Har du hittat ditt drömjobb? Är din dröm att jobba utifrån din egen tid? Eller vill du jobba 9-17 eller varför inte jobba utomlands? Letar du efter det där drömjobbet? Om ja, fortsätt läs för att ta del av två korta och enkla tips för dig som letar efter drömjobbet.
Ditt drömjobb
I stället för känslan av “måste jobba”. Tänk att få vakna upp och känna att det väntar en ny rolig dag och du vill bara gå upp för att du snart ska börja en ny arbetsdag med just ditt drömjobb. En känsla där du inte räknar timmar och minuter innan du slutar, utan ett jobb där du själv kan avgöra om du går en timme tidigare eller till och med jobbar över för att du verkligen vill och motiveras av det.
Jag tror att alla kan nå den känslan, fast det handlar bara om att du gör något åt det. Det är bara du som kan veta hur ditt drömjobb se ut. Men många jag träffar har svårt att tänka konstruktivt och tycker det är svårt att veta hur de hittar sitt drömjobb.
Tips 1. Sök rätt jobb
När du söker efter ett nytt jobb. Sök inte massor av olika jobb, utan sök jobb som verkligen passar dig. Fokusera på kvalité i stället för kvantitet. Koncentrera dig på att skriva riktigt bra ansökningar till jobb som är relevanta för dig, istället för att skicka CV och samma personliga brev till alla lediga jobb där ute. Lägg ner tid och energi till varje relevant jobb du hittat och anpassa din ansökan efter utgångspunkterna för respektive tjänst.
För att bidra med ett exempel. Vill du jobba inom sportens värld, sök inte bara ett jobb för att du är intresserade och ett fan av en sport. Kan du verkligen sportens regler och har du kanske liknande erfarenheter tidigare om sporten? Ja, då kanske det är rätt. Har du aldrig varit chef eller haft en ledarroll, då kanske inte en chefsroll är rätt jobb att söka till.
Tips 2. Missa inte de mindre företagen
Inrikta dig inte uteslutande på de stora kända företagen. Det kan vara minst lika intressant att arbeta på ett mindre företag. Om inte bättre. Ofta är konkurrensen större bland sökande till de större företagen än hos de mindre verksamheterna.
För att återigen bidra med ett exempel. Adidas, NIKE, PUMA eller varför inte Malmö FF, Djurgården, SvFF eller andra globala eller nationella företag är det stor konkurrens om lediga tjänster. Förmodligen är du begränsad av vad du får göra hos dem, medan en ideell förening eller ett mindre förbund kan ge dig fler ansvarsområden och således ge dig mer jobb. De mindre låter kanske inte lika häftiga, fast om du får mer erfarenheter med de mindre kan du övertyga nya potentiella arbetsgivare i kommande jobbansökningar att du har rätt. En titel, eller ett företagsmärke säger inte allt.
Sportidealistens lärdomar
Vägen till drömjobbet är kanske inte så självklar som du trodde. Med dessa två tips av att söka rätt jobb och att inte stirra sig blind på de stora jättarna hoppas jag att du kan ta stora kliv till ditt drömjobb. Mycket hänger på dig och vad du vill. Ingen annan bör bestämma över ditt liv och din karriär.
Som tips till din nästa jobbansökan, tänk efter om den nya tjänsten är något du har någon erfarenhet av och om du kan dela den arbetsgivarens historia eller vision. En titel eller ett jobb kan låta häftigt, fast företaget/föreningen jobbar kanske inte som du och då är det än mer viktigt att du söker ett jobb du verkligen kan jobba med livet ut. Sök ditt drömjobb, inte ett drömjobb.
Se även över vilka jobb som är tillgängliga. Om du söker rollen till den där svenska mästarklubben lär du inte vara ensam att söka. Var smart och sök även jobbet till den lokala idrottsklubben. Det kan faktiskt vara den lilla idrottsklubben i kvarteret som ger dig rätt förutsättningar till drömjobbet på den svenska mästarklubben.
Lycka till!
Har du testat dessa knep? Har du ett eget förslag? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
6 april 2019 är ett datum att minnas. Datumet då svensk damfotboll tog ett stort kliv. Sveriges damlandslag spelade en träningsmatch mot Tyskland och förlorade visserligen matchen på planen, fast på läktaren vann de våra hjärtan. 6 april 2019 är datumet då Sveriges damlandslag slog publikrekordet med cirka 5 500 åskådare från den senaste toppnoteringen med 20 302 åskådare 2002. Från och med nu är det 25 882 åskådare som är rekordet. I detta inlägget handlar det om hur vi skapar förebilder och hur vi skapar lika rättigheter för alla. Fast först kommer en video och en bild från det historiska ögonblicket den 6:e april i år.
Från NY Times publicerades en artikel om Doncasters damlag som kanske var det framgångsrikaste damlaget i England under 80- och 90-talet. Doncaster har vunnit 6 F.A. cuptitlar och kom till final 11 av 12 gånger under en period under 80- och 90-talet. 2013 blev de nedflyttade från andraligan till tredjeligan när det engelska fotbollsförbundet (F.A.) valde att göra om andraligan mer professionellt. Det finns nu mer pengar än någonsin i damfotbollen och i detta fall i engelsk damfotboll. Förra året blev den högsta ligan helt professionellt, vilket innebär att alla spelare har en lön som inte kräver ett andra jobb.
Konsekvensen av nya TV-avtal och mer pengar in för den engelska damfotbollen var att F.A. satte högre krav på lagen i de högsta divisionerna. F.A. skapade nya kriterier för lag som spelar i andraligan gällande deras anläggningar, vilket Doncaster inte hade resurser till. I stället för att ge dem en förvarning eller hjälpa dem första året blev de nedflyttade och Manchester Citys nysatsade damlag tog Doncasters plats. Detta eftersom Manchester City som klubb har rika ägare som lagt in mycket investeringar i herrlaget och sedermera även damlaget. Manchester City hade resurserna att klara F.A.s kriterier, Doncaster hade inte ett herrlag att backa upp dem.
Vidare i artikeln kan man läsa att Doncaster kämpade sig tillbaka till den näst högsta ligan och senare vann den. Det skulle dock visa sig att de inte skulle ha råd att gå upp till högsta ligan. Återigen hade nya krav kommit till. Enligt F.A saknade de en huvudsponsor och ett herrlag som driver kubben ekonomiskt framåt. Samtidigt har Manchester United som är ett av världens största fotbollslag startat upp ett damlag som fick hoppa in direkt i näst högsta ligan 2018. Våren 2019 spelar Doncaster i tredje divisionen och håller på att åka ur, medan Manchester United spelar i näst högsta och håller på att gå upp till högsta och Manchester City är tvåa i högsta ligan.
Varför gör det engelska förbundet så? Kan anledningen vara att de skulle tjäna mer pengar från media om andraligans lag hade bättre faciliteter? Skulle förbundet tjäna mer pengar på en klubb som Manchester City och Manchester United än Doncaster? Kanske, är det så.
Jag undrar ibland för vem vi gör saker och ting, för. F.A. verkar ha glömt bort att Doncaster består av ett lag, fullt med spelare och ledare, som har kämpat i decennier. Medan Manchester City och nu senast Manchester United precis startat upp sin damfotboll och kliver rätt in i de högre ligorna. Vi måste se till att respektera varandra oavsett situation. Visst är det kul att den engelska fotbollen på damsidan har fått sin högsta liga fullt professionell och att ekonomin där blir starkare för varje år, fast kanske ska ett förbund ta beslut tillsammans med sina klubbar. Och varför ska det vara ett tvång på damsidan att ha ett herrlag om det inte är likadant krav för herrlagen med damlag?
Om inte detta låter konstigt så kan USAs läge gällande landslagsfotbollen var värt att notera. För nyligen stämde damlandslaget sitt eget förbund för könsdiskriminering. USAs damlandslag är mer framgångsrikt än USAs herrlandslag, fast ändå har de olika förutsättningar gällande lön. Om inte respektives förbund kan hjälpa till, vad kan vi vanliga göra då för att ge lika förutsättningar i idrotten?
En mer jämställd mediabevakning skapar fler förebilder?
Låt oss gå tillbaka till Sverige. Förra året utsågs SVT Sport till världens bästa sportTV-kanal. Dessutom är SVT Sport är en av aktörerna i sportens värld som arbetar för en jämställd sportbevakning. Under 2015 började de resan för detta arbete och då var det 25 % bevakning på damidrotten. När SVT Sport summerade 2018 har bevakningen via deras kanaler Sportnytt, Sportspegeln, svtsport.se och sociala medier gått upp till 44 %.
En stor utmaning som SVT Sport kämpar med är att öka mediabevakningen, särskilt för nivåerna under högsta serierna och eliten. Där är det betydligt mindre bilder och video från damidrotten. Där uppmanar SVT Sport sig själva och andra att fler täcker både herrar som damer på både elit-, som breddnivån.
Intressant nog har den klassiska synen på herridrottens stora skillnad till damidrottens om mer publik på läktaren för herrarna fått motbevis. SVT Sport skriver att de hade högre TV-tittarsiffror från Damallsvenskan när de sände den än när det har sänts matcher från herrarnas ishockeyserie SHL och engelska herrserien Premier League. De två sistnämnda har betydligt mer folk på arenorna i jämförelse med Damallsvenskan, fast Damallsvenskan gav bättre TV-tittarsiffror.
Damfotboll får mer uppmärksamhet
Samtidigt som 2019 är året då svensk damfotboll nått nytt publikrekord så växer intresset och möjligheten att se mer damfotboll i Sverige 2019. Damallsvenskan 2019 kommer sändas via SVT och Cmore, vilket ger fler möjligheten att se matcher från Sverige femte populäraste liga. Cmore har en målgrupp och SVT har en annan och därför ges en större bredd chansen att ta del av damfotboll och kunskapen om de bästa spelarna i ligan kan växa ytterligare. Ju mer vi vet, desto lättare att ha ett intresse.
Vad kan du och jag göra för att bidra till en vardag som är lika för både pojkar och flickor, herrar och damer? Det europeiska fotbollförbundet, UEFA, har skapat ett dokument för att hjälpa fotbollen att växa på damsidan. Oavsett om du har en egen marknadsförare, en kommunikationschef eller att du arbetar i en mindre idrottsförening som vill börja marknadsföra mer av damfotbollen har UEFA skapat en kommunikationsguide till dig. Detta dokument ger dig kreativa idéer och praktiska tips som kan hjälpa dig att uppnå dina mål. Den är väldigt lätt att förstå och utformad för att enkelt kunna producera effektiva kommunikationskampanjer.
Idrott är inte bara roligt utan bidrar också till en lyckligare och friskare befolkning. Idrottsrörelsen är en stark samhällsaktör och spelar ekonomiskt och socialt en viktig roll i samhället. Idrotten är internationell med samma regler och förutsättningar oavsett språk och etnisk bakgrund.
När det kommer till damidrotten har den inte fått lika stor uppmärksamhet som herridrotten. Tänk dig att i dag växer pojkar och flickor upp med olika uppfattningar om vad som krävs och vilka möjligheter som finns att genomföra en elitidrottskarriär. Tänk vad viktigt det är med förebilder inom idrotten från både herrar och damer. Allt borde vara lika möjligt och då behöver vi ge lika förutsättningar.
Ett sätt att arbeta för lika rättigheter och förebilder är att media visar en jämställd sportbevakning.
Ett annat är att förbunden arbetar tillsammans med idrottarna.
Ett tredje är att idrotten själv ständigt arbetar med sin kommunikation, både internt och externt.
Att växa upp med idrott och fortsätta med det livet ut borde vara en självklarhet för både pojkar och flickor.
Vad tror du? Kan vi i Sverige skapa lika rättigheter och förebilder för alla? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Tänk om du kunde flyga som en fågel? Ja tänk, fast det är inte bara en tanke, utan det är möjligt. I Sverige finns en vindtunnel som gör det möjligt att dels låta dig pröva att flyga som en fågel och dels är det guldgruvan för backhoppare och för att bli backhoppare. Sverige kanske inte har någon duktig backhoppare, just nu fast vi är världsledande med tekniken och teknologin. Mer om detta får du bättre koll på i detta inlägg.
Vad pratar jag om? Jo jag pratar om flygsport och den svenska guldgruvan för backhoppare, Indoor Wingsuit Stockholm (Inclined Labs AB). Allt började 2012 när Peter Georen och Anton Westman fick nys om LT 1 (Lågfartstunnel 1). Först handlade det om tanken att kunna ha en vindtunnel för att skapa Sveriges första vertikala vindtunnel och träna till exempel fallskärmshopp eller som du säkert sett många testa på idag, bodyflight. Fast även om detta inte blev av, så efter tre år dök nya idéer upp om LT 1, att flyga på riktigt, var det möjligt? 2016 blev det sedan ett faktum. Efter många tekniska utmaningar blev Georen den förste människan att flyga med vingdräkt i en lutande vindtunnel, och strax därefter blev Westman först med att flyga helt fritt, utan säkerhetssystem.
LT1, en topphemlig anläggning
Under 1930-talet skapades Flygtekniska Försöksanstalten och 1940 stod Låghastighetstunnel 1 klar med amerikansk hjälp. Anläggningen var topphemlig och blev en central anläggning för SAAB, försvarsmakten m. fl. som var inblandade i utvecklingen av svenska stridsflygplan. Denna anläggning har även varit en del av vår rymdhistoria, då den bidrog i skapandet av en rymdsond som åkte till Saturnus måne.
En unik upplevelse
Från att bygga om och åstadkomma en flygtunnel för flygsportsentusiaster, utvecklade dem ytterligare en unik upplevelse. De blev först i världen med att låta människan flyga fritt – inomhus och säkert. Det vill säga, från hösten 2018 erbjuds i dag vem som helst att åka till Bromma i Stockholm och testa på flygningen. När besökare flyger på Indoor Wingsuit Stockholm sker själva flygningen i ett glasrör kallat, The Flight Chamber.
Som de själva beskriver på hemsidan så skapades framtiden för flygsporten 2018:
Därmed förändrades framtiden för flygsporten. Gränserna för vad vi trodde var möjligt har flyttats. Tidigare begrepp ställs på ända.
Du kan flyga.
Kom och flyg.
Svenska guldgruvan
Vad har då allt detta att göra med backhoppning som tidigare nämnts? Jo, denna flygtunnel ger möjligheten för backhoppare att öva på sin balans som de tillämpar i alla sina prestationer när de åker utför backen och försöker hoppa så långt som möjligt. Vem har sagt att du måste ha en hoppbacke för att träna på hoppen?
Sverige har alltid varit i framkant när det gäller backhoppning. För du vet väl att det var en svensk som uppfann tekniken som alla använder i dag, V-stilen?
Från Skidförbundets hemsida: Tunneln sätter åter Sverige på backhoppningskartan. Genom åren har Sverige flera gånger legat i framkant när det gäller innovationer. Det var en svensk som föreslog att det skulle räknas distans och inte bara stil i poängräkningen, Jan Boklöv revolutionerade backhoppningen med sin V-stil på 1980-talet, vi var först i världen denna säsong med en snöbelagd backe och nu har vi även denna exklusiva vindtunnel. Det finns en mängd olika möjligheter till samarbeten med tunneln och vidare forskning för svensk backhoppning, säger Marit Stub Nybelius, kommunikatör för svensk backhoppning.
Inför vintersäsongen som snart är slut för vintersporterna kom det hela åtta landslag till LT 1 i Bromma, Stockholm. I följande video ser du Schweiz juniorlandslag testa på att flyga.
https://www.facebook.com/SwissSkijumpTeam/videos/264915250858870/
Eller varför inte se hur det ser ut med skidorna på?
https://www.facebook.com/skijumpingaustria/videos/252447585443352/
Från ett reportage av SVT berättar Österrikes landslag att det de kan göra på ett träningsläger i Bromma är vad som skulle ta två år i backen. De berättar även att de har kunnat träna på tekniken i tunneln som ger dem kanske två meter längre hopp i backen.
Från elit till bredd
I dag har de varit igång några år och de har både idrottare på plats för träning och allmänheten på plats. Deras vision är tydlig, de ska framåt och överallt. De vill bil det ledande bolaget i världen vad avser vindtunnelflygning i lutande vindtunnlar och driva utvecklingen av flygsport som helhet framåt. Ung som gammal kan flyga själv redan vid första försöket.
Grädden på moset är att de erbjuder en VR-upplevelse, vilket gör att du kan “flyga vart du vill”.
Photo by Todd Trapani on Pexels.com
Sportidealistens lärdomar
I denna artikel har en unik teknik inte bara möjliggjort att vem som helst kan flyga, utan även att världseliten från backhoppning kommer till världens enda lutande vindtunnel. Nu kan två års träning utövas på en vecka för backhopparna.
I sporter där utförandet går på några sekunder men själva backen som med backhoppning tar tid, att ta sig tillbaka till startlinjen, är en flygtunnel en stor fördel. Inte bara att själva elitidrottarna kan snabbt kan göra ett nytt hopp och träna på balansen, utan även att deras tränare kan ge snabb feedback, samt kameror och andra tekniska utrustningar kan lättare appliceras på LT 1.
Sverige är återigen ett land i framkant vad det gäller backhoppning, innovation och teknologi. Framtiden ser ljus ut och ja, nu kan även du flyga.
Vad tror du? Kan vi i Sverige skapa fler innovationer som utvecklar idrotten? Vad vill du se utvecklas? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Har du någonsin hört barn och ungdomar läsa upp matchens laguppställningar eller deltagare? Har du någonsin sett en match där en åskådare blir tränare? Dessa unika exempel kommer du få läsa om i detta inlägg.
Så skapar du lojala idrottsfans
Har du någonsin varit på en fotbollsmatch på Griffin Park? Det är en unik möjlighet att få se och höra klubbens unga fans läsa upp matchens laguppställningar. Via LinkedIn dök en video upp i flödet som handlade om en fotbollsmatch från just Griffin Park. Just detta inlägget engagerar eftersom det visar på bra innehåll.
This is one of things we do at Brentford Football Club for every home game. One home fan and one away fan reading the teams out just before kick-off. The only Clubs that I know that do this every week our ourselves and the good people at Motherwell Football Club. It costs absolutely nothing and really gets kids involved in your actual matchday. The only thing that stops others doing this is themselves. — Ryan Murrant, Fan Engagement Manager, Brentford Football Club
Brentford FC, är en engelsk professionell fotbollsklubb i Brentford i västra London, grundad 1889. Sedan 1904 spelar de sina hemmamatcher på Griffin Park. Smeknamnet är The Bees. Klubben spelar sedan säsongen 2014/2015 i Championship. Källa: Wikipedia
436 personer gillar Ryan Murrants inlägg
77 kommentarer på Ryan Murrants inlägg
27 139 visningar av Ryan Murrants inlägg
Imponerande va? För att du ska få ta del av engagemanget från detta inlägg på LinkedIn, kommer här några av kommentarerna om Brentfords video och funktion:
– This is brilliant, What a great way to get the kids involved, Good for confidence too…. Well done Brentford FC.
– First class idea which all team sports club should look at following. It cements a bond between the young fan and the club he/she has chosen to support and also helps with their personal development with the act of public speaking. Well done Brentford Football Club!
– Yes lots of clubs do one offs. I think it needs to be part of every Matchday. Adds value, costs nothing and you can change people’s perceptions. Started doing it when I was at Southend a few years ago, I wish more would do it.
– Very nice approach of fan engagement for home and away fans. I remember that we had interviews with home fans and also with fans from the competitor. Runs also fine but has to match club`s pholosophie.
– I do not follow football or any sport for that matter but this is brilliant. Something those kids will never forget. Show great showmanship between teams.
– This requires vision and leadership. You‘re proving to have both
Ryan Murrant drog igång detta i en annan fotbollsklubb för fem år sedan och just i Brentford drog han igång det förra säsongen. För att få fram sina speakers använder de sig av Twitter, där alla som vill vara speaker får skriva en tweet med hashtag #BeeTheAnnouncer. Fast ibland väljer de bara ut två tycken ur publiken under matchdagen, vilket Ryan menar är magiskt.
Är detta allt? Nej då. Barnen får även bilder, de får möta sina favoritspelare om de är där. Det visade sig från kommentarerna att en annan engelsk fotbollsklubb gjort liknande och gjort så att barnen fick behålla sina laguppställningspapper. Dessutom kunde det ibland bli så att de fick dem signerade av spelarna. Men även att familjerna till barnen fick komma ner till planen för att ta bilder.
Så ökar du publiksiffrorna
Absolutely brilliant initiative from GAIS! Worlds first(?) ”Fanager” appointed!
Superettan-laget GAIS har också gjort något unikt. De lät ett av sina fans vara tränare, både i träningar och under en match. Varför gjorde GAIS detta? Jo, de hade en nedåtgående trend av sin biljettförsäljning. Tillsammans med Milk reklambyrå genomfördes en kampanj kallad, Tredjetränaren, för att vända på denna nedåtgående trend.
Kunde vem som helst bli tränare? Nej. Alla som hade ett säsongskort kunde söka rollen som Fanager (fan + manager = Fanager). Arbetsuppgifterna för rollen Fanager handlade om att vara tränare inför och under en match under säsongen 2018. Sebastian som fick rollen, skulle inte leda GAIS mot vilket lag som helst, utan mot Halmstad BK som under föregående säsong spelade i högsta serien. Detta ögonblick var historiskt! Det var första gången i världen ett fan blev tränare och tog klivet ner från läktaren till bänken.
-Det här är stort! Flickvänner kommer och går, men kärleken till familjen och GAIS består. De är en dröm att hjälpa GAIS till tre poäng, säger Sebastian Thörnqvist. — GAIS
Det blev ingen vinst (förlust med 2-1). Men frågan är om det var något Sebastian kunde gjort något åt. Däremot var själva kampanjen Fanager en intressant satsning. GAIS lyckades nämligen öka sin säsongskortsförsäljning med nästan 22 % och de fick global press och även utmärkelser för kampanjen.
Grymt kul att vår kampanj Tredjetränaren för GAIS inte bara ökade säsongskortsförsäljningen med 21.9 %, utan nu även sprids i marknadsföringskretsar. Se vår casefilm om världens första Fanager!
— Milk reklambyrå
Hurra! Idag blev vårt jobb för GAIS nominerat i SWEDMAs tävling Guldnyckeln. Tack juryn!
— Milk reklambyrå
Sportidealistens Lärdomar
Vad betyder fansen för en idrottsförening? Mycket! Det är fansen som är ambassadörer och sprider din idrott och ditt lag till andra. Det är fansen som stöttar laget framåt. Att bibehålla och stärka relationen med fansen så att de alltid förblir ditt lags fans behöver inte vara svårare eller mer kostsamt än att involvera de yngsta fansen från början. Se bara på hur Brentford FC har en magisk inramning på sina matcher, där de låter de yngsta fansen på arena att läsa upp matchens laguppställningar. Detta skapar inte bara minnen för sina yngsta fans, de låter även bortalagets fans läsa upp sitt lags laguppställning. Wow!
Ett annat sätt att bibehålla fans och stärka relationen med dem när det kommer till vuxna fans är att utse en Fanager. Speciellt när det kommer till säsongskortinnehavare. Det var så GAIS införde möjligheten för en av sina trogna fans som betalat biljetter för hela säsongen, att även vara med och träna sitt favoritlag under en vecka. Sebastian som fick äran lär också minnas tillbaka, liksom barnen hos Brentford, till ett minne som räcker livet ut. Dessutom ökades försäljningen av säsongskort för GAIS med 21.9 % med fanager-satsningen!
När du läser detta kan du stoltsera dig med att du har hört talas om två unika fall:
Du har hört barn och ungdomar läsa upp matchens laguppställningar eller deltagare
Du har även sett en match (ja i alla fall tagit del av en video) där en åskådare blir tränare för en vecka.
Avslutningsvis kan dessa unika exempel summeras med ett av Ryan Murrants svar:
It doesn’t cost the club anything and the memories last a lifetime.
Vad tror du om dessa exempel? Har du egna erfarenheter? Dela med dig i kommentarsfältet nedan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Att fysisk aktivitet som idrott kan bidra med god hälsa, både fysiskt och psykiskt är ingen nyhet. Under mitten av januari kom en ny rapport ut gällande ungdomars hälsa och det var en tråkig läsning, “De flesta skolelever rör sig för lite”. Folkhälsomyndigheten har undersökt barn och ungdomars hälsa och här får du veta vad det innebär och vad vi kan göra åt det.
Skolbarns hälsovanor
Folkhälsomyndigheten genomför undersökningen Skolbarns hälsovanor var fjärde år tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO). Det är en enkätundersökning bland barn som är 11, 13 och 15 år gamla. Siffrorna från den senaste undersökningen representerar 4 200 elever från cirka 200 skolor över hela landet (en svarsfrekvens på 42 procent).
Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning Skolbarns hälsovanor finns två positiva saker att lyfta fram:
användning av alkohol och tobak fortsätter att minska (nere på historiskt låga nivåer)
färre än tidigare dricker läsk och äter godis dagligen
Men samtidigt…
många barn och ungdomar sitter för mycket under sin vakna tid.
Världshälsoorganisationen, WHO rekommenderar minst 60 minuter fysisk aktivitet om dagen. Enligt resultatet från den senaste undersökningen rör sig ungefär var nionde 15-årig flicka tillräckligt i jämförelse med var fjärde 11-åriga pojkar som rör sig minst en timma om dagen.
Det är dags för oss alla att ändra på detta stillasittande. Vi kan hjälpa till på olika sätt, men vi måste se till att visa att det finns många olika möjligheter och visa att rörelse är kul. Frågan är, vad är lösningen?
– Att uppmuntra och göra det möjligt för barn och ungdomar att röra på sig mer, och inte minst bli intresserade av att röra på sig, är en viktig uppgift för hela samhället och vuxenvärlden, säger Maria Corell, utredare på Folkhälsomyndigheten.
Göteborgs universitet har i en undersökning påvisat att våra ungdomar rör sig mindre och mindre, mätt i antal steg per dag. 24 procent färre steg för 14 åriga flickor och 30 procent för pojkar i samma ålder.
Huvudorsaken säger forskarna är inte helt förvånande digitaliseringen i form av mobiler, paddor och datorer som tar en ökande andel av ungdomarnas liv.
Vidare kan man läsa att idrotten inte hänger med i utvecklingen och att det är idrotten som behöver utvecklas för att faktiskt erbjuda idrott hela livet.
Att vara innovativ handlar inte om att leverera det kunderna/medlemmarna vill ha, det handlar om att ge dem något de behöver och vill ha, men inte vet om.
Oanvända ytor bör användas
Samtidigt som barn och ungdomars hälsa är en het debatt, så är en annan het debatt att idrotten borde vara med i plan- och bygglagen. I dagsläget är det ingen idrott som prioriteras. Idrottsrörelsen ifrågasätter detta eftersom vi vet vad idrott betyder och ger samhället. Om ett nytt bostadsområde byggs så är det inte självklart i dagsläget att det finns tillgänglighet till att utöva någon form av idrott.
RF anser att: Idrotten ska vara en naturlig del i byggandet av den hållbara staden/samhället. Idrottsanläggningar och miljöer ska vara ett givet inslag i samhällsplaneringen för att alla ska ha möjlighet att idrotta och träna. Det är också viktigt att idrottsföreningar får tillgång till alla typer av anläggningar till en rimlig kostnad oavsett vem som äger eller ansvarar för driften av anläggningen.
Om det inte finns idrottsytor, vad gör vi då?
En idrott som löser brist på idrottsytor är skateboarden. Först var det parkbänkar, räcken i trappor och gamla swimmingpooler som skateboardåkare höll till vid. I Louisiana, USA åker de i en kyrka. En kyrka som inte användes längre. Ett exempel på nytänk från Sk8 Liborius.
Kyrkan St. Liborius stängdes ner 1992 och heter numera Sk8 Liborius. En inomhus skateboardpark som sköts av medlemmarna till de som byggt om kyrkan till vad den är i dag. Den är öppen för allmänheten, fast de tar gärna emot fem dollar som donation.
Fyra tips till idrottsledare
Idrottsrörelsen bygger på att alla ska få träna och träna ska man få göra så länge som möjligt. Om din idrott eller din idrottsverksamhet du arbetar i har som mål att få barn och ungdomar att stanna kvar i idrotten krävs en särskild ledarskapsstil, TransformationalLeadership.
Enligt idrottsprofessorn, Jean Coté (forskare inom coaching för barn- och ungdomsidrott), måste vi börja med att se barn och ungdomar som människor och inte endast som idrottsutövare. Transformational Leadership innebär helt enkelt, transformativt ledarskap. Med denna utgångspunkt har Coté byggt en praktisk lista för att förklara hur du kan applicera denna ledarstil i din vardag. Han har listat fyra I som hjälper idrottsledare till att åstadkomma ett transformativt ledarskap.
Individual concideration: uppmärksamma varje individ i träningen. Fast det räcker inte att bara fråga hur det var i skolan idag. Utan, se och lär känna människan utöver själva idrottsutövaren. Fråga exempelvis hur det är med vänner och livet kring skola och fritid också.
Intellectual stimulation: våga stötta barnen och ungdomarna genom att inte bara säga hur det ska vara. Utan fråga hur dem ser på en övning och vad som bör göras för att utveckla en egenskap, en övning etc. Stimulera dem till att själva hitta lösningar och ge ansvar. Kanske kan ni skapa hur lagkulturen ska vara tillsammans.
Idealised influence: var en förebild till barn och ungdomar genom att agera som du förespråkar själv. Om du tycker att dem ska vara schyssta mot domaren, då ska även du vara det. Barn och ungdomar tar efter vuxna. Ett annat exempel som ges är att tränaren vågar erkänna misstag, vilket ger budskapet till gruppen att det är okej att göra misstag.
Inspirational motivation: handlar om att berömma och ge feedback till barnen och ungdomarna. Säg inte bara “bra jobbat”. Vad är det som är bra egentligen? Med detta innebär det specifik feedback så som “du gör det bra med att vrida upp kroppen och visar till medspelarna att du vill ha passen där”.
Passa på att lyssna på en längre intervju med Jean Coté om “Transformational coaching – sport as a vehicle for positive youth development” i podden Wag the Dog – avsnitt 12.
Gamification, att leka är kul
Låt oss kika på det digitala som Göteborgs universitet hade undersökt, vilket nämndes från Idrottens Affärer. Har du hört talas om Fortnite? Ett datorspel som exploderat som ett av de populäraste spelen i världen (över 125 miljoner användare). Det är inte bara barn och ungdomar som spelare Fortnite, även Zlatan Ibrahimovic (se bild nedan) och Arsenalspelare, Mesut Özil.
— Zlatan Ibrahimović (@Ibra_official) May 26, 2018
Gamification är ett begrepp som används ofta i termerna att det är diverse element från spelvärlden som appliceras i något annat, som till exempel lojalitetsprogram (du kan läsa mer om detta i tidigare inlägg). Gamification kan även appliceras till våra klassiska sporter, som squash, tennis, fotboll och många fler. Med hjälp av smart teknologi kan både unga barn och äldre vuxna röra sig med hjälp av ett datorspelande sätt.
Fun with balls är en startup som växt snabbt och de skapar roliga aktiviteter med hjälp av diverse datorspelande element. Kan vara så enkelt som att kasta bollar på en skärm eller spela tennis och fotboll mot en vägg. Som du ser i videon verkar de leva upp till sitt namn, att det är kul med bollar.
[wpvideo Kdravx0C]
Gamification kan även implementeras för de traditionella sporterna och kan hjälpa till att öka kunskapen till sporter som tidigare varit okända för dig. Vad säger du om fäktning? Har du koll på hur det fungerar eller har du någonsin haft möjligheten att förstå det? Kanske kan det hjälpa till om du skulle få allt berättat via skärmen? Kolla för tidpunkterna 13:05-13:52 i videon nedan.
Sista exemplet på innovativa idéer hur vi kan aktiveras är med hjälp av förstärkt verklighet, även kallar Augmented Reality (AR). Bordtennis är en aktivitet och sport som inte behöver stor yta. Möjligen är ett bord dyrt att köpa eller svårt att få plats i hemmet. Fast, genom att tillämpa AR kan det mesta vara möjligt, eller vad tycker du?
Sportidealistens lärdomar
Enligt rapporter om barn och ungdomars hälsa ser den inte ljus ut, eller i alla fall inte hållbar. Däremot finns det möjligheter att vända denna trend. Kanske är skateboard en sport som kan ses som förebild för att erbjuda fysisk aktivitet oavsett vart du befinner dig? Om plan- och bygglagen inte prioriterar idrotten, så får vi se till att idrotten prioriterar dem ytorna vi har. Finns det ytor i din stad som till exempel en tom kyrka?
Är du ledare i en idrott? Tänk på hur viktig roll alla idrottsledare har i vårt land. Så många timmar ideellt engagemang som i slutändan ger barn och ungdomar möjlighet att röra på sig. Ofta räcker inte tiden till att planera alla träningar, fast tänk om ett transformativt ledarskap skulle kunna läras ut. Då kan idrottsutövarna även ses som människor och enligt Coté kan barn och ungdomar känna sig mer delaktiga och intresserade av idrottsrörelsen.
Slutligen har vi det digitala området som kan både ses som en nackdel men även en fördel till rörelse. Fun with balls har en innovativ lösning där Björn Borgs tennisspelande mot garaget byts ut till tennisspelande mot monster som ska träffas och ger poäng.
Vad kan du göra för att få fler i rörelse?
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Tycker du det bara visas fotboll, golf, handboll och ishockey på Tv:n? Brinner du för sporter som det sällan skrivs eller rapporteras om? Då är SM-veckan din favoritvecka på året! Att alla idrotter har svenska mästare är inte konstigt. Däremot att det finns över 70 idrotter där bara ett fåtal får mediaövervakning och lyfts fram till allmänheten, låter inte så rättvist. Vad är SM-veckan och varför är det intressant? Det ska jag ta upp här.
SM-veckan
Enligt SVT var det en av de “mindre” idrotterna, de som sällan får mediaövervakning eller sponsorer och får kämpa för en elitkarriär, det var dem som grundade idén, SM-veckan. Ulf Karlsson, ordförande i Svenska Squashförbundet kontaktade SVT för att påpeka bristen på bevakningen av idrotters SM-tävlingar. Idén handlade om att samla de idrotter som hade dålig mediabevakning under ett arrangemang tillsammans. Sedan 2009 hålls en vinter- och en sommarvecka, där vinter och sommarsporter samlas tillsammans var för sig.
SM-veckan vinter
För tio år sedan lanserades den första SM-veckan i Sundsvall med fem sporter. Tio år senare var de tillbaka där det en gång började, i Sundsvall. Under dessa tio år har både antalet deltagande sporter ökat och tittarsiffrorna via TV. SM-veckan drivs av Riksidrottsförbundet i samarbete med specialidrottsförbunden som deltar och värdstaden för veckan. En vecka fylld med svenska mästerskap i olika idrotter. En vecka där 24 idrotter gör upp om respektive mästartitel. Deltagande idrotter
Alpinrodel
Alpint (parallellslalom)
Badminton
Boule
Bowling
Brottning
Crosskart
Cykeltrial
Danssport
Draghundsport
Dragkamp (individuell)
Freeskiing (big air)
Längdskidor
Radiostyrd bilsport
Rallycross
Rallysprint
Rullstolsrugby
Skicross
Snowboard (big air)
Softboll
Stadioncross (snöskoter)
Styrkelyft (lag)
Virtuell bilsport (ny i SM-veckan)
X-trial
Öka kunskapen
Efter att ha gått igenom de deltagande sporterna är min fråga till dig, hur många känner du till?
Känner du dig säker eller kanske bara hört talas om sporterna fast saknar kunskap hur de fungerar? Du kan vara lugn. SM-veckan har gjort snygga och innehållsrika inlägg via sitt Instagramkonto. På några sekunder kan både du och jag svepa höger och öka vår kunskap vad de olika sporterna verkligen går ut på. Det kallar jag att öka kunskapen.
https://www.instagram.com/p/BsXmt6Wn3z8/
https://www.instagram.com/p/BscuxgEnF5z/
https://www.instagram.com/p/BsnSuaNnzU6/
https://www.instagram.com/p/BsxTLWeHtnF/
https://www.instagram.com/p/Bs7k1YEnMhc/
Smart biljettsystem
Inte nog med att det är Charlotte Kallas hemmaplan, det är även en folkfest under kyliga dagar och vad passar då inte bättre än att klä sig varmt med en mössa? Köper du en SM-veckamössa (299 kr) har du inte bara ett varmt huvud, det är även din inträdesbiljett till alla evenemang, du åker gratis på alla bussar inom Sundsvalls kommun under veckan och sist men inte minst, du kan vinna priser med hjälp av mössan. Smart va?
SM-veckan är inte bara en vecka fullt med elitidrottare som tävlar. Det är peppande publik, och andra mötesplatser så som seminarier, ett flertal svenska toppartister, unika mösslotterier, hockey-bockeyturneringar och en hel del till som hålls under veckan.
Följande ämnen berörs under veckans seminarier:
30 januari (12.30-14.00): En inkluderande och jämställd idrott, Stora torget 31 januari (14.00-15.30): Betydelsen av större arrangemang för regionen – tillväxt, hållbarhet och stolthet, Stora torget 1 februari (15.30-16.30): After work: ”Stopptid med Jens Lind” och ”SM-veckan 10 år”, Stora torget
Sportidealistens lärdomar
Vad kan man säga om SM-veckan? Det är en häftig vecka fylld med massor av olika sporter, atleter och det är helt enkelt en stor folkfest! Grundidén har verkligen tagit fart, tio års jubileum är inte dåligt. Kan det bli i år som tittarsiffrorna når över miljonen?
Från fem sporter till 24 på vintersidan visar på att fler och fler sporter blir en del av arrangemanget. Fler atleter får chansen att dels synas i media och även själva får chansen att se andra idrotter. Dessutom innebär det att fler specialidrottsförbund får vara med och hjälpa till, alltså mer folk får jobb.
Slutligen, vinterveckan har en intressant idé med att köpa en SM-mössa och få full tillgång till hela vecka och dessutom vara med i flera olika tävlingar. Det gör inte bara att folket får hålla sina huvuden varma, utan det kan ge en uppmaning att se på flera sporter när de väl är på plats. Det kommer synas via TV att alla går runt likadant och marknadsför SM-veckan ännu mera. Således win-win för alla parter.
SM-veckan har visat på ett ökat intresse bland media och i samhället. Idén om att få en bättre mediabevakningen har genomförts och fler “mindre” sporter har hoppat på tåget. SM-veckan är ett smörgårdsbord med Sveriges bästa idrottsutövare på en och samma plats, i media och framför Tv:n. SM-veckans ambition att vara en idrottslig folkfest har gått i uppfyllelse. Den bidrar dessutom med att öka kunskapen om vilka sporter vi kan utöva på vintern. Fråga är vilken din nya favoritsport är efter 3 mars?
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Vanligtvis när det kommer till framgångsrika sportevenemang, oavsett om det är en turnering, uppvisning eller tävlingsmatch bedöms de efter bra prestationer på plan, en engagerande publik och media. I följande inlägg ges sex olika tips för hur du kan skapa den engagerande och goda stämningen. Kickstarta redan idag!
Luleå Hockey med publikrekord
Gör inte som andra, gör som MLS
Använd Instagram på bästa sätt
Visa upp vad dina åskådare kan missa
Digital content med spelschema
Bakom kulisserna med unikt innehåll
1. Luleå Hockey med publikrekord
“En bild säger mer än tusen ord”, ett klassiskt citat som verkligen passar bra för denna tweet.
Så här ser det nya publikrekordet för SDHL ut. 6220 personer. Tack så jättemycket alla ni som gjort det här möjligt! ❤️💛🖤 #Rekordmatchenpic.twitter.com/rEejQHGaqe
Damernas ishockeyelit har helt andra förutsättningar med resurser än herrarna. Bland annat media kan hjälpa till att locka folk till matcher. Trots att det är en stor skillnad mellan damernas ishockeyliga (SDHL) och herrarnas ishockeyliga (SHL) är det få ishockeyklubbar som lyckats så väl att lyfta fram båda sina elitlag som Luleå Hockey.
Under hösten fick Luleås ishockeyklubb kvittot på deras arbete med både herrlaget som med damlaget. #Rekordmatchen som det hänvisas till i tweeten ovan visar en fantastisk inramning av en fylld arena. Att Luleå Hockey dessutom uppmärksammar en tacksamhet till alla som bidragit till denna rekordmatch gör det bara än mer viktigt att belysa denna förening.
2. Gör inte som andra, gör som MLS
Amerikansk sport brukar vara förknippad med mer underhållning än en speciell supporterkultur. När det kommer till de stora sporterna i USA: basket, amerikansk fotboll, baseboll och ishockey så brukar vi i Europa ta efter hur de organiserar dels sporten och dels hur fansen är. Fast fotbollen, alltså “soccer” som amerikanare kallar den, har växt ordentligt de senaste åren.
Den europeiska fotbollskulturen är ofta förknippad med läktarkultur av att sjunga olika sånger och heja fram sitt lag. I jämförelse med den amerikanska underhållningskulturen kan det bli svårt att antingen övertyga resterande fotbollsvärlden med en fotbollsmatch, där fansen underhålls istället för underhåller fotbollslagen. Vice versa gäller att övertyga amerikanarna om hur läktarkulturen är från Europa. Här finns en liten krock gällande hur den kan växa och utmana den europeiska fotbollskulturen som är dominerande i fotbollsvärlden.
Fotbollsligan i USA heter Major League Soccer (MLS) och de försöker lyfta fram MLS som den bästa sporten och ligan i USA och även i världen. Fast hur kan de göra det när inte de bästa spelarna går dit? MLS är en rätt så ny fotbollsliga i jämförelse med de andra fotbollsligorna i världen och har därför inte samma status som de övriga ligorna. Ett sätt för att MLS ska locka till sig intresse är att ständigt tänka kreativt och prova olika tillvägagångssätt att få uppmärksamhet och engagera nya fans. Som till exempel låta en fotbollsspelare bära på en mikrofon och prata med kommentatorerna under en fotbollsmatch.
“America just DOESNT understand FOOTBALL”
“I liked seeing this from an educational standpoint. Gives young players useful information as to what they should be communicating to their center backs during the game”.
Dessa två kommentarer är bara en liten del av alla som finns till videon av denna mikrofonsituationen. Den första är helt klart baserat av den europeiska fotbollssynen medan den andra kommentarer tänker ur ett utbildningsperspektiv. Visst kan det kännas konstigt att störa en fotbollsspelare, fast det ska sägas att detta exempel är bara genomfört i en träningsmatch.
Gary Stevenson, president and managing director, MLS Business Ventures: “It is a very American thing to do but this idea of giving fans an inside look at is what is going on, we like that a lot.”
3. Använd Instagram
I genomsnitt spenderar Instagramanvändare 53 minuter per dag, vilket är bara fem minuter mindre än Facebookanvändare, fast fyra minuter mer än Snapchatanvändare. Det ska dock sägas att denna data är främst via androidanvändare. Denna data är intressant på så vis att det är en plattform som är populär och Instagram har en stor potential att nå ut till sina nuvarande och potentiella intressenter. Här kan du läsa om sex tips för att skapa engagerande innehåll på Instagram och kanske öka antalet följare, fast framförallt mer lojala följare och öka ditt varumärke.
1) Panoramic
2) Split Screen Voting
3) Use Color Matching
4) Get Creative With Your IG Fonts
5) Get Tapping
6) Hide Links In Your Stories
Ett av dessa jag vill ta upp här som även fotbollslaget Chelsea FC har tillämpat är 5) Get Tapping. Detta gäller för dig som redan använder Instagram Stories eller funderar hur du ska använda det. Fördelen med de exempel som ges här från Chelsea är att denna strategi engagerar många fans. Enligt Delmondos undersökning upptäckte de att mer än 70 % av de som tittar på dina Instagram Stories klickar igenom dem relativt fort. De menar att eftersom detta är en fysiskt interaktion så ta det till din fördel och engagera följarna med ett intressant innehåll.
Har du någonsin hört talas om en hörnflaggscamera kontrollerad av folket? Det är något som Los Angeles FC tagit fram i samarbete med Twitter. Det är helt enkelt du eller jag som har ett twitterkonto som kan styra vad vi vill se i en match. I exemplet nedan kan du se hur det såg ut när detta prövades i ena Los Angeles derbyt under 2018.
Från en artikel från SportTechie beskrivs funktion:
“Every time someone tweets with the hashtag #LALookIn, the on-site DSLR camera will snap a photo that will then be sent to the user in a reply. Nearby corner kicks will offer compelling close-ups. If a player scores, maybe he will return to mug the camera as part of his goal celebration”.
Ett annat intressant exempel från 2018 är från den amerikanska basketligan NBA. När spelschemat för årets säsong publicerades var det flera basketlag som själva publicerade sina första matcher eller när deras svåraste matcher kommer bli av på hemmaplan. Fast flera av basketlagen gjorde om detta enkla budskap till ett kul, engagerande och spännande meddelande. Jag själv blev mer intresserad att gå på några matcher och några av basketlagens publicerade budskap/meddelanden som nådde mig kommer här.
Kul koncept med spelarkort där varje kort de presenterar visar vilka datum de möter respektive motståndare. Eftersom de använder korten som är lite retro kan flera av bilderna på korten vara bilder från förr i tiden med gamla klassiska spelare, vilket kan skapa lite nostalgi och väcka lite goda minnen från förr.
6. Bakom kulisserna med unikt innehåll FCK och Man C
Att visa upp hur atleter och klubbar arbetar bakom kulisserna har blivit lättare att ta del av under de senaste åren med hjälp av sociala medier. Något annat som dykt upp på sistone är dokumentärer och tv-serier via diverse digitala plattformar så som Amazon, YouTube och Netflix.
I ett av de senaste blogginläggen här på Sportidealisten har du fått ta del av när FC Köpenhamn gjort en dokumentärserie via YouTube om svenska fotbollsspelaren Erik Johansson (spelar numera i Djurgårdens IF). Utöver denna har Juventus lanserat sin en egen serie som lanserades via Netflix. Dessutom lanserade Manchester City tillsammans med Amazon sin dokumentärserie som dessutom går att se på Netflix.
I alla dessa ges väldigt mycket insyn i hur klubbarna och atleterna arbetar på plan och vid sidan av planen. De visar även upp hur det fungerat på sportkontoren och diverse möte, vilket kanske inte säger allt om hur de arbetar vid strategiska beslut, fast det finns mycket som sällan visas via vanliga nyhetsmedia.
Avslutningsvis, så är det väldigt svårt att få reda på hur det fungerar med damidrottare. Varför finns det inte liknande dokumentärer och serier som med manliga lag och atleter? Det finns dock en video som kan ge mer insyn hur en fotbollsspelare upplever sin vardag, vilket du kan se nedan.
Sportidealistens Lärdomar
Sex olika perspektiv har lyfts fram. Allt från rekordpublik, till engagerande innehåll via sociala medier och till bakom kulisserna. Tillsammans visar de olika tillvägagångssätt som kan öka stämningen på och utanför arenan.
Om det är något jag vill dra som slutsats från 2018 års höjdpunkter är det att bra prestationer på plan, en engagerande publik och media tillsammans kan skapa en bättre idrottsupplevelse. Detta gäller både för idrottarna själva, som för åskådarna och media. Dessutom finns det en brist på bakom kulisserna från damidrottare och damlag inom idrotten. Troligtvis skulle fler dokumentärer och TV serier kunna öka kunskapen om kvinnornas roll i idrottens värld och kan bidra till en mer jämställd idrottsvärld. Ensam är sällan starkast.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
I detta inlägg vill jag ta upp sex exempel som gav fansen en bra upplevelse och som fler evenemang kan ta efter.
Innebandy VM 2019
15 106 var det tidigare världsrekordet för en innebandymatch och detta var från VM 1996 i Stockholm. Under innebandy VM 2018 mellan 1-9 december slogs detta under matchen om tredje pris mellan Tjeckien och Schweiz med 16 112. Det finns många tjecker att tacka för det, med tanke på att det hela utspelades i Tjeckien, fast förmodligen även ett engagerande evenemang för fansen.
Under detta VM fanns en huvudfigur, vilken var världsmästerskapets maskot, Floorian (se Floorian på bilden nedan). Förmodligen en anspelning på innebandyns engelska översättning, Floorball. En maskot beståendes av en innebandyboll till huvud och en blå mantel för att symbolisera världsmästerskapets slogan “Fast track to Glory”, alltså att snabba spår till äran.
Vanligtvis är en maskot under mästerskap bra för att kunna marknadsföra sitt evenemang, speciellt till barnfamiljer. Eftersom de flesta maskotar jag har sett genom åren har en viss vänlig och häftig karaktär som barnen vill krama eller göra High Five med. Därav associerar de evenemanget med något mer än bara det sportsliga och tävlingsmomenten. Familjer kan göra en kul aktivitet tillsammans. Då kan barn och ungdomar leka i Fan zones, där det kanske kan göra ansiktsmålningar, spela innebandy på liten plan eller andra roliga lekar. Och allt detta med maskoten. Kul va?
Engagerande maskotar gör det ännu mer kul
I innebandy får målvakter ofta utstå många skott och har en hel del att göra. Vissa skott de räddar är enklare än andra och under VM hade de en viss låt och video de visade upp på jumbotronen när en målvakt gjorde en riktigt bra räddning, som de kallade Monster Save.
Det finns också utvisningar i innebandy och då innebar det en ny låt och en ny liten video med Floorian, vad tycks?
[wpvideo Zcx2hXTJ]
Tillsammans
“Fan Cam”, gjorde också susen. Under matcherna visades fans på jumbotronen och alla vinkade och jublade. Många har rest till Prag med sitt lands flagga och oftast har det skrivits orter där fansen kommer ifrån på flaggorna.
Till och med jag och mina vänner fick möjligheten och dessutom med Åkersberga som vi kommer ifrån.
En annan sak som skedde under mästerskapet var att det var lite ljusshow tillsammans med alla på arenan. Se hur det kunde se ut på videorna.
Två maskotar är ännu bättre
En Floorian är bra att ha, fast två är ännu bättre. Under mästerskapet var det två maskotar som hoppade, dansade och hjälpte till på finalarenan, O2 arena. Ibland var de nedanför läktarna och klappade igång respektive länders fans och ibland var de uppe på läktaren och kramade fans, tog bilder tillsammans eller dansade till musiken som spelades i arenan.
När de är två stycken kan de lättare finnas till för fler fans på arenan, alltså dubbel glädje och tillgänglighet för fansen. Dessutom var det ofta någon tävling i periodpausen och de som var bjudna ner på planen för att delta var fans från läkaren som lyckats fånga en frisbee som de båda Floorian kastat ut tidigare under en match. Fast de två maskotarna kunde också ställa till scener som kunde upplevas roliga för vissa men för andra dumma. Som det syns på bilden efter detta stycke håller Floorians varsin stor gul säck. Just dessa två säckar innehåll popcorn. Vad som hände efter denna bild togs var att de vevades ut bland fansen vid trapporna som syns i jumbotronen. Visst har nog ingen dött av lite popcorn i håret, fast trapporna och alla fans i närhet hade popcorn överallt efter detta.
Bra matlogistik utanför planen gör det bättre för fansen
Något mer jag vill lyfta upp som var riktigt bra på arenan var matkioskerna och deras struktur. Visserligen har jag ingen bild på detta, fast det som syntes som långa köer när jag var ute och handlade, var bara ett första intryck, sen tog bara väntan ett par minuter för det flöt på bra.
Varför upplevde jag och förhoppningsvis alla andra detta också? Jo, för att i stället som de flesta arenor har med massor av kiosker som säljer samma saker: chips, korv, pizza, öl med mera — på finalarenan, O2 arena har de delat upp utbuden av mat till varsin kiosk. Alltså, ville jag ha pizza så fanns en pizzakiosk och om jag ville ha korv så fanns en korvkiosk. Således fick alla köa till en maträtt vardera, vilket tillåter kioskerna att ha ett lager för bara en vara.
Sportidealistens lärdomar
Innebandy VM 2018 var ett steg i rätt riktning på många sätt. Det var både många länder som börjar visa på bättre och bättre innebandy och även ett evenemang som skapade bra underhållning för alla fansen. Det var mycket bra tryck från fansen runt om i arenan, fast det var också bra från organiseringen som möjliggjorde detta.
Det jag vill poängtera är vad några små och korta videos kan bidra med. Tillsammans med en maskot kan ett innehåll och en berättelse skapas. Dessa videos till Monster Save eller utvisningar bidrog till en kul upplevelse. Som fans längtade jag inte bara efter målsignalen, utan nu underhölls jag till utvisningar och när det gjordes en bra räddning med en rolig melodi och video och så vidare. Fler positiva associationer och mer förväntan i luften.
Avslutningsvis är det viktigaste jag tar med mig från innebandyn VM att de skapat ett evenemang för och av fansen. Det är ett tänk på att skapa smidiga matköer och det är Fan Cams och tävlingar som bjuder in alla fansen att skapa en stämning tillsammans.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Inlägget berättar om vad leAD är och hur det fungerar hos dem.
En av föreläsarna från konferensen, Sports Technology Transfer and R&D Summit, i Belgien under hösten var Benjamin Penkert. Han är grundaren till SportsTechX som har undersökt Sports Tech området och sportinnovationer runt om i världen. Han arbetar dessutom med leAD Sports Accelerator, som är en sportaccelerator i Berlin, Tyskland. Mer acceleratorer hittar du från tidigare inlägg här.
Benjamin presenterade leAD Sportacceleratorn och berättade om en sak som gör sport till ett nytt och intressant område att arbeta kring: “Vi saknar data om sports tech området”. Han fortsatte vidare och ställde frågan till alla deltagare: “Kan vi samla ihop någon databas inom diverse fält för sports tech?” Denna fråga är lite vad han har gjort med SportsTechX och en del med leAD. I slutet av Benjamins presentation berättade han om leADs framgångsrecept.
I slutet får du veta vad leADs framgångsrecept är, men först lite mer om leAD Sports Accelerator.
leAD, the legacy of Adi Dassler
Under de senaste två åren har några sportacceleratorer dykt upp på den europeiska kartan, där en av dessa är leAD Sports Accelerator i Berlin.
Lead-resan startade när Adi Dasslers barnbarn bestämde sig för att återvända till sportbranschen och fortsätta sin farfars arv. Tillbaka i första hälften av 20-talet grundade Adi Dassler ett ganska framgångsrikt företag, adidas och har sedan dess kallats fadern till den moderna sportindustrin.
Han inspirerade generationer av sportentusiaster och inspirerar än idag. Barnbarnen ställde sig frågan: Hur skulle han innovera idag? De trodde att han troligtvis skulle stödja och investera i sportstartups. Så dem bestämde sig för att börja var de första idéerna är födda: Med tidiga startup i ett acceleratorsprogram. Men detta är inte bara vilket annat acceleratorsprogram som helst. Varför? Fokus är bara på sport, så hela nätverket bakom leAD är rotat i eller nära kopplat till sportbranschen.
Inför starten av allt hade de som mål att få 300 ansökningar. Så småningom fick de mer än 480 ansökningar från 22 länder. De bjöd in de 40 bästa startups och valde därefter de 15 bästa (från 13 länder). Under september drog nästa program igång och denna gången var det över 500 ansökningar där det slutade med nio startups som genomförde acceleratorn. Under programmet arrangerades mer än 30 workshops och utbildningar och de hade även veckovis 1on1 sessioner för affärsstrategi, investeringsstrategi och finansiell planering. I slutet arrangeras en Demo Day, där startupsen gör en pitch inför mer än 150 investerare, mentorer och partners.
Visionen är att bygga ett kraftverk för globalt idrottsföretagande, koppla innovation och investeringar till en plattform som stöder hela entreprenörens resa från idé till exit – med kapital, kunskap och nätverk.
Sportacceleratorns framgångsrecept
Som jag lovade inledningsvis fanns det en sak som stack ut från leADs arbete och som deras startups har haft mest nytta av. Deras framgångsrecept ser du på bilden längst ner till höger (ja, jag vet att man inte kan läsa allt, fast den viktigaste går att läsa, eller hur?).
När Benjamin och teamet från leAD analyserar och undersöker vad som varit deras största bedrift och resurs i deras arbete med sportacceleratorn och sport startups, är svaret: nätverk. Det rätta nätverket är vad startups gynnas mest av!
leAD på insidan
Nyligen besökte jag Benjamin och gänget på leAD och fick en väldigt intressant och givande tid hos dem. Jag fick träffa och prata med flera av startupsen i höstens program och jag hittade även en intressant bok.
En av kvällarna var det “pitch night”, där startupsen tränar på sina pitchar inför Demo Day. Det fanns verkligen smarta personer inom sportindustrin här. På bilden är Timko som är en av grundarna till SkillYoga. Kolla in här för att läsa mer om de nio som var på plats under höstens upplaga. Skulle du vilka veta hur deras Demo Day var så hittar du den här!
Sportidealisten Lärdomar
Sportinnovationer verkar vara ett växande område om jag lyssnar på Benjamin och leAD. Exakt vad som finns ute på fältet är fortfarande inte helt tydligt, fast jag har fått en bra översikt och det växer på fler platser i världen. Men det som jag tar med mig från en sportaccelerator som leAD är att det går att utveckla ett program där sporten möter entreprenörskap. Även om leAD har ett stort ekonomiskt stöd och startupsen som ingår i programmet får ekonomiskt stöd är inte det det viktigaste. De som söker till leAD är ute efter ett nätverk. Ett nätverk som kan leda till framgångsrika samarbeten och förhoppningsvis mer rörelse i världen.
Som sportidealist är jag positivt inställd att vi i Sverige kan bidra med mycket inom detta område också. Sverige är ett klokt land med många duktiga entreprenörer och ett land med mycket fokus på idrott och fysiskt aktivitet. Så länge vi kan arbeta tillsammans kanske vi kan ha en egen sportaccelerator eller liknande i Sverige snart.
Har du idéer eller är en sportstartup eller vill bidra till sportekosystemet på något vis så vill jag höra från dig!
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Konferensen Sports Tech Transfer and R&D Summit hade som syfte att främja kunskapsutbyte mellan akademin och industrin. Detta för att stärka samarbetet och överföringen av innovationer från forskningslaboratorier till industriellt användande inom idrottsområdet. Vidare tror konferensen att det kommer uppmuntra till kommersialisering av innovativ teknik som utvecklats i offentliga och privata forskningsorganisationer och främja samarbeten mellan forskningsorganisationer och utvecklingsgrupper inom sportsektorn. Denna tekniköverföring tror arrangörerna i slutändan kommer att öka ömsesidig regional affärsutnyttjande och främja samarbeten.
Belgiska sportinnovationerna
Inledningsvis på konferensen fick vi lyssna till det flamländska idrottsförbundet, Sport Vlaanderen, som berättade om sin syn på sport och innovation. De berättade om deras innovativa campus i Belgien med mycket “easy access sport activities”. Med detta menade de för att främja kreativitet och sportande behövs det något tillgängligt som främjar rörelse. Som exempelvis olika verktyg och omgivningar på campus för olika aktiviteter.
Sport Vlaanderen menade på att de bidrar med inspiration till innovation. De har startat upp “SportCubes” i bland annat Brugge, vilket är en mix av Virtual Reality och sport. Se nedan som exempel via deras instagramkonto.
https://www.instagram.com/p/BoOcdonnD_n/
Hur ser sportklubbar på innovation?
En annan av talarna på konferensen var Benjamin Kinsky som forskar om sportklubbar och innovation. Enligt honom har sportklubbar motivation till att vara innovativa eller i alla fall bidra till en innovativ miljö. Han syftar på att sportklubbar har fans och sponsorer som innovatörer vill åt.
Från samma område när det kommer till sportklubbar så var fotboll och flersektions sportklubben Lazio på plats och talade om “Why innovation matters”. Enligt Federico Eichberg, Senior Vice President, SS Lazio finns det åtminstone två saker som gör att EU lyssnar och pratar om sport. Dessa två är social integration med folk från olika bakgrunder och de sociala resultaten till samhället som framkommer med hjälp av sport.
Sedan utvecklades denna föreläsning till hur detta skulle gå till. Han tog upp fyra viktiga element:
Volontärer i sport är bra (dock är det dåligt med siffror om detta)
Hälsosamma ekonomiska aspekter med hjälp av sport (dock är det ännu inte helt tydligt hur detta ska undersökas och bedömas)
Regionala utveckling med koppling till sport. Det gäller att skapa strukturer och attityder i sin region för att skapa sportnätverk.
Innovation (dock har en uppskattning av innovation inte varit tillräcklig. I Italien har de försökt förändra detta med att samarbeta med ett universitet, Olympic Trento och tillsammans med idrottsministern.)
Intressant fakta
1500 patentansökningar inom sport de senaste 20 åren. För något år sedan 4500 stycken och idag 8000 patentansökningar.
Två guldskatter för sportinnovation
Genomgående var det två områden som togs upp som guldskatterna för sportinnovation, vilka kommer vara bra fokusområden och dessa två var:
Hälsosam livsstil, inte begränsad till fysisk aktivitet, även näring och inte bara för och till idrottsföreningar och idrottare.
Aktivt åldrande och aktiva turister.
Dagens och framtidens sportkontor
En annan av föreläsarna var Associate Professor och Docent Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolan berättade om det hybrida sportkontoret, en mix av både det fysiska och digitala. Martin är även chef på Center for Sport & Business på Handelshögskolan. Där arbetar han och kollegorna på Handelshögskolan med diverse sportförbund, bland annat med Travförbundet. Läs mer om det här.
Ett av deras syften med detta är att bidra med enkelhet. Ett lag är inte bara spelare menar Martin, utan det handlar om hela kontoret också. Hur skapar vi enkelhet för sportorganisationer? Detta är vad de på Center for Sport & Business försöker göra. På Handelshögskolan finns flera duktiga forskare som kan hjälpa olika sportförbund med bland annat metoder för att möta dagens samhällsutmaningar. När de hjälper dessa sportförbund ger Center for Sport & Business förslag på metoder att arbeta med. De låter sina samarbetspartners som exempelvis Travförbundet, att välja ut en metod dem vill jobba med istället för att bara ge alla sorters metoder som finns där ute och låta dem klara sig själva. På så sätt låter de idrottsförbunden att välja en metod i taget som de själva känner sig bekväma med och kan fortsätta arbeta enkelt fast med en kunnig omgivning.
Sportidealistens lärdomar
Några av sakerna som jag tar med mig från Sports Tech Transfer and R & D Summit är att det finns många fler samarbeten som kan skapas med våra idrottsförbund runt om i Sverige. Är du en företagare inom sportsektorn kan du bidra till ditt lokala idrottsförbund (IF) eller Riksidrottsförbundet (RF) med vad som händer där ute i världen. Frågan är om IF/RF har kännedom om vilka verksamheter och resurser som finns och kan hjälpa dem?
För att få så mycket stöd som möjligt från EU bör sportens påverkan bevisas. Kan du och jag försöka identifiera bevis på sportens påverkan i samhället kan vi lättare nå regionerna. Vi kan då säga att innovationer inom sport kan hjälpa regionerna, således kan det ges mer bidrag från stater som i sin tur får bidrag från EU.
Forskning och utveckling sker inom en rad olika idrottsrelaterade områden som prestationsanalys, skadeförebyggande och rehabilitering, digital marknadsföring, fan engagement och media med flera. Små och medelstora företag inom sportteknologin är i en konkurrensutsatt miljö och blir därför mer och mer aktiva i domänen för teknologisk innovation. Å andra sidan är både lag, ligor, klubbar och individer angelägna om att implementera verktyg som utvecklas inom företag, kunskapscentrum eller båda. Det ligger i korsningen av flera olika områden i samhället (sporter, universitet, företag och beslutsfattare) att win-win-situationer kan skapas, vilket till slut gynnar idrottare och allmänna befolkningen.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Inför denna fullspäckade vecka som är skapad av den europeiska föreningen för Sport Management (EASM) och Malmö Universitets institution Idrottsvetenskap har jag, Jakob, haft en roll hos båda parter. I den förstnämnde företräder jag rollen som Studentrepresentant i styrelsen och i den senare hade jag också rollen, Studentrepresentant plus Sociala Medieansvarig. Huvuduppgiften som Studentrepresentant kan sammanfattas som att ansvara, engagera och supporta alla studenter inför, under och efter EASM konferensen.
Mitt fokus inför konferensen var att hjälp Idrottsvetenskapen med ett bra Student Seminar program (du kan läsa mer om det här och här), vilket innebar dels planering av hur mycket lektioner som behövdes och dels antal timmar grupparbeten som behövdes. Det handlade även om att kolla upp rätt boende och upplägget med vad studenterna skulle behöva hjälp med under dagarna. Helt enkelt, skapa dagar som skulle fungera bra för varje individ, där 48 utav 50 stycken var internationella.
Under hela veckan såg jag till att delta på så mycket av Student Seminar som möjligt. Jag hade med en kamera och tog bilder under varje dag för att ha innehåll och minnen till både alla studenter som till Idrottsvetenskapen och EASM. Under dagarna såg jag även till att prata med så många av studenterna som möjligt för att veta vilka de är och vart de kommer ifrån och vilka erfarenheter de besitter. Dessutom genomgick jag liknande förra året när jag var deltagare i Schweiz och nu när jag är studentrepresentant kunde jag därför ge tips och feedback till studenterna och deras grupparbeten. Jag försökte således vara en hjälpande hand för studenterna.
Det finns även ett Student Seminar som är till för doktorander, vilket pågick under två dagar innan konferensen och på deras introduktion passade jag på att hälsa på alla. De var cirka 20 stycken doktorander på olika nivåer, allt ifrån första års doktorand till någon som varit doktorand i sex år. Deras schema var väldigt fullspäckat och där fanns inte mycket tid att fundera på hur det skulle planeras, vilket gjorde att mitt involverande kring Student Seminar mestadels kretsade runt de yngre studenterna.
Utöver allt umgänge med studenter innebär även rollen som styrelsemedlem att jag haft styrelsemöten och hjälpt till med diverse uppgifter. Bland annat har EASM ett årsmöte i samband med konferensen och inför detta finns det lite praktiska förberedelser som ska genomföras, som till exempel dela ut röstkort. Efter årsmötet var det nya medlemmar som kom in i styrelsen i år, vilket gjorde att vi hade ett styrelsemöte med den nya styrelsen under konferensens sista dag. Detta innebar att redan nu börjar planeringen inför nästa års konferens som hålls i Sevilla, Spanien.
Avslutningsvis har inledningen av september varit fullt ös med lite sömn. Däremot har jag träffat och lärt känna många intressanta människor från olika håll runt om i världen. Det innebär ett mångfaldigt nätverk som förhoppningsvis kan hjälpa idrotten mot en bättre framtid i världen. Dock ska det inte glömmas bort att allt detta skulle aldrig vara möjligt om jag inte varit öppen för nya utmaningar och möjligheter i livet. Dessutom har jag haft en grupp människor i styrelsen som lyssnar på varandra och alltid uppmuntrat mig att säga mina åsikter. Detsamma gäller till Idrottsvetenskapen, de har varit många individer som tillsammans hjälpt till, vilket gör att jag blickar tillbaka och känner mig hedrad och nöjd med EASM konferensen.
Vill du höra studenternas åsikter och erfarenheter rekommenderar jag dig att kolla in EASMs Student Sport Management Club. Vad både de själva säger och som jag själv upplever nyttan med EASM konferensen, är att nya kontakter för livet skapas och inspirationer till egna studier och arbeten identifieras och dessutom ett internationellt och professionellt minne att vara stolt över.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Ungefär vid början av september varje år sker en stor internationell Sport Management konferens någonstans i Europa. Denna händelse är en del av vad EASM erbjuder och skapar med Sport Management området varje år. För att få mer inblick i konferensen kan mer information hittas här och här.
Student Seminar
Konferensen är inte allt, utan de har även flera dagar innan själva konferensen ett program avsatt för framtiden, alltså Sport Management studenter. Det finns både Student Seminar som är till för alla som studerar på Kandidat-, Magister- eller Mastersnivå och även Phd Student Seminar för doktorander.
Student Seminar syftar i första hand till att förbättra Managementfärdigheterna i praktiken samtidigt som man samarbetar i en internationell miljö. Detta program pågar dagarna innan konferensen, och består av ett Management Game, föreläsningar och workshops som är kopplade till konferensens tema. Konferenstemat i år är: Managing Sport in a Changing Europe. Mer specifikt kommer Student Seminar fokusera på frågor om integration, rasism och inkludering/uteslutning i förhållande till idrotten.
Presentationer Sport Management Game
Under dessa dagar delas cirka 50 internationella studenter i grupper som efter olika föreläsningar och workshops sedan presenterar en lösning på hur idrottsklubbar kan förbättra eller utveckla sina verksamheter med ett integrerande perspektiv. Det kommer vara några tuffa dagar med mycket information och deadlines, samtidigt som varje individ kommer få ta del av andra människors perspektiv, med kanske helt andra bakgrunder och kulturer. Det återstår att se hur alla kan hantera detta, fast det kallas trots allt Sport Management Game. Två grupper kommer utses som vinnare och kommer således få presentera inför konferensdeltagarna under 5-8 september och göra upp om första platsen.
Här är en bild från min grupps presentation 2017. Vi hade uppgiften att motivera varför sporten bob och rodel skulle vara kvar i OS-programmet.
Sportidealistens Lärdomar
De kommande dagarna kommer bli fullspäckade av nya möten, perspektiv, sporter och erfarenheter i Malmö. EASM har en fantastisk möjlighet till framtidens Sport Management studenter runt om i världen och detta heter Student Seminar.
Cirka 50 internationella studenter kommer ifrågasättas och ifrågasätta idrotten i ett förändrat Europa. Med tanke på mixen av olika kulturer och människor som samlas under dessa dagar skapas en mångfald som många idrottsklubbar saknar. Som Studentrepresentant i EASMs styrelse kan jag bara säga lycka till till alla deltagare och i slutändan kommer vi alla öka vårt nätverk med framtidens Sport Managers med fokus på mångfald och social integration.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Har du växt upp och sett upp till en idrottare som du ville bli som när du blev vuxen? Hur skulle du känna om du fick reda på att du kan både träna och leva som en elitidrottare? Du kanske ville dela din glädje med spelarna när Sverige spelade under fotbolls VM men saknade en matchtröja? Eller tänk om du kunde klä dig och känna dig som en stjärnartist och bli en del av en sportkultur? Dessutom, att visa att människor är lika värda och att skapa en hemkänsla är något som du också kommer får läsa i veckans inlägg om klockrena sportsamarbeten.
Träna som din förebild
Träna som din förebild eller som ditt favoritlag, ja du läste rätt och detta är på riktigt. Det amerikanska fotbollslaget San Francisco 49:ers har skapat ett gym för allmänheten, så du kan träna som dem gör.
“At 49ers Fit, members will find a unique fitness and training experience at the facility, which will feature a host of machines, free weights, a turf area, a variety of classes including yoga, stationary cycling and boxing, and post-workout options like hydromassage beds, saunas, steam rooms and muscle-chilling cryotherapy.” – 49ers joint-venture partner, Mark Mastrov, founder of 24 Hour Fitness
JUST IN: The @49ers are opening up a team-branded gym in San Jose in partnership with 24-Hour Fitness founder & CEO Mark Mastrov.
No annual fee gym with cost starting at…drumroll please…$49 a month.
Att träna som en elitidrottare är inte så lätt att varken förstå eller ha möjlighet till när det kommer till resurser. Fast i detta fallet blir det möjligt genom att den vanliga gymmiljön och innehållet kryddas med allt som elitidrottarna gör i San Francisco 49:ers. Detta innebär inte bara den fysiskt hårda träningen utan återhämtning är minst lika viktigt, vilket ingår i detta gymmet. Dessutom om man önskar så kan det tillämpas olika analyser som det görs för elitidrottarna för att testa både kroppens olika funktioner och dessutom identifiera olika sätt som kan sedan utveckla en människas prestationer.
Tänk att ha möjligheten att träna som din favoritidrottare? Med detta samarbete skapas alla möjliga förutsättningar för att både utmana dig själv och se om du klarar vad som krävs att vara din favoritspelare och även återhämta dig på bästa sätt. Det sista är minst lika viktigt och ytterligare ett element till att skapa en nära relation till en idrott, favoritspelaren eller favoritlaget.
Klä dig som din favorit
Från att identifieras med sitt lag till ett annat. Adidas och NIKE har under fotbolls VM samarbetat med Bitmoji och möjliggjort för oss fans att ta selfies och ta bilder som gör att det ser ut som att vi bär exempelvis den svenska fotbollströjan. Bitmoji är en tjänst som speciellt används för Snapchat där du kan skapa din egna emoji. Detta samarbete är ett annat exempel där fans har möjligheten att uppleva och uttrycka en speciell känsla. Tänk dig att inte ha en egen Sverigetröja, men med hjälp av Bitmoji kan du klä dig eller rättare sagt din personliga emoji som ett svenskt fan med den riktiga adidaströjan.
“Football fans are passionate and creative, and with Bitmoji kits we’re giving supporters a new way to show their love of the game. Fans can choose from hundreds of cartoon images and 3D experiences to express how they are feeling about the World Cup and share this instantly with friends.” – Ba Blackstock, creator of Bitmoji
PUMA klär Jay Z
Den tyska sporttillverkaren, PUMA gör comeback till basketmarknaden efter 20 års uppehåll. Nu har PUMA och sångartisten och låtskrivaren Jay Z gått ihop för att leda PUMA framåt med kreativa projekt och skapa nya relationer till basketvärlden. Jay Z har redan ett stort intresse för basket och har dessutom många fans som även är basketfans. Helt enkelt ett smart samarbete för att PUMA ska upplevas på nytt inom basketen.
Men detta är inte allt. Jay Z som har ett stort intresse för basketen kommer även har en roll i PUMA där han kan hjälpa till att identifiera baskettalanger som borde bli en PUMA ambassadör. Du kanske har hunnit fundera på vad sport, musik och kläder har för koppling? De står alla för en sorts kultur och kan i många fall bli en perfekt matchning och detta är vad PUMA tror starkt på. Det återstår att se hur och vilken kultur som kan identifieras i basketvärlden och bland fansen nu när detta samarbete påbörjas.
“It’s clear that we’re looking at basketball through the lens of culture, and thinking about the fashion of basketball, the music of basketball — all the aspects of culture around basketball, all the aspects of culture around basketball as much as the on-court presence that we will have”. – Adam Petrick, global director of brand and marketing at Puma
Ett steg mot bättre förutsättningar för sportsamarbeten
Damallsvenskan är en av världens bästa fotbollsligor, men har i jämförelse med herrarnas Allsvenskan fått dålig support från den kommersiella sektorn. Till årets säsong blir det åtminstone ett steg mot bättre förutsättningar och ett historisk sådant. Det är nämligen så att Damallsvenskan har gått ihop med bostadsutvecklingsbolaget, OBOS och får från och med 25 juli sin första titelsponsor. Från och med då heter det OBOS Damallsvenskan. Vad detta innebär ekonomiskt, är att OBOS betalar 40 miljoner kronor till Damallsvenskan under fem år och en fjärdedel kommer riktas till olika samhällsprojekt.
“OBOS samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande. Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet. Att OBOS med sin tydliga och starka värdegrund, där jämlikhet är centralt, går in i Damallsvenskan ger samtidigt oss och klubbarna möjlighet att skapa ännu starkare samhällsvärden. OBOS är en pionjär med sitt starka och långsiktiga engagemang i Damallsvenskan“. – Annika Grälls, ordförande för Elitfotboll Dam
I veckans inlägg finner du flera olika och intressanta samarbeten inom sportens värld. Det som genomsyras i alla dessa exempel är att det är samarbeten där respektive företag/klubb bidrar med sitt värde som i slutändan gynnar speciellt fansen. Det skapas en igenkänning genom de olika konstellationerna och fans får en möjlighet att bli en del av vad samarbetena erbjuder. Vi påverkas helt enkelt av hur andra beter sig eller ger möjlighet att bete sig. Genom att uppmärksamma hur förebilderna, både idrottsklubbar som elitidrottare eller artister gör, inspireras fans göra likadant. Ju fler likheter och möjligheter som lyfts fram, desto starkare effekt får den slutgiltiga effekten.
Att hänvisa till vad andra gör är en psykologisk och effektiv marknadsföringsstrategi som gör att vi kan identifiera oss med andra. För att tydliggöra vad de olika samarbetena visar på är hotell ett bra exempel. På många hotell i dag kan du bli upplyst om hur många andra gäster i just ditt rum som brukar hänga upp handduken för att den ska användas igen. Eftersom andra gör det i just ditt rum leder det till att fler gäster gör detsamma.
Så vad för att summera ihop veckans lärdomar:
En av grunderna handlar om att vara relevant. Ett bra samarbete är relevant för båda parterna och målgruppen. En så kallad vinn-vinn effekt, där alla bidrar med sitt värde. Relevans har alltid uppmätts i form av media, meddelande och budbärare, men nu kan även engagemang och upplevelser hos målgruppen vara minst lika viktigt.
Företag, idrottslag, idrottare och kanske även du finns i dag på sociala kanaler och plattformar för att bygga sitt eget värde. Fördelen att samarbeta med sportens värld för exempelvis företag som OBOS och Bitmoji är att varumärken som ofta arbetar med idrotten kan skapa ett stort följe och förebilder.
När det kommer till företag och deras produkter och tjänster, så handlar allt om upplevelserna med företagen. Många människor förväntar sig att varumärken bidrar till sina liv på mer meningsfulla sätt (en undersökning visade att tre fjärdedelar av människor kände sig så). Detta går hand i hand med vad Eddie May, Managing Director, The Playbook förklarar:
“Om varumärken vill vinna uppmärksamhet och lojalitet från människor, måste de anpassa sig till saker som betyder något för dem. Idrottsvarumärken är i en bra position att göra detta, för att människor redan i själva verket bryr sig om vad de gör.”
Avslutningsvis, för att uppnå ett framgångsrikt samarbete och skapa framgångsrika varumärken behövs: en kombination av förståelse om målgrupp, beteendevetenskap som hjälper till att skapa engagerande och relevant kommunikation och skapandet av meningsfulla relationer.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Det finns många som vill arbeta inom idrottens värld, kanske är du en av dem? Dessutom finns det väldigt många olika vägar att gå för att börja arbeta inom idrotten, men vilken roll passar dig? Det finns så många olika roller att arbeta med och många som kanske är okända för dig. I följande inlägg får du möjligheten att få insikt i rollen som föreningskonsulent med inriktning på fotboll och insikter till andra lärdomar.
Lärdomar från Viktor, föreningskonsulent
Följande inlägg är en intervju med Viktor Catenacci, föreningskonsulent, Bagarmossen Kärrtorp BK. Trevlig läsning och inspiration.
Tack för att du ställer upp Viktor,
Har du alltid haft passion för sport och varför?
Ja det har jag alltid haft. Jag har varit en del av föreningslivet i hela mitt liv samtidigt, som jag konsumerat idrott i mängder och jag tror främst det är det som ligger till grunden för den passion som utvecklats hos mig.
Berätta, vad är din bakgrund och hur kom du i kontakt med ditt arbete och vilken arbetsroll har du?
Jag är uppväxt i en förort strax söder om Stockholm. Hela min ungdom gick egentligen ut på att spela fotboll eller sysselsätta mig med andra fysiska aktiviteter. När man sedan frågade sig själv vad man ville arbeta med när jag blev äldre, så blev svaret ganska enkelt, idrott. Så vägen bar av till Malmö där jag tog examen från Malmö Högskola i Idrottsvetenskap med inriktning Sport Management.
Av en ren slump kom jag i kontakt med det arbetet jag har idag. Jag surfade runt på Facebook och såg att Bagarmossen Kärrtorp BK sökte en föreningskonsulent. Jag läste igenom arbetsannonsen och tyckte att det passade mig som handen i handsken. Resten gick väldigt fort och jag är glad att jag tillslut fick möjligheten att jobba för föreningen.
Jag är som sagt föreningskonsulent, vilket i korta drag innebär att jag driver föreningen. Har ett administrativt, ekonomiskt och organisatoriskt ansvar samtidigt som jag jobbar med att utveckla föreningen både sportsligt, administrativt och organisatoriskt.
Hur ser du på din tidigare arbetslivserfarenhet som är relevant för din roll idag och varför tycker du det?
Har jobbat både som säljare och inom serviceyrket tidigare och jag tror det hjälpt mig mycket. Serviceyrket då min tjänst i mångt och mycket handlar om att ge en service till föreningens medlemmar. Jag arbetar för dem så att de ska få så bra förutsättningar som möjligt att utvecklas som personer och fotbollsspelare. Säljyrket tror jag man har nytta av i många branscher inte minst när det handlar om utvecklingen av sin egen retoriska förmåga.
Vad gör ni på arbetet?
Oj, det är mycket. Förutom att se till att kärnverksamheten fungerar med plantider, material lagadministration, Supercamps med mera så är det även flera olika projekt som föreningen arbetar med för att aktivera ungdomar i stadsdelen. Vi jobbar väldigt nära stadsdelen och stadsdelspolitikerna för att se till så att alla ungdomar har möjlighet att idrotta.
Vad bidrar ni med för värde till sportens värld?
Jag skulle främst vilja säga glädje som det absolut största värdet som vi bidrar med. Jag tror inte heller att vi är unika med det för idrotten är en så pass stor kraft och skänker så mycket glädje runt om i Sverige så att alla föreningar är en bidragsfaktor till detta.
Beskriv vilken roll idrott spelar i ditt liv.
Största möjliga roll skulle jag vilja säga. Skillnaden från min ungdom jämfört med idag är att vi lägger till parametern att jag arbetar med det. Jag konsumerar fortfarande väldigt mycket idrott och är fortfarande väldigt aktiv. Därav spelar det en väldigt viktig roll i mitt liv.
Vilken nyhet inom sportens värld har mest intresserat dig under året, och varför?
Det finns självfallet många men är det någon nyhet man ska välja ut så måste jag säga att det är fallet om Bovallen. Där grannarna i anslutning till idrottsplatsen vill minimera antal timmar som idrott får bedrivas på idrottsplatsen på grund av höga ljud och störande omgivning. Blir detta rättspraxis så kan det komma att påverka idrotten i Sverige på ett väldigt negativt sätt, vilket vore förödande.
Vilka specifika möjligheter är du nyfiken på inom sport 2018?
För min egen del så finns det bara en möjlighet som jag är nyfiken på, och det är att fortsätta göra idrotten så bra som möjligt för så många som möjligt. I och med att fler unga, hungriga och utbildade personer kommer in i idrottsrörelsen så skapar vi större förutsättningar för att förändra saker till det bättre. Hur det kommer utspela sig under detta år är något jag är nyfiken på.
Vilken/vilka lärdom(ar) från idrottens värld vill du sprida till andra?
Se till att nätverka så mycket som möjligt. Det kan låta klyschigt och det kan bli tjatigt när jag vet att samtliga föreläsare eller kursansvariga på högskolorna och universiteten runt om i landet tjatar om det, men det är en extremt viktig lärdom. Idrotten handlar om att skapa kontakter och hjälpa varandra genom att ha ett prestigelöst förhållningssätt. Genom att nätverka och skapa många kontakter så skapar man så många fler möjligheter att göra saker som man brinner för.
Hur håller du koll på framtida behov/trender/utvecklingar?
Det är framförallt genom att nätverka med människor i branschen, sen följer jag även olika kanaler så som Idrottens Affärer för att hålla mig uppdaterad.
Vad är dina tips för att hålla dig uppdaterad på det senaste inom sportbranschen?
Med utgångspunkt från mig själv så är mina tips det jag gör. Prata med människor i idrottsbranschen i första hand, ring och ställ frågor eller bara ta en fika.
Avslutningsvis, vad är din livsstil? Hur gör du får att hålla dig i balans/form? Springa etc?
Jag spelar fotboll fyra gånger i veckan, när jag inte gör det så utövar jag gärna andra idrotter, främst racketsporter för att hålla mig i form.
Bonusfråga, har du någon hobby som skulle överraska många?
Jag tycker att det är helt otroligt roligt att dansa. Vet dock inte om det skulle överraska många.
Till sist, finns det något mer du vill sprida eller tipsa om?
För att bli en del av idrottsbranschen är det viktigt att man sätter igång med det. Vänta inte på en heltidstjänst utan börja så fort det går och lär dig så mycket du kan. Oavsett om det är ideellt eller bara någon timmes arbete i veckan. ”In i skiten” om man får uttrycka sig så.
Tusen tack Viktor för en mängd med intressanta inblickar och lärdomar från dig och rollen som föreningskonsulent. Finns det någon/några personer du tycker ska dela med sig av sina lärdomar och arbetsroller och varför?
Tycker definitivt Malin Odell och Linus Eklund. Malin som jobbar för Stockholm Live med bland annat allsvenska evenemang och Linus som jobbar för Svenska Ishockeyförbundet. Tror att många skulle tycka det var intressant att höra vad dessa har att säga.
Sportidealistens lärdomar
Viktor kommer med så många olika intressanta idéer och perspektiv. En av sakerna som kan öppna upp ögonen för många är de olika arbetsuppgifterna som hans arbetsroll innehåller. Dessutom med en tidigare erfarenhet av social kompetens av olika slag inom service- och säljyrken visar att en föreningskonsulentsroll kan vara något för dig som har liknande bakgrund som Viktor. “Bovallen” låter som ett skrämmande exempel som jag inte kände till, men som jag tar till mig från och med nu. Att en av Viktors tips är att nätverka gjorde mig inte det minsta förvånad. Jag kan bara intyga om att prata med människor har för min egen del inneburit väldigt många nya insikter och viktiga relationer bara det senaste året. Vill du hitta ditt drömjobb inom sport borde du kika in de senaste sportjobben hos Sportidealisten!
Återigen, tack Viktor för dina insikter och lärdomar från idrottens värld. Lycka till med allt och du som läser detta får mer än gärna kontakt Sportidealisten för att veta mer eller få kontakt med Viktor.
Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:
I följande text hittar du sju saker som skapar intresse och engagemang.
Fotbollens affärer
Enligt Kalmar FFs marknadschef “är fotbollen Sveriges och världens största sport och tittar man på antalet aktiviteter för ungdomar 7-25 år är fotbollen nästan lika stor som de fem stora idrotterna tillsammans som ligger bakom fotbollen i populäritet. Till skillnad från dessa andra fem idrotter sträcker sig fotbollen över alla samhällsklasser och är det idrottsliga ankaret när det gäller integration in i det svenska samhället.”
För ett år sedan löd rubriken inför den Allsvenska premiären, “Lyckad konferens för klubbarnas affärsansvariga” och då presenterades erfarenheter och relevant information från de affärssansvariga i Allsvenskan och Superettan. AIK tillhörande Allsvenskan med “Res Isidor” och “Pensionärsmatchen”, respektive Östers IF tillhörande Superettan med sin publikrekryteringskampanj, de utsågs av sina kolleger till bästa ”Best Practiceleverantörer”.
AIK
AIKs firade 125 år och arbetade hårt för att skapa nytta för supportrarna och aktivera sin tröjsponsor inför säsongen. Genom att sälja matchstället för den säsongen bidrog fansen till en staty av deras grundare, Isidor Behrens, som de lyckades med på ett imponerade vis (48 timmar) och denna står nu utanför Friends Arena.
Dessutom lät AIK sina äldre supportar gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen i matchen mot Gefle. Detta initiativ gav tycke överallt, inte bara nationellt utan viralt runt om i världen. Många kan ibland ta den äldre generationen för givet men detta visade AIK att de tas på lika stort allvar som vilka andra supportrar som helst. Men hur löste de detta? Imponerade nog hämtade AIK upp de äldre på olika äldreboenden i närområdet. Dessutom hade de en pensionsärlounge på arenan innehållandes både kaffe, bulle och livemusik. De fick en bra mediaspridning av att involvera de äldre och en anledning till ökad spridning var tack vare att de jobbade tätt med C More för ytterligare räckvidd av bilder och video.
Östers IF
Hur kunde Östers IF locka barnfamiljer till arenan? Detta var den inledande frågan klubben ställde sig själva innan de kom fram till att börja med barnen och bjuda in skolbarn i grundskoleåldern. Tack vare att alla barnen fick ett kort vardera kunde de sedan tillsammans med sina föräldrar gå in på klubbens hemsida och boka biljetter bredvid barnen. Med tanke på att det är föräldrarna som betalar biljetter låter det logiskt med metoden med gratis kort, och med möjlighet att boka bredvid är det dessutom innovativt. Efter detta har Östers IF fått ökat anseende bland skolorna.
Samhällsengagemang ett prioriterat arbete
Inför årets fotbollssäsong löd rubriken, “Samhällsengagemang ett prioriterat arbete” och detta syftat till att fotbollen bidrar med nytta till samhället på olika sätt. Hälsa, sysselsättning och integration är tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling, vilka är de mål som svensk elitfotboll valt att fokusera på. I och med denna satsning vill svensk elitfotboll utveckla och lyfta fram allt positivt som skapas bland fotbollssamhället, vilket idag inte görs tillräckligt.
Degerfors IF och Malmö FF
Årets Best Practice 2018 i Superettan blev Degerfors IF med deras “Tipsklubben”, där partners, privatpersoner och supportar köper in sig i ett stryktipsssytem. Detta gav både extra pengar i kassan och ökad gemenskap runt Degerfors IF. Vinnaren för Best Practice i Allsvenskan blev Malmö FF, vilka prisades för sin hantering av social medier under försäsongsträningen med deras aktivering av sina partners.
Mer fokus på värdegrunder
Mer nytt för årets svenska fotboll är även certifieringsmodellen för ungdomsverksamheterna. “Värdegrund lyfts till en väldigt stor del. Det ska finnas en dokumenterad värdegrund inklusive åtgärdsplan och handlingsplan och det ska finnas en redovisning hur det förankras hos föreningens olika intressenter.” – Thomas Lyth, ansvarig för Certifieringen.
DIFs exponering
Slutligen har vi DIF som nu har samma partners på alla tröjor och åldrar. Alltså samma partners som är med på herr- och damlagets matchtröjor finns även på ungdomslagen inom föreningen. Detta är en intressant strategi som möjliggör att DIFs partners får exponering på nya arenor. Dessutom ger detta alla spelare i föreningen, oavsett kön eller ålder, en ökad gemenskap och stolthet att ta på sig en exakt likadan tröja som seniorlagen.
Sportidealistens lärdomar
Veckans lärdomar från svensk elitfotbolls arbeten utanför planen har handlat om: ökad gemenskap, värna om de äldsta fansen, kommunicera till barnfamiljer via skolbarnen, samhällsengagemang är viktigare än någonsin, aktivera sponsorer tillsammans med supportrarna, utnyttja sociala medier, värdegrunder som uppfostran och “sådan senior, sådan junior”.
Bakom alla dessa insatser finns mycket slit. Trots att det finns många lärdomar från dessa exempel finns det en röd tråd, det är bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar sponsorer och slutligen genererar mer affärer och intäkter till klubben. Dessutom har alla varken råd att gå på fotboll, och alla har inte tid. Genom att nå ut till skolungdomar skapas ett intresse och fler familjer kan umgås och uppleva mer tillsammans för en mindre kostnad.
Slutligen har alla initiativ en stor samhällsnytta. Fler möjligheter skapas i samhället att både väcka intresse att gå på fotboll och få bättre stämning på matcherna. De olika arbetena visar att ungdomar, personal i skolor och pensionärer får upp ögonen för klubbarna. AIKs inmarsch, “pensionärsmatchen”, blev det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. Oavsett vad du och din klubb gör, skapa intresse och engagemang mellan alla supportar och partners och visa upp det i medier, vilket kan leda till bland annat virala succéer som AIKs.
Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema: