Att våga vara innovativ

att våga vara innovativ

Här kommer en kort men givande lärdom om att vara våga vara innovativ på endast 7 min.

En riktigt bra video från NIKEs innovationskök (Innovation kitchen)

“Incubate for failure”

“Build it”

“Listen to the athlete (user)”

Vad jag kan lära mig av det här är att våga testa nytt, våga utmana och var redo att allt inte är perfekt och sedan lyssna på feedback.

Vad tycker du? Vore kul att höra dina tankar, så hör gärna av dig till mig. Du har mina kontaktuppgifter lite längre ner på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Vad gör en sportagent?

vad gör en sportagent

Jag lyssnar på många intressanta och inspirerande podcasts för att lära mig nya saker varje dag och en av dessa är SB – Weekly där jag kan rekommendera ett av de senaste avsnitten där man får veta hur det är att vara en sportagent.

Själv hade jag en gång en dröm att bli en fotbollsagent och det har alltid legat mig nära min passion att vara till hjälp för andra och vara med och se till att andra växer. Därför var det nyttigt och intressant att lyssna hur det verkligen ser ut om du själv funderat eller inte riktigt förstått vad en sportagent gör.

Du hittar avsnittet om vad en sportagent gör genom att klicka här.

SB weekly

Vad en sportagent gör

För en kort svensk översättning från avsnittets beskrivning så få du lyssna till följande:
Intervjuad är, Nick Robinson, Managing Director av sports management och marknadsföring på agenturen ISC.

ISC bidrar till att skapa partnerskap för en mängd olika rättighetshavare och varumärkes kunder, men är kanske mest känd för att representera atleter och idrottare inom fotboll, rugby och flera olympiska och paralympiska sporter.

Nick utvecklades först på talangbyrån AMI Sport och Entertainment innan han gick med i Octagon 2009, där han var chef för fotboll och representerade bland annat fotbollsspelarna Daniel Sturridge och Saido Berahino.

I podcasten berättar Nick följande:
– Fallet för idrottsagenter – varför de behövs och agerar en viktig roll i branschen
– Varför många talangbyråer brister genom att inte vara mångfacetterade
– Hur det är att vara en agent under ett transferfönstret
– Varför kommersiella erbjudanden för idrottare vid själva höjdpunkten av sin sport är svåra att hitta
– Orsakerna varför Premier League klubbarna gör en kumulativ nettovinst i transferfönstret
– Stigande kostnader för fans – och varför idrottsintressenter måste kontrollera dem bättre.

Jag själv vet inom fotbollens värld att det är tuffa tider inom sommarens och vinters transferperioder, vilket kanske inte är så lockande att jobba 24/7 men å andra sidan så skulle det vara kul att hjälpa spelare att ta nästa steg. Men man förstår genom Nick att det krävs så mycket mer planering och förhandling än vad man kanske tror inför ett transferfönster. Kanske är detta något för dig eller så har du i alla fall som mig fått en klarare bild av livet som sportagent.

Vore kul att få veta vilket jobb du är nyfiken över men inte riktigt vet hur det är. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (twitter, linkedin) dina podcasts-tips eller yrke du vill veta mer om.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sportens mening, vad är sport?

sportens mening, vad är sport

Jag har alltid försökt förstå mig på sport och dess roll i livet. Jag vet inte exakt hur man kan göra den till det bättre eller sämre eller om den har gett mening i livet för hela världen eller för bara mig. Sådant kanske mer går att se tillbaka till för att förstå vad som verkligen har hänt och hur det har format ens liv. Men jag tror på att sporten har en stor roll i samhället på gott och ont men det är unikt med sin komplexitet av dess olika former och innehåll. Jag vill därför här låta USA:s tidigare president låta dig inspireras och fundera på vad sport är:

“It is worth remembering — because sometimes people wonder, ‘Well, why are you spending time on sports? There’s other stuff going on’ — throughout our history, sports has had this power to bring us together, even when the country is divided,”

Barack Obama

“Sports has changed attitudes and culture in ways that seem subtle but that ultimately made us think differently about ourselves and who we were. It is a game, and it is celebration, but there’s a direct line between Jackie Robinson and me standing here.”

Obama continues

“Sometimes, it’s not enough just to change laws. You’ve got to change hearts. And sports has a way, sometimes, of changing hearts in a way that politics or business doesn’t. And sometimes it’s just a matter of us being able to escape and relax from the difficulties of our days, but sometimes it also speaks to something better in us.”

Meningen med sport enligt Obama

Hela artikeln och videon kring dessa citat om Obamas relation med sport hittar du här.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för hållbarheten av kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Men finns det några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för sport och medlemmar/fans?

Timi Garai som jag hänvisade i förra inlägget skriver om lojalitetsmarknadsföring och gjorde en väldigt intressant artikel om de olika stegen för skapandet av en hållbarhetsstrategi med kopplingar till Maslows behovstrappa, enligt bilden nedan.

Jag tänkte nu dra några korta förslag på svenska inom sportens ramar för lojalitetsprogram för sportaffärer.

maslow-hierarchy, lojalitetsprogram, Fan relationship management

7 Tips för lojalitetsprogram

För er som vill läsa hela hennes artikel så hittar du den här.
För andra CRM tips så har jag tidigare nämnt FRM som du kan läsa mer om här. Men nu till listan på tipsen för lojalitetsprogam.

  • Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter
  • Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap
  • Effekten av värde och exklusiv status
  • Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status
  • Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget
  • Ta fördel av lojala referenser
  • Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå

Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter

Här skulle ett medlemskap kunna ha 5 olika nivåer där man får bättre förmåner för varje nivå och mer exklusiva tillgångar. Tex gå på x antal matcher, köp av x antal souvenirer.

Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap.

Istället för Nivå 1, Nivå 2 eller brons, silver och guld så kan man köra sportturist, mini-fan, sportintresserad och sporttoken.

Effekten av värde och exklusiv status.

Ha en tydlig bild på vad som ingår i respektive nivå så man kan se och jämföra deras värden. Tex, sportturisten får 10% i shopen och gratis frakt medan sporttoken får 30% på shopen samt en t-shirt och gratis frakt.

Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status.

Enligt en undersökning så väljer hellre 65% millenials (mer om millenials) prenumerationer med avgift om de erbjudes tillräckligt med lockande erbjudanden och andra förmåner. Så se till att erbjuda olika priser för prenumerationer och erbjud olika tillgångar att få special magasin om klubben, delta i utlottningar av biljetter och andra tävlingar och få kanske specialvideos från träningar mm.

Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget.

Ha olika dagar där du tjänar dubbla poäng vid köp av matchbiljetter eller en viss souvenir och skicka ut ibland på spontana dagar vid köp av x innan månadsslutet så kan du gå upp en nivå.

Ta fördel av lojala referenser.

Om ditt program är bra så kommer word of mouth att sköta sitt och dina fans kommer rekommendera programmet vidare.

Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå.

När du redan vet vilken nivå dina fans är på så kan du lättare ge de erbjudanden via mejl utifrån deras konsumtionsvana. Möjligen är den på högsta nivån mer lockad att köpa nästa års säsongskort på VIP platser.

Summering av varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

För att skapa en bra affär krävs en bra relation med kunden. Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för återkommande kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Däremot inom idrotten är medlemskapets funktion en annan. Däremot är alla medlemmar och fans viktiga för en idrottsverksamhets ekonomi och engagemang. I denna artikel har jag visat på några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för din idrottsverksamhet och för dina sportaffärer och involvera medlemmarna/fansen.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Det finns många olika intressanta marknadsföringsartiklar och en intressant jag kom över handlar om skapandet av lojalitetsprogram. Denna korta artikel jag fann baseras på en informationsbild som jag tycker man kan ta väl till godo för inspiration och lärdomar.

Fördelen med ett lojalitetsprogram

Fördelen med ett lojalitetsprogram är att du kan nå följande:

  • Bättre bibehållande av dina fans/medlemmar
  • Fler referenser
  • Hållbart och kostnadseffektivt
  • Dina fans/medlemmar är mer benägna att köpa mer och fler produkter
  • Men även lär du känna dina fan/medlemmar på ett tydligare sätt

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Nedan ges följande 7 steg:

  1. Hitta på ett charmigt programnamn
  2. Skapa en djupare mening med det
  3. Skapa poäng som låter mer äventyrliga och underhållande
  4. Belöna fans/medlemmars agerande i koppling till köp
  5. Erbjud mer än bara rabatt
  6. Bifoga/lägg till värdet för poängen i pris
  7. Skapa olika nedslag/uppdrag för att tjäna mer poäng

I följande bild ser du mer utvecklat kring dessa 7 steg.

7-steps-to-a-flawless-loyalty-program-infographic-antavo

Så vad väntar du på? Snacka ihop dig med din klubb och skapa ditt lojalitetsprogram redan idag!

Har du tips på redan existerande så hör gärna av dig.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Super Bowl – sportmarknadsföring

super bowl – sportmarknadsföring (1)

Ett av årets största sportevenemang som går av stapeln varje år. En av höjdpunkterna kring Super Bowl kan innehålla hästar, Star Wars och hundvalpar mm…och ja, jag pratar om Super Bowls främsta reklamfilmer.

“Ten years ago the Super Bowl was one moment, not many,” said Tara Walpert Levy, YouTube’s vp of agency and media solutions. “If you think about that transition, it’s moved the Super Bowl from a day of content to a full season’s worth of content.”

Topp 10 sportmarknadsföring i Super Bowl

Det finns många intressanta reklamer genom åren från Super Bowl och här finns en topp 10 med reklamer till tidigare Super Bowl.
Det är ju rätt fascinerande att själva reklamen har fått sån uppmärksamhet över hela världen när det är just reklam jag själv oftast vill trycka bort eller helt enkelt undvika. Det är ständigt snack om att på facebook och youtube så dyker reklamer upp alldeles för ofta men man får förstå att alla försöker tjäna sina kosing och det är väl bara synd att allt för ofta så är sådan reklam aldrig uppskattad för att den inte är intressant för gemene man eller kvinna.

In fact, YouTube’s top 20 Super Bowl ads have been watched for 440 million minutes—equivalent to watching the game 1.8 million times.- Lauren Johnson och Marty Swant, Adweek

Men när det kommer till Super Bowl så har i allafall jag fångat mitt intresse till att se ett av världens största sportevent genom dess svindyra reklamer. Detta är jag inte ensam om utan majoriteten av Super Bowls konsumenter har tillsammans skapat en hype där det är intresse av att se självaste reklamerna.

Men inte nog med detta utan denna artikel tar upp sportmarknadsföringens påverkan. Tack vare innovativa och kreativa tankar bakom varje reklam så delas de vidare på Youtube där miljoner ser alla trailers till Super Bowls reklamer. Alltså en trailer till en reklamfilm!!

Så fundera på hur du kan skapa en hype i din idrottsverksamhet. Är Super Bowl bara en sport eller ett reklamfirande. Kan du som Super Bowl göra mer än själva sporteventet?

Vad lär man sig av Super Bowl och sportmarknadsföring?

  • Med bra människor och kreativa idéer kommer du långt med din sportmarknadsföring
  • Sociala medier kan hjälpa dig till att bli sedd och hörd.
  • Youtube och filmer är innehållet som växer ständigt.
  • Sen gillar vi gulliga djur, något vi kan relatera till (Star Wars) och reagera till absurda klipp.

Här kommer topp 2 reklamer från Super Bowl och som är guld för sportmarknadsföringen

Njut nu av mina topp 2 Super Bowl reklamerfilmer!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sportbranschens hetaste twittrare i Europa

sportbranschens hetaste twittrare i europa

Här kommer listan med Sportbranschens hetaste twittrare

För er som har twitter eller funderat på att skaffa det så är detta en guldgruva. Gillar du att veta det senaste inom sportbranschen oavsett om det gäller det senaste inom teknik, media eller sponsring så finns där något för alla. Det är ett medium som är korta meddelanden och en hel del nyheter. Med inspiration från en erfaren twittrare och sportnörd har @SportsGeek skapat en fantastisk lista som jag delar vidare med översättning på svenska nedan.

SportsGeek – en av Sportbranschens experter

För er som inte känner till @SportsGeek så är Sean Callanan en expert inom det digitala, därav startade han Sports Geek. Han hjälper folk genom sportens digitalisering och han driver även en podcast jag varmt kan rekommendera som du hittar här.

Sean skapade denna lista som en reaktion mot Forbes top 50 lista som bara innehöll folk i USA med alldeles för många märken istället för människor.

Sportbranschens hetaste twittrare fördelat på områden

Listan Sportbranschens hetaste twittrare innehåller personer inom följande områden:

  • Arbetar med professionella lag/arenor/varumärken – 18
  • Arbetar med en liga – 6
  • Leverantörer – 16
  • Media/Podcasters – 11
  • Europa – 13
  • Australien/NZ – 19
  • Nordamerika – 18

Sportbranschens hetaste twittrare i Europa

Här nedan kommer många intressanta personer från sportbranschen. Du hittar både deras twitternamn och biografi.

Richard Clarke – @MrRichardClarke

⚽️ Sports Digital/Social Media/Content Consultant, Speaker (#SEAT #SXSW2017) Journalist, Broadcaster, Blogger | #Arsenal #EPL #Rapids96 #MLS | Views ≠ employers

Richard är en unik talang med stark redaktionell bakgrund från hans tid i Arsenal och Colorado och alltid tänjs gränserna för hur hans berättelser kan berättas på sociala medier. Håll dig uppdaterad med honom via MrRichardClarke.com.

Taylor Bloom – @taylorhbloom

@SportTechie CEO

Taylor är hjärnan bakom Sport Techie, bra att se platsen utvecklas och växa under åren. Om du läser Sport Techie bör du ta kontakt med Taylor.

Bas Schnater – @BasSchnater

#FanEngagement @AZAlkmaar | MSc./BBA | Current @SBI_Barcelona student, future @Cruyff_Inst_INT

Bas delar alltid med sig av vad han finner i sitt sökande efter den heliga graal Fan Engagement. Nu när han arbetar i sporten så förväntar Sean inte att Bas tweetar mindre.

Jesper Nyholm – @nyholmdk

Digital Health Entrepreneur | Founder & CEO at 7peaks.dk | Guided 250k to peak 7 days a week | Mens Physique silver medalist 2016 | Love my wife & bonus kids

Jesper är i framkant på hur icke-statliga organisationer kan utnyttja det digitala.

Pearse Connolly – @Pearse

Director Business Development, Norwegian Football Association

Pearse gör stora saker i norsk fotboll där fans står i centrum för allt de gör.

Oscar Ugaz – @oscarugaz

Digital Business Manager (@realmadrid@SABMiller Toyota @Promperu) #digisport #sportsbiz #countrybranding

Oscar är känd på grund av sin erfarenhet i Real Madrid och har kompletterat detta sedan han lämnat för att hjälpa företag att förstå hur de kan utnyttja det digitala.

Tom Rubashow – @tomrubashow

International sports comms @Pitchlondon, shouty left-back, #Timberwolves, talking football, @NBAUK and cricket. Big podcast guy.

Tom har fingret på pulsen av digital och PR i London, om du behöver få tag på någon så kommer Tom kunna hjälpa till.

Luca Massaro – @iamluca

All things digital marketing in sport. CEO at Digital Agency @WePlayCo and Founder of @FutureSportCo. Suffering #NUFC fan

Luca driver aktiveringar på WePlay, om du vill veta mer om vad som händer på sponsorsidan av verksamheter i Europa så är Luca din person att gå till.

Daniel McLaren – @DanielMclaren

Founder of @DigitalSportUK, host of the Digital Sport podcast, event organiser/moderator/speaker. Also freelance social media guy.

Daniel är en stor bidragsgivare till #digisport scenen (en hashtag som är långt vanligare utanför USA) och nu har han gått med i den växande raden av podcasters. Digital Sport Leaders är värt att lyssna på även med Sean som en gäst.

Richard Ayers – @richardayers

CEO of @7League – digital consultancy/agency specialising in sport. #FBA2016 Agency of the Year. Understanding, growing, monetising audiences.

Richard driver resultat för 7League kunder i den digitala rymden efter att ha lämnat Man City för några år sedan.

Alex Kunawicz – @AlexKunawicz

Vice President of Strategy at Laduma VR

Alex lämnade Liverpool och är nu involverad i en av de hetaste områdena inom tech – VR. Kolla in Laduma som gör erbjudanden för VR-sändningar inom sport.

Tom Halls – @NRG_Tim3z0n3

CDO @NRGgg. Co-founder of Rufus. Tech geek at heart. Views my own, rarely useful.

Tom har lämnat sportvärlden (eller har han?). Tom slutade nyligen på Formel E för att ta upp en roll i Esport serien NRG Esports. Esport är en spännande plats för sportmarknadsföring så håll ett öga på Tom.

Chris Harris – @ChrisHarris1975

Arsenal managing editor, lover of sport, music, film, history and politics. Views expressed are my own

Chris driver den digitala närvaro hos Arsenal (det är därför han inte tweetar alltför ofta). Håll ett öga för de lokala Arsenalkampanjer i din del av världen, då Chris är bakom kulisserna.

Sedan fortsätter denna lista med Australien/NZ och Nordamerika men detta blir en väldigt lång lista så för att kika in på den så rekommenderar jag att kolla in Seans lista via hans hemsida här.

Här finns inte bara en eller tre lärdomar utan tusentals med inspirerande och inflytesrika människor inom sportbranschen och vem vet, kanske följer du alla eller hittar några att följa?

Denna lista skulle vara kul att göra om till mer nordiska personer så hör gärna av dig vilka du tycker ska platsa där!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Hur kan idrottsföreningen utvecklas med hjälp av sporttecknologin?

Som titeln låter How can sports organizations use technology to better engage with their fans? så tänkte jag här ta med nyckelpoängerna, så håll till godo.

Victor Lamm som håller till hos Microsoft inleder med följande fakta:
Sportbranschen har konstant ökat sett till många faktorer men framförallt gällande de ekonomiska faktorerna som han visar via AT Kearneys siffror. De professionella sporterna är värda årligen ca 800 Miljarder sek ($90 billion), vilket är en 100% ökning på endast 12 år!!! Se mer via grafen nedan.
aaeaaqaaaaaaaacqaaaajgi1nzjjngy5lta3nzgtndi4yy1iztfhltljzmrkytzhogzkyw

Fördelning på intäkterna har dock sett liknande ut utan större förändring, vilka är: TV-rättigheter, Sponsorskap, Biljett- och gästservice och Souvenirer och licenser.

Fokus på sportteknologin

Men nya trender för att skapa intäkter och ständigt engagera sina fans kommer och går och dessutom blev vi mer uppkopplade och konsumerar mera tid och främst sport online. USA, England och Spanien spenderar ungefär 2 timmar mer per vecka på sport jämfört de senaste åren. 85-90 % som ser sport gör det via smartphones eller tablets. Men även en hög procent runt om i världen har ständigt sin smartphone eller tablet som secondscreen när de ser på sport via TV:n (74% fans i Turkiet, 70% i Kina, 46% i Spanien och 45% i USA).

Lättillgängligheten för alla att connecta via sociala medier är större än någonsin. Mer än 187m tweets om #RIO2016, 1.5 miljarder interaktioner på facebook, och över 50 miljoner som såg OS-klipp på snapchat via live stories. Twitterkontot @Champions League hade 11.6 miljoner följare innan slutet på turneringen (bara finalen hade 9 miljoner tweets).

Idrottsföreningen får hjälp tack vare dagens sportteknologi

Tack vare dagens teknologi kan vi förstå oss på människan mycket bättre och speciellt sportmänniskorna, både fansen som sponsorerna och media. Det som gör allt möjligt idag är att vi kan samla in data på ett helt nytt sätt idag och mycket enklare än vi tror. Men datan är bara nyttig om den används rätt.

Genom att samla in data och ta vara på den så kommer du kunna i sportklubben att förbättra de nuvarande intäktskällorna (media och sponsor rättigheter, biljetter, mm.) men även skapa nya digitala platformar.

Fem tips för optimering av data för idrottsföreningen

Här är FEM tips för optimering av datan:
1.      Definera tydliga affärsstrategin, målen och syften.

2.      Identifiera datasystem som kan avändas för att samla in och ta vara på datan (tex något CRM-system som jag skrev om i förra inlägget). Exempel: ha koll på frekvensen av biljettanvändning och senast besökta matchen, ha koll på kioskerna inventering och konsumtion.

3.     Rätt åtkomst och bedömning av den “rätta” datan baserat på affärsstrategin.

4.      Omvandla den råa datan till praktiska insikter.

5.      Använd presentation- och visualiseringsverktyg för att kommunicera ut resultaten.

Idrottsföreningens ledare bör också kontinuerligt följa branschens bästa praxis när det gäller databaserade möjligheter till samarbeten och innovation.

Summering av att förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Sammanfattningsvis så kan dessa TRE slutsatser dras:

  • Vi går mer ifrån TV till en second screen
  • Vi tittar mindre men vet mer om sport (mer statistik, konversera och dela)
  • Milleniegenerationen (födda sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal till tidigt 00-tal) är mer komplexa och de vill upptäcka, skapa, redigera och dela, inte bara konsumera. De vill äga och vara med innan, under och efter innehållet som tex en fotbollsmatch.

Framtidens konsumering kan mycket väl optimera både sportorganisationen som åskådare eller vad sägs om Microsofts HoloLens!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.