7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Det finns många olika intressanta marknadsföringsartiklar och en intressant jag kom över handlar om skapandet av lojalitetsprogram. Denna korta artikel jag fann baseras på en informationsbild som jag tycker man kan ta väl till godo för inspiration och lärdomar.

Fördelen med ett lojalitetsprogram

Fördelen med ett lojalitetsprogram är att du kan nå följande:

  • Bättre bibehållande av dina fans/medlemmar
  • Fler referenser
  • Hållbart och kostnadseffektivt
  • Dina fans/medlemmar är mer benägna att köpa mer och fler produkter
  • Men även lär du känna dina fan/medlemmar på ett tydligare sätt

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Nedan ges följande 7 steg:

  1. Hitta på ett charmigt programnamn
  2. Skapa en djupare mening med det
  3. Skapa poäng som låter mer äventyrliga och underhållande
  4. Belöna fans/medlemmars agerande i koppling till köp
  5. Erbjud mer än bara rabatt
  6. Bifoga/lägg till värdet för poängen i pris
  7. Skapa olika nedslag/uppdrag för att tjäna mer poäng

I följande bild ser du mer utvecklat kring dessa 7 steg.

7-steps-to-a-flawless-loyalty-program-infographic-antavo

Så vad väntar du på? Snacka ihop dig med din klubb och skapa ditt lojalitetsprogram redan idag!

Har du tips på redan existerande så hör gärna av dig.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Super Bowl – sportmarknadsföring

super bowl – sportmarknadsföring (1)

Ett av årets största sportevenemang som går av stapeln varje år. En av höjdpunkterna kring Super Bowl kan innehålla hästar, Star Wars och hundvalpar mm…och ja, jag pratar om Super Bowls främsta reklamfilmer.

“Ten years ago the Super Bowl was one moment, not many,” said Tara Walpert Levy, YouTube’s vp of agency and media solutions. “If you think about that transition, it’s moved the Super Bowl from a day of content to a full season’s worth of content.”

Topp 10 sportmarknadsföring i Super Bowl

Det finns många intressanta reklamer genom åren från Super Bowl och här finns en topp 10 med reklamer till tidigare Super Bowl.
Det är ju rätt fascinerande att själva reklamen har fått sån uppmärksamhet över hela världen när det är just reklam jag själv oftast vill trycka bort eller helt enkelt undvika. Det är ständigt snack om att på facebook och youtube så dyker reklamer upp alldeles för ofta men man får förstå att alla försöker tjäna sina kosing och det är väl bara synd att allt för ofta så är sådan reklam aldrig uppskattad för att den inte är intressant för gemene man eller kvinna.

In fact, YouTube’s top 20 Super Bowl ads have been watched for 440 million minutes—equivalent to watching the game 1.8 million times.- Lauren Johnson och Marty Swant, Adweek

Men när det kommer till Super Bowl så har i allafall jag fångat mitt intresse till att se ett av världens största sportevent genom dess svindyra reklamer. Detta är jag inte ensam om utan majoriteten av Super Bowls konsumenter har tillsammans skapat en hype där det är intresse av att se självaste reklamerna.

Men inte nog med detta utan denna artikel tar upp sportmarknadsföringens påverkan. Tack vare innovativa och kreativa tankar bakom varje reklam så delas de vidare på Youtube där miljoner ser alla trailers till Super Bowls reklamer. Alltså en trailer till en reklamfilm!!

Så fundera på hur du kan skapa en hype i din idrottsverksamhet. Är Super Bowl bara en sport eller ett reklamfirande. Kan du som Super Bowl göra mer än själva sporteventet?

Vad lär man sig av Super Bowl och sportmarknadsföring?

  • Med bra människor och kreativa idéer kommer du långt med din sportmarknadsföring
  • Sociala medier kan hjälpa dig till att bli sedd och hörd.
  • Youtube och filmer är innehållet som växer ständigt.
  • Sen gillar vi gulliga djur, något vi kan relatera till (Star Wars) och reagera till absurda klipp.

Här kommer topp 2 reklamer från Super Bowl och som är guld för sportmarknadsföringen

Njut nu av mina topp 2 Super Bowl reklamerfilmer!

https://youtu.be/dlNO2trC-mk

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Hur kan idrottsföreningen utvecklas med hjälp av sporttecknologin?

Som titeln låter How can sports organizations use technology to better engage with their fans? så tänkte jag här ta med nyckelpoängerna, så håll till godo.

Victor Lamm som håller till hos Microsoft inleder med följande fakta:
Sportbranschen har konstant ökat sett till många faktorer men framförallt gällande de ekonomiska faktorerna som han visar via AT Kearneys siffror. De professionella sporterna är värda årligen ca 800 Miljarder sek ($90 billion), vilket är en 100% ökning på endast 12 år!!! Se mer via grafen nedan.
aaeaaqaaaaaaaacqaaaajgi1nzjjngy5lta3nzgtndi4yy1iztfhltljzmrkytzhogzkyw

Fördelning på intäkterna har dock sett liknande ut utan större förändring, vilka är: TV-rättigheter, Sponsorskap, Biljett- och gästservice och Souvenirer och licenser.

Fokus på sportteknologin

Men nya trender för att skapa intäkter och ständigt engagera sina fans kommer och går och dessutom blev vi mer uppkopplade och konsumerar mera tid och främst sport online. USA, England och Spanien spenderar ungefär 2 timmar mer per vecka på sport jämfört de senaste åren. 85-90 % som ser sport gör det via smartphones eller tablets. Men även en hög procent runt om i världen har ständigt sin smartphone eller tablet som secondscreen när de ser på sport via TV:n (74% fans i Turkiet, 70% i Kina, 46% i Spanien och 45% i USA).

Lättillgängligheten för alla att connecta via sociala medier är större än någonsin. Mer än 187m tweets om #RIO2016, 1.5 miljarder interaktioner på facebook, och över 50 miljoner som såg OS-klipp på snapchat via live stories. Twitterkontot @Champions League hade 11.6 miljoner följare innan slutet på turneringen (bara finalen hade 9 miljoner tweets).

Idrottsföreningen får hjälp tack vare dagens sportteknologi

Tack vare dagens teknologi kan vi förstå oss på människan mycket bättre och speciellt sportmänniskorna, både fansen som sponsorerna och media. Det som gör allt möjligt idag är att vi kan samla in data på ett helt nytt sätt idag och mycket enklare än vi tror. Men datan är bara nyttig om den används rätt.

Genom att samla in data och ta vara på den så kommer du kunna i sportklubben att förbättra de nuvarande intäktskällorna (media och sponsor rättigheter, biljetter, mm.) men även skapa nya digitala platformar.

Fem tips för optimering av data för idrottsföreningen

Här är FEM tips för optimering av datan:
1.      Definera tydliga affärsstrategin, målen och syften.

2.      Identifiera datasystem som kan avändas för att samla in och ta vara på datan (tex något CRM-system som jag skrev om i förra inlägget). Exempel: ha koll på frekvensen av biljettanvändning och senast besökta matchen, ha koll på kioskerna inventering och konsumtion.

3.     Rätt åtkomst och bedömning av den “rätta” datan baserat på affärsstrategin.

4.      Omvandla den råa datan till praktiska insikter.

5.      Använd presentation- och visualiseringsverktyg för att kommunicera ut resultaten.

Idrottsföreningens ledare bör också kontinuerligt följa branschens bästa praxis när det gäller databaserade möjligheter till samarbeten och innovation.

Summering av att förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Sammanfattningsvis så kan dessa TRE slutsatser dras:

  • Vi går mer ifrån TV till en second screen
  • Vi tittar mindre men vet mer om sport (mer statistik, konversera och dela)
  • Milleniegenerationen (födda sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal till tidigt 00-tal) är mer komplexa och de vill upptäcka, skapa, redigera och dela, inte bara konsumera. De vill äga och vara med innan, under och efter innehållet som tex en fotbollsmatch.

Framtidens konsumering kan mycket väl optimera både sportorganisationen som åskådare eller vad sägs om Microsofts HoloLens!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.