sverige är ett klokt land med många duktiga entreprenörer och ett land med mycket fokus på idrott och fysiskt aktivitet. Så länge vi kan arbeta tillsammans kanske vi kan ha en egen sportaccelerator eller liknande i Sverige snart.
Har du idéer eller är en sportstartup eller vill bidra till sportekosystemet på något vis så vill jag höra från dig!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Europeiska sportekosystemet

europeiska sportekosystemet

Sports Tech Transfer and R&D Summit

Konferensen Sports Tech Transfer and R&D Summit hade som syfte att främja kunskapsutbyte mellan akademin och industrin. Detta för att stärka samarbetet och överföringen av innovationer från forskningslaboratorier till industriellt användande inom idrottsområdet. Vidare tror konferensen att det kommer uppmuntra till kommersialisering av innovativ teknik som utvecklats i offentliga och privata forskningsorganisationer och främja samarbeten mellan forskningsorganisationer och utvecklingsgrupper inom sportsektorn. Denna tekniköverföring tror arrangörerna i slutändan kommer att öka ömsesidig regional affärsutnyttjande och främja samarbeten.

Belgiska sportinnovationerna

Inledningsvis på konferensen fick vi lyssna till det flamländska idrottsförbundet, Sport Vlaanderen, som berättade om sin syn på sport och innovation. De berättade om deras innovativa campus i Belgien med mycket “easy access sport activities”. Med detta menade de för att främja kreativitet och sportande behövs det något tillgängligt som främjar rörelse. Som exempelvis olika verktyg och omgivningar på campus för olika aktiviteter.

Sport Vlaanderen menade på att de bidrar med inspiration till innovation. De har startat upp “SportCubes” i bland annat Brugge, vilket är en mix av Virtual Reality och sport. Se nedan som exempel via deras instagramkonto.

https://www.instagram.com/p/BoOcdonnD_n/

Hur ser sportklubbar på innovation?

En annan av talarna på konferensen var Benjamin Kinsky som forskar om sportklubbar och innovation. Enligt honom har sportklubbar motivation till att vara innovativa eller i alla fall bidra till en innovativ miljö. Han syftar på att sportklubbar har fans och sponsorer som innovatörer vill åt.

Från samma område när det kommer till sportklubbar så var fotboll och flersektions sportklubben Lazio på plats och talade om “Why innovation matters”. Enligt Federico Eichberg, Senior Vice President, SS Lazio finns det åtminstone två saker som gör att EU lyssnar och pratar om sport. Dessa två är social integration med folk från olika bakgrunder och de sociala resultaten till samhället som framkommer med hjälp av sport.

Sedan utvecklades denna föreläsning till hur detta skulle gå till. Han tog upp fyra viktiga element:

  • Volontärer i sport är bra (dock är det dåligt med siffror om detta)
  • Hälsosamma ekonomiska aspekter med hjälp av sport (dock är det ännu inte helt tydligt hur detta ska undersökas och bedömas)
  • Regionala utveckling med koppling till sport. Det gäller att skapa strukturer och attityder i sin region för att skapa sportnätverk.
  • Innovation (dock har en uppskattning av innovation inte varit tillräcklig. I Italien har de försökt förändra detta med att samarbeta med ett universitet, Olympic Trento och tillsammans med idrottsministern.)

Intressant fakta

1500 patentansökningar inom sport de senaste 20 åren. För något år sedan 4500 stycken och idag 8000 patentansökningar.

Två guldskatter för sportinnovation

Genomgående var det två områden som togs upp som guldskatterna för sportinnovation, vilka kommer vara bra fokusområden och dessa två var:

  • Hälsosam livsstil, inte begränsad till fysisk aktivitet, även näring och inte bara för och till idrottsföreningar och idrottare.
  • Aktivt åldrande och aktiva turister.

Dagens och framtidens sportkontor

En annan av föreläsarna var Associate Professor och Docent Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolan berättade om det hybrida sportkontoret, en mix av både det fysiska och digitala. Martin är även chef på Center for Sport & Business på Handelshögskolan. Där arbetar han och kollegorna på Handelshögskolan med diverse sportförbund, bland annat med Travförbundet. Läs mer om det här.

Ett av deras syften med detta är att bidra med enkelhet. Ett lag är inte bara spelare menar Martin, utan det handlar om hela kontoret också. Hur skapar vi enkelhet för sportorganisationer? Detta är vad de på Center for Sport & Business försöker göra. På Handelshögskolan finns flera duktiga forskare som kan hjälpa olika sportförbund med bland annat metoder för att möta dagens samhällsutmaningar. När de hjälper dessa sportförbund ger Center for Sport & Business förslag på metoder att arbeta med. De låter sina samarbetspartners som exempelvis Travförbundet, att välja ut en metod dem vill jobba med istället för att bara ge alla sorters metoder som finns där ute och låta dem klara sig själva. På så sätt låter de idrottsförbunden att välja en metod i taget som de själva känner sig bekväma med och kan fortsätta arbeta enkelt fast med en kunnig omgivning.

Sportidealistens lärdomar

Några av sakerna som jag tar med mig från Sports Tech Transfer and R & D Summit är att det finns många fler samarbeten som kan skapas med våra idrottsförbund runt om i Sverige. Är du en företagare inom sportsektorn kan du bidra till ditt lokala idrottsförbund (IF) eller Riksidrottsförbundet (RF) med vad som händer där ute i världen. Frågan är om IF/RF har kännedom om vilka verksamheter och resurser som finns och kan hjälpa dem?
För att få så mycket stöd som möjligt från EU bör sportens påverkan bevisas. Kan du och jag försöka identifiera bevis på sportens påverkan i samhället kan vi lättare nå regionerna. Vi kan då säga att innovationer inom sport kan hjälpa regionerna, således kan det ges mer bidrag från stater som i sin tur får bidrag från EU.

Forskning och utveckling sker inom en rad olika idrottsrelaterade områden som prestationsanalys, skadeförebyggande och rehabilitering, digital marknadsföring, fan engagement och media med flera. Små och medelstora företag inom sportteknologin är i en konkurrensutsatt miljö och blir därför mer och mer aktiva i domänen för teknologisk innovation. Å andra sidan är både lag, ligor, klubbar och individer angelägna om att implementera verktyg som utvecklas inom företag, kunskapscentrum eller båda. Det ligger i korsningen av flera olika områden i samhället (sporter, universitet, företag och beslutsfattare) att win-win-situationer kan skapas, vilket till slut gynnar idrottare och allmänna befolkningen.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Vad händer på en av världens största Sport Management konferenser?

vad händer på en av världens största sport management konferenser

Livet som EASM Studentrepresentant

Inför denna fullspäckade vecka som är skapad av den europeiska föreningen för Sport Management (EASM) och Malmö Universitets institution Idrottsvetenskap har jag, Jakob, haft en roll hos båda parter. I den förstnämnde företräder jag rollen som Studentrepresentant i styrelsen och i den senare hade jag också rollen, Studentrepresentant plus Sociala Medieansvarig. Huvuduppgiften som Studentrepresentant kan sammanfattas som att ansvara, engagera och supporta alla studenter inför, under och efter EASM konferensen.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM

Mitt fokus inför konferensen var att hjälp Idrottsvetenskapen med ett bra Student Seminar program (du kan läsa mer om det här och här), vilket innebar dels planering av hur mycket lektioner som behövdes och dels antal timmar grupparbeten som behövdes. Det handlade även om att kolla upp rätt boende och upplägget med vad studenterna skulle behöva hjälp med under dagarna. Helt enkelt, skapa dagar som skulle fungera bra för varje individ, där 48 utav 50 stycken var internationella.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM Student Seminar

Under hela veckan såg jag till att delta på så mycket av Student Seminar som möjligt. Jag hade med en kamera och tog bilder under varje dag för att ha innehåll och minnen till både alla studenter som till Idrottsvetenskapen och EASM. Under dagarna såg jag även till att prata med så många av studenterna som möjligt för att veta vilka de är och vart de kommer ifrån och vilka erfarenheter de besitter. Dessutom genomgick jag liknande förra året när jag var deltagare i Schweiz och nu när jag är studentrepresentant kunde jag därför ge tips och feedback till studenterna och deras grupparbeten. Jag försökte således vara en hjälpande hand för studenterna.

Det finns även ett Student Seminar som är till för doktorander, vilket pågick under två dagar innan konferensen och på deras introduktion passade jag på att hälsa på alla. De var cirka 20 stycken doktorander på olika nivåer, allt ifrån första års doktorand till någon som varit doktorand i sex år. Deras schema var väldigt fullspäckat och där fanns inte mycket tid att fundera på hur det skulle planeras, vilket gjorde att mitt involverande kring Student Seminar mestadels kretsade runt de yngre studenterna.

Utöver allt umgänge med studenter innebär även rollen som styrelsemedlem att jag haft styrelsemöten och hjälpt till med diverse uppgifter. Bland annat har EASM ett årsmöte i samband med konferensen och inför detta finns det lite praktiska förberedelser som ska genomföras, som till exempel dela ut röstkort. Efter årsmötet var det nya medlemmar som kom in i styrelsen i år, vilket gjorde att vi hade ett styrelsemöte med den nya styrelsen under konferensens sista dag. Detta innebar att redan nu börjar planeringen inför nästa års konferens som hålls i Sevilla, Spanien.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM board

Avslutningsvis har inledningen av september varit fullt ös med lite sömn. Däremot har jag träffat och lärt känna många intressanta människor från olika håll runt om i världen. Det innebär ett mångfaldigt nätverk som förhoppningsvis kan hjälpa idrotten mot en bättre framtid i världen. Dock ska det inte glömmas bort att allt detta skulle aldrig vara möjligt om jag inte varit öppen för nya utmaningar och möjligheter i livet. Dessutom har jag haft en grupp människor i styrelsen som lyssnar på varandra och alltid uppmuntrat mig att säga mina åsikter. Detsamma gäller till Idrottsvetenskapen, de har varit många individer som tillsammans hjälpt till, vilket gör att jag blickar tillbaka och känner mig hedrad och nöjd med EASM konferensen.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM Volontärer

Vill du höra studenternas åsikter och erfarenheter rekommenderar jag dig att kolla in EASMs Student Sport Management Club. Vad både de själva säger och som jag själv upplever nyttan med EASM konferensen, är att nya kontakter för livet skapas och inspirationer till egna studier och arbeten identifieras och dessutom ett internationellt och professionellt minne att vara stolt över.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM Malmö Student Representative

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sport Management Game

sport management game

The 26th EASM Conference

Ungefär vid början av september varje år sker en stor internationell Sport Management konferens någonstans i Europa. Denna händelse är en del av vad EASM erbjuder och skapar med Sport Management området varje år. För att få mer inblick i konferensen kan mer information hittas här och här.

Student Seminar

Konferensen är inte allt, utan de har även flera dagar innan själva konferensen ett program avsatt för framtiden, alltså Sport Management studenter. Det finns både Student Seminar som är till för alla som studerar på Kandidat-, Magister- eller Mastersnivå och även Phd Student Seminar för doktorander.

Student Seminar syftar i första hand till att förbättra Managementfärdigheterna i praktiken samtidigt som man samarbetar i en internationell miljö. Detta program pågar dagarna innan konferensen, och består av ett Management Game, föreläsningar och workshops som är kopplade till konferensens tema. Konferenstemat i år är: Managing Sport in a Changing Europe. Mer specifikt kommer Student Seminar fokusera på frågor om integration, rasism och inkludering/uteslutning i förhållande till idrotten.

Presentationer Sport Management Game

Under dessa dagar delas cirka 50 internationella studenter i grupper som efter olika föreläsningar och workshops sedan presenterar en lösning på hur idrottsklubbar kan förbättra eller utveckla sina verksamheter med ett integrerande perspektiv. Det kommer vara några tuffa dagar med mycket information och deadlines, samtidigt som varje individ kommer få ta del av andra människors perspektiv, med kanske helt andra bakgrunder och kulturer. Det återstår att se hur alla kan hantera detta, fast det kallas trots allt Sport Management Game. Två grupper kommer utses som vinnare och kommer således få presentera inför konferensdeltagarna under 5-8 september och göra upp om första platsen.
Här är en bild från min grupps presentation 2017. Vi hade uppgiften att motivera varför sporten bob och rodel skulle vara kvar i OS-programmet.

European Association for Sport Management Sportidealisten Idrottsvetare EASM2018 OS Sport Management Game

Sportidealistens Lärdomar

De kommande dagarna kommer bli fullspäckade av nya möten, perspektiv, sporter och erfarenheter i Malmö. EASM har en fantastisk möjlighet till framtidens Sport Management studenter runt om i världen och detta heter Student Seminar.

Cirka 50 internationella studenter kommer ifrågasättas och ifrågasätta idrotten i ett förändrat Europa. Med tanke på mixen av olika kulturer och människor som samlas under dessa dagar skapas en mångfald som många idrottsklubbar saknar. Som Studentrepresentant i EASMs styrelse kan jag bara säga lycka till till alla deltagare och i slutändan kommer vi alla öka vårt nätverk med framtidens Sport Managers med fokus på mångfald och social integration.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Klockrena sportsamarbeten

klockrena sportsamarbeten

Har du växt upp och sett upp till en idrottare som du ville bli som när du blev vuxen? Hur skulle du känna om du fick reda på att du kan både träna och leva som en elitidrottare? Du kanske ville dela din glädje med spelarna när Sverige spelade under fotbolls VM men saknade en matchtröja? Eller tänk om du kunde klä dig och känna dig som en stjärnartist och bli en del av en sportkultur? Dessutom, att visa att människor är lika värda och att skapa en hemkänsla är något som du också kommer får läsa i veckans inlägg om klockrena sportsamarbeten.

Träna som din förebild

Träna som din förebild eller som ditt favoritlag, ja du läste rätt och detta är på riktigt. Det amerikanska fotbollslaget San Francisco 49:ers har skapat ett gym för allmänheten, så du kan träna som dem gör.

“At 49ers Fit, members will find a unique fitness and training experience at the facility, which will feature a host of machines, free weights, a turf area, a variety of classes including yoga, stationary cycling and boxing, and post-workout options like hydromassage beds, saunas, steam rooms and muscle-chilling cryotherapy.” – 49ers joint-venture partner, Mark Mastrov, founder of 24 Hour Fitness

Att träna som en elitidrottare är inte så lätt att varken förstå eller ha möjlighet till när det kommer till resurser. Fast i detta fallet blir det möjligt genom att den vanliga gymmiljön och innehållet kryddas med allt som elitidrottarna gör i San Francisco 49:ers. Detta innebär inte bara den fysiskt hårda träningen utan återhämtning är minst lika viktigt, vilket ingår i detta gymmet. Dessutom om man önskar så kan det tillämpas olika analyser som det görs för elitidrottarna för att testa både kroppens olika funktioner och dessutom identifiera olika sätt som kan sedan utveckla en människas prestationer.
Tänk att ha möjligheten att träna som din favoritidrottare? Med detta samarbete skapas alla möjliga förutsättningar för att både utmana dig själv och se om du klarar vad som krävs att vara din favoritspelare och även återhämta dig på bästa sätt. Det sista är minst lika viktigt och ytterligare ett element till att skapa en nära relation till en idrott, favoritspelaren eller favoritlaget.

Klä dig som din favorit

Från att identifieras med sitt lag till ett annat. Adidas och NIKE har under fotbolls VM samarbetat med Bitmoji och möjliggjort för oss fans att ta selfies och ta bilder som gör att det ser ut som att vi bär exempelvis den svenska fotbollströjan. Bitmoji är en tjänst som speciellt används för Snapchat där du kan skapa din egna emoji. Detta samarbete är ett annat exempel där fans har möjligheten att uppleva och uttrycka en speciell känsla. Tänk dig att inte ha en egen Sverigetröja, men med hjälp av Bitmoji kan du klä dig eller rättare sagt din personliga emoji som ett svenskt fan med den riktiga adidaströjan.

“Football fans are passionate and creative, and with Bitmoji kits we’re giving supporters a new way to show their love of the game. Fans can choose from hundreds of cartoon images and 3D experiences to express how they are feeling about the World Cup and share this instantly with friends.” – Ba Blackstock, creator of Bitmoji

adidas nike bitmoji sportsamarbete Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

PUMA klär Jay Z

Den tyska sporttillverkaren, PUMA gör comeback till basketmarknaden efter 20 års uppehåll. Nu har PUMA och sångartisten och låtskrivaren Jay Z gått ihop för att leda PUMA framåt med kreativa projekt och skapa nya relationer till basketvärlden. Jay Z har redan ett stort intresse för basket och har dessutom många fans som även är basketfans. Helt enkelt ett smart samarbete för att PUMA ska upplevas på nytt inom basketen.
Men detta är inte allt. Jay Z som har ett stort intresse för basketen kommer även har en roll i PUMA där han kan hjälpa till att identifiera baskettalanger som borde bli en PUMA ambassadör. Du kanske har hunnit fundera på vad sport, musik och kläder har för koppling? De står alla för en sorts kultur och kan i många fall bli en perfekt matchning och detta är vad PUMA tror starkt på. Det återstår att se hur och vilken kultur som kan identifieras i basketvärlden och bland fansen nu när detta samarbete påbörjas.

“It’s clear that we’re looking at basketball through the lens of culture, and thinking about the fashion of basketball, the music of basketball — all the aspects of culture around basketball, all the aspects of culture around basketball as much as the on-court presence that we will have”. – Adam Petrick, global director of brand and marketing at Puma

PUMA Sportsamarbeten Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

Ett steg mot bättre förutsättningar för sportsamarbeten

Damallsvenskan är en av världens bästa fotbollsligor, men har i jämförelse med herrarnas Allsvenskan fått dålig support från den kommersiella sektorn. Till årets säsong blir det åtminstone ett steg mot bättre förutsättningar och ett historisk sådant. Det är nämligen så att Damallsvenskan har gått ihop med bostadsutvecklingsbolaget, OBOS och får från och med 25 juli sin första titelsponsor. Från och med då heter det OBOS Damallsvenskan. Vad detta innebär ekonomiskt, är att OBOS betalar 40 miljoner kronor till Damallsvenskan under fem år och en fjärdedel kommer riktas till olika samhällsprojekt.

“OBOS samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande. Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet. Att OBOS med sin tydliga och starka värdegrund, där jämlikhet är centralt, går in i Damallsvenskan ger samtidigt oss och klubbarna möjlighet att skapa ännu starkare samhällsvärden. OBOS är en pionjär med sitt starka och långsiktiga engagemang i Damallsvenskan“. – Annika Grälls, ordförande för Elitfotboll Dam

Sportidealistens lärdomar

I veckans inlägg finner du flera olika och intressanta samarbeten inom sportens värld. Det som genomsyras i alla dessa exempel är att det är samarbeten där respektive företag/klubb bidrar med sitt värde som i slutändan gynnar speciellt fansen. Det skapas en igenkänning genom de olika konstellationerna och fans får en möjlighet att bli en del av vad samarbetena erbjuder. Vi påverkas helt enkelt av hur andra beter sig eller ger möjlighet att bete sig. Genom att uppmärksamma hur förebilderna, både idrottsklubbar som elitidrottare eller artister gör, inspireras fans göra likadant. Ju fler likheter och möjligheter som lyfts fram, desto starkare effekt får den slutgiltiga effekten.

Att hänvisa till vad andra gör är en psykologisk och effektiv marknadsföringsstrategi som gör att vi kan identifiera oss med andra. För att tydliggöra vad de olika samarbetena visar på är hotell ett bra exempel. På många hotell i dag kan du bli upplyst om hur många andra gäster i just ditt rum som brukar hänga upp handduken för att den ska användas igen. Eftersom andra gör det i just ditt rum leder det till att fler gäster gör detsamma.
Så vad för att summera ihop veckans lärdomar:

  • En av grunderna handlar om att vara relevant. Ett bra samarbete är relevant för båda parterna och målgruppen. En så kallad vinn-vinn effekt, där alla bidrar med sitt värde. Relevans har alltid uppmätts i form av media, meddelande och budbärare, men nu kan även engagemang och upplevelser hos målgruppen vara minst lika viktigt.
  • Företag, idrottslag, idrottare och kanske även du finns i dag på sociala kanaler och plattformar för att bygga sitt eget värde. Fördelen att samarbeta med sportens värld för exempelvis företag som OBOS och Bitmoji är att varumärken som ofta arbetar med idrotten kan skapa ett stort följe och förebilder.
  • När det kommer till företag och deras produkter och tjänster, så handlar allt om upplevelserna med företagen. Många människor förväntar sig att varumärken bidrar till sina liv på mer meningsfulla sätt (en undersökning visade att tre fjärdedelar av människor kände sig så). Detta går hand i hand med vad Eddie May, Managing Director, The Playbook förklarar:

“Om varumärken vill vinna uppmärksamhet och lojalitet från människor, måste de anpassa sig till saker som betyder något för dem. Idrottsvarumärken är i en bra position att göra detta, för att människor redan i själva verket bryr sig om vad de gör.”

Avslutningsvis, för att uppnå ett framgångsrikt samarbete och skapa framgångsrika varumärken behövs: en kombination av förståelse om målgrupp, beteendevetenskap som hjälper till att skapa engagerande och relevant kommunikation och skapandet av meningsfulla relationer.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Lärdomar från en föreningskonsulent

lärdomar från en föreningskonsulent

Det finns många som vill arbeta inom idrottens värld, kanske är du en av dem? Dessutom finns det väldigt många olika vägar att gå för att börja arbeta inom idrotten, men vilken roll passar dig? Det finns så många olika roller att arbeta med och många som kanske är okända för dig. I följande inlägg får du möjligheten att få insikt i rollen som föreningskonsulent med inriktning på fotboll och insikter till andra lärdomar.

Lärdomar från Viktor, föreningskonsulent

Följande inlägg är en intervju med Viktor Catenacci, föreningskonsulent, Bagarmossen Kärrtorp BK. Trevlig läsning och inspiration.


Tack för att du ställer upp Viktor,

  • Har du alltid haft passion för sport och varför?

Ja det har jag alltid haft. Jag har varit en del av föreningslivet i hela mitt liv samtidigt, som jag konsumerat idrott i mängder och jag tror främst det är det som ligger till grunden för den passion som utvecklats hos mig.

  • Berätta, vad är din bakgrund och hur kom du i kontakt med ditt arbete och vilken arbetsroll har du?

Jag är uppväxt i en förort strax söder om Stockholm. Hela min ungdom gick egentligen ut på att spela fotboll eller sysselsätta mig med andra fysiska aktiviteter. När man sedan frågade sig själv vad man ville arbeta med när jag blev äldre, så blev svaret ganska enkelt, idrott. Så vägen bar av till Malmö där jag tog examen från Malmö Högskola i Idrottsvetenskap med inriktning Sport Management.
Av en ren slump kom jag i kontakt med det arbetet jag har idag. Jag surfade runt på Facebook och såg att Bagarmossen Kärrtorp BK sökte en föreningskonsulent. Jag läste igenom arbetsannonsen och tyckte att det passade mig som handen i handsken. Resten gick väldigt fort och jag är glad att jag tillslut fick möjligheten att jobba för föreningen.
Jag är som sagt föreningskonsulent, vilket i korta drag innebär att jag driver föreningen. Har ett administrativt, ekonomiskt och organisatoriskt ansvar samtidigt som jag jobbar med att utveckla föreningen både sportsligt, administrativt och organisatoriskt.

  • Hur ser du på din tidigare arbetslivserfarenhet som är relevant för din roll idag och varför tycker du det?

Har jobbat både som säljare och inom serviceyrket tidigare och jag tror det hjälpt mig mycket. Serviceyrket då min tjänst i mångt och mycket handlar om att ge en service till föreningens medlemmar. Jag arbetar för dem så att de ska få så bra förutsättningar som möjligt att utvecklas som personer och fotbollsspelare. Säljyrket tror jag man har nytta av i många branscher inte minst när det handlar om utvecklingen av sin egen retoriska förmåga.

  • Vad gör ni på arbetet?

Oj, det är mycket. Förutom att se till att kärnverksamheten fungerar med plantider, material lagadministration, Supercamps med mera så är det även flera olika projekt som föreningen arbetar med för att aktivera ungdomar i stadsdelen. Vi jobbar väldigt nära stadsdelen och stadsdelspolitikerna för att se till så att alla ungdomar har möjlighet att idrotta.

Viktor Catenacci Föreningskonsulent Sportidealisten Idrottsvetare BK Bagarmossen Kärrtorp Sport Management SportJobb IdrottsJobb

  • Vad bidrar ni med för värde till sportens värld?

Jag skulle främst vilja säga glädje som det absolut största värdet som vi bidrar med. Jag tror inte heller att vi är unika med det för idrotten är en så pass stor kraft och skänker så mycket glädje runt om i Sverige så att alla föreningar är en bidragsfaktor till detta.

  • Beskriv vilken roll idrott spelar i ditt liv.

Största möjliga roll skulle jag vilja säga. Skillnaden från min ungdom jämfört med idag är att vi lägger till parametern att jag arbetar med det. Jag konsumerar fortfarande väldigt mycket idrott och är fortfarande väldigt aktiv. Därav spelar det en väldigt viktig roll i mitt liv.

  • Vilken nyhet inom sportens värld har mest intresserat dig under året, och varför?

Det finns självfallet många men är det någon nyhet man ska välja ut så måste jag säga att det är fallet om Bovallen. Där grannarna i anslutning till idrottsplatsen vill minimera antal timmar som idrott får bedrivas på idrottsplatsen på grund av höga ljud och störande omgivning. Blir detta rättspraxis så kan det komma att påverka idrotten i Sverige på ett väldigt negativt sätt, vilket vore förödande.

  • Vilka specifika möjligheter är du nyfiken på inom sport 2018?

För min egen del så finns det bara en möjlighet som jag är nyfiken på, och det är att fortsätta göra idrotten så bra som möjligt för så många som möjligt. I och med att fler unga, hungriga och utbildade personer kommer in i idrottsrörelsen så skapar vi större förutsättningar för att förändra saker till det bättre. Hur det kommer utspela sig under detta år är något jag är nyfiken på.

  • Vilken/vilka lärdom(ar) från idrottens värld vill du sprida till andra?

Se till att nätverka så mycket som möjligt. Det kan låta klyschigt och det kan bli tjatigt när jag vet att samtliga föreläsare eller kursansvariga på högskolorna och universiteten runt om i landet tjatar om det, men det är en extremt viktig lärdom. Idrotten handlar om att skapa kontakter och hjälpa varandra genom att ha ett prestigelöst förhållningssätt. Genom att nätverka och skapa många kontakter så skapar man så många fler möjligheter att göra saker som man brinner för.

  • Hur håller du koll på framtida behov/trender/utvecklingar?

Det är framförallt genom att nätverka med människor i branschen, sen följer jag även olika kanaler så som Idrottens Affärer för att hålla mig uppdaterad.

  • Vad är dina tips för att hålla dig uppdaterad på det senaste inom sportbranschen?

Med utgångspunkt från mig själv så är mina tips det jag gör. Prata med människor i idrottsbranschen i första hand, ring och ställ frågor eller bara ta en fika.

  • Avslutningsvis, vad är din livsstil? Hur gör du får att hålla dig i balans/form? Springa etc?

Jag spelar fotboll fyra gånger i veckan, när jag inte gör det så utövar jag gärna andra idrotter, främst racketsporter för att hålla mig i form.

  • Bonusfråga, har du någon hobby som skulle överraska många?

Jag tycker att det är helt otroligt roligt att dansa. Vet dock inte om det skulle överraska många.

  • Till sist, finns det något mer du vill sprida eller tipsa om?

För att bli en del av idrottsbranschen är det viktigt att man sätter igång med det. Vänta inte på en heltidstjänst utan börja så fort det går och lär dig så mycket du kan. Oavsett om det är ideellt eller bara någon timmes arbete i veckan. ”In i skiten” om man får uttrycka sig så.

  • Tusen tack Viktor för en mängd med intressanta inblickar och lärdomar från dig och rollen som föreningskonsulent. Finns det någon/några personer du tycker ska dela med sig av sina lärdomar och arbetsroller och varför?

Tycker definitivt Malin Odell och Linus Eklund. Malin som jobbar för Stockholm Live med bland annat allsvenska evenemang och Linus som jobbar för Svenska Ishockeyförbundet. Tror att många skulle tycka det var intressant att höra vad dessa har att säga.

Sportidealistens lärdomar

Viktor kommer med så många olika intressanta idéer och perspektiv. En av sakerna som kan öppna upp ögonen för många är de olika arbetsuppgifterna som hans arbetsroll innehåller. Dessutom med en tidigare erfarenhet av social kompetens av olika slag inom service- och säljyrken visar att en föreningskonsulentsroll kan vara något för dig som har liknande bakgrund som Viktor. “Bovallen” låter som ett skrämmande exempel som jag inte kände till, men som jag tar till mig från och med nu. Att en av Viktors tips är att nätverka gjorde mig inte det minsta förvånad. Jag kan bara intyga om att prata med människor har för min egen del inneburit väldigt många nya insikter och viktiga relationer bara det senaste året.
Vill du hitta ditt drömjobb inom sport borde du kika in de senaste sportjobben hos Sportidealisten!
Återigen, tack Viktor för dina insikter och lärdomar från idrottens värld. Lycka till med allt och du som läser detta får mer än gärna kontakt Sportidealisten för att veta mer eller få kontakt med Viktor.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Intresserad av livet som en sportagent?
Utbildningsprogram skapar fler sportjobb
Guiden för att jobba i sportbranschen

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sju tips att skapa intresse och engagemang

sju tips att skapa intresse och engagemang

I följande text hittar du sju saker som skapar intresse och engagemang.

Fotbollens affärer

Enligt Kalmar FFs marknadschef “är fotbollen Sveriges och världens största sport och tittar man på antalet aktiviteter för ungdomar 7-25 år är fotbollen nästan lika stor som de fem stora idrotterna tillsammans som ligger bakom fotbollen i populäritet. Till skillnad från dessa andra fem idrotter sträcker sig fotbollen över alla samhällsklasser och är det idrottsliga ankaret när det gäller integration in i det svenska samhället.”
För ett år sedan löd rubriken inför den Allsvenska premiären, “Lyckad konferens för klubbarnas affärsansvariga” och då presenterades erfarenheter och relevant information från de affärssansvariga i Allsvenskan och Superettan. AIK tillhörande Allsvenskan med “Res Isidor” och “Pensionärsmatchen”, respektive Östers IF tillhörande Superettan med sin publikrekryteringskampanj, de utsågs av sina kolleger till bästa ”Best Practiceleverantörer”.

AIK

AIKs firade 125 år och arbetade hårt för att skapa nytta för supportrarna och aktivera sin tröjsponsor inför säsongen. Genom att sälja matchstället för den säsongen  bidrog fansen till en staty av deras grundare, Isidor Behrens, som de lyckades med på ett imponerade vis (48 timmar) och denna står nu utanför Friends Arena.
Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare
Dessutom lät AIK sina äldre supportar gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen i matchen mot Gefle. Detta initiativ gav tycke överallt, inte bara nationellt utan viralt runt om i världen. Många kan ibland ta den äldre generationen för givet men detta visade AIK att de tas på lika stort allvar som vilka andra supportrar som helst. Men hur löste de detta? Imponerade nog hämtade AIK upp de äldre på olika äldreboenden i närområdet. Dessutom hade de en pensionsärlounge på arenan innehållandes både kaffe, bulle och livemusik. De fick en bra mediaspridning av att involvera de äldre och en anledning till ökad spridning var tack vare att de jobbade tätt med C More för ytterligare räckvidd av bilder och video.

Östers IF

Hur kunde Östers IF locka barnfamiljer till arenan? Detta var den inledande frågan klubben ställde sig själva innan de kom fram till att börja med barnen och bjuda in skolbarn i grundskoleåldern. Tack vare att alla barnen fick ett kort vardera kunde de sedan tillsammans med sina föräldrar gå in på klubbens hemsida och boka biljetter bredvid barnen. Med tanke på att det är föräldrarna som betalar biljetter låter det logiskt med metoden med gratis kort, och med möjlighet att boka bredvid är det dessutom innovativt. Efter detta har Östers IF fått ökat anseende bland skolorna.
Östers IF Best Practice Allsvenskan Superettan Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare

Samhällsengagemang ett prioriterat arbete

Inför årets fotbollssäsong löd rubriken, “Samhällsengagemang ett prioriterat arbete” och detta syftat till att fotbollen bidrar med nytta till samhället på olika sätt. Hälsa, sysselsättning och integration är tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling, vilka är de mål som svensk elitfotboll valt att fokusera på. I och med denna satsning vill svensk elitfotboll utveckla och lyfta fram allt positivt som skapas bland fotbollssamhället, vilket idag inte görs tillräckligt.

Degerfors IF och Malmö FF

Årets Best Practice 2018 i Superettan blev Degerfors IF med deras “Tipsklubben”, där partners, privatpersoner och supportar köper in sig i ett stryktipsssytem. Detta gav både extra pengar i kassan och ökad gemenskap runt Degerfors IF. Vinnaren för Best Practice i Allsvenskan blev Malmö FF, vilka prisades för sin hantering av social medier under försäsongsträningen med deras aktivering av sina partners.

Mer fokus på värdegrunder

Mer nytt för årets svenska fotboll är även certifieringsmodellen för ungdomsverksamheterna. “Värdegrund lyfts till en väldigt stor del. Det ska finnas en dokumenterad värdegrund inklusive åtgärdsplan och handlingsplan och det ska finnas en redovisning hur det förankras hos föreningens olika intressenter.” – Thomas Lyth, ansvarig för Certifieringen.

DIFs exponering

Slutligen har vi DIF som nu har samma partners på alla tröjor och åldrar. Alltså samma partners som är med på herr- och damlagets matchtröjor finns även på ungdomslagen inom föreningen. Detta är en intressant strategi som möjliggör att DIFs partners får exponering på nya arenor. Dessutom ger detta alla spelare i föreningen, oavsett kön eller ålder, en ökad gemenskap och stolthet att ta på sig en exakt likadan tröja som seniorlagen.

Sportidealistens lärdomar

Veckans lärdomar från svensk elitfotbolls arbeten utanför planen har handlat om: ökad gemenskap, värna om de äldsta fansen, kommunicera till barnfamiljer via skolbarnen, samhällsengagemang är viktigare än någonsin, aktivera sponsorer tillsammans med supportrarna, utnyttja sociala medier, värdegrunder som uppfostran och “sådan senior, sådan junior”.

Bakom alla dessa insatser finns mycket slit. Trots att det finns många lärdomar från dessa exempel finns det en röd tråd, det är bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar sponsorer och slutligen genererar mer affärer och intäkter till klubben. Dessutom har alla varken råd att gå på fotboll, och alla har inte tid. Genom att nå ut till skolungdomar skapas ett intresse och fler familjer kan umgås och uppleva mer tillsammans för en mindre kostnad.
Slutligen har alla initiativ en stor samhällsnytta. Fler möjligheter skapas i samhället att både väcka intresse att gå på fotboll och få bättre stämning på matcherna. De olika arbetena visar att ungdomar, personal i skolor och pensionärer får upp ögonen för klubbarna. AIKs inmarsch, “pensionärsmatchen”, blev det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. Oavsett vad du och din klubb gör, skapa intresse och engagemang mellan alla supportar och partners och visa upp det i medier, vilket kan leda till bland annat virala succéer som AIKs.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton
Några tips för sociala medier

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Guiden för att jobba i sportbranschen

guiden för att jobba i sportbranschen

Har du alltid drömt om att jobba med sport? Eller kanske är du redan involverad på ett eller annat sätt men har funderat på vad som krävs för att nå nya steg i karriären? Perfekt för då bör du läsa vidare nedan!

I veckans inlägg kommer (kanske) den ultimata guiden till ditt drömyrke som handlar om följande:

  • Det gäller att ha tur
  • 3 tips för att sticka ut
  • Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen
  • Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

Det gäller att ha tur

Tur och tajming är vad som krävs för drömrollen inom sport, i alla fall om du frågar James Murray, Senior Business Strategy Manager hos Arsenal. Bakom dessa två (tur och tajming) står främst turen av en ny tjänst, men även att han tidigt tog kontakt med flera personer inom sportindustrin några år innan anställningen. Hans nuvarande boss var en av dem. Murray nämner även att han fick ett nej första gången vid en ansökan några år tidigare. Trots det höll han kontakten med flera nya kontakter och jag tycker att han förvaltade de väl med tanke på att han några år senare ansökte igen och fick jobb.

Tips för vad som passar in?

Om Murray själv skulle rekrytera idag så skulle han söka någon som är problemlösare, har hjärta och har analytisk förmåga. Har du inga erfarenheter inom sport kan färdigheter från icke sportrelaterade erfarenheter vara lika viktiga om de kan överföras till i det här fallet Arsenals arbete. (Se videon längst ned om du vill se vad hans arbete innebär.)

3 tips för att sticka ut

I denna del kommer några tips som kan ta dig till nya nivåer inom sportkarriären. Nedan får du tre tips av andra personer inom branschen som sedan utvecklar sina tips längre ner.

  • Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad
  • Arbeta med olika personer och kommunicera väl
  • Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad

Innan du väljer bör du ha en förståelse för alla olika områden. Detta kan innebära nya möjligheter som inte varit tydliga tidigare och kan vara till stor hjälp om du bestämmer dig för ett annat område. Att förbereda sig under studierna är viktigt men minst lika viktigt är det att bygga vidare, speciellt efter studierna.
Även om du inte studerar så kan du ändå göra följande för att undersöka sportbranschen. Besök relevanta event och ta vara på den kunskap och de experter som finns runt dig. Prenumerera på olika magasin eller bloggar inom sportindustrin (jag själv kör EASM, IAKS eller varför inte lyssna på podcasts som SportsGeek och The Tao of Sports Podcast).
Tom Bromley, 25 år, idrottsvetenskap och personlig träning, the University of Bedfordshire. Idag är han akademi sportspecialist för fotbollslaget, MK Dons.

Arbeta med olika personer och kommunicera väl

Var öppen till nya tankesätt utanför din sport och använd din nyfikenhet och passion för att hjälpa andra människor med nya lärdomar. Om du jobbar med eller kommer jobba med atleter kan det vara mindre tekniska problem och mer handla om att förstå dem som människor. Detta innebär att du spendera mer tid till att lyssna till vad en spelare/atlet verkligen vill och vad som motiverar dem till utveckling (det är inte alltid vinster som gäller). Det kan även innebära att förstå vad som hjälper dem att hantera misslyckande och framgångar, vilka hinder de ser. Se till att vara genuint intresserad av personen framför atleten.
– Barbara Daniels, 51 år, studerade engelska, Lancaster University. Idag är hon proffs i cricket och landslagstränare. Hon hjälper även till att utbilda tränare inom sporter som tex golf och inspirerar andra tränare till deltagande och prestationer.

Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Du kommer möta motstånd och hamna i svackor men du kommer även ha möjligheter att få råd, lyssna och förstå. Med hjälp av denna väg har Ward kommit en lång väg som person och i karriären. Du måste ta dig ut och träffa människor, sätt dig själv i situationer för möjligheter. Är du redo att kliva ur din komfortzon så kommer fördelarna finnas där.
Att ta sig utomlands var ett stort steg för Ward, men även något av det bästa han gjort (detta gäller även mig). Det är väldigt givande att undersöka nya miljöer och du lär dig mycket om hur sport upplevs, utövas och används i andra länder. Ibland är det läskigt att ta sig ut i nya saker men fördelarna väger mer än riskera.
Jonathan Ward, 25 år, idrottslärare, the University of Wolverhampton. Idag är han chef för fotbollsutveckling och sponsorskap hos fotbollslaget West Bromwich Albion.

Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen

1. Bygg ditt personliga varumärke
2. Nätverka som ett freak
3. Läs

1. Bygg ditt personliga varumärke

Idag förväntas det att du finns på sociala medier. En av de första sakerna som sker när någon ska anställa dig eller connecta med dig är att de kollar dig online. Att bygga ditt varumärke tillåter dig att skapa mer förtroende och bli den där “go to” personen inom ditt fält. Detta kan leda till nya karriärsmöjligheter, nya affärspartnerskap, nya klienter eller till och med olika engagemang med kändisar och influencers.

2. Nätverka som ett freak

Det är ditt jobb att ge någon annan en anledning att connecta med dig eller anställa dig. Om du vill lyckas och ta dig framåt så måste du nätverka och du måste bli bra på det. Oavsett om du är en introvert eller en extrovert person måste du hitta din kommunikationsstil som passar just dig. För vissa innebär detta LinkedIn och bli en mästare på att skapa kontakter, kanske är det just du! För andra kanske det innebär att gå på konferenser i olika städer för att träffa alla i verkligheten. Nyckeln till nätverkande är att bygga autentiskt, genuint och bidra till en relation som gynnar båda.

3. Läs

Läs. Reflektera. Repetera. Om du är i sportbranschen eller försöker ta dig in i den så bör du läsa konstant. Det kan handla om bra hemsidor som Sportidealisten. Det kan vara karriär- och motivationsböcker som Sälj!. Det kan vara relationsbyggande böcker som Never Eat Alone. Det kan vara ledarskapsböcker som Start With Why. Det handlar om att hitta vad du gillar eller vad du vill lära dig och konsumera just det.

Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

1. Ett toppbetyg
Helst ett Mastersbetyg inom Business Administration/Företagsekonomi eller en PhD. Gärna även något eller några terminer utomlands. Även om Företagande är ett klassiskt fält att studera så kan även juridik eller tekniska program fungera bra. Sist men inte minst ha gärna erfarenhet inom marknadsföring och företagsstrategi, tex via praktik.
2. Din egen sportbakgrund
Helt enkelt förstå känslan “en av oss” för att ha rätt inställning och perspektiv till kunder inom sportbranschen.
3. Okonventionella tänkare och laterala deltagare är eftertraktade
Var rik på idéer och tänk i nya banor. Som exempel inom den digitala världen. Här nämns Adidas och Nike med flera som interagerar och utvecklas med framtiden genom appar och digitala företag. Ytterligare exempel är olika klubbar som utvecklar sin marknadsföring med influencers.
4. Förstå siffror och analyser
Siffror måste bli analyserade och bedömda inom sportbranschen liksom inom vilket annat företag. Du måste se i kristallkulan och sätta företaget/klubben på rätt väg för framgång inför framtiden. Ett stort ansvar som därför kräver att konsulter är säkra på sin sak när de gör bedömningar.
5. Säkert beteende

När du agerar som en expert inom ditt område så måste du kunna övertyga kunden, som förmodligen har bäst koll på sin verksamhet.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

 
Här kommer videon där James Murray dels ger sina tips för att jobba inom sportbranschen men även hur hans arbete ser ut.

PS. Om du undrar över bild så är det från Europas Sport Management konferens (den var i Malmö 2018!) som gav många nya kontakter och en roll i styrelsen, så nätverka på och våga vara dig själv och ta vara på alla möjligheter som dyker upp.

Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

Bästa fotbollsupplevelsen

Du kanske känner till känslan när du kommer till en plats du aldrig varit på förut och du kanske inte riktigt vet vart du ska eller vem du ska fråga. Så kände jag mig inför min första match när jag kom till Anfield. Men när du kommer dit så ser du flera flaggor sticka upp från människors ryggar. Det är så kallade “fan support”, personer som finns där för just sådana som mig, som är nya till området. Dessa personer finns överallt under en matchdag runt Anfield och de har hjälpt mig med att både hämta ut mina biljetter och även att ta bilder på mig vid kända sevärdheter på området. Snacka om service!

Fan Zones

En annan upplevelse som de gör bra är Fan Zones, vilket finns på flera event. Men runt Anfield, så har de två områden. En som är mer öppen där folk kan passera igenom som innehåller en storbildsskärm med bland annat intervjuer, videos på tidigare matcher och frågesport. Dessutom är där live-musik och food trucks. Det andra området har också live-musik och matalternativ. Men där erbjuder de även öl och vin för vuxna och för barnen så finns små fotbollsplaner och andra roliga aktiviteter. Dessa två områden skapar en härlig puls inför matchstart.

Lyssnar på fansen

När jag sedan kom hem från resan, så har jag fått ett mejl från Liverpool. De undrar hur jag har haft det. Det var ett mejl med en kort och enkel undersökning som kan hjälpa klubben att förstå hur deras besökare tyckte och tycker en matchdag ska upplevas. Som ett tillägg för att delta i undersökningen så har jag även chansen att vinna priser. Som ett Liverpool-fan jag är, så är det inte vilka priser som helst, utan här ges möjligheten att få signerade bilder från storspelare genom klubbens historia.

Sportidealistens lärdomar

Fan Zones kan bidra med ökad stämning för både de besökare som kommer till sin första match eller för de som redan sett ett flertal matcher. Ett Fan Zone kan se ut på flera olika sätt och i Liverpools fall, så har de två stycken med lite olika innehåll. Oavsett, kan dessa platser skapa en mötesplats för fans innan matchstart. Detta kan dessutom bidra till mer försäljning för klubben under hela dagen.
Fan supporters är till för fansen. De syns överallt och kan hjälpa nya och gamla besökare att hitta till rätt plats eller varför inte, hjälpa till att ta bilder. Slutligen så är undersökningar ett bra tillvägagångssätt för en klubb att ta reda på vad fansen tycker. Att skicka ut ett mejl dagen efter, hjälper fansen att minnas deras helhetsupplevelse, allt från service, till trafik och faciliteter. Detta hjälper fans att få sin röst hörd och ha delaktighet för vidare utveckling.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Trender och godbitar inom sport management

trender och godbitar inom sport management

Ny vecka med nya möjligheter! Har du oroat dig för att din klubb, ditt yrke eller idrotten i sig förändras med nya och ökade krav från omgivningen att du inte vet vad du ska göra nu eller i framtiden?
Du kan vara lugn, jag ska här presentera för dig lite insikter inom nuvarande och framtida trender som återigen har inhämtats från EASM konferensen. Missade du de tidigare inläggen om EASM så hittar du de här (Info, 3 insikter från sport management fältet och fans engagemang och image.
Låt oss nu ta en titt på nuvarande och framtida trender inom sport management!
Nuvarande trender och innovationer
Det finns en ökad individuell stil inom sport och fysisk aktivitet. En så kallad casual (ledig) konsument. Detta har påverkat att allt fler individer går ifrån traditionell sport som ur svenska ögon kan ses som den lokala idrottsföreningen. Dagens idrottsformat bör vara mer flexibelt, maximera tiden, sociala, njutbara och bidra med aktiv träning. Enligt Erica Randle, Emma Seal och Matthew Nicholson som har gjort en studie om detta, identifierade de nya möjligheter som öppnat upp för sportorganisationer (hockey har studerats i denna studie).
Sport management trender utveckling
Dessa ovan beskriva aspekterna är nyckeln till att motivera grupperna i samhället som anses vara inaktiva eller knappt aktiva. Viktigast anses vara att maximera den fysiska hälsan och må bra med så få resurser som möjligt (tid och ekonomin).
Så hur kan man skapa och anpassa en träning, en aktivitet eller match? Hur borde en sådan anpassad variant se ut?
Studien fann fyra olika segment, vilka var följande:

  1. Sociala tävlande
  2. Hockey ”övergångare”
  3. Tidsparande konditionsträning
  4. Pånyttfött engagemang av hockey

Designen på aktiviteterna av diverse intressen är följande enligt respektive segment:

  1. Hög intensitet, tävling på kvällen, det sociala med samma grupp av människor
  2. Mindre intensivt (fokus på teknik), begränsa risken av skador, samma regler som vanliga sporten
  3. Inga tävlingar, låg intensitet, passande för varierande nivåer av fysik, ingen kontakt
  4. Begränsa risk av skador, mindre planer, något fokus på teknikutveckling

Det gemensamma mellan grupperna är:

  • Timing av tidpunkt – vardagskvällar eller helgmornar
  • Flexibilitet – ingen obligatorisk deltagande för en hel säsong, inledningsvis sex veckors program
  • Nuvarande säsonger och träningar (med barn)
  • Finansieringen – inte mer än 100 kr per match
  • Varaktighet – inte mer än en timme totalt

CSR är hållbart för både samhället och klubben

Sport management trender utveckling CSR
Marc Werheid, Matthias Mülen och René Schmidpeter har i en annan studie undersökt CSR (Corporate Social Responsibility) inom tysk fotboll och såg följande tendenser.

  • Det finns en relation mellan ekonomiska prestationer, sociala engagemang, varumärkes uppfattningar och sportsliga framgångar.
  • Den viktigaste slutsatsen var att majoriteten av samhällsinvånare och klubbars supporters förstår och stödjer större investeringar i fotbollsklubbarna, om det innebär att klubbarna agerar med hållbarhetsprojekt på samma sätt.
  • Kontrasten till detta är om det inte skulle ske. De flesta supportrarna skulle avsluta sitt engagemang och de som var medlemmar skulle avsluta sitt medlemskap. Klubbens skulle dessutom få en sämre offentlig image.

Vad har vi att förvänta oss i framtiden inom sportaffärer och management?

Sport management trender utveckling strategy
Juha Saukkonen och Roosa Lundén har studerat detta framtidsämne och följande är trenderna som rankades högst:

  • Utvecklingen av teknologin leder till fler aktiva åskådarupplevelser under sportevenemang
  • Färre folk kommer gå på evenemang på grund av live streaming, vanliga TV-sändning etc.
  • Idrottens affärer och sport management kommer bli mer professionellt via utbildning och forskning
  • Fler aktiviteter är inkluderade inom sportevenemang för att attrahera människor till eventplatsen
  • Rollen för sponsorer och souvenirer kommer öka i intäkter, vilket inkomsterna från liveevenemang inte kommer göra
  • Värdeupplevelser som erbjuds av idrottens affärer till konsumenter kommer öka och konsumenten kommer ha mer makt att välja vad som ska göras och vart man ska gå

Varför är detta viktigt?
Människans krav och förväntningar ökar på samhället och inte minst inom sportens värld. Dels måste vi testa nya vägar att organiserat bedriva sportevenemang både ideellt liksom professionellt. Förslag som getts är: Mindre planer som ger mer match för tiden, 3 minuters matcher, ledig stil, betala som du spelar, sex veckors åtagande, vardagsspel, få både barn och föräldrar att delta.
Sociala projekt och hållbarhet i stort är viktig för supporters och påverkar både sportsligt liksom klubbens rykte.
Idrottens affärer och sport management kommer förmodligen gå igenom signifikanta förändringar inom de kommande åren.
Dessa förändringar kommer vi se inom:

  • teknologin, organiseringen och personligen
  • det ena kommer förändra och påverka det andra