Sportbranschens hetaste twittrare i Europa

sportbranschens hetaste twittrare i europa

Här kommer listan med Sportbranschens hetaste twittrare

För er som har twitter eller funderat på att skaffa det så är detta en guldgruva. Gillar du att veta det senaste inom sportbranschen oavsett om det gäller det senaste inom teknik, media eller sponsring så finns där något för alla. Det är ett medium som är korta meddelanden och en hel del nyheter. Med inspiration från en erfaren twittrare och sportnörd har @SportsGeek skapat en fantastisk lista som jag delar vidare med översättning på svenska nedan.

SportsGeek – en av Sportbranschens experter

För er som inte känner till @SportsGeek så är Sean Callanan en expert inom det digitala, därav startade han Sports Geek. Han hjälper folk genom sportens digitalisering och han driver även en podcast jag varmt kan rekommendera som du hittar här.

Sean skapade denna lista som en reaktion mot Forbes top 50 lista som bara innehöll folk i USA med alldeles för många märken istället för människor.

Sportbranschens hetaste twittrare fördelat på områden

Listan Sportbranschens hetaste twittrare innehåller personer inom följande områden:

  • Arbetar med professionella lag/arenor/varumärken – 18
  • Arbetar med en liga – 6
  • Leverantörer – 16
  • Media/Podcasters – 11
  • Europa – 13
  • Australien/NZ – 19
  • Nordamerika – 18

Sportbranschens hetaste twittrare i Europa

Här nedan kommer många intressanta personer från sportbranschen. Du hittar både deras twitternamn och biografi.

Richard Clarke – @MrRichardClarke

⚽️ Sports Digital/Social Media/Content Consultant, Speaker (#SEAT #SXSW2017) Journalist, Broadcaster, Blogger | #Arsenal #EPL #Rapids96 #MLS | Views ≠ employers

Richard är en unik talang med stark redaktionell bakgrund från hans tid i Arsenal och Colorado och alltid tänjs gränserna för hur hans berättelser kan berättas på sociala medier. Håll dig uppdaterad med honom via MrRichardClarke.com.

Taylor Bloom – @taylorhbloom

@SportTechie CEO

Taylor är hjärnan bakom Sport Techie, bra att se platsen utvecklas och växa under åren. Om du läser Sport Techie bör du ta kontakt med Taylor.

Bas Schnater – @BasSchnater

#FanEngagement @AZAlkmaar | MSc./BBA | Current @SBI_Barcelona student, future @Cruyff_Inst_INT

Bas delar alltid med sig av vad han finner i sitt sökande efter den heliga graal Fan Engagement. Nu när han arbetar i sporten så förväntar Sean inte att Bas tweetar mindre.

Jesper Nyholm – @nyholmdk

Digital Health Entrepreneur | Founder & CEO at 7peaks.dk | Guided 250k to peak 7 days a week | Mens Physique silver medalist 2016 | Love my wife & bonus kids

Jesper är i framkant på hur icke-statliga organisationer kan utnyttja det digitala.

Pearse Connolly – @Pearse

Director Business Development, Norwegian Football Association

Pearse gör stora saker i norsk fotboll där fans står i centrum för allt de gör.

Oscar Ugaz – @oscarugaz

Digital Business Manager (@realmadrid@SABMiller Toyota @Promperu) #digisport #sportsbiz #countrybranding

Oscar är känd på grund av sin erfarenhet i Real Madrid och har kompletterat detta sedan han lämnat för att hjälpa företag att förstå hur de kan utnyttja det digitala.

Tom Rubashow – @tomrubashow

International sports comms @Pitchlondon, shouty left-back, #Timberwolves, talking football, @NBAUK and cricket. Big podcast guy.

Tom har fingret på pulsen av digital och PR i London, om du behöver få tag på någon så kommer Tom kunna hjälpa till.

Luca Massaro – @iamluca

All things digital marketing in sport. CEO at Digital Agency @WePlayCo and Founder of @FutureSportCo. Suffering #NUFC fan

Luca driver aktiveringar på WePlay, om du vill veta mer om vad som händer på sponsorsidan av verksamheter i Europa så är Luca din person att gå till.

Daniel McLaren – @DanielMclaren

Founder of @DigitalSportUK, host of the Digital Sport podcast, event organiser/moderator/speaker. Also freelance social media guy.

Daniel är en stor bidragsgivare till #digisport scenen (en hashtag som är långt vanligare utanför USA) och nu har han gått med i den växande raden av podcasters. Digital Sport Leaders är värt att lyssna på även med Sean som en gäst.

Richard Ayers – @richardayers

CEO of @7League – digital consultancy/agency specialising in sport. #FBA2016 Agency of the Year. Understanding, growing, monetising audiences.

Richard driver resultat för 7League kunder i den digitala rymden efter att ha lämnat Man City för några år sedan.

Alex Kunawicz – @AlexKunawicz

Vice President of Strategy at Laduma VR

Alex lämnade Liverpool och är nu involverad i en av de hetaste områdena inom tech – VR. Kolla in Laduma som gör erbjudanden för VR-sändningar inom sport.

Tom Halls – @NRG_Tim3z0n3

CDO @NRGgg. Co-founder of Rufus. Tech geek at heart. Views my own, rarely useful.

Tom har lämnat sportvärlden (eller har han?). Tom slutade nyligen på Formel E för att ta upp en roll i Esport serien NRG Esports. Esport är en spännande plats för sportmarknadsföring så håll ett öga på Tom.

Chris Harris – @ChrisHarris1975

Arsenal managing editor, lover of sport, music, film, history and politics. Views expressed are my own

Chris driver den digitala närvaro hos Arsenal (det är därför han inte tweetar alltför ofta). Håll ett öga för de lokala Arsenalkampanjer i din del av världen, då Chris är bakom kulisserna.

Sedan fortsätter denna lista med Australien/NZ och Nordamerika men detta blir en väldigt lång lista så för att kika in på den så rekommenderar jag att kolla in Seans lista via hans hemsida här.

Här finns inte bara en eller tre lärdomar utan tusentals med inspirerande och inflytesrika människor inom sportbranschen och vem vet, kanske följer du alla eller hittar några att följa?

Denna lista skulle vara kul att göra om till mer nordiska personer så hör gärna av dig vilka du tycker ska platsa där!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Hur kan idrottsföreningen utvecklas med hjälp av sporttecknologin?

Som titeln låter How can sports organizations use technology to better engage with their fans? så tänkte jag här ta med nyckelpoängerna, så håll till godo.

Victor Lamm som håller till hos Microsoft inleder med följande fakta:
Sportbranschen har konstant ökat sett till många faktorer men framförallt gällande de ekonomiska faktorerna som han visar via AT Kearneys siffror. De professionella sporterna är värda årligen ca 800 Miljarder sek ($90 billion), vilket är en 100% ökning på endast 12 år!!! Se mer via grafen nedan.
aaeaaqaaaaaaaacqaaaajgi1nzjjngy5lta3nzgtndi4yy1iztfhltljzmrkytzhogzkyw

Fördelning på intäkterna har dock sett liknande ut utan större förändring, vilka är: TV-rättigheter, Sponsorskap, Biljett- och gästservice och Souvenirer och licenser.

Fokus på sportteknologin

Men nya trender för att skapa intäkter och ständigt engagera sina fans kommer och går och dessutom blev vi mer uppkopplade och konsumerar mera tid och främst sport online. USA, England och Spanien spenderar ungefär 2 timmar mer per vecka på sport jämfört de senaste åren. 85-90 % som ser sport gör det via smartphones eller tablets. Men även en hög procent runt om i världen har ständigt sin smartphone eller tablet som secondscreen när de ser på sport via TV:n (74% fans i Turkiet, 70% i Kina, 46% i Spanien och 45% i USA).

Lättillgängligheten för alla att connecta via sociala medier är större än någonsin. Mer än 187m tweets om #RIO2016, 1.5 miljarder interaktioner på facebook, och över 50 miljoner som såg OS-klipp på snapchat via live stories. Twitterkontot @Champions League hade 11.6 miljoner följare innan slutet på turneringen (bara finalen hade 9 miljoner tweets).

Idrottsföreningen får hjälp tack vare dagens sportteknologi

Tack vare dagens teknologi kan vi förstå oss på människan mycket bättre och speciellt sportmänniskorna, både fansen som sponsorerna och media. Det som gör allt möjligt idag är att vi kan samla in data på ett helt nytt sätt idag och mycket enklare än vi tror. Men datan är bara nyttig om den används rätt.

Genom att samla in data och ta vara på den så kommer du kunna i sportklubben att förbättra de nuvarande intäktskällorna (media och sponsor rättigheter, biljetter, mm.) men även skapa nya digitala platformar.

Fem tips för optimering av data för idrottsföreningen

Här är FEM tips för optimering av datan:
1.      Definera tydliga affärsstrategin, målen och syften.

2.      Identifiera datasystem som kan avändas för att samla in och ta vara på datan (tex något CRM-system som jag skrev om i förra inlägget). Exempel: ha koll på frekvensen av biljettanvändning och senast besökta matchen, ha koll på kioskerna inventering och konsumtion.

3.     Rätt åtkomst och bedömning av den “rätta” datan baserat på affärsstrategin.

4.      Omvandla den råa datan till praktiska insikter.

5.      Använd presentation- och visualiseringsverktyg för att kommunicera ut resultaten.

Idrottsföreningens ledare bör också kontinuerligt följa branschens bästa praxis när det gäller databaserade möjligheter till samarbeten och innovation.

Summering av att förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Sammanfattningsvis så kan dessa TRE slutsatser dras:

  • Vi går mer ifrån TV till en second screen
  • Vi tittar mindre men vet mer om sport (mer statistik, konversera och dela)
  • Milleniegenerationen (födda sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal till tidigt 00-tal) är mer komplexa och de vill upptäcka, skapa, redigera och dela, inte bara konsumera. De vill äga och vara med innan, under och efter innehållet som tex en fotbollsmatch.

Framtidens konsumering kan mycket väl optimera både sportorganisationen som åskådare eller vad sägs om Microsofts HoloLens!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.