Sju tips att skapa intresse och engagemang

sju tips att skapa intresse och engagemang

I följande text hittar du sju saker som skapar intresse och engagemang.

Fotbollens affärer

Enligt Kalmar FFs marknadschef “är fotbollen Sveriges och världens största sport och tittar man på antalet aktiviteter för ungdomar 7-25 år är fotbollen nästan lika stor som de fem stora idrotterna tillsammans som ligger bakom fotbollen i populäritet. Till skillnad från dessa andra fem idrotter sträcker sig fotbollen över alla samhällsklasser och är det idrottsliga ankaret när det gäller integration in i det svenska samhället.”
För ett år sedan löd rubriken inför den Allsvenska premiären, “Lyckad konferens för klubbarnas affärsansvariga” och då presenterades erfarenheter och relevant information från de affärssansvariga i Allsvenskan och Superettan. AIK tillhörande Allsvenskan med “Res Isidor” och “Pensionärsmatchen”, respektive Östers IF tillhörande Superettan med sin publikrekryteringskampanj, de utsågs av sina kolleger till bästa ”Best Practiceleverantörer”.

AIK

AIKs firade 125 år och arbetade hårt för att skapa nytta för supportrarna och aktivera sin tröjsponsor inför säsongen. Genom att sälja matchstället för den säsongen  bidrog fansen till en staty av deras grundare, Isidor Behrens, som de lyckades med på ett imponerade vis (48 timmar) och denna står nu utanför Friends Arena.
Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare
Dessutom lät AIK sina äldre supportar gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen i matchen mot Gefle. Detta initiativ gav tycke överallt, inte bara nationellt utan viralt runt om i världen. Många kan ibland ta den äldre generationen för givet men detta visade AIK att de tas på lika stort allvar som vilka andra supportrar som helst. Men hur löste de detta? Imponerade nog hämtade AIK upp de äldre på olika äldreboenden i närområdet. Dessutom hade de en pensionsärlounge på arenan innehållandes både kaffe, bulle och livemusik. De fick en bra mediaspridning av att involvera de äldre och en anledning till ökad spridning var tack vare att de jobbade tätt med C More för ytterligare räckvidd av bilder och video.

Östers IF

Hur kunde Östers IF locka barnfamiljer till arenan? Detta var den inledande frågan klubben ställde sig själva innan de kom fram till att börja med barnen och bjuda in skolbarn i grundskoleåldern. Tack vare att alla barnen fick ett kort vardera kunde de sedan tillsammans med sina föräldrar gå in på klubbens hemsida och boka biljetter bredvid barnen. Med tanke på att det är föräldrarna som betalar biljetter låter det logiskt med metoden med gratis kort, och med möjlighet att boka bredvid är det dessutom innovativt. Efter detta har Östers IF fått ökat anseende bland skolorna.
Östers IF Best Practice Allsvenskan Superettan Sportidealisten Sport Mangement Idrottsvetare

Samhällsengagemang ett prioriterat arbete

Inför årets fotbollssäsong löd rubriken, “Samhällsengagemang ett prioriterat arbete” och detta syftat till att fotbollen bidrar med nytta till samhället på olika sätt. Hälsa, sysselsättning och integration är tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling, vilka är de mål som svensk elitfotboll valt att fokusera på. I och med denna satsning vill svensk elitfotboll utveckla och lyfta fram allt positivt som skapas bland fotbollssamhället, vilket idag inte görs tillräckligt.

Degerfors IF och Malmö FF

Årets Best Practice 2018 i Superettan blev Degerfors IF med deras “Tipsklubben”, där partners, privatpersoner och supportar köper in sig i ett stryktipsssytem. Detta gav både extra pengar i kassan och ökad gemenskap runt Degerfors IF. Vinnaren för Best Practice i Allsvenskan blev Malmö FF, vilka prisades för sin hantering av social medier under försäsongsträningen med deras aktivering av sina partners.

Mer fokus på värdegrunder

Mer nytt för årets svenska fotboll är även certifieringsmodellen för ungdomsverksamheterna. “Värdegrund lyfts till en väldigt stor del. Det ska finnas en dokumenterad värdegrund inklusive åtgärdsplan och handlingsplan och det ska finnas en redovisning hur det förankras hos föreningens olika intressenter.” – Thomas Lyth, ansvarig för Certifieringen.

DIFs exponering

Slutligen har vi DIF som nu har samma partners på alla tröjor och åldrar. Alltså samma partners som är med på herr- och damlagets matchtröjor finns även på ungdomslagen inom föreningen. Detta är en intressant strategi som möjliggör att DIFs partners får exponering på nya arenor. Dessutom ger detta alla spelare i föreningen, oavsett kön eller ålder, en ökad gemenskap och stolthet att ta på sig en exakt likadan tröja som seniorlagen.

Sportidealistens lärdomar

Veckans lärdomar från svensk elitfotbolls arbeten utanför planen har handlat om: ökad gemenskap, värna om de äldsta fansen, kommunicera till barnfamiljer via skolbarnen, samhällsengagemang är viktigare än någonsin, aktivera sponsorer tillsammans med supportrarna, utnyttja sociala medier, värdegrunder som uppfostran och “sådan senior, sådan junior”.

Bakom alla dessa insatser finns mycket slit. Trots att det finns många lärdomar från dessa exempel finns det en röd tråd, det är bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar sponsorer och slutligen genererar mer affärer och intäkter till klubben. Dessutom har alla varken råd att gå på fotboll, och alla har inte tid. Genom att nå ut till skolungdomar skapas ett intresse och fler familjer kan umgås och uppleva mer tillsammans för en mindre kostnad.
Slutligen har alla initiativ en stor samhällsnytta. Fler möjligheter skapas i samhället att både väcka intresse att gå på fotboll och få bättre stämning på matcherna. De olika arbetena visar att ungdomar, personal i skolor och pensionärer får upp ögonen för klubbarna. AIKs inmarsch, “pensionärsmatchen”, blev det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. Oavsett vad du och din klubb gör, skapa intresse och engagemang mellan alla supportar och partners och visa upp det i medier, vilket kan leda till bland annat virala succéer som AIKs.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton
Några tips för sociala medier

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Guiden för att jobba i sportbranschen

guiden för att jobba i sportbranschen

Har du alltid drömt om att jobba med sport? Eller kanske är du redan involverad på ett eller annat sätt men har funderat på vad som krävs för att nå nya steg i karriären? Perfekt för då bör du läsa vidare nedan!

I veckans inlägg kommer (kanske) den ultimata guiden till ditt drömyrke som handlar om följande:

  • Det gäller att ha tur
  • 3 tips för att sticka ut
  • Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen
  • Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

Det gäller att ha tur

Tur och tajming är vad som krävs för drömrollen inom sport, i alla fall om du frågar James Murray, Senior Business Strategy Manager hos Arsenal. Bakom dessa två (tur och tajming) står främst turen av en ny tjänst, men även att han tidigt tog kontakt med flera personer inom sportindustrin några år innan anställningen. Hans nuvarande boss var en av dem. Murray nämner även att han fick ett nej första gången vid en ansökan några år tidigare. Trots det höll han kontakten med flera nya kontakter och jag tycker att han förvaltade de väl med tanke på att han några år senare ansökte igen och fick jobb.

Tips för vad som passar in?

Om Murray själv skulle rekrytera idag så skulle han söka någon som är problemlösare, har hjärta och har analytisk förmåga. Har du inga erfarenheter inom sport kan färdigheter från icke sportrelaterade erfarenheter vara lika viktiga om de kan överföras till i det här fallet Arsenals arbete. (Se videon längst ned om du vill se vad hans arbete innebär.)

3 tips för att sticka ut

I denna del kommer några tips som kan ta dig till nya nivåer inom sportkarriären. Nedan får du tre tips av andra personer inom branschen som sedan utvecklar sina tips längre ner.

  • Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad
  • Arbeta med olika personer och kommunicera väl
  • Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad

Innan du väljer bör du ha en förståelse för alla olika områden. Detta kan innebära nya möjligheter som inte varit tydliga tidigare och kan vara till stor hjälp om du bestämmer dig för ett annat område. Att förbereda sig under studierna är viktigt men minst lika viktigt är det att bygga vidare, speciellt efter studierna.
Även om du inte studerar så kan du ändå göra följande för att undersöka sportbranschen. Besök relevanta event och ta vara på den kunskap och de experter som finns runt dig. Prenumerera på olika magasin eller bloggar inom sportindustrin (jag själv kör EASM, IAKS eller varför inte lyssna på podcasts som SportsGeek och The Tao of Sports Podcast).
Tom Bromley, 25 år, idrottsvetenskap och personlig träning, the University of Bedfordshire. Idag är han akademi sportspecialist för fotbollslaget, MK Dons.

Arbeta med olika personer och kommunicera väl

Var öppen till nya tankesätt utanför din sport och använd din nyfikenhet och passion för att hjälpa andra människor med nya lärdomar. Om du jobbar med eller kommer jobba med atleter kan det vara mindre tekniska problem och mer handla om att förstå dem som människor. Detta innebär att du spendera mer tid till att lyssna till vad en spelare/atlet verkligen vill och vad som motiverar dem till utveckling (det är inte alltid vinster som gäller). Det kan även innebära att förstå vad som hjälper dem att hantera misslyckande och framgångar, vilka hinder de ser. Se till att vara genuint intresserad av personen framför atleten.
– Barbara Daniels, 51 år, studerade engelska, Lancaster University. Idag är hon proffs i cricket och landslagstränare. Hon hjälper även till att utbilda tränare inom sporter som tex golf och inspirerar andra tränare till deltagande och prestationer.

Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Du kommer möta motstånd och hamna i svackor men du kommer även ha möjligheter att få råd, lyssna och förstå. Med hjälp av denna väg har Ward kommit en lång väg som person och i karriären. Du måste ta dig ut och träffa människor, sätt dig själv i situationer för möjligheter. Är du redo att kliva ur din komfortzon så kommer fördelarna finnas där.
Att ta sig utomlands var ett stort steg för Ward, men även något av det bästa han gjort (detta gäller även mig). Det är väldigt givande att undersöka nya miljöer och du lär dig mycket om hur sport upplevs, utövas och används i andra länder. Ibland är det läskigt att ta sig ut i nya saker men fördelarna väger mer än riskera.
Jonathan Ward, 25 år, idrottslärare, the University of Wolverhampton. Idag är han chef för fotbollsutveckling och sponsorskap hos fotbollslaget West Bromwich Albion.

Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen

1. Bygg ditt personliga varumärke
2. Nätverka som ett freak
3. Läs

1. Bygg ditt personliga varumärke

Idag förväntas det att du finns på sociala medier. En av de första sakerna som sker när någon ska anställa dig eller connecta med dig är att de kollar dig online. Att bygga ditt varumärke tillåter dig att skapa mer förtroende och bli den där “go to” personen inom ditt fält. Detta kan leda till nya karriärsmöjligheter, nya affärspartnerskap, nya klienter eller till och med olika engagemang med kändisar och influencers.

2. Nätverka som ett freak

Det är ditt jobb att ge någon annan en anledning att connecta med dig eller anställa dig. Om du vill lyckas och ta dig framåt så måste du nätverka och du måste bli bra på det. Oavsett om du är en introvert eller en extrovert person måste du hitta din kommunikationsstil som passar just dig. För vissa innebär detta LinkedIn och bli en mästare på att skapa kontakter, kanske är det just du! För andra kanske det innebär att gå på konferenser i olika städer för att träffa alla i verkligheten. Nyckeln till nätverkande är att bygga autentiskt, genuint och bidra till en relation som gynnar båda.

3. Läs

Läs. Reflektera. Repetera. Om du är i sportbranschen eller försöker ta dig in i den så bör du läsa konstant. Det kan handla om bra hemsidor som Sportidealisten. Det kan vara karriär- och motivationsböcker som Sälj!. Det kan vara relationsbyggande böcker som Never Eat Alone. Det kan vara ledarskapsböcker som Start With Why. Det handlar om att hitta vad du gillar eller vad du vill lära dig och konsumera just det.

Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

1. Ett toppbetyg
Helst ett Mastersbetyg inom Business Administration/Företagsekonomi eller en PhD. Gärna även något eller några terminer utomlands. Även om Företagande är ett klassiskt fält att studera så kan även juridik eller tekniska program fungera bra. Sist men inte minst ha gärna erfarenhet inom marknadsföring och företagsstrategi, tex via praktik.
2. Din egen sportbakgrund
Helt enkelt förstå känslan “en av oss” för att ha rätt inställning och perspektiv till kunder inom sportbranschen.
3. Okonventionella tänkare och laterala deltagare är eftertraktade
Var rik på idéer och tänk i nya banor. Som exempel inom den digitala världen. Här nämns Adidas och Nike med flera som interagerar och utvecklas med framtiden genom appar och digitala företag. Ytterligare exempel är olika klubbar som utvecklar sin marknadsföring med influencers.
4. Förstå siffror och analyser
Siffror måste bli analyserade och bedömda inom sportbranschen liksom inom vilket annat företag. Du måste se i kristallkulan och sätta företaget/klubben på rätt väg för framgång inför framtiden. Ett stort ansvar som därför kräver att konsulter är säkra på sin sak när de gör bedömningar.
5. Säkert beteende

När du agerar som en expert inom ditt område så måste du kunna övertyga kunden, som förmodligen har bäst koll på sin verksamhet.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

 
Här kommer videon där James Murray dels ger sina tips för att jobba inom sportbranschen men även hur hans arbete ser ut.

PS. Om du undrar över bild så är det från Europas Sport Management konferens (den var i Malmö 2018!) som gav många nya kontakter och en roll i styrelsen, så nätverka på och våga vara dig själv och ta vara på alla möjligheter som dyker upp.

Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare

Bästa fotbollsupplevelsen

Du kanske känner till känslan när du kommer till en plats du aldrig varit på förut och du kanske inte riktigt vet vart du ska eller vem du ska fråga. Så kände jag mig inför min första match när jag kom till Anfield. Men när du kommer dit så ser du flera flaggor sticka upp från människors ryggar. Det är så kallade “fan support”, personer som finns där för just sådana som mig, som är nya till området. Dessa personer finns överallt under en matchdag runt Anfield och de har hjälpt mig med att både hämta ut mina biljetter och även att ta bilder på mig vid kända sevärdheter på området. Snacka om service!

Fan Zones

En annan upplevelse som de gör bra är Fan Zones, vilket finns på flera event. Men runt Anfield, så har de två områden. En som är mer öppen där folk kan passera igenom som innehåller en storbildsskärm med bland annat intervjuer, videos på tidigare matcher och frågesport. Dessutom är där live-musik och food trucks. Det andra området har också live-musik och matalternativ. Men där erbjuder de även öl och vin för vuxna och för barnen så finns små fotbollsplaner och andra roliga aktiviteter. Dessa två områden skapar en härlig puls inför matchstart.

Lyssnar på fansen

När jag sedan kom hem från resan, så har jag fått ett mejl från Liverpool. De undrar hur jag har haft det. Det var ett mejl med en kort och enkel undersökning som kan hjälpa klubben att förstå hur deras besökare tyckte och tycker en matchdag ska upplevas. Som ett tillägg för att delta i undersökningen så har jag även chansen att vinna priser. Som ett Liverpool-fan jag är, så är det inte vilka priser som helst, utan här ges möjligheten att få signerade bilder från storspelare genom klubbens historia.

Sportidealistens lärdomar

Fan Zones kan bidra med ökad stämning för både de besökare som kommer till sin första match eller för de som redan sett ett flertal matcher. Ett Fan Zone kan se ut på flera olika sätt och i Liverpools fall, så har de två stycken med lite olika innehåll. Oavsett, kan dessa platser skapa en mötesplats för fans innan matchstart. Detta kan dessutom bidra till mer försäljning för klubben under hela dagen.
Fan supporters är till för fansen. De syns överallt och kan hjälpa nya och gamla besökare att hitta till rätt plats eller varför inte, hjälpa till att ta bilder. Slutligen så är undersökningar ett bra tillvägagångssätt för en klubb att ta reda på vad fansen tycker. Att skicka ut ett mejl dagen efter, hjälper fansen att minnas deras helhetsupplevelse, allt från service, till trafik och faciliteter. Detta hjälper fans att få sin röst hörd och ha delaktighet för vidare utveckling.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Trender och godbitar inom sport management

trender och godbitar inom sport management

Ny vecka med nya möjligheter! Har du oroat dig för att din klubb, ditt yrke eller idrotten i sig förändras med nya och ökade krav från omgivningen att du inte vet vad du ska göra nu eller i framtiden?
Du kan vara lugn, jag ska här presentera för dig lite insikter inom nuvarande och framtida trender som återigen har inhämtats från EASM konferensen. Missade du de tidigare inläggen om EASM så hittar du de här (Info, 3 insikter från sport management fältet och fans engagemang och image.
Låt oss nu ta en titt på nuvarande och framtida trender inom sport management!
Nuvarande trender och innovationer
Det finns en ökad individuell stil inom sport och fysisk aktivitet. En så kallad casual (ledig) konsument. Detta har påverkat att allt fler individer går ifrån traditionell sport som ur svenska ögon kan ses som den lokala idrottsföreningen. Dagens idrottsformat bör vara mer flexibelt, maximera tiden, sociala, njutbara och bidra med aktiv träning. Enligt Erica Randle, Emma Seal och Matthew Nicholson som har gjort en studie om detta, identifierade de nya möjligheter som öppnat upp för sportorganisationer (hockey har studerats i denna studie).
Sport management trender utveckling
Dessa ovan beskriva aspekterna är nyckeln till att motivera grupperna i samhället som anses vara inaktiva eller knappt aktiva. Viktigast anses vara att maximera den fysiska hälsan och må bra med så få resurser som möjligt (tid och ekonomin).
Så hur kan man skapa och anpassa en träning, en aktivitet eller match? Hur borde en sådan anpassad variant se ut?
Studien fann fyra olika segment, vilka var följande:

  1. Sociala tävlande
  2. Hockey ”övergångare”
  3. Tidsparande konditionsträning
  4. Pånyttfött engagemang av hockey

Designen på aktiviteterna av diverse intressen är följande enligt respektive segment:

  1. Hög intensitet, tävling på kvällen, det sociala med samma grupp av människor
  2. Mindre intensivt (fokus på teknik), begränsa risken av skador, samma regler som vanliga sporten
  3. Inga tävlingar, låg intensitet, passande för varierande nivåer av fysik, ingen kontakt
  4. Begränsa risk av skador, mindre planer, något fokus på teknikutveckling

Det gemensamma mellan grupperna är:

  • Timing av tidpunkt – vardagskvällar eller helgmornar
  • Flexibilitet – ingen obligatorisk deltagande för en hel säsong, inledningsvis sex veckors program
  • Nuvarande säsonger och träningar (med barn)
  • Finansieringen – inte mer än 100 kr per match
  • Varaktighet – inte mer än en timme totalt

CSR är hållbart för både samhället och klubben

Sport management trender utveckling CSR
Marc Werheid, Matthias Mülen och René Schmidpeter har i en annan studie undersökt CSR (Corporate Social Responsibility) inom tysk fotboll och såg följande tendenser.

  • Det finns en relation mellan ekonomiska prestationer, sociala engagemang, varumärkes uppfattningar och sportsliga framgångar.
  • Den viktigaste slutsatsen var att majoriteten av samhällsinvånare och klubbars supporters förstår och stödjer större investeringar i fotbollsklubbarna, om det innebär att klubbarna agerar med hållbarhetsprojekt på samma sätt.
  • Kontrasten till detta är om det inte skulle ske. De flesta supportrarna skulle avsluta sitt engagemang och de som var medlemmar skulle avsluta sitt medlemskap. Klubbens skulle dessutom få en sämre offentlig image.

Vad har vi att förvänta oss i framtiden inom sportaffärer och management?

Sport management trender utveckling strategy
Juha Saukkonen och Roosa Lundén har studerat detta framtidsämne och följande är trenderna som rankades högst:

  • Utvecklingen av teknologin leder till fler aktiva åskådarupplevelser under sportevenemang
  • Färre folk kommer gå på evenemang på grund av live streaming, vanliga TV-sändning etc.
  • Idrottens affärer och sport management kommer bli mer professionellt via utbildning och forskning
  • Fler aktiviteter är inkluderade inom sportevenemang för att attrahera människor till eventplatsen
  • Rollen för sponsorer och souvenirer kommer öka i intäkter, vilket inkomsterna från liveevenemang inte kommer göra
  • Värdeupplevelser som erbjuds av idrottens affärer till konsumenter kommer öka och konsumenten kommer ha mer makt att välja vad som ska göras och vart man ska gå

Varför är detta viktigt?
Människans krav och förväntningar ökar på samhället och inte minst inom sportens värld. Dels måste vi testa nya vägar att organiserat bedriva sportevenemang både ideellt liksom professionellt. Förslag som getts är: Mindre planer som ger mer match för tiden, 3 minuters matcher, ledig stil, betala som du spelar, sex veckors åtagande, vardagsspel, få både barn och föräldrar att delta.
Sociala projekt och hållbarhet i stort är viktig för supporters och påverkar både sportsligt liksom klubbens rykte.
Idrottens affärer och sport management kommer förmodligen gå igenom signifikanta förändringar inom de kommande åren.
Dessa förändringar kommer vi se inom:

  • teknologin, organiseringen och personligen
  • det ena kommer förändra och påverka det andra

Tips för fans-engagemang och förbättrad image

tips för fans engagemang och förbättrad image

I denna veckas inlägg från sport management fältet så går jag som lovat tillbaka till några lärdomar från EASM konferensen som du kan läsa mer om här.
Dels får du lära dig tips om att hantera fans på bästa sätt och dessutom ges tips till hur du undviker en dålig image inom sport.

En av många presentationer jag närvarade på var studien ”Fan Engagement Value In Team Sport: Service-Dominant Logic Informed Dimensions” gjord av Marcel Huettermann, Sebastian Uhrich från Universitetet i Zürich och Jörg Königstorfer från Münchens tekniska universitet.
Deras studie handlar om att bättre förstå vilket värde fans kan bidra med för både det sportsliga och det ekonomiska. Studien är baserad på lagsporter som fotboll, handboll, basketboll, volleyboll och ishockey inom Europa. Inledningsvis presenterade de följande tidigare forskning inom området.
Tidigare forskning har identifierat följande aspekter av värdet med engagerade fans:

  • konstant inkomst från betalande transaktioner
  • positiva influenser som fans har på andra konsumenter
  • fans lär sig om laget över tid och delar med sig av sin kunskap om laget till andra
  • skapar tillsammans värde till lag och utvecklar resurser på olika sätt

Samtidigt har följande aspekter identifierats av negativt värde som kan vara bra att ha koll på:

  • Samtidigt som värdeskapande görs tillsammans så kan negativa upplevelser skapa negativa värden.
  • Vissa fans kan skapa oreda på arenan, som t.ex. fotbollslaget 1860 München där fans kastade olika objekt och även stolar på planen.
  • Annat fotbollsexempel handlade om när Feyenoord missade chansen till titeln och fans attackerade polisen med diverse objekt som ölglas, facklor mm i staden Rotterdam.
  • Fans från ett basketbollag hämnades på en domare genom att bombardera domarens företagssida på Facebook med dåliga omdömen.

Genom dessa historiska bakgrunder, presterade denna studie några olika dimensioner av fan engagement inom lagsport. De har tittat på hur fans blir ”game changers”, alltså hur fans kan påverka ett lags prestationer, på plan och ekonomin, både positivt och negativt.
Utifrån deras studie gav de följande tips till alla Sportchefer eller andra inom supporterorganisationer:

  • Stimulera fans beteende av kunskapsdelning och inlärning och använd detta för att uppmuntra samskapande- och resursutvecklings-beteende av dina fans
  • Involvera fans mer och tidigare för lagets dagliga affärer:
    • För att förhindra negativa resultat
    • För att förstå fansens behov
    • För att skapa produkter och service med dem
    • För att skapa en extraspelare-atmosfär på läktaren
  • Undersök/överblicka:
    • lagets kommunikation med dina fans offline (fans-/medlemsmöten, årsmöten, etc.) och online (sociala medier, hemsida, nyhetsbrev, etc.) för att skapa en bas för game changeing beteende
    • lagets förhållande till media. Studiens resultat indikerar på att medias påverkan är en faktor för både aktiviteter som kommenterades ovan och positiva reklamkampanjer av lagets image som borde vara supportade.
  • Justera lagets customer relationship management (CRM) system med fansens beteenden
  • Benchmarka beteende av lagets fans med andra lag för att lära från andra. Möjligheterna att jämföra värderingar bland fans kan bidra till potentiella förbättringar av det sportsliga och affärsaktiviteter.

Följande tips bör du undvika för en dålig image inom sport

Under de senaste tre eller fyra åren har idrottsvärlden skakats av många olika typer av skandaler, som alla har varit mycket allvarliga. Denna ökning av problem under en relativt kort tidsperiod har drabbat bilden av idrotten djupt och skadat sin prestige och trovärdighet. Sport får inte längre människor att drömma. Detta gäller särskilt för ungdomar, men också för den bredare allmänheten.
Image är något som uppfattas externt, men något som går att påverka internt. Professor och Dr. Oswald var en av huvudtalarna under konferensen och delade med sig av fyra aspekter som påverkar image inom sportbranschen.

EASM Sport organization development management
Fyra negativa fenomen som förstör en positiv image inom sport är följande:

  • dopning
  • manipulering av tävlingar
  • korruption
  • dålig styrning (se mer om bra styrning i föregående text)

Du kanske inte är förvånad av resultatet men sett till det senaste decenniet så har flertalet skandaler orsakats av dessa och gällande exempelvis styrning så har inte den olympiska rörelsen tagit upp detta förrän på sistone. Jag tror inte du behöver en vidare förklaring av dessa aspekter, men det är av stor vikt att dessa aspekter tas på allvar.

Varför är detta viktigt?

Fans är mer än bara en åskådare, de är både lagets extra spelare liksom att de hjälper lagets ekonomiska affärer. Vikten av att ha en kommunikation med fans är mer relevant än någonsin och inte bara offline på exempelvis årsmöten, utan det är lika viktigt att kommunicera online.
Om inte fansen får respekt och förstås på rätt sätt kan de lätt påverka ett lags prestationer på och vid sidan av planen på ett negativt sätt.
Lagets image kan också skadas av fans men även av andra aspekter så som: dopning, manipulering av tävlingar, korruption och dålig styrning. Därför är det viktigt att belysa dessa punkter för att du ska kunna förbättra din sport och öka samarbetet med dina fans.
Följande fråga återstår att fundera på:
Kan sport vara en dröm och inspiration för så många människor igen trots alla skandaler?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

3 insikter från Sport management fältet

3 insikter från sport management fältet

För att ge bakgrund på OS och sportens utveckling och betydelse för samhället presenteras följande fakta:
Sommar OS sport management betydelse
Vinter OS sport mangement betydelse

Ja som du ser har OS fått en extrem utveckling när det kommer till evenemangets innehåll och ekonomi.

Kriterier för utvärdering av sporter
Vet du hur det går till med bedömning av sporter för att få vara med i OS? Det hade jag inte full koll på innan, men nu har vi gått igenom allt under veckan och följande åtta teman med fler ingående detaljer gäller att prestera på för att kunna delta i OS:

  1. Allmänt (General)
  2. Styrning (Governance)
  3. Historia och tradition (History and Tradition)
  4. Universalitet (Universality)
  5. Populäritet (Popularity)
  6. Atleter (Athletes)
  7. Utveckling av Internationellt förbund/sport (Development of the IF/Sport)
  8. Finans (Finance)

Av alla dessa fanns en genomgående trend som blivit allt viktigare, oavsett om det handlar om OS eller annat områden inom Sport Management. Det handlar om Governance med betoning på GOOD GOVERNANCE (God styrning).
Med perspektivet på OS så har den Internationella Olympiska Kommitteen (IOK) sedan 2011 lyft upp detta kriterium som ett av de viktigaste målen att eftersträva.

En av våra föreläsare vi hade i Magglingen under studentseminarierna var, Dr Michaël Mrkonjic. Han presenterade följande snabba tips för att främja Good Governance:

  • Om du inte har en Code of Ethics så påbörja en process att initiera en.
  • Ska ett idrottsförbund vara med i OS så behöver förbundets Codes of Ethics överensstämma med IOKs.
  • Om du inte har en intern ”dispute resolution mechanism” (tvistlösningsmekanism) så fixa en. Det stärker kvaliteten i alla processer och alla intressenter har en bättre förståelse om din organisation.
  • För att undvika offentliga förhinder så se till att ha en referens/koppling till CAS (idrottens skiljedomstol) för att klara av sportsliga dispyter och för att exkludera appeal innan offentlig domstol.
  • Det är i stort sett ett måste att ha en strategisk planeringsprocess av prioriteringar av olika kvalitets- och tidsramar, men många är inte alltid synliga. Se till att vara transparent och ha relevant information åtkomlig och kommunicerad genom flera olika kanaler (hemsidor, strategisk plan och årlig rapport etc.)
  • Som en generell regel så är dessvärre kvinnor underrepresenterade i styrelsen. Se till att justera representationen och ha en positiv diskrimineringspolicy inom andra områden också.

Ett annat tema som kanske är ganska självklart men som också lätt kan kopplas an till andra sportevenemang är adderat värde i temat General. I ett annat seminarium med Andreas Ch. Weber presenterades förslag för OS 2020 och 2022 av vad olika sporter ger i värde till OS och vad OS ger i värde till sporter:
Sporter till OS:

  • Underhållningsfaktor
  • Åskådare och TV-tittare
  • Sportindustrin
  • Geografisk marknad
  • Åskådare segment

OS till Sporter:

  • Plattform
  • Marknadsingång till Värdnationen
  • Marknadsförings-synergier

Avslutningsvis vill jag ge er några snabba tips på temat Popularity från ett seminarium med Ariane Weber:

  • Se till att ha stora namn som deltar i sporten (exempelvis i OS, basket: LeBron; tennis: Roger Federer, Rafael Nadal)
  • Erbjud nya attraktiva format för att nå ungdomen
  • Erbjud attraktiva paket till media
  • Social media kan lätt användas, dessutom med en liten budget

Varför är detta viktigt?
Även om det hela utgår från hela OS-rörelsen så finns det många viktiga faktorer som speglar andra områden inom Sport Management fältet. De tre punkterna jag har tagit ut i detta inlägg, pekar på vikten av några av världens största sportevenemang och därför anser jag att vi kan dra lärdomar kring vikten av dessa:

  • en god styrning med fokus på transparens och jämställdhet mellan kön
  • addera värden mellan både sporter och evenemanget
  • för att något ska vara populärt så gäller det att tänka på idoler, innovationer och jobba tillsammans med media och utnyttja sociala medier
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Känslor, tacksamhet och CTA

känslor, tacksamhet och cta

Så här under sommartider så är jag som fotbollsfan rätt spänd på att se vad som händer med olika fotbollsspelare. Vilka lämnar sin klubb, vem blir den där succévärvningen? Visst kan det vara synd att tappa sin favoritspelare och kanske är du inte så sugen att köpa det där säsongskortet, om din favoritspelare är kvar, om du nu inte är en sådan person som brukar gå på alla matcher oavsett spelare. Men det finns ett bra sätt att ta vara på dina nyckelspelare med ett Call to action (CTA) för att göra något, som till exempel köpa årskort.

Känslor

Detta kan påverka dig som klubb som säljer biljetter men kanske främst inför en ny säsong gällande säsongsbiljetter. Men det kan även påverka dig som potentiell publik, som kanske inte tänkt köpa säsongsbiljetter eller tappat lite feeling nu när spelaren är såld.

Att känna att laget inte kommer vara lika bra kan kännas tungt men det finns en möjlighet för klubbar att rädda säsongsbiljettförsäljning. Och det finns en möjlighet att köpa det där säsongskortet ändå.

Skapa känslor och CTA

FC Köpenhamn, Danmarks bästa fotbollsklubb har gjort en snygg video med svenske landslagsspelaren Ludwig Augustinsson för att visa känslor, tacksamhet och CTA.
De har involverat känslor i deras storytelling och gör därför skillnad på människors uppmärksamhet. Vid känslor tar vi till oss mer som personer och minns på ett annat sätt än vanlig text. Detta är lite varför vi ofta uppmärksammar mer bilder och videos jämfört med endast text. Våra hjärnor fungerar helt enkelt bättre med att associera text och ljud i filmform.

Här vill jag rekommendera ett snyggt sätt att dels tacka av sin spelare och säga farväl och avsluta med en CTA, alltså uppmärksamma att göra något efter videon och dels att påminna om köp av säsongskort! Klicka här för videon.

FCK Augustionsson säsongskort cta

Varför är CTA viktigt?

Kampen om människans uppmärksamhet kräver känslor, ett sätt att påverka är via bilder eller filmer. Se även till att ha något mer i värdet av det du gör, någon form av CTA som i detta fall att köpa säsongsbiljetter.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Tanken om lika till olika

tanken om lika till olika

Jag tänkte släppa lös lite tankar som jag har funderat över de senaste året inom sport och kanske egentligen vardagslivet.

Barn vill vara lika

Som barn vill vi inte sticka ut utan vi vill alla vara en del i gänget på skolan, på träningen eller andra aktiviteter utanför skoltid. Det finns tyvärr många som blir mobbade i ungdomsåren för att de är annorlunda och detta smittar såklart av sig utanför skoltid också, som t.ex. inom idrotten och på fritiden.

Det finns exempel jag har hört via podcasts som t.ex. Framgångspodden, där har framgångsrika personer kanske varit längre än resten, haft annat utseende och blivit mobbade för det. Ett konstigt beteende kan tyckas speciellt om vi tittar på vad som händer när man är vuxen!

Vuxna vill vara olika, bli kända

För det du kanske har lagt märke till är att vi mer och mer växer upp och gör motsatsen, vi vill kanske inte vara som alla andra, utan vi ska sticka ut och marknadsföra oss själva, speciellt inom elitidrotten.

Bilderna nedan visar framgångsrika människor inom sport som enligt mig i alla fall ser till att sticka ut och vara mer unika än andra.

Jesper Parnevik Sportmarknadsföring
Jesper Parnevik med annorlunda vinkel på kepsen.
Zlatan Ibrahimovic, gör olika unika ageranden och kampanjen med fake-tatueringar är något som är olikt alla andra.
Cristiano Ronaldo har haft många olika frisyrer och att göra tex som denna sticker ut lite.

Bli unik

Visst finns det betydligt fler sätt att visa att man är unik, men att skapa uppmärksamhet blir också en marknadsföringsstrategi och således kan du som elitidrottare även skapa intäktsmöjligheter genom sponsring.
Det jag vill komma med det här är att du som liten inom särskilt idrott bör bli behandlad och respekterad som du är och i längden kan du dessutom redan ha byggt upp ditt personliga varumärke.
Vi går från Alla vill vara lika till Alla vill vara olika
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

två saker som tar din organisations facebook till nya nivåer

Här kommer en bra guide på att förbättra ditt användande av facebook. Jag fick detta tipset via en kurs som jag läste om utveckling om facebook-användning.

Highbrow

Innan jag visar dig knepen så kan jag verkligen tipsa om Highbrow! Det är för dig som vill lära dig något nytt varje dag men på bara 1 minut. Nu tänker du nog “va! hur kan man lära sig något på 1 minut?”. Men jo, det går och du kan dessutom hitta något du alltid varit intresserad av men aldrig haft tiden att lägga kraft på. Dessutom får du lärdomarna rakt ner i mejlboxen, du signar upp dig på oftast en 10 dagars kurs som innebär att du får 1 mejl per dag som tar ca 1 minut att läsa. Som du läser så behöver ny kunskap aldrig vara krångligt eller jobbigt att ta sig an. Utan testa Highbrow och utmana dig själv att ta 1 minut av dina upptagna vardag för att lära dig något nytt och intressant.
Nu till hur du kan förbättra ditt användande av facebook, för idrottsföreningen. den professionella elitverksamheten eller ditt egna företagande!

Facebook för idrottsföreningen

Varför är detta så viktigt? Statistik visar att dessa inläggstid och frekvens har en direkt påverkan på engagemang på Facebook.

Du kan hitta hundra olika specialister som säger att de vet när bästa och sämsta tiderna är att lägga upp inlägg. Men många därute med många tyckande, via Highbrow så säger man rätt logiskt att det inte finns något perfekt utan det är bara du som vet vad som funkar för dig baserat på din målgrupps reaktioner till inläggen och din analytics.

Så först och främst om du inte redan har så gå till din facebooks analytics och välj räckvidd. Lär dig hur dina inlägg når ut till din målgrupp. Nu är det sen dags att göra lite tester. Publicera väldigt frekvent första veckan och mindre frekvent veckan efter. Efter dessa två veckorna så kollar du analytics, kolla där vilken frekvens som gav bäst.

Näst på tur är att kolla dina tider som du publicerar på, om du redan har en viss historik på facebook så kolla där genom att kika efter inlägg med störst räckvidd. Analytics informationen är rätt lättläst, det tycker i alla fall jag.

Om du läser detta i egenskap att utveckla ett företag eller någon idrottsorganisation så tänk även på att ha koll på dina konkurrenters inläggstider och frekvenser. Men sist men inte minst så kom ihåg att basera dina sista beslut på din personliga analytics.

Enligt HubSpot är bästa publiceringstiden följande:

  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 15:00 – 16:00 på onsdagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar

Och enligt CoSchedule är det följande tider som gäller:

  • 9:00, 13:00, och 15:00 generellt
  • 12:00 – 13:00 på lördagar och söndagar
  • 13:00 – 16:00 på torsdagar och fredagar
  • 15:00 på onsdagar

Ytterligare en källa Optimizely:

  • 18:00 – 20:00 på måndagar, tisdagar onsdagar och torsdagar

Sist men inte minst ges även tips från Quick Sprout:

  • Bäst dagar – torsdagar och fredagar
  • Bäst tid – 13:00 för flest delningar och 15:00 för flest klick.

Sista tipset som ges från detta är att när det kommer till publiceringsfrekvens så överensstämmer de flesta studier på att du inte skall publicera mer än tre gånger per dag.

Så om du inte redan har koll på din facebook-användning så kan du förhoppningsvis utveckla dig och din organisation på ca 2 veckor, så kör åt!

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Digitalt tifo för fans av fans

digitalt tifo för fans av fans

Här kommer nu lite tankar kring en artikel om NFLs integrering av appar under matchdag som kan höja fansaktiveringen och atmosfären på läktaren (för att läsa orginalet så klicka här).

Digitalt tifo

Främst så handlar alltså denna artikel om att man i NFL har skapat appar för lagen som många lag redan har idag, men för att öka användandet av dem så har man skapat en form av ljusshow med mobilen. Detta är kanske något du själv redan varit med om på en match i någon sport eller som jag själv varit med om på Swedish House Mafia på deras turné i LA. Jag tyckte det var riktigt mäktigt när alla tar upp mobilen och skärmen gör en riktigt cool ljusshow med allas mobiler upp i luften. Detta är något som jag bara tror fungerar dock i mörker, så antingen när det är ett event utomhus på en mörk kväll eller på evenemang inomhus då man kan släcka ner.

Digital aktivering

Dessutom så finns det bakomliggande fördelar med en lyckad app för matchdagen då du kan samla in data om användarna. Men många klubbar har som sagt en app och detta håller på att integreras mer och mer inom Allsvenskan med att kunna beställa från kiosken i förväg, köpa biljetter, hitta runt på arenan mm. Dessutom kan man med en app under match engagera fans lättare med kanske olika röstningar eller tävlingar eller liknande som Uplause (se video nedan).

Så det finns en grym möjlighet att skapa tifo med hjälp av fansen genom en ljusshow eller om en klubb vill ha lite kontroll men ändå göra något med fansen så kan de genom skapa 2 till 3 förslag att rösta på inför (dock är detta mer amerikanskt). Så genom en digitalisering kan fans inför matchen eller under matchen rösta på bästa alternativ och sen kör alla på arenan genom att logga in på en app. Sen om detta skulle vara på en fotbollsarena så lär tifo med möjliga bengaler användas vid starten, men den digitala showen skulle kunna användas under matchen eller inför andra halvlek i så fall. När det kommer till inomhussporter så kan ett sådant initiativ vara en helt ny och engagerade fansupplevelse oavsett tid och väder.

Digitalt tifo?

Så frågan är om tifo kan eller kommer bli digitaliserad i Sverige eller ännu mera inom Europa? Ett ökat engagemang med fansen och möjligen av fansen, speciellt om man inkluderar något som Uplause.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens motionsidrott av goda exempel

framtidens motionsidrott av goda exempel

Då var vi tillbaka med uppföljningen på Framtidens motionsidrott och nu tänkte jag bjuda på lite inspiration från de goda exemplen som var på konferensen och presenterade sina resultat och knep.

Framtidens motionsidrott med Lugi

Lagidrotter ger bra förberedelse för arbetsplatsen, du måste fungera i grupp. Du möter folk du kanske inte valt att arbeta med eller vara kompis med. Detta är en viktig erfarenhet som lagidrott erbjuder!

Vad Lugi gjorde var att de har startat en grupp med tjejer som ville spela handboll för att det är skoj! Det är tyvärr många som upplevt att de blivit petade under ungdomen så detta är deras chans att få återgå till det de gillade, att spela handboll! De körde en gång i veckan och där finns inga krav utan kom och spela om du vill, när du vill.

Ledaren för detta gäng ville framöver starta upp handbollfitness som kommer från Danmark där det är alla åldrar som kan vara med och man behöver inga förkunskaper. Så kör man cirkelträning med stationer och avslutar med handbollsmatch. Och det finns liknande med fotbollfitness också. Det låter som en rolig och smart lösning på idrottens utbud till alla, för alla.

Framtidens motionsidrott, orientering

Näst på tur var Johan Modig, Pan Kristianstad, från en orienteringsklubb till utbud med löpning, orientering, friskvård och event. Bilden nedan summerar deras lösning på en motionsidrott för alla!

Pan orienteringsklubb löparklubb

Det var nämligen så att orienteringsklubben ville synas mer och startade en löpargrupp för att synas i Kristianstad och detta började som en marknadsföringskampanj inför ett lopp. Sen utvecklades det mer och mer.

Först var det distansträning. Men knappt 10-20 deltagare. Det var svårt att hålla ihop gruppen när man körde distanslöpning. Men sen testade man att ändra om löpningen och körde intervallträning och detta blev succé, trots olika ambitionsnivåerna så var alla på samma plats och fler kom dit och blev medlemmar i deras Facebook-grupp. Att behålla den sociala gemenskapen är en viktig del i en träningsgrupp helt enkelt.
Denna löpargrupp var ett gratis medlemskap, alltså inget medlemskap till föreningen men en möjlig väg till att bli medlem i föreningen längre fram. Ett väldigt smart rekryteringsverktyg.

De skaffade även olika partners till detta. T.ex. så kör de en marknadsföringsvideo med att alla kan komma och de samlas utanför ett Ica maxi. Så t.ex. har de Ica som partner då de bidrar med nya kunder på denna enkla info-video.
Sen har de utvecklat sin förening med att hjälpa vuxna till att använda deras friskvårdsbidrag genom ett medlemskap. Så det är 50kr medlemskap och 450kr träningsavgift, vilket gör att fler kan använda sitt friskvårdsbidrag.

Framtidens motionsidrott, volleyboll

Efter detta var det en volleybollförening som körde Prova-på volleyboll som motionsidrott för att rekrytera fler killar.
Westan Volleyboll

Deras hemliga recept på en framtida motionsidrott är en väldigt kravlös volleybollförening. Deras medlemmar kanske bara vill träna medan några vill bara spela match så de gör som de vill helt enkelt. Detta har varit väldigt uppskattat och de hade ett gäng killar som även utifrån detta kom långt i SM. Så utgå från dina medlemmar och fastna inte i gamla idrottsrörelsenormer att alltid träna x antal gånger i veckan och spela match. Kolla vilka som vill vad och hitta en balans med föreningens medlemmar. En del vill kanske bara spela match, en del tränar bara en gång i veckan.

Framtidens motionsidrott, Parkour

Sist ut på denna konferens var Jack från en parkourförening, Free motion Parkour klubb.
Free motion parkour klubb motionsidrott

Han har sökt massor av pengar via arvsfonden och fått pengar till att ha skolsamverkan och rekrytera ungdomar. Detta har genererat till en snabb tillväxt på medlemmar och skapat en föreningskultur där individen står i fokus och hela tiden ska kunna utveckla sig själv. Jack angav följande punkter för framtidens idrott!

Framtidens idrott

Man kan härifrån ta med sig att idrotten måste erbjuda mer än en träningsform. Men du behöver inte krångla till det utan se och bekräfta medlemmarna och utgå från era resurser och bara se till att börja. Även om det är bara att löpa så kan en löpargrupp vara något, även ett smart rekryteringsverktyg.

Eller varför inte skapa tider för alla som vill, oavsett om ni är två ena gången så kanske ni är 30 nästa, men det viktiga är att ni som är där har en gemensamhet och en mening med det.

Det måste finnas kravlösa metoder och det finns alltid ett sätt där alla kan vara med oavsett nivå och ålder.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens motionsidrott?

framtidens motionsidrott

Denna vecka inleddes med en spännande konferens för Framtidens motionsidrott!

Dagen innan hade jag fått höra mycket intressanta saker om barnidrotten som kan verkligen ses som en bas för det framtida. Du hittar mer om Barnidrottskonventet genom att klicka här.

Framtidens motionsidrott rapport

Projektet Framtidens motionsidrott har genomförts i region syd (Skåne, Blekinge, Småland och Halland) under hösten 2015 och våren 2016 med syftet att undersöka vilka förutsättningar som finns för motionsidrotten, dvs idrott utan krav på resultat och prestation, samt vilken nytta som motionsidrottens kan göra inom föreningslivets verksamhet för barn, unga samt vuxna.

Lärdomar och intryck från Framtidens motionsidrott.

Först ut var det en presentation kort om konferensen och rapporten från Riksidrottsförbundets (RF) Aila som sa följande:

  • Sluta gissa om vad vi gjort hittills och varför.
  • Samverka mellan olika samhällsaktörer/grupper
  • Förening för alla, är både aktiva som ledare
  • Det är en ganska bra mix av män och kvinnor som uttryckte idrott/motion/tävling i rapporten
  • Medlemskap är svårt, varför går folk hellre till t.ex. gym trots att det är dyrare?
  • Ideella insatser känns t.ex. jobbigt idag.

Strategi 2025

Nu till rapporten, Framtidens motionsidrott, som är gjord av Åsa Bringsén.

Framtidens motionsidrott Åsa

Framtidens motionsidrott syfteIdrottslig verksamhet
 
På bilden ovan ser ni vilka idrotter som undersökts och som ni kan se är det ett ganska brett område som undersökts. Vidare till bilden nedan visas flera av nycklarna till motionsidrottande för en förening.
 
Samhället idrott sport
 
Nedan redovisas lite svar på synen av idrott/motion/tävling från ledare och aktiva inom föreningarna som undersökts.
 
Idrott motion tävling sport
 

Sammanfattning Framtidens motionsidrott

 
Sammanfattningsvis visade satsningen att motionsidrotten har en stor potential inom idrotten och föreningarna har mycket att vinna på att utveckla motionsidrott. Studien visade även att motionsidrotten verkar i ett komplext sammanhang där vi måste samverka från flera olika håll för att skapa förutsättningar, utveckla och möjliggöra motionsidrotten.
 
För att skapa en hållbar och framgångsrik motionsidrott så gäller det att fundera på hur just du och din förening kan ta er ann dagens utmaningar.
 

Motionsidrott utmaningar

Men det gavs även ut populärversioner med sammanfattningar av rapporten för olika perspektiv (föreningar, kommuner, förbund och distrikt och idrottskonsulenter.

Istället för att jag ska skriva ner allt så har jag tagit bilder som ni kan se nedan och förstå rapporten från allas olika perspektiv.
Föreningsperspektivet:

Kommunperspektivet:

Förbunds- och distriktsperspektivet:

Idrottskonsulent perspektivet:

Vad kan jag mer dela med mig än mina reflektioner och länkar till rapporten då? Jo men det fanns ju 4 olika goda exempel på plats från handboll, volleyboll, orientering till parkour/slackline. Men dessa tar jag och berättar om i nästa inlägg så du inte dör av läsning. Så håll till godo och var uppmärksam på nästa inlägg!

Så tills dess så tänk i nya banor, motionsidrott kan ske på många olika sätt men det viktiga är att vara öppen för förslag, samarbeta med andra aktörer, det måste inte vara just fotboll enligt fotbollens regelverk, det måste inte vara basket om det är en basketförening.
Det kanske bör vara helt kravlöst och de som kommer, de kommer, att motionera är ingen tävling, det är vad du definierar det som och görs detta i en förening så kan nya kontakter, nätverk skapas och kanske hittar du just din roll i föreningen? Om föreningslivet känns svårt, så öppna upp det och låt alla pröva på gratis tills de anpassar sig till din föreningskultur eller varför inte bjuda in till en ny kultur som ni skapar tillsammans med framtidens motionsidrott i spetsen?

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens barn- och ungdomsidrott

framtidens barn och ungdomsidrott

Den senaste veckan har bjudit på två lärorika och inspirerande dagar som helt enkelt handlat om hur vi kan jobba med idrott inom barn och ungdom men även en generell motionsidrott. Tack vare Skåneidrotten så har de bjudit in till först Barnidrottskonventet (BIK17) som var på söndagen 19 mars och sedan dagen efter den 20 mars så höll de Framtidens motionsidrott. Jag tänkte nu dela med mig av några olika lärdomar och inspirationer du kan ta med dig.

Barnidrottskonventet

Programmet för BIK17 såg ut som följande:
Forskningsrapport med Susanna Hedenborg och Marie Larneby. “Skilda Världar” – unga i och om framtidens föreningsidrott.
Emil Risberg – Strukturer, tävling och barnets bästa
Emil är utvecklings- och landslagschef för svenska innebandyförbundet.
Jacob Melin & Sofia Kuylser – Stärk självkänslan hos alla era barn och unga
Sofia och Jacob är simhopparen och gymnasten som skrivit en studie om motivation på GIH.
Frida Persson – Normkreativt ledarskap – det börjar med dig! 
Frida är verksamhetsledare i sydvästra Sverige för Futebol dá força.
Helena Carlsson – Hur väcker man ungas engagemang och hur gör man plats för dem i de styrande rummen?
Helena är vice ordförande i Ridsportförbundet.
Kalle Zackari Wahlström – Bland plintar och paddor
Kalle är reklamaren som blev träningsbloggare och programledare i TV.

Barnidrottskonventet Skåneidrotten Barnidrott

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 1

Innan jag gick in och lyssnade så checkades man in och vid incheckningsbordet fanns en bok som heter Sportsvenska. Den handlar om att lära ut svenska ur idrottskontexter.

Först ut var det panel med Susanna Hedenborg och Marie Larneby. “Skilda Världar” – unga i och om framtidens föreningsidrott.
– En viktig punkt handlade om att få ungdomar får frågan om att bli ledare (från SCBs rapport)

Barnidrott ledare idrottsförening

  • Mycket är flexibelt och individanpassat i samhället men kanske inte så mycket i föreningslivet.
  • Kanske mer samverkan mellan idrotter behövs för att inte tvinga unga att sluta.
  • Det rekommenderas att skapa samarbete med gym för att inte välja det ena eller det andra.
  • Samverka med skolor så läxor blir mer viktigt.
  • Även ta träningar till skolorna efter skoltid som inte kräver seriösa träningar där det kan vara för mycket fokus på att platsa till matcherna. Det kan handla om att bara få hålla igång med idrotten.

Tänk på hur påverkningen ser ut i din förening. Men tänk även på att alla kanske inte vill vara med i föreningslivet.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 2

Nästa föreläsning var Emil Risberg, utvecklings- och landslagschef för svenska innebandyförbundet (ladda ner hela ppt här)

Innebandyförbundet strukturer tävling barnets bästa idrott sport

 

idrottstriangeln idrottsrektangeln idrottsförening

Huvudkonceptet kring barn- och ungdomsidrott handlar om att göra den mer för alla, öppna upp och inte bara vara den klassiska triangeln, utan nu går idrotten mot en rektangel.

Sen har innebandyn som alla andra sporter haft en tidig talang/elitstruktur vid 15 års ålder där man ofta ser en typisk sortering av ju tidigare född desto större chans till talang enligt RAE (Relative Age Effect). Till innebandyns nationella idrottsgymnasium (NIU) har de sett att bara på ansökningarna till NIU sen 1996:orna så har det alltid varit RAE. Men nu har de skrotat SM för 15 år och i år så ser man att det inte finns RAE. Så skrota 15 års tävling på nationell nivå i allt kanske??

Så vad är en bra verksamhet som det stod på en ppt-sida?
“Så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt”

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 3

Näst på tur var det Jacob och Sofia.
Vad är bästa motivationen (yttre och inre motivation)?

idrottsmotivation idrottsintresse
strategier för kompetens idrott

Strategierna lyser fram genom att bygga upp en bild av vad du själv som idrottare gör bra idag och sedan finner man lugn och en god känsla för motivation. Men det handlar även om att ha kompetens och deras slutsatser av motivation är:

  • Vill du skapa förutsättningar för hållbar motivation över tid, fokusera på processen.
  • Se alla barn och ungdomar genom att bekräfta dom på olika sätt.
  • Se till att träningsklimatet är uppgiftsorienterat.
  • Gör barn och ungdomar delaktiga i sin träning och utveckling.
  • Låt alla barn och ungdomar känna sig tillhöriga i kontexten, oavsett deras förutsättningar.

Motivation på olika sätt. Deras studie på elit säger en del om att skapa kompetens och bekräftelseungas villkor. Visa som ledare att du ser de unga, visa som föreningskultur att alla hälsar, klappar på axeln och skapa en öppen kommunikation. Det kan räcka med ett hej, ögonkontakt mm. Skapa en inre kompetens och vi blir motiverade att växa som person oavsett ålder.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 4

Sen var det Frida från Futebol da forca.

  • Ha öppen träning inte spontan. De har samarbeten med föreningar och om man vill så kan man gå in i föreningen sen. Men bara om man själv vill!!

Futebol da forca idrotten vill sport fotboll

Dessutom blev Futebol da forca årets peppare! Läs gärna mer om dem här, men det som de gör spännande med fotbollen är inte att de bara spelar fotboll utan under fotbollen så upplyser de både lagen samt publiken och stärker kvinnor som ledare, förebilder och deras självkänsla.
Det vi oftast blandar ihop som Frida berättade var att vi ser ibland självkänsla (är) som självförtroende (gör). Alltså vi kan ofta bli bedömda att “vad duktig du är” men egentligen handlar det om något man gör och vice versa. Men som sagt, deras arbete förändrar sportens syn och delaktighet till enligt mig ett positivt och inkluderande sätt.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 5

Sen var det Helena Carlsson om sin syn på ungas engagemang (ladda ner hela ppt här)

idrott styrelse umgdomsstyrelse ridsportsförbundet engagemang

Helena har en gedigen erfarenhet om livet kring sport och styrelser och delaktighet. Hon har genom sitt engagemang från ungdomsstyrelsen till Riksidrottsstyrelse visat att alla kan ha olika åsikter men genom att respektera varandra så kan alla oavsett ålder, kön, ras etc. få bestämma.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 6

Slutligen var det Kalle känd från Svett och Etikett och Gympaläraren, (ladda ner hela ppt här)

Kalle Zackari Wahlström gympaläraren svett och etikett sport idrott

Har du inte sett programmen han varit med i som jag länkade ovan så se dem!! Det han visar och berättade är att vi är skapta för rörelse. Vi mår bra av att röra oss, och det viktigaste är att från skolan och idrott skapa förutsättningar för alla att våga röra sig. Oftast blir skolidrotten mer innebandy, fotboll och andra populära sporter som kanske “de flesta är bekanta med”, men det finns många som inte håller på med dessa sporter, vilket gör de mindre engagerade till rörelse. Vi måste lyssna och öka rörelsen i skolan och skapa aktiviteter som alla har lika lätt/svårt för. Som t.ex. i Gympaläraren så ändrar han om reglerna lite för basket där alla elever oavsett erfarenhet får det lika svårt, vilket stärker engagemanget och delaktigheten bland alla elever. Men som sagt, se och bli inspirerad genom länkarna ovan.

Framtidens barn- och ungdomsidrott del 7

Sammanfattat så var dagen väldigt intressant med både inspiration, lärdomar och bra diskussioner från oss besökare. Vill du höra eller se alla föreläsningar så kan du hitta dem på Skåneidrottens Fb-sida här.

För framtidens idrott så se till att:
– skapa en öppen kommunikation
– delaktighet
– engagemang
– visa på bekräftelse
– samverka med andra i samhället
– var flexibel och tänk individanpassat
– träningsklimatet bör vara uppgiftsorienterat

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Idag har väl nästan alla Facebook och förmodligen har du som läser det också, men några som det verkligen är ett måste att ha facebook är sportklubbar.

Som man kanske brukar säga, “syns du inte så finns du inte”, eller hörs du inte så vet ingen att du finns. Dessutom har digitaliseringen förändrat hur vi människor konsumerar och producerar information och kommunikation. Vore det inte lättare att all kommunikation gick via Facebook? Ja kanske inte totalt men plattformen har blivit en sån stor faktor och dessutom finns möjligheter för att nå ut till nya både fans, medlemmar, ledare eller varför inte även nätverk i sponsring.

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring

Har du någonsin vetat hur du kan nå framgång med Facebook? Det har i alla fall jag varit väldigt intresserad av och som nyfiken sportidealist så fann jag denna sida med framgångshistorier från Facebook!
Den ger dig bästa tipsen och inspirationen till hur du hanterar Facebook med succé och beroende på dina mål så kan du garanterat hitta din inspiration och dra lärdomar ifrån.
Några exempel jag har kikat på som kan rekommenderas är inom sportens sfär och dessa handlade om följande:

Ta fansen till hemmaarenan, Orlando Magic

  • Proffslaget i basket använde anpassade målgrupper för att skicka anpassade länkannonser till sina fans, ökade försäljningen av biljetter till enskilda matcher och fick en avkastning på annonskostnaden på 52X.

A slam dunk on single-game ticket sales, Portland Trail Blazers

  • Det professionella basketlaget använde existerande kunddata för att skapa videos och annonslänkar för att nå människor som är intresserade till att köpa en matchbiljett genom att skapa, vilket genererade i 21x retur på annonsspenderandet.

Quarterbacking new season ticket sales, Miami Hurricanes

  • Collagefotbollslaget wille sälja mer säsongsbiljetter, så de använda leadannonser för att nå fans, vilket gav 7.5x retur på annonsspenderandet och referenser for framtida sälj.

Samverkar med fans genom leadannonser, Miami Dolphins

  • Miami Dolphins körde flera leadannonser för att uppmuntra engagerade fans att registrera sig för en rundtur på lagets nya arena. Kampanjen genererade 4 600 leads av hög kvalitet – mer än någon annan kampanj hittills.

Recruiting new season ticket buyers, Milwaukee Bucks

  • Det professionella basketlaget använda leadannonser för att identifiera människor som är intresserad att köpa säsongskortpaket, vilket genererade i 36X retur på annonsspenaerandet.

Vore kul att få veta hur du hanterar Facebook.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Hållbar utveckling

hållbar utveckling

Något som jag fått upp mer och mer intresse för är hållbar utveckling och hur detta blir mer och mer nyckeln för alla oavsett bransch. Men sportens värld kan jag tycka är alldeles för dålig och här tänkte jag nu hänvisa till en kurs om Strategic Sustainable Development, där följande klockrena exempel tas upp om fotboll.
Men först, strategisk hållbar utveckling är ett sätt att planera för hållbarhet som tar upp komplexa frågor på ett meningsfullt och systematiskt sätt.

Men hur är man strategisk då?

Några nyckelfaktorer till att bli “strategisk” är:

  • vikten av att veta vad du vill
  • definition av mål
  • ha principer som vi kan prioritera alla möjliga åtgärder som kan hjälpa nå målen så effektivt som möjligt
  • förstå tillräckligt om det system du arbetar i för att “hålla sig inom spelreglerna”
  • verktyg  och en ram för att hjälpa till att förstå alla tillgängliga uppgifter
  • samarbeta med hjälp av ett gemensamt språk.

Hållbar utveckling i 5 steg

Till denna strategi så rekommenderas den generiska 5-nivå modellen.

The 5 Level Framework is a way to organize our thinking and information, so we can be more clear and strategic as we discuss and plan for moving towards sustainability – The Natural Step

Denna modell hjälper för planeringen i komplexa system och bidrar till att bättre konceptualisera både processen och utmaningen i att flytta ditt mål, och det kan användas för att förvalta alla komplexa problem. Denna strukturerade metod säkerställer att väsentliga delar av en robust insats inte utelämnas, och att utformningen av åtgärdsprogrammen innebär ett informerat val om de tillgängliga alternativen för att gå mot din önskade framtid.
Så för att visualisera dessa 5 nivåer så hoppas jag du ska förstå det genom en fotbollsmatch:

Systemnivå:
Planen, linjer, mål, spelare, bollen, vädret, reglerna.

Framgångsnivå:
Du “vinner” om du gör flest mål, och du får ett mål när bollen går in i motståndarlagets nät.

Strategisk nivå:
Passa bollen, inte röra bollen med händerna, sprid ut er, ha de snabbaste spelarna som forwards … osv.

Åtgärdsnivå:
Spring, genomför olika “spelövningar”, sparka bollen, öva i förväg, etc.

Verktygsnivå:
“benskydd”, träningar, video-uppspelning, etc.

Så vad säger du, det låter kanske rimligt? Med detta kan man senare bygga sin långsiktiga strategi och utgå från sitt egna system inom sportbranschen om då så väl är fotboll, ridning eller curling, men även på organisationsnivå som föreningen eller förbundet.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.