Lärdomar från planen

Lärdomar från planen

Vad lär vi oss på planen/arenan/hallen eller vad nu spelytan heter för din idrott? Oavsett vad du utövat eller utövar så lär vi oss faktiskt sjukt mycket och har mer erfarenheter än vad vi kanske vanligtvis tänkt på.
Via sport-och utvecklingsorganisationen SportAndDev har jag funnit lite lärdomar att belysa.

Lärdomar från planen (Lessons from the pitch)

Domaren och den tidigare fotbollsspelaren Camine Sangiovanni har delat med sig av sina lärdomar via fotbollen. Han har spelat fotboll över 20 år och vid 29 års ålder så blev han domare. Han har både dömt fotboll i Schweiz och internationellt och är nu även tränare för juniorer. Camine berättar att hans tid inom fotbollen har berikat honom på flera sätt, speciellt hans sociala färdigheter.
Som en ung kille som spelade fotboll, så lärde han sig hur man ska bete sig i ett lag och hur man handskas med andra barn.
Han säger att han har lärt sig, hur man integreras in i ett lag, anpassar sig och ställer upp för sina lagkamrater. Även lärdomar för att genomföra och uppnå mål som ett lag. Som idrottare så uppfostras du i en kamratskap och respekterar dina lagkamrater och motståndare berättar Camine.
Dessutom så deltar du och hjälper till inom föreningslivet, han menar att en klubb endast fungerar om den har volontärskap som kan hålla den vid liv.
Som domare har han lärt sig hur man hanterar andra människor, han fick även förståelse för att ingen gillar en domare. På planen så tar han beslut och ser till att fotbollsreglerna följs. På grund av detta kan en domare ofta bli kritiserad och det är inte alltid lätt, vilket han har upplevt genom alla år som domare. Detta är även det viktigaste han lärt sig om hantering av kritik.
Att döma, menar Camine är en skola om livet. Du lär dig så sjukt mycket om dig själv, tar ansvar för dina beslut, respekterar och förhandlar med spelare, tränare, klubbrepresentanter och åskådare.
Ytterligare vad fotbollen har bidragit till är förmågan att använda och fortsätta utveckla respekt till andra och att bete sig och kunna applicera detta i det riktiga livet. Du lär dig att handskas med med- och motgångar och speciellt i moment som inte går bra. Du lär dig dessutom att hjälpa andra.
Som avslutning så beskriver Camine några viktiga sociala problem som han och hans kollegor försöker lösa idag.
I början av en säsong så har de alltid ett fokus som ska implementeras, några av de viktigaste är “protect the image of the game” och “protect the players”. Man kan säga att de har ansvar för att se till att matcher blir rättvisa. Speciellt har det varit viktigt i den Schweiziska ligan, där matcherna är tv-sända.
Varför är detta viktigt?
Fotboll eller annan sport är inte bara en hobby, det är en plattform för erfarenheter och lärdomar för livet. Dessutom kan du som atlet eller ledare, fortsätta använda dina erfarenheter genom att till exempel bli domare.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Ett måste för att identifiera sponsorskap för varje idrottare!

Har du känt att sponsring inom sport varit svårt ibland? Du vet att du vill som idrottare hitta någon som kan sponsra dina utgifter? Det är inte alltid lätt att veta hur man ska ta nästa steg.

Du kanske har eller jobbar med atleter av olika nivåer, eller är intresserad av att göra det. Detta spår är något som jag funnit intressant, eftersom att jag tycker det är kul att se andra göra det de älskar. När jag fann följande tips så ville jag sprida vidare det, så här kommer tips att identifiera sponsorskap.

Identifiera potentiella sponsorer

Saunders menar att du kommer bli glatt överraskad av hur många företag som har någon form av relation med dig och chanserna är att dina potentiella sponsorer redan är relaterade med dig på något sätt.
Här kommer en lista med kategorier som kan hjälpa dig att börja med DIN lista för att identifiera DINA potentiella sponsorer:

  • Varumärken och tjänster som du redan (eller skulle vilja) använder
  • Företag som dina vänner och familj är connectade med
  • Lokala företag i din omgivning
  • Företag/affärer som du redan är kund till…och kanske har de inget med sport att göra, som exempelvis skönhetsprodukter, livsmedel, transport mm.
  • Företag som sponsrar din sport, dina event, eller andra atleter inom din sport

Din lista av potentiella sponsorer kanske är två sidor lång, men som Saunders menar så är det både viktigt att identifiera varje enstaka sponsor men även att gå igenom listan igen och putsa till det. Tänk efter vilka DU verkligen vill arbeta med, vilka produkter, tjänster och varumärken som DU tror på och skulle vara stolt att representera. Efter det kan du titta efter vilka du redan har någon sorts koppling med och det kan vara både personligen eller affärsrelationer, eller helt enkelt en produkt du alltid använt och du skulle aldrig använda något annat!
En del människor känner sig inte bekväma att fråga efter sponsring från redan existerande kontakter för att som Saunders säger, de tror att de ber om en tjänst/hjälp. När det kommer till tiden att skicka ett sponsringsförslag så kommer DU erbjuda bra fördelar i retur på din sponsringsförfrågan, alltså ingen fråga om tjänst/hjälp eller donering för den delen. Detta är en affärsförfrågan och DU kommer att vara värd en investering för dina sponsorer!
Efter din lista och dina reflektioner och förfining av lista så kommer nästa steg, undersökningen.

Undersökningen

Ta reda på så mycket du kan om företagen som du har identifierat som en bra matchning. Därefter försök förstå vad de egentligen handlar om och hur deras marknadsföringsaktivitet ser ut. Sponsrar de andra atleter? Deltar de i andra kommersiella sportevenemang? Eller har de några hälsoprogram för deras medarbetare?
Försök hitta så mycket information som du kan via internet och dina existerande kontakter. Kom i kontakt med marknads- eller sponsringschefen för att få ytterligare viktig information för att ditt förslag verkligen ska lämna avtryck!

Varför är detta viktigt?

Det kan finnas många fördomar bland idrottare att man inte är ”bra nog” eller att man inte har tänkt utanför de stora företagen, som bara sponsrar de största atleterna. Därför är dessa enkla och tydliga knep, att dels tänka utanför boxen och hitta dina nya kontakter för ett win-win förhållande inom sport en steg närmre till mer sponsrade atleter!
Hitta mer tips och tricks vid deras e-book (UnderstandingSponsorshipcompressed)

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Ett knep för mer annorlunda upplevelse

Fan aktivering engagement

När du ser sport live, brukar du vara den personen som gärna vill uppleva matcher från olika platser under säsongen?
Visst är det tråkigt att se alla matcher från samma hörn eller plats? Har du alltid undrat hur det vore att se och uppleva matcher från andra sidan?
Om ja, då kommer du vilja läsa vidare. Om nej, ja då ser jag fram emot att bjuda på något bättre till nästa vecka.
Denna vecka tittar vi på ökad mobilanvändning med olika biljetter och arenaupplevelser. Denna artikel jag refererar till som jag tycker är intressant, handlar om just denna nya och diversifierade sportupplevelse.
Det amerikanska fotbollslaget NY Jets kör nu en hel säsong med ett säsongskort-koncept  som kallas “Boarding Pass” som sker helt mobilt. Detta innebär att du som köper dina biljetter får någon timme innan avspark dina platser till mobilen. Detta innebär att ena matchen så kommer du kanske kunna sitta på första raden men kanske nästa gång längst ifrån planen eller varför inte på långsidan, mitt i smeten.
mobilt säsongskort fansupplevelse
En rolig och spännande grej, men kanske inte något för hardcore fansen som kanske bara vill stå i klacken eller för familjen som vill ha sin säkra plats. Möjligen är detta svårt att implementera inom t.ex. europeisk fotboll med tanke på alla klackar som vill ha sin ståplats mm. Men ett intressant koncept, möjligen något som bara fungerar på amerikansk sportkultur som enligt mig handlar mer om show än sporten i sig. En annan fråga är hur det kan fungera på ett smidigt sätt när man vill gå med sina vänner, men det står att man kan gå med max fem vänner. Jag gillar idén men kanske krävs det att arenan är tillräckligt stor och har kapacitet på över 50 000? Kanske att i mindre skala går det att tillämpa något liknande men att man då har en och samma plats under 1/4 av säsongen?
Varför är detta viktigt?
Detta kan vara en lösning för de arenor som aldrig säljer slut. Att helt enkelt locka med att uppleva sportevenemang på nya sätt varje gång.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens sportutbildningsteknik

framtidens sportutbildningsteknik sportidealisten sport management idrottsvetare

Man lär sig av sina misstag
Att göra misstag kan upplevas jobbigt och är kanske något av det jobbigaste som kan hände inom sitt yrke. Men du kanske håller med gällande ovanstående uttryck? Jag brukar komma tillbaka starkare från misstag och ta flera steg framåt i karriären och bli mer erfaren inför nya situationer.
Tänk dig nu att du vill bli en ledare eller lära dig situationer som verkligen kräver övning. Men vem vill anställa någon som ska lära och öva eller våga låta dig som oerfaren att ta nästa steg? Ta till exempel att bli pressansvarig eller möta pressen första gången. Det kan vara väldigt svårt att veta hur det ska gå första gången och vad man bör tänka på, men snart är detta lätt som en plätt! I videon nedan visar TopEleven, ett fotbollsspel (där man är en manager), hur VR (Virtual Reality) kan ta nya situationer som ovan nämnda till ditt perspektiv och med dina egna ögon.

Varför är detta viktigt?
Detta kan även ses när man ska jobba med lojala kunder/fans och testa produkter, oavsett om det är något nytt inom en sportorganisation eller en sportentreprenör som vill testa sina kommande satsningar. Att även ha en överraskning till denna fokusgrupp som den med Mourinho (Manchester Utd tränare) som är spelets frontfigur är fantastiskt.
Tar vi detta ett steg till så tänk vad mer man kan göra. Längre fram i tiden kan således idrottare bli medietränade, men även tränare och vara redo inför tuffa presskonferenser. Eller varför inte ta detta till Sport Management utbildningar för att på så sätt känna efter om man dels vill jobba inom media och kommunikation, men även för att just utbilda och få kunskap till sin framtida karriär.
Vill du få en mer insikt hur en presskonferens kan vara så har du det i videon nedan.

Om du vill läsa originalartikeln så hittar du den här.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Majonnäs och sportsponsring 80+

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Sports Job Sport Jobs

Ja du läste rätt och jag fattade inte heller först när jag läste om detta. Det är nämligen så att jag fann denna artikel via Adweek som jag ibland hittar intressanta marknadsföringsnyheter eller intressanta case.
Miracle Whip är ett 84 år gammalt varumärke som i USA är väldigt känt för sin Majonnäs och de har sällan om inte aldrig gjort sportsponsring men nu händer det!
San Diego Splash äldre damer (de är alla 80+) har nu blivit sponsrade av Majonnäs-företaget. Alla dessa stora atleter med mångmiljoners kontrakt kan slänga sig i väggen, detta är något jag och förmodligen du också reagerar lite extra på.
Inte nog med att detta skedde, kanske är det inte så konstigt att de tagit fram eller ska jag säga tagit tillbaka sitt originalrecept från 1933 nu också.
“Our brand purpose is with its heritage, and the best things being passed on,” director Carpenter told Adweek. “So just seeing these ladies touching people of all ages lined up with how we think about our brand.”
Detta är var sponsorskap handlar om, att hitta värdet och WOW-faktorn!
ESPN la upp följande på sin plattform och det genererade 24,000 Facebook delningar och cirka 12 miljoner visningar.
sportsponsring majonnäs marknadsföring sportidealisten
“They’re challenging consumers to think differently about what people can achieve in this stage of their lives,” he said.
Som grädden på moset så skriver Adweek att flertalet av dessa medlemmar gillar inte bara Miracle Whip utan de minns även varumärket från barndomen när det var nytt. Detta får mig att tänka på vilka märken som skulle kunna göra något liknande. Så detta blir veckans shout-out, svenska varumärken som aldrig sponsrat sport förut som kom till runt 1933 bör göra något liknade och garanterat få sig en WOW-faktor.
Det hela avslutas såklart med vad som egentligen mynnar ut från denna kanske udda sponsring. Möjligen får inte laget miljonbelopp men Miracle Whip bidrar till lagets stipendium-program, betalar ligaavgifter och även träningsställ.
Varför är detta viktigt?
Sponsring handlar inte bara om att synas med de största och bästa inom sport. Det handlar om att skapa värde för båda parter. Dessutom är detta exempel ett bevis på att ålder och bredd är inget fel att sponsra. Ett kreativt och snyggt sätt att dels få engagemang på Facebook och ett bevis på att seniorer kan skapa värde för föreningen och inte bara eliten.

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Borde idrottsgymnasium och universitet göra som Adidas?

Adidas, idrottsgymnasium

“We’re exploring things like diversity, sustainability and human potential. Sport is so much bigger than the game. We believe through sport, we have the power to change lives.”
—  Adidas, North America President, Mark King

Adidas och idrottsgymnasium

Ett av alla nyhetsbreven inom idrottsbranschen som jag varmt kan rekommendera är Front Office Sports, klicka på denna länk och tacka mig sen.
En av alla intressanta nyheter jag såg från dem var om Adidas samarbete med Arizona State University.

Adidas and ASU Team Up Off the Field
Detta handlar om Adidas och Arizona State University som skapat en “Global Sport Alliance”.
https://www.youtube.com/watch?v=wVS7VlvSFrU

Vad: Denna Global Sport Alliance kommer att undersöka olika ämnen som inkluderar bland annat mångfald, hållbarhet och mänsklig potential genom sport.

Varför är detta viktigt? I många sammanhang så handlar partnerskap med speciellt klädmärken om att marknadsföra och stärka sitt varumärke med till exempel skor som Adidas eller tröjor av NIKE. Adidas gör alltså mer än kläder, de leder vägen till initiativ som detta, enligt Front Office Sports.

Arizona State University är rankat #1 bland mest innovativa skolor i USA av U.S. News. En ganska bra kandidat för detta som passar in i Adidas miljö.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Känslor, tacksamhet och CTA

CTA, känslor

Så här under sommartider så är jag som fotbollsfan rätt spänd på att se vad som händer med olika fotbollsspelare. Vilka lämnar sin klubb, vem blir den där succévärvningen? Visst kan det vara synd att tappa sin favoritspelare och kanske är du inte så sugen att köpa det där säsongskortet, om din favoritspelare är kvar, om du nu inte är en sådan person som brukar gå på alla matcher oavsett spelare. Men det finns ett bra sätt att ta vara på dina nyckelspelare med ett Call to action (CTA) för att göra något, som till exempel köpa årskort.

Känslor

Detta kan påverka dig som klubb som säljer biljetter men kanske främst inför en ny säsong gällande säsongsbiljetter. Men det kan även påverka dig som potentiell publik, som kanske inte tänkt köpa säsongsbiljetter eller tappat lite feeling nu när spelaren är såld.

Att känna att laget inte kommer vara lika bra kan kännas tungt men det finns en möjlighet för klubbar att rädda säsongsbiljettförsäljning. Och det finns en möjlighet att köpa det där säsongskortet ändå.

Skapa känslor och CTA

FC Köpenhamn, Danmarks bästa fotbollsklubb har gjort en snygg video med svenske landslagsspelaren Ludwig Augustinsson för att visa känslor, tacksamhet och CTA.
De har involverat känslor i deras storytelling och gör därför skillnad på människors uppmärksamhet. Vid känslor tar vi till oss mer som personer och minns på ett annat sätt än vanlig text. Detta är lite varför vi ofta uppmärksammar mer bilder och videos jämfört med endast text. Våra hjärnor fungerar helt enkelt bättre med att associera text och ljud i filmform.

Här vill jag rekommendera ett snyggt sätt att dels tacka av sin spelare och säga farväl och avsluta med en CTA, alltså uppmärksamma att göra något efter videon och dels att påminna om köp av säsongskort! Klicka här för videon.

FCK Augustionsson säsongskort cta

Varför är CTA viktigt?

Kampen om människans uppmärksamhet kräver känslor, ett sätt att påverka är via bilder eller filmer. Se även till att ha något mer i värdet av det du gör, någon form av CTA som i detta fall att köpa säsongsbiljetter.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Idrottens samhällsnytta – Nära till idrott och må bättre

Idrottens samhällsnytta

Jag fick tycke för idrott vid högstadiet och har ända sen dess haft en positiv syn på idrott och dess nytta. För mig har den givit mig god hälsa, vänner för livet och mycket mer. Men det är kanske annorlunda för dig eller någon du känner?

Idrottens samhällsnytta

Idrottens samhällsnytta har alltid varit ifrågasatt utifrån hur man kan mäta den utifrån rätt faktorer, vilka sätt är bättre än andra och även om ett resultat visar sig positivt eller negativt så är det kanske bara en tolkningsfråga?

Men sen kom Riksidrottsförbundet (RF) ut med en översikt över vad som finns forskat om idrottens samhällsnytta. Jag kan varmt rekommendera att längre ned i detta inlägg ladda ner hela samlingen på PDF.

För denna veckas inspiration och lärdom så kommer en kort insikt från en av de 13 översikterna, gällande Anläggningar och andra miljöer för idrott – när, hur och varför är de samhällsnyttiga?

På sidan 200 tas följande upp:
“En svensk studie visar, vidare, att invånare i Stockholm som har fyra motionsanläggningar eller fler, inom en kilometer från bostaden, rör sig 5,5 minuter mer per dag jämfört med invånare med en anläggning eller mindre. Invånare med fler anläggningar i närheten av bostaden är även betydligt mer benägna att nå rekommendationen för fysisk aktivitet ur hälsosynpunkt (Eriksson, Arvidsson, & Sundquist, 2012).”

Vad kan vi dra för lärdomar från detta?
Jo, du behöver inte vara orolig för dig, din familj eller vänner om de bor i områden som har en hög täthet av anläggningar. De kommer automatiskt att vara aktiva. Men är du eller dina nära och kära i omvänd situation så är man kanske inte medveten om att man kanske får en mindre fysisk aktiv livsstil. Det gäller att vara bli medveten om att du eller de andra kanske har sämre förutsättningar till en aktiv livsstil. Frågan är bara hur samhället eller individen kan bli medveten om detta? Så kanske dags för bostadspolitiken nu till Almedalen att tänka på detta.

Vi mår bra av fysisk aktivitet och därför borde alla ha chans till en aktiv livsstil. Ingen mår bra av stress i vardagen och då kan träning hjälpa till att minska detta. Dessutom för de med mindre träningsmöjligheter i sitt område kanske får stress bara av att försöka hitta någonstans att träna. Jag hoppas att det kommer fler träningsmöjligheter till samhället inom snar framtid.

Men! Har du ingen träningsanläggning så kan du träna med din egna kropp och då har jag ett tips för dig! Speciellt nu när det är sommar så kan det vara gött med träning utomhus, så varför inte ta och träna med Försvarsmakten? En gratis träningsapp som har allt från instruktionsvideos på övningar till färdiga pass och program, in och kika här vettja.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Partnerskap – PSV + Philips = Fader och son

Partnerskap

Denna vecka vill jag dela med mig av ett intressant partnerskap med PSV och Philips! Att ha ett långt förhållande som den holländska fotbollsklubben PSV och teknikföretaget Philips har haft kan liknas med en pappa och son relation, många olika minnen tillsammans där en viss stolthet alltid finns.

Varför pratar jag om detta då? Jo det är nämligen så att Philips grundade PSV 1913 och de har även varit med och varit tröjsponsor i ur och skur i 34 säsonger tills säsongen 2015/16. Nu har Philips tagit steget från att bara vara grundare och tröjsponsor till att vara deras grundare, tröjsponsor och innovationssponsor och jag tänkte här dela med mig av kampanjen som avslutade det hela, som heter “Proud of You”.

Partnerskap – Proud of You

Syftet med Proud of You var att uppmärksamma deras historia tillsammans och deras nya samarbete.
Varför det är fader och son är för att deras förhållande liknar ett sådant, då oavsett vad som händer så kommer fadern alltid vara stolt och hålla fast vid sin son.

Målen för kampanjen var följande:
Tre målgrupper (PSV-supportrar, fotbollsfans i Holland och Philips anställda)

  • Övergång från att bara ha bevis att vara sponsor till stolthet: Kampanjen kommer att öka känslan av stolthet hos PSV-supportrar gällande samarbetet mellan PSV och Philips.
  • Markera Philips nya roll: Kampanjen visar att Philips kommer att fortsätta att vara, grundare och innovationspartner för PSV, under de kommande tio åren. PSV-tröjan har nu ett Philips-märke på ärmen.
  • Utöka sponsringens räckvidd: Kampanjen kommer att använda sociala medier och nationell PR för att förlänga sponsringens räckvidd och stärka budskapet.

Sponsoraktivering för ett partnerskap

Philips har funnits på PSV-tröjan i 34 år. För att markera detta så lade Philips alla historiska bättre och sämre märken från den här perioden i en video. Videon visade också det nya Philips-märket med orden “Grundare av PSV Est. 1913”, på skjortans ärm.

PSV-fans uttryckte också sin stolthet till grundaren av deras klubb, dvs, på PSVs sista hemmamatch så hade man Philips varumärke på mittencirkeln genom en stor version av märket.

PSV Philips sponsor sportmarknadsföring sportidealisten
PSV Supporters Club organiserade dessutom en tröjparad för att tacka Philips. Två veckor innan matchen så visades 58 olika matchtröjor vid busshållplatser runt Eindhoven.

PSV Philips sportmarknadsföring sportidealistenPSV Philips kampanj
Kampanjen “Proud of You” fokuserade på ägd, intjänad och betalad media. Denna blandning gjorde det möjligt för Philips att kommunicera deras samarbete med PSV under en #proudofyou hashtag, tillsammans med de tre aktiveringarna som nämnts ovan.

Utvärderingen av ett partnerskap

Samarbetetsåren mellan Philips och PSV betyder att båda parter har gjort det mesta med varandra under en mycket lång tid och fortsatt att inspirera varandra. Resultaten levererades mot planerade mål, som mättes med fansundersökningar enligt följande:

Mål 1: Stolthet

  • Värdering av Philips sponsring: 95 % (resultatet) mot 93 % (planerad)
  • Stolt över Philips: 77 % (resultatet) jämfört med 77,5 % (planerad)
  • Stolt av samarbete mellan Philips och PSV: 89 % (resultatet) mot 86,5 % (planerad)

Mål 2: Philips nya roll

  • Philips är grundare: 86 % (resultatet) mot 81 % (planerad)
  • Nytt 10-årigt partnerskap: 70 % (resultatet) mot 69 % (planerad)
  • Innovationspartner: 62 % (resultatet) mot 66 % (planerad)
  • Tröjarmsemblem: 89 % (resultatet) mot 56 % (planerat)

Sociala medier mätvärden

  • Twitter-visningar: 1,6m
  • LinkedIn-visningar: 500 000
  • Facebook-visningar: 6,5m
  • Video-visningar: 670 000

Varför är det här viktigt för ett partnerskap?

Jo för att dels vara stolt över dina relationer oavsett om det är en samarbetspartner, förälder eller vän. Ta inget för givet, hylla varandra och tala med era fans för att höra vad de tycker och ta relationerna till nya nivåer!

Vill du veta ytterligare detaljer om mediekommunikationen så hittar du hela caset här: Philips&PSVcasestudy

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Tanken om lika till olika

Lika, Olika, Unika

Jag tänkte släppa lös lite tankar som jag har funderat över de senaste året inom sport och kanske egentligen vardagslivet.

Barn vill vara lika

Som barn vill vi inte sticka ut utan vi vill alla vara en del i gänget på skolan, på träningen eller andra aktiviteter utanför skoltid. Det finns tyvärr många som blir mobbade i ungdomsåren för att de är annorlunda och detta smittar såklart av sig utanför skoltid också, som t.ex. inom idrotten och på fritiden.

Det finns exempel jag har hört via podcasts som t.ex. Framgångspodden, där har framgångsrika personer kanske varit längre än resten, haft annat utseende och blivit mobbade för det. Ett konstigt beteende kan tyckas speciellt om vi tittar på vad som händer när man är vuxen!

Vuxna vill vara olika, bli kända

För det du kanske har lagt märke till är att vi mer och mer växer upp och gör motsatsen, vi vill kanske inte vara som alla andra, utan vi ska sticka ut och marknadsföra oss själva, speciellt inom elitidrotten.

Bilderna nedan visar framgångsrika människor inom sport som enligt mig i alla fall ser till att sticka ut och vara mer unika än andra.

Jesper Parnevik Sportmarknadsföring
Jesper Parnevik med annorlunda vinkel på kepsen.
Zlatan Ibrahimovic, gör olika unika ageranden och kampanjen med fake-tatueringar är något som är olikt alla andra.
Cristiano Ronaldo har haft många olika frisyrer och att göra tex som denna sticker ut lite.

Bli unik

Visst finns det betydligt fler sätt att visa att man är unik, men att skapa uppmärksamhet blir också en marknadsföringsstrategi och således kan du som elitidrottare även skapa intäktsmöjligheter genom sponsring.
Det jag vill komma med det här är att du som liten inom särskilt idrott bör bli behandlad och respekterad som du är och i längden kan du dessutom redan ha byggt upp ditt personliga varumärke.
Vi går från Alla vill vara lika till Alla vill vara olika
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Unik fansaktivering

fansaktivering

Pay Per Point, Unik fansaktivering

Wow! Ja, så tänkte jag när jag såg en cool hantering av säsongsbiljetter som det holländska fotbollslaget FC Den Bosch. Det är ett spännande koncept för säsongsbiljetter som heter Pay Per Point, helt enkelt att betala per poäng i ligaspelet.

https://twitter.com/mijnfcdenbosch/status/865468600970235906

Som de skriver på sin hemsida så vill de belöna sina trogna fans för deras stöd och support via ett unikt och innovativt årskort-koncept. Fans eller potentiella fans av FC Den Bosch kan köpa genom begreppet Pay Per Point en säsong från € 25.00! Detta är alltså det fasta beloppet du betalar innan du går in på följande sidor av arenan, M-sidan, norra och södra läktaren. På den största läktaren är den fasta avgiften för vuxna € 125,00.

Säsongskort, fansaktivering

Du betalar sedan under säsongen en rörlig del baserad på prestationerna i klubben under ligamatcherna. Med en vinst, betalar du som vuxen € 10.00, € 5,00 för oavgjort och ingenting för en förlust! Därmed så avgör den sportsliga prestationen priset för säsongskorten, vilket naturligtvis är byggd för ett maximalt belopp. Det rörliga beloppet som gäller då Per Point (per poäng) där går hälften av summan till klubben och den andra hälften kommer att gå till ungdomar och FC Den Bosch Foundation. Så genom att köpa ett årskort så kommer du inte bara stödja FC Den Bosch, men också bidra aktivt till framtiden för klubben!

Ja detta koncept tycker jag verkligen är WOW! Om du nu betalar endast € 25 alternativt € 125 och klubben förlorar alla matcher, ja då är det gratis att gå på alla matcher, vilket kan gynna fansen att fortfarande se sitt lag och dessutom stötta de gratis, en win-win situation om du frågar mig. Sen är det såklart så att om laget vinner alla matcher så blir det lite dyrare men som sagt, de har satt en maxgräns. Men för varje 3 poäng (vinst) kostar det € 10 (under 18 eller 65+ betalar € 5) och för varje 1 poäng (oavgjord) så kostar det € 5 (under 18 eller 65+ betalar € 2.5) och sist men inte minst så är det gratis vid förlust.

Detta är ett spännande och unikt sätt att aktivera sina fans tidigt på säsongen och dessutom öka möjligheterna till fler fans på matcher trots förluster! Frågan är om vi kommer få se fler sådan exempel där ute. Kan bli svårt att applicera detta på de största sportklubbarna men skulle verkligen vara intressant att se om fler gör detta.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Mänskliga rättigheter i världens största sport 2024

Mänskliga rättigheter

Inte förrän 2024 kommer världens största sport ha mänskliga rättigheter på riktigt!
Ja, detta är såklart glädjande att det kommer ske men på tok för sent. Hur kan fotbollen som finns i stort sett överallt inte ha haft bättre fokus på människans rättigheter ännu?

Så här sa UEFAs president Aleksander Čeferin gällande denna milstolpe:
The protection of human rights and labour rights is of the utmost importance for UEFA. It was imperative for us to introduce specific articles on the respect and protection of human rights in the bidding requirements for all of our competitions. From now on, bidding nations will have to adhere strictly to these articles in the framework of the organisation of all our tournaments and finals.”

Mänskliga rättigheter

För första gången någonsin så kommer alltså buden för EM innehålla kriterier för mänskliga rättigheter. Kriterierna är baserade på FNs “Guiding Principles on Business and Human Rights” och andra FN konventioner och and utvecklade i nära samarbeten med Sport- och rättsalliansen. Även antikorruption är inkluderat som ett krav. Ja detta är skönt att läsa men borde inte detta vara en självklarhet oavsett vilken sport eller aktivitet vi pratar om? Du hittar mer info om du vill läsa vidare nedan.
Mer om detta hittar du här.

Vad vi kan ta med oss från detta är att mänskliga rättigheter är ett måste och något som borde vara ett krav inom sporten men även världens största sport, fotboll, har stora problem här så när du nästa gång gör något arbete så bör mänskliga rättigheter vara en självklarhet i arbetet. Har du inte kompetensen inom det så kolla runt inom ditt nätverk, för det är detta som är så fint, vi kan samverka över gränserna, så till nästa gång kanske du har koll på vem i ditt nätverk som har koll på mänskliga rättigheter?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Kunskapen om värdegrund och inkludering

inkludering, värdegrund

“Djurgårdens alla 20 idrottsföreningar kan sedan förra året visa upp en enad front med en gemensam värdegrund. Det handlar bland annat om allas lika värde oavsett kön, religion, etnicitet, sexuell läggning eller oliktänkande”.

Detta citat är hämtat från länken nedan men veckan inlägg är kort med en mer hänvisning att läsa och bli inspirerad till vikten av värdegrunder inom idrotten och egentligen livet.

Värdegrund och inkludering

Som förra veckans inlägg så tog jag upp vikten av stå för en tydlig och enad värdegrund. Det är sjukt viktigt både varför du gör något som att du alltid vet vart du ska jobba mot i framtiden, för oavsett vilken roll du har i en idrottsförening så har alla en grund att stå på.

Nyligen kom det ut en till text om detta från IdrottensAffärer om Djurgårdens värdegrundsarbete som du hittar hela här.

Så det går inte att säga det på ett annat sätt än att allas lika värde oavsett kön, religion, etnicitet, sexuell läggning eller oliktänkande.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Varför sportar man?

Varför sportar man

I Svensk Elitfotbolls nyhetsbrev har man kunnat man läsa om deras värdegrundsarbete som jag tycker ska lyftas mer inom sportens ramar.
Du kan läsa hela här men några saker jag vill betona som är saker det hela handlar om är följande:

Varför sportar man del 1

– Det är viktigt att inspireras kring de här frågorna och ännu viktigare att implementera dessa i vardagen. Ju mer man känner varandra, desto mer kan man stötta varandra i olika situationer Det gynnar laget och hela föreningen. Den svenska elitfotbollen fostrar goda förebilder men också goda samhällsmedborgare. Nu går vi från inspiration och medvetande till vardag, säger Beatrice Clarke, som tillsammans med Linda Skogsby genomförde utbildningen i Varberg, och fortsätter.

Varför sportar man del 2

– För det mesta handlar fotboll om kärlek, respekt, passion men också ilska och frustration. Det uppstår situationer. Precis som i livets verklighet så uppstå det alltid situationer. Då reagerar man med ett beteende. Ett beteende som kommer få en konsekvens. När det är skarpt läge så reagerar man inte med sitt huvud, vi är alla känslomänniskor. Det går att träna på hur man beter sig, olika situationer där man kan utvecklas för att bli bättre. Det gör man genom att jobba mer med varandra.

Lite kort om involverade parter:

Fryshuset:
Världens största organisation för barn och ungdomar. Fryshuset skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedrivs ett 50-tal olika verksamheter inom områdena; Ungdomskultur, Föredöme och framtidstro, Skolor samt Arbete och entreprenörskap.

Fakta Uppförandekoden:
Samtliga klubbar i Allsvenskan och Superettan skrev inför säsongen 2014 på svensk fotbolls Uppförandekod. Ett dokument där klubbarna berättar att de gemensamt arbetar för en fotboll där:

  • Alla känner sig välkomna, oavsett kön, sexuell läggning, religion, etnicitet eller nationalitet
  • Alla känner sig trygga och säkra att gå på våra arrangemang
  • Vi arbetar tillsammans för att bejaka den positiva stämningen på våra läktare
  • Vi alla visar respekt för varandra oavsett om det rör spelet, spelarna, domarna, ledarna, anställda, förtroendevalda och publiken.

Detta borde gälla alla oavsett vad om det handlar om fotboll eller annan sport!
“För oss handlar fotboll om rättvisa, respekt, värdighet, passion och glädje – och vi agerar för att visa det.”

Du kan se till att du hänger med i svensk elitfotbollsnyheter genom att anmäla dig till deras nyhetsbrev här.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Facebook för idrottsföreningen, Facebook

Här kommer en bra guide på att förbättra ditt användande av facebook. Jag fick detta tipset via en kurs som jag läste om utveckling om facebook-användning.

Highbrow

Innan jag visar dig knepen så kan jag verkligen tipsa om Highbrow! Det är för dig som vill lära dig något nytt varje dag men på bara 1 minut. Nu tänker du nog “va! hur kan man lära sig något på 1 minut?”. Men jo, det går och du kan dessutom hitta något du alltid varit intresserad av men aldrig haft tiden att lägga kraft på. Dessutom får du lärdomarna rakt ner i mejlboxen, du signar upp dig på oftast en 10 dagars kurs som innebär att du får 1 mejl per dag som tar ca 1 minut att läsa. Som du läser så behöver ny kunskap aldrig vara krångligt eller jobbigt att ta sig an. Utan testa Highbrow och utmana dig själv att ta 1 minut av dina upptagna vardag för att lära dig något nytt och intressant.
Nu till hur du kan förbättra ditt användande av facebook, för idrottsföreningen. den professionella elitverksamheten eller ditt egna företagande!

Facebook för idrottsföreningen

Varför är detta så viktigt? Statistik visar att dessa inläggstid och frekvens har en direkt påverkan på engagemang på Facebook.

Du kan hitta hundra olika specialister som säger att de vet när bästa och sämsta tiderna är att lägga upp inlägg. Men många därute med många tyckande, via Highbrow så säger man rätt logiskt att det inte finns något perfekt utan det är bara du som vet vad som funkar för dig baserat på din målgrupps reaktioner till inläggen och din analytics.

Så först och främst om du inte redan har så gå till din facebooks analytics och välj räckvidd. Lär dig hur dina inlägg når ut till din målgrupp. Nu är det sen dags att göra lite tester. Publicera väldigt frekvent första veckan och mindre frekvent veckan efter. Efter dessa två veckorna så kollar du analytics, kolla där vilken frekvens som gav bäst.

Näst på tur är att kolla dina tider som du publicerar på, om du redan har en viss historik på facebook så kolla där genom att kika efter inlägg med störst räckvidd. Analytics informationen är rätt lättläst, det tycker i alla fall jag.

Om du läser detta i egenskap att utveckla ett företag eller någon idrottsorganisation så tänk även på att ha koll på dina konkurrenters inläggstider och frekvenser. Men sist men inte minst så kom ihåg att basera dina sista beslut på din personliga analytics.

Enligt HubSpot är bästa publiceringstiden följande:

  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 15:00 – 16:00 på onsdagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar

Och enligt CoSchedule är det följande tider som gäller:

  • 9:00, 13:00, och 15:00 generellt
  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar
  • 15:00 på onsdagar

Ytterligare en källa Optimizely:

  • 18:00 – 20:00 på måndagar, tisdagar onsdagar och torsdagar

Sist men inte minst ges även tips från Quick Sprout:

  • Bäst dagar – torsdagar och fredagar
  • Bäst tid – 13:00 för flest delningar och 15:00 för flest klick.

Sista tipset som ges från detta är att när det kommer till publiceringsfrekvens så överensstämmer de flesta studier på att du inte skall publicera mer än tre gånger per dag.

Så om du inte redan har koll på din facebook-användning så kan du förhoppningsvis utveckla dig och din organisation på ca 2 veckor, så kör åt!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.