Fanfinansiering – intäkter för idrottsföreningar

Sportidealisten Sport Management Idrottsvetare Idrottsförening Sportmarknadsföring Fansfinansiering

Svensk idrott handlar väldigt mycket om medlemmarna och fansen. Det unika med den är att alla har möjlighet att rösta och vara en del av en idrottsförening. Men smaken av framgång har tvingat flera idrottsorganisationer att utvecklas till en företagsverksamhet med professionell kompetens. Detta gäller särskilt exempelvis herrfotbollen och herrishockeyn med avlönade spelare och hur finans och marknadsföring sköts för att konkurrera med de bästa. I följande inlägg kommer det handla om hur de mindre idrottsföreningarna som arbetar med små resurser kan öka intäkter till verksamheten.


Utvecklingsprogram skapar sportjobb Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management Idrottsjobb
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Utbildningsprogram skapar fler sportjobb)

Kampen om demokrati

Den svenska idrottsrörelsen är uppbyggd på en demokratisk folkrörelse likt frikyrko-, nykterhets-, kvinno- och arbetarrörelserna. Det innebär att styrningen och medlemmarna har ett demokratiskt inflytande i en idrottsförening. De lokala idrottsföreningarnas verksamhet regleras av den nationella övergripande Riksidrottsförbundets normalstadgar, vilket är ett gemensamt regelverk för hur en förening ska bedrivas. Däremot har en ökad kommersialisering inneburit att fler idrottsföreningar satsat på större arenor, vilket inneburit mer publik och större intäkter.
Med mer intäkter har en utveckling av verksamheten kunnat bidra till avlönade och professionella spelare och tränare. Dessutom med nya arenor har fokus lett till de som utnyttjar dem bäst. Oavsett elitidrott eller inte, idrott är ett ämne som berör och något som det svenska samhället ofta kan relatera till. Exempel på detta kan tas från fotbollen. Under 2012 noterade föreningen Svensk Elitfotboll som arbetar för elitklubbarna inom herrfotbollen att Allsvenskan var svag i jämförelse med andra fotbollsligor. På de senaste åren har detta förändrats. I jämförelse med andra skandinaviska fotbollsligor ligger de svenska lagen på topp när det gäller fans på arenor. Följande bild visar vilka fotbollslag i Skandinavien som har mest publik och deras procentuella utveckling från 2012.
Fotboll Fans Sport Management Idrottsvetare Sportidealisten

51 % regeln

Även om du är involverad i en amatörklubb eller en elitidrottsförening har svensk idrott en regel, 51 %. Minst 51% ägande av en idrottsförening ska innehavas av medlemmarna, men detta blockerar externa investeringar som kan möjliggöra stora intäkter och hjälpa till att locka ännu bättre atleter eller faciliteter. Så hur gör alla mindre lokala idrottsföreningar då? Vi vet redan att inom sport är det svårt att förutse det slutliga resultatet av spelet och att engagera och kommunicera med publiken är en stor utmaning. Fans vill ha olika saker från en match – vissa föredrar live-upplevelsen, några nätverkar med sina affärspartners och vissa föredrar fotbollens teknik.

Men hej, de svenska fansen är redan passionerade för idrott – ungefär en tredjedel av befolkningen är involverad i sportrörelsen. De donerar pengar till föreningar och skapar tifos under matcher. Enligt olika idrottsklubbars fans är det mycket viktigt för dem att bli de bästa fansen i Sverige. Trots att deras lag förlorade den senaste matchen, kan fansen ha vunnit på tex läktaren och denna detalj kan driva laget att prestera bättre nästa gång och kan också locka nya spelare eller sponsorer till laget.

Fansfinansiering

Media har en stor roll för idrottsföreningars varumärke och attraktivitet för olika sponsorer. Särskilt när det gäller mindre klubbar, är företagens sociala ansvar ett viktigt sätt att få medieuppmärksamhet. Division sju-laget i England, Dorchester Town, startade en crowdfunding kampanj där både individuella personer och företag kunde skänka 50£ och få sitt namn på en del av fotbollsplanen. Denna fotbollsplan visas på både hemsidan och sociala medier, men även i matchprogrammet och på en tavla vid arenan.

https://twitter.com/COPA90/status/965532939873345536

Som du kan se i klippet innebär denna finansiering att laget kan få en konstgräsplan som gör att planen kan användas 80 timmar i veckan istället för 6 timmar i veckan som det är nu. Tillsammans med sin omgivning kan även små resurser omvandlas till stora förbättringar för idrottsföreningar.

Sportidealistens lärdomar

Så vad veckans lärdomar säger är att fans och medlemmar vill se sitt lag fungera bra och hålla sig i toppen av ligan och de är mycket engagerade i allt som händer deras lag. De betalar för biljetter, souvenirer och mat under matcher/tävlingar, och de spelar en nyckelroll för varje förening. Idrottsföreningar behöver pengar för att hålla sig välorganiserad både på och utanför planen och de får ett bra stöd, både ekonomiskt och i antal, från fans och medlemmar. Men de största intäkterna kommer fortfarande från media och sponsorer för de större föreningarna men för de mindre är det i stort sätt medlemsavgifter. Med denna crowdfunding möjlighet kan media och speciellt sponsorer även bli en intäktsmöjlighet för de mindre idrottsföreningarna.
Med ett större fokus på marknadsstrategi bland idrottsföreningar för att engagera ännu fler fans och medlemmar som crowdfunding, skulle man kunna locka till sig fler sponsorer, liksom Dorchester Town. Det är en win-win-affär.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Tips på marknadsföringsstrategi 2018

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Utbildningsprogram skapar fler sportjobb

Utvecklingsprogram skapar sportjobb Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management Idrottsjobb

Vill du jobba inom sport? Är du osäker på hur allt verkligen fungerar bakom kulisserna inom en idrottsorganisation och om du kan bidra med dina verktyg? Då har du just nu en (kanske första gången) möjlighet att få reda på och vara närmare detta med hjälp av DIF BUSINESS ACADEMY.
Att arbeta och bedriva en elitverksamhet är inte lika lätt som folk kanske tror. Det handlar inte bara om att komma till arbetsplatsen med en uppsättning av färdigheter och få framgång direkt. Det finns många aspekter att vara medveten om och det gäller att hitta en balans och blicka över en längre tid för att uppnå resultat.


Sportidealisten Idrottsvetare Sportprojekt Idrottsprojekt CSR Samhällsnytta
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här:Skapa utvecklingsprojekt med sport)

Djurgårdens fotboll har utvecklat denna unika möjlighet att få utbildning kring hur det fungerar att driva en fotbollsförening på elitnivå. Som du kan läsa på bilden nedan är denna möjlighet inte för alla, utan är du eller känner någon som är student eller frivillig bör du eller vännen söka nu nu nu.
https://instagram.com/p/BftIAY6lxTA/

Vad innebär utbildningsprogram för idrotten?

För att tydliggöra vad DIF BUSINESS ACADEMY innehåller och lär ut kan du hitta mer detaljerad information via dif.se.
Utbildningen är uppdelad i följande kategorier:
1. Ekonomi & Organisation
2. Försäljning
3. Marknadsföring & PR
4. Event & Säkerhet
5. Socialt engagemang
6. Sporten
Dessa kategorier är viktiga områden för att bedriva en elitverksamhet och det kan nog inte sägas mer än att detta är en stor möjlighet som vore dumt att inte ta vara på. Du kan även hitta på deras sida hur du kan ansöka genom att mejla dina kontaktuppgifter och varför just du vill få chansen att delta i utvecklingsprogrammet till samuel@dif.se eller anna.bengtsson@dif.se.

Sportidealistens lärdomar

Varför är detta viktigt? Att DIF erbjuder att utbilda andra hur de gör innebär stora möjligheter att fler blir intresserade att jobba med eller hos DIF i framtiden. Kanske kan du som ansöker och får utbilda dig hos DIF en praktikplats längre fram under året och kanske kan ditt nätverk växa. Det ena leder till det andra och vem vet, kanske är du just den personen som sen arbetar inom någon av de sex kategorierna (Ekonomi & Organisation, Försäljning, Marknadsföring & PR, Event & Säkerhet, Socialt engagemang, Sporten) och utbildar nästa generations sportentusiaster!
Utbildningsprogrammet är en utmärkt möjlighet för DIF men även Svensk Elitfotboll (SEF) att välkomna unga och begåvade studenter och frivilliga, som kommer att dela sin vision om fotbollsvärlden. Genom att fler får möjligheten att lära sig hur en elitfotbollsklubb bedrivs kan fler fotbollsklubbar i framtiden hitta duktiga människor för sportjobb.
Detta är en viktig milstolpe för svensk idrott och elitfotboll, eftersom DIF med sin rika historia, goda förvaltning och innovativa tankegångar kan skapa värde och växa med sin omgivning. Vem vet, kanske ser fler elitidrotter vad DIF startat och kan själva initiera liknande utbildningar. Veckans lärdomar är att fler organisationer behöver vara kreativt tänkande och bidra med värde och i slutändan kan fler ge tillbaka till din organisation. Sportidealisten är säker på att vi alla som vill jobba med sport kommer att dra nytta av ett utvecklingsprogram som DIF erbjuder. Sportidealisten uppmanar dig som läser detta att prata med din favoritidrottsklubb och be dem utveckla något liknande!


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Intresserad av livet som en sportagent?
Guiden för att jobba i sportbranschen

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Skapa utvecklingsprojekt med sport

Sportidealisten Idrottsvetare Sportprojekt Idrottsprojekt CSR Samhällsnytta

Sport är inte bara kul och svettigt, det är utvecklande på många olika sätt. I två andra inlägg under 2018 har idrottens samhällsnytta beskrivits både från ett svenskt perspektiv och från ett internationellt perspektiv. Återigen är det nyttigt att poängtera att sport spelar en global roll för både nationell och internationell utveckling. Vissa sporter tillsammans med andra aktörer kan finansiera en global utbildning som tex FairPay eller Futebal dá Força. Dessutom kan sport bidra till en positiv social förändring och producera förnybar energi för kroppen genom olika aktiviteter. Veckans inlägg kommer handla om sportens betydelse inom EU, fotbollens magi, sportens språk och hur du lyckas med sportprojekt.


OS Sport management Idrottsvetare Sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Lärdomar från OS)

EU:s syn på sport

FNs tidigare satsning på sport för utveckling och fred antydde förut att användningen av sport var ett kostnadseffektivt och flexibelt verktyg för att främja fred och utveckling. I the Declaration of 2030-agendan för hållbar utveckling är sportens roll i sociala framsteg vidare erkänt enligt följande:

Sport is also an important enabler of sustainable development. We recognise the growing contribution of sport to the realisation of development and peace in its promotion of tolerance and respect and the contributions it makes to the empowerment of women and of young people, individuals and communities as well as to health, education and social inclusion objectives.”

Nyligen gick EU ut med en stor rapport som identifierade goda exempel om “Sport för utveckling”. Detta är en del i EU:s arbetsplan för hur de arbetar med sport (nyfiken att veta mer om arbetsplanen? Läs här). Rapporten innehåller tio fallstudier av god praxis och en granskning av potentiella EU-finansieringskällor för internationella idrottsprojekt.
Det intressanta från rapporten är att det finns en koppling till lyckade projekt och deras förhållningssätt till länders utvecklingsmål. Enligt resultaten kan projekt som direkt anpassar sig till prioriteringarna i medlemsstaternas internationella utvecklingsmål fungera bättre än projekt som inte delar dessa prioriteringar. Utöver detta visar resultaten på att de mest framgångsrika projekten har ett starkt fokus på kapacitetsuppbyggnad och utveckling av organisationer i utvecklingsländer. Följden av detta är att dessa fokus bidrar till att säkerställa projektets långsiktiga hållbarhet.
För en kort redogörelse om vilka projekten är så omfattar följande projekt en rad teman, bland annat missgynnade ungdomar, funktionshinder, kön, hälsa, flyktingar och större evenemang.

NAMN – Projektmål

Youth Development through Football (YDF) – Fotboll som ett verktyg för social utveckling

Rugby Social – Främjande av rugby och användning av rugbyns värden för att bekämpa våld och ungdomar som skrivs in i väpnade grupper. Kapacitetsuppbyggnad för lokala föreningar och klubbar.
School access and retention of Burundian children through Playdagogie – Bidra till att primärt uppnå universell utbildning för alla i Burundi
Programme to implement sports activities for disabled people in Ghana – Kapacitetsuppbyggnad i utvecklingsländer
Addressing Violence against Women and Girls (VAWG) through football – Tackla könsbaserat våld
La League – Connecting fathers and daughters to empower girls through football – Jämställdhet och de vänder sig till tonårsgraviditet och barnäktenskap
Sport for Development in Africa (S4DA) – HIV-förebyggande och stärka ungdomar genom sport
East Africa Refugee Programme – Förbättra levnadsvillkoren för människor i
flyktingläger
Leadership and Excellence in Athletics programme (LEAP) – Länkar ett internationellt program om sport för utveckling till ett stort event
French Team for Sports (FT4S) – Använder stora sportevenemang till att utveckla marknadsmöjligheter. Samlar alla franska sportrelaterade företag för att utveckla kompletta företagserbjudanden

Rapporten visar på sportens viktiga roll i EU:s politik till resterande världen och för internationella relationer i allmänhet och slutligen bidrar denna rapport till att utveckla den Europeiska kommissionens prioritering för sport. Vill du läsa hela rapporten kan du hitta den här. Eller har du kort om tid hittar du en kortversion här.

Fotbollens magi

I Sydafrika finns ett projekt där fotbollen används för unga män. Kravet för att vara en del av laget var att de genomgick slumpmässiga snabba diagnostiska tester för alkohol och droger. Gentemot detta hade de tillgång till ett yrkesutbildningsprogram och kompetensutbildning. Fotbollstränarna utbildades för att leverera både träningar och pedagogisk utbildning.
Tanken är att fotbollen ska hjälpa unga män att utveckla de vanor som krävs för att behålla sin sociala hälsa, samhällsutveckling och säkra ett jobb. Det som de lär sig via detta är:

  • Utveckling av konsekventa dagliga rutiner
  • Vara fri från droger
  • Skapande av hälsosamma relationer
  • Att bli socialt kompetent
  • Att kunna lösa problem, bestämma mål, lösa konflikter och fullfölja åtaganden

Sportidealisten Sport Management Sportprojekt Idrottsprojekt Idrottsvetare

Det globala språket

Sport är jätteviktigt för mig. Sport är som ett annat språk. Man spelar, man lär känna varandra och man skapar kontakter, säger Ahmed Hussein.

Citatet är hämtat från en artikel i GP härom veckan, där sport har ett språk som många förstår och kan ge möjligheter till exempelvis nya vänner för livet. Kanske känner du igen Somalia bandy? Om inte, kolla in om det i denna filmen. I detta exemplet från artikeln från GP finns rekryteringsföretaget, Student Consulting med och bidrar med hjälp till arbetslivet. Via olika sporter som i det här fallet är bandy och även basket, ges möjligheter att integreras in i samhället. Dessutom knyts nya kontakter och de inblandade hjälper varandra med att skriva CV.
Sportspråk CSR Idrottens samhällsnytta Sportprojekt utvecklingsprojekt Idrottsprojekt Sport Management Idrottsvetare Sportidealisten

Hur lyckas du med utvecklingsprojekt?

En vanlig kritik av programmen “Sport för Utveckling och Fred” (engelsk förkortning SDP) är att projekt tenderar att producera mikroresultat samtidigt som man hävdar ett makroutfall. En studie har undersökt frågan vad som krävs för att genomföra och driva på med “Sport för Utveckling och Fred”. I denna studie undersöks hur den optimala styrning ser ut för sådana projekt. I studien analyseras den offentliga sektorns roll i SDP, och författarna undersöker hur det bäst kan fungera med andra intressenter och partners för att säkerställa att sport är optimerat som ett medel för social förändring.
Studien undersöker offentligt engagemang i SDP i Sydafrika och resultaten visar att stads-ledda SDP-initiativ kan uppnå resultat och staten har potential att integrera en SDP-intervention. Mycket få aktörer i det civila samhället visar en likvärdig kapacitet för utveckling och räckvidd, även om de kan vara mer effektiva, lyhörda, flexibla och mer skickliga på övervakning och utvärdering av deras arbeten. Resultatet pekar på att bra projekt mer sannolikt sker om partnerskap existerar inom regeringen och med andra samhällsorgan. Det rekommenderas att staten spelar en strategisk och reglerande roll som fokuserar mindre på tjänsteleverans och samtidigt ger större ledarskap och ledning i att samordna insatser relaterade till SDP.

Sportidealistens lärdomar

I veckans lärdomar har du läst om EU:s satsning på sport, vilket tyder på att du har stora möjligheter att få bidrag och genomföra projekt både inom EU och i utvecklingsländer. Fotboll är en väldigt stor sport världen över och kan med få medel ändå skapas i samband med utbildning. Varför inte skapa ett projekt där deltagare kan sparka lite boll och samtidigt lära sig om problemlösning och ett hälsosamt liv? Sport kräver inte att alla ska tala engelska eller svenska eller annat språk, men sport förenar många olika språk så alla förstår varandra. Sport kan var ett verktyg för integration och tillsammans kan fler lära varandra. Slutligen krävs ett starkt och visionärt agerande hos städer för att kunna ge möjligheter till en koalition av aktörer att genomföra politik, planer och program i stor skala och förbättra potentialen av SDP. Bara då kan du uppnå verklig och varaktig förändring men det kommer att kräva lagarbete.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Varför sportar man?
Kunskapen om inkludering
Mänskliga rättigheter i världens största sport 2024

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Lärdomar från OS

OS Sport management Idrottsvetare Sportidealisten

De Olympiska vinterspelen 2018 har precis avslutats och nu blir det de Paralympiska spelen som tar över i PyeongChang, Sydkorea. Dessa två tillsammans innehåller 92 nationer som deltar i 102 event över 15 sporter. Utöver en del rekord bland våra kära svenska idrottshjältar finns det en hel del andra saker vi har fått ta del av. Dessa andra sakerna är det som veckans inlägg handlar. Du kommer få läsa om; OS första rekord var inte av en atlet, TEAM GB underhåller, AI har stor potential, vilken inverkan OS-sporterna har och avslutningsvis vem blev olympiska mästare på sociala medier.


CSR Jämställd idrott idrottsvetare Sportidealisten Hållbar idrott
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Inte bara idrott, även annat (Del två))

Första rekordet

Till att börja med så invigdes de Olympiska vinterspelen (OS) på en innovativt och extraordinärt sätt. OS inleddes med ett rekord innan första tävlingen ens börjat! Som du kan se på klippet nedan så bildar 1218 drönare de fem ringarna som representerar världens kontinenter och OS-symbolen, vilket är ett rekord i antalet drönare!

https://twitter.com/WIRED/status/962174291235127297?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.wired.com%2Fstory%2Folympics-opening-ceremony-drone-show%2F

TEAM GB

Vad mer kan vi lära oss från OS? Jo, det finns en hel del termer som inte ens atleterna själva har koll på! Flera atleter från Storbritannien visar här hur mycket okända termer det finns och dessutom blir det en rolig video att dela med sig av. En bra och engagerade strategi från TEAM GB!

OS-fakta

Visste du att fler än 50 000 människor har jobbat under OS? Allt från volontärer till journalister och till det dessutom alla atleter. Det innebär att oavsett vilket yrke du håller på med så finns goda chanser att jobba under ett OS, så länge du är redo att jobba på.

AI bidrar till sportevent

Artificiell intelligens (AI) har du möjligen hört talas om? Enligt Wikipedia kan det förklaras som intelligens som uppvisas av maskiner, till skillnad från naturlig intelligens (NI) som uppvisas av människor och andra djur. Sydkorea har utvecklat en hel del AI och har under OS visat upp 85 robotar runt om OS-anläggningarna. Varför har de gjort det tänker du kanske nu? De har utveckla och tillämpat AI för att hjälpa alla besökare med navigering på anläggningarna, för att bidra med OS-scheman och dessutom med turisttips. Snacka om att AI kan bidra på ett smart sätt, speciellt när det är kallt och funktionärer slipper stå och frysa.
AI Artificiell Intellegens Sport Mangement Idrottsvetare Sportidealisten Sporttrend Idrottstrend Sportteknologi Sporttech
Det finns ytterligare en fördel med AI från OS och det är språket. Människor från hela världen var på plats i Sydkorea, men kunde alla koreanska? Förmodligen inte. Med hjälp av AI har ett företag utvecklat en app för att översätta koreanska till 29 språk, speciellt för röstöversättning. Slutligen har det funnits 30 robotar som svarar på olika frågor på olika språk och de kunde dessutom hjälpa vem som helst att ta bilder.

Vill du ha koll på allt som händer runt om sportens värld? Vill du få fler tips, inspirationer? Då bör du prenumerera på Sportidealistens nyhetsbrev!

Vad bidrar egentligen OS med?

Många känner säkert en speciell koppling till OS, men vad bidra OS egentligen med? Är sport ens så viktigt? Absolut! Det är det bästa som finns om man ser till Storbritanniens ekonomi. Exkluderat sporterna fotboll och golf, så utgör alla andra sporter mer än hälften av hela idrottsekonomin, mer än en procent av hela Storbritanniens ekonomi och mer än två procent av all sysselsättning i Storbritannien. Enligt en rapport som publicerats ökar idrottssektorns värde från 19 miljarder till 30 miljarder pund.

För att påpeka vilken stor inverkan de Olympiska och Paralympiska spelen har kan följande fakta visa OS-sportens bidrag. Rapporten visar att nivån av ekonomisk aktivitet från sporterna är större än andra sektorer av ekonomin, såsom vattenindustrin eller jordbruket, skogsbruket och fiskesektorn. Cykel ensam, är nu värd 2,3 miljarder pund för den brittiska ekonomin och stöder 75 000 arbetstillfällen. Som du kan se på bilden nedan visas även styrkan för den Paralympiska idrottssektorn med ett värde på mer än 2 miljarder pund. Endast rullstolsbasket är värt 42 miljoner pund för landet.
OS Olympiska spelen Sportekonomi Idrottsekonomi Sport Management Idrottsvetare Sportidealisten Idrottens samhällsnytta

Vinnare av det sociala OS

Under årets Olympiska vinterspel har Sportcal (ett ledande företag inom Sport, marknad och intelligens) och Hookit (ett ledande företag inom analys av sport och sponsring) tillsammans analyserat social media. De har undersökt aktiviteter från de tävlande atleterna, men även de officiella sponsorerna och de internationella idrottsförbunden.
Social Games OS Olympiska Spelen Sociala medier sportmarknadsföring Sportsponsring Idrottsvetare Sportidealisten Sport Management
Under OS har de släppt ut en ministudie ca var fjärde dag. Varje delstudie består av några, vilket du ser på bilden med exempelvis dag 1-4, därefter 5-7 osv. och här kommer några av vinnarna:

  • Flest interaktioner på ett inlägg hade Snowboardåkaren Shaun White. Mer än 2.5 miljoner människor kommenterade och gillade en video han gjorde innan han vann OS-guld.
  • Den mest engagerande sponsorn var Coca Cola med över 1.1 miljoner interaktioner.
  • Det internationella idrottsförbundet med flest interaktioner var det internationella ishockeyförbundet med 203 000 interaktioner.
  • Flest interaktioner bland atleterna mellan varje delstudie var återigen Shaun White med hela 3.1 miljoner interaktioner.
  • Sista vinnaren mellan delstudierna när det gäller mellan länderna, var lag USA med hela 7.4 miljoner interaktioner.

Sportidealistens lärdomar

I veckans lärdomar har du fått ta del av OS olika bidrag utöver medaljerna. Drönare kan exempelvis bidra med en ny dimension av underhållning, kanske framtidens tifo? Idrottsklubbar, förbund med flera kan skapa roliga och engagerande aktiviteter som TEAM GB med hjälp av sina atleter. AI kan dessutom fylla de arbetsrollerna som ingen vill göra, de kan vara en tolk eller en guide på arenor. Tänk dig integrationsprojekt som behöver flera olika språkkunskaper till hands, tänk om en AI robot eller en app kan förbättra den förståelsen? De flesta sporter som OS innehåller skapar mer värde än bara drömmar, de bidrar till ett lands ekonomi. Alltså sport ger hälsa, skapar konsumenter och nya idoler.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Förbättra sportklubben med denna teknologin
Mänskliga rättigheter i världens största sport 2024
EASM, Utveckling inom Sport Management
Tre saker du kanske inte har koll på inför OS

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Olympiska Spelen OS Sport Management Event Rekord Idrottsvetare Sportidealisten

Inte bara idrott, även annat (Del två)

CSR Jämställd idrott idrottsvetare Sportidealisten Hållbar idrott

Förra veckan handlade om ett internationellt perspektiv på idrotter av olika nivåer som gör mer än bara anordnar träningstillfällen och tävlingstillfällen. I följande text presenteras olika exempel från Sverige, både från den lokala och den professionella föreningen. Alla har en sak gemensamt och det är att de på ett eller annat sätt bidrar till ett bättre samhälle.
Förra veckan förklarades följande. CSR står för Corporate Social Responsibility och är främst förknippat med företag som gör en insats för samhället, de tar socialt ansvar som en del i deras verksamhet. Idag inom idrottens värld kan CSR ske på många olika sätt och därför kommer fortsättningen på förra veckans ämne här, alltså del två.


Sport Socialt ansvar CSR Sportidealisten Idrottsvetare
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Inte bara idrott, även annat (Del ett))

I del två kommer det handla om CSR eller som det även kan benämnas Idrottens samhällsnytta, och nu ur ett svenskt perspektiv. I följande text handlar det om en lokal innebandyförening, två stora fotbollsklubbar mot en jämställd och tillgängligare utveckling, RFs utveckling till schysst attityd och svensk elitfotbolls samhällsnytta.

Exemplet Innebandy för nyanlända

Tierp IBK har bjudit in nyanlända till innebandyträningar och hoppas självklart att fler ska få chansen att röra på sig och speciellt tycka om innebandy. Det intressanta är inte bara detta, utan de har gått ihop med Rädda Barnen. Tierp IBK kör innebandyaktiviteter och Rädda Barnen ordnar transport till och från asylboenden och erbjuder även mellanmål. Dessutom har Tierps kommun varit med och bidragit med pengar för transporter. Snacka om bra samarbeten! Se mer om detta i video nedan.

Exemplet BP

Fotbollsklubben BP i Stockholms västerort har inlett ett samarbete med FairPay och Futebal dá Força för att bidra till en positiv samhällsutveckling. FairPay är en stiftelse som jobbar mot en rättvis och jämställd sponsring inom idrotten. De försöker således se till att alla idrottar på lika villkor. Futebal dá Força arbetar för att stärka kvinnors rättigheter med hjälp av fotbollen och genom att utbilda ledare.
BP har under det senaste året insett att de inte är en jämställd idrottsförening och jag skulle vilja påstå att BP är bara en i mängden av flera idrottsföreningar med samma problem. Men nu tar de steg mot ett bättre arbete och bidrar till västerort med viktiga värderingar. Tillsamman med FairPay och Futebal dá Força ser nu BP till att utveckla sin organisation och externa relationer med lika villkor och ger sina ledare rätt verktyg för en positivare utveckling på och av fotbollsplanen. Även deras samarbetspartners som syns på bilden nedan är med på denna utvecklingsresa, vilket är minst lika viktigt som BPs egna utveckling.
BP jämställd ledare idrottens samhällsnytta idrottsvetare Sportidealisten CSR Socialt ansvar

Exemplet Urban Sports

Djurgårdens fotbollsförening och ishockeyförening gör nu en satsning tillsammans för att skapa fler möjligheter för barn och ungdomar att idrotta i Stockholm, som kallas Urban Sports. Städer som Stockholm har det tufft med tillgängliga ytor att idrotta på och detta samarbeta är ett sätt att få fler i rörelse genom diverse olika aktiviteter runt om i staden. Att idrotta kan bidra med positiva värden som en bättre hälsa och att träffa nya kompisar med mera. Därför känns denna satsning som ett bra sätt att bidra med positiva värden utanför den vanliga idrottsföreningen. Tänk att så många idrottsföreningar har flera olika idrotter och varför inte göra något tillsammans som Djurgårdens IF?
Urban sport DIF Idrottsvetare Sportidealisten CSR Idrottens samhällsnytta

Exemplet Locker Room Talk + RF

Du har väl inte missat vilka Locker Room Talk är? Det är en ideell organisation som arbetar med jämställdhet och schyssta attityder mot snacket i omklädningsrummet i ett förebyggande syfte. Nu har Riksidrottsförbundet (RF) gått tillsammans med Locker Room Talk för att bidra till en trygg, inkluderande och jämställd idrott. RF kommer nu se till att åtta distriktsidrottsförbund runt om i landet får ta del av Lockar Room Talks utbildning, vilket kan bidra till en bra uppfostran inom idrotten. Förhoppningsvis ger detta en positiv utveckling i samhället också. Vad du lär och gör inom idrotten, tar du med dig i livet och kanske kan detta leda till att nästa generation lever på lika villkor.

Exemplet SEF

Svensk Elitfotboll (SEF) jobbar tillsammans med Ernst & Young (EY), ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och rådgivning. Tillsammans arbetar de med att rapportera hur det går för de svenska elitfotbollsklubbarna och EY lanserar årligen en rapport om klubbarnas ekonomi. I år tar de tillsammans nya kliv genom att även titta på fotbollsklubbarnas samhällsnytta.
“Fotbollen står för nära 50% av allt idrottsutövande och det som fotboll bidrar med är att skapa ett bättre samhälle. Hälsa är viktigt och det får man genom fotbollen. Fotbollen skapar också arbetstillfällen, och många använder fotbollen som ett verktyg för integration” – Carlos Esterling och Mikael Bergsten från EY
EY håller på att skapa rapporten gällande Allsvenskan 2017 som innehåller en som sagt genomgång av klubbarnas ekonomi och nu även värdet på den samhällsnytta som klubbarna skapar. Ett exempel av vad elitfotbollen bidrar med kan ses ifrån IF Elfsborg och deras samarbetspartner, Sparbanken Sjuhärad. Banken menar att allt för ofta tittar partners som sponsrar idrotten på fel faktorer. Medan de själva gärna prioriterar att stötta föreningar som tar ett större ansvar. Vidare nämns IF Elfsborgs ”Vi Tillsammans”, som verkar aktivt för att bl.a. skapa ett tryggare samhälle, främja en ökad integration, samt att verka för ett ökat intresse för fotboll och en positiv läktarkultur. Ett sådant arbete utanför själva fotbollen är något som Sparbanken Sjuhärad uppskattar mycket.

Sportidealistens lärdomar från annat än idrott

Det finns en röd tråd i förra och denna veckas exempel och det är att framtidens barn och ungdomar ska växa upp med mer sunda värderingar, där alla är lika värda.

Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.
Hållbar idrott Jämställd idrott CSR Sportidealisten Viidrottsvetare

Inte bara idrott, även annat (Del ett)

Sport Socialt ansvar CSR Sportidealisten Idrottsvetare

Idrotter på olika nivåer gör ofta mer än bara anordnar träningstillfällen och tävlingstillfällen. Både den lokala och den professionella föreningen inom idrotten runt om i världen bidrar till samhället på olika sätt. Du kanske har hört CSR eller idrottens samhällsnytta förut? CSR står för Corporate Social Responsibility och är främst förknippat med företag som gör en insats för samhället, de tar ansvar som en del i deras verksamhet. Idag inom idrottens värld kan CSR ske på många olika sätt och därför kommer veckans ämne bli uppdelat i två delar, där del 2 kommer nästa vecka.


OS VR Influenser utmaningar Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Tre saker du kanske inte har koll på inför OS)

I del ett kommer det handla om ett internationellt perspektiv med bland annat hur fotboll kan hjälpa till i utsatta områden i samhället, hur UEFA jobbar för den europeiska fotbollen och hur olika fotbollsklubbar jobbar med CSR.

Exemplet Premier League

Den engelska fotbollsligan för herrar, Premier League, är en av världens rikaste fotbollsligor i världen. 2006 initierades Premier League Kicks som innebar att de klubbar som spelar i Premier League deltog i ett program för att hjälpa ungdomar som befinner sig i utsatta områden. Genom att använda fotbollens krafter och värdet av att delta i sport kan idrott vara och göra så mycket mer än bara sin egen idrott.

Exemplet Responsiball

Sedan 2009 har Schweiziska Responsiball hjälpt fotbollsklubbar att utveckla CSR-strategier. Varje år publiceras årliga rankningar som en guide till vilka ligor som leder vägen för socialt ansvar. Detta system mäter den information som klubbarna kommunicerar via sin hemsida, där tanken är att detta ska spegla varje klubbs filosofi.
Från Responsiballs undersökning 2016 visar resultatet att bara för att en liga är rik som exempelvis Premier League innebär inte det en högre rangordning. Förutom de fem stora ligorna (Premier League, Bundesliga, La Liga, Serie A och Ligue 1) som ingår i topp tio av ligor som leder vägen för socialt ansvar är följande ligor också med (siffran inom parentesen är deras position i undersökningen): nederländska Eredivisie (1), danska Super Liga (2), svenska allsvenskan (4), skotska Premier League (7) och schweiziska Super League (8).
Från FK Wien Austrias hållbarhetsrapport, som följer internationella standarder till Melbourne Citys Fan Engagement Strategi som består av en Fan Representative Club som möter regelbundet klubbens VD; och till LA Galaxys initiativ Protect the Pitch som fokuserar på samhällsengagemang, energieffektivitet, vattenhushållning, avfall och återvinning samt transport. Det finns en mängd bra exempel som andra klubbar kan lära av och använda. Här är några exempel från Sportanddev vad fotbollsklubbar gör som en del av deras strategier för socialt ansvar:
Everton Free School arbetar med ungdomar från några av de mest utsatta samhällena i Liverpool-området. Genom idrotten engagerar skolan unga människor och försöker införa värderingar som respekt och ansvar. Uppdraget är att styra eleverna mot positiva resmål i livet.
Protect the Pitch är LA Galaxys åtagande att skapa en mer miljöansvarig idrott. Programmet stöder också projekt i samhället. Klubben använder sin status som en av de mest kända lagen i Major League Soccer för att öka medvetenheten om miljöfrågor.
Inter Milans Inter Campus har sedan 1997 använt sport som ett verktyg för barns utbildning och utveckling. Bland annat arbetar de med projekt som syftar till konfliktlösning, integration och fredsbyggande. Ett exempel är i Israel och Palestina, där barn lär sig och utvecklas genom sport och ofta spelar matcher mot varandra.

Exemplet #EqualGame

#EqualGame är UEFAs CSR-kampanj som främjar inkludering, mångfald och tillgänglighet i fotboll. Tanken är att den europeiska fotbollens styrande organ UEFA bör vara en social rättvis organisation, vilket innebär en nolltolerans om rasism, sexism, homofobi eller någon form av diskriminering.
#EqualGame-initiativet ska bidra till att fotbollssamhället närmar sig varandra och se till att värderingar som inkludering, jämställdhet och kampen mot diskriminering fortsätter att ligga i framkant av UEFAs vision och arbete.
“Everyone should be able to enjoy football. No matter who you are, where you’re from or how you play. That’s Equal Game.”

Exemplet Manchester United Foundation

“Nowadays, we are using the ball as a way to break the cycle of hopelessness in Manchester’s most deprived areas.”
En av världens största fotbollsklubbar, Manchester United, visar med deras Manchester United Foundation att fotboll är inte bara 11 spelare på en fotbollsplan, det kan också vara ett sätt att stärka barn och ungdomar i utsatta områden. För tio år sedan bildades Manchester United Foundation för att utnyttja fotbollens kraft som pedagogiskt verktyg och genomföra det i områden i hela staden. Fokus kretsar kring en sak: barn och ungdomar.
Deras strategi är att använda kraften i varumärket Manchester United för att förändra barn och ungdomars liv i hela Manchester, Storbritannien och hela världen. Stiftelsen arbetar huvudsakligen med utsatta barn och ungdomar och de använder fotbollen för att engagera och inspirera unga människor att bygga ett bättre liv för sig själva och förena de områden där de bor. Stiftelsen levererar fotbollsutbildning, utbildningsprogram och personlig utveckling, vilket ger ungdomar möjligheter att förändra sina liv till det bättre.
Manchester United är en stor tillgång, men de viktigaste intressenterna i vad de gör är de barn och ungdomar de jobbar med. De står alltid i spetsen för de beslut som dem fattar. Istället för att ge till välgörenhet för dem som behöver det mest, ger stiftelsen livsförmåga för att hjälpa unga människor att framgångsrikt övergå från en fas i livet till en annan.
Fotboll i England är en mansdominerad sport, men det är också arbetarklassens sport. För att få fler tjejer inblandade i och runt samhället startade de en kör. Vad som gör detta konceptet till ett inspirerande program för Manchester United är att det ger hopp på de allra flesta områden. Även om en kör inte är fotboll så är kören ett program för lagbyggande precis som fotboll som andas förtroende, inspiration och hopp i barnen och ungomdarna. Inte bara ska de sjunga, men de behöver också lyssna på tonen och fungera som en enhet på liknande sätt som sport, eller hur?

Läs vidare i del två här


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Vad lärde du dig ovan? Vad vill du ha mer eller mindre av? Låt mig veta. Du får gärna mejla Sportidealisten eller ta kontakt på sociala medier (Twitter lägg till #Sportidealisten så jag hittar den & LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar alla kontaktuppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Tre saker du kanske inte har koll på inför OS

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Sports Job Sport Jobs

Snart smäller det! Från 9 februari till 25 februari hålls vinter-OS i PyeongChang, Sydkorea. Ingen har väl missat att Nordkorea och Sydkorea ska delta tillsammans? Rent tekniskt är de i krig men under OS kommer de gå in i öppningsceremonin under en enhetlig flagga, dessutom kommer ett gemensamt hockeylag delta för damerna!
I veckans inlägg får du ta del av hur OS ska locka yngre tittare men även att det är första vinter-OS som ska sändas i VR. Dessutom får du en inblick i olympiska atleters utmaningar som du kanske inte kände till.


Super Bowl LII Sportidealisten Idrottsvetare
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Fyra saker du inte visste om världens största sportevenemang).

OS-influensers

Att samarbeta och jobba med influensers är en trend som vi förmodligen kommer få se mer av. Sändningsrättigheterna i Sverige för årets OS är via Discovery, vilket är nytt men inte bara det, Discovery tar även in influensers för att öka intresset runt evenemanget. Utöver ett vanligt gäng med programledare, experter och kommentatorer så lägger nu Discovery Sweden influensers för att locka fler yngre tittare. Youtube-profilerna Daniel Norlin och Sara Henrietta med flera, är en strategi för att öka utbudet på plattformar som OS kan konsumeras via. Den engelska fotbollsorganisationen FA har även de tagit in influensers för att öka intresset bland de yngre och för att visa mer än bara fotbollsplanen.

Olympiska atleters utmaningar

OS är en stor möjlighet att skapa extra värde för både potentiala sponsorer och atleterna, men bara för att en atlet har kvalificerat sig till OS betyder inte det att sponsorerna flockas. Atleterna kan med hjälp av sponsorer få olika resurser som underlättar ekonomin och deras resa till PyeongChang och sponsorer får en bra exponeringsmöjlighet under en tid som lockar engagemang från många världen över. Toyota är en sponsor som ser värde utifrån atleternas sociala medier men bäst är om de har en intressant berättelse att dela. Mångfald gällande kön, etnicitet och sporter är också aspekter som kan vara viktiga när OS-atleter ska få sponsorer.
Atleterna som har deltagit och har chanser att delta i framtida OS har stora möjligheter att få bra sponsorskap om de tidigt bygger en trovärdig identitet och har ett socialt och digitalt varumärke. Dock är inte allt frid och fröjd med att synas med sina sponsorer runt OS. OS har särskilda regler runt rättigheter för att visas i samband med OS, vilket både atleter och sponsorer bör vara vaksamma med inför olika reklamkampanjer. Detta innebär att sponsorerna måste ansöka om tillstånd långt innan ett OS, något som gör det svårt att fixa samarbeten om en atlet kvalificerar sig sent.

Första OS med VR

Årets OS kommer bli första vinter-OS som sänds i Virtual Reality (VR). Den amerikanska Tv-kanalen NBC sänder OS för deras land och kommer tillsammans med Intel att sända 50 timmar sport i VR. Följande event kommer kunna upplevas med VR: öppnings- och avslutningsceremonin, alpint, curling, snowboard, skeleton, konståkning, kortbaneåkning på skridskor, backhoppning, ishockey och big air discipliner.
I tidigare inlägg här hos Sportidealisten har VR fått en del uppmärksamhet och detta är ytterligare ett tecken på att VR kommer bli en del av vardagens sätt att se på underhållning och sport. I detta fall kan det bli otroligt bra. Möjligheterna med VR och event som OS kan nog skapa en och annan häpnadsväckande upplevelse genom att få känslan att se t.ex. slalomåkarna på riktigt. Se följande video och du kommer vilja få möjligheten att se OS på ditt sätt.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Fyra saker du inte visste om världens största sportevenemang

Super Bowl LII Sportidealisten Idrottsvetare

I slutet på denna vecka, den 4:e februari, stundar ett av världens största sportevenemang Super Bowl LII. Detta är eventet som innehåller mycket konsumering av pengar, tid och skräp. I veckans inlägg presenteras olika insikter runt ett mega-event som Super Bowl och vilka möjligheter som finns.


esport framtidens sport Sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Framtidens sport är här för att stanna)

Super Bowl är i särklass den mest unika sporthändelse, sett till fokus på reklam och att ha rättigheter till. En reklam på 30 sekunder kan kosta upp till $5 miljoner och över 40 % av alla amerikanska hushåll förväntas titta på detta via TV:n. Dessutom förväntas ca $15.3 miljarder spenderas i samband med Super Bowl (förra året var det ca $14.2 miljarder).

Evenemang konsumeras väl

Super Bowl konsumering Sportidealisten Idrottsvetare
När något är speciellt firas det gärna lite extra. Super Bowl är ett sådant tillfälle där många gärna slår på stort. Gemene man eller kvinna förväntas spendera i genomsnitt $81.17 (jämfört med förra årets $74.83) och den högsta genomsnittliga summan som spenderas är $118.43 och sägs vara de som är 25-34 år. Utifrån dessa siffror kan det jämföras med andra tillfällen med där det är stor konsumtion av pengar. Under 2017 spenderades $967.13 på presenter under olika lov och semestrar, $186.39 på Mors dag, $136.57 på Alla Hjärtans dag och $86.13 på Halloween.
Följande bild är en översikt från Super Bowl 2016.
Super Bowl konsumering marknadsföring Sportidealisten Idrottsvetare

Exklusivitet är värd mödan

I en studie visas ett resultat från associering med Super Bowl att de som marknadsförs till Super Bowl får en ökad försäljning de följande månaderna. Bäst effekt får de varumärken som är ensamma om produktkategorin, däremot bör det påpekas att dessa resultat syftar främst på effekter i USA. Men genom att ha exklusiva rättigheter trots ett dyrt pris genererar det ett långt tids värde.
Ytterligare sätt för marknadsförare att skapa ett värde för en längre tid handlar om att både ha reklamen under Super Bowl och även ha aktiva och starka social medier eller digitala kampanjer. Att associeras med Super Bowl eller ett annat stort sportevenemang som är tidigt på ett år kan ge stora effekter om varumärken fortsätter att vara involverade och marknadsförs med andra sportevenemang under året.

Sociala medier, ett verktyg att interagera och synas

Förra årets Super Bowl LI hade bara några få riktigt bra marknadsförare utifrån mobilt tänk. Pepsi som står för halvtidsshowen som alltid är en uppskattad del av Super Bowl (i år sjunger Justin Timberlake), de såg till att anordna flera olika “giveaways” (delta i olika tävlingar och möjlighet att vinna souvenirer) inför halvtidsshowen. Exempelvis retweets, alltså dela ett meddelande på Twitter där Pepsis logo syntes, där detta och sedan halvtidsshowen som heter Pepsi Half Time Show gavs en massiv exponering av Pepsi. Desto mer du syns, desto mer är du Top of Mind (ett av de första varumärken du tänker på).
Mars, chokladbaren, skapade synlighet genom att spela in deras Super Bowl-reklam live via Facebook under 36 timmar. Detta ledde dels till ökad trafik till sin sida på Facebook men även en extra nyfikenhet och ett ökat intresse att se slutprodukten under Super Bowl.
Super Bowl Social media marknadsföring Sportidealisten Idrottsvetare

Desto mer folk desto större påverkan på skräp

När det kommer till evenemang med många människor i rörelse och många olika matställen blir det en hel del skräp. Visst finns det papperskorgar men all denna konsumering av souvenirer, korv med bröd etc slängs inte alltid i sopporna och kanske främst av allt så är kanske inte allt brännbart och sorteras på bästa lämpliga sätt. Under årets Super Bowl LII har en rejäl miljösatsning arbetats fram, vilket är på tiden! Oavsett om du jobbar på ett vanligt kontor eller har en sportanläggning eller bedriver olika lopp så krävs ett fokus på miljöhanteringen. Flertalet partners runt Super Bowl LII arbetar på målet “no waste”, där de har material som i största mån kan bli återvunnet. Efter detta evenemang hoppas de ha ett praktiskt exempel som kan överföras och inspirera andra evenemang och faciliteter att behandla miljön på bästa sätt.
Super Bowl hållbarhet waste management Sportidealisten Idrottsvetare

Sportidealistens lärdomar

Sportidealistens lärdomar är mer än bara galet dyra reklamer.
Oavsett vilken industri du arbetar inom bör du fundera på en marknadsföringsplan som om du hade ett mega-event som Super Bowl. Som det visas ovan är Super Bowl en tid då många fler är benägna att spendera en extra krona här och där.
Upprepade budskap sätter sin prägel och detta är något som olika partnerskap inom ett sportförbund bör tänka över gällande sina olika evenemang för att få ut extra bra värde. Det gäller även de varumärken som vill skapa en stark relation till sportintresserade människor. Genom att visa upp sig i samband med ett större evenemang tidigt på året och sedan finnas associerad vid mindre event under de kommande månaderna skapas ett värde under lång tid.
Med dagens teknik blir second-screen mer allmänt känt. Alltså att alltid se och uppleva något med en mobil enhet utöver TV:n eller liveeventet. Som marknadsförare gäller det att synas och uppmärksammas överallt och inte minst på mobilen. Dessutom med lättheten av sociala mediers interaktivitet kan tävlingar med delningsfunktioner öka värdet.
Desto mer vi människor konsumerar produkter, desto mer avfall skapas och vi måste hjälpas åt både konsumenter och producenter att ta hand om vår planet. Hållbarhet är alltid viktigt och det är bra att ett av världens största evenemang försöker visa vägen, som nu Super Bowl i år. Oavsett om du har ett event eller är involverad som både konsument eller producent under ett event så kommer det bli mer attraktivt för alla intressenter med fokus på hållbarhet.

Om du vill använda $5 miljoner på annat

Här är exempel på vad en reklam under Super Bowl kan göra istället:

Här är topp 10 reklamer för Super Bowl

Följande video känner du säkert igen. Den var inte bara fantastisk utan även starten på en ny era av hypen för reklamerna runt Super Bowl. Reklambyrån laddade upp den fyra dagar innan Super Bowl på YouTube, vilken ingen tidigare gjort och denna mix av synlighet innan Super Bowl med möjlighet att delas vidare på sociala kanaler och under Super Bowl gav reklamen en ny nivå.

Vill du se hela topplistan så hittar du de här!


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Hypen Super Bowl
Framtidens sportupplevelser!
Hållbar utveckling
Majonnäs och sportsponsring 80+

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Framtidens sport är här för att stanna

esport framtidens sport Sportidealisten
2018 är året då e-sport är på riktigt. Efter att du läst detta inlägg kommer du ha bra koll på e-sport, du kommer ha en god insikt i e-sportens potential och olika användningsområden och du kommer förmodligen bli lite mer intresserad av att ta del av utvecklingen som sker just nu.
E-sport är ett av de hetaste ämnena inom sportens värld och media. Enligt Newzoo (ledande företag inom marknadsintelligens) har e-sportens ekonomi det senaste året ökat till mer än $493 miljoner och det har en årlig ökning på 52%. E-sport underhåller en publik på mer än 148 miljoner e-sports-fantaster och ytterligare 144 miljoner tillfälliga tittare som kolla de stora internationella eventen.


European Association for Sport Management Sportidealisten Idrottsvetare EASM2018 OS Sport Management Game
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Guiden för att jobba i sportbranschen

Enligt BusinessInsider är e-sportmarknadens nuvarande värde cirka $900 miljoner. De populäraste e-sporterna är League of LegendsDota 2 och Call of Duty. För att få ytterligare en inblick inom detta område så slog världsmästerskapet 2017 i Dota 2 rekord för största prispengen i e-sportens historia på $24,787,916. Det bör även nämnas att detta rekord har slagits varje år sedan 2014.

1.1 miljarder dollar ($) är de förväntade intäkterna för e-sport 2019

Vad är e-sport?

Men innan du läser vidare så kommer här en förklaring till e-sport. Enligt den svenska e-sportföreningen, är e-sport en förkortning av “elektronisk sport” och är ett samlingsnamn för alla tävlingar som utförs i en virtuell miljö. Det kan alltså handla om TV-spel, datorspel, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) eller mobilspel. Newzoo definierar e-sport som “competitive gaming in an organized format; an event or league, organized by a third party, with a specific goal (i.e. winning a tournament or prize money), with a clear distinction between players and teams who are competing against each other for a chance to reach that goal.”

Så låt mig berätta varför vi alla som arbetar eller vill arbeta med sport bör anpassa oss och komma in i det digitala rummet.

Samhället är mer tekniskt kunnigt än det någonsin varit. Det är ingen nyhet att vi tittar mindre på TV och lyssnar mindre på radio och läser mindre tidningsnyheter och istället tittar på, lyssnar och läser genom våra smartphones och andra mobila enheter. Traditionell media kan inte nå det nya digitala utrymmet. Enligt den globala esports marknadsrapporten 2016 underhåller e-sport en ung och önskvärd demografisk grupp med entusiaster mellan 21 och 35 år som representerar 54 % av e-sportens publik. Kanske är du som läser inte den här entusiasten ännu, men både du och jag beter oss förmodligen på liknande sätt som e-sports publiken.
Jag är inte förvånad över den här kommande trenden och det borde inte du heller vara. Enkelheten att spela spel över hela världen med endast en konsol (PC/PS4/Xbox etc.) är smittsamt och kan bidra till en stor passion inom e-sporten världen över. Jag menar, det är samma passion som fotbollen spridits världens över med dess enkelhet av en fotboll.
De klassiskt stora sporterna, fotboll, ishockey och basket har funnits som spelsimuleringar ett tag som med exempelvis EA Games spel med FIFA18, NHL18 och NBA18 m.fl. Men vi har aldrig sett de växa till e-sporter – de har varit roliga spel att spela med vänner. Med förbättringar från år till år har de nu blivit väldigt realistiska – nära till verklighetsupplevelser (se video nedan) – och idag kan vi se de som ett verktyg för att lära oss sporten, reglerna eller varför inte träna på moment som hörnor i fotboll, straffkast i NBA och andra praktiska färdigheter för att komplettera regelbunden träning.

Innehållet som ökar värdet

Följande två punkter är några förbättringar som gjordes till FIFA17 som ökar förhållandet mellan fotbollsspelare, fans och potentiella fans:

  • Fler nya fotbollsplaner tillagda – Detta gör det möjligt för fler människor att jämföra och känna på en verklighetsupplevelse av en arena.
  • Atmosfären för en matchdag – Förbättrade ljudupplevelser från en arena, vilket tillåter alla att få en glimt av det verkliga livet på en arena + att de har lagt till mer än 500 nya sånger som sjungs på arenorna och mycket mer.

FIFA-potentialen är enorm, både utifrån ett marknadsföringsperspektiv av en sponsor och av en klubb. FIFA har visat sig engagera och påverka amerikaner som från mitt eget och medias perspektiv kan vara svåra att konvertera till fotbollsintresserade, då de har sina egna klassiska sporter med basket, amerikansk fotboll, ishockey och baseboll. För att ge ett exempel på FIFAs inverkan på amerikaner så sa en amerikanare följande:
“Honestly, it’s all thanks to Fifa,” he says of the long-running video game series, “Without it, I would never have been exposed to soccer and would never have grown to love the game.” – Garcia, a Bronx boy raised on the Knicks and the Yankee.
Enligt en undersökning gjord av ESPN har en tredjedel av de amerikanare som köpt FIFA blivit fotbollsfans och cirka 50 % av dessa har blivit även mer intresserade av sporten fotboll.

E-sportens påverkan på fotbollen

Som en fortsättning på ämnet fotboll och USA så har den amerikanska fotbollsligan MLS (Major League Soccer) nyligen gått ut med nyheten att de nu går in i e-sport också, eMLS. Men detta är inget nytt utan en trend som europeiska fotbollsligor redan påbörjat med sina egna virtuella fotbollstävlingar, såsom den holländska E- Divisie, den tyska virtuella Bundesliga, den franska e-ligue 1 och den italienska IGL.
MLS bygger dels vidare på deras fan-bas och de stärker även sitt varumärke. Detta är inte bara ett sätt att öka intresset för den amerikanska ligan i USA utan tillsammans med FIFA tillåts alla som spelar det världen över att få möjligheten att spela med deras MLS-lag och få ökat intresse för ligan och klubbarna.
Dessutom finns fotbollens Champions League som e-sport. Global eLeagues har startat upp den årliga ‘eFootball League’ med lag tillhörande fotbollsklubbar från 11 länder som spelar FIFA18 med en prispeng på $10,000.
Inte nog med att flertalet fotbollslag har startat upp ett e-sportlag, förra året under sommaren blev det holländska fotbollslaget, Heracles Almelo, det första fotbollslaget att starta en e-sports ungdomsakademi. Det tyska fotbollslaget Hertha Berlin, de har också börjat satsa på ungdomslag inom e-sport. Detta visar att inte bara fotbollstalanger utvecklas utan nu även e-fotbollstalanger. Dessutom kommer också de utvalda spelarna i akademin utbildas inom digitala medier.
Ett annat tyskt fotbollslag, Hamburg satsar på en avdelning för e-sport och de vill utveckla detta med skolor. Klubben har för avsikt att samarbeta med skolor för att inte bara delta i det konkurrerande spelrummet genom att spela utan också genom att stödja hållbar tillväxt genom utbildning och coaching.
Fotbollsklubbar som West Ham; Valencia, PSG och många andra, samt lag från flera andra sporter, signerar nu e-sportspelare. Det ger ett stort värde för båda parter. Vad det här gör är att det engagerar fans från både e-sporter och en sportklubb. En sportklubb kan locka till sig fler e-sportsfans eftersom de har signerat en e-sportstjärna och e-sport kan få fler fans eftersom idrottsföreningarnas fans kanske börjar titta på eller spela exempelvis FIFA. Följande bild är bara en liten översikt på olika sportklubbar som tagit klivet till e-sporten.
Esport Sportidealisten

Alla tittar på e-sporten

Fler och fler av de stora företagen har klivit in i e-sporten för olika sponsorskap, t.ex. Intel, Coca Cola, Red Bull mm. När e-sportsmarknaden växer kommer fler sponsorer och investerare att strömma in i branschen, vilket kommer att skapa ett blomstrande tillfälle för alla berörda aktörer. Utöver detta har Newzoo pekat på följande tre saker varför konsumentvarumärken och sport går in i e-sporten:

1. En annan mediaförbrukning än äldre konsumenter.
2. Spel har blivit en global åskådarsport: Live streaming-tjänster har mer än 100 miljoner unika tittare varje månad. E-sportevenemang attraherar upp till 100 000 besökare under en helg.
3. Det är en mångmiljonindustri som skapas: Intäkter genererade från souvenirer, biljettförsäljning, media rättigheter, reklam och sponsring uppgick redan till cirka 0,5 miljarder dollar 2016. Om e-sportens intäkter per fan var liknade basketligan NBA, skulle det lätt bli ett företag på 2,5 miljarder dollar idag. Därav intresset av traditionella medier och investerare.
Några år från nu kommer e-sporten ha överträffat basketbollen i genomsnittlig årlig intäkt per fans! Jag menar, genom att titta på dessa siffror är potentialen för engagemang tydligt och möjligheterna till marknadsföring är enorma. Detta är varför du ska involvera dig i e-sporten.

Sportidealistens lärdomar

Vad kan vi dra slutsatsen av? Tja, vi kan se att den globala sporten fotboll har blivit mer attraktivt tack vare EA Sports franchise FIFA. Tillsammans med en förbättrad teknik har spelet FIFA blivit mer realistiskt och autentiskt. Spel som FIFA är inte längre bara ett roligt spel att spela med vännerna. Det har nu också ett pedagogiskt syfte (att lära sig rörelser som kan implementeras i verkligheten) och i USA har FIFA blivit ett rekryteringsverktyg på jakt efter nya fans av fotbollen.

E-sporten har visat att de är på riktigt. De har stort engagemang, det tar mindre tid att titta på ett FIFA-spel än en riktig fotbollsmatch. Fler e-sportspel kan spelas under samma period av en 90 minuters fotbollsmatch och fler fans kan titta på live streaming sändningar då de i stort sett är gratis. Alla ovan nämnda punkter ger fler möjligheter för marknadsförare att marknadsföra varumärken.
Detta är varför du som både sportmarknadsförare och som sportklubb eller sportorganisation bör fundera att involvera er i e-sport:

  • E-sport är lika populärt som baseball eller ishockey (i USA)
  • E-sport är mindre tidskrävande och kostnadseffektivt att konsumera och titta på
  • Det finns minst tjugo miljoner e-sport fans
  • Gaming ger upprepade meddelanden
  • Det är en sorts community, ett samhälle som förbinder nya relationer på ett unikt sätt

Frågan som återstår att se är om detta e-sportandet kan bli något med landslag också? När kommer vi se ett fotbolls-VM som stundar i Ryssland fast som e-fotbolls-VM? Idag brukar de flesta e-sportslagen inom fotboll spela 1 mot 1 eller 2 mot 2 men det skulle också vara intressant att ha 11 mot 11 som i verkligheten, men detta är förmodligen något som kommer dröja om du frågar mig.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Framtidens sportupplevelser!
Framtidens barn och ungdomsidrott
Framtidens motionsidrott?
Framtidens motionsidrott av goda exempel
Framtidens sportutbildningsteknik

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Guiden för att jobba i sportbranschen

European Association for Sport Management Sportidealisten Idrottsvetare EASM2018 OS Sport Management Game

Har du alltid drömt om att jobba med sport? Eller kanske är du redan involverad på ett eller annat sätt men har funderat på vad som krävs för att nå nya steg i karriären? Perfekt för då bör du läsa vidare nedan!
I veckans inlägg kommer (kanske) den ultimata guiden till ditt drömyrke som handlar om följande:

  • Det gäller att ha tur
  • 3 tips för att sticka ut
  • Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen
  • Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

Sportidealisten idrottsvetare sportentreprenör sportinnovation sportutveckling
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Ta inget för givet)

Det gäller att ha tur

Tur och tajming är vad som krävs för drömrollen inom sport, i alla fall om du frågar James Murray, Senior Business Strategy Manager hos Arsenal. Bakom dessa två (tur och tajming) står främst turen av en ny tjänst, men även att han tidigt tog kontakt med flera personer inom sportindustrin några år innan anställningen. Hans nuvarande boss var en av dem. Murray nämner även att han fick ett nej första gången vid en ansökan några år tidigare. Trots det höll han kontakten med flera nya kontakter och jag tycker att han förvaltade de väl med tanke på att han några år senare ansökte igen och fick jobb.

Tips för vad som passar in?

Om Murray själv skulle rekrytera idag så skulle han söka någon som är problemlösare, har hjärta och har analytisk förmåga. Har du inga erfarenheter inom sport kan färdigheter från icke sportrelaterade erfarenheter vara lika viktiga om de kan överföras till i det här fallet Arsenals arbete. (Se videon längst ned om du vill se vad hans arbete innebär.)

3 tips för att sticka ut

I denna del kommer några tips som kan ta dig till nya nivåer inom sportkarriären. Nedan får du tre tips av andra personer inom branschen som sedan utvecklar sina tips längre ner.

  • Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad
  • Arbeta med olika personer och kommunicera väl
  • Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Undersök alla aspekter av sportbranschen och var uppdaterad

Innan du väljer bör du ha en förståelse för alla olika områden. Detta kan innebära nya möjligheter som inte varit tydliga tidigare och kan vara till stor hjälp om du bestämmer dig för ett annat område. Att förbereda sig under studierna är viktigt men minst lika viktigt är det att bygga vidare, speciellt efter studierna.
Även om du inte studerar så kan du ändå göra följande för att undersöka sportbranschen. Besök relevanta event och ta vara på den kunskap och de experter som finns runt dig. Prenumerera på olika magasin eller bloggar inom sportindustrin (jag själv kör EASM, IAKS eller varför inte lyssna på podcasts som SportsGeek och The Tao of Sports Podcast).
Tom Bromley, 25 år, idrottsvetenskap och personlig träning, the University of Bedfordshire. Idag är han akademi sportspecialist för fotbollslaget, MK Dons.

Arbeta med olika personer och kommunicera väl

Var öppen till nya tankesätt utanför din sport och använd din nyfikenhet och passion för att hjälpa andra människor med nya lärdomar. Om du jobbar med eller kommer jobba med atleter kan det vara mindre tekniska problem och mer handla om att förstå dem som människor. Detta innebär att du spendera mer tid till att lyssna till vad en spelare/atlet verkligen vill och vad som motiverar dem till utveckling (det är inte alltid vinster som gäller). Det kan även innebära att förstå vad som hjälper dem att hantera misslyckande och framgångar, vilka hinder de ser. Se till att vara genuint intresserad av personen framför atleten.
– Barbara Daniels, 51 år, studerade engelska, Lancaster University. Idag är hon proffs i cricket och landslagstränare. Hon hjälper även till att utbilda tränare inom sporter som tex golf och inspirerar andra tränare till deltagande och prestationer.

Bygg ett starkt stödjande nätverk och hoppa på varenda möjlighet som ges

Du kommer möta motstånd och hamna i svackor men du kommer även ha möjligheter att få råd, lyssna och förstå. Med hjälp av denna väg har Ward kommit en lång väg som person och i karriären. Du måste ta dig ut och träffa människor, sätt dig själv i situationer för möjligheter. Är du redo att kliva ur din komfortzon så kommer fördelarna finnas där.
Att ta sig utomlands var ett stort steg för Ward, men även något av det bästa han gjort (detta gäller även mig). Det är väldigt givande att undersöka nya miljöer och du lär dig mycket om hur sport upplevs, utövas och används i andra länder. Ibland är det läskigt att ta sig ut i nya saker men fördelarna väger mer än riskera.
Jonathan Ward, 25 år, idrottslärare, the University of Wolverhampton. Idag är han chef för fotbollsutveckling och sponsorskap hos fotbollslaget West Bromwich Albion.

Tre saker du bör göra varje dag om du vill jobba inom sportbranschen

1. Bygg ditt personliga varumärke
2. Nätverka som ett freak
3. Läs

1. Bygg ditt personliga varumärke

Idag förväntas det att du finns på sociala medier. En av de första sakerna som sker när någon ska anställa dig eller connecta med dig är att de kollar dig online. Att bygga ditt varumärke tillåter dig att skapa mer förtroende och bli den där “go to” personen inom ditt fält. Detta kan leda till nya karriärsmöjligheter, nya affärspartnerskap, nya klienter eller till och med olika engagemang med kändisar och influencers.

2. Nätverka som ett freak

Det är ditt jobb att ge någon annan en anledning att connecta med dig eller anställa dig. Om du vill lyckas och ta dig framåt så måste du nätverka och du måste bli bra på det. Oavsett om du är en introvert eller en extrovert person måste du hitta din kommunikationsstil som passar just dig. För vissa innebär detta LinkedIn och bli en mästare på att skapa kontakter, kanske är det just du! För andra kanske det innebär att gå på konferenser i olika städer för att träffa alla i verkligheten. Nyckeln till nätverkande är att bygga autentiskt, genuint och bidra till en relation som gynnar båda.

3. Läs

Läs. Reflektera. Repetera. Om du är i sportbranschen eller försöker ta dig in i den så bör du läsa konstant. Det kan handla om bra hemsidor som Sportidealisten. Det kan vara karriär- och motivationsböcker som Sälj!. Det kan vara relationsbyggande böcker som Never Eat Alone. Det kan vara ledarskapsböcker som Start With Why. Det handlar om att hitta vad du gillar eller vad du vill lära dig och konsumera just det.

Fem saker som en bra sportkonsult behöver besitta

1. Ett toppbetyg
Helst ett Mastersbetyg inom Business Administration/Företagsekonomi eller en PhD. Gärna även något eller några terminer utomlands. Även om Företagande är ett klassiskt fält att studera så kan även juridik eller tekniska program fungera bra. Sist men inte minst ha gärna erfarenhet inom marknadsföring och företagsstrategi, tex via praktik.
2. Din egen sportbakgrund
Helt enkelt förstå känslan “en av oss” för att ha rätt inställning och perspektiv till kunder inom sportbranschen.
3. Okonventionella tänkare och laterala deltagare är eftertraktade
Var rik på idéer och tänk i nya banor. Som exempel inom den digitala världen. Här nämns Adidas och Nike med flera som interagerar och utvecklas med framtiden genom appar och digitala företag. Ytterligare exempel är olika klubbar som utvecklar sin marknadsföring med influencers.
4. Förstå siffror och analyser
Siffror måste bli analyserade och bedömda inom sportbranschen liksom inom vilket annat företag. Du måste se i kristallkulan och sätta företaget/klubben på rätt väg för framgång inför framtiden. Ett stort ansvar som därför kräver att konsulter är säkra på sin sak när de gör bedömningar.
5. Säkert beteende

När du agerar som en expert inom ditt område så måste du kunna övertyga kunden, som förmodligen har bäst koll på sin verksamhet.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

 
Här kommer videon där James Murray dels ger sina tips för att jobba inom sportbranschen men även hur hans arbete ser ut.

PS. Om du undrar över bild så är det från Europas Sport Management konferens (den var i Malmö 2018!) som gav många nya kontakter och en roll i styrelsen, så nätverka på och våga vara dig själv och ta vara på alla möjligheter som dyker upp.

Ta inget för givet

Sportidealisten Lediga Sport Management Jobb Idrottsvetare Lediga SportJobb Lediga IdrottsJobb Sportkarriär Jobba med sport Sportutbildning idrottsutbildning Sports Job Sport Jobs

Oftast är svaret alltid framför oss utan att vi riktigt ser det. Oftast har vi redan en erfarenhet som vi lutar oss tillbaka mot när vi tar beslut. Men så fort du som jag får en ny upplevelse så tänker vi “aha” och kan då utveckla vårt tänkande framöver. Med detta resonemang vill jag påstå att det finns ett visst tänk utifrån hur man bör använda en fotbollsplan eller ishall. Vi blir ofta begränsade till våra tankar och utförande även vad gäller en sportarena, inte bara personligen.


Fans data sportmarknadsföring Sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: 2018, året då fansen är allt

Under den senaste veckan kom jag över ett intressant inlägg på Twitter. Från att se en ishockeymatch enligt följande:


Men är det bara ishockey som kan spelas här? Konståkning är en annan klassisk idrott för ishallens utnyttjande. Vad kan mer hända på isen? Varför inte skapa vad vi själva vill? Följande bild öppnar upp utnyttjandet av en ishall till så mycket mer.


Jag själv börjar få en massa idéer i huvudet. Med en sorts LED-belysning så öppnas nya möjligheter upp. Om du har en yta med möjligheter att skapa vad du vill med olika linjer så kan detta utveckla nya sporter eller varför inte lekar och träningar?

Sportinnovationer

Ytterligare exempel på LED-belysning som den via ishockeyn kan hittas via NIKE och basket. De har sedan några år tillbaka utvecklat möjligheterna till mer utvecklade träningsformer och det blir även extra hjälp för tränarna att visa sina idéer.

Detta fick mig även att tänka tillbaka till ett tidigare inlägg Sportentreprenörer titta hit där följande berättades:
Allt behöver inte vara nya innovationer för att det ska vara en innovation. Utan du kan ta två eller flera saker som redan existerar och kombinera dessa. Något vi har sett är att fotbollsarenor ofta står tomma mellan matcherna. Vad finns det då för saker idag som man kan kombinera ihop för att utnyttja arenorna?
Dels har vi Hinderbana och arenor, Arena Run

Och ett annat intressant område är golf och arenor. Dock lär detta vara omöjligt för svensk kontext. Men tänket är intressant. Eftersom många idrotter idag är baserade på Riksidrottsförbundets (RF) regler så begränsas innovationer inom idrottsutvecklingen till viss del. Detta eftersom om de vill få ta del av ett ekonomiskt stöd och delta i en nationell turnering så kan RF bidra med det. Men samtidigt har nyare idrotter växt fram på egen hand och sedan integrerats med RF, tex skateboard. Så det finns alltid möjligheter!
Sport entreprenör event engagement

Sporttrender

Med innovationer och den ständigt utvecklande teknologin kan nya idrottsutövande och nya former av träningsupplägg utvecklas. När det kommer till dessa områden i detta inlägg så är det något vi kan förvänta oss mer av framöver. Enligt den internationella föreningen för sport- och fritidsanläggningar (IAKS) ligger dessa idéer bara runt hörnet. Multifunktionalitet är ordet som kan hittas i IAKS Trendspaning 2020:

Growing importance of multifunctionality
The individualisation of society is also encouraging the emergence of many new
sports, often with a life-style component. As not all of these sports can have their
own facility, existing sports and leisure facilities have to become increasingly multifunctional.

Avslutningsvis kommer ytterligare en smart design på idrottsutövande. Willem-Alexander Sports Park är till för sport och fritid, företag, organisationer och invånare. Med långa öppettider är detta en drömplats där sportande och massvis av olika mötesplatser skapas för både organiserade som för icke organiserade.
Willem-Alexander Sports Park Sport management entreprenörskap innovation sporttrend sportidealisten sportteknik
Willem-Alexander Sports Park Sport management entreprenörskap innovation sporttrend sportidealisten sportteknik
Istället för att ha en motorväg som separerar två samhällen så har ett gigantiskt idrottskomplex skapats ovanpå motorvägen. Detta bidrar inte bara till en massa idrottande möjligheter, det skapar även en brygga till de två samhällena. Flera olika planer är byggda på toppen av motorvägen som nu blivit en tunnel. Till detta finns ytor för baseboll, softboll, cricket och en löparbana. Som komplement till utomhusytor har även en inomhushall byggts till med omklädningsrum, hallar för olika danser och en stor restaurang.
Snacka om att tänka nytt, annorlunda och bidra med värde för dagens och framtidens behov!

Sportidealistens lärdomar

Våga tänka nytt, försök tänka efter om du kan ta två helt skilda saker och kombinera de två. Tex om du tar basket och spelar på innebandymål med målvakt? Eller varför inte ta simning och hinderbana i en bassäng? Allt måste inte se ut som det alltid gjort. Se bara på följande yta som bidrar med kreativt och utmanar fotbollsspelet.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

2018, året då fansen är allt

Fans data sportmarknadsföring Sportidealisten

Då är 2018 igång och jag ser verkligen fram emot alla utmaningar, lärdomar och inspirationer som väntar under året. Just 2018 kan vara året som primärdata blir på riktigt den viktigaste informationen och nyckeln till framgång för sportklubbar. Med primärdata menar jag all sorts information som kommer från respektive fans själva. Det kan innebära data som vilken musik du lyssnar på eller vilken din favoriträtt är.


Marknadsföringsstrategi Idrottsvetare Sportidealisten Sport Management Sportmarknadsföring
(Missade du årets sista inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Tips på marknadsföringsstrategi 2018)

Årets första inlägg handlar alltså om fansen och deras information som kan samlas in som datainformation på olika sätt. Från rapporten “Fansinsikter och data” av Umbel har Sportidealisten valt att plocka ut godbitarna till dig, men vill du läsa allt själv så klicka på rapportens namn. Umbel är en mjukvaruplattform från USA som hjälper professionella sportklubbar och universitetssportlag att skapa den ultimata fansupplevelsen.
Följande rubriker är rapportens indelning och därefter kommer de utvalda godbitarna att presenteras.

Table of Contents
How to Create the Ultimate Fan Experience ……………….1
Making the Most of Fans’ Data at Events and Beyond …. 6
Knowing Your Audience …………………………………….. 17
Making the Most of Smarter Partnerships ……………… 28
A Final Thought: Think Bigger and Better …………….. 35

Sponsorship Fans insikter data marknadsföring Sportidealisten
Sponsring är inget nytt fenomen och utan ytterligare siffror är det kanske svårt att förstå dessa siffror men varför jag tar upp detta är för att 80 % av sponsringsmedlen spenderas på sport och underhållning. Av dessa summor så hänvisar the Association of National Advertisers, att 95 % av dagens varumärken leverera sina sponsorskap genom sociala medier medan 71 % av dessa gör det genom digital- och mobilmarknadsföring.
Brands leverage sponsorship Fans insikter data marknadsföring Sportidealisten
Enligt Umbel har sponsorer insett att digitalt innebär att deras partners får så mycket datainformation tillbaka, vilket är vad de är ute efter. 80 % av alla marknadsförare har rapporterat att behovet att validera resultaten av sponsorskap har ökat drastiskt. Umbel påstår att endast 35 % av marknadsförare faktiskt mäter sina kampanjers effektivitet och inverkan. Dessutom samlar inte eller använder inte 25 % av marknadsförare någon data för sina dagliga beslut. Slutligen anser Umbel att många av de som mäter data saknar ett standardiserat tillvägagångssätt för det.
Marketers measurement Brands leverage sponsorship Fans insikter data marknadsföring Sportidealisten
“…the only way to really get a clear picture is to understand the fans that are engaging with the brand and digital platforms at a deeper level.”
Ett exempel på hur du och ditt lag kan ta del av data från fansen är enligt följande. När fans köper biljetter så kan laget erbjuda en möjlighet att få gå med ut på planen med spelarna gentemot att man loggar in på sociala medier och delar med sig av sitt konto. Vid många tillfällen så är det ungdomsspelare som får gå ut med spelarna i Sverige, tex  i herrarnas fotbollsallsvenska. Men detta exempel från USA skulle kunna erbjudas i Sverige också eller med andra liknande upplevelser för fansen. Detta medför värde till sina fans, samt att marknadsförare får värde tillbaka med insikter om olika fans data. Olika insikter som datan via sociala medier konton kan bidra med är att sportmarknadsföraren får reda på vilka olika företag eller intressen fansen har. I slutändan kan fans få bättre anpassade erbjudanden och sportmarknadsförare kan rikta sina marknadsföringskampanjer till rätt personer och uppnå en hög retur på investerade marknadsföringsmedel för framtida biljettkampanjer.
Alltså, datan från fans olika interagerande på sociala medier (tex vilka företag som ett fan gillar på Facebook) kan underlätta för sportklubbar att kommunicera med fansen på en djupare nivå. Som Umbel säger: “(Social) is really where the power lies and understanding how they (alltså fansen) want to interact with these teams and what platform they want to do it on,”.
En pågående trend som Umbel också påpekar är att det finns mer värde för sportklubbar att förstå än bara de fans som köper biljetter. Det finns de fans som bara konsumerar innehållet från sociala medier. Denna trend blir intressant att hålla koll på, konsumenter i form av biljettköp och konsumenter i form av innehåll från sociala medier.

Sportidealistens lärdomar

Data från fans kan utveckla marknadsföringsbudskapen och driva mer riktade annonser, sälja biljetter och souvenirer men även skapa nya intäkter för sponsorskap.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Fan Relationship Management
Framgångshistorier inom sportmarknadsföring
Så lyssnar en av de största fotbollsklubbarna till sina besökare
Varför WiFi är data!

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Tips på marknadsföringsstrategi 2018

Marknadsföringsstrategi Idrottsvetare Sportidealisten Sport Management Sportmarknadsföring

God fortsättning! Hoppas du som jag har haft en underbar tid med familj och vänner under juldagarna. Eftersom det är juletid och även slutet på året kommer följande text bli kortfattad, men innehållsrik. Insikterna handlar om nyheter för Snapchat och Instagram.


Sport management entreprenörskap fotbollsstartup Stockade FC Sportidealisten Idrottsvetare
Missade du möjligen förra veckans inlägg så kan du kika på den här: Entreprenörskap inom sport – en julläsning à la carte.

Snapchatanvändare är mer intresserade av sport

Enligt en undersökning som nyligen publicerades visades att Snapchatanvändare är mer benägna att lägga upp bilder och videos från sportevenemang än icke Snapchatanvändare. Dessutom är de som har Snapchat mer aktiva på sociala medier än Snapchat icke-användare.
Snapanvändare sports Sportidealisten Idrottsvetare Sportmarknadsföring
Snapanvändare sport live Sportidealisten Idrottsvetare Sportmarknadsföring
Detta är intressant eftersom det kan inkluderas i nya sponsringsaktiveringar eller andra sorters marknadsföringsstrategier. Om du vill försöka engagera och/eller aktivera fans eller nya besökare, så kan Snapchat vara en bra plattform under live-evenemang.

​Snapchats filter kan nu skapas av dig

En nyhet från Snapchat är att du nu kan skapa dina egna filter, som den dansande korven (se bilden nedan). Lens Studio heter programmet som funkar till både Mac och Pc, ett hett tips till din marknadsföringsavdelning. Du kan skapa egna filter som lagets maskot eller en logo, som sedan vem som helst kan använda. När du skapat ett filter, så kan en så kallad Snapcode delas ut antingen digitalt eller som klistermärken, vilka sedan skannas av för att få tillgång till.
Snapchat studio lens Sportidealisten Idrottsvetare Sport Management

Instagrams senaste uppdatering med hashtags (#)

Har du använt Instagrams hashtags genom att söka efter inspiration till något intresse eller bara sökt efter något ämne du vill veta mer om? När någon lägger upp en bild med hashtags (#) så kan det vara dels en strategi att få nya följare till sitt konto eller bara lägga till en # för att fler på Instagram ska se din bild. För mig själv har jag inte ofta använt sökfältet för # men i Instagrams senaste uppdatering så kanske denna funktion blir mer användbar. Vanligtvis har du kunnat följa personer, men nu kan du alltså även följa hashtags. Detta underlättar om du vill följa allt som läggs upp om ditt intresse. Ta tex mitt intresse för sporttrender där jag nu kan följa #sporttrender och få detta i mitt vanliga flöde.
En intressant del av denna uppdatering är att du även kan se vilka hashtags som de med offentliga konton följer.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Listan med svensk elitfotbolls Snapchatkonton
Några tips för sociala medier
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer
Delaktighet med #viärsverige
Fallstudier inom sport med Facebook

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.
På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Entreprenörskap inom sport – en julläsning à la carte

Sport management entreprenörskap fotbollsstartup Stockade FC Sportidealisten Idrottsvetare

Nu är julen här! Innan du läser vidare så vill jag passa på att önska dig en God Jul. Jag hoppas du finner denna text perfekt till lite julledig tid. Vill du verkligen få en intressant inblick i denna berättelse så blir det en julläsning à la carte! Trevlig läsning.
Hur bygger du upp en sportklubb? Hur går det till med sport enligt den amerikanska modellen? I följande text kommer det handla om en liten ort i USA som startade upp ett fotbollslag och de har bevisat att det mesta är möjligt.


Influencer Sportmarknadsföring Sport management sponsring sportidealisten
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar den här: Influencer som tröjsponsor)

Bakgrund av att starta ett fotbollslag

“This is one of the many things I’m *really, really* proud of. One of the reasons we were inspired to start a club is that we knew families in the Hudson Valley had to drive 2 hours (!!) to NYC or NJ to bring their kids to see a high-level soccer match and ticket prices often aren’t cheap. I really feel that lowering the barrier for a family to enjoy a live soccer match – both ticket cost and proximity – is a big factor in turning families into fans.” – Dennis Crowley, grundaren till Stockade FC
Detta är en del av bakgrunden till att Dennis Crowley bestämde sig för att starta upp ett fotbollslag. Det finns fem olika inlägg från olika perioder sen starten av detta fotbollslag, Stockade FC 2016 (grundades 2016), vilka jag verkligen rekommenderar att ta dig tid och läsa.

Starten fotbollslaget Stockade FC skulle vara en katalysator för förändring. Dennis Crowley som är dels grundaren och dels författaren till de olika inläggen, vill se till att den amerikanska sportmodellen blir som den europeiska sportmodellen. Detta innebär att den amerikanska modellen, som går ut på att alla ligor är stängda bör bli öppna. Alltså en stängd liga innebär att ingen kan åka ur eller gå upp till högsta divisionen. Medans i Europa så har vi ligor där nya lag kommer och går varje år. Crowley vill även se en större transparens inom de sportsliga strukturerna.

Så här säger grundaren:

“This is why the US needs an “open-pyramid” style of promotion and relegation — one that both encourages and rewards the type of bottom-up investment that the game needs. (When I say “open pyramid” I mean a system in which any team, of any shape or size, from any market has a path to earn their way into the top leagues — a pyramid that’s not limited to MLS1 and MLS2 swapping teams at the end of every season.)”
– Dennis Crowley

I följande punkter poängteras hans plan med Stockade FC, följt av deras riktigt fräscha tröjor.
(a) learn how to build a club by building one from scratch
(b) use that knowledge to bring transparency to the process of creating clubs in the hope of inspiring others to build clubs in their own communities
(c) help to better organize like-minded and ambitious owners of lower level clubs to give us a louder voice in the larger discussions about the US Soccer landscape
(d) use that “seat at the table” to advocate and push forward an agenda of equal access to growth and opportunity for all clubs at all levels, which
(e) is ultimately accomplished by helping to create an open system anchored by strong and stable clubs within well-organized and accessible lower level leagues, such as the NPSL.
Stockdale FC sportentreprenör tröjor Sportidealisten Sportaffärer fotbollsentreprenör fotbollsstartup sportstartup

Utmaningar

Hoppas du har hunnit läsa något av hans fem inlägg. Om inte så berättar Crowley bland annat om utmaningarna med de olika divisionerna i USA. Stockade har lyckats med att vinna serien andra året och är sugna på att köpa in sig i en högre division, men som det är med stängda ligor och högre divisioner så kostar de mera att vara med. Det är väldigt intressant med deras blickar framåt gällande att spela i högra serier som skulle innebära dubbelt så många matcher. Visserligen så är det deras väg uppåt i seriesystem men samtidigt så är färre antalet matcher som de har spelat nu på två år med cirka 10 hemmamatcher per säsong lagom för att ha volontärer på matcherna men även inom klubben. Slutsatserna i Crowleys resonemang är att det är lättare att driva ett lokallag med bara några hemmamatcher per säsong än 20-30 st. Det blir således mindre tid som krävs från volontärer och ideella ledare inom klubben. Dessutom skulle möjligen en kortare säsong i Sverige vara bättre om det spelas under de varmare månaderna. Dessutom innebär en kortare säsong mindre kostnader för resor om det skulle vara motstånd en bit bort.
Säsongsstrukturerna är väldigt olika i olika sporter och länder. För att få en bättre översikt hur det ser ut med fotbollssäsonger i några olika länder så har Crowley bidragit med följande tabell:

Length of Season by League
MLS Season   (USA)                Mar thru Dec    34 matches
NASL Season  (USA)                Feb thru Nob    32 (Spring + Fall)
USL Season   (USA)                Mar thru Nov    34 matches)
NPSL Season  (USA)                May thru Aug    12-16 matches
PDL Season   (USA)                May thru Aug    14 matches
UPSL Season  (USA)                Mar thru Dec    24 (Spring + Fall)
Maryland Major Soccer League      Sept thru Nov   12 matches
   * home of Christos FC
NYC’s Cosmopolitan League         Sept thru June  18 matches
   * home of Lansdowne Bhoys FC
EPL Season   (ENG)                Aug thru May    38 matches
La Liga      (ESP)                Aug thru May    38 matches
Bundesliga   (GER)                Aug thru May    38 matches
Liga MX      (MEX)                Jan thru Nov    34 (Spring + Fall)
Brasileirão  (BRA)                May thru Dec    38 matches
US Open Cup      (USA)            May thru Sept
Champions League (EU)             Sept thru May

MLS i USA är högsta divisionen och ligorna under MLS är division 2 och nedåt. Som du ser är det lite mindre matcher för de lägre divisionerna, men kanske bättre månader att spela i och hjälpa till i organisationen.
Andra intressanta aspekter från denna resa är att de har sålt tröjor till Japan och andra länder, vilket har gjort att de kunnat trycka matchtröjor på andra språk och sälja online. Alltså extra inkomster och möjligheter till nya globala fans och potentiella sponsringsmöjligheter.
Stockdale FC sportentreprenör tröjor Sportidealisten Sportaffärer fotbollsentreprenör fotbollsstartup sportstartup
Som ny till fotbollsfamiljen så har du en utmaning med intäkter och samarbeten med sponsorer. Vill du veta hur de jobbar med sponsorpaket så kika här.
Det finns så mycket mer att ta upp, men läs gärna för att ta reda på hur man kan marknadsföra sina första matcher, hur man kan locka med säsongsbiljetter och sälja merchandise. Men även hur inköp av material kan minska till andra året och andra utgifter utvecklas.
Här är en underbar inblick i deras lager.
Sportidealisten Startup Fotboll entreprenörskap idrott sport idrottsvetare fotbollsentreprenör
Deras utveckling till andra året gällande livestreaming är också intressant att läsa om. Här är ett tips gällande detta från Crowley:If you plan to stream using a MiFi (Mobile Access Point), know that it takes about ~2 gig of bandwidth to stream a 90 minute match from an iPad to Facebook (with audio/commentary). If you have 8 away games, you’ll prob need a ~15 gigs over 3 months.”
Denna lilla klubb har kommit till från ett passionerat intresse för både en sport men även för att en ort saknade en sport. Efter bara ett år har Stockade FC dessutom gjort intryck på Svensk fotboll. Under detta året värvade nämligen Värnamo deras målvakt och några andra av deras spelare såldes till andra länder, däribland Australien. Alltså denna lilla nystartade fotbollsklubb fick på ett år några spelare sålda till andra klubbar i andra länder, vilket kan ändå säga något om att Stockade fått uppmärksamhet runt om i världen.
https://www.instagram.com/p/BcaktwahqNM/?taken-by=stockadefc


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande tema:

Annat exempel på fotbollsentreprenörer
Hållbar utveckling
Framtidens barn och ungdomsidrott
Framtidens motionsidrott?
Framtidens motionsidrott av goda exempel
Sportentreprenörer titta hit

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.

Bonusmaterial:

Influencer som tröjsponsor

Influencer Sportmarknadsföring Sport management sponsring sportidealisten

De senaste inläggen har haft fokus på marknadsföring och sociala medier. I senaste inlägget gavs en inblick i olika framgångsrecept via Facebook. Denna vecka är det en utveckling på detta med fokus på sponsorer/partnerskap.


Miami Hurricanes Facebookannonser Sportidealisten sportmarknadsföring
(Missade du förra veckans inlägg? Ingen fara, du hittar det här: Fallstudier inom sport med Facebook)

Influencer-marknadsföring

Ja du läste titeln rätt, influencers, de har verkligen blivit en intressant del av marknadsföring. De som anses vara influencers är de som har ett stort engagemang bland sina följare på sociala medier. Detta ämne är något jag vill ta upp denna vecka då en fotbollsklubb är först ut att ha en influencer som tröjsponsor! Detta har förmodligen aldrig hänt förut.
Botafogo, ett brasilianskt fotbollslag har gått ihop med en brasiliansk influencer, Neto. Han har 16 miljoner följare på YouTube och är på plats 41 bland mest prenumererade YouTubekonton.
Enligt Netos Twitterkonto (mer än 7.3 miljoner följare), bidrog han på två dagar med 40 000 nya prenumeranter för Botafogos YouTube kanal.
https://twitter.com/felipeneto/status/934162041820106752/photo/1

Influencers bidrar med autencitet

Ibland kan en konversation via mejl eller sociala medier med ett varumärke kännas lite opersonligt. Men när en influencer styr till exempel ett Instagramkonto så blir budskapet eller konversationen lite mer autentiskt om du frågar mig. Istället för att fundera på vem personen bakom varumärket/produkten är, så kan du skapa en tillit och skapa en lättare kontakt med en influencer. Om du gillar en influencer kommer det bli lättare att lita på deras budskap och gilla vad de gillar. Jag menar, vem skulle inte gilla en video på några fotbollsspelare som kastar ägg?
https://www.instagram.com/p/BWlJ8FHB6Qx/
Och absolut, Real Madrid har en hel del personal bakom detta arbete och alla kan inte ha lika gedigen strategi inom sportmarknadsföring som Real Madrid. Men det är väldigt viktigt idag hur olika influencers syns utåt och hur du kan jobba eller jobbar med dem.

10 anledningar att ta influencers på allvar

Tre saker du bör veta om influencers

Involvera ett ansikte bakom ett varumärke och det kan bli lättare att skapa en relation med fans och även lättare att skapa ett partnerskap med andra sportorganisationer eller andra företag.

Vill du veta hur du ligger till jämfört med en stor influencer på Instagram?

Tre sker som krävs för att bli en influencer

En annan sak som kan vara bra att ha i åtanke är om och hur du kommunicerar mot olika länder. Har du ett helt lag som ett fotbollslag av olika influencers så kan det vara smart att använda deras olika nationaliteter eller för den delen deras lokala områden när du kommunicerar mot fansen.


Om du gillar detta eller vill veta mera så är följande inlägg på liknande teman:

Sportbranschens hetaste twittrare
Majonnäs och sportsponsring 80+
Nytt sätt att sprida favoritlaget!
Några tips för sociala medier
Två saker som tar din organisations Facebook till nya nivåer

Vore kul att få veta dina åsikter. Du får gärna mejla (jakob.wikenstal@gmail.com) eller kontakta mig på sociala medier (Twitter, LinkedIn) om du vill veta mer. Du hittar mina uppgifter längst ned på sidan.

På återseende med mer lärdomar som ökar din kreativitet inom sportens värld.