Tips för fans-engagemang och förbättrad image

tips för fans engagemang och förbättrad image

I denna veckas inlägg från sport management fältet så går jag som lovat tillbaka till några lärdomar från EASM konferensen som du kan läsa mer om här.
Dels får du lära dig tips om att hantera fans på bästa sätt och dessutom ges tips till hur du undviker en dålig image inom sport.

En av många presentationer jag närvarade på var studien ”Fan Engagement Value In Team Sport: Service-Dominant Logic Informed Dimensions” gjord av Marcel Huettermann, Sebastian Uhrich från Universitetet i Zürich och Jörg Königstorfer från Münchens tekniska universitet.
Deras studie handlar om att bättre förstå vilket värde fans kan bidra med för både det sportsliga och det ekonomiska. Studien är baserad på lagsporter som fotboll, handboll, basketboll, volleyboll och ishockey inom Europa. Inledningsvis presenterade de följande tidigare forskning inom området.
Tidigare forskning har identifierat följande aspekter av värdet med engagerade fans:

  • konstant inkomst från betalande transaktioner
  • positiva influenser som fans har på andra konsumenter
  • fans lär sig om laget över tid och delar med sig av sin kunskap om laget till andra
  • skapar tillsammans värde till lag och utvecklar resurser på olika sätt

Samtidigt har följande aspekter identifierats av negativt värde som kan vara bra att ha koll på:

  • Samtidigt som värdeskapande görs tillsammans så kan negativa upplevelser skapa negativa värden.
  • Vissa fans kan skapa oreda på arenan, som t.ex. fotbollslaget 1860 München där fans kastade olika objekt och även stolar på planen.
  • Annat fotbollsexempel handlade om när Feyenoord missade chansen till titeln och fans attackerade polisen med diverse objekt som ölglas, facklor mm i staden Rotterdam.
  • Fans från ett basketbollag hämnades på en domare genom att bombardera domarens företagssida på Facebook med dåliga omdömen.

Genom dessa historiska bakgrunder, presterade denna studie några olika dimensioner av fan engagement inom lagsport. De har tittat på hur fans blir ”game changers”, alltså hur fans kan påverka ett lags prestationer, på plan och ekonomin, både positivt och negativt.
Utifrån deras studie gav de följande tips till alla Sportchefer eller andra inom supporterorganisationer:

  • Stimulera fans beteende av kunskapsdelning och inlärning och använd detta för att uppmuntra samskapande- och resursutvecklings-beteende av dina fans
  • Involvera fans mer och tidigare för lagets dagliga affärer:
    • För att förhindra negativa resultat
    • För att förstå fansens behov
    • För att skapa produkter och service med dem
    • För att skapa en extraspelare-atmosfär på läktaren
  • Undersök/överblicka:
    • lagets kommunikation med dina fans offline (fans-/medlemsmöten, årsmöten, etc.) och online (sociala medier, hemsida, nyhetsbrev, etc.) för att skapa en bas för game changeing beteende
    • lagets förhållande till media. Studiens resultat indikerar på att medias påverkan är en faktor för både aktiviteter som kommenterades ovan och positiva reklamkampanjer av lagets image som borde vara supportade.
  • Justera lagets customer relationship management (CRM) system med fansens beteenden
  • Benchmarka beteende av lagets fans med andra lag för att lära från andra. Möjligheterna att jämföra värderingar bland fans kan bidra till potentiella förbättringar av det sportsliga och affärsaktiviteter.

Följande tips bör du undvika för en dålig image inom sport

Under de senaste tre eller fyra åren har idrottsvärlden skakats av många olika typer av skandaler, som alla har varit mycket allvarliga. Denna ökning av problem under en relativt kort tidsperiod har drabbat bilden av idrotten djupt och skadat sin prestige och trovärdighet. Sport får inte längre människor att drömma. Detta gäller särskilt för ungdomar, men också för den bredare allmänheten.
Image är något som uppfattas externt, men något som går att påverka internt. Professor och Dr. Oswald var en av huvudtalarna under konferensen och delade med sig av fyra aspekter som påverkar image inom sportbranschen.

EASM Sport organization development management
Fyra negativa fenomen som förstör en positiv image inom sport är följande:

  • dopning
  • manipulering av tävlingar
  • korruption
  • dålig styrning (se mer om bra styrning i föregående text)

Du kanske inte är förvånad av resultatet men sett till det senaste decenniet så har flertalet skandaler orsakats av dessa och gällande exempelvis styrning så har inte den olympiska rörelsen tagit upp detta förrän på sistone. Jag tror inte du behöver en vidare förklaring av dessa aspekter, men det är av stor vikt att dessa aspekter tas på allvar.

Varför är detta viktigt?

Fans är mer än bara en åskådare, de är både lagets extra spelare liksom att de hjälper lagets ekonomiska affärer. Vikten av att ha en kommunikation med fans är mer relevant än någonsin och inte bara offline på exempelvis årsmöten, utan det är lika viktigt att kommunicera online.
Om inte fansen får respekt och förstås på rätt sätt kan de lätt påverka ett lags prestationer på och vid sidan av planen på ett negativt sätt.
Lagets image kan också skadas av fans men även av andra aspekter så som: dopning, manipulering av tävlingar, korruption och dålig styrning. Därför är det viktigt att belysa dessa punkter för att du ska kunna förbättra din sport och öka samarbetet med dina fans.
Följande fråga återstår att fundera på:
Kan sport vara en dröm och inspiration för så många människor igen trots alla skandaler?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

3 insikter från Sport management fältet

3 insikter från sport management fältet

För att ge bakgrund på OS och sportens utveckling och betydelse för samhället presenteras följande fakta:
Sommar OS sport management betydelse
Vinter OS sport mangement betydelse

Ja som du ser har OS fått en extrem utveckling när det kommer till evenemangets innehåll och ekonomi.

Kriterier för utvärdering av sporter
Vet du hur det går till med bedömning av sporter för att få vara med i OS? Det hade jag inte full koll på innan, men nu har vi gått igenom allt under veckan och följande åtta teman med fler ingående detaljer gäller att prestera på för att kunna delta i OS:

  1. Allmänt (General)
  2. Styrning (Governance)
  3. Historia och tradition (History and Tradition)
  4. Universalitet (Universality)
  5. Populäritet (Popularity)
  6. Atleter (Athletes)
  7. Utveckling av Internationellt förbund/sport (Development of the IF/Sport)
  8. Finans (Finance)

Av alla dessa fanns en genomgående trend som blivit allt viktigare, oavsett om det handlar om OS eller annat områden inom Sport Management. Det handlar om Governance med betoning på GOOD GOVERNANCE (God styrning).
Med perspektivet på OS så har den Internationella Olympiska Kommitteen (IOK) sedan 2011 lyft upp detta kriterium som ett av de viktigaste målen att eftersträva.

En av våra föreläsare vi hade i Magglingen under studentseminarierna var, Dr Michaël Mrkonjic. Han presenterade följande snabba tips för att främja Good Governance:

  • Om du inte har en Code of Ethics så påbörja en process att initiera en.
  • Ska ett idrottsförbund vara med i OS så behöver förbundets Codes of Ethics överensstämma med IOKs.
  • Om du inte har en intern ”dispute resolution mechanism” (tvistlösningsmekanism) så fixa en. Det stärker kvaliteten i alla processer och alla intressenter har en bättre förståelse om din organisation.
  • För att undvika offentliga förhinder så se till att ha en referens/koppling till CAS (idrottens skiljedomstol) för att klara av sportsliga dispyter och för att exkludera appeal innan offentlig domstol.
  • Det är i stort sett ett måste att ha en strategisk planeringsprocess av prioriteringar av olika kvalitets- och tidsramar, men många är inte alltid synliga. Se till att vara transparent och ha relevant information åtkomlig och kommunicerad genom flera olika kanaler (hemsidor, strategisk plan och årlig rapport etc.)
  • Som en generell regel så är dessvärre kvinnor underrepresenterade i styrelsen. Se till att justera representationen och ha en positiv diskrimineringspolicy inom andra områden också.

Ett annat tema som kanske är ganska självklart men som också lätt kan kopplas an till andra sportevenemang är adderat värde i temat General. I ett annat seminarium med Andreas Ch. Weber presenterades förslag för OS 2020 och 2022 av vad olika sporter ger i värde till OS och vad OS ger i värde till sporter:
Sporter till OS:

  • Underhållningsfaktor
  • Åskådare och TV-tittare
  • Sportindustrin
  • Geografisk marknad
  • Åskådare segment

OS till Sporter:

  • Plattform
  • Marknadsingång till Värdnationen
  • Marknadsförings-synergier

Avslutningsvis vill jag ge er några snabba tips på temat Popularity från ett seminarium med Ariane Weber:

  • Se till att ha stora namn som deltar i sporten (exempelvis i OS, basket: LeBron; tennis: Roger Federer, Rafael Nadal)
  • Erbjud nya attraktiva format för att nå ungdomen
  • Erbjud attraktiva paket till media
  • Social media kan lätt användas, dessutom med en liten budget

Varför är detta viktigt?
Även om det hela utgår från hela OS-rörelsen så finns det många viktiga faktorer som speglar andra områden inom Sport Management fältet. De tre punkterna jag har tagit ut i detta inlägg, pekar på vikten av några av världens största sportevenemang och därför anser jag att vi kan dra lärdomar kring vikten av dessa:

  • en god styrning med fokus på transparens och jämställdhet mellan kön
  • addera värden mellan både sporter och evenemanget
  • för att något ska vara populärt så gäller det att tänka på idoler, innovationer och jobba tillsammans med media och utnyttja sociala medier
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Känslor, tacksamhet och CTA

känslor, tacksamhet och cta

Så här under sommartider så är jag som fotbollsfan rätt spänd på att se vad som händer med olika fotbollsspelare. Vilka lämnar sin klubb, vem blir den där succévärvningen? Visst kan det vara synd att tappa sin favoritspelare och kanske är du inte så sugen att köpa det där säsongskortet, om din favoritspelare är kvar, om du nu inte är en sådan person som brukar gå på alla matcher oavsett spelare. Men det finns ett bra sätt att ta vara på dina nyckelspelare med ett Call to action (CTA) för att göra något, som till exempel köpa årskort.

Känslor

Detta kan påverka dig som klubb som säljer biljetter men kanske främst inför en ny säsong gällande säsongsbiljetter. Men det kan även påverka dig som potentiell publik, som kanske inte tänkt köpa säsongsbiljetter eller tappat lite feeling nu när spelaren är såld.

Att känna att laget inte kommer vara lika bra kan kännas tungt men det finns en möjlighet för klubbar att rädda säsongsbiljettförsäljning. Och det finns en möjlighet att köpa det där säsongskortet ändå.

Skapa känslor och CTA

FC Köpenhamn, Danmarks bästa fotbollsklubb har gjort en snygg video med svenske landslagsspelaren Ludwig Augustinsson för att visa känslor, tacksamhet och CTA.
De har involverat känslor i deras storytelling och gör därför skillnad på människors uppmärksamhet. Vid känslor tar vi till oss mer som personer och minns på ett annat sätt än vanlig text. Detta är lite varför vi ofta uppmärksammar mer bilder och videos jämfört med endast text. Våra hjärnor fungerar helt enkelt bättre med att associera text och ljud i filmform.

Här vill jag rekommendera ett snyggt sätt att dels tacka av sin spelare och säga farväl och avsluta med en CTA, alltså uppmärksamma att göra något efter videon och dels att påminna om köp av säsongskort! Klicka här för videon.

FCK Augustionsson säsongskort cta

Varför är CTA viktigt?

Kampen om människans uppmärksamhet kräver känslor, ett sätt att påverka är via bilder eller filmer. Se även till att ha något mer i värdet av det du gör, någon form av CTA som i detta fall att köpa säsongsbiljetter.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Tanken om lika till olika

tanken om lika till olika

Jag tänkte släppa lös lite tankar som jag har funderat över de senaste året inom sport och kanske egentligen vardagslivet.

Barn vill vara lika

Som barn vill vi inte sticka ut utan vi vill alla vara en del i gänget på skolan, på träningen eller andra aktiviteter utanför skoltid. Det finns tyvärr många som blir mobbade i ungdomsåren för att de är annorlunda och detta smittar såklart av sig utanför skoltid också, som t.ex. inom idrotten och på fritiden.

Det finns exempel jag har hört via podcasts som t.ex. Framgångspodden, där har framgångsrika personer kanske varit längre än resten, haft annat utseende och blivit mobbade för det. Ett konstigt beteende kan tyckas speciellt om vi tittar på vad som händer när man är vuxen!

Vuxna vill vara olika, bli kända

För det du kanske har lagt märke till är att vi mer och mer växer upp och gör motsatsen, vi vill kanske inte vara som alla andra, utan vi ska sticka ut och marknadsföra oss själva, speciellt inom elitidrotten.

Bilderna nedan visar framgångsrika människor inom sport som enligt mig i alla fall ser till att sticka ut och vara mer unika än andra.

Jesper Parnevik Sportmarknadsföring
Jesper Parnevik med annorlunda vinkel på kepsen.
Zlatan Ibrahimovic, gör olika unika ageranden och kampanjen med fake-tatueringar är något som är olikt alla andra.
Cristiano Ronaldo har haft många olika frisyrer och att göra tex som denna sticker ut lite.

Bli unik

Visst finns det betydligt fler sätt att visa att man är unik, men att skapa uppmärksamhet blir också en marknadsföringsstrategi och således kan du som elitidrottare även skapa intäktsmöjligheter genom sponsring.
Det jag vill komma med det här är att du som liten inom särskilt idrott bör bli behandlad och respekterad som du är och i längden kan du dessutom redan ha byggt upp ditt personliga varumärke.
Vi går från Alla vill vara lika till Alla vill vara olika
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

två saker som tar din organisations facebook till nya nivåer

Här kommer en bra guide på att förbättra ditt användande av facebook. Jag fick detta tipset via en kurs som jag läste om utveckling om facebook-användning.

Highbrow

Innan jag visar dig knepen så kan jag verkligen tipsa om Highbrow! Det är för dig som vill lära dig något nytt varje dag men på bara 1 minut. Nu tänker du nog “va! hur kan man lära sig något på 1 minut?”. Men jo, det går och du kan dessutom hitta något du alltid varit intresserad av men aldrig haft tiden att lägga kraft på. Dessutom får du lärdomarna rakt ner i mejlboxen, du signar upp dig på oftast en 10 dagars kurs som innebär att du får 1 mejl per dag som tar ca 1 minut att läsa. Som du läser så behöver ny kunskap aldrig vara krångligt eller jobbigt att ta sig an. Utan testa Highbrow och utmana dig själv att ta 1 minut av dina upptagna vardag för att lära dig något nytt och intressant.
Nu till hur du kan förbättra ditt användande av facebook, för idrottsföreningen. den professionella elitverksamheten eller ditt egna företagande!

Facebook för idrottsföreningen

Varför är detta så viktigt? Statistik visar att dessa inläggstid och frekvens har en direkt påverkan på engagemang på Facebook.

Du kan hitta hundra olika specialister som säger att de vet när bästa och sämsta tiderna är att lägga upp inlägg. Men många därute med många tyckande, via Highbrow så säger man rätt logiskt att det inte finns något perfekt utan det är bara du som vet vad som funkar för dig baserat på din målgrupps reaktioner till inläggen och din analytics.

Så först och främst om du inte redan har så gå till din facebooks analytics och välj räckvidd. Lär dig hur dina inlägg når ut till din målgrupp. Nu är det sen dags att göra lite tester. Publicera väldigt frekvent första veckan och mindre frekvent veckan efter. Efter dessa två veckorna så kollar du analytics, kolla där vilken frekvens som gav bäst.

Näst på tur är att kolla dina tider som du publicerar på, om du redan har en viss historik på facebook så kolla där genom att kika efter inlägg med störst räckvidd. Analytics informationen är rätt lättläst, det tycker i alla fall jag.

Om du läser detta i egenskap att utveckla ett företag eller någon idrottsorganisation så tänk även på att ha koll på dina konkurrenters inläggstider och frekvenser. Men sist men inte minst så kom ihåg att basera dina sista beslut på din personliga analytics.

Enligt HubSpot är bästa publiceringstiden följande:

  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 15:00 – 16:00 på onsdagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar

Och enligt CoSchedule är det följande tider som gäller:

  • 9:00, 13:00, och 15:00 generellt
  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar
  • 15:00 på onsdagar

Ytterligare en källa Optimizely:

  • 18:00 – 20:00 på måndagar, tisdagar onsdagar och torsdagar

Sist men inte minst ges även tips från Quick Sprout:

  • Bäst dagar – torsdagar och fredagar
  • Bäst tid – 13:00 för flest delningar och 15:00 för flest klick.

Sista tipset som ges från detta är att när det kommer till publiceringsfrekvens så överensstämmer de flesta studier på att du inte skall publicera mer än tre gånger per dag.

Så om du inte redan har koll på din facebook-användning så kan du förhoppningsvis utveckla dig och din organisation på ca 2 veckor, så kör åt!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Digitalt tifo för fans av fans

digitalt tifo för fans av fans

Här kommer nu lite tankar kring en artikel om NFLs integrering av appar under matchdag som kan höja fansaktiveringen och atmosfären på läktaren (för att läsa orginalet så klicka här).

Digitalt tifo

Främst så handlar alltså denna artikel om att man i NFL har skapat appar för lagen som många lag redan har idag, men för att öka användandet av dem så har man skapat en form av ljusshow med mobilen. Detta är kanske något du själv redan varit med om på en match i någon sport eller som jag själv varit med om på Swedish House Mafia på deras turné i LA. Jag tyckte det var riktigt mäktigt när alla tar upp mobilen och skärmen gör en riktigt cool ljusshow med allas mobiler upp i luften. Detta är något som jag bara tror fungerar dock i mörker, så antingen när det är ett event utomhus på en mörk kväll eller på evenemang inomhus då man kan släcka ner.

Digital aktivering

Dessutom så finns det bakomliggande fördelar med en lyckad app för matchdagen då du kan samla in data om användarna. Men många klubbar har som sagt en app och detta håller på att integreras mer och mer inom Allsvenskan med att kunna beställa från kiosken i förväg, köpa biljetter, hitta runt på arenan mm. Dessutom kan man med en app under match engagera fans lättare med kanske olika röstningar eller tävlingar eller liknande som Uplause (se video nedan).

Så det finns en grym möjlighet att skapa tifo med hjälp av fansen genom en ljusshow eller om en klubb vill ha lite kontroll men ändå göra något med fansen så kan de genom skapa 2 till 3 förslag att rösta på inför (dock är detta mer amerikanskt). Så genom en digitalisering kan fans inför matchen eller under matchen rösta på bästa alternativ och sen kör alla på arenan genom att logga in på en app. Sen om detta skulle vara på en fotbollsarena så lär tifo med möjliga bengaler användas vid starten, men den digitala showen skulle kunna användas under matchen eller inför andra halvlek i så fall. När det kommer till inomhussporter så kan ett sådant initiativ vara en helt ny och engagerade fansupplevelse oavsett tid och väder.

Digitalt tifo?

Så frågan är om tifo kan eller kommer bli digitaliserad i Sverige eller ännu mera inom Europa? Ett ökat engagemang med fansen och möjligen av fansen, speciellt om man inkluderar något som Uplause.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens motionsidrott av goda exempel

framtidens motionsidrott av goda exempel

Då var vi tillbaka med uppföljningen på Framtidens motionsidrott och nu tänkte jag bjuda på lite inspiration från de goda exemplen som var på konferensen och presenterade sina resultat och knep.

Framtidens motionsidrott med Lugi

Lagidrotter ger bra förberedelse för arbetsplatsen, du måste fungera i grupp. Du möter folk du kanske inte valt att arbeta med eller vara kompis med. Detta är en viktig erfarenhet som lagidrott erbjuder!

Vad Lugi gjorde var att de har startat en grupp med tjejer som ville spela handboll för att det är skoj! Det är tyvärr många som upplevt att de blivit petade under ungdomen så detta är deras chans att få återgå till det de gillade, att spela handboll! De körde en gång i veckan och där finns inga krav utan kom och spela om du vill, när du vill.

Ledaren för detta gäng ville framöver starta upp handbollfitness som kommer från Danmark där det är alla åldrar som kan vara med och man behöver inga förkunskaper. Så kör man cirkelträning med stationer och avslutar med handbollsmatch. Och det finns liknande med fotbollfitness också. Det låter som en rolig och smart lösning på idrottens utbud till alla, för alla.

Framtidens motionsidrott, orientering

Näst på tur var Johan Modig, Pan Kristianstad, från en orienteringsklubb till utbud med löpning, orientering, friskvård och event. Bilden nedan summerar deras lösning på en motionsidrott för alla!

Pan orienteringsklubb löparklubb

Det var nämligen så att orienteringsklubben ville synas mer och startade en löpargrupp för att synas i Kristianstad och detta började som en marknadsföringskampanj inför ett lopp. Sen utvecklades det mer och mer.

Först var det distansträning. Men knappt 10-20 deltagare. Det var svårt att hålla ihop gruppen när man körde distanslöpning. Men sen testade man att ändra om löpningen och körde intervallträning och detta blev succé, trots olika ambitionsnivåerna så var alla på samma plats och fler kom dit och blev medlemmar i deras Facebook-grupp. Att behålla den sociala gemenskapen är en viktig del i en träningsgrupp helt enkelt.
Denna löpargrupp var ett gratis medlemskap, alltså inget medlemskap till föreningen men en möjlig väg till att bli medlem i föreningen längre fram. Ett väldigt smart rekryteringsverktyg.

De skaffade även olika partners till detta. T.ex. så kör de en marknadsföringsvideo med att alla kan komma och de samlas utanför ett Ica maxi. Så t.ex. har de Ica som partner då de bidrar med nya kunder på denna enkla info-video.
Sen har de utvecklat sin förening med att hjälpa vuxna till att använda deras friskvårdsbidrag genom ett medlemskap. Så det är 50kr medlemskap och 450kr träningsavgift, vilket gör att fler kan använda sitt friskvårdsbidrag.

Framtidens motionsidrott, volleyboll

Efter detta var det en volleybollförening som körde Prova-på volleyboll som motionsidrott för att rekrytera fler killar.
Westan Volleyboll

Deras hemliga recept på en framtida motionsidrott är en väldigt kravlös volleybollförening. Deras medlemmar kanske bara vill träna medan några vill bara spela match så de gör som de vill helt enkelt. Detta har varit väldigt uppskattat och de hade ett gäng killar som även utifrån detta kom långt i SM. Så utgå från dina medlemmar och fastna inte i gamla idrottsrörelsenormer att alltid träna x antal gånger i veckan och spela match. Kolla vilka som vill vad och hitta en balans med föreningens medlemmar. En del vill kanske bara spela match, en del tränar bara en gång i veckan.

Framtidens motionsidrott, Parkour

Sist ut på denna konferens var Jack från en parkourförening, Free motion Parkour klubb.
Free motion parkour klubb motionsidrott

Han har sökt massor av pengar via arvsfonden och fått pengar till att ha skolsamverkan och rekrytera ungdomar. Detta har genererat till en snabb tillväxt på medlemmar och skapat en föreningskultur där individen står i fokus och hela tiden ska kunna utveckla sig själv. Jack angav följande punkter för framtidens idrott!

Framtidens idrott

Man kan härifrån ta med sig att idrotten måste erbjuda mer än en träningsform. Men du behöver inte krångla till det utan se och bekräfta medlemmarna och utgå från era resurser och bara se till att börja. Även om det är bara att löpa så kan en löpargrupp vara något, även ett smart rekryteringsverktyg.

Eller varför inte skapa tider för alla som vill, oavsett om ni är två ena gången så kanske ni är 30 nästa, men det viktiga är att ni som är där har en gemensamhet och en mening med det.

Det måste finnas kravlösa metoder och det finns alltid ett sätt där alla kan vara med oavsett nivå och ålder.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens motionsidrott?

framtidens motionsidrott

Denna vecka inleddes med en spännande konferens för Framtidens motionsidrott!

Dagen innan hade jag fått höra mycket intressanta saker om barnidrotten som kan verkligen ses som en bas för det framtida. Du hittar mer om Barnidrottskonventet genom att klicka här.

Framtidens motionsidrott rapport

Projektet Framtidens motionsidrott har genomförts i region syd (Skåne, Blekinge, Småland och Halland) under hösten 2015 och våren 2016 med syftet att undersöka vilka förutsättningar som finns för motionsidrotten, dvs idrott utan krav på resultat och prestation, samt vilken nytta som motionsidrottens kan göra inom föreningslivets verksamhet för barn, unga samt vuxna.

Lärdomar och intryck från Framtidens motionsidrott.

Först ut var det en presentation kort om konferensen och rapporten från Riksidrottsförbundets (RF) Aila som sa följande:

  • Sluta gissa om vad vi gjort hittills och varför.
  • Samverka mellan olika samhällsaktörer/grupper
  • Förening för alla, är både aktiva som ledare
  • Det är en ganska bra mix av män och kvinnor som uttryckte idrott/motion/tävling i rapporten
  • Medlemskap är svårt, varför går folk hellre till t.ex. gym trots att det är dyrare?
  • Ideella insatser känns t.ex. jobbigt idag.

Strategi 2025

Nu till rapporten, Framtidens motionsidrott, som är gjord av Åsa Bringsén.

Framtidens motionsidrott Åsa

Framtidens motionsidrott syfteIdrottslig verksamhet
 
På bilden ovan ser ni vilka idrotter som undersökts och som ni kan se är det ett ganska brett område som undersökts. Vidare till bilden nedan visas flera av nycklarna till motionsidrottande för en förening.
 
Samhället idrott sport
 
Nedan redovisas lite svar på synen av idrott/motion/tävling från ledare och aktiva inom föreningarna som undersökts.
 
Idrott motion tävling sport
 

Sammanfattning Framtidens motionsidrott

 
Sammanfattningsvis visade satsningen att motionsidrotten har en stor potential inom idrotten och föreningarna har mycket att vinna på att utveckla motionsidrott. Studien visade även att motionsidrotten verkar i ett komplext sammanhang där vi måste samverka från flera olika håll för att skapa förutsättningar, utveckla och möjliggöra motionsidrotten.
 
För att skapa en hållbar och framgångsrik motionsidrott så gäller det att fundera på hur just du och din förening kan ta er ann dagens utmaningar.
 

Motionsidrott utmaningar

Men det gavs även ut populärversioner med sammanfattningar av rapporten för olika perspektiv (föreningar, kommuner, förbund och distrikt och idrottskonsulenter.

Istället för att jag ska skriva ner allt så har jag tagit bilder som ni kan se nedan och förstå rapporten från allas olika perspektiv.
Föreningsperspektivet:

Kommunperspektivet:

Förbunds- och distriktsperspektivet:

Idrottskonsulent perspektivet:

Vad kan jag mer dela med mig än mina reflektioner och länkar till rapporten då? Jo men det fanns ju 4 olika goda exempel på plats från handboll, volleyboll, orientering till parkour/slackline. Men dessa tar jag och berättar om i nästa inlägg så du inte dör av läsning. Så håll till godo och var uppmärksam på nästa inlägg!

Så tills dess så tänk i nya banor, motionsidrott kan ske på många olika sätt men det viktiga är att vara öppen för förslag, samarbeta med andra aktörer, det måste inte vara just fotboll enligt fotbollens regelverk, det måste inte vara basket om det är en basketförening.
Det kanske bör vara helt kravlöst och de som kommer, de kommer, att motionera är ingen tävling, det är vad du definierar det som och görs detta i en förening så kan nya kontakter, nätverk skapas och kanske hittar du just din roll i föreningen? Om föreningslivet känns svårt, så öppna upp det och låt alla pröva på gratis tills de anpassar sig till din föreningskultur eller varför inte bjuda in till en ny kultur som ni skapar tillsammans med framtidens motionsidrott i spetsen?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens barn- och ungdomsidrott

framtidens barn och ungdomsidrott

Den senaste veckan har bjudit på två lärorika och inspirerande dagar som helt enkelt handlat om hur vi kan jobba med idrott inom barn och ungdom men även en generell motionsidrott. Tack vare Skåneidrotten så har de bjudit in till först Barnidrottskonventet (BIK17) som var på söndagen 19 mars och sedan dagen efter den 20 mars så höll de Framtidens motionsidrott. Jag tänkte nu dela med mig av några olika lärdomar och inspirationer du kan ta med dig.

Barnidrottskonventet

Programmet för BIK17 såg ut som följande:
Forskningsrapport med Susanna Hedenborg och Marie Larneby. “Skilda Världar” – unga i och om framtidens föreningsidrott.
Emil Risberg – Strukturer, tävling och barnets bästa
Emil är utvecklings- och landslagschef för svenska innebandyförbundet.
Jacob Melin & Sofia Kuylser – Stärk självkänslan hos alla era barn och unga
Sofia och Jacob är simhopparen och gymnasten som skrivit en studie om motivation på GIH.
Frida Persson – Normkreativt ledarskap – det börjar med dig! 
Frida är verksamhetsledare i sydvästra Sverige för Futebol dá força.
Helena Carlsson – Hur väcker man ungas engagemang och hur gör man plats för dem i de styrande rummen?
Helena är vice ordförande i Ridsportförbundet.
Kalle Zackari Wahlström – Bland plintar och paddor
Kalle är reklamaren som blev träningsbloggare och programledare i TV.

Barnidrottskonventet Skåneidrotten Barnidrott

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 1

Innan jag gick in och lyssnade så checkades man in och vid incheckningsbordet fanns en bok som heter Sportsvenska. Den handlar om att lära ut svenska ur idrottskontexter.

Först ut var det panel med Susanna Hedenborg och Marie Larneby. “Skilda Världar” – unga i och om framtidens föreningsidrott.
– En viktig punkt handlade om att få ungdomar får frågan om att bli ledare (från SCBs rapport)

Barnidrott ledare idrottsförening

  • Mycket är flexibelt och individanpassat i samhället men kanske inte så mycket i föreningslivet.
  • Kanske mer samverkan mellan idrotter behövs för att inte tvinga unga att sluta.
  • Det rekommenderas att skapa samarbete med gym för att inte välja det ena eller det andra.
  • Samverka med skolor så läxor blir mer viktigt.
  • Även ta träningar till skolorna efter skoltid som inte kräver seriösa träningar där det kan vara för mycket fokus på att platsa till matcherna. Det kan handla om att bara få hålla igång med idrotten.

Tänk på hur påverkningen ser ut i din förening. Men tänk även på att alla kanske inte vill vara med i föreningslivet.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 2

Nästa föreläsning var Emil Risberg, utvecklings- och landslagschef för svenska innebandyförbundet (ladda ner hela ppt här)

Innebandyförbundet strukturer tävling barnets bästa idrott sport

 

idrottstriangeln idrottsrektangeln idrottsförening

Huvudkonceptet kring barn- och ungdomsidrott handlar om att göra den mer för alla, öppna upp och inte bara vara den klassiska triangeln, utan nu går idrotten mot en rektangel.

Sen har innebandyn som alla andra sporter haft en tidig talang/elitstruktur vid 15 års ålder där man ofta ser en typisk sortering av ju tidigare född desto större chans till talang enligt RAE (Relative Age Effect). Till innebandyns nationella idrottsgymnasium (NIU) har de sett att bara på ansökningarna till NIU sen 1996:orna så har det alltid varit RAE. Men nu har de skrotat SM för 15 år och i år så ser man att det inte finns RAE. Så skrota 15 års tävling på nationell nivå i allt kanske??

Så vad är en bra verksamhet som det stod på en ppt-sida?
“Så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt”

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 3

Näst på tur var det Jacob och Sofia.
Vad är bästa motivationen (yttre och inre motivation)?

idrottsmotivation idrottsintresse
strategier för kompetens idrott

Strategierna lyser fram genom att bygga upp en bild av vad du själv som idrottare gör bra idag och sedan finner man lugn och en god känsla för motivation. Men det handlar även om att ha kompetens och deras slutsatser av motivation är:

  • Vill du skapa förutsättningar för hållbar motivation över tid, fokusera på processen.
  • Se alla barn och ungdomar genom att bekräfta dom på olika sätt.
  • Se till att träningsklimatet är uppgiftsorienterat.
  • Gör barn och ungdomar delaktiga i sin träning och utveckling.
  • Låt alla barn och ungdomar känna sig tillhöriga i kontexten, oavsett deras förutsättningar.

Motivation på olika sätt. Deras studie på elit säger en del om att skapa kompetens och bekräftelseungas villkor. Visa som ledare att du ser de unga, visa som föreningskultur att alla hälsar, klappar på axeln och skapa en öppen kommunikation. Det kan räcka med ett hej, ögonkontakt mm. Skapa en inre kompetens och vi blir motiverade att växa som person oavsett ålder.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 4

Sen var det Frida från Futebol da forca.

  • Ha öppen träning inte spontan. De har samarbeten med föreningar och om man vill så kan man gå in i föreningen sen. Men bara om man själv vill!!

Futebol da forca idrotten vill sport fotboll

Dessutom blev Futebol da forca årets peppare! Läs gärna mer om dem här, men det som de gör spännande med fotbollen är inte att de bara spelar fotboll utan under fotbollen så upplyser de både lagen samt publiken och stärker kvinnor som ledare, förebilder och deras självkänsla.
Det vi oftast blandar ihop som Frida berättade var att vi ser ibland självkänsla (är) som självförtroende (gör). Alltså vi kan ofta bli bedömda att “vad duktig du är” men egentligen handlar det om något man gör och vice versa. Men som sagt, deras arbete förändrar sportens syn och delaktighet till enligt mig ett positivt och inkluderande sätt.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 5

Sen var det Helena Carlsson om sin syn på ungas engagemang (ladda ner hela ppt här)

idrott styrelse umgdomsstyrelse ridsportsförbundet engagemang

Helena har en gedigen erfarenhet om livet kring sport och styrelser och delaktighet. Hon har genom sitt engagemang från ungdomsstyrelsen till Riksidrottsstyrelse visat att alla kan ha olika åsikter men genom att respektera varandra så kan alla oavsett ålder, kön, ras etc. få bestämma.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 6

Slutligen var det Kalle känd från Svett och Etikett och Gympaläraren, (ladda ner hela ppt här)

Kalle Zackari Wahlström gympaläraren svett och etikett sport idrott

Har du inte sett programmen han varit med i som jag länkade ovan så se dem!! Det han visar och berättade är att vi är skapta för rörelse. Vi mår bra av att röra oss, och det viktigaste är att från skolan och idrott skapa förutsättningar för alla att våga röra sig. Oftast blir skolidrotten mer innebandy, fotboll och andra populära sporter som kanske “de flesta är bekanta med”, men det finns många som inte håller på med dessa sporter, vilket gör de mindre engagerade till rörelse. Vi måste lyssna och öka rörelsen i skolan och skapa aktiviteter som alla har lika lätt/svårt för. Som t.ex. i Gympaläraren så ändrar han om reglerna lite för basket där alla elever oavsett erfarenhet får det lika svårt, vilket stärker engagemanget och delaktigheten bland alla elever. Men som sagt, se och bli inspirerad genom länkarna ovan.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 7

Sammanfattat så var dagen väldigt intressant med både inspiration, lärdomar och bra diskussioner från oss besökare. Vill du höra eller se alla föreläsningar så kan du hitta dem på Skåneidrottens Fb-sida här.

För framtidens idrott så se till att:
– skapa en öppen kommunikation
– delaktighet
– engagemang
– visa på bekräftelse
– samverka med andra i samhället
– var flexibel och tänk individanpassat
– träningsklimatet bör vara uppgiftsorienterat

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Idag har väl nästan alla Facebook och förmodligen har du som läser det också, men några som det verkligen är ett måste att ha facebook är sportklubbar.

Som man kanske brukar säga, “syns du inte så finns du inte”, eller hörs du inte så vet ingen att du finns. Dessutom har digitaliseringen förändrat hur vi människor konsumerar och producerar information och kommunikation. Vore det inte lättare att all kommunikation gick via Facebook? Ja kanske inte totalt men plattformen har blivit en sån stor faktor och dessutom finns möjligheter för att nå ut till nya både fans, medlemmar, ledare eller varför inte även nätverk i sponsring.

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Har du någonsin vetat hur du kan nå framgång med Facebook? Det har i alla fall jag varit väldigt intresserad av och som nyfiken sportidealist så fann jag denna sida med framgångshistorier från Facebook!
Den ger dig bästa tipsen och inspirationen till hur du hanterar Facebook med succé och beroende på dina mål så kan du garanterat hitta din inspiration och dra lärdomar ifrån.
Några exempel jag har kikat på som kan rekommenderas är inom sportens sfär och dessa handlade om följande:

Ta fansen till hemmaarenan, Orlando Magic

  • Proffslaget i basket använde anpassade målgrupper för att skicka anpassade länkannonser till sina fans, ökade försäljningen av biljetter till enskilda matcher och fick en avkastning på annonskostnaden på 52X.

A slam dunk on single-game ticket sales, Portland Trail Blazers

  • Det professionella basketlaget använde existerande kunddata för att skapa videos och annonslänkar för att nå människor som är intresserade till att köpa en matchbiljett genom att skapa, vilket genererade i 21x retur på annonsspenderandet.

Quarterbacking new season ticket sales, Miami Hurricanes

  • Collagefotbollslaget wille sälja mer säsongsbiljetter, så de använda leadannonser för att nå fans, vilket gav 7.5x retur på annonsspenderandet och referenser for framtida sälj.

Samverkar med fans genom leadannonser, Miami Dolphins

  • Miami Dolphins körde flera leadannonser för att uppmuntra engagerade fans att registrera sig för en rundtur på lagets nya arena. Kampanjen genererade 4 600 leads av hög kvalitet – mer än någon annan kampanj hittills.

Recruiting new season ticket buyers, Milwaukee Bucks

  • Det professionella basketlaget använda leadannonser för att identifiera människor som är intresserad att köpa säsongskortpaket, vilket genererade i 36X retur på annonsspenaerandet.

Vore kul att få veta hur du hanterar Facebook.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Hållbar utveckling

hållbar utveckling

Något som jag fått upp mer och mer intresse för är hållbar utveckling och hur detta blir mer och mer nyckeln för alla oavsett bransch. Men sportens värld kan jag tycka är alldeles för dålig och här tänkte jag nu hänvisa till en kurs om Strategic Sustainable Development, där följande klockrena exempel tas upp om fotboll.
Men först, strategisk hållbar utveckling är ett sätt att planera för hållbarhet som tar upp komplexa frågor på ett meningsfullt och systematiskt sätt.

Men hur är man strategisk då?

Några nyckelfaktorer till att bli “strategisk” är:

  • vikten av att veta vad du vill
  • definition av mål
  • ha principer som vi kan prioritera alla möjliga åtgärder som kan hjälpa nå målen så effektivt som möjligt
  • förstå tillräckligt om det system du arbetar i för att “hålla sig inom spelreglerna”
  • verktyg  och en ram för att hjälpa till att förstå alla tillgängliga uppgifter
  • samarbeta med hjälp av ett gemensamt språk.

Hållbar utveckling i 5 steg

Till denna strategi så rekommenderas den generiska 5-nivå modellen.

The 5 Level Framework is a way to organize our thinking and information, so we can be more clear and strategic as we discuss and plan for moving towards sustainability – The Natural Step

Denna modell hjälper för planeringen i komplexa system och bidrar till att bättre konceptualisera både processen och utmaningen i att flytta ditt mål, och det kan användas för att förvalta alla komplexa problem. Denna strukturerade metod säkerställer att väsentliga delar av en robust insats inte utelämnas, och att utformningen av åtgärdsprogrammen innebär ett informerat val om de tillgängliga alternativen för att gå mot din önskade framtid.
Så för att visualisera dessa 5 nivåer så hoppas jag du ska förstå det genom en fotbollsmatch:

Systemnivå:
Planen, linjer, mål, spelare, bollen, vädret, reglerna.

Framgångsnivå:
Du “vinner” om du gör flest mål, och du får ett mål när bollen går in i motståndarlagets nät.

Strategisk nivå:
Passa bollen, inte röra bollen med händerna, sprid ut er, ha de snabbaste spelarna som forwards … osv.

Åtgärdsnivå:
Spring, genomför olika “spelövningar”, sparka bollen, öva i förväg, etc.

Verktygsnivå:
“benskydd”, träningar, video-uppspelning, etc.

Så vad säger du, det låter kanske rimligt? Med detta kan man senare bygga sin långsiktiga strategi och utgå från sitt egna system inom sportbranschen om då så väl är fotboll, ridning eller curling, men även på organisationsnivå som föreningen eller förbundet.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens sportupplevelser

framtidens sportupplevelser

Följande inlägg baseras på en nätverksträff av Event in Skåne.

Temat Framtidens upplevelser!

Så här löd introt:

Konkurrensen om eventen ökar och det blir allt viktigare att förstå trenderna och kunna prognostisera och räkna på framtida event.

Event in Skåne bjöd tillsammans med Upplevelseinstitutet och RF SISU Skåne in till denna nätverksträff. Vi fick lära oss mer om Event Impact calculator, ett prognosverktyg som Riksidrottsförbundet (RF) tagit fram tillsammans med Göteborg & Co och som används av destinationer, idrottsförbund och organisationer för att räkna på evenemang och möten.

Sedan presenterade Upplevelseinstitutet insikter och kunskap kring olika upplevelser kopplat till sponsring och evenemang samt delar av det senaste kring världens upplevelseforskning.

Först ut var det RFs verktyg Event Impact Calculator för bättre koll på hur du kan jobba med hållbarhet.
Leif Johansson från Riksidrottsförbundet berättade om detta prognosverktyg och visade även upp vad hållbarhet innebär. Själv tycker jag det är på tiden det kommer fram något konkret om hållbarhet och även IOK (Internationella Olympiska Kommittén) har Agenda 2020 som innebär att fokus ligger på hållbara OS, så detta behövs inom idrotten på lägre nivå också!! (jag beklagar bildkvalitén).

Hållbara idrottsevenemang

Hållbarhet



Det visade sig vara ett intressant och bra verktyg men fokus ligger på turisters påverkan och med fokus på ekonomi men även några aspekter på sociala bitar och miljömässiga bitar. Men som Leif sa så är det väldigt komplex och detta är början och förhoppningen så byggs plattformen upp de kommande åren och blir något både kommuner som SF och IF kan tillämpa för ett hållbarare evenemang.

Sen var det Björn Stenvad, VD på Upplevelseinstitutet, som berättade om 10 år av insikter kring sponsring och evenemang
Det gavs 6 nyckelpunkter där den mest intressanta var “7 åringen”. Det handlar om att studier visat att personer blir mer loyala om de upplever något vid 7 års ålder. En viktigt bit att skapa känsla och minne för livet är att nå ut till 7 åringar och Björn gav ett bra exempel där Everton FC från Engelska högsta divisionen i fotboll visade på en riktigt upplevelse.

Något annat som också är något jag känner igen mig i är att man är som mest taggad inför en upplevelse som både resa eller match osv precis inför upplevelsen. Alltså, inför en resa så ser jag fram emot det så mycket och när jag väl är där så är det kul men mer okej jämfört med känslan inför. Det gäller alltså även att ta vara på hypen som alltid är som störst inför upplevelsen eller eventet som tex Handbollsligans aktivering som gav en gigantisk effekt och engagemang.

Sponsoraktiveringar


Som bilden visar var det en massa medier som tog upp denna försäsongstävling som hjälpte Handbollsligan att få sitt nya namn fast i minnet. Ligan hade nämligen bytt namn och denna uppmärksamhet gav verkligen det nya namnet en bra chans att bli uppmärksammat.

Näst på tur var Sofie Sagfossen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.
Hur skapas en bra upplevelse? Det senaste från världens upplevelseforskning presenterades av Sofie
Här nedan talade Sofie om det rosa molnet som handlar om att vi alltid minns de positiva minnena bäst och starkast. Så dessa tips hjälper alla marknadsförare att fånga engagemang och positiva minnen.

Pink cloud


En annan sak Sofie pratade om var the peak-end-rule.
The peak-end-rule är en regel som visar att minnen bedöms inte bara av en upplevelses topp av gott eller ont utan det är hur det hela slutar också som sätter upplevelsen på sin spets. Därför är kundservice så viktigt, vilket kan rädda och till och med skapa ökat engagemang till ett varumärke om du får en bra avslutning på upplevelsen.

The peak end rule


Så en upplevelse är inte bara under utan det måste ses över tid.

Nytta tidsperspektiv


Att jobba med Memory management så kan teknologin idag öka och förbättra minnet för en upplevelse.

Memory management


Sist ut var Andreas Andersson, mediachef på Upplevelseinstitutet.
Sociala medier – vad driver engagemang? Analys av svenska musikfestivaler (Summerburst och Bråvalla).

Andreas visade att fler sponsorer kan nå och engagera flera efter upplevelsen.

Skapa minne upplevelser efter


Många olika insikter för framtidens sportupplevelser

Detta är viktiga nyckelfaktorer att ta med sig in i framtiden för en bättre upplevelse av ditt event!

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla eller kontakta oss på sociala medier (twitter, linkedin) om du vill veta mer.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Att våga vara innovativ

att våga vara innovativ

Här kommer en kort men givande lärdom om att vara våga vara innovativ på endast 7 min.

En riktigt bra video från NIKEs innovationskök (Innovation kitchen)

“Incubate for failure”

“Build it”

“Listen to the athlete (user)”

Vad jag kan lära mig av det här är att våga testa nytt, våga utmana och var redo att allt inte är perfekt och sedan lyssna på feedback.

Vad tycker du? Vore kul att höra dina tankar, så hör gärna av dig till mig. Du har mina kontaktuppgifter lite längre ner på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Sportens mening, vad är sport?

sportens mening, vad är sport

Jag har alltid försökt förstå mig på sport och dess roll i livet. Jag vet inte exakt hur man kan göra den till det bättre eller sämre eller om den har gett mening i livet för hela världen eller för bara mig. Sådant kanske mer går att se tillbaka till för att förstå vad som verkligen har hänt och hur det har format ens liv. Men jag tror på att sporten har en stor roll i samhället på gott och ont men det är unikt med sin komplexitet av dess olika former och innehåll. Jag vill därför här låta USA:s tidigare president låta dig inspireras och fundera på vad sport är:

“It is worth remembering — because sometimes people wonder, ‘Well, why are you spending time on sports? There’s other stuff going on’ — throughout our history, sports has had this power to bring us together, even when the country is divided,”

Barack Obama

“Sports has changed attitudes and culture in ways that seem subtle but that ultimately made us think differently about ourselves and who we were. It is a game, and it is celebration, but there’s a direct line between Jackie Robinson and me standing here.”

Obama continues

“Sometimes, it’s not enough just to change laws. You’ve got to change hearts. And sports has a way, sometimes, of changing hearts in a way that politics or business doesn’t. And sometimes it’s just a matter of us being able to escape and relax from the difficulties of our days, but sometimes it also speaks to something better in us.”

Meningen med sport enligt Obama

Hela artikeln och videon kring dessa citat om Obamas relation med sport hittar du här.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för hållbarheten av kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Men finns det några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för sport och medlemmar/fans?

Timi Garai som jag hänvisade i förra inlägget skriver om lojalitetsmarknadsföring och gjorde en väldigt intressant artikel om de olika stegen för skapandet av en hållbarhetsstrategi med kopplingar till Maslows behovstrappa.

Jag tänkte nu dra några korta förslag på svenska inom sportens ramar för lojalitetsprogram för sportaffärer.

7 Tips för lojalitetsprogram

För er som vill läsa hela hennes artikel så hittar du den här.
För andra CRM tips så har jag tidigare nämnt FRM som du kan läsa mer om här. Men nu till listan på tipsen för lojalitetsprogam.

  • Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter
  • Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap
  • Effekten av värde och exklusiv status
  • Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status
  • Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget
  • Ta fördel av lojala referenser
  • Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå

Exklusivitet som skiljer sig från dina konkurrenter

Här skulle ett medlemskap kunna ha 5 olika nivåer där man får bättre förmåner för varje nivå och mer exklusiva tillgångar. Tex gå på x antal matcher, köp av x antal souvenirer.

Roliga namn på olika medlemsnivåer som ökar känslan av tillhörighet till en gemenskap.

Istället för Nivå 1, Nivå 2 eller brons, silver och guld så kan man köra sportturist, mini-fan, sportintresserad och sporttoken.

Effekten av värde och exklusiv status.

Ha en tydlig bild på vad som ingår i respektive nivå så man kan se och jämföra deras värden. Tex, sportturisten får 10% i shopen och gratis frakt medan sporttoken får 30% på shopen samt en t-shirt och gratis frakt.

Styrkan av prenumerationsavgift baserat på status.

Enligt en undersökning så väljer hellre 65% millenials (mer om millenials) prenumerationer med avgift om de erbjudes tillräckligt med lockande erbjudanden och andra förmåner. Så se till att erbjuda olika priser för prenumerationer och erbjud olika tillgångar att få special magasin om klubben, delta i utlottningar av biljetter och andra tävlingar och få kanske specialvideos från träningar mm.

Gameifiering som ökar medlems-/fans- engagemanget.

Ha olika dagar där du tjänar dubbla poäng vid köp av matchbiljetter eller en viss souvenir och skicka ut ibland på spontana dagar vid köp av x innan månadsslutet så kan du gå upp en nivå.

Ta fördel av lojala referenser.

Om ditt program är bra så kommer word of mouth att sköta sitt och dina fans kommer rekommendera programmet vidare.

Skräddarsydda mejl baserat på medlems/fans nivå.

När du redan vet vilken nivå dina fans är på så kan du lättare ge de erbjudanden via mejl utifrån deras konsumtionsvana. Möjligen är den på högsta nivån mer lockad att köpa nästa års säsongskort på VIP platser.

Summering av varför lojalitetsprogram är något för sportaffärer

För att skapa en bra affär krävs en bra relation med kunden. Att skapa en relation med ett varumärke är en långsiktighet alla strävar efter för återkommande kunder. Vi är vana att se olika medlemskapsfunktioner bland olika varumärken i vår vardag. Däremot inom idrotten är medlemskapets funktion en annan. Däremot är alla medlemmar och fans viktiga för en idrottsverksamhets ekonomi och engagemang. I denna artikel har jag visat på några tydliga och schyssta exempel man kan dra lärdomar av och kanske tillämpa för din idrottsverksamhet och för dina sportaffärer och involvera medlemmarna/fansen.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.