Lär hur amerikansk fotboll (MLS) jobbar med CRM

CRM, MLS

Major League Soccer och CRM

Nu ska du få se en vidoepresentation där hela strategin för MLS arbete med CRM (Customer Relationship Management) hänger på tre pelare, AEM (Aquistition, Engagement och Monetezaion).

Charlie Shin, Major League Soccers chef av CRM & Fan Engagement delar med sig av hur de utvecklat och ökar fansupplvelsen i MLS men även hur de boostar klubbars samhörighet, biljettförsäljning och merchandise mm.

Se här: https://youtu.be/jpqPjmyvcqE

Passa på att se deras integrerade system för när olika personer kommer in i deras marknadsföringskanaler och vilka erbjudanden respektive individ kan få. För att lära mer om detta och hur marknadsförningsautmatisering ger denna unika bild av varje enstaka kund/åskådare så kan man ladda ner deras “whitepaper” av Best Practices in Real-time på länken här: http://go.sas.com/wn7sxb

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Digitalt tifo för fans av fans

Digitalt tifo

Här kommer nu lite tankar kring en artikel om NFLs integrering av appar under matchdag som kan höja fansaktiveringen och atmosfären på läktaren (för att läsa orginalet så klicka här).

Digitalt tifo

Främst så handlar alltså denna artikel om att man i NFL har skapat appar för lagen som många lag redan har idag, men för att öka användandet av dem så har man skapat en form av ljusshow med mobilen. Detta är kanske något du själv redan varit med om på en match i någon sport eller som jag själv varit med om på Swedish House Mafia på deras turné i LA. Jag tyckte det var riktigt mäktigt när alla tar upp mobilen och skärmen gör en riktigt cool ljusshow med allas mobiler upp i luften. Detta är något som jag bara tror fungerar dock i mörker, så antingen när det är ett event utomhus på en mörk kväll eller på evenemang inomhus då man kan släcka ner.

Digital aktivering

Dessutom så finns det bakomliggande fördelar med en lyckad app för matchdagen då du kan samla in data om användarna. Men många klubbar har som sagt en app och detta håller på att integreras mer och mer inom Allsvenskan med att kunna beställa från kiosken i förväg, köpa biljetter, hitta runt på arenan mm. Dessutom kan man med en app under match engagera fans lättare med kanske olika röstningar eller tävlingar eller liknande som Uplause (se video nedan).

Så det finns en grym möjlighet att skapa tifo med hjälp av fansen genom en ljusshow eller om en klubb vill ha lite kontroll men ändå göra något med fansen så kan de genom skapa 2 till 3 förslag att rösta på inför (dock är detta mer amerikanskt). Så genom en digitalisering kan fans inför matchen eller under matchen rösta på bästa alternativ och sen kör alla på arenan genom att logga in på en app. Sen om detta skulle vara på en fotbollsarena så lär tifo med möjliga bengaler användas vid starten, men den digitala showen skulle kunna användas under matchen eller inför andra halvlek i så fall. När det kommer till inomhussporter så kan ett sådant initiativ vara en helt ny och engagerade fansupplevelse oavsett tid och väder.

Digitalt tifo?

Så frågan är om tifo kan eller kommer bli digitaliserad i Sverige eller ännu mera inom Europa? Ett ökat engagemang med fansen och möjligen av fansen, speciellt om man inkluderar något som Uplause.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens motionsidrott av goda exempel

Framtidens motionsidrott

Då var vi tillbaka med uppföljningen på Framtidens motionsidrott och nu tänkte jag bjuda på lite inspiration från de goda exemplen som var på konferensen och presenterade sina resultat och knep.

Framtidens motionsidrott med Lugi

Lagidrotter ger bra förberedelse för arbetsplatsen, du måste fungera i grupp. Du möter folk du kanske inte valt att arbeta med eller vara kompis med. Detta är en viktig erfarenhet som lagidrott erbjuder!

Vad Lugi gjorde var att de har startat en grupp med tjejer som ville spela handboll för att det är skoj! Det är tyvärr många som upplevt att de blivit petade under ungdomen så detta är deras chans att få återgå till det de gillade, att spela handboll! De körde en gång i veckan och där finns inga krav utan kom och spela om du vill, när du vill.

Ledaren för detta gäng ville framöver starta upp handbollfitness som kommer från Danmark där det är alla åldrar som kan vara med och man behöver inga förkunskaper. Så kör man cirkelträning med stationer och avslutar med handbollsmatch. Och det finns liknande med fotbollfitness också. Det låter som en rolig och smart lösning på idrottens utbud till alla, för alla.

Framtidens motionsidrott, orientering

Näst på tur var Johan Modig, Pan Kristianstad, från en orienteringsklubb till utbud med löpning, orientering, friskvård och event. Bilden nedan summerar deras lösning på en motionsidrott för alla!

Pan orienteringsklubb löparklubb

Det var nämligen så att orienteringsklubben ville synas mer och startade en löpargrupp för att synas i Kristianstad och detta började som en marknadsföringskampanj inför ett lopp. Sen utvecklades det mer och mer.

Först var det distansträning. Men knappt 10-20 deltagare. Det var svårt att hålla ihop gruppen när man körde distanslöpning. Men sen testade man att ändra om löpningen och körde intervallträning och detta blev succé, trots olika ambitionsnivåerna så var alla på samma plats och fler kom dit och blev medlemmar i deras Facebook-grupp. Att behålla den sociala gemenskapen är en viktig del i en träningsgrupp helt enkelt.
Denna löpargrupp var ett gratis medlemskap, alltså inget medlemskap till föreningen men en möjlig väg till att bli medlem i föreningen längre fram. Ett väldigt smart rekryteringsverktyg.

De skaffade även olika partners till detta. T.ex. så kör de en marknadsföringsvideo med att alla kan komma och de samlas utanför ett Ica maxi. Så t.ex. har de Ica som partner då de bidrar med nya kunder på denna enkla info-video.
Sen har de utvecklat sin förening med att hjälpa vuxna till att använda deras friskvårdsbidrag genom ett medlemskap. Så det är 50kr medlemskap och 450kr träningsavgift, vilket gör att fler kan använda sitt friskvårdsbidrag.

Framtidens motionsidrott, volleyboll

Efter detta var det en volleybollförening som körde Prova-på volleyboll som motionsidrott för att rekrytera fler killar.
Westan Volleyboll

Deras hemliga recept på en framtida motionsidrott är en väldigt kravlös volleybollförening. Deras medlemmar kanske bara vill träna medan några vill bara spela match så de gör som de vill helt enkelt. Detta har varit väldigt uppskattat och de hade ett gäng killar som även utifrån detta kom långt i SM. Så utgå från dina medlemmar och fastna inte i gamla idrottsrörelsenormer att alltid träna x antal gånger i veckan och spela match. Kolla vilka som vill vad och hitta en balans med föreningens medlemmar. En del vill kanske bara spela match, en del tränar bara en gång i veckan.

Framtidens motionsidrott, Parkour

Sist ut på denna konferens var Jack från en parkourförening, Free motion Parkour klubb.
Free motion parkour klubb motionsidrott

Han har sökt massor av pengar via arvsfonden och fått pengar till att ha skolsamverkan och rekrytera ungdomar. Detta har genererat till en snabb tillväxt på medlemmar och skapat en föreningskultur där individen står i fokus och hela tiden ska kunna utveckla sig själv. Jack angav följande punkter för framtidens idrott!

Framtidens idrott

Man kan härifrån ta med sig att idrotten måste erbjuda mer än en träningsform. Men du behöver inte krångla till det utan se och bekräfta medlemmarna och utgå från era resurser och bara se till att börja. Även om det är bara att löpa så kan en löpargrupp vara något, även ett smart rekryteringsverktyg.

Eller varför inte skapa tider för alla som vill, oavsett om ni är två ena gången så kanske ni är 30 nästa, men det viktiga är att ni som är där har en gemensamhet och en mening med det.

Det måste finnas kravlösa metoder och det finns alltid ett sätt där alla kan vara med oavsett nivå och ålder.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens motionsidrott?

framtidens motionsidrott

Denna vecka inleddes med en spännande konferens för Framtidens motionsidrott!

Dagen innan hade jag fått höra mycket intressanta saker om barnidrotten som kan verkligen ses som en bas för det framtida. Du hittar mer om Barnidrottskonventet genom att klicka här.

Framtidens motionsidrott rapport

Projektet Framtidens motionsidrott har genomförts i region syd (Skåne, Blekinge, Småland och Halland) under hösten 2015 och våren 2016 med syftet att undersöka vilka förutsättningar som finns för motionsidrotten, dvs idrott utan krav på resultat och prestation, samt vilken nytta som motionsidrottens kan göra inom föreningslivets verksamhet för barn, unga samt vuxna.

Lärdomar och intryck från Framtidens motionsidrott.

Först ut var det en presentation kort om konferensen och rapporten från Riksidrottsförbundets (RF) Aila som sa följande:

  • Sluta gissa om vad vi gjort hittills och varför.
  • Samverka mellan olika samhällsaktörer/grupper
  • Förening för alla, är både aktiva som ledare
  • Det är en ganska bra mix av män och kvinnor som uttryckte idrott/motion/tävling i rapporten
  • Medlemskap är svårt, varför går folk hellre till t.ex. gym trots att det är dyrare?
  • Ideella insatser känns t.ex. jobbigt idag.

Strategi 2025

Nu till rapporten, Framtidens motionsidrott, som är gjord av Åsa Bringsén.

Framtidens motionsidrott Åsa

Framtidens motionsidrott syfteIdrottslig verksamhet
 
På bilden ovan ser ni vilka idrotter som undersökts och som ni kan se är det ett ganska brett område som undersökts. Vidare till bilden nedan visas flera av nycklarna till motionsidrottande för en förening.
 
Samhället idrott sport
 
Nedan redovisas lite svar på synen av idrott/motion/tävling från ledare och aktiva inom föreningarna som undersökts.
 
Idrott motion tävling sport
 

Sammanfattning Framtidens motionsidrott

 
Sammanfattningsvis visade satsningen att motionsidrotten har en stor potential inom idrotten och föreningarna har mycket att vinna på att utveckla motionsidrott. Studien visade även att motionsidrotten verkar i ett komplext sammanhang där vi måste samverka från flera olika håll för att skapa förutsättningar, utveckla och möjliggöra motionsidrotten.
 
För att skapa en hållbar och framgångsrik motionsidrott så gäller det att fundera på hur just du och din förening kan ta er ann dagens utmaningar.
 

Motionsidrott utmaningar

Men det gavs även ut populärversioner med sammanfattningar av rapporten för olika perspektiv (föreningar, kommuner, förbund och distrikt och idrottskonsulenter.

Istället för att jag ska skriva ner allt så har jag tagit bilder som ni kan se nedan och förstå rapporten från allas olika perspektiv.
Föreningsperspektivet:

Kommunperspektivet:

Förbunds- och distriktsperspektivet:

Idrottskonsulent perspektivet:

Vad kan jag mer dela med mig än mina reflektioner och länkar till rapporten då? Jo men det fanns ju 4 olika goda exempel på plats från handboll, volleyboll, orientering till parkour/slackline. Men dessa tar jag och berättar om i nästa inlägg så du inte dör av läsning. Så håll till godo och var uppmärksam på nästa inlägg!

Så tills dess så tänk i nya banor, motionsidrott kan ske på många olika sätt men det viktiga är att vara öppen för förslag, samarbeta med andra aktörer, det måste inte vara just fotboll enligt fotbollens regelverk, det måste inte vara basket om det är en basketförening.
Det kanske bör vara helt kravlöst och de som kommer, de kommer, att motionera är ingen tävling, det är vad du definierar det som och görs detta i en förening så kan nya kontakter, nätverk skapas och kanske hittar du just din roll i föreningen? Om föreningslivet känns svårt, så öppna upp det och låt alla pröva på gratis tills de anpassar sig till din föreningskultur eller varför inte bjuda in till en ny kultur som ni skapar tillsammans med framtidens motionsidrott i spetsen?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens barn- och ungdomsidrott

framtidens barn och ungdomsidrott

Den senaste veckan har bjudit på två lärorika och inspirerande dagar som helt enkelt handlat om hur vi kan jobba med idrott inom barn och ungdom men även en generell motionsidrott. Tack vare Skåneidrotten så har de bjudit in till först Barnidrottskonventet (BIK17) som var på söndagen 19 mars och sedan dagen efter den 20 mars så höll de Framtidens motionsidrott. Jag tänkte nu dela med mig av några olika lärdomar och inspirationer du kan ta med dig.

Barnidrottskonventet

Programmet för BIK17 såg ut som följande:
Forskningsrapport med Susanna Hedenborg och Marie Larneby. “Skilda Världar” – unga i och om framtidens föreningsidrott.
Emil Risberg – Strukturer, tävling och barnets bästa
Emil är utvecklings- och landslagschef för svenska innebandyförbundet.
Jacob Melin & Sofia Kuylser – Stärk självkänslan hos alla era barn och unga
Sofia och Jacob är simhopparen och gymnasten som skrivit en studie om motivation på GIH.
Frida Persson – Normkreativt ledarskap – det börjar med dig! 
Frida är verksamhetsledare i sydvästra Sverige för Futebol dá força.
Helena Carlsson – Hur väcker man ungas engagemang och hur gör man plats för dem i de styrande rummen?
Helena är vice ordförande i Ridsportförbundet.
Kalle Zackari Wahlström – Bland plintar och paddor
Kalle är reklamaren som blev träningsbloggare och programledare i TV.

Barnidrottskonventet Skåneidrotten Barnidrott

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 1

Innan jag gick in och lyssnade så checkades man in och vid incheckningsbordet fanns en bok som heter Sportsvenska. Den handlar om att lära ut svenska ur idrottskontexter.

Först ut var det panel med Susanna Hedenborg och Marie Larneby. “Skilda Världar” – unga i och om framtidens föreningsidrott.
– En viktig punkt handlade om att få ungdomar får frågan om att bli ledare (från SCBs rapport)

Barnidrott ledare idrottsförening

  • Mycket är flexibelt och individanpassat i samhället men kanske inte så mycket i föreningslivet.
  • Kanske mer samverkan mellan idrotter behövs för att inte tvinga unga att sluta.
  • Det rekommenderas att skapa samarbete med gym för att inte välja det ena eller det andra.
  • Samverka med skolor så läxor blir mer viktigt.
  • Även ta träningar till skolorna efter skoltid som inte kräver seriösa träningar där det kan vara för mycket fokus på att platsa till matcherna. Det kan handla om att bara få hålla igång med idrotten.

Tänk på hur påverkningen ser ut i din förening. Men tänk även på att alla kanske inte vill vara med i föreningslivet.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 2

Nästa föreläsning var Emil Risberg, utvecklings- och landslagschef för svenska innebandyförbundet (ladda ner hela ppt här)

Innebandyförbundet strukturer tävling barnets bästa idrott sport

Jag beklagar kvalitén på bilderna 🙂

idrottstriangeln idrottsrektangeln idrottsförening

Huvudkonceptet kring barn- och ungdomsidrott handlar om att göra den mer för alla, öppna upp och inte bara vara den klassiska triangeln, utan nu går idrotten mot en rektangel.

Sen har innebandyn som alla andra sporter haft en tidig talang/elitstruktur vid 15 års ålder där man ofta ser en typisk sortering av ju tidigare född desto större chans till talang enligt RAE (Relative Age Effect). Till innebandyns nationella idrottsgymnasium (NIU) har de sett att bara på ansökningarna till NIU sen 1996:orna så har det alltid varit RAE. Men nu har de skrotat SM för 15 år och i år så ser man att det inte finns RAE. Så skrota 15 års tävling på nationell nivå i allt kanske??

Så vad är en bra verksamhet som det stod på en ppt-sida?
“Så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt”

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 3

Näst på tur var det Jacob och Sofia.
Vad är bästa motivationen (yttre och inre motivation)?

idrottsmotivation idrottsintresse
strategier för kompetens idrott

Strategierna lyser fram genom att bygga upp en bild av vad du själv som idrottare gör bra idag och sedan finner man lugn och en god känsla för motivation. Men det handlar även om att ha kompetens och deras slutsatser av motivation är:

  • Vill du skapa förutsättningar för hållbar motivation över tid, fokusera på processen.
  • Se alla barn och ungdomar genom att bekräfta dom på olika sätt.
  • Se till att träningsklimatet är uppgiftsorienterat.
  • Gör barn och ungdomar delaktiga i sin träning och utveckling.
  • Låt alla barn och ungdomar känna sig tillhöriga i kontexten, oavsett deras förutsättningar.

Motivation på olika sätt. Deras studie på elit säger en del om att skapa kompetens och bekräftelseungas villkor. Visa som ledare att du ser de unga, visa som föreningskultur att alla hälsar, klappar på axeln och skapa en öppen kommunikation. Det kan räcka med ett hej, ögonkontakt mm. Skapa en inre kompetens och vi blir motiverade att växa som person oavsett ålder.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 4

Sen var det Frida från Futebol da forca.

  • Ha öppen träning inte spontan. De har samarbeten med föreningar och om man vill så kan man gå in i föreningen sen. Men bara om man själv vill!!

Futebol da forca idrotten vill sport fotboll

Dessutom blev Futebol da forca årets peppare! Läs gärna mer om dem här, men det som de gör spännande med fotbollen är inte att de bara spelar fotboll utan under fotbollen så upplyser de både lagen samt publiken och stärker kvinnor som ledare, förebilder och deras självkänsla.
Det vi oftast blandar ihop som Frida berättade var att vi ser ibland självkänsla (är) som självförtroende (gör). Alltså vi kan ofta bli bedömda att “vad duktig du är” men egentligen handlar det om något man gör och vice versa. Men som sagt, deras arbete förändrar sportens syn och delaktighet till enligt mig ett positivt och inkluderande sätt.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 5

Sen var det Helena Carlsson om sin syn på ungas engagemang (ladda ner hela ppt här)

idrott styrelse umgdomsstyrelse ridsportsförbundet engagemang

Helena har en gedigen erfarenhet om livet kring sport och styrelser och delaktighet. Hon har genom sitt engagemang från ungdomsstyrelsen till Riksidrottsstyrelse visat att alla kan ha olika åsikter men genom att respektera varandra så kan alla oavsett ålder, kön, ras etc. få bestämma.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 6

Slutligen var det Kalle känd från Svett och Etikett och Gympaläraren, (ladda ner hela ppt här)

Kalle Zackari Wahlström gympaläraren svett och etikett sport idrott

Har du inte sett programmen han varit med i som jag länkade ovan så se dem!! Det han visar och berättade är att vi är skapta för rörelse. Vi mår bra av att röra oss, och det viktigaste är att från skolan och idrott skapa förutsättningar för alla att våga röra sig. Oftast blir skolidrotten mer innebandy, fotboll och andra populära sporter som kanske “de flesta är bekanta med”, men det finns många som inte håller på med dessa sporter, vilket gör de mindre engagerade till rörelse. Vi måste lyssna och öka rörelsen i skolan och skapa aktiviteter som alla har lika lätt/svårt för. Som t.ex. i Gympaläraren så ändrar han om reglerna lite för basket där alla elever oavsett erfarenhet får det lika svårt, vilket stärker engagemanget och delaktigheten bland alla elever. Men som sagt, se och bli inspirerad genom länkarna ovan.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 7

Sammanfattat så var dagen väldigt intressant med både inspiration, lärdomar och bra diskussioner från oss besökare. Vill du höra eller se alla föreläsningar så kan du hitta dem på Skåneidrottens Fb-sida här.

För framtidens idrott så se till att:
– skapa en öppen kommunikation
– delaktighet
– engagemang
– visa på bekräftelse
– samverka med andra i samhället
– var flexibel och tänk individanpassat
– träningsklimatet bör vara uppgiftsorienterat

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Idag har väl nästan alla Facebook och förmodligen har du som läser det också, men några som det verkligen är ett måste att ha facebook är sportklubbar.

Som man kanske brukar säga, “syns du inte så finns du inte”, eller hörs du inte så vet ingen att du finns. Dessutom har digitaliseringen förändrat hur vi människor konsumerar och producerar information och kommunikation. Vore det inte lättare att all kommunikation gick via Facebook? Ja kanske inte totalt men plattformen har blivit en sån stor faktor och dessutom finns möjligheter för att nå ut till nya både fans, medlemmar, ledare eller varför inte även nätverk i sponsring.

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Har du någonsin vetat hur du kan nå framgång med Facebook? Det har i alla fall jag varit väldigt intresserad av och som nyfiken sportidealist så fann jag denna sida med framgångshistorier från Facebook!
Den ger dig bästa tipsen och inspirationen till hur du hanterar Facebook med succé och beroende på dina mål så kan du garanterat hitta din inspiration och dra lärdomar ifrån.
Några exempel jag har kikat på som kan rekommenderas är inom sportens sfär och dessa handlade om följande:

Ta fansen till hemmaarenan, Orlando Magic

  • Proffslaget i basket använde anpassade målgrupper för att skicka anpassade länkannonser till sina fans, ökade försäljningen av biljetter till enskilda matcher och fick en avkastning på annonskostnaden på 52X.

A slam dunk on single-game ticket sales, Portland Trail Blazers

  • Det professionella basketlaget använde existerande kunddata för att skapa videos och annonslänkar för att nå människor som är intresserade till att köpa en matchbiljett genom att skapa, vilket genererade i 21x retur på annonsspenderandet.

Quarterbacking new season ticket sales, Miami Hurricanes

  • Collagefotbollslaget wille sälja mer säsongsbiljetter, så de använda leadannonser för att nå fans, vilket gav 7.5x retur på annonsspenderandet och referenser for framtida sälj.

Samverkar med fans genom leadannonser, Miami Dolphins

  • Miami Dolphins körde flera leadannonser för att uppmuntra engagerade fans att registrera sig för en rundtur på lagets nya arena. Kampanjen genererade 4 600 leads av hög kvalitet – mer än någon annan kampanj hittills.

Recruiting new season ticket buyers, Milwaukee Bucks

  • Det professionella basketlaget använda leadannonser för att identifiera människor som är intresserad att köpa säsongskortpaket, vilket genererade i 36X retur på annonsspenaerandet.

Vore kul att få veta hur du hanterar Facebook.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Hållbar utveckling

hållbar utveckling

Något som jag fått upp mer och mer intresse för är hållbar utveckling och hur detta blir mer och mer nyckeln för alla oavsett bransch. Men sportens värld kan jag tycka är alldeles för dålig och här tänkte jag nu hänvisa till en kurs om Strategic Sustainable Development, där följande klockrena exempel tas upp om fotboll.
Men först, strategisk hållbar utveckling är ett sätt att planera för hållbarhet som tar upp komplexa frågor på ett meningsfullt och systematiskt sätt.

Men hur är man strategisk då?

Några nyckelfaktorer till att bli “strategisk” är:

  • vikten av att veta vad du vill
  • definition av mål
  • ha principer som vi kan prioritera alla möjliga åtgärder som kan hjälpa nå målen så effektivt som möjligt
  • förstå tillräckligt om det system du arbetar i för att “hålla sig inom spelreglerna”
  • verktyg  och en ram för att hjälpa till att förstå alla tillgängliga uppgifter
  • samarbeta med hjälp av ett gemensamt språk.

Hållbar utveckling i 5 steg

Till denna strategi så rekommenderas den generiska 5-nivå modellen.

The 5 Level Framework is a way to organize our thinking and information, so we can be more clear and strategic as we discuss and plan for moving towards sustainability – The Natural Step

Denna modell hjälper för planeringen i komplexa system och bidrar till att bättre konceptualisera både processen och utmaningen i att flytta ditt mål, och det kan användas för att förvalta alla komplexa problem. Denna strukturerade metod säkerställer att väsentliga delar av en robust insats inte utelämnas, och att utformningen av åtgärdsprogrammen innebär ett informerat val om de tillgängliga alternativen för att gå mot din önskade framtid.
Så för att visualisera dessa 5 nivåer så hoppas jag du ska förstå det genom en fotbollsmatch:

Systemnivå:
Planen, linjer, mål, spelare, bollen, vädret, reglerna.

Framgångsnivå:
Du “vinner” om du gör flest mål, och du får ett mål när bollen går in i motståndarlagets nät.

Strategisk nivå:
Passa bollen, inte röra bollen med händerna, sprid ut er, ha de snabbaste spelarna som forwards … osv.

Åtgärdsnivå:
Spring, genomför olika “spelövningar”, sparka bollen, öva i förväg, etc.

Verktygsnivå:
“benskydd”, träningar, video-uppspelning, etc.

Så vad säger du, det låter kanske rimligt? Med detta kan man senare bygga sin långsiktiga strategi och utgå från sitt egna system inom sportbranschen om då så väl är fotboll, ridning eller curling, men även på organisationsnivå som föreningen eller förbundet.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens sportupplevelser

framtidens sportupplevelser

Följande inlägg baseras på en nätverksträff av Event in Skåne.

Temat Framtidens upplevelser!

Så här löd introt:

Konkurrensen om eventen ökar och det blir allt viktigare att förstå trenderna och kunna prognostisera och räkna på framtida event.

Event in Skåne bjöd tillsammans med Upplevelseinstitutet och RF SISU Skåne in till denna nätverksträff. Vi fick lära oss mer om Event Impact calculator, ett prognosverktyg som Riksidrottsförbundet (RF) tagit fram tillsammans med Göteborg & Co och som används av destinationer, idrottsförbund och organisationer för att räkna på evenemang och möten.

Sedan presenterade Upplevelseinstitutet insikter och kunskap kring olika upplevelser kopplat till sponsring och evenemang samt delar av det senaste kring världens upplevelseforskning.

Först ut var det RFs verktyg Event Impact Calculator för bättre koll på hur du kan jobba med hållbarhet.
Leif Johansson från Riksidrottsförbundet berättade om detta prognosverktyg och visade även upp vad hållbarhet innebär. Själv tycker jag det är på tiden det kommer fram något konkret om hållbarhet och även IOK (Internationella Olympiska Kommittén) har Agenda 2020 som innebär att fokus ligger på hållbara OS, så detta behövs inom idrotten på lägre nivå också!! (jag beklagar bildkvalitén).

Hållbara idrottsevenemang

Hållbarhet



Det visade sig vara ett intressant och bra verktyg men fokus ligger på turisters påverkan och med fokus på ekonomi men även några aspekter på sociala bitar och miljömässiga bitar. Men som Leif sa så är det väldigt komplex och detta är början och förhoppningen så byggs plattformen upp de kommande åren och blir något både kommuner som SF och IF kan tillämpa för ett hållbarare evenemang.

Sen var det Björn Stenvad, VD på Upplevelseinstitutet, som berättade om 10 år av insikter kring sponsring och evenemang
Det gavs 6 nyckelpunkter där den mest intressanta var “7 åringen”. Det handlar om att studier visat att personer blir mer loyala om de upplever något vid 7 års ålder. En viktigt bit att skapa känsla och minne för livet är att nå ut till 7 åringar och Björn gav ett bra exempel där Everton FC från Engelska högsta divisionen i fotboll visade på en riktigt upplevelse.

Något annat som också är något jag känner igen mig i är att man är som mest taggad inför en upplevelse som både resa eller match osv precis inför upplevelsen. Alltså, inför en resa så ser jag fram emot det så mycket och när jag väl är där så är det kul men mer okej jämfört med känslan inför. Det gäller alltså även att ta vara på hypen som alltid är som störst inför upplevelsen eller eventet som tex Handbollsligans aktivering som gav en gigantisk effekt och engagemang.

Sponsoraktiveringar


Som bilden visar var det en massa medier som tog upp denna försäsongstävling som hjälpte Handbollsligan att få sitt nya namn fast i minnet. Ligan hade nämligen bytt namn och denna uppmärksamhet gav verkligen det nya namnet en bra chans att bli uppmärksammat.

Näst på tur var Sofie Sagfossen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.
Hur skapas en bra upplevelse? Det senaste från världens upplevelseforskning presenterades av Sofie
Här nedan talade Sofie om det rosa molnet som handlar om att vi alltid minns de positiva minnena bäst och starkast. Så dessa tips hjälper alla marknadsförare att fånga engagemang och positiva minnen.

Pink cloud


En annan sak Sofie pratade om var the peak-end-rule.
The peak-end-rule är en regel som visar att minnen bedöms inte bara av en upplevelses topp av gott eller ont utan det är hur det hela slutar också som sätter upplevelsen på sin spets. Därför är kundservice så viktigt, vilket kan rädda och till och med skapa ökat engagemang till ett varumärke om du får en bra avslutning på upplevelsen.

The peak end rule


Så en upplevelse är inte bara under utan det måste ses över tid.

Nytta tidsperspektiv


Att jobba med Memory management så kan teknologin idag öka och förbättra minnet för en upplevelse.

Memory management


Sist ut var Andreas Andersson, mediachef på Upplevelseinstitutet.
Sociala medier – vad driver engagemang? Analys av svenska musikfestivaler (Summerburst och Bråvalla).

Andreas visade att fler sponsorer kan nå och engagera flera efter upplevelsen.

Skapa minne upplevelser efter


Många olika insikter för framtidens sportupplevelser

Detta är viktiga nyckelfaktorer att ta med sig in i framtiden för en bättre upplevelse av ditt event!

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla eller kontakta oss på sociala medier (twitter, linkedin) om du vill veta mer.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Att våga vara innovativ

att våga vara innovativ

Här kommer en kort men givande lärdom om att vara våga vara innovativ på endast 7 min.

En riktigt bra video från NIKEs innovationskök (Innovation kitchen)

“Incubate for failure”

“Build it”

“Listen to the athlete (user)”

Vad jag kan lära mig av det här är att våga testa nytt, våga utmana och var redo att allt inte är perfekt och sedan lyssna på feedback.

Vad tycker du? Vore kul att höra dina tankar, så hör gärna av dig till mig. Du har mina kontaktuppgifter lite längre ner på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Vad gör en sportagent?

vad gör en sportagent

Jag lyssnar på många intressanta och inspirerande podcasts för att lära mig nya saker varje dag och en av dessa är SB – Weekly där jag kan rekommendera ett av de senaste avsnitten där man får veta hur det är att vara en sportagent.

Själv hade jag en gång en dröm att bli en fotbollsagent och det har alltid legat mig nära min passion att vara till hjälp för andra och vara med och se till att andra växer. Därför var det nyttigt och intressant att lyssna hur det verkligen ser ut om du själv funderat eller inte riktigt förstått vad en sportagent gör.

Du hittar avsnittet om vad en sportagent gör genom att klicka här.

SB weekly

Vad en sportagent gör

För en kort svensk översättning från avsnittets beskrivning så få du lyssna till följande:
Intervjuad är, Nick Robinson, Managing Director av sports management och marknadsföring på agenturen ISC.

ISC bidrar till att skapa partnerskap för en mängd olika rättighetshavare och varumärkes kunder, men är kanske mest känd för att representera atleter och idrottare inom fotboll, rugby och flera olympiska och paralympiska sporter.

Nick utvecklades först på talangbyrån AMI Sport och Entertainment innan han gick med i Octagon 2009, där han var chef för fotboll och representerade bland annat fotbollsspelarna Daniel Sturridge och Saido Berahino.

I podcasten berättar Nick följande:
– Fallet för idrottsagenter – varför de behövs och agerar en viktig roll i branschen
– Varför många talangbyråer brister genom att inte vara mångfacetterade
– Hur det är att vara en agent under ett transferfönstret
– Varför kommersiella erbjudanden för idrottare vid själva höjdpunkten av sin sport är svåra att hitta
– Orsakerna varför Premier League klubbarna gör en kumulativ nettovinst i transferfönstret
– Stigande kostnader för fans – och varför idrottsintressenter måste kontrollera dem bättre.

Jag själv vet inom fotbollens värld att det är tuffa tider inom sommarens och vinters transferperioder, vilket kanske inte är så lockande att jobba 24/7 men å andra sidan så skulle det vara kul att hjälpa spelare att ta nästa steg. Men man förstår genom Nick att det krävs så mycket mer planering och förhandling än vad man kanske tror inför ett transferfönster. Kanske är detta något för dig eller så har du i alla fall som mig fått en klarare bild av livet som sportagent.

Vore kul att få veta vilket jobb du är nyfiken över men inte riktigt vet hur det är. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (twitter, linkedin) dina podcasts-tips eller yrke du vill veta mer om.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sportens mening, vad är sport?

sportens mening, vad är sport

Jag har alltid försökt förstå mig på sport och dess roll i livet. Jag vet inte exakt hur man kan göra den till det bättre eller sämre eller om den har gett mening i livet för hela världen eller för bara mig. Sådant kanske mer går att se tillbaka till för att förstå vad som verkligen har hänt och hur det har format ens liv. Men jag tror på att sporten har en stor roll i samhället på gott och ont men det är unikt med sin komplexitet av dess olika former och innehåll. Jag vill därför här låta USA:s tidigare president låta dig inspireras och fundera på vad sport är:

“It is worth remembering — because sometimes people wonder, ‘Well, why are you spending time on sports? There’s other stuff going on’ — throughout our history, sports has had this power to bring us together, even when the country is divided,”

Barack Obama

“Sports has changed attitudes and culture in ways that seem subtle but that ultimately made us think differently about ourselves and who we were. It is a game, and it is celebration, but there’s a direct line between Jackie Robinson and me standing here.”

Obama continues

“Sometimes, it’s not enough just to change laws. You’ve got to change hearts. And sports has a way, sometimes, of changing hearts in a way that politics or business doesn’t. And sometimes it’s just a matter of us being able to escape and relax from the difficulties of our days, but sometimes it also speaks to something better in us.”

Meningen med sport enligt Obama

Hela artikeln och videon kring dessa citat om Obamas relation med sport hittar du här.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för hållbarheten av kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Men finns det några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för sport och medlemmar/fans?

Timi Garai som jag hänvisade i förra inlägget skriver om lojalitetsmarknadsföring och gjorde en väldigt intressant artikel om de olika stegen för skapandet av en hållbarhetsstrategi med kopplingar till Maslows behovstrappa, enligt bilden nedan.

Jag tänkte nu dra några korta förslag på svenska inom sportens ramar för lojalitetsprogram för sportaffärer.

maslow-hierarchy, lojalitetsprogram, Fan relationship management

7 Tips för lojalitetsprogram

För er som vill läsa hela hennes artikel så hittar du den här.
För andra CRM tips så har jag tidigare nämnt FRM som du kan läsa mer om här. Men nu till listan på tipsen för lojalitetsprogam.

  • Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter
  • Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap
  • Effekten av värde och exklusiv status
  • Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status
  • Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget
  • Ta fördel av lojala referenser
  • Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå

Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter

Här skulle ett medlemskap kunna ha 5 olika nivåer där man får bättre förmåner för varje nivå och mer exklusiva tillgångar. Tex gå på x antal matcher, köp av x antal souvenirer.

Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap.

Istället för Nivå 1, Nivå 2 eller brons, silver och guld så kan man köra sportturist, mini-fan, sportintresserad och sporttoken.

Effekten av värde och exklusiv status.

Ha en tydlig bild på vad som ingår i respektive nivå så man kan se och jämföra deras värden. Tex, sportturisten får 10% i shopen och gratis frakt medan sporttoken får 30% på shopen samt en t-shirt och gratis frakt.

Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status.

Enligt en undersökning så väljer hellre 65% millenials (mer om millenials) prenumerationer med avgift om de erbjudes tillräckligt med lockande erbjudanden och andra förmåner. Så se till att erbjuda olika priser för prenumerationer och erbjud olika tillgångar att få special magasin om klubben, delta i utlottningar av biljetter och andra tävlingar och få kanske specialvideos från träningar mm.

Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget.

Ha olika dagar där du tjänar dubbla poäng vid köp av matchbiljetter eller en viss souvenir och skicka ut ibland på spontana dagar vid köp av x innan månadsslutet så kan du gå upp en nivå.

Ta fördel av lojala referenser.

Om ditt program är bra så kommer word of mouth att sköta sitt och dina fans kommer rekommendera programmet vidare.

Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå.

När du redan vet vilken nivå dina fans är på så kan du lättare ge de erbjudanden via mejl utifrån deras konsumtionsvana. Möjligen är den på högsta nivån mer lockad att köpa nästa års säsongskort på VIP platser.

Summering av varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

För att skapa en bra affär krävs en bra relation med kunden. Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för återkommande kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Däremot inom idrotten är medlemskapets funktion en annan. Däremot är alla medlemmar och fans viktiga för en idrottsverksamhets ekonomi och engagemang. I denna artikel har jag visat på några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för din idrottsverksamhet och för dina sportaffärer och involvera medlemmarna/fansen.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Det finns många olika intressanta marknadsföringsartiklar och en intressant jag kom över handlar om skapandet av lojalitetsprogram. Denna korta artikel jag fann baseras på en informationsbild som jag tycker man kan ta väl till godo för inspiration och lärdomar.

Fördelen med ett lojalitetsprogram

Fördelen med ett lojalitetsprogram är att du kan nå följande:

  • Bättre bibehållande av dina fans/medlemmar
  • Fler referenser
  • Hållbart och kostnadseffektivt
  • Dina fans/medlemmar är mer benägna att köpa mer och fler produkter
  • Men även lär du känna dina fan/medlemmar på ett tydligare sätt

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Nedan ges följande 7 steg:

  1. Hitta på ett charmigt programnamn
  2. Skapa en djupare mening med det
  3. Skapa poäng som låter mer äventyrliga och underhållande
  4. Belöna fans/medlemmars agerande i koppling till köp
  5. Erbjud mer än bara rabatt
  6. Bifoga/lägg till värdet för poängen i pris
  7. Skapa olika nedslag/uppdrag för att tjäna mer poäng

I följande bild ser du mer utvecklat kring dessa 7 steg.

7-steps-to-a-flawless-loyalty-program-infographic-antavo

Så vad väntar du på? Snacka ihop dig med din klubb och skapa ditt lojalitetsprogram redan idag!

Har du tips på redan existerande så hör gärna av dig.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Super Bowl – sportmarknadsföring

super bowl – sportmarknadsföring (1)

Ett av årets största sportevenemang som går av stapeln varje år. En av höjdpunkterna kring Super Bowl kan innehålla hästar, Star Wars och hundvalpar mm…och ja, jag pratar om Super Bowls främsta reklamfilmer.

“Ten years ago the Super Bowl was one moment, not many,” said Tara Walpert Levy, YouTube’s vp of agency and media solutions. “If you think about that transition, it’s moved the Super Bowl from a day of content to a full season’s worth of content.”

Topp 10 sportmarknadsföring i Super Bowl

Det finns många intressanta reklamer genom åren från Super Bowl och här finns en topp 10 med reklamer till tidigare Super Bowl.
Det är ju rätt fascinerande att själva reklamen har fått sån uppmärksamhet över hela världen när det är just reklam jag själv oftast vill trycka bort eller helt enkelt undvika. Det är ständigt snack om att på facebook och youtube så dyker reklamer upp alldeles för ofta men man får förstå att alla försöker tjäna sina kosing och det är väl bara synd att allt för ofta så är sådan reklam aldrig uppskattad för att den inte är intressant för gemene man eller kvinna.

In fact, YouTube’s top 20 Super Bowl ads have been watched for 440 million minutes—equivalent to watching the game 1.8 million times.- Lauren Johnson och Marty Swant, Adweek

Men när det kommer till Super Bowl så har i allafall jag fångat mitt intresse till att se ett av världens största sportevent genom dess svindyra reklamer. Detta är jag inte ensam om utan majoriteten av Super Bowls konsumenter har tillsammans skapat en hype där det är intresse av att se självaste reklamerna.

Men inte nog med detta utan denna artikel tar upp sportmarknadsföringens påverkan. Tack vare innovativa och kreativa tankar bakom varje reklam så delas de vidare på Youtube där miljoner ser alla trailers till Super Bowls reklamer. Alltså en trailer till en reklamfilm!!

Så fundera på hur du kan skapa en hype i din idrottsverksamhet. Är Super Bowl bara en sport eller ett reklamfirande. Kan du som Super Bowl göra mer än själva sporteventet?

Vad lär man sig av Super Bowl och sportmarknadsföring?

  • Med bra människor och kreativa idéer kommer du långt med din sportmarknadsföring
  • Sociala medier kan hjälpa dig till att bli sedd och hörd.
  • Youtube och filmer är innehållet som växer ständigt.
  • Sen gillar vi gulliga djur, något vi kan relatera till (Star Wars) och reagera till absurda klipp.

Här kommer topp 2 reklamer från Super Bowl och som är guld för sportmarknadsföringen

Njut nu av mina topp 2 Super Bowl reklamerfilmer!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sportbranschens hetaste twittrare i Europa

sportbranschens hetaste twittrare i europa

Här kommer listan med Sportbranschens hetaste twittrare

För er som har twitter eller funderat på att skaffa det så är detta en guldgruva. Gillar du att veta det senaste inom sportbranschen oavsett om det gäller det senaste inom teknik, media eller sponsring så finns där något för alla. Det är ett medium som är korta meddelanden och en hel del nyheter. Med inspiration från en erfaren twittrare och sportnörd har @SportsGeek skapat en fantastisk lista som jag delar vidare med översättning på svenska nedan.

SportsGeek – en av Sportbranschens experter

För er som inte känner till @SportsGeek så är Sean Callanan en expert inom det digitala, därav startade han Sports Geek. Han hjälper folk genom sportens digitalisering och han driver även en podcast jag varmt kan rekommendera som du hittar här.

Sean skapade denna lista som en reaktion mot Forbes top 50 lista som bara innehöll folk i USA med alldeles för många märken istället för människor.

Sportbranschens hetaste twittrare fördelat på områden

Listan Sportbranschens hetaste twittrare innehåller personer inom följande områden:

  • Arbetar med professionella lag/arenor/varumärken – 18
  • Arbetar med en liga – 6
  • Leverantörer – 16
  • Media/Podcasters – 11
  • Europa – 13
  • Australien/NZ – 19
  • Nordamerika – 18

Sportbranschens hetaste twittrare i Europa

Här nedan kommer många intressanta personer från sportbranschen. Du hittar både deras twitternamn och biografi.

Richard Clarke – @MrRichardClarke

⚽️ Sports Digital/Social Media/Content Consultant, Speaker (#SEAT #SXSW2017) Journalist, Broadcaster, Blogger | #Arsenal #EPL #Rapids96 #MLS | Views ≠ employers

Richard är en unik talang med stark redaktionell bakgrund från hans tid i Arsenal och Colorado och alltid tänjs gränserna för hur hans berättelser kan berättas på sociala medier. Håll dig uppdaterad med honom via MrRichardClarke.com.

Taylor Bloom – @taylorhbloom

@SportTechie CEO

Taylor är hjärnan bakom Sport Techie, bra att se platsen utvecklas och växa under åren. Om du läser Sport Techie bör du ta kontakt med Taylor.

Bas Schnater – @BasSchnater

#FanEngagement @AZAlkmaar | MSc./BBA | Current @SBI_Barcelona student, future @Cruyff_Inst_INT

Bas delar alltid med sig av vad han finner i sitt sökande efter den heliga graal Fan Engagement. Nu när han arbetar i sporten så förväntar Sean inte att Bas tweetar mindre.

Jesper Nyholm – @nyholmdk

Digital Health Entrepreneur | Founder & CEO at 7peaks.dk | Guided 250k to peak 7 days a week | Mens Physique silver medalist 2016 | Love my wife & bonus kids

Jesper är i framkant på hur icke-statliga organisationer kan utnyttja det digitala.

Pearse Connolly – @Pearse

Director Business Development, Norwegian Football Association

Pearse gör stora saker i norsk fotboll där fans står i centrum för allt de gör.

Oscar Ugaz – @oscarugaz

Digital Business Manager (@realmadrid@SABMiller Toyota @Promperu) #digisport #sportsbiz #countrybranding

Oscar är känd på grund av sin erfarenhet i Real Madrid och har kompletterat detta sedan han lämnat för att hjälpa företag att förstå hur de kan utnyttja det digitala.

Tom Rubashow – @tomrubashow

International sports comms @Pitchlondon, shouty left-back, #Timberwolves, talking football, @NBAUK and cricket. Big podcast guy.

Tom har fingret på pulsen av digital och PR i London, om du behöver få tag på någon så kommer Tom kunna hjälpa till.

Luca Massaro – @iamluca

All things digital marketing in sport. CEO at Digital Agency @WePlayCo and Founder of @FutureSportCo. Suffering #NUFC fan

Luca driver aktiveringar på WePlay, om du vill veta mer om vad som händer på sponsorsidan av verksamheter i Europa så är Luca din person att gå till.

Daniel McLaren – @DanielMclaren

Founder of @DigitalSportUK, host of the Digital Sport podcast, event organiser/moderator/speaker. Also freelance social media guy.

Daniel är en stor bidragsgivare till #digisport scenen (en hashtag som är långt vanligare utanför USA) och nu har han gått med i den växande raden av podcasters. Digital Sport Leaders är värt att lyssna på även med Sean som en gäst.

Richard Ayers – @richardayers

CEO of @7League – digital consultancy/agency specialising in sport. #FBA2016 Agency of the Year. Understanding, growing, monetising audiences.

Richard driver resultat för 7League kunder i den digitala rymden efter att ha lämnat Man City för några år sedan.

Alex Kunawicz – @AlexKunawicz

Vice President of Strategy at Laduma VR

Alex lämnade Liverpool och är nu involverad i en av de hetaste områdena inom tech – VR. Kolla in Laduma som gör erbjudanden för VR-sändningar inom sport.

Tom Halls – @NRG_Tim3z0n3

CDO @NRGgg. Co-founder of Rufus. Tech geek at heart. Views my own, rarely useful.

Tom har lämnat sportvärlden (eller har han?). Tom slutade nyligen på Formel E för att ta upp en roll i Esport serien NRG Esports. Esport är en spännande plats för sportmarknadsföring så håll ett öga på Tom.

Chris Harris – @ChrisHarris1975

Arsenal managing editor, lover of sport, music, film, history and politics. Views expressed are my own

Chris driver den digitala närvaro hos Arsenal (det är därför han inte tweetar alltför ofta). Håll ett öga för de lokala Arsenalkampanjer i din del av världen, då Chris är bakom kulisserna.

Sedan fortsätter denna lista med Australien/NZ och Nordamerika men detta blir en väldigt lång lista så för att kika in på den så rekommenderar jag att kolla in Seans lista via hans hemsida här.

Här finns inte bara en eller tre lärdomar utan tusentals med inspirerande och inflytesrika människor inom sportbranschen och vem vet, kanske följer du alla eller hittar några att följa?

Denna lista skulle vara kul att göra om till mer nordiska personer så hör gärna av dig vilka du tycker ska platsa där!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.