Sju tips att skapa intresse och engagemang

sju tips att skapa intresse och engagemang

I följande text hittar du sju saker som skapar intresse och engagemang.

Fotbollens affärer

Enligt Kalmar FFs marknadschef “är fotbollen Sveriges och världens största sport och tittar man på antalet aktiviteter för ungdomar 7-25 år är fotbollen nästan lika stor som de fem stora idrotterna tillsammans som ligger bakom fotbollen i populäritet. Till skillnad från dessa andra fem idrotter sträcker sig fotbollen över alla samhällsklasser och är det idrottsliga ankaret när det gäller integration in i det svenska samhället.”
För ett år sedan löd rubriken inför den Allsvenska premiären, “Lyckad konferens för klubbarnas affärsansvariga” och då presenterades erfarenheter och relevant information från de affärssansvariga i Allsvenskan och Superettan. AIK tillhörande Allsvenskan med “Res Isidor” och “Pensionärsmatchen”, respektive Östers IF tillhörande Superettan med sin publikrekryteringskampanj, de utsågs av sina kolleger till bästa ”Best Practiceleverantörer”.

AIK

AIKs firade 125 år och arbetade hårt för att skapa nytta för supportrarna och aktivera sin tröjsponsor inför säsongen. Genom att sälja matchstället för den säsongen  bidrog fansen till en staty av deras grundare, Isidor Behrens, som de lyckades med på ett imponerade vis (48 timmar) och denna står nu utanför Friends Arena.
Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare
Dessutom lät AIK sina äldre supportar gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen i matchen mot Gefle. Detta initiativ gav tycke överallt, inte bara nationellt utan viralt runt om i världen. Många kan ibland ta den äldre generationen för givet men detta visade AIK att de tas på lika stort allvar som vilka andra supportrar som helst. Men hur löste de detta? Imponerade nog hämtade AIK upp de äldre på olika äldreboenden i närområdet. Dessutom hade de en pensionsärlounge på arenan innehållandes både kaffe, bulle och livemusik. De fick en bra mediaspridning av att involvera de äldre och en anledning till ökad spridning var tack vare att de jobbade tätt med C More för ytterligare räckvidd av bilder och video.

Östers IF

Hur kunde Östers IF locka barnfamiljer till arenan? Detta var den inledande frågan klubben ställde sig själva innan de kom fram till att börja med barnen och bjuda in skolbarn i grundskoleåldern. Tack vare att alla barnen fick ett kort vardera kunde de sedan tillsammans med sina föräldrar gå in på klubbens hemsida och boka biljetter bredvid barnen. Med tanke på att det är föräldrarna som betalar biljetter låter det logiskt med metoden med gratis kort, och med möjlighet att boka bredvid är det dessutom innovativt. Efter detta har Östers IF fått ökat anseende bland skolorna.
Östers IF Best Practice Allsvenskan Superettan Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare

Samhällsengagemang ett prioriterat arbete

Inför årets fotbollssäsong löd rubriken, “Samhällsengagemang ett prioriterat arbete” och detta syftat till att fotbollen bidrar med nytta till samhället på olika sätt. Hälsa, sysselsättning och integration är tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling, vilka är de mål som svensk elitfotboll valt att fokusera på. I och med denna satsning vill svensk elitfotboll utveckla och lyfta fram allt positivt som skapas bland fotbollssamhället, vilket idag inte görs tillräckligt.

Degerfors IF och Malmö FF

Årets Best Practice 2018 i Superettan blev Degerfors IF med deras “Tipsklubben”, där partners, privatpersoner och supportar köper in sig i ett stryktipsssytem. Detta gav både extra pengar i kassan och ökad gemenskap runt Degerfors IF. Vinnaren för Best Practice i Allsvenskan blev Malmö FF, vilka prisades för sin hantering av social medier under försäsongsträningen med deras aktivering av sina partners.

Mer fokus på värdegrunder

Mer nytt för årets svenska fotboll är även certifieringsmodellen för ungdomsverksamheterna. “Värdegrund lyfts till en väldigt stor del. Det ska finnas en dokumenterad värdegrund inklusive åtgärdsplan och handlingsplan och det ska finnas en redovisning hur det förankras hos föreningens olika intressenter.” – Thomas Lyth, ansvarig för Certifieringen.

DIFs exponering

Slutligen har vi DIF som nu har samma partners på alla tröjor och åldrar. Alltså samma partners som är med på herr- och damlagets matchtröjor finns även på ungdomslagen inom föreningen. Detta är en intressant strategi som möjliggör att DIFs partners får exponering på nya arenor. Dessutom ger detta alla spelare i föreningen, oavsett kön eller ålder, en ökad gemenskap och stolthet att ta på sig en exakt likadan tröja som seniorlagen.

Sportidealistens lärdomar

Veckans lärdomar från svensk elitfotbolls arbeten utanför planen har handlat om: ökad gemenskap, värna om de äldsta fansen, kommunicera till barnfamiljer via skolbarnen, samhällsengagemang är viktigare än någonsin, aktivera sponsorer tillsammans med supportrarna, utnyttja sociala medier, värdegrunder som uppfostran och “sådan senior, sådan junior”.

Bakom alla dessa insatser finns mycket slit. Trots att det finns många lärdomar från dessa exempel finns det en röd tråd, det är bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar sponsorer och slutligen genererar mer affärer och intäkter till klubben. Dessutom har alla varken råd att gå på fotboll, och alla har inte tid. Genom att nå ut till skolungdomar skapas ett intresse och fler familjer kan umgås och uppleva mer tillsammans för en mindre kostnad.
Slutligen har alla initiativ en stor samhällsnytta. Fler möjligheter skapas i samhället att både väcka intresse att gå på fotboll och få bättre stämning på matcherna. De olika arbetena visar att ungdomar, personal i skolor och pensionärer får upp ögonen för klubbarna. AIKs inmarsch, “pensionärsmatchen”, blev det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. Oavsett vad du och din klubb gör, skapa intresse och engagemang mellan alla supportar och partners och visa upp det i medier, vilket kan leda till bland annat virala succéer som AIKs.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton
Några tips för sociala medier

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

Bästa fotbollsupplevelsen

Du kanske känner till känslan när du kommer till en plats du aldrig varit på förut och du kanske inte riktigt vet vart du ska eller vem du ska fråga. Så kände jag mig inför min första match när jag kom till Anfield. Men när du kommer dit så ser du flera flaggor sticka upp från människors ryggar. Det är så kallade “fan support”, personer som finns där för just sådana som mig, som är nya till området. Dessa personer finns överallt under en matchdag runt Anfield och de har hjälpt mig med att både hämta ut mina biljetter och även att ta bilder på mig vid kända sevärdheter på området. Snacka om service!

Fan Zones

En annan upplevelse som de gör bra är Fan Zones, vilket finns på flera event. Men runt Anfield, så har de två områden. En som är mer öppen där folk kan passera igenom som innehåller en storbildsskärm med bland annat intervjuer, videos på tidigare matcher och frågesport. Dessutom är där live-musik och food trucks. Det andra området har också live-musik och matalternativ. Men där erbjuder de även öl och vin för vuxna och för barnen så finns små fotbollsplaner och andra roliga aktiviteter. Dessa två områden skapar en härlig puls inför matchstart.

Lyssnar på fansen

När jag sedan kom hem från resan, så har jag fått ett mejl från Liverpool. De undrar hur jag har haft det. Det var ett mejl med en kort och enkel undersökning som kan hjälpa klubben att förstå hur deras besökare tyckte och tycker en matchdag ska upplevas. Som ett tillägg för att delta i undersökningen så har jag även chansen att vinna priser. Som ett Liverpool-fan jag är, så är det inte vilka priser som helst, utan här ges möjligheten att få signerade bilder från storspelare genom klubbens historia.

Sportidealistens lärdomar

Fan Zones kan bidra med ökad stämning för både de besökare som kommer till sin första match eller för de som redan sett ett flertal matcher. Ett Fan Zone kan se ut på flera olika sätt och i Liverpools fall, så har de två stycken med lite olika innehåll. Oavsett, kan dessa platser skapa en mötesplats för fans innan matchstart. Detta kan dessutom bidra till mer försäljning för klubben under hela dagen.
Fan supporters är till för fansen. De syns överallt och kan hjälpa nya och gamla besökare att hitta till rätt plats eller varför inte, hjälpa till att ta bilder. Slutligen så är undersökningar ett bra tillvägagångssätt för en klubb att ta reda på vad fansen tycker. Att skicka ut ett mejl dagen efter, hjälper fansen att minnas deras helhetsupplevelse, allt från service, till trafik och faciliteter. Detta hjälper fans att få sin röst hörd och ha delaktighet för vidare utveckling.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens sportupplevelser

framtidens sportupplevelser

Följande inlägg baseras på en nätverksträff av Event in Skåne.

Temat Framtidens upplevelser!

Så här löd introt:

Konkurrensen om eventen ökar och det blir allt viktigare att förstå trenderna och kunna prognostisera och räkna på framtida event.

Event in Skåne bjöd tillsammans med Upplevelseinstitutet och RF SISU Skåne in till denna nätverksträff. Vi fick lära oss mer om Event Impact calculator, ett prognosverktyg som Riksidrottsförbundet (RF) tagit fram tillsammans med Göteborg & Co och som används av destinationer, idrottsförbund och organisationer för att räkna på evenemang och möten.

Sedan presenterade Upplevelseinstitutet insikter och kunskap kring olika upplevelser kopplat till sponsring och evenemang samt delar av det senaste kring världens upplevelseforskning.

Först ut var det RFs verktyg Event Impact Calculator för bättre koll på hur du kan jobba med hållbarhet.
Leif Johansson från Riksidrottsförbundet berättade om detta prognosverktyg och visade även upp vad hållbarhet innebär. Själv tycker jag det är på tiden det kommer fram något konkret om hållbarhet och även IOK (Internationella Olympiska Kommittén) har Agenda 2020 som innebär att fokus ligger på hållbara OS, så detta behövs inom idrotten på lägre nivå också!! (jag beklagar bildkvalitén).

Hållbara idrottsevenemang

Hållbarhet



Det visade sig vara ett intressant och bra verktyg men fokus ligger på turisters påverkan och med fokus på ekonomi men även några aspekter på sociala bitar och miljömässiga bitar. Men som Leif sa så är det väldigt komplex och detta är början och förhoppningen så byggs plattformen upp de kommande åren och blir något både kommuner som SF och IF kan tillämpa för ett hållbarare evenemang.

Sen var det Björn Stenvad, VD på Upplevelseinstitutet, som berättade om 10 år av insikter kring sponsring och evenemang
Det gavs 6 nyckelpunkter där den mest intressanta var “7 åringen”. Det handlar om att studier visat att personer blir mer loyala om de upplever något vid 7 års ålder. En viktigt bit att skapa känsla och minne för livet är att nå ut till 7 åringar och Björn gav ett bra exempel där Everton FC från Engelska högsta divisionen i fotboll visade på en riktigt upplevelse.

Något annat som också är något jag känner igen mig i är att man är som mest taggad inför en upplevelse som både resa eller match osv precis inför upplevelsen. Alltså, inför en resa så ser jag fram emot det så mycket och när jag väl är där så är det kul men mer okej jämfört med känslan inför. Det gäller alltså även att ta vara på hypen som alltid är som störst inför upplevelsen eller eventet som tex Handbollsligans aktivering som gav en gigantisk effekt och engagemang.

Sponsoraktiveringar


Som bilden visar var det en massa medier som tog upp denna försäsongstävling som hjälpte Handbollsligan att få sitt nya namn fast i minnet. Ligan hade nämligen bytt namn och denna uppmärksamhet gav verkligen det nya namnet en bra chans att bli uppmärksammat.

Näst på tur var Sofie Sagfossen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.
Hur skapas en bra upplevelse? Det senaste från världens upplevelseforskning presenterades av Sofie
Här nedan talade Sofie om det rosa molnet som handlar om att vi alltid minns de positiva minnena bäst och starkast. Så dessa tips hjälper alla marknadsförare att fånga engagemang och positiva minnen.

Pink cloud


En annan sak Sofie pratade om var the peak-end-rule.
The peak-end-rule är en regel som visar att minnen bedöms inte bara av en upplevelses topp av gott eller ont utan det är hur det hela slutar också som sätter upplevelsen på sin spets. Därför är kundservice så viktigt, vilket kan rädda och till och med skapa ökat engagemang till ett varumärke om du får en bra avslutning på upplevelsen.

The peak end rule


Så en upplevelse är inte bara under utan det måste ses över tid.

Nytta tidsperspektiv


Att jobba med Memory management så kan teknologin idag öka och förbättra minnet för en upplevelse.

Memory management


Sist ut var Andreas Andersson, mediachef på Upplevelseinstitutet.
Sociala medier – vad driver engagemang? Analys av svenska musikfestivaler (Summerburst och Bråvalla).

Andreas visade att fler sponsorer kan nå och engagera flera efter upplevelsen.

Skapa minne upplevelser efter


Många olika insikter för framtidens sportupplevelser

Detta är viktiga nyckelfaktorer att ta med sig in i framtiden för en bättre upplevelse av ditt event!

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla eller kontakta oss på sociala medier (twitter, linkedin) om du vill veta mer.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Att våga vara innovativ

att våga vara innovativ

Här kommer en kort men givande lärdom om att vara våga vara innovativ på endast 7 min.

En riktigt bra video från NIKEs innovationskök (Innovation kitchen)

“Incubate for failure”

“Build it”

“Listen to the athlete (user)”

Vad jag kan lära mig av det här är att våga testa nytt, våga utmana och var redo att allt inte är perfekt och sedan lyssna på feedback.

Vad tycker du? Vore kul att höra dina tankar, så hör gärna av dig till mig. Du har mina kontaktuppgifter lite längre ner på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sportens mening, vad är sport?

sportens mening, vad är sport

Jag har alltid försökt förstå mig på sport och dess roll i livet. Jag vet inte exakt hur man kan göra den till det bättre eller sämre eller om den har gett mening i livet för hela världen eller för bara mig. Sådant kanske mer går att se tillbaka till för att förstå vad som verkligen har hänt och hur det har format ens liv. Men jag tror på att sporten har en stor roll i samhället på gott och ont men det är unikt med sin komplexitet av dess olika former och innehåll. Jag vill därför här låta USA:s tidigare president låta dig inspireras och fundera på vad sport är:

“It is worth remembering — because sometimes people wonder, ‘Well, why are you spending time on sports? There’s other stuff going on’ — throughout our history, sports has had this power to bring us together, even when the country is divided,”

Barack Obama

“Sports has changed attitudes and culture in ways that seem subtle but that ultimately made us think differently about ourselves and who we were. It is a game, and it is celebration, but there’s a direct line between Jackie Robinson and me standing here.”

Obama continues

“Sometimes, it’s not enough just to change laws. You’ve got to change hearts. And sports has a way, sometimes, of changing hearts in a way that politics or business doesn’t. And sometimes it’s just a matter of us being able to escape and relax from the difficulties of our days, but sometimes it also speaks to something better in us.”

Meningen med sport enligt Obama

Hela artikeln och videon kring dessa citat om Obamas relation med sport hittar du här.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för hållbarheten av kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Men finns det några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för sport och medlemmar/fans?

Timi Garai som jag hänvisade i förra inlägget skriver om lojalitetsmarknadsföring och gjorde en väldigt intressant artikel om de olika stegen för skapandet av en hållbarhetsstrategi med kopplingar till Maslows behovstrappa.

Jag tänkte nu dra några korta förslag på svenska inom sportens ramar för lojalitetsprogram för sportaffärer.

7 Tips för lojalitetsprogram

För er som vill läsa hela hennes artikel så hittar du den här.
För andra CRM tips så har jag tidigare nämnt FRM som du kan läsa mer om här. Men nu till listan på tipsen för lojalitetsprogam.

  • Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter
  • Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap
  • Effekten av värde och exklusiv status
  • Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status
  • Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget
  • Ta fördel av lojala referenser
  • Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå

Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter

Här skulle ett medlemskap kunna ha 5 olika nivåer där man får bättre förmåner för varje nivå och mer exklusiva tillgångar. Tex gå på x antal matcher, köp av x antal souvenirer.

Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap.

Istället för Nivå 1, Nivå 2 eller brons, silver och guld så kan man köra sportturist, mini-fan, sportintresserad och sporttoken.

Effekten av värde och exklusiv status.

Ha en tydlig bild på vad som ingår i respektive nivå så man kan se och jämföra deras värden. Tex, sportturisten får 10% i shopen och gratis frakt medan sporttoken får 30% på shopen samt en t-shirt och gratis frakt.

Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status.

Enligt en undersökning så väljer hellre 65% millenials (mer om millenials) prenumerationer med avgift om de erbjudes tillräckligt med lockande erbjudanden och andra förmåner. Så se till att erbjuda olika priser för prenumerationer och erbjud olika tillgångar att få special magasin om klubben, delta i utlottningar av biljetter och andra tävlingar och få kanske specialvideos från träningar mm.

Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget.

Ha olika dagar där du tjänar dubbla poäng vid köp av matchbiljetter eller en viss souvenir och skicka ut ibland på spontana dagar vid köp av x innan månadsslutet så kan du gå upp en nivå.

Ta fördel av lojala referenser.

Om ditt program är bra så kommer word of mouth att sköta sitt och dina fans kommer rekommendera programmet vidare.

Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå.

När du redan vet vilken nivå dina fans är på så kan du lättare ge de erbjudanden via mejl utifrån deras konsumtionsvana. Möjligen är den på högsta nivån mer lockad att köpa nästa års säsongskort på VIP platser.

Summering av varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

För att skapa en bra affär krävs en bra relation med kunden. Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för återkommande kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Däremot inom idrotten är medlemskapets funktion en annan. Däremot är alla medlemmar och fans viktiga för en idrottsverksamhets ekonomi och engagemang. I denna artikel har jag visat på några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för din idrottsverksamhet och för dina sportaffärer och involvera medlemmarna/fansen.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Det finns många olika intressanta marknadsföringsartiklar och en intressant jag kom över handlar om skapandet av lojalitetsprogram. Denna korta artikel jag fann baseras på en informationsbild som jag tycker man kan ta väl till godo för inspiration och lärdomar.

Fördelen med ett lojalitetsprogram

Fördelen med ett lojalitetsprogram är att du kan nå följande:

  • Bättre bibehållande av dina fans/medlemmar
  • Fler referenser
  • Hållbart och kostnadseffektivt
  • Dina fans/medlemmar är mer benägna att köpa mer och fler produkter
  • Men även lär du känna dina fan/medlemmar på ett tydligare sätt

7 steg till ditt lojalitetsprogam inom idrott

Nedan ges följande 7 steg:

  1. Hitta på ett charmigt programnamn
  2. Skapa en djupare mening med det
  3. Skapa poäng som låter mer äventyrliga och underhållande
  4. Belöna fans/medlemmars agerande i koppling till köp
  5. Erbjud mer än bara rabatt
  6. Bifoga/lägg till värdet för poängen i pris
  7. Skapa olika nedslag/uppdrag för att tjäna mer poäng

I följande bild ser du mer utvecklat kring dessa 7 steg.

7-steps-to-a-flawless-loyalty-program-infographic-antavo

Så vad väntar du på? Snacka ihop dig med din klubb och skapa ditt lojalitetsprogram redan idag!

Har du tips på redan existerande så hör gärna av dig.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Super Bowl – sportmarknadsföring

super bowl – sportmarknadsföring (1)

Ett av årets största sportevenemang som går av stapeln varje år. En av höjdpunkterna kring Super Bowl kan innehålla hästar, Star Wars och hundvalpar mm…och ja, jag pratar om Super Bowls främsta reklamfilmer.

“Ten years ago the Super Bowl was one moment, not many,” said Tara Walpert Levy, YouTube’s vp of agency and media solutions. “If you think about that transition, it’s moved the Super Bowl from a day of content to a full season’s worth of content.”

Topp 10 sportmarknadsföring i Super Bowl

Det finns många intressanta reklamer genom åren från Super Bowl och här finns en topp 10 med reklamer till tidigare Super Bowl.
Det är ju rätt fascinerande att själva reklamen har fått sån uppmärksamhet över hela världen när det är just reklam jag själv oftast vill trycka bort eller helt enkelt undvika. Det är ständigt snack om att på facebook och youtube så dyker reklamer upp alldeles för ofta men man får förstå att alla försöker tjäna sina kosing och det är väl bara synd att allt för ofta så är sådan reklam aldrig uppskattad för att den inte är intressant för gemene man eller kvinna.

In fact, YouTube’s top 20 Super Bowl ads have been watched for 440 million minutes—equivalent to watching the game 1.8 million times.- Lauren Johnson och Marty Swant, Adweek

Men när det kommer till Super Bowl så har i allafall jag fångat mitt intresse till att se ett av världens största sportevent genom dess svindyra reklamer. Detta är jag inte ensam om utan majoriteten av Super Bowls konsumenter har tillsammans skapat en hype där det är intresse av att se självaste reklamerna.

Men inte nog med detta utan denna artikel tar upp sportmarknadsföringens påverkan. Tack vare innovativa och kreativa tankar bakom varje reklam så delas de vidare på Youtube där miljoner ser alla trailers till Super Bowls reklamer. Alltså en trailer till en reklamfilm!!

Så fundera på hur du kan skapa en hype i din idrottsverksamhet. Är Super Bowl bara en sport eller ett reklamfirande. Kan du som Super Bowl göra mer än själva sporteventet?

Vad lär man sig av Super Bowl och sportmarknadsföring?

  • Med bra människor och kreativa idéer kommer du långt med din sportmarknadsföring
  • Sociala medier kan hjälpa dig till att bli sedd och hörd.
  • Youtube och filmer är innehållet som växer ständigt.
  • Sen gillar vi gulliga djur, något vi kan relatera till (Star Wars) och reagera till absurda klipp.

Här kommer topp 2 reklamer från Super Bowl och som är guld för sportmarknadsföringen

Njut nu av mina topp 2 Super Bowl reklamerfilmer!

https://youtu.be/dlNO2trC-mk

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Hur kan idrottsföreningen utvecklas med hjälp av sporttecknologin?

Som titeln låter How can sports organizations use technology to better engage with their fans? så tänkte jag här ta med nyckelpoängerna, så håll till godo.

Victor Lamm som håller till hos Microsoft inleder med följande fakta:
Sportbranschen har konstant ökat sett till många faktorer men framförallt gällande de ekonomiska faktorerna som han visar via AT Kearneys siffror. De professionella sporterna är värda årligen ca 800 Miljarder sek ($90 billion), vilket är en 100% ökning på endast 12 år!!! Se mer via grafen nedan.
aaeaaqaaaaaaaacqaaaajgi1nzjjngy5lta3nzgtndi4yy1iztfhltljzmrkytzhogzkyw

Fördelning på intäkterna har dock sett liknande ut utan större förändring, vilka är: TV-rättigheter, Sponsorskap, Biljett- och gästservice och Souvenirer och licenser.

Fokus på sportteknologin

Men nya trender för att skapa intäkter och ständigt engagera sina fans kommer och går och dessutom blev vi mer uppkopplade och konsumerar mera tid och främst sport online. USA, England och Spanien spenderar ungefär 2 timmar mer per vecka på sport jämfört de senaste åren. 85-90 % som ser sport gör det via smartphones eller tablets. Men även en hög procent runt om i världen har ständigt sin smartphone eller tablet som secondscreen när de ser på sport via TV:n (74% fans i Turkiet, 70% i Kina, 46% i Spanien och 45% i USA).

Lättillgängligheten för alla att connecta via sociala medier är större än någonsin. Mer än 187m tweets om #RIO2016, 1.5 miljarder interaktioner på facebook, och över 50 miljoner som såg OS-klipp på snapchat via live stories. Twitterkontot @Champions League hade 11.6 miljoner följare innan slutet på turneringen (bara finalen hade 9 miljoner tweets).

Idrottsföreningen får hjälp tack vare dagens sportteknologi

Tack vare dagens teknologi kan vi förstå oss på människan mycket bättre och speciellt sportmänniskorna, både fansen som sponsorerna och media. Det som gör allt möjligt idag är att vi kan samla in data på ett helt nytt sätt idag och mycket enklare än vi tror. Men datan är bara nyttig om den används rätt.

Genom att samla in data och ta vara på den så kommer du kunna i sportklubben att förbättra de nuvarande intäktskällorna (media och sponsor rättigheter, biljetter, mm.) men även skapa nya digitala platformar.

Fem tips för optimering av data för idrottsföreningen

Här är FEM tips för optimering av datan:
1.      Definera tydliga affärsstrategin, målen och syften.

2.      Identifiera datasystem som kan avändas för att samla in och ta vara på datan (tex något CRM-system som jag skrev om i förra inlägget). Exempel: ha koll på frekvensen av biljettanvändning och senast besökta matchen, ha koll på kioskerna inventering och konsumtion.

3.     Rätt åtkomst och bedömning av den “rätta” datan baserat på affärsstrategin.

4.      Omvandla den råa datan till praktiska insikter.

5.      Använd presentation- och visualiseringsverktyg för att kommunicera ut resultaten.

Idrottsföreningens ledare bör också kontinuerligt följa branschens bästa praxis när det gäller databaserade möjligheter till samarbeten och innovation.

Summering av att förbättra idrottsföreningen med denna sportteknologin

Sammanfattningsvis så kan dessa TRE slutsatser dras:

  • Vi går mer ifrån TV till en second screen
  • Vi tittar mindre men vet mer om sport (mer statistik, konversera och dela)
  • Milleniegenerationen (födda sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal till tidigt 00-tal) är mer komplexa och de vill upptäcka, skapa, redigera och dela, inte bara konsumera. De vill äga och vara med innan, under och efter innehållet som tex en fotbollsmatch.

Framtidens konsumering kan mycket väl optimera både sportorganisationen som åskådare eller vad sägs om Microsofts HoloLens!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.