Nytt sätt att sprida favoritlaget!

Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram

Har du svårt att engagera eller öka antalet av dina fans/följare på sociala medier? Har du kanske inte börjat med sociala medier för din organisation eller klubb? I förra veckans inlägg hade du möjligheten att få lite tips och tricks till sociala medier. I denna veckas inlägg kommer en fortsättning på temat sociala medier och ökad engagemang med fansen.


Sociala medier analys sport sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Några tips för sociala medier).

Fan engagement

Baylor Athletics är veckans inspirationskälla. Ett amerikanskt universitet som gör ett strålande arbete med deras olika sporter. Ända sen 2011/12 har Fan Engagement varit en viktig del av deras sportsliga organisation.
Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram
Baylor Athletics har ett sociala media belöningsprogram som ökar engagemanget med deras fans. Baylor Rewards Program går dels ut på att fans som “gillar” eller “följer” Baylor Athletics på Twitter eller Facebook, får dagliga uppdateringar om deras favoritlag. Skulle detta scenario gälla en fotbollsklubb, friidrottsklubb eller en enskild atlet så skulle man kunna dela uppdateringar om diverse ungdomslag, eller från de olika grenarna och om det är en atlet så kanske ge uppdateringar inom olika områden så som träning, mattips, marknadsföring mm.
Dessutom går programmet ut på följande. Utifrån ett marknadsföringsperspektiv så håller Baylor Athletics Facebooksida och Twittersida koll på fansen som har twittrat eller kommenterat på länkar, inlägg eller tweets. Detta räknas sedan ihop till poäng, men du kan även få poäng genom att gå på matcher. I slutändan av ett år så väljs tre ut av de fans som kommenterat eller twittrat mest och de får priser, allt från en gratis tröja, annan merchandise till säsongsbiljetter.
Fan engagement sport marknadsföring sociala medier belöningsprogram

Sportidealistens lärdomar

Sociala medier är för det första väldigt vanligt att finnas på idag bland både sportorganisationer som fans. För det andra är det gratis att använda för både fans och organisationer och är väldigt billigt att använda för marknadsföringskampanjer. Detta gör att både de stora och små sporterna och klubbarna kan använda sociala medier. Utifrån Baylor Athletics belöningsprogram så ger det incitament till att interagera mellan klubb och fans.
Har du andra lärdomar eller tips så säg till!


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande andra inlägg som handlat om liknande tema:

Delaktighet med #viärsverige
Tips för fans-engagemang och förbättrad image
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Några tips för sociala medier

Sociala medier analys sport sportidealisten

I dagens samhälle ges information och kommunikation fortare än någonsin. Är du en del av en lokal idrottsförening eller en del av en satsande idrottsförening så kan följande vara bra stöd för en ökad synlighet och kommunikation utåt.


smart sportidealisten adidas sportteknik
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: SMART)

Youtube engagerar fan

Manchester City är ett exempel på att sociala medier är viktiga. De har ökat sina intäkter med 21 % och mycket av detta är deras arbete med sociala medier som ökar engagemanget med fansen. De är den första klubben i engelska Premier League att nå en miljon prenumeranter.

Deras fokus på sociala medier talar för sig själv om man ser på deras ökning av följare det senaste året: Instagram (60%), Twitter (33%) och Facebook (18%).

Följande 9 tips är från Buffer (vill du veta mera så klicka på Buffer):

  1. Skapa Instagraminlägg på datorn istället för mobilen
  2. “Reposta”, alltså skicka ett inlägg som du tycker är bra, men fråga användaren om lov innan du gör det
  3. Bygg upp ett galleri med bilder så du kan planera inläggen i förväg
  4. Använd verktyg för att skapa nytt innehåll och som skapar innehåll som engagerar
  5. Skapa en veckas arbete av inlägg på en gång
  6. Schemalägg tid för att engagera (alltså planera tid att svara på kommentarer etc.)
  7. Förbered vanligt använda hashtags i exempelvis Evernote.
  8. Använd alltid samma filter
  9. Återanvänd dina Instagraminlägg till andra plattformar

Ett annat tips inom ämnet är användandet av videoinlägg. Video är väldigt bra för uppmärksamhet och engagera med budskap. Det är därför inte konstigt att Snapchat har fler än 10 miljarder videovisningar om dagen. I följande text kommer lite tips om hur videostatistiken kan tolkas.

Social medier i sport

Vilka plattformar och vilka tider gäller när en video är räknad som sedd? I följande bild ges en god översikt för detta:
Sociala medier analys sport sportidealisten
Följande insikter om fyra av de största sociala medierna är från en väldigt duktig person inom sociala medier, Jessica Smith, Senior Director of Digital and Social Strategy for the New York Yankees.
Instagram = Bäst visuella uttrycket för din organisations varumärke; stark kreativitet
Facebook = Stor räckvidd, videos och liveinnehåll; “content are king”; sponsrade inlägg fungerar
Twitter = Puls och plats för verklig tid; live; en-mot-en engagemang; utveckla en röst/en personlighet
Snapchat = Verklig och rå tillgång (inte fokus på bildkvalité); människor och värdar/influenser är viktiga; i likhet med reality TV.
Nedan är Manchester Citys bästa av det bästa från deras sociala medier.

Tips och Tricks

Vill du veta mer om hur du kan optimera Facebook så har SportsGeek en väldigt bra e-bok för det som du kan få tag på här Understanding_FB_Data_the_Sports_Geek_way.

Instagramtips:

11 verktyg för Instagram som är gratis
10 sätt att använda Instagram Stories
5 lärdomar om sociala medier från Major Baseball League
Se hur Bundesligamästarna Bayern München använder Instagramomröstningar

Sportidealistens lärdomar

Det har aldrig varit enklare än idag att ha en plattform som både berättar om sportklubben eller företaget och lyssnar på sin omgivning. Sociala medier kan även ha flera ansvariga, vilket gör det lättare för de mindre föreningarna att båda kommunicera utåt och lyssna på sina fans.

Alla plattformar är kanske inte rätt för just dig eller din förening men testa dig fram och se till att göra klart med syftet av att använda en plattform. Genom ett tydligt uttalat syfte kan alla inom organisationen hjälpa till att sköta de sociala medier du väljer att använda.
Kom ihåg, sociala medier kan både informera, lära ut kunskaper, kommunicera med fans och underhålla med exempelvis bakom kulisserna.


Vill du fortfarande veta mer, så har liknande inlägg lagts upp tidigare på Sportidealisten som:
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna kommentera nedan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

SMART

smart sportidealisten adidas sportteknik

Wow! Ingen har väl missat att det svenska herrlandslaget i fotboll har slagit ut Italien (de har för övrigt inte missat ett VM på 60 år!)? Om du missade förra veckans inlägg som just handlade om detta och Sveriges försök till världens största landslag. Ingen fara, du hittar den här: Delaktighet med #viärsverige


#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management instagram

(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Delaktighet med #viärsverige).

Öka försäljningen så här

Nu till denna veckas text. Hur kan du öka försäljningen? En fråga som har många olika svar. Men om vi ser till sportprodukter, en fotboll, en tröja eller basketboll, säljs det till en viss gräns och sedan är det slut? Ja, vanligtvis skulle det nog se ut så. Vill du veta och få mera tips om hur du kan förlänga en sportprodukts livscykel? Vill du samtidigt skapa andra fördelar som ett nytt engagemang bland de som köper produkterna?

SMART sportteknologi

I följande text ska SMART vidareutvecklas. Nedan kommer det handla om hur Adidas, NBA med flera har kopplat ihop deras vanliga produkter med teknik.
MiCoach Smart Ball lanserades 2014 av Adidas, vilket var en fotboll som med en inbyggd teknik gav möjligheten att analysera din skottkraft eller din skicklighet när du sköt frisparkar.

En annan variant är InsideCoach som ger olika analyser av bollhantering.
På ett liknande sätt har Wilson producerat en basketboll som med en sensor håller räkningen på antal 2- och 3-poängare som sitter i korgen. Och med appen till denna så erbjuds även en värmemapp hjälper dig att träna på vilka positioner som du är bättre på eller som behövs förbättras.
En liknande teknik har skapats via 94Fifty. Det erbjuds ytterligare feedback på hanteringen av basketbollen än att bara skjuta. Se video nedan.

Hoop Tracker är en annan variant på teknologi, men istället för mobilapp så har man här en sorts klocka på armen och sätter på ett chip på basketbollen, sen är det liknande funktioner som de ovan.
Litar du inte på censorer så har DribbleUp fokuserat på att låta mobilen filma. Ett stativ till mobilen ingår vid köp och sen är det bara att börja träna med din fotboll. Fokus i denna är att träna teknik och det ingår även träningsprogram att köra med under tiden.
Dessa olika varianter erbjuder olika SMARTA lösningar, vilket menas med att något är uppkopplat till en annan enhet, främst till din smartphone. Det är intressanta sätt att öka din teknik. Men nu till två nya steg av SMARTA lösningar.
NBA presenterade en SMART matchtröja tillsammans med NIKE. Utöver ett 8-årigt avtal och en kläddesign för ökad prestation och bättre luftcirkulation, så finns det även en liten detalj på tröjan. Denna detalj har NIKE skapat, en smartphone kan koppla upp sig till tröjan, som ger massor av innehåll till just den spelaren som den köpta tröjan representerar. Innehållet är allt från statistik om spelaren, statistik om laget som spelaren tillhör, men även tillgång till spelarens musiklista på Spotify eller varför inte få tidig tillgång till biljettköp. Jag rekommenderar starkt att se följande video.
https://www.youtube.com/watch?v=E60ryjNqkZQ
Slutligen så har vi Telstar 18. Adidas har nu presenterat bollen som ska användas under fotbolls VM nästa år i Ryssland. Dels har den en design som gör att den syns på svart-vit TV (jag undrar dock hur många som ser på det idag?), och dels har den som med NBAs tröja en SMART-funktion som skapar engagemang mellan vänner. Den kommer också erbjuda olika fördelar med information och erbjudanden. Mer info borde komma senare av Adidas.

Sportidealistens lärdomar

Som du har fått se har tekniken blivit en del av vardagen. Dessa olika exempel som har visats ovan har på ett eller annat sätt skapat nya möjligheter till att förstå och förbättra din träning och din teknik. Olika innovationer och i år har NBA tillsammans med NIKE och Adidas öppnat upp fler funktioner. Många använder idag en smartphone och mycket idag handlar om att skapa något som skapar delaktighet. Även om det inte finns mer information från Adidas idag så visar NBA på en möjlighet att få en specifik och unik möjlighet att följa sina favoritspelare och lag. Dessutom ökar chansen att man vill ha på sig tröjan varje dag.
Vem vet, kanske kopplas fler produkter upp med ett chip för speciella innehåll? Speciellt NBA och Adidas har skapat, via sina vanliga produkter, en exklusivitet som förmodligen ökar försäljningen och garanterat ökat deras användning.
Bonusmaterial om SMART kan du läsa här!


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Delaktighet med #viärsverige

#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management instagram

Denna vecka är inte vilken vecka som helst, utan det är play off i herrarnas VM-kval i fotboll. Sverige möter Italien fredagen den 10 november. Till detta har fotbollförbundet uppmanat till att vi ska bli världens största landslag.


Liverpool fans upplevelse crm publik utveckling
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare)

Om du läser detta innan matchen på fredag kväll så har du en möjlighet att ha ditt egna nummer på landslagströjan, vilken kommer synas i det svenska landslagets omklädningsrum. Följande hashtag är det som gäller för detta engagemanget:

#viärsverige

Se till att gå in på Twitter, Instagram eller Facebook och sök på #viärsverige. Du kommer förmodligen se världens kanske största landslag. Ja, så låter det i alla fall från hela denna marknadsföringskampanj, som kan anses väldigt innovativ och engagerande.
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management landslaget

Självklart ville jag se vad detta var för något och då fick jag nummer 2978. Okej, kanske inte mitt favoritnummer 😉 men det visar ändå på att nästan 3000 redan hade gått med. För det ska nämnas här att jag gick in och gjorde detta tidigt vid kampanjens start.

Det enda du behöver göra är att ange ditt efternamn och din mejladress. Som en del av denna kampanj, så har även landslaget släppt en ny tröja, vilket såklart är en baktanke med detta engagemang. När du skapat din tröja så ges möjligheten att klicka på en länk och köpa just din egna landslagströja med ditt nummer. Rätt smart och fyndigt, eller hur?
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management twitter
Sen finns det bra möjligheter för delning på sociala medier, som här med Twitter.
#viärsverige sportidealisten idrottsvetare sport management twitter wikenstål

Sportidealistens lärdomar

Landslaget har under slutet av VM-kvalet fått ett stort stöd från sina supportar och trycket för att få tag på biljetter tycks bara öka för varje match som går. Denna kampanj är därför väldigt smart gjord eftersom engagemanget för landslaget är som störst nu. Lägg därtill att de lanserar en ny tröja, vilket ger landslaget goda chanser att sälja många exemplar av den.
Att marknadsföra något som ligger människor nära hjärtat eller åtminstone en känsla av att vilja se Sverige gå till VM är lovande för en stor försäljning. Utifrån detta är det därför innovativt att leka med tanken att vi ska bli världens största landslag. Att bjuda in till delaktighet är oftast det som leder till ökat engagemang. Avslutningsvis, vill du öka försäljning eller öka relationen med dina kunder eller supporters så krävs delaktighet och varför inte vara lite innovativ som landslagets kampanj. Kan du dessutom marknadsföra ditt budskap när intresset är som störst så bör du se strålande resultat.
Som du vet har jag skaffat mitt egna landslagsnummer, kommer du göra det?


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

Liverpool fans upplevelse crm publik utveckling

Förra helgen var en härlig upplevelse. Jag reste nämligen till Liverpool och såg en Premier League-match mellan Liverpool FC och Huddersfield Town på Anfield (Liverpools hemmaarena). Detta var mitt andra besök där och förra matchen slutade 1-1, men denna helg fick jag uppleva en 3-0 seger för Liverpool. Jag tänkte i detta inlägg ta upp några saker som Liverpool gör för att lyssna på sina besökare och hur de dessutom hjälper dom att få en bra upplevelse.


engagemang event sportidealisten sport management supporter aktivtet
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Olika engagemang för bättre event).

Bästa fotbollsupplevelsen

Du kanske känner till känslan när du kommer till en plats du aldrig varit på förut och du kanske inte riktigt vet vart du ska eller vem du ska fråga. Så kände jag mig inför min första match när jag kom till Anfield. Men när du kommer dit så ser du flera flaggor sticka upp från människors ryggar. Det är så kallade “fan support”, personer som finns där för just sådana som mig, som är nya till området. Dessa personer finns överallt under en matchdag runt Anfield och de har hjälpt mig med att både hämta ut mina biljetter och även att ta bilder på mig vid kända sevärdheter på området. Snacka om service!

Fan Zones

En annan upplevelse som de gör bra är Fan Zones, vilket finns på flera event. Men runt Anfield, så har de två områden. En som är mer öppen där folk kan passera igenom som innehåller en storbildsskärm med bland annat intervjuer, videos på tidigare matcher och frågesport. Dessutom är där live-musik och food trucks. Det andra området har också live-musik och matalternativ. Men där erbjuder de även öl och vin för vuxna och för barnen så finns små fotbollsplaner och andra roliga aktiviteter. Dessa två områden skapar en härlig puls inför matchstart.

Lyssnar på fansen

När jag sedan kom hem från resan, så har jag fått ett mejl från Liverpool. De undrar hur jag har haft det. Det var ett mejl med en kort och enkel undersökning som kan hjälpa klubben att förstå hur deras besökare tyckte och tycker en matchdag ska upplevas. Som ett tillägg för att delta i undersökningen så har jag även chansen att vinna priser. Som ett Liverpool-fan jag är, så är det inte vilka priser som helst, utan här ges möjligheten att få signerade bilder från storspelare genom klubbens historia.

Sportidealistens lärdomar

Fan Zones kan bidra med ökad stämning för både de besökare som kommer till sin första match eller för de som redan sett ett flertal matcher. Ett Fan Zone kan se ut på flera olika sätt och i Liverpools fall, så har de två stycken med lite olika innehåll. Oavsett, kan dessa platser skapa en mötesplats för fans innan matchstart. Detta kan dessutom bidra till mer försäljning för klubben under hela dagen.
Fan supporters är till för fansen. De syns överallt och kan hjälpa nya och gamla besökare att hitta till rätt plats eller varför inte, hjälpa till att ta bilder. Slutligen så är undersökningar ett bra tillvägagångssätt för en klubb att ta reda på vad fansen tycker. Att skicka ut ett mejl dagen efter, hjälper fansen att minnas deras helhetsupplevelse, allt från service, till trafik och faciliteter. Detta hjälper fans att få sin röst hörd och ha delaktighet för vidare utveckling.


Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Olika engagemang för bättre event

engagemang event sportidealisten sport management supporter aktivtet

I helgen var jag på en innebandymatch med ungdomslag och stämningen i hallen upplevdes väldigt god och familjär mellan båda lagen och även på läktaren. Enligt mig var engagemanget i hela eventet på topp och detta är sådana känslor som påverkar både små sportevent som denna eller stora sportevent som en landslagsmatch. Så hur kan event bli ännu bättre med ett större engagemang från deltagarna?


Heineken MLS samarbete sponsor fan engagemang
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Emotionellt av Heineken med fansen!).

Så gör du bättre sportevent

I veckans lärdomar ska jag ge exempel på några olika engagemang som kan inspirera till bättre event, men först skall jag förklara vad jag syftar med engagemang.
Följande citat är från en summering av olika personers egna tolkningar via Eventbrite som jag instämmer i:
“Audience engagement is the deliberate strategy of turning event attendees into active participants, in order to achieve the goals of both organiser and attendee.”
Ett event som ständigt ökar i popularitet och visar prov på bra engagerande event är DreamHack i Malmö. Utöver ett fullsatt Malmö Arena så följde även över 350 000 människor eventet på live-stream. E-sport är kostnadsfritt över nätet, vilket har gjort att sporten kunnat växa enormt och blivit mer tillgängligt som åskådarsport. Dessutom i USA så följer i stort sett lika många NBA (basket) och MBL (baseball) som det är som  följer e-sport.
Även stora fotbollsklubbar som Paris Saint-Germain (Frankrike), Manchester City (England), Schalke (Tyskland) och Ajax (Holland), har startat upp lag inom e-sport. Vad som gör e-sport så engagerande är dess tillgänglighet för tittare att interagera med de spelande när de tittar på dom. Ofta är det olika sorters sändningar via internet som tillåter tittare att chatta och komma i kontakt med spelarna. Helt enkelt, så jämfört med vanliga event så erbjuds man en två-vägs kommunikation inom e-sport.

Skapa engagemang med sociala medier

Andra tillvägagångssätt som skapar engagemang kan vara via sociala media som exempelvis Englands topp fem fotbollsklubbar gör. Allt från tävlingar, till höjdpunkter och till och med olika sorters pressmeddelanden som att en fotbollsspelare köps kan skapa stort engagemang via sociala medier. Under 2016 nådde de över 305 miljoner fans totalt via Facebook, Twitter och Instagram! Tre av dessa engagerade bäst på Twitter, medan en annan var bäst på Vine (korta videos) och en femte var bäst på Snapchat. Vad detta säger är kanske inte allt men, det säger ändå en hel del om att kanalerna används på olika sätt och funkar bättre med vissa målgrupper och kommunikationer än andra. Dessutom är det lättillgängligt för både klubbar, spelare, liksom det är för fans att kommunicera eller enkelt dela vidare innehållet till andra.

Lokala engagemang

Tredje exemplet är lokalt och långsiktigt engagemang för att behålla och utveckla en idrottsförening. När Svenstorps IF startade upp ett 02/03/04-lag för flera år sen så var de kanske 7-8 spelare totalt. Även om spelarna hade mer snedsparkar så var glädjen alltid på topp. Efter en första säsong med bara träning så började andra säsongen med 5-mannamatcher. Genom åren har laget gått före jaget, vilket verkligen har visat ett stort engagemang inom och utanför klubben då de idag har över 17 spelare som fortfarande drivs av glädje även fast de inte vinner varje match.
KISS (Keep It Simple, Stupid) är det tipset som oftast ges och som jag vill fortsätta uppmuntra till. För att skapa ett bra engagemang så bör du börja enkelt, t.ex. med:

  • Erbjud någonting: Värde, innehåll, utbildning, en “wow-faktor” eller samarbete/associering.
  • Se till att ditt erbjudande framkallar reaktioner, skapar känslor och berättelser som dina medlemmar/fans kan dela med sig av.
  • Erbjud en lösning till ett problem, en fråga, en teori eller ett behov.
  • Komplicera inte för mycket.

Sportidealistens lärdomar

Sportevent kan skapas i olika former och ha olika mål. Det viktiga är att ha en arbetsgrupp som drivs av samma mål, och att alla ständigt tänker på vem målgruppen är. Oftast görs de bästa eventen med innehåll som är engagerande med sina åskådare. Däremot så behöver det inte vara det bästa som någonsin har gjorts, utan gör det enkelt, så blir det ofta bäst utdelning. Våga testa nya vägar, prata med din nuvarande eller potentiella publik och tänk att alla ska ha motivationen att komma tillbaka till nästa event och förhoppningsvis många fler år.
Som avslutning så tycker jag följande citat ringar in vikten av att involvera deltagare i events:
Tell me and I forget. Teach me and I may remember. Involve me and I learn. – Benjamin Franklin

Har du testat dessa knep? Har du ett eget förslag? Kommentera i kommentarsfältet under artikeln.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Ett knep för mer annorlunda upplevelse
Digitala trender 2.0
Så äger du svensk sportindustri

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Emotionellt av Heineken med fansen!

Heineken MLS samarbete sponsor fan engagemang

När jag besöker en ny arena för en sportupplevelse så finns det så mycket att hylla. Känner du också att det finns så mycket passion, nyfikenhet och spänning i luften? Även om du är en supporter till en klubb så kan jag lova dig att du kommer vilja ha liknande samarbete som Heineken och Major League Soccer (MLS) i USA har.


FIFA Coca Cola influens samarbete sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Unikt samarbete (på låstas?)).

Supporterkultur

Kanske tycker du som läser att fotbollsfans är bäst i Europa eller till och med bäst i Sverige. USA brukar främst vara kopplade till show och inte så mycket läktarkultur. Men i följande två videos ges en inblick till hur mycket fotboll och en gemenskap som supporters kan bidra med, även finns i USA.
Heineken tillsammans med MLS visar dels kulturen och hur stämningen är i städer runt om i USA, samt att de ger en inblick i den lokala supporterkänslan. Det bör även påpekas att lagen nedan, dels Toronto har varit i MLS sen 2007 och dels Seattle har varit med sen 2009.


I dessa videos kan vi se att oavsett hur stor, liten, ung eller gammal du är så kan alla samlas och mötas över gränserna för ett enat mål, att heja på ett lag.
Dessutom som du kommer se i kommande videon, att det lilla lokala kan betyda så mycket mer än att bara spela fotboll. I Seattle finns en liten street-fotbollsgrupp som kanske inte kände varandra från början men deras träffar via fotbollen har gett nya vänner och en mötesplats för gemenskap. Som en supporter berättar i videon så kan vissa dagar i veckan vara tunga psykiskt, men när det är match eller lite street-fotboll så kan man se fram emot att ses, sparka lite boll och bli både fysiskt och psykiskt bättre.

Sportidealistens lärdomar

Jag tycker Heineken gör en härlig insats för idrottskulturer som i detta fall är alla supporters. De tar tillvara på grupper som tror på samma passion, en passion för ett lag som i dessa två fall är fotbollslag. Ofta handlar olika samarbeten och sponsorskap inom sport om ett företag som vill ta vara på sportens exponering i olika kanaler. Men hur ofta görs detta med fanskulturen på lokal nivå? Ett smart samarbete av Heineken och MLS som lyssnar och engagerar bland annat Torontos och Seattles unga och gamla supporters. Detta leder självklart till en bättre relation med Heineken, men även att fans får beröm och uppmärksamhet för vad de gör.
Tänk om något liknande gjordes i Sverige. Detta är möjligheter för speciellt stora läktarsporter som tex fotboll och ishockey.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Ett knep för mer annorlunda upplevelse
Digitala trender 2.0
Så äger du svensk sportindustri

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Unikt samarbete (på låstas?)

FIFA, Unikt samarbete, influensermarknadsföring

Har du känt ibland att nya samarbeten är svåra att skapa eller har svårt att komma på bra idéer hur den potentiella samarbetspartnern ska lockas för att vilja samarbeta? I detta inlägg handlar det om ett unikt samarbeta som vi alla kan dra lärdomar från.

 

Skapa unikt samarbete med trovärdig kommunikation

Idrotten är en av områden där medarbetarna (atleter) kan vara en bra kombo för skapandet av samarbeten, dels att samarbeta med och dels för att använda som influensers. Oftast bidrar idrott och kanske främst atleter med positiva och starka värden.

Dessutom kan atleter fungera om en trovärdig kommunikatör och lägg där till att de kan redan ha en grupp av följare som kan vara intressanta för ett företag att kommunicera till.

Unikt samarbete inom fotboll

Fotbollsproffs som Alex Morgan och Cristiano Ronaldo har arbetat med Coca Cola. I Coca Colas fall har de skapat värde och engagemang med både sina nuvarande och potentiella kunder med hjälp av influenser som Alex och Cristiano.

Dessa två fotbollsspelare Alex och Cristiano finns även som karaktärer i världens populäraste fotbollsspel FIFA, som har över 3.5 miljoner dagliga spelare i över 190 länder. Det är inget nytt att du eller jag skulle kunna spela en fotbollsmatch med fotbollsspelare på FIFA. Men från 2016 lanserades ett nytt spelläge, the Journey, där alla kunde testa på känslan att vara en okänd (en låtsasspelare som heter Alex Hunter som inte finns på riktigt) fotbollsspelare som inledningsvis i spelläget är en talang och blir så småningom ett fotbollsproffs på FIFA. Det kan vara en kul funktion att få känna på hur det kan vara som ung fotbollstalang och bli känd. Så vem som helst leva sig in i en virtuell atlets (eftersom det är en fiktiv person som bara finns på FIFA) liv av att spela matcher, vara med om övergångar till andra klubbar m.m., vilket blir väldigt realistiskt för en fotbollskarriär.

Utifrån denna bakgrund ska du här få läsa om det unika samarbetet som FIFA gjorde och som bidrar till nya kreativa lösningar på samarbeten. Det är nämligen så att Coca Cola har tagit sin influensermarknadsföring till en ny nivå, till den virtuella världen. De skapade ett samarbete med Alex Hunter (ja den där fiktiva fotbollsspelare på spelet FIFA)!

Matt Wolf, VP of Entertainment, Ventures & Strategic Alliances, the Coca-Cola Company:
“This is an exciting brand innovation. Signing Alex Hunter puts Coca-Cola at the intersection of gaming and brand marketing within the most popular franchise sports game in the world.”

Första gången någonsin (kanske först i hela världen) använde Coca Cola en virtuell atlet som kändis och influenser!! Här ges en inblick i produktplaceringen men för att se bakom kulisserna av videon, se längre ner.
https://www.youtube.com/watch?v=6ErzVDwcla0

Påminner videon om något?

Det är nämligen så att Coca Cola har gjort liknande i verkligheten men moderniserat slutet, notera vad pojken får som tack.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=62&v=xffOCZYX6F8

Matthew Prior, creative director, EA Sports:
“When you reach the top level of the sport, it’s no longer just about kicking the ball. With the Journey’, we’re giving fans an authentic look at all sides of the game – from the arena, to the world of agents, sponsorship deals and more. And with Coca-Cola playing such a key role in the world of football, led by its FIFA World Cup sponsorship, this brand partnership made sense.”

Influensermarknadsföring 2.0

Detta säger något av esportens (även kallat e-sport) betydelse idag enligt mig. Esport har en stor och engagerad och global publik. Tankarna flyger redan iväg att om vi sett olika situationer i verkligheten förr som med Coca Cola, så kan vi möjligen bara sett början på en modern och virtuell uppdatering.

Dessutom gör berättelsen i spelläget att Alex Hunter skriver på för Coca Cola, vilket gör spelet mer realistiskt, sett till att stjärnor som Alex Morgan och Cristiano Ronaldo gjort det själva.

Ett intressant samarbete som utgår från en atlet som inte finns på riktigt. Lägg även till ett verklighetsperspektiv med att Alex Hunter även finns på Coca Colas burkar, dock i begränsad upplaga i Kanada, USA och Mexiko. Genom att köpa dessa burkar så finns det en kod som ger exklusivt innehåll för FIFA och spelläget med Alex Hunter.

FIFA Coca Cola unikt samarbete sportidealisten
Slutligen för att ytterligare peka på detta samarbete och dess styrka så skapade EA (som står bakom FIFA) ett twitterkonto (@MrAlexHunter), som direkt fick 55 600 följare. Sedan gjorde bland annat “Alex Hunter” en teaser om reklaminspelningen med Coca Cola via twitter:
https://twitter.com/MrAlexHunter/status/909748860817252352

Sportidealistens lärdomar om unik samarbete

Utifrån detta exempel så inser man fort att det finns stora fördelar att inte använda riktiga människor som influenser. De virtuella är riskfria på så sätt att de troligtvis inte kan bli arresterade för fortkörningar, köra bil alkoholpåverkade, vara utpekade i tidningar eller andra skandaler.

Självklart finns det risker att det inte känns äkta, men med detta virtuella samarbete så kan båda parter kontrollera allt på ett annat sätt. Att de dessutom lagts till en aspekt från det verkliga livet i det virtuella och vice versa, kan kompensera bristen av en äkta fotbollsspelare.

Främst är detta exemplet ett ytterligare bevis på storytelling, att skapa ett engagemang genom något människor bryr sig om, att låta fans/användare interagera med innehållet.

Frågan är om virtuella atleter är det nya? Är Alex Hunter starten på framtidens influenser? Oavsett så känns det spännande att följa denna utveckling.

Som lovat så kommer även här videon bakom kulisserna av Alex Hunter och Coca Cola.
https://www.youtube.com/watch?v=Idxox85_PM8


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Influencer som tröjsponsor
Digitala trender 2.0
Framtidens sport är här för att stanna

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens sportupplevelser

framtidens sportupplevelser

Följande inlägg baseras på en nätverksträff av Event in Skåne.

Temat Framtidens upplevelser!

Så här löd introt:

Konkurrensen om eventen ökar och det blir allt viktigare att förstå trenderna och kunna prognostisera och räkna på framtida event.

Event in Skåne bjöd tillsammans med Upplevelseinstitutet och RF SISU Skåne in till denna nätverksträff. Vi fick lära oss mer om Event Impact calculator, ett prognosverktyg som Riksidrottsförbundet (RF) tagit fram tillsammans med Göteborg & Co och som används av destinationer, idrottsförbund och organisationer för att räkna på evenemang och möten.

Sedan presenterade Upplevelseinstitutet insikter och kunskap kring olika upplevelser kopplat till sponsring och evenemang samt delar av det senaste kring världens upplevelseforskning.

Först ut var det RFs verktyg Event Impact Calculator för bättre koll på hur du kan jobba med hållbarhet.
Leif Johansson från Riksidrottsförbundet berättade om detta prognosverktyg och visade även upp vad hållbarhet innebär. Själv tycker jag det är på tiden det kommer fram något konkret om hållbarhet och även IOK (Internationella Olympiska Kommittén) har Agenda 2020 som innebär att fokus ligger på hållbara OS, så detta behövs inom idrotten på lägre nivå också!! (jag beklagar bildkvalitén).

Hållbara idrottsevenemang

Hållbarhet



Det visade sig vara ett intressant och bra verktyg men fokus ligger på turisters påverkan och med fokus på ekonomi men även några aspekter på sociala bitar och miljömässiga bitar. Men som Leif sa så är det väldigt komplex och detta är början och förhoppningen så byggs plattformen upp de kommande åren och blir något både kommuner som SF och IF kan tillämpa för ett hållbarare evenemang.

Sen var det Björn Stenvad, VD på Upplevelseinstitutet, som berättade om 10 år av insikter kring sponsring och evenemang
Det gavs 6 nyckelpunkter där den mest intressanta var “7 åringen”. Det handlar om att studier visat att personer blir mer loyala om de upplever något vid 7 års ålder. En viktigt bit att skapa känsla och minne för livet är att nå ut till 7 åringar och Björn gav ett bra exempel där Everton FC från Engelska högsta divisionen i fotboll visade på en riktigt upplevelse.

Något annat som också är något jag känner igen mig i är att man är som mest taggad inför en upplevelse som både resa eller match osv precis inför upplevelsen. Alltså, inför en resa så ser jag fram emot det så mycket och när jag väl är där så är det kul men mer okej jämfört med känslan inför. Det gäller alltså även att ta vara på hypen som alltid är som störst inför upplevelsen eller eventet som tex Handbollsligans aktivering som gav en gigantisk effekt och engagemang.

Sponsoraktiveringar


Som bilden visar var det en massa medier som tog upp denna försäsongstävling som hjälpte Handbollsligan att få sitt nya namn fast i minnet. Ligan hade nämligen bytt namn och denna uppmärksamhet gav verkligen det nya namnet en bra chans att bli uppmärksammat.

Näst på tur var Sofie Sagfossen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.
Hur skapas en bra upplevelse? Det senaste från världens upplevelseforskning presenterades av Sofie
Här nedan talade Sofie om det rosa molnet som handlar om att vi alltid minns de positiva minnena bäst och starkast. Så dessa tips hjälper alla marknadsförare att fånga engagemang och positiva minnen.

Pink cloud


En annan sak Sofie pratade om var the peak-end-rule.
The peak-end-rule är en regel som visar att minnen bedöms inte bara av en upplevelses topp av gott eller ont utan det är hur det hela slutar också som sätter upplevelsen på sin spets. Därför är kundservice så viktigt, vilket kan rädda och till och med skapa ökat engagemang till ett varumärke om du får en bra avslutning på upplevelsen.

The peak end rule


Så en upplevelse är inte bara under utan det måste ses över tid.

Nytta tidsperspektiv


Att jobba med Memory management så kan teknologin idag öka och förbättra minnet för en upplevelse.

Memory management


Sist ut var Andreas Andersson, mediachef på Upplevelseinstitutet.
Sociala medier – vad driver engagemang? Analys av svenska musikfestivaler (Summerburst och Bråvalla).

Andreas visade att fler sponsorer kan nå och engagera flera efter upplevelsen.

Skapa minne upplevelser efter


Många olika insikter för framtidens sportupplevelser

Detta är viktiga nyckelfaktorer att ta med sig in i framtiden för en bättre upplevelse av ditt event!

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla eller kontakta oss på sociala medier (twitter, linkedin) om du vill veta mer.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Att våga vara innovativ

att våga vara innovativ

Här kommer en kort men givande lärdom om att vara våga vara innovativ på endast 7 min.

En riktigt bra video från NIKEs innovationskök (Innovation kitchen)

“Incubate for failure”

“Build it”

“Listen to the athlete (user)”

Vad jag kan lära mig av det här är att våga testa nytt, våga utmana och var redo att allt inte är perfekt och sedan lyssna på feedback.

Vad tycker du? Vore kul att höra dina tankar, så hör gärna av dig till mig. Du har mina kontaktuppgifter lite längre ner på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Vad gör en sportagent?

vad gör en sportagent

Jag lyssnar på många intressanta och inspirerande podcasts för att lära mig nya saker varje dag och en av dessa är SB – Weekly där jag kan rekommendera ett av de senaste avsnitten där man får veta hur det är att vara en sportagent.

Själv hade jag en gång en dröm att bli en fotbollsagent och det har alltid legat mig nära min passion att vara till hjälp för andra och vara med och se till att andra växer. Därför var det nyttigt och intressant att lyssna hur det verkligen ser ut om du själv funderat eller inte riktigt förstått vad en sportagent gör.

Du hittar avsnittet om vad en sportagent gör genom att klicka här.

SB weekly

Vad en sportagent gör

För en kort svensk översättning från avsnittets beskrivning så få du lyssna till följande:
Intervjuad är, Nick Robinson, Managing Director av sports management och marknadsföring på agenturen ISC.

ISC bidrar till att skapa partnerskap för en mängd olika rättighetshavare och varumärkes kunder, men är kanske mest känd för att representera atleter och idrottare inom fotboll, rugby och flera olympiska och paralympiska sporter.

Nick utvecklades först på talangbyrån AMI Sport och Entertainment innan han gick med i Octagon 2009, där han var chef för fotboll och representerade bland annat fotbollsspelarna Daniel Sturridge och Saido Berahino.

I podcasten berättar Nick följande:
– Fallet för idrottsagenter – varför de behövs och agerar en viktig roll i branschen
– Varför många talangbyråer brister genom att inte vara mångfacetterade
– Hur det är att vara en agent under ett transferfönstret
– Varför kommersiella erbjudanden för idrottare vid själva höjdpunkten av sin sport är svåra att hitta
– Orsakerna varför Premier League klubbarna gör en kumulativ nettovinst i transferfönstret
– Stigande kostnader för fans – och varför idrottsintressenter måste kontrollera dem bättre.

Jag själv vet inom fotbollens värld att det är tuffa tider inom sommarens och vinters transferperioder, vilket kanske inte är så lockande att jobba 24/7 men å andra sidan så skulle det vara kul att hjälpa spelare att ta nästa steg. Men man förstår genom Nick att det krävs så mycket mer planering och förhandling än vad man kanske tror inför ett transferfönster. Kanske är detta något för dig eller så har du i alla fall som mig fått en klarare bild av livet som sportagent.

Vore kul att få veta vilket jobb du är nyfiken över men inte riktigt vet hur det är. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (twitter, linkedin) dina podcasts-tips eller yrke du vill veta mer om.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sportens mening, vad är sport?

sportens mening, vad är sport

Jag har alltid försökt förstå mig på sport och dess roll i livet. Jag vet inte exakt hur man kan göra den till det bättre eller sämre eller om den har gett mening i livet för hela världen eller för bara mig. Sådant kanske mer går att se tillbaka till för att förstå vad som verkligen har hänt och hur det har format ens liv. Men jag tror på att sporten har en stor roll i samhället på gott och ont men det är unikt med sin komplexitet av dess olika former och innehåll. Jag vill därför här låta USA:s tidigare president låta dig inspireras och fundera på vad sport är:

“It is worth remembering — because sometimes people wonder, ‘Well, why are you spending time on sports? There’s other stuff going on’ — throughout our history, sports has had this power to bring us together, even when the country is divided,”

Barack Obama

“Sports has changed attitudes and culture in ways that seem subtle but that ultimately made us think differently about ourselves and who we were. It is a game, and it is celebration, but there’s a direct line between Jackie Robinson and me standing here.”

Obama continues

“Sometimes, it’s not enough just to change laws. You’ve got to change hearts. And sports has a way, sometimes, of changing hearts in a way that politics or business doesn’t. And sometimes it’s just a matter of us being able to escape and relax from the difficulties of our days, but sometimes it also speaks to something better in us.”

Meningen med sport enligt Obama

Hela artikeln och videon kring dessa citat om Obamas relation med sport hittar du här.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för hållbarheten av kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Men finns det några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för sport och medlemmar/fans?

Timi Garai som jag hänvisade i förra inlägget skriver om lojalitetsmarknadsföring och gjorde en väldigt intressant artikel om de olika stegen för skapandet av en hållbarhetsstrategi med kopplingar till Maslows behovstrappa, enligt bilden nedan.

Jag tänkte nu dra några korta förslag på svenska inom sportens ramar för lojalitetsprogram för sportaffärer.

maslow-hierarchy, lojalitetsprogram, Fan relationship management

7 Tips för lojalitetsprogram

För er som vill läsa hela hennes artikel så hittar du den här.
För andra CRM tips så har jag tidigare nämnt FRM som du kan läsa mer om här. Men nu till listan på tipsen för lojalitetsprogam.

  • Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter
  • Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap
  • Effekten av värde och exklusiv status
  • Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status
  • Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget
  • Ta fördel av lojala referenser
  • Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå

Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter

Här skulle ett medlemskap kunna ha 5 olika nivåer där man får bättre förmåner för varje nivå och mer exklusiva tillgångar. Tex gå på x antal matcher, köp av x antal souvenirer.

Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap.

Istället för Nivå 1, Nivå 2 eller brons, silver och guld så kan man köra sportturist, mini-fan, sportintresserad och sporttoken.

Effekten av värde och exklusiv status.

Ha en tydlig bild på vad som ingår i respektive nivå så man kan se och jämföra deras värden. Tex, sportturisten får 10% i shopen och gratis frakt medan sporttoken får 30% på shopen samt en t-shirt och gratis frakt.

Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status.

Enligt en undersökning så väljer hellre 65% millenials (mer om millenials) prenumerationer med avgift om de erbjudes tillräckligt med lockande erbjudanden och andra förmåner. Så se till att erbjuda olika priser för prenumerationer och erbjud olika tillgångar att få special magasin om klubben, delta i utlottningar av biljetter och andra tävlingar och få kanske specialvideos från träningar mm.

Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget.

Ha olika dagar där du tjänar dubbla poäng vid köp av matchbiljetter eller en viss souvenir och skicka ut ibland på spontana dagar vid köp av x innan månadsslutet så kan du gå upp en nivå.

Ta fördel av lojala referenser.

Om ditt program är bra så kommer word of mouth att sköta sitt och dina fans kommer rekommendera programmet vidare.

Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå.

När du redan vet vilken nivå dina fans är på så kan du lättare ge de erbjudanden via mejl utifrån deras konsumtionsvana. Möjligen är den på högsta nivån mer lockad att köpa nästa års säsongskort på VIP platser.

Summering av varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

För att skapa en bra affär krävs en bra relation med kunden. Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för återkommande kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Däremot inom idrotten är medlemskapets funktion en annan. Däremot är alla medlemmar och fans viktiga för en idrottsverksamhets ekonomi och engagemang. I denna artikel har jag visat på några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för din idrottsverksamhet och för dina sportaffärer och involvera medlemmarna/fansen.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Det finns många olika intressanta marknadsföringsartiklar och en intressant jag kom över handlar om skapandet av lojalitetsprogram. Denna korta artikel jag fann baseras på en informationsbild som jag tycker man kan ta väl till godo för inspiration och lärdomar.

Fördelen med ett lojalitetsprogram

Fördelen med ett lojalitetsprogram är att du kan nå följande:

  • Bättre bibehållande av dina fans/medlemmar
  • Fler referenser
  • Hållbart och kostnadseffektivt
  • Dina fans/medlemmar är mer benägna att köpa mer och fler produkter
  • Men även lär du känna dina fan/medlemmar på ett tydligare sätt

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Nedan ges följande 7 steg:

  1. Hitta på ett charmigt programnamn
  2. Skapa en djupare mening med det
  3. Skapa poäng som låter mer äventyrliga och underhållande
  4. Belöna fans/medlemmars agerande i koppling till köp
  5. Erbjud mer än bara rabatt
  6. Bifoga/lägg till värdet för poängen i pris
  7. Skapa olika nedslag/uppdrag för att tjäna mer poäng

I följande bild ser du mer utvecklat kring dessa 7 steg.

7-steps-to-a-flawless-loyalty-program-infographic-antavo

Så vad väntar du på? Snacka ihop dig med din klubb och skapa ditt lojalitetsprogram redan idag!

Har du tips på redan existerande så hör gärna av dig.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Super Bowl – sportmarknadsföring

super bowl – sportmarknadsföring (1)

Ett av årets största sportevenemang som går av stapeln varje år. En av höjdpunkterna kring Super Bowl kan innehålla hästar, Star Wars och hundvalpar mm…och ja, jag pratar om Super Bowls främsta reklamfilmer.

“Ten years ago the Super Bowl was one moment, not many,” said Tara Walpert Levy, YouTube’s vp of agency and media solutions. “If you think about that transition, it’s moved the Super Bowl from a day of content to a full season’s worth of content.”

Topp 10 sportmarknadsföring i Super Bowl

Det finns många intressanta reklamer genom åren från Super Bowl och här finns en topp 10 med reklamer till tidigare Super Bowl.
Det är ju rätt fascinerande att själva reklamen har fått sån uppmärksamhet över hela världen när det är just reklam jag själv oftast vill trycka bort eller helt enkelt undvika. Det är ständigt snack om att på facebook och youtube så dyker reklamer upp alldeles för ofta men man får förstå att alla försöker tjäna sina kosing och det är väl bara synd att allt för ofta så är sådan reklam aldrig uppskattad för att den inte är intressant för gemene man eller kvinna.

In fact, YouTube’s top 20 Super Bowl ads have been watched for 440 million minutes—equivalent to watching the game 1.8 million times.- Lauren Johnson och Marty Swant, Adweek

Men när det kommer till Super Bowl så har i allafall jag fångat mitt intresse till att se ett av världens största sportevent genom dess svindyra reklamer. Detta är jag inte ensam om utan majoriteten av Super Bowls konsumenter har tillsammans skapat en hype där det är intresse av att se självaste reklamerna.

Men inte nog med detta utan denna artikel tar upp sportmarknadsföringens påverkan. Tack vare innovativa och kreativa tankar bakom varje reklam så delas de vidare på Youtube där miljoner ser alla trailers till Super Bowls reklamer. Alltså en trailer till en reklamfilm!!

Så fundera på hur du kan skapa en hype i din idrottsverksamhet. Är Super Bowl bara en sport eller ett reklamfirande. Kan du som Super Bowl göra mer än själva sporteventet?

Vad lär man sig av Super Bowl och sportmarknadsföring?

  • Med bra människor och kreativa idéer kommer du långt med din sportmarknadsföring
  • Sociala medier kan hjälpa dig till att bli sedd och hörd.
  • Youtube och filmer är innehållet som växer ständigt.
  • Sen gillar vi gulliga djur, något vi kan relatera till (Star Wars) och reagera till absurda klipp.

Här kommer topp 2 reklamer från Super Bowl och som är guld för sportmarknadsföringen

Njut nu av mina topp 2 Super Bowl reklamerfilmer!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.