Vad händer hos en Sportaccelerator?

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Sportentreprenör Sportstartup sportekosystem leAD Sport Accelerator Sport Startup

Inlägget berättar om vad leAD är och hur det fungerar hos dem.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb leAD Sports Accelerator Sportekosystem

En av föreläsarna från konferensen, Sports Technology Transfer and R&D Summit, i Belgien under hösten var Benjamin Penkert. Han är grundaren till SportsTechX som har undersökt Sports Tech området och sportinnovationer runt om i världen. Han arbetar dessutom med leAD Sports Accelerator, som är en sportaccelerator i Berlin, Tyskland. Mer acceleratorer hittar du från tidigare inlägg här.

Benjamin presenterade leAD Sportacceleratorn och berättade om en sak som gör sport till ett nytt och intressant område att arbeta kring: “Vi saknar data om sports tech området”. Han fortsatte vidare och ställde frågan till alla deltagare: “Kan vi samla ihop någon databas inom diverse fält för sports tech?” Denna fråga är lite vad han har gjort med SportsTechX och en del med leAD. I slutet av Benjamins presentation berättade han om leADs framgångsrecept.

I slutet får du veta vad leADs framgångsrecept är, men först lite mer om leAD Sports Accelerator.

leAD, the legacy of Adi Dassler

Under de senaste två åren har några sportacceleratorer dykt upp på den europeiska kartan, där en av dessa är leAD Sports Accelerator i Berlin.
Lead-resan startade när Adi Dasslers barnbarn bestämde sig för att återvända till sportbranschen och fortsätta sin farfars arv. Tillbaka i första hälften av 20-talet grundade Adi Dassler ett ganska framgångsrikt företag, adidas och har sedan dess kallats fadern till den moderna sportindustrin.

Han inspirerade generationer av sportentusiaster och inspirerar än idag. Barnbarnen ställde sig frågan: Hur skulle han innovera idag? De trodde att han troligtvis skulle stödja och investera i sportstartups. Så dem bestämde sig för att börja var de första idéerna är födda: Med tidiga startup i ett acceleratorsprogram. Men detta är inte bara vilket annat acceleratorsprogram som helst. Varför? Fokus är bara på sport, så hela nätverket bakom leAD är rotat i eller nära kopplat till sportbranschen.

Inför starten av allt hade de som mål att få 300 ansökningar. Så småningom fick de mer än 480 ansökningar från 22 länder. De bjöd in de 40 bästa startups och valde därefter de 15 bästa (från 13 länder). Under september drog nästa program igång och denna gången var det över 500 ansökningar där det slutade med nio startups som genomförde acceleratorn. Under programmet arrangerades mer än 30 workshops och utbildningar och de hade även veckovis 1on1 sessioner för affärsstrategi, investeringsstrategi och finansiell planering. I slutet arrangeras en Demo Day, där startupsen gör en pitch inför mer än 150 investerare, mentorer och partners.

Visionen är att bygga ett kraftverk för globalt idrottsföretagande, koppla innovation och investeringar till en plattform som stöder hela entreprenörens resa från idé till exit – med kapital, kunskap och nätverk.

Sportacceleratorns framgångsrecept

Som jag lovade inledningsvis fanns det en sak som stack ut från leADs arbete och som deras startups har haft mest nytta av. Deras framgångsrecept ser du på bilden längst ner till höger (ja, jag vet att man inte kan läsa allt, fast den viktigaste går att läsa, eller hur?).
Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Sportentreprenör leAD
När Benjamin och teamet från leAD analyserar och undersöker vad som varit deras största bedrift och resurs i deras arbete med sportacceleratorn och sport startups, är svaret: nätverk. Det rätta nätverket är vad startups gynnas mest av!

leAD på insidan

Nyligen besökte jag Benjamin och gänget på leAD och fick en väldigt intressant och givande tid hos dem. Jag fick träffa och prata med flera av startupsen i höstens program och jag hittade även en intressant bok.

En av kvällarna var det “pitch night”, där startupsen tränar på sina pitchar inför Demo Day. Det fanns verkligen smarta personer inom sportindustrin här. På bilden är Timko som är en av grundarna till SkillYoga. Kolla in här för att läsa mer om de nio som var på plats under höstens upplaga. Skulle du vilka veta hur deras Demo Day var så hittar du den här!
Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb Sportentreprenör Sportstartup sportekosystem

Sportidealisten Lärdomar

Sportinnovationer verkar vara ett växande område om jag lyssnar på Benjamin och leAD. Exakt vad som finns ute på fältet är fortfarande inte helt tydligt, fast jag har fått en bra översikt och det växer på fler platser i världen. Men det som jag tar med mig från en sportaccelerator som leAD är att det går att utveckla ett program där sporten möter entreprenörskap. Även om leAD har ett stort ekonomiskt stöd och startupsen som ingår i programmet får ekonomiskt stöd är inte det det viktigaste. De som söker till leAD är ute efter ett nätverk. Ett nätverk som kan leda till framgångsrika samarbeten och förhoppningsvis mer rörelse i världen.
Som sportidealist är jag positivt inställd att vi i Sverige kan bidra med mycket inom detta område också. Sverige är ett klokt land med många duktiga entreprenörer och ett land med mycket fokus på idrott och fysiskt aktivitet. Så länge vi kan arbeta tillsammans kanske vi kan ha en egen sportaccelerator eller liknande i Sverige snart.
Har du idéer eller är en sportstartup eller vill bidra till sportekosystemet på något vis så vill jag höra från dig!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Europeiska sportekosystemet

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb SportTech Innovation Sportentreprenör

Sports Tech Transfer and R&D Summit

Konferensen Sports Tech Transfer and R&D Summit hade som syfte att främja kunskapsutbyte mellan akademin och industrin. Detta för att stärka samarbetet och överföringen av innovationer från forskningslaboratorier till industriellt användande inom idrottsområdet. Vidare tror konferensen att det kommer uppmuntra till kommersialisering av innovativ teknik som utvecklats i offentliga och privata forskningsorganisationer och främja samarbeten mellan forskningsorganisationer och utvecklingsgrupper inom sportsektorn. Denna tekniköverföring tror arrangörerna i slutändan kommer att öka ömsesidig regional affärsutnyttjande och främja samarbeten.

Belgiska sportinnovationerna

Inledningsvis på konferensen fick vi lyssna till det flamländska idrottsförbundet, Sport Vlaanderen, som berättade om sin syn på sport och innovation. De berättade om deras innovativa campus i Belgien med mycket “easy access sport activities”. Med detta menade de för att främja kreativitet och sportande behövs det något tillgängligt som främjar rörelse. Som exempelvis olika verktyg och omgivningar på campus för olika aktiviteter.

Sport Vlaanderen menade på att de bidrar med inspiration till innovation. De har startat upp “SportCubes” i bland annat Brugge, vilket är en mix av Virtual Reality och sport. Se nedan som exempel via deras instagramkonto.

https://www.instagram.com/p/BoOcdonnD_n/

Hur ser sportklubbar på innovation?

En annan av talarna på konferensen var Benjamin Kinsky som forskar om sportklubbar och innovation. Enligt honom har sportklubbar motivation till att vara innovativa eller i alla fall bidra till en innovativ miljö. Han syftar på att sportklubbar har fans och sponsorer som innovatörer vill åt.

Från samma område när det kommer till sportklubbar så var fotboll och flersektions sportklubben Lazio på plats och talade om “Why innovation matters”. Enligt Federico Eichberg, Senior Vice President, SS Lazio finns det åtminstone två saker som gör att EU lyssnar och pratar om sport. Dessa två är social integration med folk från olika bakgrunder och de sociala resultaten till samhället som framkommer med hjälp av sport.

Sedan utvecklades denna föreläsning till hur detta skulle gå till. Han tog upp fyra viktiga element:

  • Volontärer i sport är bra (dock är det dåligt med siffror om detta)
  • Hälsosamma ekonomiska aspekter med hjälp av sport (dock är det ännu inte helt tydligt hur detta ska undersökas och bedömas)
  • Regionala utveckling med koppling till sport. Det gäller att skapa strukturer och attityder i sin region för att skapa sportnätverk.
  • Innovation (dock har en uppskattning av innovation inte varit tillräcklig. I Italien har de försökt förändra detta med att samarbeta med ett universitet, Olympic Trento och tillsammans med idrottsministern.)

Intressant fakta

1500 patentansökningar inom sport de senaste 20 åren. För något år sedan 4500 stycken och idag 8000 patentansökningar.

Två guldskatter för sportinnovation

Genomgående var det två områden som togs upp som guldskatterna för sportinnovation, vilka kommer vara bra fokusområden och dessa två var:

  • Hälsosam livsstil, inte begränsad till fysisk aktivitet, även näring och inte bara för och till idrottsföreningar och idrottare.
  • Aktivt åldrande och aktiva turister.

Dagens och framtidens sportkontor

En annan av föreläsarna var Associate Professor och Docent Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolan berättade om det hybrida sportkontoret, en mix av både det fysiska och digitala. Martin är även chef på Center for Sport & Business på Handelshögskolan. Där arbetar han och kollegorna på Handelshögskolan med diverse sportförbund, bland annat med Travförbundet. Läs mer om det här.

Ett av deras syften med detta är att bidra med enkelhet. Ett lag är inte bara spelare menar Martin, utan det handlar om hela kontoret också. Hur skapar vi enkelhet för sportorganisationer? Detta är vad de på Center for Sport & Business försöker göra. På Handelshögskolan finns flera duktiga forskare som kan hjälpa olika sportförbund med bland annat metoder för att möta dagens samhällsutmaningar. När de hjälper dessa sportförbund ger Center for Sport & Business förslag på metoder att arbeta med. De låter sina samarbetspartners som exempelvis Travförbundet, att välja ut en metod dem vill jobba med istället för att bara ge alla sorters metoder som finns där ute och låta dem klara sig själva. På så sätt låter de idrottsförbunden att välja en metod i taget som de själva känner sig bekväma med och kan fortsätta arbeta enkelt fast med en kunnig omgivning.

Sportidealistens lärdomar

Några av sakerna som jag tar med mig från Sports Tech Transfer and R & D Summit är att det finns många fler samarbeten som kan skapas med våra idrottsförbund runt om i Sverige. Är du en företagare inom sportsektorn kan du bidra till ditt lokala idrottsförbund (IF) eller Riksidrottsförbundet (RF) med vad som händer där ute i världen. Frågan är om IF/RF har kännedom om vilka verksamheter och resurser som finns och kan hjälpa dem?
För att få så mycket stöd som möjligt från EU bör sportens påverkan bevisas. Kan du och jag försöka identifiera bevis på sportens påverkan i samhället kan vi lättare nå regionerna. Vi kan då säga att innovationer inom sport kan hjälpa regionerna, således kan det ges mer bidrag från stater som i sin tur får bidrag från EU.

Forskning och utveckling sker inom en rad olika idrottsrelaterade områden som prestationsanalys, skadeförebyggande och rehabilitering, digital marknadsföring, fan engagement och media med flera. Små och medelstora företag inom sportteknologin är i en konkurrensutsatt miljö och blir därför mer och mer aktiva i domänen för teknologisk innovation. Å andra sidan är både lag, ligor, klubbar och individer angelägna om att implementera verktyg som utvecklas inom företag, kunskapscentrum eller båda. Det ligger i korsningen av flera olika områden i samhället (sporter, universitet, företag och beslutsfattare) att win-win-situationer kan skapas, vilket till slut gynnar idrottare och allmänna befolkningen.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Vad händer på en av världens största Sport Management konferenser?

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM

Livet som EASM Studentrepresentant

Inför denna fullspäckade vecka som är skapad av den europeiska föreningen för Sport Management (EASM) och Malmö Universitets institution Idrottsvetenskap har jag, Jakob, haft en roll hos båda parter. I den förstnämnde företräder jag rollen som Studentrepresentant i styrelsen och i den senare hade jag också rollen, Studentrepresentant plus Sociala Medieansvarig. Huvuduppgiften som Studentrepresentant kan sammanfattas som att ansvara, engagera och supporta alla studenter inför, under och efter EASM konferensen.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM

Mitt fokus inför konferensen var att hjälp Idrottsvetenskapen med ett bra Student Seminar program (du kan läsa mer om det här och här), vilket innebar dels planering av hur mycket lektioner som behövdes och dels antal timmar grupparbeten som behövdes. Det handlade även om att kolla upp rätt boende och upplägget med vad studenterna skulle behöva hjälp med under dagarna. Helt enkelt, skapa dagar som skulle fungera bra för varje individ, där 48 utav 50 stycken var internationella.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM Student Seminar

Under hela veckan såg jag till att delta på så mycket av Student Seminar som möjligt. Jag hade med en kamera och tog bilder under varje dag för att ha innehåll och minnen till både alla studenter som till Idrottsvetenskapen och EASM. Under dagarna såg jag även till att prata med så många av studenterna som möjligt för att veta vilka de är och vart de kommer ifrån och vilka erfarenheter de besitter. Dessutom genomgick jag liknande förra året när jag var deltagare i Schweiz och nu när jag är studentrepresentant kunde jag därför ge tips och feedback till studenterna och deras grupparbeten. Jag försökte således vara en hjälpande hand för studenterna.

Det finns även ett Student Seminar som är till för doktorander, vilket pågick under två dagar innan konferensen och på deras introduktion passade jag på att hälsa på alla. De var cirka 20 stycken doktorander på olika nivåer, allt ifrån första års doktorand till någon som varit doktorand i sex år. Deras schema var väldigt fullspäckat och där fanns inte mycket tid att fundera på hur det skulle planeras, vilket gjorde att mitt involverande kring Student Seminar mestadels kretsade runt de yngre studenterna.

Utöver allt umgänge med studenter innebär även rollen som styrelsemedlem att jag haft styrelsemöten och hjälpt till med diverse uppgifter. Bland annat har EASM ett årsmöte i samband med konferensen och inför detta finns det lite praktiska förberedelser som ska genomföras, som till exempel dela ut röstkort. Efter årsmötet var det nya medlemmar som kom in i styrelsen i år, vilket gjorde att vi hade ett styrelsemöte med den nya styrelsen under konferensens sista dag. Detta innebar att redan nu börjar planeringen inför nästa års konferens som hålls i Sevilla, Spanien.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM board

Avslutningsvis har inledningen av september varit fullt ös med lite sömn. Däremot har jag träffat och lärt känna många intressanta människor från olika håll runt om i världen. Det innebär ett mångfaldigt nätverk som förhoppningsvis kan hjälpa idrotten mot en bättre framtid i världen. Dock ska det inte glömmas bort att allt detta skulle aldrig vara möjligt om jag inte varit öppen för nya utmaningar och möjligheter i livet. Dessutom har jag haft en grupp människor i styrelsen som lyssnar på varandra och alltid uppmuntrat mig att säga mina åsikter. Detsamma gäller till Idrottsvetenskapen, de har varit många individer som tillsammans hjälpt till, vilket gör att jag blickar tillbaka och känner mig hedrad och nöjd med EASM konferensen.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM Volontärer

Vill du höra studenternas åsikter och erfarenheter rekommenderar jag dig att kolla in EASMs Student Sport Management Club. Vad både de själva säger och som jag själv upplever nyttan med EASM konferensen, är att nya kontakter för livet skapas och inspirationer till egna studier och arbeten identifieras och dessutom ett internationellt och professionellt minne att vara stolt över.

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb EASM Malmö Student Representative

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sport Management Game

Sport Management Game Sportidealisten Idrottsvetare EASM SportJobb

The 26th EASM Conference

Ungefär vid början av september varje år sker en stor internationell Sport Management konferens någonstans i Europa. Denna händelse är en del av vad EASM erbjuder och skapar med Sport Management området varje år. För att få mer inblick i konferensen kan mer information hittas här och här.

Student Seminar

Konferensen är inte allt, utan de har även flera dagar innan själva konferensen ett program avsatt för framtiden, alltså Sport Management studenter. Det finns både Student Seminar som är till för alla som studerar på Kandidat-, Magister- eller Mastersnivå och även Phd Student Seminar för doktorander.

Student Seminar syftar i första hand till att förbättra Managementfärdigheterna i praktiken samtidigt som man samarbetar i en internationell miljö. Detta program pågar dagarna innan konferensen, och består av ett Management Game, föreläsningar och workshops som är kopplade till konferensens tema. Konferenstemat i år är: Managing Sport in a Changing Europe. Mer specifikt kommer Student Seminar fokusera på frågor om integration, rasism och inkludering/uteslutning i förhållande till idrotten.

Presentationer Sport Management Game

Under dessa dagar delas cirka 50 internationella studenter i grupper som efter olika föreläsningar och workshops sedan presenterar en lösning på hur idrottsklubbar kan förbättra eller utveckla sina verksamheter med ett integrerande perspektiv. Det kommer vara några tuffa dagar med mycket information och deadlines, samtidigt som varje individ kommer få ta del av andra människors perspektiv, med kanske helt andra bakgrunder och kulturer. Det återstår att se hur alla kan hantera detta, fast det kallas trots allt Sport Management Game. Två grupper kommer utses som vinnare och kommer således få presentera inför konferensdeltagarna under 5-8 september och göra upp om första platsen.
Här är en bild från min grupps presentation 2017. Vi hade uppgiften att motivera varför sporten bob och rodel skulle vara kvar i OS-programmet.

European Association for Sport Management Sportidealisten Idrottsvetare EASM2018 OS Sport Management Game

Sportidealistens Lärdomar

De kommande dagarna kommer bli fullspäckade av nya möten, perspektiv, sporter och erfarenheter i Malmö. EASM har en fantastisk möjlighet till framtidens Sport Management studenter runt om i världen och detta heter Student Seminar.

Cirka 50 internationella studenter kommer ifrågasättas och ifrågasätta idrotten i ett förändrat Europa. Med tanke på mixen av olika kulturer och människor som samlas under dessa dagar skapas en mångfald som många idrottsklubbar saknar. Som Studentrepresentant i EASMs styrelse kan jag bara säga lycka till till alla deltagare och i slutändan kommer vi alla öka vårt nätverk med framtidens Sport Managers med fokus på mångfald och social integration.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Klockrena sportsamarbeten

Har du växt upp och sett upp till en idrottare som du ville bli som när du blev vuxen? Hur skulle du känna om du fick reda på att du kan både träna och leva som en elitidrottare? Du kanske ville dela din glädje med spelarna när Sverige spelade under fotbolls VM men saknade en matchtröja? Eller tänk om du kunde klä dig och känna dig som en stjärnartist och bli en del av en sportkultur? Dessutom, att visa att människor är lika värda och att skapa en hemkänsla är något som du också kommer får läsa i veckans inlägg om klockrena sportsamarbeten.

Träna som din förebild

Träna som din förebild eller som ditt favoritlag, ja du läste rätt och detta är på riktigt. Det amerikanska fotbollslaget San Francisco 49:ers har skapat ett gym för allmänheten, så du kan träna som dem gör.

“At 49ers Fit, members will find a unique fitness and training experience at the facility, which will feature a host of machines, free weights, a turf area, a variety of classes including yoga, stationary cycling and boxing, and post-workout options like hydromassage beds, saunas, steam rooms and muscle-chilling cryotherapy.” – 49ers joint-venture partner, Mark Mastrov, founder of 24 Hour Fitness

Att träna som en elitidrottare är inte så lätt att varken förstå eller ha möjlighet till när det kommer till resurser. Fast i detta fallet blir det möjligt genom att den vanliga gymmiljön och innehållet kryddas med allt som elitidrottarna gör i San Francisco 49:ers. Detta innebär inte bara den fysiskt hårda träningen utan återhämtning är minst lika viktigt, vilket ingår i detta gymmet. Dessutom om man önskar så kan det tillämpas olika analyser som det görs för elitidrottarna för att testa både kroppens olika funktioner och dessutom identifiera olika sätt som kan sedan utveckla en människas prestationer.
Tänk att ha möjligheten att träna som din favoritidrottare? Med detta samarbete skapas alla möjliga förutsättningar för att både utmana dig själv och se om du klarar vad som krävs att vara din favoritspelare och även återhämta dig på bästa sätt. Det sista är minst lika viktigt och ytterligare ett element till att skapa en nära relation till en idrott, favoritspelaren eller favoritlaget.

Klä dig som din favorit

Från att identifieras med sitt lag till ett annat. Adidas och NIKE har under fotbolls VM samarbetat med Bitmoji och möjliggjort för oss fans att ta selfies och ta bilder som gör att det ser ut som att vi bär exempelvis den svenska fotbollströjan. Bitmoji är en tjänst som speciellt används för Snapchat där du kan skapa din egna emoji. Detta samarbete är ett annat exempel där fans har möjligheten att uppleva och uttrycka en speciell känsla. Tänk dig att inte ha en egen Sverigetröja, men med hjälp av Bitmoji kan du klä dig eller rättare sagt din personliga emoji som ett svenskt fan med den riktiga adidaströjan.

“Football fans are passionate and creative, and with Bitmoji kits we’re giving supporters a new way to show their love of the game. Fans can choose from hundreds of cartoon images and 3D experiences to express how they are feeling about the World Cup and share this instantly with friends.” – Ba Blackstock, creator of Bitmoji

adidas nike bitmoji sportsamarbete Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

PUMA klär Jay Z

Den tyska sporttillverkaren, PUMA gör comeback till basketmarknaden efter 20 års uppehåll. Nu har PUMA och sångartisten och låtskrivaren Jay Z gått ihop för att leda PUMA framåt med kreativa projekt och skapa nya relationer till basketvärlden. Jay Z har redan ett stort intresse för basket och har dessutom många fans som även är basketfans. Helt enkelt ett smart samarbete för att PUMA ska upplevas på nytt inom basketen.
Men detta är inte allt. Jay Z som har ett stort intresse för basketen kommer även har en roll i PUMA där han kan hjälpa till att identifiera baskettalanger som borde bli en PUMA ambassadör. Du kanske har hunnit fundera på vad sport, musik och kläder har för koppling? De står alla för en sorts kultur och kan i många fall bli en perfekt matchning och detta är vad PUMA tror starkt på. Det återstår att se hur och vilken kultur som kan identifieras i basketvärlden och bland fansen nu när detta samarbete påbörjas.

“It’s clear that we’re looking at basketball through the lens of culture, and thinking about the fashion of basketball, the music of basketball — all the aspects of culture around basketball, all the aspects of culture around basketball as much as the on-court presence that we will have”. – Adam Petrick, global director of brand and marketing at Puma

PUMA Sportsamarbeten Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare SportJobb IdrottsJobb

Ett steg mot bättre förutsättningar för sportsamarbeten

Damallsvenskan är en av världens bästa fotbollsligor, men har i jämförelse med herrarnas Allsvenskan fått dålig support från den kommersiella sektorn. Till årets säsong blir det åtminstone ett steg mot bättre förutsättningar och ett historisk sådant. Det är nämligen så att Damallsvenskan har gått ihop med bostadsutvecklingsbolaget, OBOS och får från och med 25 juli sin första titelsponsor. Från och med då heter det OBOS Damallsvenskan. Vad detta innebär ekonomiskt, är att OBOS betalar 40 miljoner kronor till Damallsvenskan under fem år och en fjärdedel kommer riktas till olika samhällsprojekt.

“OBOS samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande. Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet. Att OBOS med sin tydliga och starka värdegrund, där jämlikhet är centralt, går in i Damallsvenskan ger samtidigt oss och klubbarna möjlighet att skapa ännu starkare samhällsvärden. OBOS är en pionjär med sitt starka och långsiktiga engagemang i Damallsvenskan“. – Annika Grälls, ordförande för Elitfotboll Dam

Sportidealistens lärdomar

I veckans inlägg finner du flera olika och intressanta samarbeten inom sportens värld. Det som genomsyras i alla dessa exempel är att det är samarbeten där respektive företag/klubb bidrar med sitt värde som i slutändan gynnar speciellt fansen. Det skapas en igenkänning genom de olika konstellationerna och fans får en möjlighet att bli en del av vad samarbetena erbjuder. Vi påverkas helt enkelt av hur andra beter sig eller ger möjlighet att bete sig. Genom att uppmärksamma hur förebilderna, både idrottsklubbar som elitidrottare eller artister gör, inspireras fans göra likadant. Ju fler likheter och möjligheter som lyfts fram, desto starkare effekt får den slutgiltiga effekten.

Att hänvisa till vad andra gör är en psykologisk och effektiv marknadsföringsstrategi som gör att vi kan identifiera oss med andra. För att tydliggöra vad de olika samarbetena visar på är hotell ett bra exempel. På många hotell i dag kan du bli upplyst om hur många andra gäster i just ditt rum som brukar hänga upp handduken för att den ska användas igen. Eftersom andra gör det i just ditt rum leder det till att fler gäster gör detsamma.
Så vad för att summera ihop veckans lärdomar:

  • En av grunderna handlar om att vara relevant. Ett bra samarbete är relevant för båda parterna och målgruppen. En så kallad vinn-vinn effekt, där alla bidrar med sitt värde. Relevans har alltid uppmätts i form av media, meddelande och budbärare, men nu kan även engagemang och upplevelser hos målgruppen vara minst lika viktigt.
  • Företag, idrottslag, idrottare och kanske även du finns i dag på sociala kanaler och plattformar för att bygga sitt eget värde. Fördelen att samarbeta med sportens värld för exempelvis företag som OBOS och Bitmoji är att varumärken som ofta arbetar med idrotten kan skapa ett stort följe och förebilder.
  • När det kommer till företag och deras produkter och tjänster, så handlar allt om upplevelserna med företagen. Många människor förväntar sig att varumärken bidrar till sina liv på mer meningsfulla sätt (en undersökning visade att tre fjärdedelar av människor kände sig så). Detta går hand i hand med vad Eddie May, Managing Director, The Playbook förklarar:

“Om varumärken vill vinna uppmärksamhet och lojalitet från människor, måste de anpassa sig till saker som betyder något för dem. Idrottsvarumärken är i en bra position att göra detta, för att människor redan i själva verket bryr sig om vad de gör.”

Avslutningsvis, för att uppnå ett framgångsrikt samarbete och skapa framgångsrika varumärken behövs: en kombination av förståelse om målgrupp, beteendevetenskap som hjälper till att skapa engagerande och relevant kommunikation och skapandet av meningsfulla relationer.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Lärdomar från en föreningskonsulent

Viktor Catenacci Föreningskonsulent Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management SportJobb IdrottsJobb Bagarmossen

Det finns många som vill arbeta inom idrottens värld, kanske är du en av dem? Dessutom finns det väldigt många olika vägar att gå för att börja arbeta inom idrotten, men vilken roll passar dig? Det finns så många olika roller att arbeta med och många som kanske är okända för dig. I följande inlägg får du möjligheten att få insikt i rollen som föreningskonsulent med inriktning på fotboll och insikter till andra lärdomar.


Sportinnovation tillgänglighet Sportidealisten SportStartUp Idrottsvetare Sport Management SportEntreprenör
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Sportinnovationerna som ökar tillgängligheten)

Lärdomar från Viktor, föreningskonsulent

Följande inlägg är en intervju med Viktor Catenacci, föreningskonsulent, Bagarmossen Kärrtorp BK. Trevlig läsning och inspiration.


Tack för att du ställer upp Viktor,

  • Har du alltid haft passion för sport och varför?

Ja det har jag alltid haft. Jag har varit en del av föreningslivet i hela mitt liv samtidigt, som jag konsumerat idrott i mängder och jag tror främst det är det som ligger till grunden för den passion som utvecklats hos mig.

  • Berätta, vad är din bakgrund och hur kom du i kontakt med ditt arbete och vilken arbetsroll har du?

Jag är uppväxt i en förort strax söder om Stockholm. Hela min ungdom gick egentligen ut på att spela fotboll eller sysselsätta mig med andra fysiska aktiviteter. När man sedan frågade sig själv vad man ville arbeta med när jag blev äldre, så blev svaret ganska enkelt, idrott. Så vägen bar av till Malmö där jag tog examen från Malmö Högskola i Idrottsvetenskap med inriktning Sport Management.
Av en ren slump kom jag i kontakt med det arbetet jag har idag. Jag surfade runt på Facebook och såg att Bagarmossen Kärrtorp BK sökte en föreningskonsulent. Jag läste igenom arbetsannonsen och tyckte att det passade mig som handen i handsken. Resten gick väldigt fort och jag är glad att jag tillslut fick möjligheten att jobba för föreningen.
Jag är som sagt föreningskonsulent, vilket i korta drag innebär att jag driver föreningen. Har ett administrativt, ekonomiskt och organisatoriskt ansvar samtidigt som jag jobbar med att utveckla föreningen både sportsligt, administrativt och organisatoriskt.

  • Hur ser du på din tidigare arbetslivserfarenhet som är relevant för din roll idag och varför tycker du det?

Har jobbat både som säljare och inom serviceyrket tidigare och jag tror det hjälpt mig mycket. Serviceyrket då min tjänst i mångt och mycket handlar om att ge en service till föreningens medlemmar. Jag arbetar för dem så att de ska få så bra förutsättningar som möjligt att utvecklas som personer och fotbollsspelare. Säljyrket tror jag man har nytta av i många branscher inte minst när det handlar om utvecklingen av sin egen retoriska förmåga.

  • Vad gör ni på arbetet?

Oj, det är mycket. Förutom att se till att kärnverksamheten fungerar med plantider, material lagadministration, Supercamps med mera så är det även flera olika projekt som föreningen arbetar med för att aktivera ungdomar i stadsdelen. Vi jobbar väldigt nära stadsdelen och stadsdelspolitikerna för att se till så att alla ungdomar har möjlighet att idrotta.

Viktor Catenacci Föreningskonsulent Sportidealisten Idrottsvetare BK Bagarmossen Kärrtorp Sport Management SportJobb IdrottsJobb

  • Vad bidrar ni med för värde till sportens värld?

Jag skulle främst vilja säga glädje som det absolut största värdet som vi bidrar med. Jag tror inte heller att vi är unika med det för idrotten är en så pass stor kraft och skänker så mycket glädje runt om i Sverige så att alla föreningar är en bidragsfaktor till detta.

  • Beskriv vilken roll idrott spelar i ditt liv.

Största möjliga roll skulle jag vilja säga. Skillnaden från min ungdom jämfört med idag är att vi lägger till parametern att jag arbetar med det. Jag konsumerar fortfarande väldigt mycket idrott och är fortfarande väldigt aktiv. Därav spelar det en väldigt viktig roll i mitt liv.

  • Vilken nyhet inom sportens värld har mest intresserat dig under året, och varför?

Det finns självfallet många men är det någon nyhet man ska välja ut så måste jag säga att det är fallet om Bovallen. Där grannarna i anslutning till idrottsplatsen vill minimera antal timmar som idrott får bedrivas på idrottsplatsen på grund av höga ljud och störande omgivning. Blir detta rättspraxis så kan det komma att påverka idrotten i Sverige på ett väldigt negativt sätt, vilket vore förödande.

  • Vilka specifika möjligheter är du nyfiken på inom sport 2018?

För min egen del så finns det bara en möjlighet som jag är nyfiken på, och det är att fortsätta göra idrotten så bra som möjligt för så många som möjligt. I och med att fler unga, hungriga och utbildade personer kommer in i idrottsrörelsen så skapar vi större förutsättningar för att förändra saker till det bättre. Hur det kommer utspela sig under detta år är något jag är nyfiken på.

  • Vilken/vilka lärdom(ar) från idrottens värld vill du sprida till andra?

Se till att nätverka så mycket som möjligt. Det kan låta klyschigt och det kan bli tjatigt när jag vet att samtliga föreläsare eller kursansvariga på högskolorna och universiteten runt om i landet tjatar om det, men det är en extremt viktig lärdom. Idrotten handlar om att skapa kontakter och hjälpa varandra genom att ha ett prestigelöst förhållningssätt. Genom att nätverka och skapa många kontakter så skapar man så många fler möjligheter att göra saker som man brinner för.

  • Hur håller du koll på framtida behov/trender/utvecklingar?

Det är framförallt genom att nätverka med människor i branschen, sen följer jag även olika kanaler så som Idrottens Affärer för att hålla mig uppdaterad.

  • Vad är dina tips för att hålla dig uppdaterad på det senaste inom sportbranschen?

Med utgångspunkt från mig själv så är mina tips det jag gör. Prata med människor i idrottsbranschen i första hand, ring och ställ frågor eller bara ta en fika.

  • Avslutningsvis, vad är din livsstil? Hur gör du får att hålla dig i balans/form? Springa etc?

Jag spelar fotboll fyra gånger i veckan, när jag inte gör det så utövar jag gärna andra idrotter, främst racketsporter för att hålla mig i form.

  • Bonusfråga, har du någon hobby som skulle överraska många?

Jag tycker att det är helt otroligt roligt att dansa. Vet dock inte om det skulle överraska många.

  • Till sist, finns det något mer du vill sprida eller tipsa om?

För att bli en del av idrottsbranschen är det viktigt att man sätter igång med det. Vänta inte på en heltidstjänst utan börja så fort det går och lär dig så mycket du kan. Oavsett om det är ideellt eller bara någon timmes arbete i veckan. ”In i skiten” om man får uttrycka sig så.

  • Tusen tack Viktor för en mängd med intressanta inblickar och lärdomar från dig och rollen som föreningskonsulent. Finns det någon/några personer du tycker ska dela med sig av sina lärdomar och arbetsroller och varför?

Tycker definitivt Malin Odell och Linus Eklund. Malin som jobbar för Stockholm Live med bland annat allsvenska evenemang och Linus som jobbar för Svenska Ishockeyförbundet. Tror att många skulle tycka det var intressant att höra vad dessa har att säga.

Sportidealistens lärdomar

Viktor kommer med så många olika intressanta idéer och perspektiv. En av sakerna som kan öppna upp ögonen för många är de olika arbetsuppgifterna som hans arbetsroll innehåller. Dessutom med en tidigare erfarenhet av social kompetens av olika slag inom service- och säljyrken visar att en föreningskonsulentsroll kan vara något för dig som har liknande bakgrund som Viktor. “Bovallen” låter som ett skrämmande exempel som jag inte kände till, men som jag tar till mig från och med nu. Att en av Viktors tips är att nätverka gjorde mig inte det minsta förvånad. Jag kan bara intyga om att prata med människor har för min egen del inneburit väldigt många nya insikter och viktiga relationer bara det senaste året.
Vill du hitta ditt drömjobb inom sport borde du kika in de senaste sportjobben hos Sportidealisten!
Återigen, tack Viktor för dina insikter och lärdomar från idrottens värld. Lycka till med allt och du som läser detta får mer än gärna kontakt Sportidealisten för att veta mer eller få kontakt med Viktor.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Intresserad av livet som en sportagent?
Utbildningsprogram skapar fler sportjobb
Guiden för att jobba i sportbranschen

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sju tips att skapa intresse och engagemang

Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management Sju Tips Fansengagemang

I följande text hittar du sju saker som skapar intresse och engagemang.

Fotbollens affärer

Enligt Kalmar FFs marknadschef “är fotbollen Sveriges och världens största sport och tittar man på antalet aktiviteter för ungdomar 7-25 år är fotbollen nästan lika stor som de fem stora idrotterna tillsammans som ligger bakom fotbollen i populäritet. Till skillnad från dessa andra fem idrotter sträcker sig fotbollen över alla samhällsklasser och är det idrottsliga ankaret när det gäller integration in i det svenska samhället.”
För ett år sedan löd rubriken inför den Allsvenska premiären, “Lyckad konferens för klubbarnas affärsansvariga” och då presenterades erfarenheter och relevant information från de affärssansvariga i Allsvenskan och Superettan. AIK tillhörande Allsvenskan med “Res Isidor” och “Pensionärsmatchen”, respektive Östers IF tillhörande Superettan med sin publikrekryteringskampanj, de utsågs av sina kolleger till bästa ”Best Practiceleverantörer”.

AIK

AIKs firade 125 år och arbetade hårt för att skapa nytta för supportrarna och aktivera sin tröjsponsor inför säsongen. Genom att sälja matchstället för den säsongen  bidrog fansen till en staty av deras grundare, Isidor Behrens, som de lyckades med på ett imponerade vis (48 timmar) och denna står nu utanför Friends Arena.
Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare
Dessutom lät AIK sina äldre supportar gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen i matchen mot Gefle. Detta initiativ gav tycke överallt, inte bara nationellt utan viralt runt om i världen. Många kan ibland ta den äldre generationen för givet men detta visade AIK att de tas på lika stort allvar som vilka andra supportrar som helst. Men hur löste de detta? Imponerade nog hämtade AIK upp de äldre på olika äldreboenden i närområdet. Dessutom hade de en pensionsärlounge på arenan innehållandes både kaffe, bulle och livemusik. De fick en bra mediaspridning av att involvera de äldre och en anledning till ökad spridning var tack vare att de jobbade tätt med C More för ytterligare räckvidd av bilder och video.

Östers IF

Hur kunde Östers IF locka barnfamiljer till arenan? Detta var den inledande frågan klubben ställde sig själva innan de kom fram till att börja med barnen och bjuda in skolbarn i grundskoleåldern. Tack vare att alla barnen fick ett kort vardera kunde de sedan tillsammans med sina föräldrar gå in på klubbens hemsida och boka biljetter bredvid barnen. Med tanke på att det är föräldrarna som betalar biljetter låter det logiskt med metoden med gratis kort, och med möjlighet att boka bredvid är det dessutom innovativt. Efter detta har Östers IF fått ökat anseende bland skolorna.
Östers IF Best Practice Allsvenskan Superettan Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare

Samhällsengagemang ett prioriterat arbete

Inför årets fotbollssäsong löd rubriken, “Samhällsengagemang ett prioriterat arbete” och detta syftat till att fotbollen bidrar med nytta till samhället på olika sätt. Hälsa, sysselsättning och integration är tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling, vilka är de mål som svensk elitfotboll valt att fokusera på. I och med denna satsning vill svensk elitfotboll utveckla och lyfta fram allt positivt som skapas bland fotbollssamhället, vilket idag inte görs tillräckligt.

Degerfors IF och Malmö FF

Årets Best Practice 2018 i Superettan blev Degerfors IF med deras “Tipsklubben”, där partners, privatpersoner och supportar köper in sig i ett stryktipsssytem. Detta gav både extra pengar i kassan och ökad gemenskap runt Degerfors IF. Vinnaren för Best Practice i Allsvenskan blev Malmö FF, vilka prisades för sin hantering av social medier under försäsongsträningen med deras aktivering av sina partners.

Mer fokus på värdegrunder

Mer nytt för årets svenska fotboll är även certifieringsmodellen för ungdomsverksamheterna. “Värdegrund lyfts till en väldigt stor del. Det ska finnas en dokumenterad värdegrund inklusive åtgärdsplan och handlingsplan och det ska finnas en redovisning hur det förankras hos föreningens olika intressenter.” – Thomas Lyth, ansvarig för Certifieringen.

DIFs exponering

Slutligen har vi DIF som nu har samma partners på alla tröjor och åldrar. Alltså samma partners som är med på herr- och damlagets matchtröjor finns även på ungdomslagen inom föreningen. Detta är en intressant strategi som möjliggör att DIFs partners får exponering på nya arenor. Dessutom ger detta alla spelare i föreningen, oavsett kön eller ålder, en ökad gemenskap och stolthet att ta på sig en exakt likadan tröja som seniorlagen.

Sportidealistens lärdomar

Veckans lärdomar från svensk elitfotbolls arbeten utanför planen har handlat om: ökad gemenskap, värna om de äldsta fansen, kommunicera till barnfamiljer via skolbarnen, samhällsengagemang är viktigare än någonsin, aktivera sponsorer tillsammans med supportrarna, utnyttja sociala medier, värdegrunder som uppfostran och “sådan senior, sådan junior”.

Bakom alla dessa insatser finns mycket slit. Trots att det finns många lärdomar från dessa exempel finns det en röd tråd, det är bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar sponsorer och slutligen genererar mer affärer och intäkter till klubben. Dessutom har alla varken råd att gå på fotboll, och alla har inte tid. Genom att nå ut till skolungdomar skapas ett intresse och fler familjer kan umgås och uppleva mer tillsammans för en mindre kostnad.
Slutligen har alla initiativ en stor samhällsnytta. Fler möjligheter skapas i samhället att både väcka intresse att gå på fotboll och få bättre stämning på matcherna. De olika arbetena visar att ungdomar, personal i skolor och pensionärer får upp ögonen för klubbarna. AIKs inmarsch, “pensionärsmatchen”, blev det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. Oavsett vad du och din klubb gör, skapa intresse och engagemang mellan alla supportar och partners och visa upp det i medier, vilket kan leda till bland annat virala succéer som AIKs.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton
Några tips för sociala medier

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Guiden för att jobba i sportbranschen

European Association for Sport Management Sportidealisten Idrottsvetare EASM2018 OS Sport Management Game

Har du alltid drömt om att jobba med sport? Eller kanske är du redan involverad på ett eller annat sätt men har funderat på vad som krävs för att nå nya steg i karriären? Perfekt för då bör du läsa vidare nedan!

I veckans inlägg kommer (kanske) den ultimata guiden till ditt drömyrke som handlar om följande:

  • Det gäller att ha tur
  • 3 tips för att sticka ut
  • Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen
  • Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

Sportidealisten idrottsvetare sportentreprenör sportinnovation sportutveckling
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Ta inget för givet)

Det gäller att ha tur

Tur och tajming är vad som krävs för drömrollen inom sport, i alla fall om du frågar James Murray, Senior Business Strategy Manager hos Arsenal. Bakom dessa två (tur och tajming) står främst turen av en ny tjänst, men även att han tidigt tog kontakt med flera personer inom sportindustrin några år innan anställningen. Hans nuvarande boss var en av dem. Murray nämner även att han fick ett nej första gången vid en ansökan några år tidigare. Trots det höll han kontakten med flera nya kontakter och jag tycker att han förvaltade de väl med tanke på att han några år senare ansökte igen och fick jobb.

Tips för vad som passar in?

Om Murray själv skulle rekrytera idag så skulle han söka någon som är problemlösare, har hjärta och har analytisk förmåga. Har du inga erfarenheter inom sport kan färdigheter från icke sportrelaterade erfarenheter vara lika viktiga om de kan överföras till i det här fallet Arsenals arbete. (Se videon längst ned om du vill se vad hans arbete innebär.)

3 tips för att sticka ut

I denna del kommer några tips som kan ta dig till nya nivåer inom sportkarriären. Nedan får du tre tips av andra personer inom branschen som sedan utvecklar sina tips längre ner.

  • Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad
  • Arbeta med olika personer och kommunicera väl
  • Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad

Innan du väljer bör du ha en förståelse för alla olika områden. Detta kan innebära nya möjligheter som inte varit tydliga tidigare och kan vara till stor hjälp om du bestämmer dig för ett annat område. Att förbereda sig under studierna är viktigt men minst lika viktigt är det att bygga vidare, speciellt efter studierna.
Även om du inte studerar så kan du ändå göra följande för att undersöka sportbranschen. Besök relevanta event och ta vara på den kunskap och de experter som finns runt dig. Prenumerera på olika magasin eller bloggar inom sportindustrin (jag själv kör EASM, IAKS eller varför inte lyssna på podcasts som SportsGeek och The Tao of Sports Podcast).
Tom Bromley, 25 år, idrottsvetenskap och personlig träning, the University of Bedfordshire. Idag är han akademi sportspecialist för fotbollslaget, MK Dons.

Arbeta med olika personer och kommunicera väl

Var öppen till nya tankesätt utanför din sport och använd din nyfikenhet och passion för att hjälpa andra människor med nya lärdomar. Om du jobbar med eller kommer jobba med atleter kan det vara mindre tekniska problem och mer handla om att förstå dem som människor. Detta innebär att du spendera mer tid till att lyssna till vad en spelare/atlet verkligen vill och vad som motiverar dem till utveckling (det är inte alltid vinster som gäller). Det kan även innebära att förstå vad som hjälper dem att hantera misslyckande och framgångar, vilka hinder de ser. Se till att vara genuint intresserad av personen framför atleten.
– Barbara Daniels, 51 år, studerade engelska, Lancaster University. Idag är hon proffs i cricket och landslagstränare. Hon hjälper även till att utbilda tränare inom sporter som tex golf och inspirerar andra tränare till deltagande och prestationer.

Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Du kommer möta motstånd och hamna i svackor men du kommer även ha möjligheter att få råd, lyssna och förstå. Med hjälp av denna väg har Ward kommit en lång väg som person och i karriären. Du måste ta dig ut och träffa människor, sätt dig själv i situationer för möjligheter. Är du redo att kliva ur din komfortzon så kommer fördelarna finnas där.
Att ta sig utomlands var ett stort steg för Ward, men även något av det bästa han gjort (detta gäller även mig). Det är väldigt givande att undersöka nya miljöer och du lär dig mycket om hur sport upplevs, utövas och används i andra länder. Ibland är det läskigt att ta sig ut i nya saker men fördelarna väger mer än riskera.
Jonathan Ward, 25 år, idrottslärare, the University of Wolverhampton. Idag är han chef för fotbollsutveckling och sponsorskap hos fotbollslaget West Bromwich Albion.

Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen

1. Bygg ditt personliga varumärke
2. Nätverka som ett freak
3. Läs

1. Bygg ditt personliga varumärke

Idag förväntas det att du finns på sociala medier. En av de första sakerna som sker när någon ska anställa dig eller connecta med dig är att de kollar dig online. Att bygga ditt varumärke tillåter dig att skapa mer förtroende och bli den där “go to” personen inom ditt fält. Detta kan leda till nya karriärsmöjligheter, nya affärspartnerskap, nya klienter eller till och med olika engagemang med kändisar och influencers.

2. Nätverka som ett freak

Det är ditt jobb att ge någon annan en anledning att connecta med dig eller anställa dig. Om du vill lyckas och ta dig framåt så måste du nätverka och du måste bli bra på det. Oavsett om du är en introvert eller en extrovert person måste du hitta din kommunikationsstil som passar just dig. För vissa innebär detta LinkedIn och bli en mästare på att skapa kontakter, kanske är det just du! För andra kanske det innebär att gå på konferenser i olika städer för att träffa alla i verkligheten. Nyckeln till nätverkande är att bygga autentiskt, genuint och bidra till en relation som gynnar båda.

3. Läs

Läs. Reflektera. Repetera. Om du är i sportbranschen eller försöker ta dig in i den så bör du läsa konstant. Det kan handla om bra hemsidor som Sportidealisten. Det kan vara karriär- och motivationsböcker som Sälj!. Det kan vara relationsbyggande böcker som Never Eat Alone. Det kan vara ledarskapsböcker som Start With Why. Det handlar om att hitta vad du gillar eller vad du vill lära dig och konsumera just det.

Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

1. Ett toppbetyg
Helst ett Mastersbetyg inom Business Administration/Företagsekonomi eller en PhD. Gärna även något eller några terminer utomlands. Även om Företagande är ett klassiskt fält att studera så kan även juridik eller tekniska program fungera bra. Sist men inte minst ha gärna erfarenhet inom marknadsföring och företagsstrategi, tex via praktik.
2. Din egen sportbakgrund
Helt enkelt förstå känslan “en av oss” för att ha rätt inställning och perspektiv till kunder inom sportbranschen.
3. Okonventionella tänkare och laterala deltagare är eftertraktade
Var rik på idéer och tänk i nya banor. Som exempel inom den digitala världen. Här nämns Adidas och Nike med flera som interagerar och utvecklas med framtiden genom appar och digitala företag. Ytterligare exempel är olika klubbar som utvecklar sin marknadsföring med influencers.
4. Förstå siffror och analyser
Siffror måste bli analyserade och bedömda inom sportbranschen liksom inom vilket annat företag. Du måste se i kristallkulan och sätta företaget/klubben på rätt väg för framgång inför framtiden. Ett stort ansvar som därför kräver att konsulter är säkra på sin sak när de gör bedömningar.
5. Säkert beteende

När du agerar som en expert inom ditt område så måste du kunna övertyga kunden, som förmodligen har bäst koll på sin verksamhet.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

 
Här kommer videon där James Murray dels ger sina tips för att jobba inom sportbranschen men även hur hans arbete ser ut.

PS. Om du undrar över bild så är det från Europas Sport Management konferens (den var i Malmö 2018!) som gav många nya kontakter och en roll i styrelsen, så nätverka på och våga vara dig själv och ta vara på alla möjligheter som dyker upp.

Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

Bästa fotbollsupplevelsen

Du kanske känner till känslan när du kommer till en plats du aldrig varit på förut och du kanske inte riktigt vet vart du ska eller vem du ska fråga. Så kände jag mig inför min första match när jag kom till Anfield. Men när du kommer dit så ser du flera flaggor sticka upp från människors ryggar. Det är så kallade “fan support”, personer som finns där för just sådana som mig, som är nya till området. Dessa personer finns överallt under en matchdag runt Anfield och de har hjälpt mig med att både hämta ut mina biljetter och även att ta bilder på mig vid kända sevärdheter på området. Snacka om service!

Fan Zones

En annan upplevelse som de gör bra är Fan Zones, vilket finns på flera event. Men runt Anfield, så har de två områden. En som är mer öppen där folk kan passera igenom som innehåller en storbildsskärm med bland annat intervjuer, videos på tidigare matcher och frågesport. Dessutom är där live-musik och food trucks. Det andra området har också live-musik och matalternativ. Men där erbjuder de även öl och vin för vuxna och för barnen så finns små fotbollsplaner och andra roliga aktiviteter. Dessa två områden skapar en härlig puls inför matchstart.

Lyssnar på fansen

När jag sedan kom hem från resan, så har jag fått ett mejl från Liverpool. De undrar hur jag har haft det. Det var ett mejl med en kort och enkel undersökning som kan hjälpa klubben att förstå hur deras besökare tyckte och tycker en matchdag ska upplevas. Som ett tillägg för att delta i undersökningen så har jag även chansen att vinna priser. Som ett Liverpool-fan jag är, så är det inte vilka priser som helst, utan här ges möjligheten att få signerade bilder från storspelare genom klubbens historia.

Sportidealistens lärdomar

Fan Zones kan bidra med ökad stämning för både de besökare som kommer till sin första match eller för de som redan sett ett flertal matcher. Ett Fan Zone kan se ut på flera olika sätt och i Liverpools fall, så har de två stycken med lite olika innehåll. Oavsett, kan dessa platser skapa en mötesplats för fans innan matchstart. Detta kan dessutom bidra till mer försäljning för klubben under hela dagen.
Fan supporters är till för fansen. De syns överallt och kan hjälpa nya och gamla besökare att hitta till rätt plats eller varför inte, hjälpa till att ta bilder. Slutligen så är undersökningar ett bra tillvägagångssätt för en klubb att ta reda på vad fansen tycker. Att skicka ut ett mejl dagen efter, hjälper fansen att minnas deras helhetsupplevelse, allt från service, till trafik och faciliteter. Detta hjälper fans att få sin röst hörd och ha delaktighet för vidare utveckling.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Trender och godbitar inom sport management

Ny vecka med nya möjligheter! Har du oroat dig för att din klubb, ditt yrke eller idrotten i sig förändras med nya och ökade krav från omgivningen att du inte vet vad du ska göra nu eller i framtiden?
Du kan vara lugn, jag ska här presentera för dig lite insikter inom nuvarande och framtida trender som återigen har inhämtats från EASM konferensen. Missade du de tidigare inläggen om EASM så hittar du de här (Info, 3 insikter från sport management fältet och fans engagemang och image.
Låt oss nu ta en titt på nuvarande och framtida trender inom sport management!
Nuvarande trender och innovationer
Det finns en ökad individuell stil inom sport och fysisk aktivitet. En så kallad casual (ledig) konsument. Detta har påverkat att allt fler individer går ifrån traditionell sport som ur svenska ögon kan ses som den lokala idrottsföreningen. Dagens idrottsformat bör vara mer flexibelt, maximera tiden, sociala, njutbara och bidra med aktiv träning. Enligt Erica Randle, Emma Seal och Matthew Nicholson som har gjort en studie om detta, identifierade de nya möjligheter som öppnat upp för sportorganisationer (hockey har studerats i denna studie).
Sport management trender utveckling
Dessa ovan beskriva aspekterna är nyckeln till att motivera grupperna i samhället som anses vara inaktiva eller knappt aktiva. Viktigast anses vara att maximera den fysiska hälsan och må bra med så få resurser som möjligt (tid och ekonomin).
Så hur kan man skapa och anpassa en träning, en aktivitet eller match? Hur borde en sådan anpassad variant se ut?
Studien fann fyra olika segment, vilka var följande:

  1. Sociala tävlande
  2. Hockey ”övergångare”
  3. Tidsparande konditionsträning
  4. Pånyttfött engagemang av hockey

Designen på aktiviteterna av diverse intressen är följande enligt respektive segment:

  1. Hög intensitet, tävling på kvällen, det sociala med samma grupp av människor
  2. Mindre intensivt (fokus på teknik), begränsa risken av skador, samma regler som vanliga sporten
  3. Inga tävlingar, låg intensitet, passande för varierande nivåer av fysik, ingen kontakt
  4. Begränsa risk av skador, mindre planer, något fokus på teknikutveckling

Det gemensamma mellan grupperna är:

  • Timing av tidpunkt – vardagskvällar eller helgmornar
  • Flexibilitet – ingen obligatorisk deltagande för en hel säsong, inledningsvis sex veckors program
  • Nuvarande säsonger och träningar (med barn)
  • Finansieringen – inte mer än 100 kr per match
  • Varaktighet – inte mer än en timme totalt

CSR är hållbart för både samhället och klubben

Sport management trender utveckling CSR
Marc Werheid, Matthias Mülen och René Schmidpeter har i en annan studie undersökt CSR (Corporate Social Responsibility) inom tysk fotboll och såg följande tendenser.

  • Det finns en relation mellan ekonomiska prestationer, sociala engagemang, varumärkes uppfattningar och sportsliga framgångar.
  • Den viktigaste slutsatsen var att majoriteten av samhällsinvånare och klubbars supporters förstår och stödjer större investeringar i fotbollsklubbarna, om det innebär att klubbarna agerar med hållbarhetsprojekt på samma sätt.
  • Kontrasten till detta är om det inte skulle ske. De flesta supportrarna skulle avsluta sitt engagemang och de som var medlemmar skulle avsluta sitt medlemskap. Klubbens skulle dessutom få en sämre offentlig image.

Vad har vi att förvänta oss i framtiden inom sportaffärer och management?

Sport management trender utveckling strategy
Juha Saukkonen och Roosa Lundén har studerat detta framtidsämne och följande är trenderna som rankades högst:

  • Utvecklingen av teknologin leder till fler aktiva åskådarupplevelser under sportevenemang
  • Färre folk kommer gå på evenemang på grund av live streaming, vanliga TV-sändning etc.
  • Idrottens affärer och sport management kommer bli mer professionellt via utbildning och forskning
  • Fler aktiviteter är inkluderade inom sportevenemang för att attrahera människor till eventplatsen
  • Rollen för sponsorer och souvenirer kommer öka i intäkter, vilket inkomsterna från liveevenemang inte kommer göra
  • Värdeupplevelser som erbjuds av idrottens affärer till konsumenter kommer öka och konsumenten kommer ha mer makt att välja vad som ska göras och vart man ska gå

Varför är detta viktigt?
Människans krav och förväntningar ökar på samhället och inte minst inom sportens värld. Dels måste vi testa nya vägar att organiserat bedriva sportevenemang både ideellt liksom professionellt. Förslag som getts är: Mindre planer som ger mer match för tiden, 3 minuters matcher, ledig stil, betala som du spelar, sex veckors åtagande, vardagsspel, få både barn och föräldrar att delta.
Sociala projekt och hållbarhet i stort är viktig för supporters och påverkar både sportsligt liksom klubbens rykte.
Idrottens affärer och sport management kommer förmodligen gå igenom signifikanta förändringar inom de kommande åren.
Dessa förändringar kommer vi se inom:

  • teknologin, organiseringen och personligen
  • det ena kommer förändra och påverka det andra

Tips för fans-engagemang och förbättrad image

Sport management development EASM fans engagement

I denna veckas inlägg från sport management fältet så går jag som lovat tillbaka till några lärdomar från EASM konferensen som du kan läsa mer om här.
Dels får du lära dig tips om att hantera fans på bästa sätt och dessutom ges tips till hur du undviker en dålig image inom sport.

En av många presentationer jag närvarade på var studien ”Fan Engagement Value In Team Sport: Service-Dominant Logic Informed Dimensions” gjord av Marcel Huettermann, Sebastian Uhrich från Universitetet i Zürich och Jörg Königstorfer från Münchens tekniska universitet.
Deras studie handlar om att bättre förstå vilket värde fans kan bidra med för både det sportsliga och det ekonomiska. Studien är baserad på lagsporter som fotboll, handboll, basketboll, volleyboll och ishockey inom Europa. Inledningsvis presenterade de följande tidigare forskning inom området.
Tidigare forskning har identifierat följande aspekter av värdet med engagerade fans:

  • konstant inkomst från betalande transaktioner
  • positiva influenser som fans har på andra konsumenter
  • fans lär sig om laget över tid och delar med sig av sin kunskap om laget till andra
  • skapar tillsammans värde till lag och utvecklar resurser på olika sätt

Samtidigt har följande aspekter identifierats av negativt värde som kan vara bra att ha koll på:

  • Samtidigt som värdeskapande görs tillsammans så kan negativa upplevelser skapa negativa värden.
  • Vissa fans kan skapa oreda på arenan, som t.ex. fotbollslaget 1860 München där fans kastade olika objekt och även stolar på planen.
  • Annat fotbollsexempel handlade om när Feyenoord missade chansen till titeln och fans attackerade polisen med diverse objekt som ölglas, facklor mm i staden Rotterdam.
  • Fans från ett basketbollag hämnades på en domare genom att bombardera domarens företagssida på Facebook med dåliga omdömen.

Genom dessa historiska bakgrunder, presterade denna studie några olika dimensioner av fan engagement inom lagsport. De har tittat på hur fans blir ”game changers”, alltså hur fans kan påverka ett lags prestationer, på plan och ekonomin, både positivt och negativt.
Utifrån deras studie gav de följande tips till alla Sportchefer eller andra inom supporterorganisationer:

  • Stimulera fans beteende av kunskapsdelning och inlärning och använd detta för att uppmuntra samskapande- och resursutvecklings-beteende av dina fans
  • Involvera fans mer och tidigare för lagets dagliga affärer:
    • För att förhindra negativa resultat
    • För att förstå fansens behov
    • För att skapa produkter och service med dem
    • För att skapa en extraspelare-atmosfär på läktaren
  • Undersök/överblicka:
    • lagets kommunikation med dina fans offline (fans-/medlemsmöten, årsmöten, etc.) och online (sociala medier, hemsida, nyhetsbrev, etc.) för att skapa en bas för game changeing beteende
    • lagets förhållande till media. Studiens resultat indikerar på att medias påverkan är en faktor för både aktiviteter som kommenterades ovan och positiva reklamkampanjer av lagets image som borde vara supportade.
  • Justera lagets customer relationship management (CRM) system med fansens beteenden
  • Benchmarka beteende av lagets fans med andra lag för att lära från andra. Möjligheterna att jämföra värderingar bland fans kan bidra till potentiella förbättringar av det sportsliga och affärsaktiviteter.

Följande tips bör du undvika för en dålig image inom sport

Under de senaste tre eller fyra åren har idrottsvärlden skakats av många olika typer av skandaler, som alla har varit mycket allvarliga. Denna ökning av problem under en relativt kort tidsperiod har drabbat bilden av idrotten djupt och skadat sin prestige och trovärdighet. Sport får inte längre människor att drömma. Detta gäller särskilt för ungdomar, men också för den bredare allmänheten.
Image är något som uppfattas externt, men något som går att påverka internt. Professor och Dr. Oswald var en av huvudtalarna under konferensen och delade med sig av fyra aspekter som påverkar image inom sportbranschen.

EASM Sport organization development management
Fyra negativa fenomen som förstör en positiv image inom sport är följande:

  • dopning
  • manipulering av tävlingar
  • korruption
  • dålig styrning (se mer om bra styrning i föregående text)

Du kanske inte är förvånad av resultatet men sett till det senaste decenniet så har flertalet skandaler orsakats av dessa och gällande exempelvis styrning så har inte den olympiska rörelsen tagit upp detta förrän på sistone. Jag tror inte du behöver en vidare förklaring av dessa aspekter, men det är av stor vikt att dessa aspekter tas på allvar.

Varför är detta viktigt?

Fans är mer än bara en åskådare, de är både lagets extra spelare liksom att de hjälper lagets ekonomiska affärer. Vikten av att ha en kommunikation med fans är mer relevant än någonsin och inte bara offline på exempelvis årsmöten, utan det är lika viktigt att kommunicera online.
Om inte fansen får respekt och förstås på rätt sätt kan de lätt påverka ett lags prestationer på och vid sidan av planen på ett negativt sätt.
Lagets image kan också skadas av fans men även av andra aspekter så som: dopning, manipulering av tävlingar, korruption och dålig styrning. Därför är det viktigt att belysa dessa punkter för att du ska kunna förbättra din sport och öka samarbetet med dina fans.
Följande fråga återstår att fundera på:
Kan sport vara en dröm och inspiration för så många människor igen trots alla skandaler?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

3 insikter från Sport management fältet

3 insikter från sport management fältet

För att ge bakgrund på OS och sportens utveckling och betydelse för samhället presenteras följande fakta:
Sommar OS sport management betydelse
Vinter OS sport mangement betydelse

Ja som du ser har OS fått en extrem utveckling när det kommer till evenemangets innehåll och ekonomi.

Kriterier för utvärdering av sporter
Vet du hur det går till med bedömning av sporter för att få vara med i OS? Det hade jag inte full koll på innan, men nu har vi gått igenom allt under veckan och följande åtta teman med fler ingående detaljer gäller att prestera på för att kunna delta i OS:

  1. Allmänt (General)
  2. Styrning (Governance)
  3. Historia och tradition (History and Tradition)
  4. Universalitet (Universality)
  5. Populäritet (Popularity)
  6. Atleter (Athletes)
  7. Utveckling av Internationellt förbund/sport (Development of the IF/Sport)
  8. Finans (Finance)

Av alla dessa fanns en genomgående trend som blivit allt viktigare, oavsett om det handlar om OS eller annat områden inom Sport Management. Det handlar om Governance med betoning på GOOD GOVERNANCE (God styrning).
Med perspektivet på OS så har den Internationella Olympiska Kommitteen (IOK) sedan 2011 lyft upp detta kriterium som ett av de viktigaste målen att eftersträva.

En av våra föreläsare vi hade i Magglingen under studentseminarierna var, Dr Michaël Mrkonjic. Han presenterade följande snabba tips för att främja Good Governance:

  • Om du inte har en Code of Ethics så påbörja en process att initiera en.
  • Ska ett idrottsförbund vara med i OS så behöver förbundets Codes of Ethics överensstämma med IOKs.
  • Om du inte har en intern ”dispute resolution mechanism” (tvistlösningsmekanism) så fixa en. Det stärker kvaliteten i alla processer och alla intressenter har en bättre förståelse om din organisation.
  • För att undvika offentliga förhinder så se till att ha en referens/koppling till CAS (idrottens skiljedomstol) för att klara av sportsliga dispyter och för att exkludera appeal innan offentlig domstol.
  • Det är i stort sett ett måste att ha en strategisk planeringsprocess av prioriteringar av olika kvalitets- och tidsramar, men många är inte alltid synliga. Se till att vara transparent och ha relevant information åtkomlig och kommunicerad genom flera olika kanaler (hemsidor, strategisk plan och årlig rapport etc.)
  • Som en generell regel så är dessvärre kvinnor underrepresenterade i styrelsen. Se till att justera representationen och ha en positiv diskrimineringspolicy inom andra områden också.

Ett annat tema som kanske är ganska självklart men som också lätt kan kopplas an till andra sportevenemang är adderat värde i temat General. I ett annat seminarium med Andreas Ch. Weber presenterades förslag för OS 2020 och 2022 av vad olika sporter ger i värde till OS och vad OS ger i värde till sporter:
Sporter till OS:

  • Underhållningsfaktor
  • Åskådare och TV-tittare
  • Sportindustrin
  • Geografisk marknad
  • Åskådare segment

OS till Sporter:

  • Plattform
  • Marknadsingång till Värdnationen
  • Marknadsförings-synergier

Avslutningsvis vill jag ge er några snabba tips på temat Popularity från ett seminarium med Ariane Weber:

  • Se till att ha stora namn som deltar i sporten (exempelvis i OS, basket: LeBron; tennis: Roger Federer, Rafael Nadal)
  • Erbjud nya attraktiva format för att nå ungdomen
  • Erbjud attraktiva paket till media
  • Social media kan lätt användas, dessutom med en liten budget

Varför är detta viktigt?
Även om det hela utgår från hela OS-rörelsen så finns det många viktiga faktorer som speglar andra områden inom Sport Management fältet. De tre punkterna jag har tagit ut i detta inlägg, pekar på vikten av några av världens största sportevenemang och därför anser jag att vi kan dra lärdomar kring vikten av dessa:

  • en god styrning med fokus på transparens och jämställdhet mellan kön
  • addera värden mellan både sporter och evenemanget
  • för att något ska vara populärt så gäller det att tänka på idoler, innovationer och jobba tillsammans med media och utnyttja sociala medier
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Känslor, tacksamhet och CTA

känslor, tacksamhet och cta

Så här under sommartider så är jag som fotbollsfan rätt spänd på att se vad som händer med olika fotbollsspelare. Vilka lämnar sin klubb, vem blir den där succévärvningen? Visst kan det vara synd att tappa sin favoritspelare och kanske är du inte så sugen att köpa det där säsongskortet, om din favoritspelare är kvar, om du nu inte är en sådan person som brukar gå på alla matcher oavsett spelare. Men det finns ett bra sätt att ta vara på dina nyckelspelare med ett Call to action (CTA) för att göra något, som till exempel köpa årskort.

Känslor

Detta kan påverka dig som klubb som säljer biljetter men kanske främst inför en ny säsong gällande säsongsbiljetter. Men det kan även påverka dig som potentiell publik, som kanske inte tänkt köpa säsongsbiljetter eller tappat lite feeling nu när spelaren är såld.

Att känna att laget inte kommer vara lika bra kan kännas tungt men det finns en möjlighet för klubbar att rädda säsongsbiljettförsäljning. Och det finns en möjlighet att köpa det där säsongskortet ändå.

Skapa känslor och CTA

FC Köpenhamn, Danmarks bästa fotbollsklubb har gjort en snygg video med svenske landslagsspelaren Ludwig Augustinsson för att visa känslor, tacksamhet och CTA.
De har involverat känslor i deras storytelling och gör därför skillnad på människors uppmärksamhet. Vid känslor tar vi till oss mer som personer och minns på ett annat sätt än vanlig text. Detta är lite varför vi ofta uppmärksammar mer bilder och videos jämfört med endast text. Våra hjärnor fungerar helt enkelt bättre med att associera text och ljud i filmform.

Här vill jag rekommendera ett snyggt sätt att dels tacka av sin spelare och säga farväl och avsluta med en CTA, alltså uppmärksamma att göra något efter videon och dels att påminna om köp av säsongskort! Klicka här för videon.

FCK Augustionsson säsongskort cta

Varför är CTA viktigt?

Kampen om människans uppmärksamhet kräver känslor, ett sätt att påverka är via bilder eller filmer. Se även till att ha något mer i värdet av det du gör, någon form av CTA som i detta fall att köpa säsongsbiljetter.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Tanken om lika till olika

tanken om lika till olika

Jag tänkte släppa lös lite tankar som jag har funderat över de senaste året inom sport och kanske egentligen vardagslivet.

Barn vill vara lika

Som barn vill vi inte sticka ut utan vi vill alla vara en del i gänget på skolan, på träningen eller andra aktiviteter utanför skoltid. Det finns tyvärr många som blir mobbade i ungdomsåren för att de är annorlunda och detta smittar såklart av sig utanför skoltid också, som t.ex. inom idrotten och på fritiden.

Det finns exempel jag har hört via podcasts som t.ex. Framgångspodden, där har framgångsrika personer kanske varit längre än resten, haft annat utseende och blivit mobbade för det. Ett konstigt beteende kan tyckas speciellt om vi tittar på vad som händer när man är vuxen!

Vuxna vill vara olika, bli kända

För det du kanske har lagt märke till är att vi mer och mer växer upp och gör motsatsen, vi vill kanske inte vara som alla andra, utan vi ska sticka ut och marknadsföra oss själva, speciellt inom elitidrotten.

Bilderna nedan visar framgångsrika människor inom sport som enligt mig i alla fall ser till att sticka ut och vara mer unika än andra.

Jesper Parnevik Sportmarknadsföring
Jesper Parnevik med annorlunda vinkel på kepsen.
Zlatan Ibrahimovic, gör olika unika ageranden och kampanjen med fake-tatueringar är något som är olikt alla andra.
Cristiano Ronaldo har haft många olika frisyrer och att göra tex som denna sticker ut lite.

Bli unik

Visst finns det betydligt fler sätt att visa att man är unik, men att skapa uppmärksamhet blir också en marknadsföringsstrategi och således kan du som elitidrottare även skapa intäktsmöjligheter genom sponsring.
Det jag vill komma med det här är att du som liten inom särskilt idrott bör bli behandlad och respekterad som du är och i längden kan du dessutom redan ha byggt upp ditt personliga varumärke.
Vi går från Alla vill vara lika till Alla vill vara olika
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

två saker som tar din organisations facebook till nya nivåer

Här kommer en bra guide på att förbättra ditt användande av facebook. Jag fick detta tipset via en kurs som jag läste om utveckling om facebook-användning.

Highbrow

Innan jag visar dig knepen så kan jag verkligen tipsa om Highbrow! Det är för dig som vill lära dig något nytt varje dag men på bara 1 minut. Nu tänker du nog “va! hur kan man lära sig något på 1 minut?”. Men jo, det går och du kan dessutom hitta något du alltid varit intresserad av men aldrig haft tiden att lägga kraft på. Dessutom får du lärdomarna rakt ner i mejlboxen, du signar upp dig på oftast en 10 dagars kurs som innebär att du får 1 mejl per dag som tar ca 1 minut att läsa. Som du läser så behöver ny kunskap aldrig vara krångligt eller jobbigt att ta sig an. Utan testa Highbrow och utmana dig själv att ta 1 minut av dina upptagna vardag för att lära dig något nytt och intressant.
Nu till hur du kan förbättra ditt användande av facebook, för idrottsföreningen. den professionella elitverksamheten eller ditt egna företagande!

Facebook för idrottsföreningen

Varför är detta så viktigt? Statistik visar att dessa inläggstid och frekvens har en direkt påverkan på engagemang på Facebook.

Du kan hitta hundra olika specialister som säger att de vet när bästa och sämsta tiderna är att lägga upp inlägg. Men många därute med många tyckande, via Highbrow så säger man rätt logiskt att det inte finns något perfekt utan det är bara du som vet vad som funkar för dig baserat på din målgrupps reaktioner till inläggen och din analytics.

Så först och främst om du inte redan har så gå till din facebooks analytics och välj räckvidd. Lär dig hur dina inlägg når ut till din målgrupp. Nu är det sen dags att göra lite tester. Publicera väldigt frekvent första veckan och mindre frekvent veckan efter. Efter dessa två veckorna så kollar du analytics, kolla där vilken frekvens som gav bäst.

Näst på tur är att kolla dina tider som du publicerar på, om du redan har en viss historik på facebook så kolla där genom att kika efter inlägg med störst räckvidd. Analytics informationen är rätt lättläst, det tycker i alla fall jag.

Om du läser detta i egenskap att utveckla ett företag eller någon idrottsorganisation så tänk även på att ha koll på dina konkurrenters inläggstider och frekvenser. Men sist men inte minst så kom ihåg att basera dina sista beslut på din personliga analytics.

Enligt HubSpot är bästa publiceringstiden följande:

  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 15:00 – 16:00 på onsdagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar

Och enligt CoSchedule är det följande tider som gäller:

  • 9:00, 13:00, och 15:00 generellt
  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar
  • 15:00 på onsdagar

Ytterligare en källa Optimizely:

  • 18:00 – 20:00 på måndagar, tisdagar onsdagar och torsdagar

Sist men inte minst ges även tips från Quick Sprout:

  • Bäst dagar – torsdagar och fredagar
  • Bäst tid – 13:00 för flest delningar och 15:00 för flest klick.

Sista tipset som ges från detta är att när det kommer till publiceringsfrekvens så överensstämmer de flesta studier på att du inte skall publicera mer än tre gånger per dag.

Så om du inte redan har koll på din facebook-användning så kan du förhoppningsvis utveckla dig och din organisation på ca 2 veckor, så kör åt!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.